Gereformeerd en gereformeerd al 46 jaar niet meer hetzelfde brieven van lezers kerk wereld Theologisch, kerkpolitiek of kerkrechtelijk conflict? Pater van Luyn opvolger Van Munster beroepingen Zürichse katholieke boycotten omstreden bisschop Haas ÊcidócSotiAttnï KNUFFELS [VOOR ^AFRIKA van wensen wet gevoel mZr £eid&e(3ou%a/ni GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CekUeGouacwt VRIJDAG 29 JUNI 1990 PAGINA Preeklijn als tegenwicht voor sekstelefoon LELYSTAD Om een tegenwicht te bieden aan het groeien de aantal sekslijnen heeft de Stichting Katholiek Oratorium H. Pius V in Lelystad een preeklijn geopend. De lijn is sinds dinsdag in gebruik genomen. Wie 06-34035005 belt, kan de meest recente zondagspreek beluisteren die eerder De stichting is buiten de kerkelijke autoriteiten opgericht door een groep traditionele katholieken. De stichting stelt zich tot doel het traditioneel katholieke geloof te beschermen, te ver kondigen en te bewaren. Propria Cures moet stoppen met belastering Goeree AMSTERDAM Het studentenblad Propria Cures mag geen gefingeerde advertenties meer plaatsen waarin de Zwolse evangeliste Jenny Goeree haar erotische diensten aanbiedt. Dit heeft de vice-president van de Amsterdamse rechtbank, mr. J. Vrakking, bepaald in een kort geding dat is aangespannen door Goeree. Voor het plaatsen van een rectificatie en het vergoe den van immateriële schade, zoals door de evangeliste geëist, ziet de rechtbank geen aanleiding. In april en mei plaatste Propria Cures twee gefingeerde advertenties waarin Goeree zogenaamd haar seksuele diensten aanbood over de telefoon. De vrouw voelde zich in haar eer en privacy aangetast. Propria Cures verdedigde zich door te wijzen op het overduidelijke sa tirische karakter van de advertenties. Knap is het als men verbergen kan hoe knap men is. F. de la Rochefoucauld SCHULDBEKENTENIS 'SYNODALEN' GAAT VRIJGEMAAKTEN NIET VER GENOEG DEN HAAG Alleen al het woordgebruik vraagt nauwgezetheid in bij wij ze van spreken punten en komma's: het is niet Ge reformeerde Kerken vrij gemaakt of eventueel: Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), maar: 'De Gereformeerde Kerken'. Want de voortzetting van wat vóór de kerkscheu ring van 1944 de Gerefor meerde Kerken waren, is niet de 'gewone', Gere formeerde Kerken met de synode waarvan ds. E. Overeem voorzitter is maar de kerk van de vrij- gemaakten, voortkomend uit de scheuring van 1944 met als hoofdpersoon prof. dr. K. Schilder, ten minste dat vinden de vrij- gemaakten zelf. De 'ge wone' gereformeerden vinden natuurlijk van niet; zij achten zichzelf de voortzetting van de Gere formeerde Kerken. Een kerkelijk drama zicht baar gemaakt aan de naamge ving; als de uitleg van de na men al zoveel woorden nodig heeft, hoeveel woorden zijn er dan niet nodig voor het in houdelijke verschil... Vorige week werd het gere formeerde drama van toen weer even actueel, namelijk op de synode van de vrijge- maakten in Leeuwarden. De 'gewone' gereformeerden hadden in eën brief een soort schuldbekentenis gedaan over het verkeerde handelen in 1944. Dat de emotionele bete kenis van de scheuring van toen nog leeft, blijkt al uit die brief. Maar er is meer: nog steeds zijn er gereformeerde families voor wie de breuk van 1944 een dagelijkse reali teit is. Gezinnen en families scheurden in 1944 mee met de kerken: een vader bijvoor beeld ging 'mee' met de vrij making, maar een zoon bleef in de Gereformeerde Kerken. Gevolg: