Theateraffiches zonder voorstelling
20 - 50% KORTING
Jules Deelder wint de slag om Poetry
Vervelend concert door
Haags Jeugdensemble
Audio Art langzaam in opmars
BBK stuurt noodkreet
naar koningin Beatrix
kunst/rtv
£cidóc Soman t
MAANDAG 18 JUNI 1990 PAGINA 9
(astelen in Rijksmuseum
HAMSTERDAM Onder het kopje 'De
Ssteeltekeningen van Roelant Roghman'
jont het Rijksmuseum in Amsterdam in
H<je zalen van het Rijksprentenkabinet
Hjeze zomer zestig grote tekeningen. Ze
^sten allemaal kastelen zien en dat blijkt
rcx i meer dan één opzicht fascinerend.
6, i |ke kasteeltekening is een bijzonder on-
l# erwerp, door de bouw, de ligging in het
aiu indschap of het jaargetijde waarin het
13, asteel werd gezien. Maar bovenal
Roeten indruk maken de de grootse visie
de variëteit aan tekentechnieken van
elant Roghman (1627 tot 1692) die van
kasteelportret een karaktervol kunst
werk maakte. Op deze tekening: gezicht
ig p Warmond; coll. Rijksmuseum, Rijks-
1 rentenkabinet. De tentoonstelling wordt
gj eopend 30 juni en duurt voort tot 9 sep-
m 'mber-'
Eva Turner overleden
LONDEN De Britse opera-ster Dame Eva
Turner is zaterdag in een ziekenhuis in
Londen op 98-jarige leeftijd overleden. Zij
werd opgenomen nadat zij bij een valpartij
haar heup brak. Eva Turner werd in maart
1892 in het Noordengelse industriestadje
Oldham geboren. Zij begon als kind al met
zingen. In 1924 debuteerde zij internationaal
als sopraan in het Scala in Milaan waar zij
de rol van Freia zong in de opera „Das
Rheingold" van Wagner onder leiding van
Arturo Toscanini. Hij zei over haar: „Mooie
stem, mooie uitspraak en mooi figuur". Tur
ner zong de grote rollen uit het sopraan-re-
pertoir (Verdi, Puccini, Wagner) in alle be
langrijke Europese en Amerikaanse thea
ters. Zij werd vooral beroemd door haar
vertolking van Puccini's Turandot. Turner
werd beschouwd als één van grootste Britse
opera-sterren.
TWEE WINNAARS BIJ
VOORLEESWEDSTRIJD
ZWOLLE De voorleeswedstrijd tijdens het
Verhalen festival in Zwolle kent twee winnaars.
De ereprijs voorlezen werd gewonnen door me
vrouw Hildebrand-van Wachtendonk uit Put
ten. Zij las voor uit Johan Frinsel, Rondom de
Westertoren. De ereprijs vertellen werd gewon
nen door mevrouw G. Waardenburg uit Die-
penheim. Zij vertelde een oud Twents verhaal.
Er waren vier tweede prijzen. Die zijn gewon
nen door vier kinderen. Ruud Puts uit Bezel,
die voorlas uit 'Krassen in het tafelblad' van
Guus Kuier. Bart van Ree uit Krimpen aan de
Lek, die voorlas uit Kruistocht in spijkerbroek
van Thea Beekman. Marnix van den Berg uit
Den Dolder die uit Dansen op de brug van
Avignon van Ida Vos voordroeg en Nathalie
Buitenhuis uit Hoevelaken die voorlas uit Ma
thilda van Roald Dahl.
Ridderorden voor Ustinov en Amis
LONDEN Bij de halfjaarlijkse lintjesregen in
Groot-Brittannie zijn de acteur Peter Ustinov en de
schrijver Kingsley Amis onderscheiden met ridder
orden
De onderscheidingen worden in juni uitgedeeld ter
gelegenheid van het officiële verjaardagsfeest voor
koningin Elizabeth II, wier eigenlijke geboorteda
tum. 21 april, minder geschikt wordt geacht voor
buiten-activiteiten. Onder de andere ontvangers van
onderscheidingen was de aartsbisschop van Canter
bury, kardinaal Robert Runcie. Runcie werd in de
adel verheven en mag na zijn pensionering volgend
jaar als baron Runcie zitting nemen in het Hoger
huis. Mode-ontwerper Bruce Oldfield werd tot offi
cier in de Orde van het Britse Imperium benoemd
en Tracy Edwards, die met haar geheel door vrou
wen bestuurde jacht tweede in haar klasse werd in
de Whitbread zeilwedstrijd om de wereld, werd Lid
van de Orde van het Britse Imperium.
