Late vervulling vroege roeping
fieidóe
kerk
wereld
beroepingen
QoiVUMfc
u
Epilepsie?
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSouoant
tWF
ZATERDAG 16 JUNI 1990 PAGffll
Tökes vreest massale emigratie vaji Hongaren
KOPENHAGEN De Hervormde bisschop Laszlo Tökes
vreest een massale emigratie van de Hongaarse minderheid uit
Roemenie als de huidige vervolging niet snel ophoudt. „Wij
willen Roemenië niet verlaten omdat het ons moederland is,"
zei Tökes op een persconferentie in Kopenhagen, waar hij een
conferentie over de rechten van de mens bijwoont. „Er heerst
echter een haat tegen vreemdelingen, vooral tegen Hongaars-
sprekenden. Dit kan ertoe leiden dat veel mensen van Hon
gaarse afkomst worden gedwongen te emigreren," aldus Tökes.
Een faire behandeling van de minderheden in het land is vol-
fens hem de maat waaraan het democratisch gehalte van de
loemeense regering gemeten kan worden. Sinds de verkiezin
gen vorige maand is daarin nog geen verbetering gekomen.
Hijzelf, familieleden en vrienden werden nog kortgeleden be
dreigd. „Het huis van m'n broer werd bijna in brand gestoken,
bij m'n zuster werden de ramen ingegooid en een van m'n bes
te vrienden is in elkaar geslagen." Dat alles gebeurde in Timi-
soara, de plaats waar het verzet van Tökes tegen het regime de
aanzet tot de val van dictator Ceausescu gaf. Over de geweld
dadigheden van de afgelopen dagen in de Roemeense hoofd
stad Boekarest zei Tökes dat „waarschijnlijk extremistische ele
menten zich onder de vreedzame demonstranten hadden ge
mengd".
Onder invloed van „anti-democratische nationalisten" was vol
gens hem het Roemeens Nationaal Front naar rechts opgescho
ven. „Wij kennen het ware gezicht van president Ion Iliescu
nog niet. Is hij een democraat of een neo-communist? Hopelijk
zullen we daar spoedig achter komen."
De vrek ontzegt zich
alles, uit vrees dat hij
zich vandaag of
morgen iets zal moeten
ontzeggen.
Gravin Diana
door Marinui van der Berg
Onopvallend
Voor mijn koffie gebruik ik
kleine koffiemelkflesjes. Ze
zijn handig en je kunt er ge
makkelijk melk mee in de kof
fie doen, zonder het risico te
lopen dat het al gauw te veel
is. Hoewel je bij mensen die
slechts een wolkje willen al
gauw in de problemen komt.
Ik ben meer ingesteld op een
scheutje normaal. Met men
sen die extra willen heb ik ook
geen moeite. Het gebruik van
een klein flesje heeft meerde
re voordelen. Een voordeel is
dat ik geen melkkannetje hoef
te gebruiken. Ik heb namelijk
iets tegen een ideaal tuitje.
Het schoonmaken van die
tuitjes is een lastig werkje.
Omdat ik geen koffiemelk
meer in huis had, liep ik een
supermarkt in op zoek naar
die kleine flesjes. Het is wel
even zoeken, want ze staan
onopvallend opgesteld op de
grote planken. Dit keer be
zocht ik een nieuwe super
markt. Je moest een gulden
als onderpand in het handvat
doen en dan kon de kar, die
met een sleutel aan andere
karren zat, lostrekken en mee
nemen. Een grote kar voor die
kleine flesjes. De inrichters
van die supermarkten hopen
natuurlijk dat je nog wat meer
komt halen. Vporal die dingen
die je niet van plan was om te
kopen. Of dingen waarvan je
zegt: 'altijd gemakkelijk om in
huis te hebben'. Die dingen
zijn ook het meest opvallend
opgesteld. Niet het noodzake
lijke maar het minder noodza
kelijke heeft een opvallende
plaats. Reclame-techniek heet
dat. Zo een zoektocht door de
supermarkt, als je alleen maar
een flesje koffiemelk nodig
hebt, is een mooie test voor
mijn zelfdiscipline. De verlok
king en de verleiding is alom
m Natuurlijk passeer je de af
deling gebak, chocolade en
koekjes. Ongevraagd is er een
onbekende stem met duidelijk
accent die je vertelt wat van
daag het een en ander kost.
