HELP HELPEN 'Terugbetaling schulden is zonde' Punkconcert met bijbelstudie na £cidóc@ou^cui' Opnieuw onderzoek naar lijkwade kerk wereld beroepingen mlT £cidóc (Sowvcunt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeicLie Commit WOENSDAG 20 JUNI 1990 PAGIN Israëlische christenen leven in ontwikkelingsland' LUZERN De Israëlische samenleving valt in twee klassen uiteen: aan de ene kant staan de joden en aan de andere kant de Palestijnen, christenen en moslims. De laatste groep leeft in een ontwikkelingsland, aldus de analyse van aartsbisschop Maximos Salloum van Galilea. Salloum staat aan het hoofd van de Melkitische (Grieks-Katho lieke) Kerk, met 43.000 leden de grootste christelijke gemeen schap in Israël. Net als de leiders van de Grieks-Orthodoxe Kerk (25.000), de Rooms-Katholieke Kerk (15.000) en de Maro nitische Kerk (5.000) voelt hij zich in de steek gelaten door de westerse christenen. „De christenen in het westen moeten zich afvragen of zij hun bezittingen in het Heilig Land willen behouden of de steeds kleiner wordende groep christenen daadwerkelijk ondersteu nen", aldus Salloum tijdens een bezoek aan Zwitserland. Vol gens de aartsbisschop is de exodus van christenen uit Israël nu in de derde fase beland. De eerste fase brak in 1948 aan, meteen na de oprichting van de staat Israël, toen Palestijnse christenen massaal het land verlieten om zich met hun familie in Libanon, Jordanië en Egypte te verenigen. In de tweede fase, die nog steeds voort duurt, verlieten christelijke studenten het land. Het grote pro bleem nu is, dat hele families Israël verlaten, aldus Salloum. De aartsbisschop van Galilea rekent niet alleen op de financië le steun van westerse christenen, maar ook op hun creativiteit. Er moeten banen geschapen worden voor Israëlische christe nen om te voorkomen „dat ook de christelijke élite het land verlaat". Christelijke toeristen moeten in Israël niet alleen de heilige plaatsen te bezoeken, maar ook hun geloofsgenoten. Wie het bittere niet heeft gesmaakt, verdient het zoete niet KINGSTON Het vor deren van schulden door het buitenland en het be talen van die schulden door onze landen is een zonde. Dat vinden leiders van de Rooms-Katholieke Kerk en. van protestantse kerken in Latijns-Ameri- ka en het Caribisch ge bied. Ze doen in een ge- zamelijke verklaring over de schuldencrisis. De verklaring vormde het sluitstuk van een speciale conferentie in Kingston (Ja maica), waaraan ook verte genwoordigers van het Vati- caan, de Wereldraad van Ker ken en Europese en Noorda- merikaanse kerken deelna men. Volgens de verklaring hebben de afgelopen vier jaar volke ren uit deze regio een „syste matische en geplande versto ring van hun levensbehoeften zoals, gezondheid, voeding en huisvesting, arbeid en ont wikkeling" doorgemaakt, om dat het nakomen van finan ciële verplichtingen de hoog ste prioriteit van de politiek van die landen is geworden. De 140 deelnemers willen dat menswaardige leefomstandig heden en milieubescherming voortaan voorrang krijgen bij het afsluiten van leningen. Ondanks alle inspanningen is het de landen nog niet gelukt de 'progressief groeiende schulden' in te dammen. Eind 1989 waren de schulden van de Latijnsamerikaanse landen en het Caribisch gebied opge lopen tot 422 miljard dollar. De conferentie wil ook een Latijnsamerikaans-Caribische commissie oprichten die met de grote monetaire organisa ties als het IMF en de We reldbank gaat overleggen over de schulden. De commis sie moet ook bekijken of de kerken schulden kunnen overnemen en die ten goede laten komen aan ontwikke lingsprojecten. In hun slotverklaring spraken de deelnemers ook hun ver oordeling uit over de „militai re bestrijding van de drugs handel". De slachtoffers van deze strategie zijn coca-boeren en de kleine handelaars, ter wijl de rijke 'drugsbourgeoi- sie' onaangetast blijft. De mi litaire acties roepen steeds meer geweld op in