Ouders mogen duwen, maar wel zacht, heel zachtjes" EeidóeSoutaiit VIOLISTE CECILE HUIJNEN: Luisteren naar Miles Davis deed je niet op die leeftijd Vogelvrije status van Londense fietskoerier ZATERDAG 7 JULI 1990 PAGINA 19 Voorproefje Eerder deze week zong Placido Domingo in Am sterdam de sterren van de hemel. Vanavond pro beert hij het in Rome op nieuw, samen met José Carreras en Luciano Pa- varotti (vrnl) tijdens een uniek optreden in de Thermen van Caracalla. Het concert van de drie grootste hedendaagse te noren is het culturele sluitstuk van het WK- voetbal jn Italië. Gister middag, tijdens een pers conferentie in Rome, ga ven de zangers een voor proefje. foto: ap Portretschilder Sjollema overleden AMSTERDAM In zijn woonplaats Am sterdam is donderdag de kunstschilder Joop Sjollema overleden. Dit heeft zijn fa milie gisteren bekendgemaakt. Mr. Johan Sybo Sjollema werd op 10 december 1900 in Groningen geboren en genoot vooral bekendheid als portretschilder. De por tretten van toneelspeler Cruys Voorberg en balletdanseres/choreografe Sonja Gas- kell in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn van zijn hand. Ook het portret van Feike de Boer, de eerste na-oorlogse bur gemeester van Amsterdam, dat in het stadhuis in de hoofdstad hangt, is van hem. Joop Sjollema was in 1949 oprichter van de Nederlandse Aquarellistenkring waarvan hij tot in 1958 voorzitter was. Hij werd diverse malen onderscheiden. NOS vergadert woensdag over toekomst Veronica HILVERSUM Het NOS-bestuur, be- staande uit vertegenwoordigers van de omroepen en uit kroonleden, vergadert woensdag over het uitzendverbod voor Veronica, als straf voor de hulp bij de op richting van RTL Véronique. Een deel van het bestuur is het eens met KRO-di- recteur Schoonhoven, dat Veronica, nu zij in de visie van het Commissariaat voor de Media geholpen heeft bij de oprichting van de commeriële zender RTL Veroni- que, niet meer aan de Hilversumse beleid stafels thuis hoort. Want op die manier kan de commerciële concurrent over de schouder van Veronica mee kijken in de keuken van de publieke omroep. De vraag is echter of het juridisch mogelijk is Veronica te weren. Wessel Ilckenprijs voor Adriana Romijn LOOSDRECHT De zangeres Adri ana Romijn uit Hilversum heeft de Wessel Ilckenprijs gewonnen. Zij be hoorde gisteren tot de acht finalisten van het Loosdrechts jazz-concours. Aan de prijs voor het „meest veelbe lovend jonge jazz-talent" is een be drag van drieduizend gulden en een verzilverde bokaal verbonden. De 23- jarige Adriana Romijn studeert solo zang aan het Hilversums Conservato rium. Tot haar docenten behoren Greetje Kauffeld en Humphrey Campbell. Zij was sinds 1988 genomi neerd voor deze prijs. Het Loosdrecht Festival wordt dit jaar voor de tiende keer gehouden. Gedurende vijf weekeinden tot en met 11 augustus worden er concerten gegeven. Prijswinnares Adriana Romijn. DEN HAAG Met ogen als brandgaatjes, helder vlammend in een meestal onbewogen gezicht, resul taat van 24 enerverende aren die eindelijk tot rust .ijken te komen: „Nu eerst even vakantie". Violiste Cécile Huijnen heeft de school erop zitten, het Ko ninklijk Conservatorium dat zij onlangs als Uitvoe- [rend Musicus verliet met 'een tien met onderschei ding'; iets als het rapport cijfer elf voor viool, als dat bestond. En nog twin tigduizend gulden voor een voortgezete studie achter de hand, de prijs van het concours Oskar Back, dat zij in 1987 won. ,Maar ik werkte ook als een beest". Dat laatste zal zij nog wel va- 'fcer zeggen, in haar apparte- (ment aan de Rijswijkseweg in Den Haag, op het eerste ge zicht in tegenspraak met wat zij ook opmerkt: „Zonder Da- vina van Wely, zonder de dwang van mijn ouders zat ik hier niet". Waarmee Cécile be doelt, dat ze misschien van al les had aangepakt, behalve de viool, die nü stuur en richting geeft aan haar verdere leven. Want