Zending houdt in dat je bewogen bent om mensen kerk wereld beroepingen Islamitische fundamentalisten na zege aan zet in Algerije Yon Weizsacker pleit voor een tweede 'SeouP CcicLcSourotii!, BEALMTIE ƒ19.90 37. aST CeidóeSou/to/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóc Qowiant DONDERDAG 14 JUNI 1990 PAG! JE Vrijgemaakte kerk Ureterp loopt hard URETERP De gereformeerde kerk (vrijgemaakt) van het Friese Ureterp heeft zich aangemeld als deelnemer van de Elfsteden Estafetteloop op 16 juni. Tussen de atletiekverenigin gen, ijsclubs en bedrijven, staat de gereformeerde kerk op de deelnemerslijst. "Uniek he?", reageert ds. R.T. de Boer, die een twaalftal gemeenteleden hiertoe heeft aangezet. Het gaat de gemeente puur om de sportieve prestatie. De aanleiding is een sponsorloop waar de gemeente vorig jaar aan meedeed. De Boer ontdekte een niet te stuiten enthousiasme voor de loop sport en daarmee groeide het idee om de Friese Elfsteden aan te doen. De Boer meldt met trots dat er één vrouw in het gezel schap zit. - Wiesel: Haat belangrijke oorzaak conflicten DEN HAAG Geen onderwerp is heden ten dage zo belang rijk als haat. Door etnische, godsdienstige en nationale overwe gingen bepaalde uitingen van haat steken internationaal steeds vaker de kop op. Dit zegt de Amerikaan Elie Wiesel in een aanbeveling van een conferentie die in augustus in Oslo wordt gehouden. De Nobelprijswinnaar, die verscheidene concentratiekampen heeft overleefd en sinds jaar en dag ijvert voor mensenrechten en internationale verzoening, is een van de vijftig prominente internationale deelnemers aan een conferentie die het Nobelco- mité van 26 tot 29 augustus belegt in de Noorse hoofdstad. De trots der kleinen bestaat uit altijd over zichzelf te pratende trots der groten uit nooit over zichzelf te praten. Missieraad is ,niet verheugd' over statuten DEN BOSCH/UTRECHT De Nederlandse Mis-' sieraad (NMR) toont zich „niet erg verheugd" over de statutenwijziging waartoe de rooms-katho- lieke bisschoppen dinsdag na jaren overleg hebben besloten. „Voor mij was de hele opei^- tie niet nodig geweest", aldus algemeen secretaris drs. A.N. van Elven. De wijziging van de statuten, noodzakelijk ge worden door de invoering van het nieuwe kerkelijk wetboek (1983), is de afgelo pen jaren meermalen inzet van conflicten tussen de bis schoppen en de NMR geweest. In 1988 werd een moeizaam compromis bereikt, dat de NMR „onder protest" aan vaardde. Een jaar later scherpten de bisschoppen de statuten zonder voldoende overleg aan en sprak de NMR het onaanvaardbaar uit. Om uit de impasse te raken, zijn de bisschoppen nu terug gekeerd naar het compromis van 1988. Dat betekent dat er alleen voor bisschoppelijk goedgekeurde missionaire or ganisaties plaats is in de NMR en het Bureau Internationale Solidariteit en het Missionair Centrum, beide in het bisdom Roermond, het samenwer kingsverband dus moeten verlaten. De grotere invloed op de be noemingen binnen de NMR, die de bisschoppen zich in 1989 hadden voorgenomen, hebben zij nu laten varen. De bisschoppen leveren nu de voorzitter en benoemen daar naast slechts enkele bestuurs leden. Bovendien hebben zij de zinsnede geschrapt dat het werk van de NMR geheel „binnen de verantwoordelijk heid van de bisschoppen" valt. Van Elven toont zich ver baasd over het feit dat de bis schoppen de nieuwe statuten nu eerst voorleggen aan het Vaticaan. „Daarover is in het overleg niet gesproken". Nog verbaasder is hij als hij hoort dat het de congregatie voor de geloofsleer is, die zich over de statuten moet buigen. „Dit komt mij uitermate vreemd voor. Dit is toch geen doctri naire kwestie, maar een ker- kordelijke zaak". Aangenomen naar Aalten (toez.) mw. A.J. Bedankt voor Nieuwe Pekela D.D. Lucas te Beroepbaar Ph. van Wijk. 1.1. zendlngspred. te Kenia. Karei Doormanstraat 32. 