ekoekoek van Ceausescu klinkt nog steeds" Ik bind mij niet aan en bepaald publiek" New College Choir Oxford opent Orgelfestival Haarlem )EMEENSE DICHTER MIRCEA DINESCU OP POETRY Beelden van Hildebrand geëxposeerd Bona met vrolijke musical «WST/RTV QeidwQowumt WOENSDAG 20 JUNI 1990 PAGINA 17 nny en Rijk terug op televisie IAAG Een keer per jaar komt de Johnny en Rijk-show op televisie, voor het eerst op 29 december van dit jaar. y Kraaykamp en Rijk de Gooyer zijn in hun bekende cre- t( >rvolgens elk jaar op of rond oudejaarsavond te zien, af- lijk van de uitzenddatum van hun omroep, de Vara. Hun an het tweetal, Ger Apeldoorn en Harm Edens, ook tirers van de comedie waarin Kraaykamp optreedt als Fa- d ,aat maar zitten'. leidt tot problemen tussen Turkije en Iran i 3e [RA Iran heeft Turkije gevraagd om de vertoning van en n „Naked Gun" in de bioscoop onmiddellijk te staken. In en i wordt Khomeini op de hak genomen, evenals overigens '^tsjov, Khaddafi, Arafat en Idi Amin. De Turkse regering t momenteel de mogelijkheid de gewraakte scène er uit te maar de film verder ongeschonden te laten draaien. Tur- il niet dat de relaties met Iran door de film vertroebeld HAARLEM Het „Internationaal Or gelfestival Haarlem" in de Grote of St. Bavokerk in Haarlem begint dit jaar op 30 juni met een concert van het befaam de mannen- en jongenskoor New Colle ge Choir Oxford onder leiding van Ed ward Higginbottum. Het festival van de Stichting Internationaal Or gelconcours, dat voor het eerst werd georgani seerd in 1951, duurt tot 28 juli. Het koor zingt composities van onder anderen Peter Phillips (1561-1628), Thomas Tallis (1505-1585), William Byrd (1543-1623) en een mis van Ralph Vaug- han Williams (1872-1958). De koormuziek wordt afgewisseld met orgelsoli door Bas de Vroome van werken van Henry Purcell (1659- 1695), J.S. Bach (1685-1750) en opnieuw Byrd. Vast onderdeel van het festival vormt het im provisatieconcours, waarvoor dit jaar na een auditie met geluidsbanden een internationaal gezelschap van tien organisten is geselecteerd. Daarbij zijn Davo van Peursen en Wim Rues- sink uit ons land. De twee openbare voorronden met respectieve lijk tien en zeven deelnemers hebben plaats op 3 en 4 juli. De stichting heeft aan Werner Jacob (Bondsrepubliek) en de Nederlander Guus Janssen gevraagd hiervoor een improvisatie thema te componeren. Tijdens de finale op 5 juli moet worden geïmproviseerd op een thema van William Albright (Verenigde Staten). De hoofdprijs bedraagt 7500 gulden, de overige drie finalisten krijgen elk een prijs van 1000 gulden. De jury van dit concours (Gaston Litaize, Zsig- mond Szathméry en Jan Welmers) zal zich op 6 juli op het Müllerorgel in de Bavo laten horen in een concert met composities van onder ande ren Nicolaus Bruhns (1665-1697), Frans Liszt (1811-1886) en György Ligeti (1923). Litaize en Welmers zullen daarnaast een improvisatie brengen. De stichting wil ook verband leggen met ande re secties uit het muziekleven waar het impro viseren nog wordt beoefend, aldus de toelich ting op het programma. Daarom is het Guus Janssen Octet uitgenodigd op 9 juli een concert met geïmproviseerde muziek te geven in het Haarlemse Concertgebouw. Behalve de orgelconcerten in de Grote of St. Bavokerk ziin er ook concerten geprogram meerd in onder meer de Bakenesserkerk (Musi- ca Antiqua Köln, 13 juli) en de Nieuwe Kerk (The Hilliard Ensemble, 16 juli). Bovendien be speelt Harald Vogel op 21 juli in de Nederlands Hervormde Kerk in