,In Hilversum moet het wij-gevoel gaan heersen Als je de prijzen van dit weekend ziet, zou je bijna je hotel afboeken. Fusion-rock van Normaal en duo Gert en Hermien UJNST/RTV QeidóaQowumt WOENSDAG 27 JUNI 1990 PAGINA IS casso brengt .jj 15 miljoen op m iden Een schilderij van sso uit 1901 waarop een groep Ws ende kinderen bij een vijver in pruderieën in Parijs staat afge- d, is gisteravond op een veiling xjnden voor bijna 45 miljoen >n van de hand gegaan. jRöper, een Europese verzame- wil anoniem blijven. Een Jrerfschilderij van Renoir, „De feters", geïnspireerd op een naar Guernsey in 1882, werd 'ec het Japanse bedrijf Aska In- /e! iational voor ruim 13 miljoen rei len gekocht. In totaal werd er 06 Se veiling voor een bedrag van n 140 miljoen gulden aan stwerken omgezet. Ji- Bolivianen toch componisten van Lambada PARIJS De Franse organisatie voor de auteurs rechten heeft de twee Boliviaanse broers Gonzalo en Ulises Hermosa erkend als de componisten van de grote zomerhit van vorig jaar 'Lambada'. De vereni ging van tekstdichters, componisten en muziekuitge verijen (SACEM) ontnam daarmee de Franse compo nist Olivier Lorsac zijn auteursrechten. De dinsdag bekendgemaakte uitspraak moet een einde maken aan de bijna een jaar durende strijd om de rechten van de door Lorsac in Frankrijk geproduceerde hit. Internationaal zijn er meer dan vijf miljoen 45-toe- renplaatjes van verkocht. De SACEM blokkeerde be gin dit jaar de opbrengsten van 'Lambada', die wor den geschat op enkele miljoenen guldens. De Bolivi aanse broers hadden in de zomer van 1989 Lorsac be schuldigd van plagiaat. Hij zou zijn discohit hebben gekopieerd van een door hen geschreven liedje uit 1981 'Llorando se fue' (huilend vertrok zij). Prijzen critici opnieuw naar VPRO AMSTERDAM Dit jaar worden er twee zilveren Nip- kow-schijven uitgereikt. De ene gaat naar het maande lijkse buitenland-magazine 'Diogenes' van de VPRO-tele- visie en de andere is bestemd voor de NOS-produktie 'De Falkland-show'. De zilveren Reiss-microfoon is toege kend aan het VPRO-radioprogramma 'Het spoor terug'. De prijzen worden jaarlijks toegekend door de Neder landse tv-critici. Sinds de Nipkow-schijf in 1961 voor het eerst werd uitge reikt is de onderscheiding al tien keer in handen geko men van de VPRO. In 'Diogenes', dat het komend jaar alweer zijn zesde seizoen beleeft, wordt onder eindredac tie van Jan Blokker op eigenzinnige wijze aandacht ge schonken aan gebeurtenissen, fenomenen en toestanden op deze aardbol en de mogelijke verbanden daartussen. 'De Falkland-show' handelde over het leven van Herman Heijermans. In 'Het spoor terug' worden historische ge beurtenissen gereconstrueerd in de vorm van een radio documentaire. Van Gogh-doek mogelijk vals LONDEN Het veilinghuis Sotheby in Londen heeft gisteren een schilderij van Vincent van Gogh van een veiling terug getrokken, omdat het mogelijk een ver valsing zou zijn. De opbrengst van het doek, met daarop een straatscène in Auvers, was geraamd op 6,5 a 10 miljoen gulden. Maar vertegenwoordigers van het Van Gogh-museum in Amsterdam uitten bij onderzoek van het werk twijfel over de echtheid ervan. De geschiedenis van het schilderij heeft men tot 1925 kunnen nagaan. Het werk was in 1984 eveneens bij Sotheby's voor 1,4 miljoen gulden verkocht aan de huidige eigenaar. De bezitter kan bij