Vaticaan „antwoordt
kritische theologen
kerk
wereld
V)
beroepingen
Gemeente kan hoogstens
het refrein zingen
Senaat Louisiana eens met
strenge anti-abortuswet
Hervormde theoloog dr. A.J. Rasker overleden
CcidAcGouaatt
Kerken zien in Duitse uni<
ongekende uitdaging"
KNUFFELS
VOOR
AFRIKA
van wensen met gevoel
Kerken Z-Afrika eisen nieuwe grondwetgevende vergadering
mT £eidóc(2ouratit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£6tdóc6outfMii
WOENSDAG 27 JUNI 1990 PAGINA
Reform jodendom erkent homoseksuele rabbijnen
SEATTLE Het reform jodendom, de meest liberale van de
drie stromingen in het jodendom, erkent sinds dinsdag officieel
homoseksuele rabbijnen. De 500 deelnemers aan de jaarlijkse
rabbijnenconferentie in Seattle (VS) hebben gebroken met een
traditie van 4.000 jaar. Volgens de deelnemers zijn er al lange
tijd homoseksuele rabbijnen en is hun besluit slechts de feitelij
ke erkenning daarvan. Het besluit heeft betrekking op de 1,3
miljoen reform joden in de wereld, van wie verreweg de mees
ten in Noord-Amerika wonen. Rabbijn Yoel Khan van de jood
se gemeente in San Francisco, die voor het merendeel uit ho
moseksuelen bestaat, noemde het besluit „een grote door
braak". „Het is zeer zeker een belangrijke stap naar religieus
liberalisme in dit land".
Studio in Leningrad voor Trans World Radio
LENINGRAD De eerste studio iri de Sovjet-Unie van Trans
World Radio voor radio-evangelisatie is geopend en kan nu
worden gebruikt voor het maken van Russische programma's
door lokale christenen. De opening werd verricht door de op
richter en president van Trans World Radio International, Dr.
Paul Freed (72). Naar verwachting zullen later in dit jaar nog
méér studio's van Trans World Radio in de Sowjet-Unie wor
den geopend: in Moskou, Minsk en Brest. Trans World Radio is
een internationale wereldwijd werkende radiozendingsorgani-
satie, die het Woord van God in ongeveer 80 talen vanaf zeven
zendstations verspreid over de aardbol, uitzendt met het doel
de medemens te bereiken met het Evangelie en om christenen
te ondersteunen in hun geloofsleven.
Deugd verheught
Hendrik Laurensz Spieghel
ABSOLUTE GEHOORZAAMHEID AAN PAUS GEEIST
VATICAANSTAD
Rooms-katholieke theolo
gen die niet op een lijn
met het Vaticaan zitten,
mogen hun denkbeelden
niet via de massamedia
verspreiden. Deze waar
schuwing staat in de 'in
structie over de kerkelij
ke roeping van de theo
loog' die gisteren in het
Vaticaan is gepresen
teerd.
Kritische theologen die druk
uitoefenen op de publieke
opinie dragen niet bij aan de
oplossing van leerstellige pro
blemen en dienen op geen en
kele manier de waarheid, al
dus het dertig pagina's tellen
de document van de hand van
kardinaal Joseph Ratzinger,
hoofd van de congregatie voor
de geloofsleer.
Het document heeft de per
soonlijke instemming van de
paus.
In het stuk worden duidelijke
grenzen gesteld aan de vrij
heid van theologen en aan het
theologisch pluralisme. Vol
gens Ratzinger moet de in
structie ook gezien worden als
antwoord op de Verklaring
van Keulen, waarin 163
Duitstalige theologen forse
kritiek uiten op het beleid
van paus Johannes Paulus II.
Van rooms-katholieke theolo
gen wordt geëist dat zij volle
dig instemmen met de leer
van de kerk. Deze „religieuze
instemming" is geen uiterlijke
en disciplinaire aangelegen
heid, maar een kwestie van
geloofsgehoorzaamheid, zo
blijkt uit het document.