Oosthuizen het uit 1521 da terende orgel. Aan dit concert wordt medewer king verleend door Andrew Lawrence-King die op barokhaipen werken van Engelse en Ita liaanse componisten uit de 16e eeuw zal spelen. Tijdens het festival wordt een Internationale Zomeracademie georganiseerd waarvoor zich 100 professionele deelnemers hebben gemeld. De docenten Piet Kee, Ewald Kooiman, Xavier Darasse, Harald Vogel, Hans Haselböck en An ders Bondeman verleenden al eerder medewer king aan deze academie. Voor het eerst zullen dit jaar aanwezig zijn de Spaanse organiste Montserrat Torrent (expert in oud-Spaanse mu ziek) en de Britse organiste GiUian Weir (met een Messiaen-cursus). Zsigmond Szathmóry geeft een workshop he dendaagse orgelmuziek. Dit sluit aan bij een concert dat op 14 juli in de St. Bavokerk wordt gegeven door de Japans-Zwitserse organiste Kei Koito. Behalve van Szathméry (1939) zal zij werken uitvoeren van Yuji Takahashi (1938), Thomas Daniel Schlee (1957), Martin Sigrist (1943) en Cristobal Halffter (1930). Het zijn pre mières voor het Nederlandse publiek. de 'ERDAM In de van Bukarest pra- doven met de zo beziet de eense dichter Mircea :u de recente ge- nissen in zijn vader- „We moeten besef- it de situatie in Roe- verre van normaal tremen beheersen de Mensen vechten macht, de een wil iouden, de ander wil :rijgen", zegt de man december vorig jaar van dictator Nico- lausescu aankondig de Roemeense staat- risie en nu eregast is etry International in •dam. trlijk heeft president escu een grote fout ge- door mijnwerkers op te om demonstranten te gaan. Maar een dialoog 1 die jaren onder Ceau- niet bestaan. Iliescu weet oe hij met tegenstanders omgaan", zo meent de ge voorvechter van de ïberrevolutie, die sinds Ie gekozen voorzitter is e Roemeense schrijvers- enië heeft een echte op- nodig, zegt hij, niet een llleen maar schreeuwt, een oppositie met een draagvlak die de werke- >roblemen aankaart. „Al ren leefden we als op een met een televisie die al- koekoek-koekoek uit te. Mensen kennen niets s dan dit koekoeksge- van Ceausescu. Je kunt erwachten dat dit plotse- 1'topt. Met zijn executie is escu niet verdwenen. Hij degenen die nu regeren, aanwezig in de oppositie monstranten. Er is geen dualisme, men opereert in groepen. Als schapen de mijnwerkers zich Bukarest dirigeren. Par- 'in praten de partijbonzen hebben niet de moed om inceren. We spreken nog in slogans. Ook al zijn sommige positief, het blijven slogans". De leuzen die in de cember spontaan werden ge roepen tegen Ceausescu, wor den nu gebruikt tegen Iliescu. „Belachelijk" vindt hij, Iliescu is geen Ceausescu. De demonstranten die vorige week het televisiestation be zetten en het ministerie van binnenlandse zaken in brand staken, hebben volgens Dines- cu zeker niet de steun van de meerderheid van het Roe meense volk. „De meeste Roe menen zijn bang voor zulke extremiteiten. Het had niets te maken met de Decemberrevo- lutie. Op het Universiteitsplein waren niet alleen studenten en filosofen, maar ook fascisten en figuren die zich hebben ge compromitteerd onder Ceau sescu. De laatste weken was er een sfeer van massahysterie. Als je niet knielde, werd je uit gemaakt voor communist. Het is de plek geworden waar mensen zichzelf uitroepen tot revolutionairen. Er wordt niet naar hun voorgeschiedenis ge keken. Op het plein ging het bovendien om enkele honder den mensen. Het is misschien een detail, maar Iliescu is in mei wel gekozen door miljoe nen Roemenen bij eerlijke en vrije