een soms levenslange breuk, die zich voortzet over de geslachten, tot bij kinderen en kleinkinderen. Zo gebeurt het nóg dat een vrijgemaakt gereformeerde niet naar de begrafenisdienst van een overleden synodaal-gerefor- meerd familielid gaat. Brief De brief van de synode van de 'gewone' gereformeerden, eind 1988, was het resultaat van een bespreking die werd gehouden mede naar aanlei ding van uitlatingen van de synode-praeses in de oorlogs jaren, dr. G.C. Berkouwer („ik acht mij medeschuldig aan het conflict"). In de brief kwamen de gereformeerden tot de erkenning dat 'het niet zo had mogen gebeuren'. In de brief aan hun vrijgemaakte broeders ter synode (vrouwen kunnen bij de vrijgemaakten geen ambtsdrager zijn en dus niet worden afgevaardigd naar de synode) en verklaar den onder meer dat 'terugkij kend naar de gebeurtenissen van 1944 en volgende jaren willen wij onze droefheid uit spreken over het aandeel van onze kerken in de scheur die toen in de Gereformeerde Kerken in Nederland is geko men'. De vrijgemaakten hadden niet zoveel tijd nodig om de concept-antwoord brief goed te keuren. De inhoud was af wijzend; het blijkt al uit de aanhef: 'Zeer geachte verga dering'. Van 'broeders en zus ters' het gebruikelijke jar gon kan geen sprake zijn; daarvoor is de geestelijke ver wijdering in de achterliggen- de vijfenveertig jaar te groot De jonge prof. dr. K. Schilder FOTO: PR geworden en het zelfbewust- De antwoordbrief getuigt daar belijdenis met de daaraan ge- zijn van de vrijgemaakt te ook van; de vrijgemaakten normeerde kerkorde'. Ge- :nte van de roepen de synodalen op tot doeld wordt natuurlijk op de sterk. De gedacl kerk' te zijn is levend 'wederkeer tot de Heilige Schrift en de gereformeerde DEN HAAG Het conclict tussen prof. dr. K. Schilder, overleden in 1952, en de syno de kan op verschillende ma nieren worden verwoord, al naar gelang de bedoeling. In de eerste plaats is er een theo logische uitleg mogelijk. Dan komt er een formulering ter sprake over bijvoorbeeld de al of niet 'veronderstelde weder geboorte' bij dopelingen, gebo ren bij gelovige ouders. Zulke opvattingen klinken voor hui dige generaties nogal specula tief, maar de debatten hier over werden met dogmatische stelligheid gevoerd. De nuances van zulke ge sprekken zijn voor buiten staanders nog nauwelijks te achterhalen en wellicht is dat ook niet nodig; want volgens sommigen is de scheuring vooral een kerkpolitieke kwestie. Schilder is dan de fi guur die met zijn existentiële bewogenheid en grote erudi tie een gevaar betekende voor de gereformeerde zuil van Abraham Kuyper. Zulk den ken ook al kwam dat voort juist voort uit verbondenheid met de gereformeerde traditie betekende eigenlijk ver raad aan de eigen groep. Het conflict kan ook ker krechtelijk worden verwoord. Dan gaat het bijvoorbeeld om de bevoegdheid van de syno de een predikant te schorsen. In het gereformeerde ker krecht is sprake van zelfstan digheid van de plaatselijke kerken, ook ten aanzien van de tucht jegens predikanten. Niet de synode, maar de ge meente waaraan Schilder als predikant verbonden was, had zich inhoudelijk met de leerstellige kwestie moeten bemoeien. De Schilderianen spraken daarom van het 'sy nodale juk' en van de 'hiërari- sche knechting' van de plaat selijke kerken door de syno den. Raadselachtig Er blijft iets raadselachtigs aan de gebeurtenissen in 1944. Hoe heeft het kunnen gebeu ren? Hoe kunnen vrome christenen in een