■u] EXPOSITIE IN KONINKLIJKE SCHOUWBURG EN INSTITUT FRANCAIS
1.07
Op de Van Puffelen-drie-
l4J hoeksborden in de stad
'\oprijkt op dit moment een
onopvallend affiche dat
si, de aandacht vraagt voor
1 een tentoonstelling van
H theateraffiches in de Ko
ninklijke Schouwburg en
het Institut Francais. Juist
van een affiche voor een
affiche-expositie zou je
iets meer verwachten. Het
ontwerp voldoet gebrek-
ÏJ kig aan zijn opdracht:
mi voorbijgangers nieuwsgie-
(0m rig maken naar het evene-
eiijment. Weliswaar staat er
de nodige informatie op
ci, (onderwerp, plaats, da-
ac turn) maar in een slecht
Z leesbare typografie. Het
totaal wekt - op afstand
noch dichtbij - associatie
op met het onderwerp.
Deze poster zal dan ook de ex-
"JSpositie niet overleven, een ex-
ak positie met theateraffiches die
wel de voorstelling waarvoor
ze werden gemaakt, hebben
I overleefd.
(i Ondanks die nogal gebrekkige
aankondiging is het zeker de
moeite waard de expositie te
bezoeken. Vorig jaar septem
ber sloten De Koninklijke
Schouwburg en het Institut
Francais een 'conventie' waar
in werd vastgelegd dat beide
instituten zich gaan inzetten
om de culturele uitwisseling
op theater-gebied tussen
Frankrijk en Nederland te be
vorderen. Tot nu toe resulteer
de dit onder andere in een
aantal Franstalige voorstellin
gen in de Koninklijke
Schouwburg die erg goed wer
den bezocht. De huidige expo
sitie in het gebouw van het In
stitut aan de Nieuwe Uitleg 10
en in de Schouwburg vloeit er
eveneens uit voort.
De grafisch-ontwerper Michel
Bouvet uit Frankrijk heeft de
tentoonstelling ingericht. Hij
heeft niet gekozen voor een
historisch overzicht of een ac
tuele stand van zaken binnen
het vakgebied. Van vier toon
aangevende Nederlandse en
van vier landgenoten laat hij
een keuze uit hun oeuvre zien.
De Nederlandse ontwerpers
zijn: Anthon Beeke, Gielijn
Escher, Marten Jongema en de
Hagenaar Ralph Prins; uit
Frankrijk komen Michel Bou
vet, Roman Cieslewicz, Alain
le Quernec en het collectief
Grapus. Bij een eerste vluchti
ge blik over de expositie valt
op dat de Fransen over het al
gemeen 'drukke' affiches ma-
Le Théatre a l'Affiche, expositie van
theateraffiches uit Frankrijk en Ne
derland in de Koninklijke Schouw
burg en het Institut Francais in Den
Haag. Te bezichtigen elke vferkdag
van 12.00 uur tot 16.00 uur in de Ko
ninklijke Schouwburg en 's avonds
als er een voorstelling is; elke werk
dag van 9.00 uur tot 18.00 uur in het
Institut Francais. Tot en met 29 juni.
ken met veel informatie, kleu
ren en beelden. De Nederlan
ders beperken zich vaker tot
één krachtig beeld en geven
zelden meer informatie dan de
naam van de groep, de titel
van het stuk en de auteur. Om
hier nu onmiddelijk een cul
tuurverschil uit af te leiden,
gaat misschien wat ver: calvi
nistische soberheid tegenover
een zuidelijke hang naar over
daad en decoratie?
W erv ingskracht
De waardering van een ont
werp hangt sterk van persoon
lijke voorkeuren af, toch zijn
er wel enkele criteria waaraan
de kwaliteit kan worden ge
toetst. Zo is de wervingskracht
van essentieel belang: krijgen
voorbijgangers de boodschap
door. Maar ook de esthetische
kracht en de originaliteit van
het ontwerp zijn maatstaven
voor de kwaliteit. En natuur
lijk de wijze waarop het thea
teraffiche de inhoud weerspie
gelt van het stuk. De diverse
kwaliteiten liggen niet van
zelfsprekend in het verlengde
van elkaar; doelmatigheid en
originaliteit kunnen elkaar
stevig in de weg zitten.