verkiezingen. Dat schij nen velen in het westen te zijn vergeten." Dinescu is het niet eens met de Hongaars-Roemeense her vormde bisschop Laszlo Tökes, die heeft gezegd dat een twee de revolutie nodig zou zijn in Roemenië om een echte demo cratie te vestigen. Communis me is niet het probleem in Roemenië. „We hebben een revolutie in onze hoofden no dig, zowel de politici als de mensen in de straat. Sommi gen denken dat we al demo cratie hebben, omdat er meer voedsel is en de televisie de hele dag uitzendt. Het systeem waar we veertig jaar mee heb ben geleefd, kan je niet zo maar uitvlakken. Ook al is het nu onthoofd, het duurt nog een tijd voordat het lichaam is vernietigd". De eerste proeve van demo cratie is voor Dinescu zelf, die na de revolutie een plaats kreeg in het voorlopig parle ment, overigens slecht uitge- Mircea Dinescu: „De meeste censors waren verschrikkelijk dom. Een van mijn censors was een dronkaard. Hij schrapte alleen de passages over drank en flessen". FOTO: ANP pakt. De dichter was bijna on vindbaar op het stembiljet, stond achterin op pagina twin tig. In Bukarest kreeg hij 35.000 stemmen, net te weinig om een zetel te veroveren. Geen van de onafhankelijke kandidaten zoals Dinescu haalde de kiesdrempel. De kiezers zagen hen over het hoofd. „Veertig jaar lang hoef den mensen alleen maar een biljetje in te vullen en dat wa ren de verkiezingen. Ze raak ten geheel verward door al die keuzes." Maar hij is niet echt rouwig om zijn politieke mislukking. Met een groep intellectuelen wil hij nu een oppositiebewe ging oprichten die de publieke opinie moet beïnvloeden en de Roemenen rijp maken voor de echte democratie. „Roemenië is zo gepolariseerd. Mensen die al die jaren hebben meegedaan aan het toneelstuk van Ceau sescu, dichters die lofdichten op de 'grote leider' maakten, zijn nu de felste anti-commu nisten. Nu het geen probleem meer is om dissident te zijn, is het plotseling grote mode. Het politieke leven wordt beheerst door uitersten. Zeg je iets goeds over de regering, ben je een communist, zeg je iets ten gunste van de demonstranten, ben je een fascist". Het is bui tengewoon moeilijk om een ei gen geluid te laten horen. Voor Dinescu is dat onvere nigbaar met ziin karakter:„Ik praat als een dichter, niet als een politicus. Ik neem geen blad voor mijn mond". Kort na zijn debuut als dichter - op zeventienjarige leeftijd - ver wierf hij al de titel 'enfant ter rible' vanwege zijn oprecht heid en eigenzinnigheid. Hij schroomde niét om in zijn werk het regime van dictator Ceausescu fel te kritiseren. Zo dichtte hij over de afbraak van het platteland. In het begin van zijn loopbaan was de omgang met de censors nog redelijk. „De meesten wa ren verschrikkelijk dom, ze begrepen niets van literatuur. Een van mijn censors was een dronkaard. Hij schrapte alleen de passages over drank en flessen. Andere gedichten kon ik publiceren omdat ik onder tekende met een plaats buiten Roemenië, in het westen of In dia. Het gedicht 'Er is geen bier meer in het bierhuis' was zogenaamd gemaakt in Mtln- chen. Absurd, maar voor de uitgevers was het alleen op die manier acceptabel". Vuile was Zolang hij de vuile was binnen de landsgrenzen hield, was er weinig aan de hand. Maar na een interview met het Franse dagblad Libération in maart 1989 had hij zich voorgoed ge vestigd als dissident. Hij ver loor zijn baan bij het literaire tijdschrift Romania Literara en kreeg huisarrest. „Van de 22 miljoen Roemenen waren er maar vier of vijf dis