Daarbij krijg je het idee dat
het vandaag goedkoper is dan
ooit. Vooral bedragen zoals
één gulden en negentien cent
geven je het gevoel dat je
toch wel stom bent, als je er
niet wat van koopt. Eindelijk
aangekomen bij de koffiemelk
word ik weer verlegen van de
vele soorten koffiemelk. Ik
moet dus kiezen. Een me
vrouw is wanhopig, want ze
ziet 'haar' koffiemelk-merk
niet. Goudband. Sommige
mensen kijken naar de prijs
maar anderen allereerst naar
hun huismerk, die ze al sinds
hun moeder hebben. Er staat
een grote voorraad kleine fles
jes, zoals de hele winkel is ook
hier overvloed. Ik slaag erin
om met alleen de koffiemelk
aan de kassa te komen. Tij
dens het wachten kijk ik naar
de volle wagentjes voor mij.
Het valt me ook hier weer
eens op dat de kassa-juffrouw
met de mooie naam Maria al
lervriendelijkst is. Het lijkt wel
of cassières de laatste paar
jaar vriendelijker zijn gewor
den, maar ik kan me vergis
sen. Cassières hebben een di-
rekt contact met het publiek
en verschillen van lokettistes
achter het glas. Achter dat
glas heb je meer macht. Het
ontbreken van direct kontakt
zal er wel de oorzaak van zijn
dat ik bij het kopen van een
trein-taxi-biljet de laatste tijd
op meerdere stations tegen
van die zure gezichten aan
keek. Het geeft je een heel an
der gevoel als zo een cassière
even vriendelijk is voor jou die
slechts koffiemelk koopt als
voor de vrouw met een volle
wagen. Cassières, lokettistes,
pompbedienden, receptionis
ten kunnen aan het dagelijkse
leven een vriendelijk gezicht
geven. Toen ik weer terugliep
bedacht ik dat ik mijn winkel
wagen zomaar had laten staan
en niet had teruggezet in de
rij. Mijn gulden als onderpand
die ik in het handvat had ge
stopt, was ik dus kwijt. Maar
misschien hebben ze bij die
supermarkt net als bij mijn
kapper wel een spaarvarken-
tje. Al die vergeten guldens
groeien dan misschien aan tot
een mooi bedrag voor een
aardige verrassing voor onop
vallende maar vriendelijke
FILOSOOF STRUYKER BOUDIER PRIESTER GEWIJD:
NIJMEGEN Eigenlijk
wil prof. dr. C.E. M.
Struyker Boudier er hele
maal niet zo veel over
praten, over zijn priester
wijding van afgelopen za
terdag. Het feit dat hij als
52-jarige en als hoogle
raar wijsgerige antropolo
gie priester werd, is voor
buitenstaanders kennelijk
opmerkelijker dan voor
hemzelf: „Sommigen zeg
gen wel: hij heeft een late
roeping. Maar dat is niet
zo; mijn wijding is een
late vervulling van een
vroege roeping. Als jon
getje van tien jaar is het
begonnen, dat gevoel dat
ik priester wilde worden
en het is altijd gebleven.
De Rooms-Katholieke
Kerk maakt het tot nu
toe onmogelijk om als ge
trouwde man priester te
worden, anders was het
al veel eerder gebeurd".
Van Struyker Boudier, we
duwnaar, vader van twee
kinderen en verbonden aan
de Katholieke Universiteit in
Nijmegen, is net een nieuw
boek verschenen: 'Morgen is
het zondag', verkenningen in
hedendaags scheppingsden-
ken'. Over dat boek wil hij
veel liever praten dan over
zijn wijding, maar zo zal
blijken de wijding en het
onderwerp van het boek heb
ben veel met elkaar gemeen.
Het verbindingswoord tussen
beide zou je 'vreugde' kunnen
noemen, of 'dankbaarheid'.
Want, zo ervaart Struyker
Boudier het in zijn leven, er is
alle reden voor blijdschap, na
melijk vanwege het bestaan
zelf. 'Om niet' heeft God de
wereld geschapen, vanuit een
grenzeloze liefde. Dat is iets
om dankbaar voor te zijn en
om mee aan het werk te gaan,
vindt hij.