tijd waarin de Duitse bezetter steeds bru ter optreedt, een tijd waarin joodse Nederlanders naar ver- nietigigskampen worden afge voerd, waarin verzetsmensen worden gefusilleerd, zich zó gedragen? Een in meerdere opzichten fantastisch boek waarin ook deze vragen aan de orde ko men is Zoeken en vinden' van de al eerder genoemde dr. G.C. Berkouwer. Hij was de voorzitter van de synode die Schilder schorste en hij was de inspirator van de re cente synodaal-gereformeerde schuldbekentenis.In het ge noemde boek gaat Berkouwer bijna wreed-eerlijk bij zichzelf te rade omtrent vragen als 'hoe het kwam' maar ook: 'wie is de schuldige?' De persoonlijke notities en verhalen gaan over de nach telijke ontmoetingen met Schilder, over de bewonde ring voor Schilderl als theo loog, de spijt en de 'systeemd wang' van het synodale be drijf. De kwestie-Schilder is zo niet meer louter een wat merk waardige bladzijde in de re cente kerkgeschiedenis, maar ze komt in alle levendigheid op de lezer af. In eerlijheid en oprechtheid is destijds in en ook buiten de synode gedebat teerd, gebeden en gehuild. Mensen wiens 'vriendelijk heid bij ieder bekend is' blij ken van harte betrokken te zijn geweest wat is uitgegroeid tot een keiharde en wrede scheuring, waarvan de won den nog niet zijn geheeld. In de 'naam des Heren' is heel wat gezegd en gedaan... Berkouwer heeft met zijn boek dat over veel meer gaat dan de vrijmaking, bij voorbeeld ook over ontwikke lingen in de catholica waarbij hij via het Tweede Vaticaanse Concilie nauw was betrokken velen (ook jongere genera ties) een grote dienst bewe zen. Vooral omdat door zijn woorden de (kerkgeschiede nis tot leven komt als ook een geschiedenis van mensen. De zaak van Gods kerk is ener zijds de moeite van de strijd meer waard dan wat ook, an derzijds voedt Berkouwer het besef hoe dingen toch anders kunnen zijn dan ze in dé actu aliteit lijken. En dat maant tot voorzichtigheid, tot geduld en tot liefde. Uitelkaar Gereformeerd en gerefor meerd, het is sinds 1944 niet hetzelfde. De Gereformeerde Kerken synodaal zijn een ei gen weg gegaan, zeer be treurd door de Gereformeer de Kerken vrijgemaakt en an dersom. Toen de scherpste kantjes van de menselijke pijn er af waren, bleek de diepte van de breuk anderszins: de kerken groeiden geestelijk volstrekt uitelkaar. Na 1970 is voor iedereen duidelijk hoe menselijk gesproken de breuk definitief is. De vrijgemaak ten hadden eind zestiger jaren nog weer een breuk meege maakt waaruit de Neder lands Gereformeerden zijn ontstaan waardoor de vrij gemaakte standpunten in ze kere zin radicaliseerden. De 'gewone' gereformeerden gin gen de weg op van de We reldraad van Kerken, deden volop mee in nieuwe theologi sche ontwikkelingen en bra ken van harte de verzuilde samenleving af. De vrijgemaakten zijn in die ontzuilde samenleving dus ook veel herkenbaarder dan de synodalen. Ze hebben hun eigen scholen, verenigingen, politieke partij (GPV), krant (Nederlands Dagblad) en soci ale en maatschappelijke orga nisaties. Uit het Jaarboek 1990 van de vrijgemaakte kerken blijkt hoe de kerkelijke orga nisaties het geraamte vormen voor het leven van de kerkle den; zo'n zeventig bladzijden met namen en adressen van vrijgemaakte organisaties. Wat dat betreft is het vrijge maakte leven gewoon een voortzetting van de vooroor logse gereformeerde zuil. De synodalen mogen veel meer in de samenleving staan ze zijn wereldgelijkvormig, zouden de vrijgemaakten