2411 VG SECRETARIS VAN BUTSELAAR VAN NEDERLANDSE ZENDINGSRAAD: AMSTERDAM Zonder de gemeente komt zen ding in de lucht te han gen. Zending is de zen ding van de gemeente en is niet die van de functio narissen. Zending houdt in dat je bewogen bent om mensen, in de zin van: 'Hee moet je horen, ik heb een weg gevonden waarop je voort kunt. Dat is leven in het spoor van Christus. Zou je ook niet....' Dr. G.J. van Butselaar (47), secretaris van de 60-jarige Ne derlandse Zendingsraad, krijgt „vaak op zijn kop" om dat hij te optimistisch is. „Mis schien omdat ik acht jaar in Afrika heb gewerkt. Daar had je niets. Als je daar wat nieuws begon wist je dat je er alleen beter van kon worden. In Nederland zijn we in de kerken vaak bang dat we er schade van ondervinden. Maar daar gaat het niet om. De enige vraag die we ons moeten stellen, is: hoe kun nen we de mensen dienen? En dan vind ik het goddeloos dat als je weet waar het heil te verkrijgen is, je dat niet aan je medemens zegt." Op de grote wereldzendings- conferentie, die de Wereld raad van Kerken vorig jaar in San Antonio (Texas) hield, is duidelijk geworden dat je al leen vanuit een positie van nederigheid over je geloof mag praten door respect voor andere geloofsopvattingen op te brengen. Je moet het ook doen vanuit een positie van solidariteit. Je wilt niet alleen het geestelijk leven met de ander delen, maar je wilt sa men het leven delen." Optimistisch is Van Butselaar ook door de ontwikkelingen in Europa. Tot voor kort was het beeld van de kerk vooral dat het iefs uit de tijd van de grootouders was, waar je geen relatie mee had. Tijdens een recente vergadering van de Wereldraadcommissie voor wereldzending en evangelisa tie, waarvan Van Butselaar lid is, bleek dat er vanuit Eu ropa iets nieuws was te mel den. „Ik kan me niet heugen dat ik dat daar ooit heb mee gemaakt." Het beeld van de kerk is ver anderd door de rol die de Oosteuropese kerken bij de Dr. G. van Butselaar bevrijding van hun landen hebben gespeeld. Veronica - tv kwam uit Roemenië terug met een interview met domi nee Laszlo Tökes, compleet met het zingen van Geneefse psalmen. Dat laat zelfs de IKON niet horen..." Waardigheid krijgen in de ga ten dat in bepaalde omstan digheden de kerk de enige plaats is waar de menselijke waardigheid bewaard kan blijven. Dat is alleen mogelijk als je gelooft in de Heer. Dat krijg je niet voor elkaar door rapporten, symposia en evalu aties. Waarachtige menselijk heid is te vinden, zo werd in San Antonio gezegd, als je het aan het evangelie van Jezus Christus ijkt. San Antonio is vooral belang rijk geweest omdat daar de verhouding tussen getuigenis en dialoog duidelijk werd vastgelegd. Christenen heb ben geen andere mogelijkheid dan te zeggen dat Jezus Chris tus de weg, de waarheid en het leven is. Daarmee doen ze geen negatieve uitspraak over andere godsdiensten, maar een positieve uitspraak over Christus: in Hem is heil. Door je zo op te stellen wordt de dialoog met andere gods diensten juisl; verdiept. Dan is het geen waardenvrij gesprek of een godsdienstwetenschap- pelijke benadering waarbij mensen elkaar vertellen wat ze geloven en daarna over gaan tot de orde van