Het document waarschuwt
theologen die zeggen dat ze
van de pauselijke uitspraken
over geboortenbeperking
kunnen afwijken, omdat deze
nooit onfeilbaar zijn ver
klaard. De paus ontving „god
delijke bijstand" toen hij deze
uitspraken formuleerde en
rooms-katholieken moeten
die dus accepteren en gehoor
zamen.
Het document reageert hier
mee op de kritiek in de Ver
klaring van Keulen (januari
1989), die onder meer betrek
king heeft op het feit dat de
paus de afwijzing van kunst
matige voorbehoedmiddelen
tot „hoeksteen van de christe
lijke leer" heeft gemaakt. Als
de paus doet wat niet tot zijn
ambt behoort, kan hij ook
geen gehoorzaamheid verlan
gen, alduS de ondertekenaars.
Zelfs als de geloofsleer niet in
het geding is, zal de theoloog
zijn eigen mening nooit bren
gen als waarheid waaraan
niet getornd kan worden,
schrijft Ratzinger aan de criti
ci. De theoloog die er anders
over denkt, doet er goed aan
zijn mening snel bij te stellen.
De Verklaring van Keulen,
waarbij zich later enkele hon
derden theologen hebben aan
gesloten, leverde tevens kri
tiek op de pogingen van de
paus om de vrijheid van het
theologisch onderzoek in te
perken. Ook wordt protest
aangetekend bij bisschopsbe
noemingen die tegen de wil
van de plaatstelijke kerk
doorgevoerd worden.
Een georganiseerde aanval op
de leerbevoegdheid van de
paus en zijn bisschoppen kan
niet getolereerd worden, al
dus het document. De leer
van de kerk kan niet veran
derd worden, omdat de pu
blieke opinie daar om vraagt,
maar zal verdedigd moeten
worden als de goddelijk geo
penbaarde waarheid.
Wiedenhofer
Ondanks de nieuwe verkla
ring van het Vaticaan zijn
Duitse theologen voor een
collega bij het Vaticaan in de
bres gesprongen. Zij verkla
ren zich solidair met dr. Sieg
fried Wiedenhofer, die van
het Vaticaan geen toestem
ming heeft gekregen om aan
de universiteit van Graz (Oos
tenrijk) theologie te doceren.
Het Vaticaan heeft moeite
met Wiedenhofer, omdat hij
de Verklaring van Keulen
Kardinaal Joseph Ratzinger.
heeft ondertekend.
De collega's van de Frankfur
ter theoloog hebben in een
petitie aan de Duitse, Oosten
rijkse en Zwitserse bisschop
pen geklaagd over de gang
van zaken. Zij schrijven dat
Wiedenhofer diep geraakt
moet zijn door de afwijzing, te
meer daar deze alleen berust
op ondertekening van de Ver
klaring van Keulen. Hierin
hebben 163 Duitstalige theolo
gen in januari 1989 stevige
kritiek uitgeoefend op paus
Johannes Paulus II.
Het Vaticaan heeft volgens de
theologen nooit bezwaar ge
maakt tegen de levenswandel
of de leeruitspraken van Wie
denhofer en heeft dus niet het
recht hem een leerstoel te
weigeren. Bovendien heeft de
48-jarige theoloog voor zijn
werk in Frankfurt al de ker
kelijke zending ontvangen.
Hervormd geld voor
kerkelijke presentie
op Floriade '92
LEIDSCHENDAM De Ge-
nerale Financiële Raad (GFR)
van de Nederlandse Her
vormde Kerk heeft twintig
duizend gulden beschikbaar
gesteld voor de kerkelijke
presentatie op1" de land- en
tuinbouwtentoonstelling Flo
riade in 1992 in Zoetermeer.
Haagse en Zoetermeerse ker
ken zijn van plan om op deze
grootscheepse, deels, perma
nente, tentoonstelling onder
meer een stiltecentrum en een
soort kloosterhof in te richten.
Ook is het de bedoeling dat er
pastores aanwezig zijn. De
GFR deed zijn financiële toe
zegging mede namens het
Hervormd Evangelisatorisch
Beraad (HEB) en de Generale
Diakonale Raad (GDR).