Ieder kijkt op een iets andere
manier naar het ontwerp: een
schouwburgdirecteur maakt
zich zorgen over de communi
catieve kwaliteit, terwijl de re
gisseur er graag zijn opvatting
over het theaterstuk in wil te
rugzien. De ontwerper maakt
er het liefst een autonoom
kunstwerk van.
Bij een toetsing aan de eerder
genoemde criteria winnen de
Nederlandse ontwerpers op de
tentoonstelling in de meeste
categorieën. Poëtisch en inge
togen affiches maakt Marten
Jongema, van hem hangen er
onder andere ontwerpen voor
de Boulevard of Broken
Dreams en theatergroep Car
rousel. Hij gebruikt meestal
eenvoudige beelden die de in
houd van het theaterstuk of
het evenement symboliseren.
Op een van de affiches ver
wijst een 'pijp' naar het toneel
stuk De Vader van Strindberg
en een 'vogel' naar het stuk
De Vliegenier van Wanda Rei-
sel. Bebend is ook het melan
choliek kijkende meisje op het
affiche voor de Boulevard of
Broken Dreams. Het ontwerp
is duidelijk èn het beeld ver
wijst naar het karakter van
het festival. Ook in het straat
beeld kunnen deze affiches
zich handhaven.
Ingetogen
Marten Jongema is de meest
ingetogen van de ontwerpers.
Veel collega's maken gebruik
van harde of confronterende
beelden om zo in het straat
beeld op te kunnen vallen.
Een recent voorbeeld is de
'vallende naakte man' van
Anthon Beeke met de geve
derde penis. Zonder twijfel
een spectaculair beeld waarin
(onbedoeld?) de vorm van een
hakenkruis valt te zien. Hier
mee kondigde Toneelgroep
Amsterdam het stuk Ballet
van GJ Rijnders aan. Een
krachtige en aandachttrekken
de poster, dat zeker, maar
waarom men zich naar de
Stadsschouwburg zou moeten
spoeden blijft onduidelijk.
De affiches van Michel Bouvet
zijn het meest illustratief, hij
visualiseert ondubbelzinnig de
inhoud van het stuk. Op het
affiche voor 'Les Mains Sales'
van JP Sartre staan twee af
drukken van handen waar
bloed aan kleeft en bij 'Tam
bours de la Nuit' staat inder
daad een trommel afgebeeld.
Het werk is overdadig vol en
kleurrijk, maar wel met een
heldere en ondubbelzinnige
boodschap.
In al zijn eenvoud is het werk
van Gielijn Escher erg mooi,
hoewel beeld en typografie
enigszins gedateerd aandoen.
In de geëxposeerde ontwerpen
van Alain le Quernec is altijd
een portret te ontdekken, een
aardig uitgangspunt bij het
maken van affiches voor to
neelvoorstellingen. Het portret
is de vorm die hij hanteert,
maar steeds totaal anders inge
vuld.
Zo'n reeks om aandacht
schreeuwende affiches - be-
.doeld om op billboards en
schuttingen te plakken - in het
licht-barokke interieur van de
Koninklijke Schouwburg ziet
er wat komisch en ongerijmd
uit. Ze horen in de stadsjungle
te vechten om aandacht, maar
hangen nu in een beschaafd
interieur temidden van statige
portretten van acteurs en ac
trices. Eigenlijk heeft een the
ateraffiche slechts recht op
een kort en hevig bestaan, en
dient samen met de voorstel
ling te verdwijnen. In een en
kel geval houdt het de herin
nering vast aan een mooie
voorstelling, maar als zelfstan
dig kunstwerk kan het zich
zelden handhaven.
HANS OERLEMANS
Alain le Quernec: Courteline, altijd wel en portret.
Stormachtige
ontwikkeling
bij Rabarber
Jjeugdtheaterschool Rabarber o.l-
.v.Rebecca van Leeuwen presen
teert zich in de Nobelstraat 21 te
Den Haag. Zondagmiddag, 17 juni.
Het heeft even geduurd,
maar nu is het Rebecca
van Leeuwen gelukt om
haar eenvoudig begonnen
kindertheaterbezigheden
te transformeren in een
jeugd theaterschool. Het
gebouw aan de Nobel
straat in Den Haag be
volkt momenteel 240 kin
deren die zich kunnen be
kwamen in de meest uit
eenlopende theaterdisci
plines.