kunnen zeggen ze verlie zen ook één die samenleving; het aantal synodaal gerefor meerden daalt sinds een aan tal jaren behoorlijk; er zijn nu nog ongeveer achthonderd duizend over. Er komen ech ter steeds meer vrijgemaakten bij, weliswaar vooral door een hoog geboorte-overschot, maar ze zijn ook in staat hun leden redelijk goed vast te houden, hoewel: in 1989 voeg den zich 470 mensen bij de kerk en stapten 683 op. Vol gens het Jaarboek 1990 zijn er nu ruim 114.000 kerkleden, verdeeld over 264 kerken. Ds. W.G. de Vries laat in het Jaarboek weten hoe die ster ke daling van de 'grote volks kerken' komt: ze staan zelf schuldig aan de ontkerkelij king door hun leervrijheid'; hij gewaagt van 'rampzalige ontwikkelingen' bij de her vormden en gereformeerden. Van gereformeerde eenheid kan dus geen sprake zijn... LIJTSEN KOOISTRA Over de figuur Schilder (hij was ge leerd, had een vooruitziende blik nationaal-socialisme en had een creatieve, levendige geest) is veel te lezen in een bundeling artikelen (hierin ook brieven van Schilder aan onder anderen ds. J.J. Buskes en dr. C. Rijnsdorp): G. Puchinger, red.: Ontmoetingen met Schilder. Uitgave Kok, prijs f 65,- Dr. G.C. Berkouwer: Zoeken en vinden. Uit gave Kok, prijs f 59,- Handboek 1990; uitgave Oosterbaan Le Cointre, prijs f 16,25. UTRECHT De Salesi- aan drs. A.H. van Luyn is benoemd tot secretaris generaal van de Neder landse bisschoppenconfe rentie. Hij zal op 1 febru ari 1991 pater dr. H.A. van Munster (64) opvol gen, die deze functie na tien jaar neerlegt en met emeritaat gaat. Van Luyn treedt komend na jaar al in dienst als plaatsver vangend secretaris-generaal. Na 1 februari staat hij offi cieel aan het hoofd van het secretariaat van het Rooms- Katholiek Kerkgenootschap Nederland»* Hervormds Kerk Aangenomen naar '-Gravenhage- Loosdulnen mw. M. R. Limburg-klok ke, kandidaat en vicaris te 's-Gra- venhage. Beroepen te Renswoude P. Molenaar te Zalk en Veecaten; te Nleuwerkefrk (Z) (herv.geref.) mw. H. A. Klip, kand. te Kampen. Aangeno men naar Tzum J. F. Mol, kand. te Nleuwegeln, die bedankte voor Em- mer-Compascuum (toez.). Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Bovensmilde (bel den pari-time) drs. P. Wattel en mw. drs. W. C. Wattel-de Heer, kand. te Amsterdam. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Franeker-Sexblerum l.s.m. Arum J. Schoemaker, kand. te Kampen. Beroepen te Heemse M. J. C. Blok te Apeldoorn. in Nederland en is hij met name verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoe ring van het bisschoppelijk beleid. Van Luyn (54) werd als lid van de Sociëteit van St. Fran- ciscus van Sales (Salesianen van Don Bosco) in 1964 tot priester gewijd. In 1969 werd hij benoemd tot vice-pro vinei- aal van de Nederlandse Pro vincie van de Salesianen; van 1975 tot 1981 was hij provin- Tussen 1979 en 1981 was Van Luyn voorzitter van de Stich ting Nederlandse Priester-Re ligieuzen. In 1980 nam hij als een van de twee vertegen woordigers van de religieuzen deel aan de bijzondere synode van de Nederlandse bisschop pen. De laatste negen jaar werkte Van Luyn voor zijn orde in het buitenland. In 1981 ontving hij de benoe ming tot provinciaal overste van de Universitè Pontificia Salesiana te Rome. Daarnaast trad van Luyn op als gastdo^ cent aan het Institute for Sa- lesian Studies in Berkeley (VS) en aan de Universita Pontificia Salesiana Vanaf 1987 is hij lid van de Commi- sione Teologica Romana van Europese Unie