het veilinghuis geen schadeclaim indienen aangezien sinds de aanschaf meer dan vijf jaar is verlopen. Vijf minuten stilte voor Sovjetcultuur MOSKOU In alle Sovjetthea- ters wordt morgen de voorstel ling vijf minuten stilgelegd. Con certen, toneeluitvoeringen en balletten worden onderbroken om te onderstrepen dat de Sov jet-cultuur wegkwijnt. Minister van cultuur Nikolaj Goebenko heeft zich achter de actie ge schaard, die niet tot een korte werkonderbreking beperkt blijft. Ook zullen handtekenin gen worden verzameld en bij eenkomsten om adhesie te betui gen worden belegd. „De situatie van de Sovjet-cultuur is tragisch te noemen", aldus Goebenko. „Regeringsvoorstellen om hierin verandering te brengen worden echter niet uitgevoerd", verde digde de minister zijn beleid. De minister gaf toe dat het budget de laatste tien jaar gelijk is ge bleven. „Slecht 1,2 procent van de begroting is te mager. Teveel steden hebben niet eens een the ater, museum of voorstellings ruimte", aldus Goebenko. De trek naar het buitenland van ta lentvolle artiesten is het droevi ge gevolg, concludeert de minis ter. Vooraanstaande cultuurdra gers in de Sovjetunie hebben vo rige week reeds een oproep ge daan aan het parlement en aan president Gorbatsjov om culture le ontwikkeling van het land een grotere prioriteit te geven. Hierbij wordt gedacht aan belas tingvoordelen en sponsoring van culturele evenementen. ONNY VAN VELZEN VAN NOS- ONDERNEMINGSRAAD: ilei aa LVERSUM De leden de NOS-onderne- ;sraad, voorzitter ly van Velzen voorop, siJat een lange, warme zo- hi r te wachten. Zij gaan komende maanden met iel Hilversum" praten, jjjjj ormeel zullen gesprek- w gevoerd worden met ko e ondernemingsraden i de publieksomroepen. directe aanleiding daartoe: gevolg van de wijzigingen de Mediawet zou het om- ilandschap er wel eens anders uit kunnen gaan i. Daarnaast is de ontwik- ing van binnen- en buiten- dse commerciële omroep factor van belang, ook r programmamakers in 'ersum. is natuurlijk ook nog het ies van de Mediaraad om NOS zelf te splitsen in een v (grammatisch en een dien- n-deel (Kijk- en Luisteron- rzoek, CAO-secretariaat, sa- oc (ii aan- en verkopen van igramma's etc.). Dit laatste nt is in de eerste plaats voor iNOS-ers een zorg, voor de ;ga's in de omroep is dat secundaire zaak. fjch komen al deze zaken sa- •n als je kijkt wat de totale oblematiek en het uiteinde- toekomstbeeld van „Hil- ium" is. Dat deze onderne mingsraad, en straks hopelijk k de collega-ondernemings- ien, zich hiermee bezig udt, is wellicht wat vreemd, tiiior die taak is immers het ,ri )S-bestuur ingehuurd. Maar z.jar zit, begrijpelijk overigens, •ai i deel van het probleem, ar nny van Velzen: „Wat er nu ia beurt, kan eigenlijk niet. ia et NOS-bestuur wordt mede aa vormd door de voorzitters n de verschillende omroe- n. Die zitten daar met drie tten op. Allereerst staan zij or de belangen van de eigen ib, hun omroepvereniging, in tweede zijn zij samen met Kroonleden van het be- ir verantwoordelijk voor ve hele publieke omroep. Ten- iui itte moeten zij ook nog zor- ho n voor een goed NOS-pro- ;m amma. Dat gaat vaak goed, hofaar er zitten evenveel haken ogen aan. Vraag het aan de ogrammamakers. Die men- mi n doen in hun werk teleur- illingen op", it navragen bij programma- akers is niet nodig. Men kan nii ook de notulen op nalezen