hoe gaat het. Of: hoe kan het gaan, met een meisje uit een muzikale familie, waarvan de moeder viool speelt, de ene zus dwarsfluit en de andere zus óók viool. Cécile: „Ik heb van huisuit een harde opleiding meegekregen waarvan ik nu plezier heb, al had ik vroeger als kind mo menten waarop ik het als een verjaarscadeau had opgevat, als ik met viool had mogen stoppen. Maar dat overkomt elke jonge violist natuurlijk, af Uitpli iuizen Het heeft Cécile Huijnen ook aan het nadenken gezet: „Als ik moeder mocht worden, zal ik het anders doen. Natuurlijk mogen moeders duwen, hun kind pushen, maar zacht, heel zachtjes. Mijn kind, als ik een kind mocht krijgen, maar zo ver is het nog lang niet, mijn kind zal alle hulp van me krij gen waar het om vraagt en ik zal helpen waar ik kan. Het wordt nu iets minder, maar ik heb nog steeds moeite met de discipline van studeren. Ik blijf het associëren met moeten, met dwang en niet op de goede manier waarop het ook zou kunnen. Niet het vuur van het heilige moeten, het wiflen moeten, maar puur dwang." foto: milan konvalinka Het valt niet meer uit te plui zen, als dat al zinvol mocht zijn, wat er aan vooraf ging, maar Cécile Huijnen heeft haar plan getrokken: met va kantie gaan, dan een jaar or kest en dan verder zien. „Het lijkt me goed om in een orkest in de provincie te beginnen, in Nederland of in het buiten land, dat maakt me niet veel uit. Maar wél als concertmees ter, aanvoerder van de eerste violen. Ik bedoel, iets dat het midden houdt tussen soliste en tutti-violiste, ergens verant woordelijk voor zijn. Boven dien kun je als concertmeester toch wel als soliste optreden, af en toe. Maar ik voel niets voor een leven in hotels, het leven als soliste, maar niet om dat ik het niet zou kunnen". Na een minuut nadenken: „Ik denk, dat ik die keuze kón maken, tussen soliste en tutti violiste in een orkest. Maar als ik soliste wil worden, zou ik weer als een beest moeten stu deren, meer dan de drie, vier uur per dag nu. Ik zou alle leuke kanten van het leven moeten opgeven, niet meer stappen, niet meer teuten, lan terfanten, gewoon uren lang nietsdoen. Daar voel ik niet voor. Bovendien trekt het or kest me gewoon, er is zo veel muziek. Bovendien vind ik lesgeven heerlijk en heb ik al tijd muziek willen maken, geen carrière. Dat zei ik vroe ger, toen vioolspelen nog dwang was en ik zeg het nóg". Plezier Het is verbluffend om te ho ren hoe kort geleden het nog maar was, dat Cécile Huijnen plezier in het vioolspelen kreeg: „Twee, drie jaar gele den. Toen het echte samenspe len begon, het muziekmaken. Ik ben begonnen toen ik zeven was en ik een viool in m'n handen kreeg gedrukt. Vanaf dat moment kom je ergens vandaan; pas een paar jaar ge leden doemde een horizon op, iets om naar toe te gaan. Maar wat ik altijd al heb gehad is zelfkritiek, kritisch met jezelf omgaan. Ik heb het gevoel dat ik wat dat betreft een uitzon dering vorm, dat ik op school al een uitzondering was. Na tuurlijk wilde ik op m'n ze ventiende ook soliste worden; alle zeventienjarigen willen de wereld veroveren en solist worden. Maar als je wat ouder wordt, moet je je beperkingen leren kennen en je ervan be wust worden waar je echte mogelijkheden liggen. Ik ken te veel violisten, oudere en jonge, die zelf zowat viool zijn geworden en nergens anders over kunnen praten. Dat ligt me niet en ik zal de dingen die ik nog meer leuk vind, niet voor de viool opgeven". Cécile Huijnen is jong op ka mers gaan wonen en ontwik kelde een eigen richting, „met hulp van Davina van Wely die me, wat de muziek betreft al les heeft geleerd wat ik moest weten. Ik heb m'n voorkeu ren, zoals iedereen z'n voor keuren heeft, ik speel liever iets waarvan de mensen tra nen in de ogen krijgen, dan bijvoorbeeld de Paganini-ca- prices die ik, naar mijn eigen maatstaven, niet eens kan. Nee, ik geloof niet dat mijn voorkeur voor het