De totale kosten van het ker
kelijk project belopen de
kwart miljoen gulden; drie
kwart van dat bedrag is in
middels toegezegd. In augus
tus beslissen de iniatiefnemers
of ze doorgaan met de plan-
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Capelle aan den IJssel
(toez.) P. Koeman te Woudenberg
(part-time); te Emmen (toez.; part
time) mw. E. E. Nordt, kand. te Am
sterdam; te Heemse H. van Meerveld
te Rockanje; te Sellingen L. Raves-
loot te Westerhaar. Aangenomen
naar Zuid-Beijerland J. van Popering
te Windesheim, die bedankte voor
Oostelijk-Flevoland. Bedankt voor
Oud-Beijerland (deelgemeente Ont-
moetingskerk) W. L. Pera te Zoeter
meer. Toegelaten tot de evangelie
bediening R. Brouwer, van Herwij-
nenplantsoen 152, 3431 VM Nieuwe-
geln. Toegelaten tot de evangeliebe
diening en beroepbaar M. van Duin,
Bosplein 41, 2224 GC Katwijk aan
den Rijn. H. de Jong, Wijdauplant-
soen 5. 4337 VJ Middelburg.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Bergum drs. T. A.. Hut-
tenga te Zwaagwesteinde. Aangeno
men naar Velsen M. de Kievit te Har-
degarljp. Aangenomen naar Boven-
smllde (belden part-time) drs. P.
Wattel en mw. drs. W. C. Wattel-de
Heer, kand. te Amsterdam.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Heemse M. J. C. Blok te
Apeldoorn.
LEEUWARDEN De Inter
kerkelijke Stichting voor het
Liedboek (ISK) heeft 1 mil
joen gulden gereserveerd voor
een eventuele nieuwe opzet
van het Liedboek voor de
Kerken. Dit blijkt uit een door
de ISK opgestelde beleidsnota
'Liedboek 2000'. Uit deze nota
blijkt verder dat het Liedboek
nog steeds goed verkocht
wordt, maar dat er wel reke
ning mee moet worden gehou
den dat het Liedboek ooit zal
verouderen. Volgens de ISK
zal een eventuele nieuwe op
zet van het Liedboek een zeer
complexe zaak worden. Men
wijst onder meer op een ver
arming van taalgebruik en
muziekonderwijs dat zijn
weerslag heeft op het ker
klied. "De gemeente kan op
den duur niet méér meezin
gen. Zij zal dat moeten overla
ten aan een cantorij en zelf
hoogstens een refreintje van
een voor de hand liggend
soort kunnen meezingen". De
ISK zal pas met het samen
stellen van een nieuw Lied
boek starten als de deelne
mende kerken in de ISK hier
toe de opdracht geven. Het
breed moderamen van de ge
nerale synode van de Gerefor
meerde Kerken bespreekt de
nota in haar septemberzitting.
BATON ROUGE De Senaat van de Amerikaanse staat
Louisiana heeft gisteren een strenge anti-abortuswet goedge
keurd die vruchtafdrijving ook in geval van verkrachting of
incest verbiedt. De gouverneur van Louisiana, Buddy Roemer,
heeft gezegd dat hij zijn veto over de wet zal uitspreken als die
in haar huidige vorm aan hem wordt voorgelegd.
De wet, die vorige week al door het Huis van Afgevaardigden
van Louisiana werd aangenomen, is de strengste die ooit door
een Amerikaanse staat is overwogen. De wet regelt ook dat
doktoren, die schuldig worden bevonden aan het uitvoeren
van een abortus, tot tien jaar dwangarbeid veroordeeld kunnen
worden. Het Huis van Afgevaardigden moet zich nog uitspre
ken over de amendementen die de Senaat heeft toegevoegd,
waaronder de garantie dat abortus wel toegestaan is als het le
ven van de moeder in gevaar is. Daarna gaat de wet naar gou
verneur Roemer, die al met zijn veto heeft gedreigd.
LEIDSCHENDAM De
theoloog dr. A.J. Rasker, die
van 1954 tot 1974 hervormd
kerkelijk hoogleraar aan de
Rijksuniversiteit Leiden was,
is op 84-jarige leeftijd overle
den.