rv.an een van de laatste NOS- h irgaderingen. Hierin lezen over de programmering 'otfen 'NOS-Laat' onder meer: A-aanslag in Roermond af- 1 ivoerd omdat Televizier dit de iderwerp op de rol had no aan; de onrust in Israel na de inslag op een groep Pale- i d ijnse arbeiders geen aandacht n besteed omdat Hier en Nu mee bezig was; slecht inctionerende betaalautoma- Tonny van Velzen: „Daar maak ik me geen illusies over, daar doen programmamakers van alle omroepen frustraties aan op. Dan weet ik waar ik het over heb. Ik ben zelf werkzaam bij filminkoop en betrokken bij de aanmaak van culturele programma's. Het is mij meermalen overkomen, dat ik in het buitenland voor de NOS een mooie film op de kop tikte, waarvan ik nadien vernam, dat ik er af had moeten blijven, omdat een van de publieksomroepen er al een claim op had liggen. Hetzelfde is mij ook overkomen met on derwerpen over kunst. Toch wil ik daar niet al te zwaar aan tillen. Dat hoort bij het werk. Je moet in de omroep wereld weten van geven en nemen". Wij-gevoel Na de afscheiding van de NOB, de technische omroepbe- drijvigheid, is vooral NOS- voorzitter drs. J. van der Reij- den de man geweest, die bij de achterblijvende NOS-ers op het wij-gevoel heeft gespecu leerd. Niet tevergeefs. Dit treft men inderdaad in NOS-krin- gen aan. De NOS-onderne- mingsraad zou graag zien, dat dit in „heel Hilversum" zal gaan heersen. De te verwach ten veranderingen zouden fi nanciële en personele conse quenties hebben die voorals nog moeilijk zijn te overzien. Hoe moet het beschikbare geld verdeeld worden? Moet er meer naar de programma's en minder naar de afgescheiden „gezamenlijke taken"? En hoe veel mensen worden mogelijk overbodig? Of wacht er nieu we werkgelegenheid? Alle maal zaken die over de naaste men bij de overlapping van de nieuwsrubrieken van de ande re omroepen. Hierin zal wor den voorzien door de aan vangstijd naar later te ver schuiven. Ook op deze wijze raakt deze moedgevend opge starte NOS-rubriek als gevolg van invloeden van buitenaf onderhevig aan veranderingen en bijstellingen. Dat zullen we merken in september. Er zijn er in Hilversum die voor der gelijke ontwikkelingen het hart vasthouden. Tonny van Velzen: „Daar moeten we onder geen voor waarde naar toe. Over het voorstel tot splitsing hebben we zeer onlangs een hoorzit ting gehouden. Er zijn bij het NOS-personeel maar weinig mensen die daarvoor te vin den zijn. Diezelfde mensen de len het inzicht, dat „heel Hil versum" er bij gebaat is de omroepzaken hier niet te laten lijden onder organisatorische complicaties. Het gaat alle mensen in Hilversum eerst en vooral om de kijkers en de luisteraars. Die moeten be diend worden op een wijze waar geen commerciële om roep, binnenlands of buiten lands, aan kan tippen. De pu blieke omroepen en de NOS zijn niet eikaars natuurlijke te genstrevers. Integendeel, zij dienen in overleg tot omroep- werk van een optimale kwali teit te komen. Daarvoor gaan wij de boer op. Programmama kers van de verschillende om roepen moeten elkaar weten te vinden in het onderzoeken en behandelen van onderwerpen. Als de publieke omroepen langjarige concessies krijgen tot bijvoorbeeld het jaar 2000, hoeven zij niet meer beducht en bedacht te zijn voor het ge tal aanhangers. Stuiten wij de komende zomer op omroepen, die daar een andere kijk op