Daarom schreef hij een boek
waarin hij aandacht vraagt
voor de spiritualiteit van het
scheppingsdenken: hoe kun
nen mensen Gods schepping
'vieren', ook vertaald naar
maatschappelijk, politiek en
ecologisch opzicht?
Dankbaarheid is ook de
grondtoon van het priester
schap van Struyker Boudier:
priester-zijn als medewerker
van Gods vreugde onder
mensen, in pastoraat, diako-
naat en in onderricht.
Grote woorden
Struyker Boudier is de eerste
die zal zeggen dat het spreken
over de schepping als bron
van vreugde en dankbaarheid
'grote woorden' zijn. Je zult
maar liggen te kreperen van
de pijn omdat die schepping
kennelijk toch niet helemaal
'voltooid' is. Zijn antwoord
vat hij in een breder kader:
„In mijn persoonlijk beleven
is de schepping het feit van de
aanwezigheid van natuur,
mensen en stukken cultuur.
Daaraan beleef ik vreugde en
daarvoor zeg ik God dank.
Prof. dr. C. Struyker Boudier
Het eerste hoofdstuk van de
bijbel is één grote lofzang op
de Schepping, een danklied
voor alles wat ons gegeven is.
Maar meteen dringt daar ook
al het kritisch besef door: zon
en maan, mensen en dieren
zijn zelf geen goden. Andere
volkeren hadden hun zonne
god of hun heilige dieren; in
Genesis wordt daar tegenover
gezegd: mens, hoed je voor
vergoddelijking van mensen
en machten, van cultuur en
natuur, van seks of van geld.
Dat is het kritische. Het is ook
het ethische, dat wil zeggen:
wij zijn in vrijheid gesteld, we
hebben verantwoordelijkheid
gekregen.
Tegelijkertijd is de schepping
'onvoltooid', niet 'af'. In mijn
boek probeer ik na te gaan
wat dat betekent. In ieder ge
val niet dat de schepping
slecht is. Integendeel; onze
vrijheid, verantwoordelijk
heid zijn een goed. Maar die
verantwoordelijkheid draagt
in zich het risico van het
kwaad, van zonde, van het
neen tegen God dat wil
zeggen neen tegen mensen
en tegen de natuur.
Waaróm is de schepping on
voltooid? Kijk, als de schep
ping helemaal af zou zijn, dan
weet ik niet wat voor ruimte
er dan nog zou zijn om als
mens hoogstpersoonlijk een
antwoord te zijn op dat aan
bod van God dat Hij in de
schepping gedaan is.
Als iemand nu zegt: dat is
toch een moeilijk verhaal
voor mensen die lijden, dan
beaam ik dat. Leed en kwaad
hebben uiteindelijk voor zo
ver wij mensen kunnen be
oordelen, geen zin. De apostel
Paulus spreekt over de schep
ping die als in barensweeën
wacht op verlossing, op vol
tooiing. Maar van diezelfde
schepping is gezegd: ze is
goed. Daarmee wil ik absoluut
niet zeggen dat daarom
kwaad en leed goed zijn. Maar
het feit van de schepping als
zodanig, dat God ons gewild
heeft 'om niet', dat is 'goed'.
Dat is genade en daaraan ont
leen ik vreugde. Wat ik be
doel heeft te maken met wat
Etty Hillesum schreef: 'on
danks alles, het is goed'.
Omdat je weet hoe de schep
ping wacht op voltooiing heb
je een scherp oog voor wat er
in de schepping niet goed is,
voor het kwaad dat als maar
doorwerkt. En van daaruit
hoop je ook dat het ooit eens
goed zal komen en probeer je
de verantwoordelijkheid die
je hebt voor de schepping te
'beleven'.
Vreugde, verlangen, verdriet
liggen heel dicht bijelkaar. Er
is het verdriet over wat nog
niet goed is en er is het ver
langen naar het voltooide. Er
is ook met veel pijn en
moeite het zoeken naar een
antwoord op verdriet, zodat
misschien achteraf nog een
beetje zin kan worden gege
ven aan dat verdriet. Zo'n uit
spraak moet op een of andere
manier wel uit jezelf komen;
je moet zelf als het ware door
een diep dal zijn héén gegaan
om te kunnen zeggen: 'God
dank'.
Niet God danken dat het zo
heeft moeten lopen in het le
ven, wel dat het leven mij
verder heeft geholpen, dat ik
iets met dat verdriet en dat
leed heb kunnen doen. Leuk
was het niet integendeel
maar ik ben er niet aan kapot
gegaan; het heeft mijn leven
op een of andere manier rijk
gemaakt".
