s;u ssss Beperkingen opgelegd aan zendingswerk Indonesië Kerk: verkondigen, vieren en bidden kerk wereld beroepingen Drama rond Franse priester die fraude pleegde Ccidóc Somant Toekomst van Philips p JSr CcidócSoutatit GEESTELIJK LEVEN/OPINIE e^idóeSoutwit DINSDAG 3 JULI 1990 PAGINA 2 r~ BI Westduitse feministische theologe Elga Sorge sticht heksenkerk DEN HAAG De Westduitse feministische theologe Elga Sor ge gaat binnenkort een heksenkerk stichten. „Wij zullen zo brandend liefhebben en zo hartstochtelijk vertrouwen dat het christelijke patriarchaat voor eeuwig zal versmelten", schrijft zij ter aankondiging van haar 'Belijdende Vrouwenkerk/Hek- senkerk'. De theologe uit Kassei zet met de oprichting van de heksen kerk „een nieuwe stap op haar ketterse levensweg", zo geeft ze zelf toe in het kritische Westduitse tijdschrift Publik Forum. Sorge werd verleden jaar door de evangelische (lutherse) kerk uit het ambt gezet. Ze heeft de gang van zaken ervaren als „een heksenproces". Belangrijkste reden om een eigen kerk op te richten is de ont dekking dat de maatschappelijke onderdrukking haar wortels in de kerk, in het christelijke patriarchaat heeft. De heksen kerk verkondigt volgens Sorge geen gekruisigde God, maar een levende Godin. Het moet er in de diensten creatief en le venslustig aan toe gaan. „Pas als we ons veroorloven echt crea tief en erotisch te zijn, zullen we aan den lijve ervaren dat de 'goede' oude christelijke zeden allesbehalve zedelijk en moreel zijn". Dus: alles is toegestaan, zolang de wetten der liefde niet worden overtreden. Sorge weet nog niet op hoeveel leden haar heksenkerk kan rekenen. Wel weet ze dat er grote belangstel ling is voor haar initiatief, dat onlangs tijdens de alternatieve katholiekendag in Berlijn is geboren. Er zijn inmiddels contact adressen in Freiburg, Berlijn, Duisburg en natuurlijk in Sorges woonplaats Kassei. Men ziet de wereld niet, als men uit zijn eigen raam naar buiten kijkt Russisch spreekwoord DRACHTEN De vrij- Foo«. uitgezonden door de gemaakt gereformeerde vrijgemaakt-Gereformeerde j. u j ir Kerk van Drachten, mocht 30 zendingsarbeider op Kali- procent aan gemeentewerk te mantan Barat in Indone sië, ds. E.L. van 't Foort, moet zijn werk neerleg gen; hij moet het land besteden. De rest van zijn tijd diende hij te besteden aan op leiding en kadervorming, in dit geval aan de middelbare de Indonesische kerken laten gelden. Reden waarom men die op den duur liever ziet vertrekken. Ds. Jonkman merkt daarbij op dat de Indonesische rege ring zeer consequent is met de toepassing van de regels. Ook vóór 23 augustus hebben Sg ,s oplêze,' Bh°k verlaten en krijgt geen baar voldeed hij niet aan die theologische school die door moslim-zendingswerkers die- nen zich aan de wetgeving aan te passen. Van discrimi natie lijkt in dit geval geen sprake, aldus Jonkman. Drs. J. Slob, Azië-secretaris van het hervormde Raad voor de Zending in Oegstgeest, on derstreept dat. Volgens hem zijn buitenlandse zendings werkers in Indonesië ver plicht mee te werken aan hun vervanging door lokale krachten, een proces dat in tien jaar voltooid dient te zijn. De Indonesische regering streeft daarbij naar gelijk en training van autochtone van de Indonesische doctrine waardige behandeling van de krachten. Wie als docent het over de nationale eenheid, de land is binnengekomen, moet 'Panca Sila', gaat volgens de nieuw visum. Dat buitenlandse zendingsar- In vrijgemaakte kring wordt beiders hoe langer hoe meer gezegd dat de weigering om worden teruggedrongen om ds. Van 't Foort opnieuw een plaats te maken voor binnen- visum te geven samenhangt landse krachten, heeft vol- met het Indonesische beleid gens de vrijgemaakte zen- om de kerken zoveel mogelijk dingspredikant ds. Jonkman door 'eigen mensen' te laten te maken met de 'Indonesia- runnen. nisering' van de samenleving. Alle buitenlandse zendelingen Op economisch, cultureel worden sinds 1986 Indonesië maar ook op religieus gebied alleen nog binnengelaten met dienen Indonesiërs het voor