Rasker stond in de Neder
landse Hervormde Kerk lan
ge tijd bekend als 'Rooie Ras
ker'. Hij had die bijnaam on
der meer verdiend door zijn
boek 'Wij kiezen voor het ge
vaarlijke leven' (1958), waarin
hij stelling neemt tegen de
kernbewapening, en door zijn
bijdrage aan een herderlijk
schrijven over oorlog en
vrede (1962).
Hij riep als een van de eerste
Nederlandse theologen op om
als westelijke samenlevingen
niet te kiezen voor het mili
taire avontuur, maar voor de
weg van verzoening te kiezen.
„Het christelijke westen zou
de wereld kunnen redden, als
het niet boven alles zichzelf
begeerde te redden. Als het
meer christelijk en minder
westelijk zou durven zijn", zo
schreef hij in de hoogtijdagen
van de koude oorlog. In 1958
raakte hij betrokken bij de
Christelijke Vredesconferen
tie (CFK).
Rasker werd in 1954 benoemd
tot kerkelijk hoogleraar in de
vaderlandse kerkgeschiede
nis, de christelijke ethiek en
het apostolaat. Eerder was hij
predikant in Nieuw-Buinen
geweest, rector aan de theolo
gische hogeschool in Batavia
en predikant in Haarlem. In
1935 promoveerde hij op een
proefschrift over 'De ethiek
en het probleem van het
boze'.
De kerkelijk hoogleraar richt
te in 1956 hét convent voor
politiek ethos op, dat nauw
zou gaan samenwerken met
de Praagse Conferentie. Hij
werd later bestuurlid van
deze christelijke vredesconfe
rentie en maakte in die hoe
danigheid vele reizen naar
Oostbloklanden.
Bij zijn afscheid als hoogle
raar verscheen in 1974 een
handboek over 'De Neder
landse Hervormde Kerk van
af 1795'; in de tachtiger jaren
is daarvan een gewijzigde
herdruk verschenen.
De theoloog dr. N.T. Bakker
noemde Rasker ooit 'een re
volutionair van de zuiverste
graad'. De 'ethicus der verzoe
ning' was dit geworden enkel
en alleen omdat hij de christe
lijke leer op het leven betrok,
aldus Bakker.
Uitdaging voor allen
De werkgeversorganisaties hebben een plan gelanceerd o|
mensen die de wao in dreigen te gaan, toch in dienst te ku
nen houden. Werknemers die voor maximaal 33 procent a
beidsongeschikt zijn, zouden in elk geval hun baan moeti
behouden; collega's die voor twee derde afgekeurd worde
zou als het even kan een passende arbeidsplaats moeten wo
den aangeboden.
Op zich zijn alle plannen die leiden tot minder arbeidsong
schikten toe te juichen. Immers, het aantal wao'ers en
aaw'ers is nog altijd groeiende. Meer dan 850.000 zijn er r
Over dit jaar genomen een stijging met maar liefst 70.000.
grens van één miljoen, waar een ieder voor huivert, is als
tempo wordt voortgezet snel in zicht. Dat juist de werkgevt
met een wao-plan komen is prijzenswaardig. Want zij z
het die deze wettelijke regeling vele jaren hebben gebrui
als een bodemloze put waarin met instemming van
ivakbeweging iedere wat minder productieve werknem
kon worden.
HET is echter wel de vraag of het werkgeversplan zo soi
aal is als de indieners het doen voorkomen. VNO-voorzitt
Van Lede noemde het van historisch gewicht dat de werkg
vers „een eigen taboe" hebben doorbroken. Hij ontleen
daaraan het recht de vakbonden op te roepen tot een tege
prestatie. Zij zouden niet langer moeten vasthouden aan
gedachte dat een voor honderd procent afgekeurde werkr
mer tot aan zijn pensioen een uitkering dient te krijgen v
70 procent van zijn laatstverdiende loon. In de wao zoud
dezelfde spelregels moeten gelden als in de Werkloosheit
wet. Leeftijd en arbeidsverleden zijn bepalend voor de hoe
te van de uitkering, waarna de uitkering geleidelijk woi
verlaagd tot het bijstandsniveau.