sident. Ik werd in de gaten ge houden door achttien agenten van de Securitate. Omdat we maar met zo weinigen en zwaar bewaakt waren, lever den we nauwelijks gevaar op voor Ceausescu. Voor het in terview met Libération heb ik nog geprobeerd met andere schrijvers een protestactie te organiseren. Helaas, een deel van hen was bang voor de ge heime politie en tenslotte koos ik voor de eenzaamheid van de lange afstandloper. Maar het is een wonder dat ik dit heb overleefd". Tal van onbe kende mensen zijn in die tijd verdwenen of ze kregen een bedrijfsongeval. „Ik had ge lukkig naam gemaakt in bin nen- en buitenland. Dat gaf mij bescherming. Ze konden me niet zomaar van de aard bodem laten verdwijnen". Tijdens het huisarrest schreef hij zijn laatste bundel, die deze week in het Nederlands is ver schenen. Woensdagavond zal hij tijdens het poëziefestival voorlezen uit 'De Dood leest de krant', die hij in het laatste jaar van Ceausescu heeft ge schreven. „Barre omstandig heden? De Securitate had een ideaal werkklimaat geschapen. Niemand viel me lastig, geen critici, geen telefoontjes, geen vrienden die op bezoek kwa men. Ik had alle tijd om aan literatuur, god en de dood te denken". $SCH PATTI, NIEUWE IDOOL VAN FRANSE ROCK 's IJS Het is moeilijk nirbazing te verbergen a neer je de Franse zan- t( s Guesch Patti in haar tv lkamer ontmoet nadat I lar de vorige avond in e uitverkocht theater d zien optreden. De ij and roll-leeuwin op )odium blijkt een wei- opvallend vrouwtje te waarvan je allerminst j verwachten dat ze an- ïalf uur lang als een velwind jeugdig ïkrijk in haar ban kan len. in uiterst luxueus hotel in ''ranse hoofdstad strijkt eh een lok van haar korte te kapsel naar achteren ijkt argwanend naar de raaf. „Nee, ik heb liever lat je foto's maakt. Nou ja, kan mij niet zoveel sche- maar mijn manager heeft szwaar tegen. Hij wil dat leen foto-sessies doe als ik gekleed ben". Die mana is een slimme jongen: in Guesch Patti die eruit ziet en wasvrouw herkent de d niet de kortgerokte ig-in-'t veld van de video en de concerten. En dat een afknapper zijn. zangeres is in haar eigen een fenomeen. Het Parij- >lies Bergères is tot de nok evuld wanneer Guesch en groep Encore een avondje 'en spelen. Het enthousias- van het publiek rolt door taal als een naderend on weer wanneer de Frangaise vanuit een rookgordijn het po- dium betreedt en het nummer 'Nomade' inzet. Vlak voor het concert hebben zich buiten het theater chaotische taferelen afgespeeld. Tientallen fans die geen kaartje konden bemach tigen, bieden gigantische prij zen om alsnog zo'n gelukspa- piertje te pakkèn te krijgen. Als een vertegenwoordiger van Patti's platenmaatschappij mij een perskaart uitreikt han gen er meteen tien Parijzena- ren aan mijn jas die mij sme ken 'iets voor hen te ritselen'. De rijen wachtenden ontrege len ondertussen het verkeer op de Rue Richer. Een onafge broken claxonade van gebelg de automobilisten is het ge volg. Of de op handen zijnde tour nee van Guesch Patti door de lage landen ook een dergelijke oploop veroorzaakt, is afwach ten. Door haar hitje 'Etienne' is ze hier in elk geval geen on bekende meer. De nieuwe Piaf en de Franse Tina Turner wordt ze in eigen land ge noemd. Guesch is trouwens een veelzijdig dametje, want behalve zingen ontwerpt ze ook kleding en is ze op dit mo ment bezig met het regisseren van een film. Ook heeft ze een niet onverdienstelijke staat van dienst als balletdanseres. Theatergebeuren Guesch: „Mijn familie zit al drie