spelen van muziek die ontroert, te maken heeft met gemakzucht. Als ik daaraan leed, zou ik die tien op het eindexamen zeker niet hebben gehaald. Maar ik houd nu eenmaal niet zo van die in gewikkelde muziek die alleen maar moeilijk is. Niet omdat ik die niet zou kunnen spelen na veel studeren, maar omdat die me minder ligt. Katchatu- rian speel ik liever dan bij voorbeeld iets dat erkend moeilijk is, zoals die Duivel- strillersonate van Tartini. Kat- chaturian vergt alles van mij en het instrument, ik kan er alle muzikaliteit die in me zit uit gooien. Maar als Davina van de Paganini-caprices zegt, dat ik ze tenminste moet blij ven proberen, nou ja, dan heeft ze natuurlijk wel gelijk". FRITS BROMBERG VIJFTIEN JAAR NORTH SEA JAZZ FESTIVAL: THEO VAN DEN HOEK 99 Van 12 tot en met 15 juli wordt in het Congresgebouw in Den Haag voor de vijftiende keer het North Sea Jazz Festi val gehouden. In een aantal gesprekken met nauw betrok kenen van voor en achter de schermen - kijkt deze krant te rug op vijftien jaar North Sea Jazz. Vandaag Theo van den Hoek, coördinator vervoer en veiligheid. DEN HAAG Theo van den Hoek is oorspronke lijk een rock roll-jon- gen. De laatste jaren gaat hij echter steeds meer de jazzkant op. „Ik merk dat ik steeds meer jazz ga draaien. Heeft waarschijn lijk ook iets met de leef tijd te maken". Of met het North Sea Jazz Festival. Van den Hoek is ver antwoordelijk voor de opvang en het vervoer van de arties ten en hun bagage van Schip hol naar het hotel naar het Congresgebouw en weer terug. Voor de limousines, de busjes en de vrachtwagens. En voor de veiligheid. Het overleg met politie en brandweer. En de bewegwijzering, de „routing". Al jaren. Alleen het eerste fes tival, in '76, miste hij, wegens vakantie. Dat zou hem niet nog eens gebeuren. „In '78 was ik in Frankrijk, weer op va kantie. Het begon zo vreselijk te kriebelen, dat ik tegen mijn vrouw zei: ,Ik ga weg'. ,Als je de auto maar hier laat', zei ze". Hij stapte op het vliegtuig in Nice, en kwam midden in een lading jazz-musici terecht, op weg naar het North Sea Jazz Festival/ „Op Schiphol zei de Rolling Stones-concerten in ons land, en de première van de roek-opera 'Tommy' van The Who in het Amsterdams Concertgebouw. Het was de eerste keer dat er een profes sionele PA- en lichtinstallatie aan te pas kwam. Hij za,_ hoe Keith Moon van de trap lazerde. „Paul en ik keken el kaar aan en dachten: daar gaai het concert. Maar Keith ging gewoon achter zijn drumstel zitten. Hij had zó'n jaap in zijn hoofd, en veegde tussen de nummers door het bloed weg met een doek". Afstandelijk afhaalploeg: 'wat doe jij nou hier?!'. 'Kijken of jullie je werk goed doen', zei ik". In Den Haag draaide hij meteen weer volop mee. Sindsdien heeft hij geen festi val gemist. Tot '79 in vaste dienst bij Acket, daarna in zijn vakanties. „Ik neem steeds een week vakantie op voor North Sea Jazz". En meer, want na het festival moet hij afkicken. Hij koestert de momenten dat hij in de vroege ochtenduren, na weer een festivaldag, de eerste stappen buiten zet en in de bijna onwerkelijke stilte de vogels hoort fluiten. Het hoort bij de kick die het festival hem elk jaar geeft. Dat werk, het contact met de artiesten, de goede muziek, het aparte sfeertje: „Als je dat niet zou hebben.Ik denk niet dat ik graag alleen als bezoeker zou komen. Je bent zo gewend aan dat tempo.Dat zou heel erg wennen zijn. Van Miles Davis heb ik op North Sea steeds al leen het eerste en het laatste nummer gezien". Uit bed De artiesten kennen hem in middels. Hij houdt in de gaten dat ze op tijd het hotel verla ten, op weg naar concertzaal of vliegtuig. Zorgt dat ze hun bed uitkomen, ook als ze maar een paar uur geslapen hebben, „want ze moeten op tijd hun vliegtuig halen, voor het vol gende festival. Je weet inmid dels wel wie er altijd lang over doet, dus die wek je wat eerder. Je