DlT laatste heeft de FNV furieus gemaakt. Volgens de a
centrale hebben de werkgevers maar één doel voor ogen: 1
'uitkleden' van de wao. Dat is echter geen reden om d
maar meteen alle voorstellen af te wijzen. Het CNV stelt zi
gematigder op. Deze centrale wil alles in het werk stellen o
te voorkomen dat het spookbeeld van een miljoen arbeidso
geschikten realiteit wordt.
Als de werkgevers werkelijk bereid zijn zo veel mogeli
gedeeltelijk arbeidsongeschikten in dienst te houden, dan
dat wel degelijk een stap in de goede richting. Van de hui(
ge 850.000 wao'ers zou circa twee derde nog heel goed h
eigen brood kunnen verdienen. Als er maar voldoende aa
gepaste arbeidsplaatsen waren. Dat laatste moet de uitdagi
zijn voor alle werkgevers, werknemers en regering. Sam
hebben zij de verzorgingsstaat opgebouwd; samen moeten
ook dit sociale probleem kunnen oplossen. Zij zijn dat a
hun stand verplicht.
BERLIJN De grootste
kerken in de Bondsrepu
bliek en de DDR zien de
naderende veranderingen
in hun land als „een onge
kende uitdaging voor ie
dereen". Zij hebben voor
het eerst een gezamenlijke
verklaring uitgegeven
over de economische, mo
netaire en sociale unie die
op 1 juli een feit wordt.
De Duitsers kunnen de deling
van hun land alleen maar
overwinnen door met elkaar
te leren delen, aldus de evan
gelische (lutherse) en rooms-
katholieke bisschoppen in hun
verklaring. Als ze dat niet
doen, zullen ze er nooit in sla
gen een nieuwe gemeenschap
te vormen.
De inwoners van de DDR heb
ben onder de gevolgen van de
oorlog het zwaarst geleden,
schrijven de bisschoppen, tér-
wijl ze niet schuldiger waren
dan de Duitsers in de Bondre
publiek. De Westduitsers zijn
daarom nu moreel verplicht
mee te werken aan de ophef
fing van de financiële en eco
nomische verschillen. De i
schoppen verwachten ech
niet alle heil van het oploss
van economische problem
„Zonder een nieuwe vitalii
van het christelijk geloof bi
wen we huizen waarin
mensen niet echt kunnen a
men en ziek worden".
Op kerken en christenen r
volgens de bisschoppen
taak om op te komen voor
armen en zwakkeren, diej
ook in een democratie alt|
zullen zijn. Zij denken in l
bijzonder aan arme ouder|
daklozen, kinderrijke gezi
nen, alleenstaande moders j
vaders, werklozen en buite
landers, alsmede ongeboi!
kinderen, gehandicapten
zieken.
Het verenigde Duitsland i
volgens de kerkelijke leidi
„krachtige impulsen" moei
geven aan de Europese sami
werking. Maar de nieuwe ei
heid onder de Duitsers zal
leen de „proeftijd" doorsfc
als er tegelijkertijd nieu
krachten worden gemob
seerd in de wereldwijde sti
tegen onrecht, honger en
moede.
GIRO 6522 GOUDA
KAAPSTAD De Zuidafri-
kaanse kerken moeten net als
de bevrijdingsbewegingen ei
sen dat er een nieuwe grond
wetgevende vergadering in
Zuid-Afrika komt. Deze op
roep deed secretaris dr. Frank
Chikane gisteren aan het be
gin van de jaarlijkse vergade
ring van de Zuidfrikaanse
Raad van Kerken (SACC).
Pas als alle Zuidfrikanen on
geacht huidskleur aan de ver
kiezing van _een dergelijke
vergadering kunnen deelne
men en als de nog steeds be-
staande apartheidswetten ein
delijk zijn opgeheven^is er
volgens Chikane sprake van
'onomkeerbare hervormin
gen' in Zuid-Afrika.
Aangezien president F.W. de
Klerk deze stappen nog niet
heeft durven zetten, blijft de
SACC oproepen tot sancties,
aldus Chikane. „Zolang de
wetten in dit land gemaakt
worden door de huidige wet
gevers, is er een simpele
•meerderheid van de minder
heid in het parlement nodig
om de vooruitgang die nu be
reikt is, terug te draaien".