van samen werkingsverbanden van Ho gere Oversten. Van Luyn publiceerde voor namelijk over Don Bosco, de Sociëteit van St. Franciscus van Sales en andere salesiaan- se thema's. Actie vanaf Grote Kerk Leden van de actiegroep „Dordrecht roze" rolden gisteren een roze dundoek uit vanaf de trans van de Grote Kerk in Dordrecht. Het dundoek, in de vorm van een driehoek, werd uitgehangen om alle gemeenten die beweren een homo-eman- cipatiebeleid te voeren, te bewegen morgen op Roze Zaterdag eveneens deze roze vlag van hun gebouwen te laten wappe ren. FOTO: ANP ZURICH CHUR De rooms-katholieken in Zu rich zullen uit protest te gen de benoeming van bisschop Wolfgang Haas hun jaarlijkse bijdrage van 500.000 gulden aan het bisdom Chur niet meer betalen. Ook willen zij zich losmaken van Chur en een eigen bis dom in het leven roepen. De rooms-katholieke synode van het kanton Ztlrich besloot dit gisteren met slechts een tegenstem (88 voor). De half miljoen zal nu naar een spe ciaal opgericht solidariteits fonds gaan, waarop de gedu peerden van het nieuwe bis schoppelijke beleid een beroep kunnen doen. De financiële bijdrage voor de vicaris-generaal van het kan ton Ztlrich wordt in de toe komst afhankelijk gesteld van de goedkeuring van een pas torale commissie. De door Haas benoemde vicaris Chris- toph Casetti, die de plaats van de ontslagen Gebhard Matt heeft ingenomen, heeft deze goedkeuring tot nu toe zeker niet. Volgens de Zürichse synode is er sprake van een grote ver trouwenscrisis in het bisdom Chur en valt er met de zeer conservatieve Haas niet te praten. Sinds Haas vorige maand door paus Johannes Paulus II werd benoemd, is er een storm van protest losge barsten in de anders zo rusti ge Zwitserse Rooms-Katholie- ke Kerk. Zuidafrikaanse kerken in financiële crisis KAAPSTAD De Zuidafri kaanse Raad van Kerken (SACC) kampt met een tekort van ruim drie miljoen gulden op zijn begroting. In 1981 be droeg de begroting slechts zo'n twee miljoen gulden, dat bedrag is inmiddels tot onge veer 22 miljoen gulden geste gen. „Het is de apartheid die ons zo duur komt te staan", zegt dr. Frank Chikane, se cretaris van de SACC. Alleen al voor het ondersteunen van de families van politieke ge vangenen geeft de SACC maandelijks 400.000 gulden uit. Met herhaalde oproepen voor financiële steun kan de Raad zijn verplichtingen nog nakomen. Ook de zorg voor de 250.000 Mocambiquaanse vluchtelin gen in Zuid-Afrika drukt zwaar op de financiële schou ders van de SACC. De SACC verwacht dat de geldstroom uit Europa zal afnemen, om dat er voorrang wordt gege ven aan hulp voor de landen in Oost-Europa. Rust aan het zorgf ront Het akkoord dat het kabinet gisteren met de organisatu van werkgevers en werknemers in de gezondheidszorg het gesloten, vormt eA goede aanzet om de vaak schrijneni personele en salariële problemen in de zorgsector op te lo sen. Staatssecretaris Simons van volksgezondheid was na ondertekening de eerste die ruiterlijk erkende dat met hi beschikbare bedrag van 900 miljoen gulden voor de komend twee en een half jaar lang niet alle knelpunten de wereld u geholpen kunnen worden. Voor het verpleegkundig en vei zorgend personeel, dat negen weken actie heeft gevoerd oi politici en burgers met de neus op de barre feiten te drul ken, zal er ongetwijfeld ook na 1992 nog genoeg te klagt over zijn, en niet ten onrechte. Een royale salarisverhogii zit er bijvoorbeeld voorlopig nog niet in. Maar toch: het begi van