visum voor kadervorming touw te nemen. De uitvoering ook aantonen als zodanig zendeling stroever wanneer werkzaam te zijn. Ds. Van 't buitenlanders hun invloed in godsdiensten, waarbij het be leid jegens moslims nog strin genter lijkt dan dat jegens christenen. Dat er in dit geval zo streng tegen een vrijgemaakt-gere- formeerde zendeling wordt opgetreden, kan volgens ds. Slob te maken hebben met de onafhankelijke positie die de vrijgemaakte zending in Indo nesië inneemt. De door haar gesteunde kerken (de Geraja Geraja Reformasi di Indone sia: Gereformeerde Kerken van Indonesië) zijn daarbij voor zowel mankracht als ka pitaal erg afhankelijk van de zendende kerk, aldus ds. Slob. „Zowel in moslim- als in na tionalistische kringen is men zeer gevoelig voor die afhan kelijkheid". Volgens ds. Tj. Boersma, voor zitter van de zendingscommis sie van vrijgemaakt Drachten is de vrijgemaakte zending in Indonesië gedwongen om in een versneld proces de ker ken (15 20 gemeenten met in totaal ongeveer 2000 leden) naar zelfstandigheid te leiden. Twee- gemeenten hebben al een zelfstandige status. Duizenden Moldaviërs samengepakt rond het klooster in het Roemeense stadje Putna eisten gisteren dat hun landstreek met het Russische Moldavië herenigd wordt. Zij grepen de herden kingsdag van een vroegere vorst aan om met hun eisen voor de dag te komen. De Roemeense patriarch Teoctist die ook bij de herdenking was, eiste ook dat de kerkelijke eenheid hersteld zou worden. cnm- ad Gereformeerden pleiten voor IKON LEUSDEN De Gerefor- meerde Kerken hebben pro test bij minister D'Ancona van WVC aangetekend tegen het plan van de Mediaraad de IKON-zendtijd bij de NOS on der te brengen. De kerkelijke opdracht in de media staat of valt met de volstrekte zelf standigheid van de kerken bij de uitoefening van die taak. Dit heeft het moderamen (sy- nodebestuur) minister D'An cona deze week geschreven. De Mediaraad heeft vorig jaar november voorgesteld de ker kelijke zendtijd onder te brengen in een totaal-pro gramma waarvoor de uitein delijke verantwoordelijkheid bij de NOS zal berusten. Volgens het moderamen houdt dit in dat de IKON zendtijd inlevert ten behoeve van de NOS, welke vorm van inspraak en. participatie daar ook tegenover mag staan. Verder is het moderamen van mening dat het voorstel prin cipieel in strijd is de zelfstan digheid van de kerk ten op zichte van de staat. Opschudding over KI op zondag NUNSPEET In orthodox kerkelijke kringen in Gelder land is opschudding onstaan over het besluit van de pro vinciale KI-vereniging om vanaf 1 september ook op zondag rundvee kunstmatig te insemineren. Gelderland is met de provin cie Overijssel het enige gebied in Nederland waar insemina tie van rundvee op zondag nog niet mogelijk is. Volgens de christelijke gere formeerde predikant ds J.H. Velema uit Nunspeet behoort een boer het vierde gebod te respecteren; dat betekent dat hij op zondag niet werkt. Volgens directeur A. Wen- nink van de KI-Gelderland is er onder de leden van de ver eniging de laatste jaren een trend zichtbaar om ook op zondag te laten insemineren. Voor boeren die een insemi natie niet op zondag willen is er elke zaterdagavond de mo gelijkheid een inseminator te laten komen. Nederlandse Hervormde Kerk Be roepen te Amstelveen-Buitenveldert (nieuwe pred.plaats) J. Maas te Zet- ten-Andelst; te IJmuiden-Zuid mw. S. P. Vermeer, kand. te Leiden. Aange nomen naar Gorinchem B. A. Th. Rutgers, studentenpredikant te Utrecht. Bedankt voor Kockengen A. Langerak te Oudewater; voor Lange- rak H. Russcher, kand. te Urk; voor Wageningen (toez.) drs. A. de Reuver te Delft; voor Wezep H. Harkema te Onstwedde. Beroepbaar mw. C. K. Rog-Pronk, Gevert Deijnootstraat 102, 2586 HW "s-Gravenhage. Bedankt voor Lange rak H. Russcher, kand. te Urk. Be dankt voor Montfoort en voor Oud dorp L. Schaafsma te Doornspijk. Gereformeerde Kerken Beroepen te Ruinerwold-Koekange S. Groen te Hellevoetsluls; te Slledrecht drs. H. J. van Dijk te Lewedorp (part-time),die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Lelden F. D. Rooze te Alkmaar; naar Waalre (herv.geref.) drs. P. K. Pllon te Grijpskerk. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Harderwijk-Zeewolde P. D. J. Buijs te Zwaagwesteinde. CLERMONT-FERRAND Verslagenheid bij zijn 'jon gens', de leerlingen van het college Masillon in het Franse stadje Clermont-Ferrand. Abbé Buisson, de vroegere, onconventionele godsdienstle raar van het college, pleegde vorige week zelfmoord, vlak voordat zijn proces wegens verduistering van gelden zou beginnen. Zijn grote liefhebberij was reizen te organiseren voor zijn leerlingen. Eerst ging het om betrekkelijk kleine projecten, naar Italië, naar Joegoslavië en naar Griekenland. Steeds kwamen de leerlingen ver rukt terug. Hij ging er mee door ook na dat hij als godsdienstleraar aan het college was ontslagen. Er waren namelijk nogal wat mensen die hij op school te gen de haren instreek. Zijn collega's beschuldigde hij er van dat zij zich tijdens de rap portvergaderingen opstelden als rechters. Zelf weigerde hij de leerlingen van de derde klas catechismusles te geven. Liever zag hij ze voetballen. Toen hij in de herfst van 1987 een tijd ziek was, diende dat voor het bisdom als excuus om hem te ontslaan. Ook bij het bisdom lag de abbé niet best. Hij had de reputatie een fantast te zijn die niet'wilde luisteren. Maar ond ging hij door met het organi seren van reizen. Het laatste prestigieuze project dat hij in 1988 ojd touw zette was een reis naar de Verenigde Staten. Voor 5*500 franc alles inbegre pen zouden zijn jongens twee weken lang wegkunnen. Ook nu kwam het geld vlot bin nen, want de abbé had een re putatie opgebouwd. Op zijn rekening heeft hij op zeker moment een miljoen frank staan. Dat is het moment, zegt zijn advocaat.nu, waarop hij de controle over zichzelf ver loren heeft. Als zoon van een arbeider die in zijn jeugd gro te armoede heeft gekend, strooit de abbé nu met het geld, organiseert kleine ex cursies, maar de reis naar de Verenigde Staten verdwijnt uit het vizier. Daarop begin nen de ouders te klagen bij het gerecht. De abbé doet in 1988 een poging tot zelfmoord. Hij hoopt dat het bisdom, zo als zijn advocaat nu verklaart, wil bijspringen, maar de bis schop weigert. De priester die bij zijn moeder is gaan inwo nen, stort het grootste gedeel- te jvan zijn priestersalaris op een rekening van justitie om de ouders schadeloos te stel len. Maar de ouders menen dat de priester zijn straf niet mag ontgaan. In een brief waarin hij uiteenzet waarom hij zelfmoord heeft gepleegd, schrijft hij dat „onverschillig heid en de haat waardoor ik ben omringd elke nieuwe start onmogelijk heeft ge maakt". Ook na zijn dood vin den de ouders dat de rekening voldaan moet worden. Som migen in Clermond Ferrand vinden dat de bisschop eerder had moeten bijspringen. De bisschop heeft echter net als de ouders de uitspraak van de rechter willen afwachten en hem slechts „moreel" ge steund... k; Synagoge beklad In Johannesburg, Zuid- Afrika, is een synagoge ernstig beschadigd door een bomexplosie. De aanslag volgde kort nadat anti-joodse leuzen (waarbij joden worden gelijkgesteld met het ANC) op de gevel van het gebouw waren geklad. Uiterst rechtse kringen in Zuid-Afrika worden van de acties verdacht. EO benoemt nieuwe voorzitter HILVERSUM De christe- lijk gereformeerde predikant A. van der Veer te Zwolle is tot voorzitter van de Evange lische Omroep benoemd. Hij heeft de benoeming in over weging gehouden, zo deelt de EO mee. Als de 48-jarige Van der Veer de benoeming aanvaardt, dan vervult hij de vacature die ontstond door het aftreden per 1 januari van dr. J. Meu- link, voorzitter van het be stuur, en van ds. J.H. Velema, voorzitter van de toenmalige stichtingsraad van de EO. De EO is per 1 januari van een stichting een vereniging ge worden. Een door de wet af gedwongen verandering, al dus oud-voorzitter Meulink. Als religie een individualis tisch consumeren wordt van een hapje uit een aanspre kend boek, een snufje uit een tv-programma dat je