kan het die andere festivals niet aandoen dat ze te laat komen. Dan loopt alles fout". Met Schiphol maakt hij elk jaar een week of twee voor het festival afspraken over de af- 'handeling van die stroom ar tiesten. Er is een tijdelijke NSJ-balie en douane en Schip- holpolitie werken hard mee om iedereen snel er doorheen te loodsen. „Daar heerst al een beetje de North Sea Jazz-men- taliteit", vindt Van den Hoek. Hij weet zelf hoe belangrijk het is dat alles geolied ver loopt. Van uit de tijd dat hi; zelf nog tourmanager was er met groepen als Shocking Blue, Ekseption, Brainbox er foto: rinus slieren- drecht Focus Europa doorkruiste „Als het niet goed is is dat heel vervelend. In Nederland en Duitsland en de Scandinavi sche landen is het allemaal wel goed geregeld, in de zuide lijke landen valt dat wel eens tegen". Theo van den Hoek werkte al in 1968 bij Acket. „Paul had toen nog Muziek Expres en Popfoto, ik had een vriend die daar werkte en ik vroeg of hij er niet een baantje voor me kon regelen". Dat kon. Van den Hoek werd manusje-van- alles op de redactie, later in de concertorganisatie. Ging met Acket naar Londen om te kij ken welke popgroepen op toernee gingen. Was betrok ken bij de organisatie van vier In 1979 zette Van den Hoek een streep onder de pop. Het werd te afstandelijk. „Vroeger ging je met een bus op toernee, had je nog contact met de groep, maar daarna alleen met de managers. Ik denk dat Paul en ik op hetzelfde moment op het idee kwamen van: 'we hebben het wel gehad". Jazz mocht zich aanvankelijk alleen beroepsmatig in zijn be langstelling verheugen. Hij herinnert zich de tegenstelling pop-jazz die vroeger zoveel sterker was dan nu. „Er was altijd strijd tussen jazz- en pop- kenners, daar discussieerde je dan over. En dan sprak je af dat de een eens naar Eric Clapton ging luisteren en ik naar jazz'Hij vindt het teke nend dat zijn zoon van zeven tien graag naar Miles Davis luistert. „Ik deed dat niet op die leeftijd". Nu kan hij het meer waarderen. „Langzj maar zeker pik je het op". Van die vijftien jaar North Sea Jazz is de uitreiking van de naar Charlie Parker vernoem de Bird-prijs aan Miles Davis hem het meest bijgebleven. „Paul belde me en vroeg of ik Miles wilde vragen de prijs in de persruimte te aanvaarden. Ik vertelde hem wat de bedoe ling was maar hij twijfelde nogal, zag het niet zo zitten. Tot ik zei: „De prijs is ver noemd naar Bird, Charlie Par ker". Onmiddellijk lichtte zijn gezicht helemaal op, zei hij dat ie het een eer zou vinden en stemde hij toe. Die uitreiking, ik heb nog nooit zoveel came ra's zien flitsen". KOOS VAN WEES KLEURRIJKE FIGUREN IN 'STREETWISE' 'Streetwise'. Dertiendelige jeugdse rie. VARA-televisie. Nederland 1 om 17.36 uur. Zondag. HILVERSUM Wie wel eens in de Britse hoofd stad is geweest, heeft ze zien rijden: de Londense fietskoeriers. Deze 'maf kezen op twee wielen' blijken in de wereldstad garant te staan voor de snelste vorm van vervoer als het om het halen en brengen van brieven en pakketjes gaat. Het is een beroep dat niet zonder ge varen is, want zijn de vrij buiters in kantooruren de lieveling van elke direc teur en secretaresse, als ze eenmaal op straat zitten, behoren ze tot de vogel vrij verklaarden van Lon den. Voor automobilisten zijn deze fietskoeriers een doorn in het oog. In een stad waar file-rij den tot de dagelijkse bezighe den van zijn inwoners behoort, zijn ze als lastige vliegen. Niet voor de auto weg te slaan. In de constante strijd tegen de klok, als je te langzaam bent lig je eruit, vaak laverend tus sen de auto's een weg en heb ben een boodschap aan God noch gebod. Die brutale ma nier van opereren is weliswaar noodzakelijk, maar heeft de fietskoerier geen goede naam bezorgd, behalve dan mis schien bij de bedrijven waar voor ze werken. Hoe deze doorgaans door jonge, ambi tieuze zakenmensen opgezette diensten reilen