Politie gaat uit van drie daders Van Gogh- diefstal Enig Idee... Doldwaze tienerschare gilt om Jason Donovan Prisma- ^rijzen voor studenten Koninklijk Conservatorium Dordrecht eert Van Gogh's idool Ary Scheffer opzoekboekei Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! KUNST/RTV £«klóc Souocmt VRIJDAG 29 JUNI 1990 PAGINA ivarin Bloemen mag blijven praten over incest-ervaringen MSTERDAM Kleinkunstenares Karin Bloe en mag publieke uitspraken blijven doen over de eest-ervaringen met haar stiefvader in haar ugd. Dit heeft de vice-president van de Amster- uiise rechtbank, mr J. Vrakking, donderdag in >rt geding bepaald. Het geding was aangespannen oor mevrouw G. Smit, de huidige echtgenote van loemen's voormalige stiefvader. 'e ex-stiefvader van Bloemen is wegens incest et zijn stiefdochters veroordeeld door de recht- mk in Alkmaar en het hof in Amsterdam. Smit is n mening dat de uitlatingen van de cabaretière i de pers over haar incest-ervaringen onrechtma tig zijn. vrouw, thans in verwachting, wordt na publi- 1 'ties lastig gevallen door nieuwsgierige mensen, angsom van 10.000 gulden bij elke uitlating eiste l dat er een een streep zou worden gezet onder et verleden van haar echtgenoot. Mr. Vrakking vond dat Bloemen de vrijheid moest hebben over haar ervaringen te praten. Mr. Vrakkng: „Die vrijheid kent weliswaar grenzen maar niet is gebleken dat Bloemen die heeft over schreden of dreigt te overschrijden. De omstandig heid dat in de woonplaats van de stiefvader alge meen bekend is dat hij incest heeft gepleegd, rechtvaardigt niet dat Bloemen voortaan haar mond zou moeten houden", aldus de vice-president in zijn vonnis. Volgens Vrakking is de kleinkunstenares niet van plan de naam van haar ex-stiefvader nog te noe men. De advocaat van Bloemen legde tijdens de zitting de nadruk op het feit dat niet zijn cliënte, maar haar voormalige stiefvader is begonnen met het doen van uitspraken tegenover de pers over deze affaire. De reacties daarop in interviews in de Nieuwe Revu en in'het tv-programma van Sonja Barend maken bovendien, zo pleitte de raadsman, deel uit van het therapeutische verwerkingsproces. Kees Jansma schreef voetbalthriller DEN HAAG Kees Jansma, chef sportza- ken bij de NOS, blijkt de auteur te zijn van het boek 'En een persconferentie tot slot...' dat tijdens de laatste boekenweek door de boekhandel werd weggegeven bij aankoop van (een ander) boek. In het verder ano nieme boekje van Jansma was een deelna- mekaart voor een prijsvraag gestoken. Wie de auteur van de thriller kon raden maakte kans op twee kaartjes voor de finale van de Wereldkampioenschappen voetbal in Italië. Als mogelijke auteurs werden genoemd Da vid Endt, Arie Haan, Youp van 't Hek, Kees Jansma, Theo Joekes en Jan Mulder; 20 procent van de inzenders vond terecht, dat het Kees Jansma moest zijn. De organi serende CPNB is van plan elk jaar een der gelijke actie te ondernemen. Kees Jansma. Drugs gevonden in huis Chuck Berry in de woning van Chuck Berry zijn plastic zakken met marihuana, hasjiesj en drie vuurwapens gevonden. De po litie was na een tip op zoek naar cocaï ne, maar dat werd niet gevonden. Of Berry wordt vervolgd hangt af van het onderzoek, aldus de politie van de staat Missouri, waar Berry woont. Sinds december 1988 wordt Berry al verdacht van drugsbezit. In maart 1989 werd Berry's bagage op de luchthaven van St. Louis doorzocht, maar ook toen werd niets gevonden. Berry toonde zich verbaasd over de politie-actie. „Ik heb nooit cocaïne