wat doet, een vleug uit een radiouitzen ding met een overtuigend klinkende stem en toe een kerkdienst van de dominee die 'in' is, dan gaat het niet om christelijk geloof. Bij dat geloof is namelijk geen sprake van een God op mijn maat, maar van de Ander, die met mij wil zijn. Daarbij zijn naasten nodig om dat geloof in God zichtbaar te maken en een gemeenschap van mensen die elkaar steunen en sterken in dat geloof, die het uitdra gen en het samen bij de Heer horen vieren. De kerk als een oase en een tankstation onderweg naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, die God zal brengen. De Gemeenschap der Heili gen de kerk is echter voor heel wat mensen een probleem geworden. Ze erva ren er geen gemeenschap, maar louter kille, harde ban ken. Op de vragen waarmee ze zitten krijgen ze er geen antwoord of een antwoord dat hen niets zegt. Verkondigen, vieren en bid den in de kerk spelen zich al tijd af tussen twee polen. Aan de ene kant is de kerk alleen maar christelijk, wanneer, zo als dat heet de 'Christus der Schriften' er verkondigd wordt, dat wil zeggen wan neer de verkondiger goed en nauwkeurig luistert naar wat de Bijbel zegt en bedoelt. De andere kant is dat de kerk mensen serieus behoort te ne men in de situatie, waarin ze leven. De kerk moet dus ook heel goed luisteren naar de vreugde en het leed, de hoop en het (on)geloof van haar le den en van de wereld, waarin die leven'. Het evangelie verkondigen, het Goede Nieuws van Jezus melden, wordt dan op een zo danige manier de verbinding leggen tussen de Christus van de Bijbel en de mensen van nu, dat die mensen het gevoel hebben: dit verhaal is voor mij. Ik voel mij in deze woorden aangesproken door Christus. In die verbinding tussen het woord van God en de mens van vandaag speelt de Geest een rol als van een vonk die overslaat, als het licht dat op gaat. Maar ook het bestuderen van de bijbeltekst in de taal, waarin die geschreven is, met daar tegenover het kijken naar de tv, het lezen van de krant om te weten wat er in de wereld omgaat en het luis teren naar de persoonlijke zorgen en vreugden van de gemeenteleden. De vraag is of de verkondiger dat nog wel alleen kan. Hoort niet een werkgroep uit de ge meente de elementen aan te dragen waar de predikant zijn bijbelse inbreng aan toevoegt, opdat het geheel een voor mensen van nu relevante ver kondiging kan worden? Daar bij is er geen plaats voor de modieuze dingen van de dag, maar dient de geschiedenis van het heil van Advent tot Pinksteren elk jaar weer ei gentijds verwoord en vertaald te worden. Vijf op de tien Nederlanders voelen zich niet langer betrokken bij de christelijke kerken en het antwoord dat zij geven op het leven, want velen van hen hebben geen idee wat dan de vraag zou moeten zijn bij het antwoord dat de kerken geven. Onder het motto 'Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag', schrijft dominee Ype Schaaf geregeld over de relatie tussen kerk en samenleving. Een vraag is of de prediking in de reformatorische kerken niet te veel nadruk heeft ge kregen. Die vraag dringt, om dat in onze dagen vele woorden leeg zijn geworden en de spraakverwarring vaak zo groot is, dat we cursussen moeten lopen om te leren met elkaar te communiceren. Vroeger mocht een preek in een radiokerkdienst voor de BBC nooit langer dan 19 mi nuten duren. Men zei toen dat de Heilige Geest in de twin tigste minuut niet meer werk te. Zou hij dat in onze snelle beeldcultuur na 15 minuten nog wel doen? Natuurlijk zijn er ook mensen die veel meer willen weten over Bijbel en geloof dan een kerkdienst kan bieden. Voor hen zijn er boeken en cursus sen, die studie en inspanning vragen en waar niet gewerkt wordt met het eenvoudige stenciltje met de begrijpelijke samenvatting in twintig re gels. Neemt in deze de kerk de gelovige, die zich grondig wil verdiepen in de 'dingen van Zijn Vader', wel altijd se rieus? Bij de oosters-orthodoxen en rooms-katholieken heeft men meer weet van vieren dan bij de protestanten. In de eucha ristie wordt telkens