SACC-voorzitter Manas Bu-
thelezi riep de Zuidafrikaanse
kerken op tot herbezinning.
„Dit jaar is een keerpunt in
onze geschiedenis, dus moeten
wij gaan nadenken over onze
opdracht in het tijdperk na
apartheid". In het verleden
hebben de kerken plaatsver
vangend moeten optreden
voor de verboden bevrijdings
bewegingen, waardoor andere
taken zijn verwaarloosd.
Buthelezi duidde onder meer
op de bezinning op de theolo
gische verschillen tussen de
Zuidafrikaanse kerken. De
strijd tegen de gemeenschap
pelijke vijand van het apart
heidsregime heeft deze histo
rische verschillen verdoezeld,
aldus de voorzitter, maar zij
zullen de komende tijd onge
twijfeld een rol gaan spelen.
De tachtig vertegenwoordi
gers van de 19 SACC-lidker-
ken (die gezamenlijk een ach
terban van 7,5 miljoen chris
tenen hebben) zullen tijdens
hun vierdaagse vergadering
onder meer voorbereidingen
treffen voor de gemeenschap
pelijke conferentie van alle
kerken in het najaar. Ook zul
len zij een opvolger moeten
kiezen voor de aftredende
voorzitter Buthelezi.
Opt!
ïmisme
Deze wordt door de kerken
als een enorme uitdaging be
schouwd. Er heerst een sfeer
van groot optimisme onder de
deelnemers van de conferen
tie die wordt gezien als een
belangrijke mogelijkheid om
de politiek in Zuia-Afrika te
beïnvloeden.
Aanvankelijk voelde de Zuid
afrikaanse Raad van Kerken
(SACC) niets voor een geza-
melijke conferentie, waartoe
president F.W. de Klerk eind
vorig jaar had opgeroepen. De
raad wilde niet onder leiding
van de president spreken met
kerken als de NGK (de blan
ke Nederduitse Gereformeer
de Kerk) die de apartheid
hebben gesteund. Nadat De
Klerk zich afgelopen week
had teruggetrokken als orga
nisator, had de SACC geen
bezwaar meer.
Het wordt de eerste keer in
de geschiedenis van Zuid-
Afrika dat alle kerken op een
conferentie aanwezig zullen
zijn. De in 1960 gehouden
conferentie van kerken, be
kend als de 'Cottesloe-confe-
rentie', viel uiteen over de
kwestie van de apartheid.
Sinds die tijd hebben de ker
ken hun verschillen niet meer
willen bespreken.
SACC-secretaris dr. Frank
Chikane denkt dat de kerken
in Zuid-Afrika op politiek ge
bied en over apartheid ver
deeld waren maar niet in
theologisch opzicht. Volgens
hem is nu de tijd aangebroken
voor een gezamelijke theolo
gie. „Nu het politieke systeem
ineenstort, geeft het ons de
gelegenheid om nieuwe theo
logische modellen te ontwik
kelen". De politieke verande
ringen hebben het voor de
kerken noodzakelijk gemaakt
elkaar te ontmoeten, aldus
Chikane.
Volgens Chikane betekent
deze historische ontmoeting
een mijlpaal in de geschiede
nis van Zuid-Afrika die „de
hele bestaande situatie van
oecumenische betrekking in
Zuid-Afrika, maar ook inter
nationaal zal veranderen.".
Volgens hem zal de stem van
de kerk in haar geheel erdoor
versterkt worden.
NGK-voorzitter Professor Jo-
han Heyns, deelt Chikanes
optimisme. Voor een herha
ling van Cottesloe is hij niet
bang. „Alle betrokken partij
en willen verzoening". Vol
gens hem zal de rol van de
kerk in het 'nieuw Zuid-Afri
ka' zeker op de agenda ver
schijnen, maar ook de ver
houding tussen kerk en staat
zal besproken moeten wor
den.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon: 071-122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u op za. van 14 00 tot 15.00 u.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart
25,8!
75,11
285,51
per maand f. 24,85 per maand f.
per kwartaal 74,10 per kwartaal
per jaar f. 284,50 per jaar
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050