Stage
Struyker Boudier die behalve
filosoof ook psycholoog is,
heeft in het kader van zijn
priesteropleiding stage gelo
pen bij de pastorale dienst van
het ziekenhuis van de Katho
lieke Universiteit.
Een verrijkende en ontroe
rende ervaring, zegt hij. „Ik
ben onder de indruk gekomen
van mensen die aan het einde
van hun leven soms zo goed
de dingen die in hun bestaan
waren 'gebeurd een plaats
konden geven; hun leven on
danks heel veel leed gaaf
konden afronden. Maar er
was natuurlijk ook de grote
worsteling met het lijden:
waarom overkomt mij dit. Je
moet als pastor dan maar heel
lang zwijgend mee worstelen,
de strijd meestrijden.
In zekere zin miste ik tijdens
die stage het priesterschap; ik
kon toen niet het sacrament
voor de zieken toedienen.
Zo'n sacrament is een heel
wezenlijk element in het pas
toraat en ik ben erg blij dat ik
het nu ook mag bedienen. Het
is toch ongelooflijk om op het
grensvlak van leven en dood
mensen een 'knuffel van God'
te mogen geven. Want dat is
het toch eigenlijk, hè, een
aanrèking van God".
Ter gelegenheid van zijn wij-
FOTO: RON MOES
ding heeft Struyker Boudier
veel reacties gehad. Het wa
ren vooral positieve, maar
ook waren er negatieve of
verbaasde en er was ook stil
zwijgen. „In sommige reacties
hoorde je vooral eigen frus
traties over geloof en kerk.
Anderen uitten onbegrip, in
gebed in bekommernis over
de toestand in de kerk.
Welnu, die bekommernis heb
ik ook. Maar ik ben er geen
slachtoffer van; in tegendeel.
Ik wil die zorg op creatieve
wijze omvormen, proberen
mogelijkheden die in de tradi
tie en vooral in mensen zitten,
vruchtbaar maken".
Zijn wijding is niet alleen een
late vervulling van een vroe
ge roeping, maar ook een
soort bevestiging van een
praktijk. Al lange tijd doet
Struyker Boudier allerlei
werk in de Dominicus-paro-
chie in Nijmegen en op de
universiteit was zijn kamer de
plek voor menig pastoraal ge
sprek. Zondag vindt zijn
'inordening' plaats in de paro
chie van de Heilig Landstich
ting, waaraan Struyker Bou
dier voor 0,3 weektaak wordt
verbonden. „Die inordening is
als het ware de concretisering
van het 'gevoegd zijn in de
wereldkerk', van het geroe
pen zijn tot voorgaan. Dat is
ook de oorspronkelijke bete
kenis van het latijnse woord
voor wijding: inordening, een
soort installatie in en voor de
gemeenschap".
LÜTSÈN KOOISTRA
N.a.v. C.E.M. Struyker Bou
dier: Morgen is het
Uitgave Kok. Prijs45,-
Oproep om meer solidariteit met Israël
DOORN „Laat Israël
toch wat meer warmte
zien van de Nederlandse
Hervormde Kerk". Die
oproep deed dr. H.
Vreekamp van de Raad
voor Kerk en Israël giste
ren op de hervormde sy
node.
Hij deed zijn oproep aan het
einde van een klein dispuut
naar aanleiding van de rap
portage van het hervormd
Werelddiakonaat. Voorzitter
ir. A. Hoelen wilde de sugges
tie dat er 'links-antisemitisti-
sche tendensen' aanwezig zijn
in het hervormd Werelddia
konaat, ontzenuwen. „We ne
men de dubbele solidariteit -
met Israël en de Palestijnen -
uiterst serieus", vond hij.. In
sommige kringen van de Her
vormde Kerk leeft de gedach
te dat in het Werelddiakonaat
de sympathie feitelijk uitgaat
naar de Palestijnen, ten koste
van de Joden.
Dr. K. Blei, secretaris-gene
raal, ging in op opmerkingen
over het recente bezoek van
de Raad van Kerken uit het
Midden-Oosten, de MECC.