de Latijn- Amerika. In plaats van militair ingrij pen willen de kerkelijke lei ders bekijken of de drugshan del uit de criminele sfeer ge haald kan worden, zodat het geweld vermindert en de kleine boeren kunnen worden geholpen. Evangelische kerken Bondsrepubliek en DDR vóór 1993 samen HANNOVER De Evangelische kerken in de Bondsrepubliek en de DDR gaan een gezamelijk overlegorgaan vormen. Dat werd maandag in Hannover, na afloop van de zitting van de raad (dagelijks bestuur) van de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD), meege deeld. De vorming van een nieuw overlegorgaan is een nieuwe stap op weg naar kerkelijke hereninging, aldus EKD- voorzitter Otto von Campen- hausen. Hij denkt dat het her enigingsproces van de Duitse Evangelische kerken voor 1993 afgerond kan worden. Volgens een spreker op deze dag zal het overlegorgaan geen nieuw bestuur worden. Taak van het nieuwe overleg orgaan, waar vijf vertegen woordigers van de DDR-ker- ken en vijf EKD-vertegen- woordigers zitting in zullen hebben, is het uitgeven van verklaringen in spoedeisende gevallen. Tot aan de uiteindelijke here niging van de Evangelische kerken zullen in de Bondsre publiek de raad van de EKD, en in de DDR de conferentie van de Evangelische kerkbe sturen de hoogste bestuursor ganen zijn. Bisschoppen tegen Amerikaanse koffieboycot SAN SALVADOR De rooms-katholieke bisschoppen van El Salvador hebben zich uitgesproken tegen een cam pagne van grote religieuze or ganisaties in de Verenigde Staten die koffie uit El Dalva- dor willen boycotten. In een brief aan hun Ameri kaanse collega's noemen de Salvadoraanse bisschoppen de boycot „een aanval op de rechtvaardigheid omdat niet alleen de koffieboeren schade ervan ondervinden maar ook de mensen die er indirect hun brood mee verdienen. Daarbij is het ook een zware klap voor de kwetsbare van het land". Nederland*» Hervormde Kerk Beroepen te Groningen D. M. van de Linde te Hattem; te Badhoevedorp- Lijnden (herv.geref.) mw. J. C. van de Putte, predikant voor bijzondere werkzaamheden te Laren (N-H) (geestelijk verzorger bi) de Stichting Theodotion aldaar), wonende te Am sterdam, die dit beroep heeft aange nomen. Beroepen te Gorinchem B. E. Th. Rutgers, studentenpred. te Utrecht: te Linschoten M.D. Geuze te Noorden. Aangenomen naar 's-Gra- venhage-Loosdulnen als pred. voor bijz. werkz. (geestelijk verzorger van hervormd bejaardencentrum Loos duinen) J. de Ruiter pred. voor bijz. workz. te Rotterdam-IJsselmonde (geestelijk verzorger van verpleeg huis Meerweide). Aangenomen naar de Toeristenge meente Gulpen-Vaals (Reformatori sche kerkgemeenschap) mevr. A. A. de Fluiter, kand. te Amsterdam. Be roepbaar ds. K. Veldman, Maple- loosefarm RR1, Burgessvllle, NOJ 1 CO Ontario (Can.). Beeld van de synodevergadering FOTO: PERS UNIE Nog niet meer samenwerking rechterflank reformatie LEEUWARDEN Intensie ve samenwerking tussen de Gereformeerde Kerken (vrij gemaakt) en de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), de rechterflank van de reformatie, zit er voorlopig nog niet in. De synode van de vrijgemaakten die in Leeu warden bijeen is, hield zich gisteravond bezig met de sa- mensprekingen met de Chris telijke Gereformeerde Ker ken, maar kon nog niet tot een besluit komen. Er is een aantal punten waar over verschil van inzicht be staat. De belangrijkste punten zijn: een verschillin visie op leer en prediking en gevoelig heden omtfent de kerkelijke waardering die de christelijke gereformeerden geven aan de besprekingen met de vrijge maakten. Voor het eerst in de vrijge maakte geschiedenis werd de synodezitting bijgewoond door christelijke gereformeerde de- putat'en (deskundigen). (Van onze correspondent Aart Heering) ROME De aartsbis schop van Turijn, mgr Giovanni Saldarini, heeft een nieuw onderzoek naar de echtheid van de lijkwade van Christus aangekondigd. Het vermaarde relikwie, dat in de dom van Turijn wordt