weer de 'pantomime van het heil', het offer van Christus in de sym bolen van brood en wijn en in de beelden van de taal van mensen herhaald, opnieuw gespeeld. In onze dagen, waarin de godsdienstige erva ring meer telt dan het zuiver verwoorden van de Waar heid, komt een nieuwe aan dacht voor de liturgie. Maar ook hier geldt dat de relatie met en, de wezenlijke partici patie van de deelnemers noodzakelijk is. Het boven aardse zingen in de orthodoxe kerken met de deuren van de ikonostase tussen het altaar en de gelovigen gesloten, kan niet meer in een mondig ge worden wereld. Ook een kerktaal, die alleen maar mooi en versluierend is, be reikt de mens van vandaag niet meer. Een model van een aanspre kende vorm worden bijvoor beeld gevormd door de dien sten van een half uur die drie keer per dag in de moderne kerk van het klooster van Taizé in Frankrijk worden gehouden. In de grote, half donkere ruimte van de kerk, die alleen met kleine gerichte lampen en met kaarsen is verlicht en waar de gelovigen op de vloer zitten, lezen de monniken uit de bijbel en houden ze korte voorbeden in acht talen, afgewisseld door korte gezongen antwoorden van de gemeente. Eucharistie en preek vinden maar één keer per week plaats. Op zaterdagavond is er het feest van het licht ter voorbereiding van de zondag van de opstanding. Zowel de sfeer en de muziek als de tek sten zijn eenvoudig-direct en eigentijds. En het hele jaar door zit die kerk elke dienst vol. Het vieren van de gemeen schap kan men op een eigen wijze ervaren bij de pinkster- groepen, die de ruimte geven om te vertellen wat de Heer deze week in je leven heeft gedaan. Met als risico de pu bliekelijk uitgedragen geeste lijke egotrip, kan dit getuigen de andere leden van de ge meenschap zeer bemoedigen. Met dit alles is te weinig ge zegd over het samen bidden. Praten met de Vader in gewo ne taal over wat je hoog zit. Maar ook het opdragen van de nood van de ander in het klein en in het groot aan de Heer die met ons wil zijn. Moldaviërs eisen hereniging op< ziel DE reputatie die Jan Timmer, de nieuwe president-direc- arr teur van Philips heeft opgebouwd, liegt er niet om. Op de yar algemene aandeelhoudersvergadering van gisteren werd M zonneklaar waarom hij in de Philipsgelederen „Orkaan Gil- nie bert" wordt genoemd. Groot was de schok toen hij aankon- digde dat er 2,7 miljard gulden wordt uitgetrokken voor de „herstructurering" van het bedrijf en dat daarmee ongeveer ree tienduizend arbeidsplaatsen verdwijnen. Waar dat precies ap< gebeurt is nog onbekend. f® jei Bij zijn onheilstijding stelde de Philips-topman dat zijn zor- ;qi gen op de eerste plaats liggen bij het bedrijf en daarna bij de L_ werknemers, de aandeelhouders, de klanten en de leveran- ciers. Zijn woorden komen echter niet overeen met zijn da- |V den, want daaruit blijkt dat hij meer belang hecht aan de fac- tor kapitaal (de aandeelhouders) dan aan de factor arbeid (de j werknemers). Timmer acht het kennelijk van groter belang I de financiële wereld gunstig te stemmen dan zijn medewer- i kers. Hij heeft immers eerst de aandeelhouders ingelicht en hen een normale dividenduitkering in het vooruitzicht ge- 1 steld en passeerde zodoende zijn medewerkes. 4 DAT doet onhandig en niet sympathiek aan, maar er is wel een verklaring voor. Philips heeft de afgelopen maanden het vertrouwen van de aandeelhouders verloren. Het concern wacht processen wegens het niet goed informeren van de aandeelhouders. Dat doet het imago van het bedrijf geen '"1 goed en wat erger is: het kan een negatieve weerslag hebben I op het toch al grillige koopgedrag van de consument. Daarbij U komt dat Timmer pas korte tijd aan het bewind is bij Philips. Hij kon dus onmogelijk al blauwdrukken hebben klaarliggen i die aangeven waar precies gesneden moet worden. DAT er rigoureus moet worden ingegrepen bij Philips1 is duidelijk. De winst is al jarenlang minimaal en dat is heel slecht voor een dergelijk groot concern, waarin de kosten structuur niet altijd even duidelijk is en de