Rondom het bezoek is nogal
wat consternatie ontstaan,
omdat de Raad van Kerken in
Nederland, de gastheer van
de MECC, een ontmoeting
tussen de christenen uit het
Midden Oosten en het Over
legorgaan tussen joden en
christenen heeft tegengehou
den. Het bezoek van de
MECC, die pro-Palestiins is,
heeft volgens Blei in ieder ge
val aangegeven dat in de af
gelopen tijd de zusterkerken
in het Midden Oosten te veel
verborgen zijn gebleven door
de vele aandacht voor Israël.
A.J. Gijsbers van de Generale
Diakonale Raad herinnerde
de synode eraan hoe de
MECC de zogeheten vervan-
gingstheologie niet heeft afge
zworen. Deze opvatting houdt
in dat de kerk in de plaats is
gekomen van Israël. Vreek
amp vroeg aan het Werelddi
akonaat wat dit feit voor de
Hervormde Kerk betekent
wanneer de Palestijnse chris
tenen van onder meer de her
vormden 'christelijke presen
tie en solidariteit' vragen. Hij
doelde daar mee op het feit
dat voor de MECC de verhou
ding joden-christenen ook
theologisch gezien een heel
andere is dan voor de Her
vormde Kerk.
Ds. B. Wallet, voorzitter van
de Hervormde Synode, maak
te duidelijk dat wat hem be
treft de kerk niet in de val
moet lopen de verbondenheid
met Israël ten koste te laten
gaan van die met de Palestij
nen en andersom.
Vreekamp liet de synode nog
merken ongerust te zijn over
de kerkelijke solidariteit met
Israël, ook in de internationa
le oecumene. Steeds minder
kerken blijken zich onom
wonden uit te willen spreken
onopgeefbaar met Israël ver
bonden te zijn, aldus Vreek
amp. „En als de Hervormde
Kerk nu ook al niet meer die
solidariteit wil onderstrepen,
van wie kunnen we het dan
nog wel verwachten?"
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Oostelijk Flevoland J.
van Popering te Windesheim.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Mildam (part-time)
mw.drs. G. Martens te Oudehorne,
die dit beroep heeft aangenomen;
te Zwijndrecht H. de Boer te Honse-
lersdijk.
Aangenomen naar Drachten drs. W.
Lolkema te Goor.
Christelijke gereformeerde Kerken
Beroepen te Eemdijk R. van Beek te
Veenendaal (Pnielkerk);
Bedankt voor Leerdam M. Vlietstra
te Zeist.
Mandela bij paus
Paus Johannes Paulus II voert Nelson Mandela bij de hand
mee in zijn bibliotheek in het Vaticaan. Zoals gebruikelijk is
over de audiëntie niets meegedeeld. De paus heeft altijd aan
gedrongen op vrijlating van Mandela. foto: ap
Aartsbisschop New York dreigt
politici met excommunicatie
NEW YORK Kardinaal Jonh O'Connor, aartsbisschop van
New York, heeft rooms-katholieke politici met excommuni
catie gedreigd als zij voor legalisering van abortus ijveren.
Misschien is voor de bisschoppen excommunicatie „de enige
mogelijkheid" om in te grijpen, zegt mgr. O'Connor een ver
klaring, die deze week in het bisdomblad van New York is
opgenomen.
De waarschuwing van de kardinaal volgt op een recent be
sluit van zijn aartsbisdom een uitnodiging in te trekken voor
de rk politicus Charles Rangel, Democratisch afgevaardigde
van New York, die een spreekbeurt op een rk school zou hou
den. Rangel had zich voor legalisering van abortus uitgespro
ken. De 22-jarige Patrick Kennedy, zoon van Edward Kenne
dy en senator Mario Cuomo hebben waarschuwingen gekre
gen.
a m pn ta 1 i sm poör
bir
si
Politiek fundamentalisme^
Et m;
De de politieke kleur van het nieuwe Israëlische k<
voorspelt weinig goeds voor de nabije toekomst. Een r<
en nationalistischer regeringsploeg heeft Israël nooit
De kans op een snelle doorbraak in het vredesproces
Midden-Oosten is met het aantreden van dit kabinet vol
verkeken. Premier Shamir heeft trouwens geen enkelj
verstand laten bestaan over de bedoelingen van de
partij die, na een aantal jaren van gedwongen samei
king, de socialistische Arbeiderspartij nu in de oppositie
weten te manoeuvreren.