Gistermiddag vond er een pre
sentatie plaats van drie groe
pen in de leeftijd van 7 tot 21
jaar. Naarmate de leeftijd vor
dert is ook de moeilijkheids
graad aangepast. De jongsten
toonden op hun manier de be
leving van gevoel, contact ma
ken en gehoorzaamheid. Re
becca houdt de hele zaak ste
vig in handen door zich te be
dienen van een scheidsrech-
tersfluitje. Het is grappig om te
zien hoe de meest ondeugende
jongeren zich willoos onder
werpen aan dit gezag. De iets
ouderen maken al meer ge
bruik van tekst en mimiek en
de gespeelde scènes zijn ook
inhoudelijk van een hoger ni
veau. Zelfmoordneigingen en
het ongewenst verruilen van
attributen behoort tot hun ui
ting van contact en gevoel. De
oudste groep toonde het opzet
ten van een tent met goed uit
gewerkte mimiek en gebaren.
In deze presentatie blijkt het
dat er tot een hoog niveau te
leren valt bij de Jeugdtheater-
school. Rebecca van Leeuwen
heeft door haar uitstekende
contacten al diverse leerlingen
aan interressant werk gehol
pen. Een aantal leerlingen zal
ter zijner tijd meespelen in de
produktie 'Les Miserables' en
dat kan de springplank zijn
naar een veelbelovende carriè
re. De theaterschool zal ook
gebruik gaan maken van gast
docenten. In de nabije toe
komst zal ook een cursus tap
dansen op het programma
staan. Rebecca zit niet stil en
met haar creatieve kijk op de
zaken, zullen er nog opmerke
lijke dingen gebeuren binnen
de muren van de Nobelstraat
21.
ROB VAN DER MIJL
INFORMATIE OVER
FILMS, MUZIEK, THEATER,
RECREATIE, EXPOSITIES EN
EEN COMPLETE AGENDA
Deelder en dochter luisteren belangstellend naar het nog deskundiger commentaar van Willem van Hanegem. foto:
ROTTERDAM De strijd
tussen poëzie en voetbal is za
terdag op de eerste dag van
Poetry International in Rotter
dam gemakkelijk gewonnen
door de als „voetbalverslagge
ver" uitgenodigde dichter Ju
les Deelder. Om potentiële be
zoekers uit het dilemma voet
bal of poëzie te verlossen, was
in een aangrenzende zaal in
De Doelen de wedstrijd Enge-
land-Nederland te volgen.
Speciaal voor deze gelegenheid
voorzien van ongekuisd com
mentaar van Deelder. Opzet
geslaagd: er waren meer voet
balliefhebbers dan poëzie min-
nenden. Deelder, met zijn
dochtertje gezeten in een luie
stoel met schemerlamp op het
podium, gaf de wedstrijd een
extra dimensie. Hij koos als
rasechte Rotterdammer voor
de afbrekende kritiek. Vooral
Koeman en Gullit moesten het
ontgelden. Over Koeman: „Is
ie motorisch gestoord, of zo
Haags Instrumentaal Jeugdensem
ble onder leiding van Hans van den
Bijlaard. Zaterdagavond, Diligentia,
Den Haag.
Geestelijk vader en dirigent
Hans van den Bijlaard houdt
al jarenlang het Haags Instru
mentaal Jeugdensemble bij el
kaar en steeds weer ziet hij
kans het orkest op binnen- en
buitenlandse podia te presen
teren. Zaterdagavond bevolk
ten de jeudige musici het podi
um van Diligentia en zij speel
den voor een publiek van fa
milieleden. Een bewonderend
en dankbaar publiek. Van den
Bijlaard heeft tientallen jonge
instumentalisten 'onder han
den' gehad en velen zullen
met plezier terugdenken aan
de repetities, de concerten en
de tournee's, maar ook aan de
werken die werden gespeeld.