gebruikt en er is nie mand in mijn band die het gebruikt", aldus de 63-jarige gitarist. Veronica stopt tijdelijk met Cash HILVERSUM Veronica heeft gepande zomerreces van het gramma Cash vervroegd. In verl3 met de vakantieperiode zijn veel J dewerkers aan het liveprogranj niet aanwezig. Aanvankelijk zout laatste uitzending van Cash voorf zomervakantie op 18 juli te zien Maar toen bleek dat om genoei redenen de inhoud van het progr ma Cash op woensdag 27 juni jl. houdelijk van onvoldoende kwal was om uit te zenden, heeft Veroi besloten het zomerreces te vervr C| gen en onmiddellijk te stoppen. He de bedoeling dat met ingang van il nieuwe winterseizoen het program j weer voortgezet zal worden, moge op een gunstiger tijdstip. ADVERTENTIE1 wat in liet Esperanto het v Woord voor hutspot is? uropean Business hannel failliet SCHLIEREN European Business Channel (EBC), de Zwitserse privé-televisieon- •erneming die in november 1988 begon met het uitzenden van zakennieuws in het En- fels en Duits, staakt ziin uit- n dingen omdat het bedrijf failliet is. Gesprekken met ventuele partners, waaronder e Amerikaanse media-gigant ime Warner, hebben niets Pgeleverd. In Nederland was anvankelijk een wekelijks rogramma van EBC te zien 1 uj de AVRO. De laatste tijd trden programma's uitgezon den via de commerciële zen- Ier Veronique, vlak voor en na de Ontbijtshow. Veronique zoekt nu naar een ervangende 'internationale' rogrammering. De kijkdicht heid van de EBC-programma's ■as volgens een woordvoerder van Veronique „laag". Het besluit om de uitzendin gen te staken viel deze week idens een vergadering onder leiding van Felix Matthys, de witserse zakenman wiens be- rijf AWF 72 procent van de indelen van EBC bezit. In naart breidde EBC het aande- nkapitaal nog uit van 26 tot bijna zestig miljoen gulden. i >e meer dan honderd werk- emers vaniïBC die zijn aan gesteld in het hoofdbureau bij urich en in vestigingen in Bonn, Frankfurt, Berlijn, Pa- i ijs, Londen, Brussel en To- yo, zullen worden ontslagen. BBC gaf de schuld van de te loorgang aan de Zwitserse re dering, die teveel beperkingen plegde. Zo verbiedt de Zwit- rse wet dat meer dan de I «elft van de aandelen in bui- 'enlandse handen is. ADVERTENTIE) DEN BOSCH Het gis teren gevormde recher chebijstandsteam (RBT) dat de in de nacht van woensdag op donderdag gepleegde diefstal van drie schilderijen van Vincent van Gogh uit het Noordbrabants mu seum in Den Bosch on derzoekt, gaat voorlopig uit van drie daders. Het RBT bestaat uit 25 men sen en wordt gecoördi neerd door de Bossche hoofdinspecteur Schel len. Het team is inmid dels begonnen met een uitgebreid buurtonder zoek. De inbraak werd woensdag rond het middernachtelijk uur telefonisch aan de Bos sche politie gemeld door om wonenden die hadden ge hoord, hoe met grof geweld een ruit werd ingegooid. De politie was binnen twee mi nuten ter plaatse. Vastgesteld werd, dat ver moedelijk drie inbrekers aan de achterzijde van het Noordbrabants museum over de omheining waren geklom men, vervolgens een ruit in de onmiddellijke nabijheid van een zaal waar een drietal schilderijen van Van Gogh hingen, hadden ingeslagen en zich met de Van Gogh's uit de voeten hadden ge maakt. De 2,5 jaar geleden geïnstalleerde alarminstalla tie van het museum, dat als „goed beveiligd" bekend staat, bleek niet te hebben gewerkt. De drie gestolen schilderijen vertegenwoordigen een ge schatte waarde van om en nabij de vijftien miljoen gul Een van de drie uit het Noordbrabants