Er komt geen internationale vredesconferentie, er ij
niet gepraat met de Palestijnse bevrijdingsorganisatie
en er zullen meer nederzettingen verrijzen in bezet ge
De personele samenstelling van het kabinet onderstreel
ernst en de hardheid van de intenties. Op de belangrj
kabinetsposten zijn notoire haviken neergestreken. j
De totstandkoming van de nieuwe coalitie heeft aangeti
dat er van alles schort aan het politieke bestel in Israël
is een samenraapsel van het Likudblok, een aantal relig
partijen en een aantal overlopers die de verleiding vai fP
ministerszetel niet konden weerstaan. Tot op het aHerlcp''
ogenblik heeft Shamir al zijn onderhandelingstab -f.fi
moeten aanspreken om zijn ploeg bij elkaar te krijgen
nooit werd in Israël een schouwspel opgevoerd waarin
onbeschaamd gesjacherd werd met ministersposten. V y 4
de fundamentalistische religieuze partijen blinken daari
Zij vochten verbitterd om elkaar de meest voordelige n
terszetels af te snoepen.
O.OK in zijn eigen partij kreeg Shamir te maken me Jy f
strijd om de meest prestigieuze posten. David Levi bijjg$
beeld, minister van buitenlandse zaken, sloeg in de L
partijvergadering kwaad de deur achter zich dicht omd
slechts één van de twee vice-premiers was en niet de
die in aanmerking zou komen voor de opvolging van SI
als eerste minister. Deze politicus, die overigens al een
weken geleden op ongunstige wijze in het nieuws kwamj
de financiële steun die hij onderhands gaf aan de fundaj
talistische bezetters van een Grieks-orthodox gebouj
Oost-Jeruzalem, heeft zijn ministerspost van buitenlandflZ
ken slechts te danken aan het feit dat Shamir zich gedi
gen zag de joden van Arabische oorsprong, die inmidda vai
meerderheid uitmaken in Israël, te paaien.
t-, oog
Er zitten nog veel meer rare vogels in het nieuwe katöarr
De ijzervreter Ariel Sharon bijvoorbeeld, de man die infl ki
de operatie „Vrede voor Galilea" lanceerde en meteej
PLO ging bestrijden tot in Bayrut toe. Tegen de minister
binnenlandse zaken, Arie Deri, loopt een gerechtelijk oi
zoek wegens verduistering van overheidsgeld. De mil
van financiën, Jitzak Modai, heeft zijn post er slechts
danken dat hij twee keer van partij veranderde. De mii
van communicatie, de orthodoxe jood Rafaël Pinhasi, i
nog nooit zelf tv gekeken. Hij bezit er trouwens geen. 1
HOE Shamir met dit samenraapsel een eensgezind ejv°
loofwaardig beleid moet voeren, blijft een groot vraagtL
Het enige wat hen bij elkaar houdt is het regeringsprogFir
ma dat niet anders dan als „politiek en religieus fundamfhc
lisme" kan worden omschreven. Het optreden van dit ïen
net zal hopelijk niet al te lang duren. De enige weg diJies
Israëlisch kabinet, dat steunt op rechts en ultra-rechts,1
inslaan is een doodlopende weg. Hoe eerder dit kabinet Lj
velt en wordt vervangen door een nieuwe, brede coalitiqen
te beter voor Israël, voor de Palestijnen en voor de gemfet
rust van zeer velen in en buiten het Midden-Oosten.
Zet jezelf niet buitenspel
Nederland telt ruim 90.000 mensen met
epilepsie. Er is nog iets: de Epilepsie
Vereniging Nederland (EVN) bestaat 10
jaar. Zij is een belangenvereniging van
en voor mensen met epilepsie. Dit jaar
vinden vele regionale en lokale info
markten plaats. Waarschijnlijk
ook in uw omgeving. Kom
langs. Ruim 90.000 mensen
hebben epilepsie, zijn enige
nieuwe leden dan teveel
gevraagd? epilepsie vereniging nederlano
a r\ a
Voor alle informatie:
(030) 52.35.78. Of epilepsie en maatschappij
schrijf: postbus 9587, 3506 GN Utrecht.
mT £cid6C0omarit
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u op za. van 14.00 tot 15.00 u.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaa'
per maand f. 24,85 per maand f 25,r
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,
per jaar f. 284,50 per jaar 285,!
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244,
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050