riscio's groot zijn als gevolg van fluctuerende valuta (vooal de dollar), moor dende concurrentie (vooral uit Japan) en het al eerder geme moreerde grillige consumentengedrag. Onder het motto dat men beter maar meteen door de zure appel heen kan bijten, wordt het hele saneringsbedrag ten laste gebracht van het L lopende boekjaar. Hetgeen volgens de concerntop betekent Lj dat Philips 1990 zal afsluiten met een verlies van circa twee I miljrd gulden. Dat hakt er aardig in, maar als het resultaat L werkelijk is wat Timmer verwacht een schone lei in L 1991 dan is het financiële offer de moeite waard geweest. L te DaT vinden ook de aandeelhouders en de beursmakelaars. Jw Zij hebben hun vertrouwen in Philips niet verloren, getuige de reacties op de aandeelhoudersvergadering van gisteren en o het koersverloop op de Amsterdamse effectenbeurs. De con- in cernleiding kreeg het tijdens de bijeenkomst van de aandeel- iti houders weliswaar zwaar te verduren, maar dat had meer te |v maken met het recente verleden dan met de ter vergadering tj ontvouwde toekomstpannen. Het ligt voor de hand dat veel i<j Philips-getrouwen hun gram wilden halen over de geldver- j- slindende missers van het management in de afgelopen jaren ji en vooral over de misleidende, veel te rooskleurige informa- j' tie die Philips tot voor kort naar buiten bracht over de inter- L ne gang van zaken en de winstverwachting. GRAND old man Wisse Dekker wenste echter niet in te gaan op de vraag of de afgezette voorganger van Timmer, Van der Klugt, een spelletje heeft gespeeld of dat hij daad werkelijk zelf niet beter wist. Die vraag is door boze Ameri kaanse aandeelhouders bij de rechter op tafel gedeponeerd I en het antwoord kan Philips in het slechtste geval een smak jj extra geld kosten. tl HOE dat antwoord ook uitvalt was er sprake van bedrog c of van falende interne communicatie? feit blijft dat de in- terne organisatie van het miljardenbedrijf Philips de onvoor- j. stelbare, negatieve verrassing van dit voorjaar mogelijk heeft c gemaakt. En diezelfde mammoet-organisatie, die volgens t stafleden van Philips zelf in veel opzichten zo archaïsch, j vastgeroest en non-communicatief is als de communistische L partij van de Sovjetunie, moet nu het ingrijpende 'frisse wind-'project van Jan Timmer ten uitvoer brengen. i NATUURLIJK is er voorshands geen reden om aan het blo- j te overleven van het Philips-concern te twijfelen. Het korda- l te optreden van Timmer oogt voorlopig overtuigend en types 1 als Wisse Dekker zullen er zeker op toezien dat de aangedui- 1 de rotte plekken daadwerkelijk uit de onderneming worden j weggesneden. De vraag is echter of Philips qua structuur en j qua bedrijfscultuur niet toe is aan eeri veel grondiger reorga- nisatie dan nu in ht vooruitzicht is gesteld. Hoe drastisch de 1 ingrepen ook zijn zeker het verlies van tienduizend ar- beidsplaatsen is meer dan pijnljk het blijft een korte-ter- j, mijnoperatie. Er zijn deskundigen die pleiten voor nog dras tischer ingrepen. Ze wijzen er op dat Philips anders het ge vaar loopt te worden overgenomen door een 'raider', een ka- i pitaalkrachtig bedrijf dat uitverkoop gaat houden van de goed renderende onderdelen en de rest aan zijn lot overlaat. Het Philips-kader heeft in de afgelopen periode herhaalde lijk benadrukt dat het niet een 'meneer Van der Klugt' is geweest die geheel solo de ellende heeft veroorzaakt, net zo min als het een 'meneer Timmer' zal zij die in z'n eentje alle 1 puin kan verwijderen. Als een bedrijf een deuk oploopt en daarvan moet herstellen, is de steun van het voltallige perso neel nodig. Alleen al om die te verwerven zal Timmer een fatsoenlijke regeling moeten treffen voor de werknemers, die in de komende tijd noodgedwongen zullen afvloeien. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk Telefoon. 070 - 3190 933. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart: per maand f. 24,85 per maand f. 25.85 per kwartaal 74,10 per kwartaal 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2