Na vele jaren komt dan weer
de herinnering: ,Dat werk ken
ik nog van het Jeugdensem
ble'. Of die herinnering ook
levend zal blijven bij de ballet
muziek 'Don Juan' van Von
pluck, onderdeel van het pro
gramma van zaterdagavond, is
de vraag. Wat een vervelende
muziek zette Van den Bijlaard
op de lessenaars. Het zijn be
paald niet uitsluitend meester
werken die de meestercompo-
nisten schreven, ,Don Juan' is
daarvan een wel heel duidelijk
voorbeeld. Op zich niet schok
kend, maar voor jeugdige mu
sici weinig inspirerend. Veel
aardiger was dan het symfo-
nietje van de Engelsman Boy-
ce of een Legende van Dvo
rak. Over de programmasa-
menstellling bestaat bij diri
genten van jeugd- en schoolor-
kersten verschil van mening.
De één zweert bij onbekende
werkjes (gemakkelijke werkjes
bestaan nu eenmaal niet), de
ander bij het symfonisch re
pertoire of, zoals één van de
bezoekers zaterdagavond op
merkte: ,Zet ze Finlandia voor.
Dat spelen ze even weinig
vlekkeloos als Von Gluck,
maar er valt wel meer aan te
beleven'. Opwindend was het
concert in ieder geval niet,
zelfs niet boeiend. Het klonk
alles als een braaf opgezegd
lesje. Zo er al sprake was van
speelplezier dan viel dat in de
zaal niet te constateren.
ADRIAAN HAGER
(ADVERTENTIE)
Terwijl het Holland Festi
val in Amsterdam een in
ternationaal spectrum
biedt van de gevestigde
en wat nieuwere muziek -
en theaterpraktijk - wordt
daar in den Haag bewust
mee gebroken en zoeken
de kunstenaars van het
derde Internationale Au
dio Art Festival naar radi
caal nieuwe wegen.
Bij audio art wordt de klank
bevrijd van alle regels waar
aan deze tot nu toe onderwor
pen was, als object onderwor
pen aan de meest bizarre om
standigheden en op allerlei
wijze gemanipuleerd met de
bedoeling om geheel nieuwe
open klankstructuren te berei
ken.
De geavanceerde techniek
speelt daarbij een grote rol. Bij
concerten gebeurt het regel
matig dat de kunstenaar schuil
gaat achter tal van synthesi
zers, zelf ontworpen compu
ters, versterkers en een wir
war van electrische kabels.
Tijdens dit festival werden
twee kanten van de audio art
speciaal belicht. Door klankin
stallaties met beelden werd
het aspect 'geluidskunst met
een sterk beeldende presenta-
Het audio Art Festival in Den Haag
van 14 tot en met 17 juni in Theater
Zeebelt en het Gemeentemuseum.
tie' belicht. Videokunst en
beeldprocessen die geluid ge
nereren en sturen spelen daar
in een belangrijke rol. De pre
sentatie hiervan was verdeeld
over het Gemeentemuseum en
Theater Zeebelt. Opvallend
was dat hierbij het aantal uit
gekozen vrouwelijke kunste
naars dat van de mannen
overtrof. Onder hen de nu in
New York wonende Neder
landse sopraan Monique Toe
bosch met een compositie voor
sopraan en electronische parti
tuur. In het zaaltje dat als foy
er van Zeebelt dienst doet
konden bezoekers op gezette
tijden de Seilbahnmusik van
Rolf Langebartels uit Berlijn
horen en zien. Een jerrycan,
die tegelijkertijd als luidspre
ker en als contactmicrofoon
fungeert, Selt aan een alnge
staalkabel langzaam door de
ruimte op en neer en stoot
Met 8 concerten werd de ande
re kant van audio art, die van
de zuivere muziek- en klan
kexperimenten, op zo veelzij
dige wijze belicht dat het voor
iedereen overduidelijk is hoe
sterk iedere uiting in de eerste
plaats persoonlijk gebonden is.
Ook hier kort iets over twee
uitvoeringen die van de enige
Nederlandse groep, het Haagse
Uncle Joe's AUG, en van con-
servatriumleraar Michael Bar
ker. De Haagenaars openden
op inventieve en spectaculaire
wijze het festival met een hap
pening waarbij het publiek
langs alle ruimtes in het thea
ter rondliep en de muzikanten
onderling verbonden en com
putergestuurd hun electro- in
strumentale geluiden produ
ceerden. Barokblokfluit leraar
Michael Barker maakt meer
dan onvoorspelbare geluiden,
hij componeert voor zijn enor
me contrabasblikfluit stukken
waarbij sensoren onder klep
pen en op een aantal andere
plaatsen, in samenwerking
met een synthesizer en een te
voren gemaakte tape tot een
geheel aparte en bij vlagen
fascinerende klankwereld lei-
Bijna alle concerten waren uit
verkocht. Voor Nederland
heeft Den Haag op dit gebied
een voortrekkersrol ookal is
Zeebelt klein en krijgt audio
art in het buitenland veel
meer belangstelling dan hierT
Het volgende festival wordt
danook alweer gepland.