Museum in Den Bosch gestolen werken van Van Gogh: „Zittende boerenvrouw met daagse muts", uit 1885. den. Het gaat om wat minder bekend werk van Van Gogh, afkomstig uit zijn Nuenense periode: 'Raderen van de wa termolen te Gennep' (1884), 'Zittende boerenvrouw met daagse muts, kniestuk' (1885) en 'Spittende boerin, op de rug gezien' (1885). Alle drie de schilderijen hebben een betrekkelijk geringe afme ting. De grootste van de drie, 'Raderen van de watermo len', meet 60 bij 78,5 centime- FOTO'S: ANP Twee van de drie schilderij en had het Noordbrabants museum in bruikleen van de Rijksdienst Beeldende Kunst. Het derde schilderij, 'Spitten de boerin', was eigendom van het museum. De gestolen schilderijen wa ren niet geselecteerd voor de grote overzichtstentoonstel ling van Van Gogh in Am sterdam, omdat zij door de schilder zelf niet tot zijn be langrijkste werken werden gerekend. Niettemin geldt het werk 'Zittende boeren vrouw met daagse muts' als een van Van Gogh's voorstu dies voor zijn wereldver maarde 'De Aardappeleters'. Waarnemend directeur P. Veenland, die pas drie maan den in functie is en een aan geslagen indruk maakte, noemde de diefstal van de Van Gogh's donderdagmid dag op een persconferentie „buitengewoon verdrietig en rampzalig". De directeur van het Noordbrabants museum, drs. M. van Boven, verblijft momenteel in Italië. Zij is donderdagmorgen telfonisch van het gebeurde op de hoog te gesteld. Ook woordvoer ster M. de Zwaan van de Rijksdienst Beeldende Kunst noemde de diefstal donder dagmorgen „een ellendige zaak". Zij zag geen aanlei ding het Noordbrabants mu seum in deze iets te verwij ten. „Bij mijn weten is het een uitstekend geoutilleerd museum," aldus De Zwaan. Hoe het mogelijk was, dat de alarminstallatie op het mo ment van de inbraak niet heeft gewerkt, is zowel voor de politie als de directie van het museum nog een raadsel. Het falen van de alarminstal latie had allleen betrekking op de zaak waar de Van Gogh's hingen. In de rest van het museum werkte hij wel. Veenland hield het tijdens de persconferentie op „een on gelukkige samenloop van omstandigheden". Hoofdin specteur Schellen van het RBT sluit echter niet uit, dat de inbrekers - die volgens hem de zaak vermoedelijk zeer goed hebben voorbereid - de alarminstallatie zelf heb ben uitgeschakeld. Maar ook een simpele technische sto ring wordt door Schellens niet uitgesloten. Zowel Schellen als de Bos sche officier van justitie mr. E. Smits-Van Oven zeiden dat het museum voldoende is beveiligd, een mening die bo vendien ook dopr de verze keringsmaatschappij van het museum wordt gedeeld. De drie Van Gogh's zijn verze kerd maar Veenland wilde niet zeggen voor welke be dragen. Mr. Smits-Van Oven beraadt zich nog op de vraag, of er een beloning moet wor den uitgeloofd. Opmerkelijk is het gegeven, dat naast de drie geroofde werken van Van Gogh nog een schilderij van Piet Mon driaan hing. Dit schilderij, 'De molen van Heeswijk', is volgens Veenland ook enkele miljoenen waard. De dieven hebben dat schilderij echter laten hangen. Politie en justitie zeggen niet te weten, of de schilderijen zijn gestolen om te worden verkocht, of dat er binnen kort een losgeld zal worden gevraagd. Volgens T. de Brouwer van het Vincent van Gogh-centrum in Nue- nen zijn de drie schilderijen echter zo bekend dat het zeer onwaarschijnlijk is dat zij op de markt kunnen worden aangeboden. De inbraak in het Noordbra bantse museum is de derde inbraak waarbij kunstrovers het op werk van de