bewaard, is al eeuwenlang een onderwerp van heftige discussies. In 1988 werd op de vraag of de op het doek afge beelde menselijke figuur een afdruk van de gekruisigde Christus is voor het eerst een ondubbelzinnig antwoord ge geven. Uit een met behulp van de zogeheten C-14 metho de uitgevoerd onderzoek kwam de lijkwade toen te voorschijn als een spectaculai re vervalsing uit de dertiende of veertiénde eeuw na Chris tus. De onderzoeksresultaten kwamen bovendien uitste kend overeen met de histori sche documentatie. Van de lijkwade wordt voor het eerst melding gemaakt in 1354 toen de Franse ridder Geofroi de Charnay haar in zijn bezit had. Nog in 1389verklaarde de bisschop van Troyes dat het doek een kundig geschil derde vervalsing was waar van hijzelf de maker kende. Clemens VII, die paus was van 1378 tot 1394, stond de ge lovigen toe het doek te vere ren. Echter op voorwaarde dat het zou worden be schouwd als een copie van de echte lijkwade. Pas in de pe riode van de contrareformatie werd de lijkwade zonder meer als authentiek aanvaard. Saldarini's voorganger, de vo rig jaar overleden kardinaal Anastasio Ballestrero liet zich door de onderzoeksresultaten overtuigen. Paus Johannes Paulus II toonde zich daaren tegen teleurgesteld en geïrri teerd en eerder deze maand verklaarde de huidige aarts bisschop dat misschien niet alle goede onderzoekers te goeder trouw zijn geweest. Hij wil de wetenschap daarom alsnog een kans geven. De tientallen onderzoekers van het centrum voor Sindonolo- gie (lijkwadestudie) kunnen dus weer een paar jaar voort. De leden van de bands in het trappenhuis van hun flatgebouw FOTO: PERS UNIE HARDCOREBAND 'NO DEATH' EN REGGAEBAND 'MESSIAH CALLING' DRACHTEN In de woonkamer van een flat in de buitenwijken van Drachten staat een drum stel vastgespijkerd op de vloer. Daaromheen zijn gitaar- en zangverster kers opgebouwd. In een hoek van het vertrek staat een mengpaneel. Wanneer gitaren en bas worden ingeplugd schudt het flatgebouw op z'n grondvesten. Maar er is geen boze buurman die zich meldt of de politie waarschuwt. Waarom zou hij ook? Hij zit immers zelf in de kamer te luisteren. Wanneer de muziek is verstomd, neemt een onge schoren jongeman met piek haar het woord. Hij leest een passage voor uit de bijbel en geeft daar vervolgens een toe lichting op. De aanwezigen die op uit auto's gesloopte stoelen zitten en tegen de ba lustrade van het balkon han gen, luisteren aandachtig. Het zijn voornamelijk jongeren met boven de bleke gezichten uittorenende hanekammen, geverfd piekhaar en opzette lijk gescheurde spijkerbroe ken die in afgetrapte legerkis- tjes verdwijnen. Na een korte pauze krijgen ze gelegenheid om vragen te stellen. Het is een wekelijks terugke rend ritueel. De Drachtster hardcoreformatie 'No Death' en de reggeagroep 'Messiah Calling' geven een concert met bijbelstudie na. En iedere keer is daar flinke belangstel ling voor. No Death-zanger Eddy Neurink: „De beide bands bijten elkaar niet, want de helft van de ene groep speelt in de andere". Maar wat belangrijker is: alle groepsleden zijn overtuigend christen en willen met hun muziek een levensstijl propa geren waarin God centraal staat. „In kringen van alternatieve jongeren is zeker behoefte aan bands die de bijbel als lei- draad hanteren", vertelt Remco Staay, keyboardspeler van Messiah Calling. „En wij hebben de behoefte om men sen over God en Jezus te ver tellen, dus dat maakt de cir kel rond". Hechte groep Het flatgebouw waar de punkconcerten en bijbelstu dies zich afspelen, wordt al leen bevolkt door jongelui. „Het is een hechte groep, waarin iedereen elkaar kent", legt Eddy uit. „In feite is maar een heel klein gedeelte van hen christen, maar nie mand drijft er de spot mee. Iedereen heeft respect voor onze zienswijze". Geen van de bandleden is van de ene op de andere dag tot het geloof gekomen. Het is voor allen een langzaam groeiproces geweest. Eén