hebben, dan praten wij alleen verder met wie wel deze visie delen. Mogelijk zien de ande ren later nog in, dat in Hilver sum om vijf minuten voor twaalf de tijd rijp is voor alle hens aan dek". Eenstemmigheid Binnen de NOS-onderne- mingsraad heerst eenstemmig heid over de aanpak in de ko mende zomermaanden. Er be staat in Hilversum wel zoiets als een COOR - coördinatief overleg ondernemingsraden. Dit leidt een wat moeilijk be staan op basis van vrijwillig heid en zonder eni£e juridi sche ondergrond. De NOS-OR heeft contacten met het parle ment en vindt gemakkelijk toegang in Rijswijk, de Media raad en het Commissariaat voor de Omroep. Dat is histo risch zo gegroeid. Bij de publieksomroepen wordt daar wel eens met een scheef oog tegenaan gekeken, maar de NOS-OR vindt dat alle omroe pen daar alleen maar plezier van kunnen hebben, op voor waarde dat men ertoe kan ko men één lijn te trekken. Er zijn wijzigingsvoorstellen in de maak op de huidige Mediawet. Die liggen nu bij de Tweede Kamer. Met zijn invloed in Den Haag kan de NOS-OR daar op inspelen. Daar kan heel Hilversum van profite ren. Tonny van Velzen: „We zitten in een complexe situatie. Daarom werpen wij als NOS- ondernemingsraad ons op als bewaker van de werkbaarheid in Hilversum. Ik blijf zeggen, dat de kijkers en de program mamakers er alleen maar bij gebaat zijn als de NOS en de publieksomroepen elkaar niet beconcurreren, maar juist de bal toespelen. Bij de behande ling van een bepaald onder werp gaat het er in de eerste plaats om dat het wordt uitge zonden en minder om de vraag wie het mag uitzenden. Dat betekent minder claimen en meer coördineren. Heel Hilversum moet antwoord ge ven op de vragen: wat doen we samen en hoe doen we het samen? Daarvoor gaan wij de komende zomer alle omroepen af, niet de omroepvoorzitters met drie petten op, maar de mensen op de werkvloer". TON OLIEMULLER TOLDIJK Toegegeven: het was even wennen voor Gert en Hermien en Normaal om met elkaar te werken. Gert en Hermien stonden aanvankelijk stomverbaasd van de door Normaal bedachte ruige arrangementen van hun gouwe ouwe smartlappen. Vooral Bennie Jolinks spijkerharde intro op het lied 'Ik heb eerbied voor jouw grijze haren' wekte verbazing. Maar die verbazing maakte al gauw plaats voor enthousias me en vooral Gert Timmer man, van oorsprong een zeer vaardig klarinettist, maar ook een begenadigd saxofoonspeler en pianist, gooide de remmen los, op zijn beurt verbazing wekkend bij Normaal. De groep en het duo staan vrijdag samen op een festival in Tol- dijk. Normaal-zanger Bernnie Jolink: „Het was een idee van Martin Jansen, onze manager. In de bus na een optreden za ten we wat in blaadjes te le zen. In een ervan stond een stukje over de come back van Gert en Hermien. Martin zei toen dat het leuk zou zijn om eens samen met hen op te tre den." Jolink, altijd in voor wat hij zelf een lolletje noemt, was meteen razend enthousiast over het idee en ook de andere leden van Normaal zagen het helemaal zitten. De groep en het duo zitten bij dezelfde pla tenmaatschappij en contact was dus snel gelegd. Gert Tim merman: „Wij hebben meteen ja gezegd; we hoefden er niet over na te denken. Juist omdat onze muziek en die van Nor maal op het eerste gehoor zo ver uit elkaar liggen leek ons dit een mooi plan". Gert en Hermien beëindigden in 1974 abrupt hun optredens