en zeilen is te zien in 'Streetwise', een der tiendelige, Britse jeugdserie uit 1989. Het gaat natuurlijk om een fic tief verhaal, waardoor de hoofdrolspelers wat ingedikte karaktertrekken hebben mee gekregen, maar de reeks biedt tegelijkertijd een intiem kijkje in de keuken van het fietskoe rierschap. Bovendien draagt de manier van filmen bij tot de spanning van de avonturen. Gekraakt 'Streetwise' is een bedrijfje dat wordt geleid door Bob Street. In een van de vervallen indus triewijken van de stad heeft de koerierdienst een etage, die oogt alsof het net is gekraakt. De werknemers blijken kleur rijke figuren die ieder hun ei gen redenen hebben om met de fiets geld te verdienen. Bo vendien is de bedrijfsvoering zo dat iedereen in principe ei gen baas is. Wie dus brokken maakt, moet het financieel zelf zien te rooien. 'Streetwise' is een dynamisch bedrijfje, dat in de eerste aflevering, meer klanten hoopt te lokken, door een gemotoriseerde koerier- dienst uit te dagen voor een wedstrijd: wie is er het eerst in Victoria Station. Geheel tegen de wens van de secretaresse van de (onzichtbare) baas in, die door Bob spottend 'prin cess' wordt genoemd, vangt de strijd aan. Winst betekent meer klanten en dus wordt de beste fietser ingezet: de neger Dave. Maar in Londen gaat het niet alleen om snelheid. Wie het tegen een motor op neemt en dus niet sterk is, moet uiterst slim zijn. Een ge degen kennis van het Londen se stratenplan, maar ook het op de hoogte zijn van weg werkzaamheden en mogelijke files behoort tot het takenpak ket. En waar de koerier vast loopt, moet hij met een simpe le druk op de knop van zijn walkie talkie raad kunnen vragen aan de centrale. Het wordt een spannende strijd, waarbij iedereen meeleeft, be halve (princess) Diana. Zij blijft maar hameren op het be lang van een pakje dat bij Warren Page, de grootste klant van het bureau, moet worden opgehaald. Een geheel Hoewel het voor de hand zou liggen om elke aflevering te vullen met een nieuw avon tuur, vormen de dertien delen een geheel. Het wil niet zeg gen dat de kijker geen uitzen ding kan missen. Maar wie vergeet om naar de eerste afle vering te kijken, zal wat moei te hebben om er bij de tweede in te komen. 'Streetwise', met veel humor gemaakt, is behalve boeiend, ook een reeks die op onder houdende wijze een reflectie is van zijn tijd. Wie over twintig jaar de serie tevoorschijn haalt, krijgt een nauwgezet beeld van Londen en zijn be woners aan het eind van de ja ren tachtig. En wie weet met welke ogen de afleveringen dan worden bekeken. Hoe zal het met de snelvoedselketen McDonalds zijn vergaan, be staat het wonen in kraakpan den nog en wie weet is het misschien wel heel gewoon dat, in verband met het mi lieu, iedereen fietst. HANS PIËT De fietsers en andere werknemers van het milieubewuste, Lon dense koeriersbedrijfje 'Streetwise'. foto: vara Christie's wil opheffing beslag bankrekening AMSTERDAM In een kort geding voor de Amsterdamse rechtbank heeft het veilinghuis Christie's gisteren opheffing van het beslag geëist dat de voormalige eigenaren van een pastel van Odilon Redon (1840-1916) hebben gelegd op de bankrekening van het veilinghuis. De voormalige eigenaren hadden de pastel 'Fleurs des Champs' uit 1905 op 22 mei ter veiling aangeboden. De richtpijs was tussen de 250.000 en 350.000 gulden. Het werk werd voor 1,2 miljoen gulden gekocht door een Japanner. Na gerezen twijfel over de echtheid weigerde de koper echter te be talen. Het veilinghuis betaalde de eigenaren niet, die vervolgens beslag legden op de bankrekening. De partijen die bij het kort geding betrokken zijn, weigerden gisteren nadere inlichtingen te verstrekken. De uitspraak in het kort geding over de beslaglegging op de bankrekening is bepaald op 12 juli, aldus een woordvoerster van het veilinghuis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 19