een oplossing is er en dat ziet er beslist niet slecht uit De overeenkomst heeft vier sterke punten. Ten eerste f nu, in verschillende werkgroepen met vertegenwoordigej van werkgevers, vakbonden en enkele ministeries, het pro bleemveld in de zorgsector vrij nauwkeurig in kaart ge bracht. Men weet nu dus welke maatregelen op welke plek ken moeten worden genomen om de gezondheidszorg wei tot een gezonde sector te maken. Het is ook toe te juichen dat de gemaakte afspraken tot ett met 1992 gelden. Dat is niet alleen goed voor de arbeidssfei in de zorgsector maar ook veel beter dan het tot nu toe gt volgde systeem, waarbij elk jaar hier en daar wat pleistei werden geplakt onder het motto 'volgend jaar zien we wi weer verder'. Het derde sterke punt is dat directies van ziekenhuizei verpleeghuizen en vergelijkbare instellingen zich verplid hebben .om periodiek openbaar te maken waar zij het hun ti beschikking gestelde geld aan hebben uitgegeven. Daarrai kan worden voorkomen dat het geld wordt besteed aan ai dere zaken dan personeelsuitbreiding en een betere belong Hoewel er nooit harde bewijzen voor zijn geweest, hebbe politici en vakbonden de stellige indruk dat men de afgelo pen jaren in sommige instellingen de aanschaf van ei nieuw bestralingsapparaat of iets dergelijks voorrang gaf bi ven verlichting van de werkdruk. TENSLOTTE is het een uitstekende gedachte om het leei wedeel van de in het vooruitzicht gestelde salarisverhogii gen ten goede te laten komen aan de leerlingen onder verpleegkundigen en verzorgenden. Voor de overige we kers schiet er dan weliswaar niet zo bar veel over (hopelij komt er in 1993 alsnog een flinke inhaalmanoeuvre) maar d leerlingen zijn inderdaad op dit moment het belangrijks Hun salaris bepaalt immers mede de aantrekkelijkheid va het beroep. Vele jongeren deinzen tegenwoordig terug voo een baan in de verpleging omdat ze elders meer kunnen va dienen. De werkdruk in de verpleging, alom erkend als hi grootste probleem, zal pas echt dalen wanneer de instroa van jongeren flink toeneemt. Een prikkel in de vorm va een redelijk aanvangssalaris geeft zo'n proces een beta kans van slagen. Natuurlijk is het niet goed om alleen op i materiële kant van een baan te letten, en zeker niet als h om werk in de gezondheidszorg gaat, waarbij een zekere r« ping ook een rol zou moeten spelen. Maar dienend en sfc vend bezig zijn voor een appel en een ei is ook te gek. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Wereldkampioenschap Een wereldkampioenschap voor landenteams, kan dat ei genlijk wel? Er zijn grote lan den en er zijn kleine landen. De indruk bestaat, dat zo'n kampioenschap met name van deelnemende kleine landen erg veel vraagt; ja zelfs, dat hier zwaar boven de eigen kracht uit gegaan wordt, met alle overspannen toestanden van dien als gevolg. Zou deelname aan toernooie voor teams uit landen eveneens zo rond de tien mi) joen inwoners hebben, cj rond de twintig, rond de der tig, enzovoort, niet met nam voor het thuisfront weer f leuke ontspannende spannin gen met zich meebrengen, di! van sporten in het algemeei verwacht mag worden? GIRO 6522 GOUDA Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres, postbus 11, 2300 AA Leiden ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart: per maand 24.85 per maand 25.85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75.10 per jaar f. 284,50 per jaar 285.50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2