dit jaar honderd jaar geleden overle den Van Gogh hadden voor zien. In mei 1988 werd 'Anjelieren' gestolen uit het Stedelijk Mu seum in Amsterdam. Het verdween tegelijkertijd met een Cézanne en een Jong kind. Alle drie de werken werden nog diezelfde maand Het raam waardoor de inbrekers naar binnen kwamen in het Noordbrabants Museum, met op de grond nog het glas dat ze stuksloegen. teruggevonden. Twee dieven, die de schilderijen hadden willen verkopen, werden tot anderhalf en twee jaar ge vangenisstraf veroordeeld. In december 1988 werden uit het Kröller-Muller-museum op de Hoge Veluwe drie schilderijen van Van Gogh ontvreemd. Daarbij ging het om 'Wever en stoel', 'Uitge bloeide zonnebloemen' en een versie van 'De Aardap peleters'. Ook die buit werd, zij het maanden later, weer teruggevonden. De daders van die diefstal eisten een losgeld voor de schilderijen. Zij werden in de zomer van 1989 gepakt en zijn inmiddels tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld. De politie gaat er daarom op dit moment niet van uit, dat er tussen deze zaken en de huidige enig verband bestaat. Wel houdt men contact met de mensen, die met name aan de oplossing van de diefstal uit het Kröller-Muller-mu seum hebben gewerkt. Een van de veroordeelden in de Kröller-Muller-zaak, de 37-jarige A.W.B., heeft tot nu toe steeds volgehouden dat de hoofdverdachten in die zaak nog altijd op vrije voe ten zijn en afkomstig zouden zijn uit de internationale drugswereld. Zijn advocaat, mr. J.P. van Vreeswijk, zei donderdagmiddag desge vraagd tegenover het ANP, „het huidige onderzoek me' belangstelling te volgen". „Voorzover ik het nu kan be kijken, zijn er een aantal overeenkomsten in de 'mo dus operandi' van de daders van de inbraak bij Kröller- Muller en de daders in Den Bosch. Als de lezing van mijn cliënt klopt, sluit ik niet uit dat ook deze daders dus het door hem genoemde cir cuit moeten worden gezocht". EN HAAG De 24-jarige violiste Cécile Huijnen, studente ui het Koninklijk Conservatorium, heeft vandaag de Fock-me- 1 i i ulle ontvangen, waaraan de Stichting Instrumentenfonds een ijs van ƒ2000,- verbindt. Cécile, leerlinge van Davina van Velv, heeft deze prijs te danken aan aan haar eind-examenspel aarvoor zij een 10 met onderscheiding kreeg. De violiste sloot ■ider het concours Oskar Back in 1987 winnend af; in oktober 1989 was zij in het vioolconcert van Katchaturian soliste met het symfonie-orkest van het conservatorium. In aanmerking voor de Nicolaï-Fonds prijs ter waarde van 1000,- elk, kwamen vier studenten: Tony Overwater (contra bas), Friedlinde Brunmayr en Kate Clark, beide traverso-stu denten en de altvioliste Susanne van Els. (ADVERTENTIE) 1 'e voorlopige slot-scène uit de iason Donovan-soap was gis teravond de moeite van het verfilmen waard geweest. De Neighbours-acteur, die een loldwaze tienerschare in ver rukking heeft gebracht, kan ch na anderhalf uur toch niet nhouden. Onder oorverdovend ?gil moet tenslotte ook zijn itte hemd eraan geloven. Hij ?emt met ontbloot bovenlijf scheid van zijn fans die niet ?el later ruw worden terugge- orpen in de werkelijkheid an neer voor Theater Carré in msterdam een enorme horde uders, als een demonstratie in goed gedrag, hun kroost :aat op te wachten. De laatste ntasie-bel spat uit elkaar als "kende ogen elkaar vinden. Heen de herinnering blijft /ereind. genlijk hadden die ouders, met hun kinderen mee naar binnen moeten gaan. Dan had- !en ze nog wat kunnen leren. '<j'jeugd van tegenwoordig is