van hen, die liever niet met naam en toenaam genoemd wil wor den, bekent dat hij in het ver leden heeft gehandeld in ver dovende middelen. „Ik kwam er echter steeds meer achter dat het verschrikkelijk was wat ik deed. Wat ik met mijn handel bij andere aanrichtte. Ik hielp jonge mensen op weg naar hun einde. Ik ben ër dan ook abrupt mee gestopt. Mijn leven is nu veranderd: door muziek kan ik iets voor een ander betekenen". Zijn wil Als de beide bands voor be langrijke en minder belangrij ke beslissingen komen te staan, gaan de leden gezamen lijk in gebed om God om raad te vragen. „Soms bidden we ook los van elkaar", licht Remco toe. „Na afloop komen we dan bijeen om te horen wat ieder afzonderlijk als ant woord heeft gekregen". Wan neer drie antwoorden met el kaar overeenstemmen, is men het eens. Remco: „Het staat immers ook in de bijbel dat wanneer drie mensen iets be vestigen in Zijn naam, dat het dan Zijn wil is". Eddy: „We hebben God aan vaard en we willen dat Hij God is over alles wat er in ons leven gebeurt. Dus ook over onze muziek". Eddy zegt dat je zoiets niet moet overdrij ven. „Als ik naar de winkel ga om boodschappen te doen, vraag ik God natuurlijk niet wat ik moet kopen. Nee, het gaat om de essentiële dingen: zaken die van invloed zijn op ons leven". Zowel No Death als Messiah Calling spelen louter eigen nummers. Eddy: „Tachtig procent van die songs gaat over God. Dat wil niet zeggen dat we een EO-bandje zijn. We maken muziek en we ge loven in God. Die beide zaken hebben we gecombineerd. Niet meer en niet minder. Men moet ons geen etiket op plakken, want daardoor wor den we weer bij een apart groepje ingedeeld en dan krijg je al gauw iets van sektevor ming". Remco: „Als je om je heen kijkt in de wereld zie je dat er overal groepjes ont staan. En die kunnen het al leen met elkaér vinden. Voor de rest hebben ze met ieder een onenigheid. Dat willen wij voorkomen. Ik heb lang haar, maar dat wil niet zeggen dat ik alleen overweg kan met andere langharigen". Elke zondagmiddag organise ren de bandleden een bid- dienst. Daarbij wordt gezon gen en een bijbeltekst behan deld. Het lijkt bijna op een aparte kerk, maar dat wordt door de jongeren bestreden. „We zijn beslist geen nieuw kerkgenootschap. Dat zouden we ook niet willen. Want daarmee pretendeer je dat de bestaande kerken te kort schieten. En we willen niet voor nog meer verdeeldheid zaaien. Die is er binnen de kerken al genoeg. We zijn ge woon een heel kleurrijke groep mensen, waarvan een gedeelte studeert, werkt of werkloos is. Maar we hebben één ding gemeen: onze liefde voor God en voor muziek. Daarom is iedereen hier van harte welkom". Een optreden van 'Messiah Calling' en 'No Death' maakt altijd reacties los. Ongeacht waar de bands spelen. „Men sen willen na afloop altiid we ten wat wij met bepaalde tek sten bedoelen. En daar komen soms hele positieve discussies uit voort". Aan plaatwerk wordt voorlopig niet gedacht. „Daarvoor vinden we ons nog niet goed genoeg", is de be scheiden mening van de mu zikanten. „Het heeft geen zin als je een plaat maakt waar je je later voor schaamt". HARRY DE JONG Oranje en de PvdA De PvdA heeft de partijraad gebruikt om het moreel de socialistische troepen enigszins op te vijzelen. Dat hard nodig. De crisis in de PvdA was eind vorige week ten minste zo diep als die in het Nederlands elftal. E duurde al net zo lang. Evenals Oranje tobt de partij metjr zichtbare vedetten, magere resultaten en een diep telei 'a stelde aanhang. Voortijdige politieke uitschakeling dre tr Een paar stevige peptalks hebben er het afgelopen weele' de echter voor gezorgd dat de PvdA-trein ogenschij weer op de rails staat. De gelederen lijken gesloten, het vertrouwen is terug. Misschien kan Beenhakker nog iet ti steken van Thijs Wöltgens, de fractievoorzitter van de P die zich voor de eerste keer als leidersfiguur profileeri Op een voor zijn doen ongemeen scherpe