en gaven zich over aan hun nieuwe taak: muziek maken in de kerk. Pas dit jaar keerden ze op de gewone podia terug. Gert: „We zijn destijds uit de showbiz gestapt omdat we ka pot gingen in dat wereldje van drank en drugs. Hermien woog nog maar veertig kilo... We moesten elke avond optre den om onze studio draaiende te houden en het personeel te kunnen betalen. Dat werd ons te veel". Toch zegt Gert: „We zijn nooit weg geweest. In die zestien 'Normaal' met Gert en Hermien, repeterend voor hun optreden. FOTO: PERS UNIE jaar hebben we alleen maar ander werk gedaan. Maar weet je, in de kerk kan alleen de organist z'n muzikaliteit kwijt. En wij wilden ook wel weer eens uit onze bol gaan". Uit de woorden van Timmer man kan echter worden afge leid dat er nog veel meer din gen een rol speelden. Beknot ting van z'n vrijheid door wat hij de 'fundamentalisten uit de kerk' noemt bijvoorbeeld. „Een kleine groep, hooguit twintig procent van de kerk gangers. Maar ze bleven aan de gang. Probeerden invloed te hebben op wat we wel en niet zouden zingen, en op het volume van de muziek. Ik heb een elektrisch pianootje dat ik nog nooit op volle sterkte heb mogen zetten. En gedurende bijna zeventien jaar hebben die mensen geprobeerd Her mien aan te kleden: ze mocht geen spijkerbroek aan, geen korte rok en ga zo maar door." De Timmermannen kregen heimwee naar het echte werk. Tijdens een kerstviering met bejaarden in de kerk verzorg den Gert en Hermien liedjes en kerstverhalen. Gert: „Maar in de ogen van die oudjes zag ik hun hoop dat ik 'grijze ha ren' zou spelen. Ik dacht toen bij mezelf 'Als ik dat lied nu niet speel ben ik het niet waard dat ik leef'. Het succes van dat toen gespeelde num mer deed Gert en Hermien be sluiten de lof des Heren in het vervolg alleen nog maar op zondag te zingen. „Een ouder ling werkt toch ook door de week gewoon en is in het weekend in de kerk?" Het optreden met Gert en Hermien beschouwt Bennie Jolink zeker als 'iets extra's'. Vier nummers zullen Gert en Hermien samen met Normaal spelen, waarvan één ('De Ach terhoek') uit het repertoire van de boerenrockers komt. De andere zijn 'Brandend zand', 'Alle duiven op de Dam' en 'Grijze haren'. „Vierdui zend halfdronken fans die dat gaan meezingen, dat wordt fantastisch", heeft Bennie al dikke voorpret. „Scheurende gitaren in Grijze haren", stelt hij in het vooruitzicht. ROB KRABBEN laten vallen omdat Aktua toekomst nogal wat onzeker- onderwerp had geclaimd; heid oproepen, kraakrel in Gronigen aan- In 'NOS-Laat' geeft de plaat- Jast aan wat Televizier er al sing van het politieke deel, Er had. Den Haag Vandaag, proble- Super Adelaar 3, dubbeldakstent. 3-persoons. Van katoen. In geel/groen. Hoogte: 130-150cm.Vanvoor 250 Mont Blanc koepeltent. Met voor- en achteringang en luifel. In paars/pink. Hoogte: 120 cm. Gewicht: 5,3 kg. Afmeting verpakt- L64 x B17 x H13 cm. Van £5Qr voor 375,- ingen geldig t/m zaterdag 30 juni of zolang de voorraad strekt. Vfi'Sl'iX. Route slaapzak. Buiten kant is van polyester en binnenkant van katoen. Lichtgewicht. Met deel bare rits en inclusief hoes. Van 3^ voor j 79,- Route slaapmat. Van dubbelzijdig polyethyleen. Afmeting: 19.- Rugzak "Route 55". Met verstelbare rug, versterkte bodem en 11C zijvakken. Van voor 115 j™ VROOMS DREESMANN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15