imelijk verstandiger dan die ideren als het om popconcer- n gaat: ze gillen en heffen al- i spreekkoren aan tussen de immers. Dat was in de tnd in The Beatles wel anders. De hysterie van (ook) de Neder- I ndse fans resulteerde in 1964 m een uiterst kort optreden in lokker. Het beroemde Liver- poolse viertal kwam er niet over heen. Voor de rest is er niet veel veranderd in de uitin gen van adoratie. De Australi sche zanger, acteur Jason Do novan plukt er de rijpe vruch ten van en geniet met volle teugen. Korte duur Toch zag het er heel even naar uit dat Donovans allereerste Nederlandse optreden maar van korte duur zou zijn. Tij dens het tweede nummer 'You can depend on me' maakt hij in zijn dolle enthousiasme een wat rare sprong terwijl hij tegelij kertijd met uitgestrekte arm een poging doet de microfoon naar het publiek te richten. In die reeks bewegingen struikelt Jason bijna over zijn monitor- geluidsbox. Hij raakt echter net op tijd weer in balans, waar door een val in het publiek wordt voorkomen. Van zijn onthutste gezicht valt af te le zen dat het maar een haartje scheelde. De show van Jason Donovan biedt de beste bubblegum die een tiener zich kan wensen. Afwezig is genoeg spontaniteit. Daar is eigenlijk alleen aan het einde van het optreden wat ruimte voor. Het goeddeels ont breken ervan wordt vooral veroorzaakt door de uiterst strakke choreografieën waarin het geheel is verpakt en waarin de drie danseressen annex zan geressen (elke nachtegaal zou trots zijn op zo'n stem) een hoofdrol spelen. Die zijn niet weggelegd voor de musici, of het moet de drummer zijn. Zo worden de eerste vijfenveertig minuten gedomineerd door niet aflatende ritme-patronen, waarin gitaar en toetsen ver drinken. Pas tegen het einde, in een lichtbewerkte versie van 'Too many broken hearts' mag de gitarist even spetteren. Druk Jason Donovan lijkt niet hele maal tevreden met zijn muzi kale koers, maar hij wordt nu nog te veel in beslag genomen door de super-adoratie, die hij ondervindt bij het vrouwelijke deel van de wereld om zich daar echt druk over te maken. In de toekomst lijkt een keuze van wat nieuwe componisten op zijn plaats, wil hij tenminste niet verdrinken in zijn door drumcomputers gestuurde een heidsworst. Het concert her bergt alle kenmerken van de jeugd. Er zit tempo in, is ener giek en oogt als de laatste mode in zijn keuze aan (licht)-kleu- ren. In een decor van gegil bij elke uitbundige beweging (hij slaat veelal de twee treden van het uit twee lagen bestaande podium over) en de 'Jason'- spreekkoren tussen de num mers, passeert het materiaal van zijn elpees 'Ten Good Rea sons' en 'Between the lines'. Daarbij gaat hij een cover niet uit de weg zoals 'Celebration', Jason Donovan. waarbij Jason twee bekertjes water over de hoofden van het publiek uitstort. Hij verkleedt zich tussen de muzikale bedrij ven door een aantal keren. Komt op in een rode lange jas, is niet veel later in het zwart gekleed, trekt dan een blauw pak met stropdas aan om dat uiteindelijk weer te verwisse len voor een witte broék en hemd en een zwart jasje. Na tuurlijk is zijn uiterlijk aange past aan de muziek. Als hij dan ook zijn blauwe pak heeft aan getrokken, is het tijd voor wat rustiger materiaal. Daarbij zit hij op een kruk, heeft, tot groot ongenoegen van de zaal, een innige ontmoeting met een van de zangeressen en speelt zelf gitaar in 'Rhythm of the rain', een nummer waarmee Rob de Nijs in de jaren zestig in een Nederlandse vertaling groot is geworden. Hoewel