wijze rekf Wöltgens af met de stuurlui-aan-de-wal die de maanden vuilniszakken vol kritiek hebben geleegd bove hoofden van de ministers Kok, Alders, d'Ancona en de re paradepaarden uit de PvdA-stal. Voor een gemoede Limburgse natuur als Wöltgens blijft het moeilijk om zij nerlijke verontwaardiging krachtig over het voetlid brengen, maar de strekking van zijn woorden was niet verstaan. Progressief Nederland moet eens ophouden mi defaitistische gezeur over een te geringe inbreng v; PvdA in het kabinetsbeleid. Het klopt niet met de feite ondermijnt de positie van de eigen bewindslieden, Wöltgens. In zijn streven aan binnen- en buitenwacht duidelijk te ken waar de PvdA in het politieke spectrum staat, ma i Wöltgens onder meer gebruik van de diensten van de ne rijder": de particuliere autobezitter met een niet i ruim bemeten beurs en een dito voertuig. Hij of zij ki voornamelijk in de weekends achter het stuur om een t uit te gaan met het gezin en maakt door de week sli spaarzaam gebruik van de auto. En dan nog voor korte r naar plaatsen die met het openbaar vervoer niet of nai lijks bereikbaar zijn. Een kleine man op wielen dus, ei mag zich blijkens de woorden van Wöltgens in de w; sympathie van de PvdA verheugen. MET kracht wil de PvdA de verloedering van het m tegengaan, maar tegelijkertijd wil zij niet worden geb staafd als een anti-autopartij. In de optiek van de sociaa mocraten moeten en kunnen twee op het eerste gezich genstrijdige uitgangspunten met elkaar worden verzo Het staat vast dat de bescherming van het milieu vraag terugdringing van het autogebruik. Anderzijds is het kostbare sociale verworvenheid,, dat ook mensen uit de 1 re inkomenscategorieën zich een eigen auto kunnen pei teren. MET deze „variabilisering van autokosten" denkt de P niet zozeer aan rekeningrijden en andere vormen van mi le tolheffing, maar meer aan het oude idee van het on brengen van de vaste lasten van de automobilist de torrijtuigenbelasting en het gelijktijdig opschroeven de variabele kosten. Dat laatste zou dan moeten gebe door de accijns op autobrandstof fors te verhogen. De 3 mobilist zou daardoor de rekening van zijn milieuverviii de activiteiten aan de pomp betalen. De echte kilometel ter is op die manier relatief aanzienlijk duurder uit, de L ne rijder wordt gespaard. Eerlijker kan het niet, zo lijktQ NAUWELIJKS was Wöltgens uitgesproken, of het CD^- gon namens het professionele wegvervoer vuur te spifc over de door de PvdA voorgestelde (verdere) accijnsvty ging op diesel en gas, de favoriete brandstoffen van vn wagenchauffeurs. Een misverstand, zo haastte de PvdA te verklaren het hernieuwde zelfvertrouwen moet ke lijk hier en daar nog doordringen want het verhaal Wöltgens had slechts betrekking gehad op privékilome Daarmee verviel de voornaamste kritiek op diens vooi maar minister Maij-Weggen (CDA) heeft het plan gist voor alle zekerheid indirect nog maar eens van de han< wezen. ZlJ denkt er goed aan te doen nog maar even te wachte wat Europa doet. Voor de pomphouders in de grensgebi zou het natuurlijk sneu zijn als Wöltgens volledig zijn zin krijgen. Ze klagen nu al steen en been over de aangekoi de accijnsverhoging met acht cent, waardoor de benzini over de Duitse grens vijftig cent per liter en in Belgie kwart goedkoper wordt. De belangen van de pomphou in de grensstreek worden kennelijk ook door de PvdA dergeschikt geacht aan een eerlijke verdeling van de mi lasten onder autorijdend Nederland. Ook als die pompl ders een kleine beurs hebben. RODE KRUIS DEN HAAG GR06868 Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/'m vr. van 8 30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14 00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaa per maand f. 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. per jaar 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk l 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2