ERIK BESIER
PLAATS 13, DEN HAAG, TEL. 364.87.82.
CASUALS FOR MEN AND WOMEN
HELE KOLLEKTIE
Britse film krijgt
financiële steun
LONDEN De noodlijdende
Britse filmindustrie krijgt van
de overheid een financiële in
jectie van vijf miljoen pond
(ruim 16 miljoen gulden). Het
geld wordt beschikbaar gesteld
over een periode van drie jaar
en zal vooral worden gebruikt
om Europese coprodukties te
realiseren, zo zei premier Mar
garet Thatcher. Ook zullen
speciale onderzoekscommissies
worden ingesteld, die in
Groot-Brittannie geldschieters
moeten gaan werven. Film
producent David Puttnam
(Chariots of Fire) toonde zich
zeer ingenomen met het rege
ringsbesluit, dat persoonlijk
door de premier werd bekend
gemaakt aan vertegenwoordi
gers van de filmindustrie.
Vooral de instelling van de on
derzoekscommissies konden
zijn goedkeurig wegdragen. De
financiële injectie werd door
Puttnam „een gebaar van goe
de wil" genoemd. Het meeste
geld dat in de Britse film
wordt geïnvesteerd komt uit
de Verenigde Staten. Eventue
le winsten vloeien ook weer
terug naar dat land. Premier
Thatcher zei dat in de grootste
Britse filmstudio's, Elstree en
Pinewood, tegenwoordig meer
commercials en videoclips
worden gemaakt dan speel
films. Vorig jaar werden er
volgens haar in Groot-Brittan
nie slechts ongeveer 25 speel
films gemaakt, tegen 20 jaar
geleden bijna 100.
AMSTERDAM De Be
roepsvereniging van Beel
dende Kunstenaars (BBK)
heeft in een brief aan ko-
nigin Beatrix een nood
kreet geuit over de finan
ciële positie van duizen
den kunstenaars in ons
land. De vereniging heeft
de brief geschreven nu
minister en parlement
niet bereid zijn het Voor
zieningsfond voor Kunste
naars (VvK) uit te brei
den.
„Ten einde raad wenden wij
ons nu tot u met het verzoek
dit probleem voor te leggen
aan de verantwoordelijke be
windsvrouw", zo staat in de
brief. De BBK herinnert de
koningin er aan dat haar
grootmoeder koningin Wilhel-
mina ook jarenlang lid is ge
weest van de vereninging.
„Wij hopen dat deze solidari
teit met minder bedeelde
kunstenaars die zij aan de dag
legde, ook bij u aanwezig is",
aldus de BBK.
Volgens de belangenvereni
ging moet de subsidiëring via
de VvK worden opgetrokken
tot minimaal twee miljoen gul
den. Nu is daarvoor een be
drag uitgetrokken van 1,1 mil
joen gulden..De regering wilde
dit bedrag van 1,1, miljoen
aanvankelijk verminderen,
maar de Tweede Kamer ver
hinderde dit. Verhoging echter
werd ook door de Kamer afge
wezen.
Volgens de BBk blijkt uit cij
fers van het ministerie van
cultuur dat in 1988 circa 8.700
kunstenaars werden bereikt
via het beeldende kunstbeleid.
Slechts 579 daarvan hadden
een inkomen van boven de
30.000 gulden per jaar. De
grootste groep echter is voor
namelijk aangewezen op di
verse fondsen en subsidies, zo
als de RWW (een regeling die
aleen voorziet in levensonder
houd en niet in beroepskosten)
en de VvK dat als een laatste
vangnet fungeert.
Omdat er echter beperkingen
zijn opgelegd om in aanmer
king te komen voor de VvK
verwacht de BBK dat veel
kunstenaars de komende tijd
in de knel komen. „Velen zul
len tijdelijk met hun werk
moeten stoppen, ateliers zullen
worden opgezegd, anderen
zullen marginaal doorwerken,
ver onder het aanvaardbaar
minimum levend", aldus de
BBK.