vocaal niet altijd even krachtig zorgt Jason Donovan voor een aangenaam concert, waarin hij vooral als entertai ner ijzersterk naar voren komt. Na de nodige bloemen, kaarten en knuffeldieren in ontvangst te hebben genomen, bezorgt hij José een onvergetelijke avond. Hij trekt het meisje vanuit het publiek het podium op om haar te laten meezingen in het fun ky 'Just call me up'. Wat het tweetal even later in de coulis sen doet, weet alleen José. Voor de toegiften haalt Jason Donovan opnieuw zijn gitaar tevoorschijn om alleen op het podium achterblijvend een ge voelige en uiterst toepasselijke versie van 'Sealed with a kiss' te spelen. Voor een uitbundige zaal, die het grootste deel van het materiaal luider dar) uit volle borst heeft meegezongen, wordt het zomer. En Jason, die trekt er zijn hemd bij uit. Toch vond ik persoonlijk de zange ressen en de toeteniste leuker. HANS PIËT DORDRECHT Het hon derdste sterfjaar van Vincent van Gogh wordt in Dordrecht, de stad waar hij in 1877 vier maanden woonde, herdacht met een expositie in het Dor- drechts Museum van de door hem bewonderde schilder Ary Scheffer. Die bewondering blijkt onomstotelijk uit de brieven aan zijn broer Theo. Tijdens zijn verblijf in Dor drecht ging Van Gogh regel matig naar het Dordrechts Museum om er bijvoorbeeld' Scheffer's Christus in Gethse- mane te bekijken („om nooit te vergeten") en diens Christus Consolator, waarvan hij altijd een afbeelding op zijn kamer had hangen. Dat was in de pe riode dat hij zelf evangelist of dominee wilde worden en zo ongelukkigen hoopte te troos- De Dordtse tijd was een soort overgangsperiode voor Van Gogh. Zeven jaar had hij als - weinig belovende- kunsthan delaar gewerkt bij Goupil in René Diekstra Denk nog wijzer Psychologische schetsen, eerder verschenen in de dagbladen van de Gemeenschappelijke Persdienst 188 blz -ƒ 25,00 In de boekhandel AMBO 'De klachten der aarde verheffen zich ten hemel en veranderen in hoop en gelukzaligheid' van Ary Scheffer, een van de werken in het Dordrechts Museum. FOTO: ANP Parijs, Londen en Den Haag. Zijn plannen om zijn leven in dienst te stellen van de religie werden door zijn familie ge dwarsboomd en door bemidde- ling van een oom kreeg hij een baantje bij een boekhandel in Dordrecht. Hij was toen 23 jaar. De Dordtenaren vonden hem een vreemde, maar zeker niet onaardige snuiter. Hij verbaas de zijn hospita door geen vlees te eten omdat hij dat overda dig vond. Veel slapen deed hij ook niet: teveel verwennerij. Hij las elke avond tot laat in de Bijbel en ging telkens in zijn eentje wandelen. Behulp zaam was hij wel, als het echt nodig was. Voor een religieus type als Van Gogh was het overigens allerminst vreemd om bewon dering te hebben voor Schef fer, die behalve in artistieke juist ook in religieuze kringen geliefd was. Maar ook toen Van Gogh al als kunstenaar werkzaam was bleef hij Schef fer bewonderen. Toen hij eens ide vrouw met wie hij samen- woonde met haar kindje op de arm zag staan vond hij mooi „alsof Ary Scheffer schildert". Later nam zijn 1 wondering af: „Hij is zo wei colorist", zo zei hij. De expositie „Ary Scheffer lr wonderd door Vincent Gogh" bestaat uit 40 wer; en duurt tot eind van dit jl K (ADVERTENTIE) geven u antwoord op vrijwel ol uw vro Er zijn er meer don 100 versthene- over de meest uiteenlopende onderwerpen. Al v.a. 9,90 verkrijgbc j Ga naar de winkel voor GRATIS Antwoordenboek SAMEN MET PRISMA WEET JE ALLES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 16