generaties lang in het the atergebeuren. Grootvader was directeur van een schouwburg en een bioscoop en administra teur van een circus. Mijn va der was acteur, impressario en directeur van een platenmaat schappij". Als jong meisje danste Guesch als prima-ballerina op de Biën nale van Venetië, in het Scala in Milaan en in Robert Hoes- sein's versie van Victor Hugo's 'Les Miserables'. „Als danseres voelde ik mij echter te be perkt. Ik miste de dimensie van het woord. Ik wilde ver baal iets overbrengen op het publiek. Zonder muziek heb ik nooit kunnen leven en hoe ou der ik werd, hoe meer ik woord en muziek wilde combi neren". Die drang resulteerde in de meidengroep 'Da Capo', voor wie succes uitbleef. Guesch Patti kreeg echter wel be kendheid, want een videoclip van het trio behaalde een eer ste prijs op het Video Clip Fes tival in Cannes. In 1987 werd door het independent label Co- motion de basis gelegd voor de huidige carrière van Guesch. „Alles wat in mijn leven ge beurt, zijn momentopnamen", legt de zangeres in duizeling wekkend snel Frans uit. „Ik ben nu een rockzangeres, maar dat wil niet zeggen dat ik het danstheater vaarwel heb gezegd. Ik ben nog altijd verliefd op het theatergebeu ren en ik zal zeker weer iets in die richting gaan doen. Ik wil in dit leven alles meemaken; ik wil alles begrijpen en voe len. Wat ik als artieste in feite doe, is proberen een formule te vinden om met anderen te communiceren. Ik zing uitslui tend in het Frans, maar dat houdt niet in dat ik niet door Guesch Patti tijdens haar optreden in de Folies Bergères in Parijs. buitenlanders kan worden be grepen. Je hoeft geen Frans man te zijn om mijn nummers te doorgronden. Door klanken van woorden kun je namelijk emoties overbrengen die door iedereen kunnen worden aan gevoeld. Waar ook ter wereld. Ik zing ook in het Frans om dat ik mijn afkomst niet wil verloochenen. Ik ben een Frangaise en daar ben ik trots op. Als iedereen z'n eigen taal in ere zou houden, zou dat heel wat vervlakking voorko men. Dat is een mooie uit spraak voor een Verenigd Eu ropa in 1992". Alledaagser Als balletdanseres en rockzan geres heeft Guesch Patti de showbusiness van twee ver schillende kanten leren ken nen. Guesch: „Het grootste verschil zit in de reactie van het publiek. Liefhebbers van ballet zijn vaak kenners en hebben verstand van de dans- techniek. Popmuziek is veel alledaagser en geld speelt daarin een te belangrijke rol. Er zijn veel facetten van de business die mij tegenstaan. Vooral de manier waarop met videoclips wordt omgespron gen. Dat zijn vaak banale pro motiefilmpjes. Ik wil zo'n clip naar een hoger plan tillen. Een filmpje moet artistieke waarde hebben en daarom re gisseer ik mijn eigen clips. Ik ben op dit moment zelfs bezig met een aantal choreografen een clip voor een balletnum mer te maken. Dat is tot nu toe niet eerder gedaan. Maar ik vind dat je in de theaterwe reld net zo goed met clips kunt werken als in de popmuziek". FOTO: HENK BLEEKFR Guesch Patti benadrukt dat ze niet geïnteresseerd is in ster rendom. „Het maakt mij niet uit wat het publiek van mij verwacht. Ik ga mijn eigen gang. Als de mensen de clips die ik maak en de kleding die ik ontwerp niet mooi vinden, dan zit ik daar niet mee. Ik bind mij ook niet aan een be paald publiek. Ik boor bij alles wat ik doe weer een ander soort mensen aan. Dat voor komt in ieder geval dat het publiek op mij uitgekeken HARRY DE JONG HEINO De originele Hilde- brand-beelden van figuren uit de Camera Obscura van prof. J. Bronner (1881-1972) zijn vanaf 27 juni te zien in de beeldentuin bij kasteel 't Nij- enhuis bij Heino. De vaste col lectie kunst en kunstnijver heid van deze stichting is on dergebracht in het kasteel. De beelden van Bronner werden in 1962 geplaatst in de Haar lemmerhout, maar zijn daar in 1983 na meerdere vernielingen weggehaald. Tegenwoordig staan er replica's in dit Haar lemse stadsbos. De originelen gingen over in handen van het Rijk, die de beeldengroep nu in langdurig bruikleen heeft gegeven aan de stichting. Dansers weigeren nog tv-optreden AMSTERDAM De leiding van het Nationaal Ballet heeft de dansers van het gezelschap gisteren een bod van 1000 gul den gedaan voor de televisie registratie van het ballet „Corps" van Hans van Manen door de NOS-tele visie. De dansers hebben dat als vol strekt onvoldoende van de hand gewezen, aldus de Kun stenbond FNV. De dansers ho pen wel op verdere onderhan delingen. In nauw overleg met de Kunstenbond eisen zij 500, 1000 of 3000 gulden extra voor medewerking aan televisiere gistraties voor binnenlands ge bruik (nu 200 gulden), daarbij komend buitenlands gebruik (400 gulden) of voor videota pes (500 gulden). Als de partij en niet nader tot elkaar ko men, overwegen de dansers een boycot van de opnames van donderdag. Al eerder wei gerden zij medewerking aan de repetitie. Bonaventura «peelt de muaical Toe ter» en rebellen. Tekat en regie: Ge rard Schelvis. Muziek: Erik Koot, Bernard van Kesteren, Phil Rheber- gen. Choreografie: Alice van Zand wijk. Gezien op 19 juni in de Leidae Schouwburg, vanavond herhaling. Het is 1999. Cultuur bestaat op school alleen nog ondergronds. Of in dit geval op zolder; die van het Simon van Collemcol- lege is gekraakt door de rebel lenclub, die bestaat uit leerlin gen en een paar docenten. Zij staren zich niet blind op de vakken van het gezond ver stand en waarderen de kunst nog. Op zolder wordt geballet, gecabaret en gesmartlapt, en vooral gerepeteerd voor de musical Titaantjes naar het verhaal van Nescio. Daarin keken jonge mensen ook al met afgrijzen naar de volwas sen wereld van ambitie, sleur en kantoor, die enorme tijd verspilling tegenover de on eindige schoonheid van de na tuur. Pieter, de voorzitter van de re bellenclub, is zo stom om het stil alarm te laten afgaan. De directeur doet een inval met een soort nazi-agent, maar blijkt later natuurlijk niet de beroerdste: volgend jaar weer kunst op school. Verder krij gen de hoofdrolspelers elkaar en wordt de handtastelijke jonge conciërge vervangen door de oude die op zijn vijf tigste met pensioen moest. Toeters en rebellen is zo'n lek kere schoolmusical, met alle charmes die daarbij horen: ge stommel achter het gordijn, uitvliegende oorbellen, zicht baar tellende ballerina's (hier ook jongens in het corps de ballet, gelukkig), iets te lange pauzes, spontaan en ook vrij goed spel, een timide liefdess cène, pasjes de verkeerde kant op en vooral veel plezier. Door de opzet met de repetities voor allerlei acts krijgen talenten van brugklasser tot lerares op uiteenlopende gebieden een kans. De tekst had wat teveel zinnen als „het zal wel spoedig op een scheiding uitdraaien" en woorden als „slechts", maar ook een briljant gedicht over de Gascogner kadetten. Een stevige basis voor de sfeer was het prima orkestje met de ster ke blazerssectie. Zo'n afslui ting van het schooljaar is bijna beter dan een goed rapport. DICK VAN TEYLINGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 17