de dag. De echte dialoog (het vechten om de waarheid) met de we reldgodsdiensten moet nog beginnen. Behalve het OJEC in Nederland wil de Joodse wereld alleen maar over Is raël praten en niet over de in houd van het geloof. De Hindoes in India willen alleen de dialoog met de Rooms-Ka- tholieke Kerk als deze toezegt de komende twintig jaar nie mand te zullen bekeren. geen concurrentie Met de opkomst van de multi culturele samenleving wordt in de Nederlandse kerken wel eens te veel gedacht dat zen ding voorbij is, niet meer kan. „Om de drommel niet," zegt Van Butselaar. „We moeten het wel doen. Zending is geen concurrentie voor de dialoog, maar versterkt juist de dia- loog." Door zijn verblijf in Afrika had Van Butselaar zeven jaar FOTO: ANP geleden, toen hij bij de Zen dingsraad begon, het idee dat hij hier een brugfunctie zou kunnen vervullen. „Bij veel zendingscontacten gaat het al tijd om geld en soms worden die contacten gevoeld als con trole. Bovendien begrijpen mensen elkaar soms niet om dat ze uit een andere cultuur komen. Een Nederlander ver wacht dat hij met een duide lijke overeenkomst naar huis kan gaan. In Afrika verwach ten ze dat je eerst met elkaar gaat bidden". „Ik zag (en zie) het als mijn taak om aan beide kanten uit te leggen wat de ander be doelt. Dat is daar beter begre pen dan hier. Tijdens mijn oriëntatiereizen merk ik dat ze het heerlijk vinden als er iemand komt die alleen maar luistert naar wat zij te zeggen hebben, ik ben blij dat ik een klein beetje hier aan de orde kan stellen waar het hen om gaat." In Nederland heb je veel meer met de structurele wir war te maken. „Als gevolg van de polarisatie werd er aanvankelijk met moeite naar mij geluisterd, maar werd er alleen maar op gelet of ik wel links genoeg of rechts genoeg was. Ik voelde me een krui sing tussen een profeet en een koorddanser. Ik was inge huurd om als een profeet iets verder te kijken. Maar als ik dat onder woorden bracht, riepen ze: ho ho, zo niet. De NZR telt 15 kerkelijke zen dingsorganen als leden, twee waarnemers (RK Kerk en Christelijke Gereformeerden) en acht adviserende organisa ties. Ik heb geleerd dat je je in deze functie vaak als koord danser moet bewegen. Heel voorzichtig en stapje voor stapje." Toetreding Op die wijze is het overigens gelukt zowel de evangelische zendingswereld als de rk mis sie beter binnen het gezichts- bereik van de Nederlandse Zendingsraad te brengen. Het heeft vijf jaar geduurd voor dat de kerkelijke zending en de andere zendingsorganisa ties bij elkaar kwamen. Toen zijn de evangelische organisa ties wel met algemene stem men toegelaten. „We hebben niets van onze overtuiging of maatschappelijke betrokken heid ingeleverd. Wel onze hooghartigheid tegenover hen en onze instelling dat wij in de kerken altijd gelijk heb ben." Van Butselaar noemt de toe treding van de evangelische organisaties een geweldige verrijking. Het gesprek met elkaar verloopt niet meer via de kranten, maar als we met elkaar rond de tafel zitten. Voor de internationale bijeen komst van het Lausannecomi- té voor evangelisatie, vorig jaar in Manila, werden drie Nederlanders als waarnemers namens de Nederlandse Zen dingsraad uitgenodigd en niet meer als 'aanvaardbare' indi viduen. „Dat was een door- Ook met de missiewereld zijn goede relaties opgebouwd. Er is een fundamenteel vertrou wen in elkaar. Zendingsraad en Missieraad wenden zich sa men tot minister Van den Broek, als dat nodig mocht zijn. „Hun zorgen zijn ook onze zorgen." „Bovendien kunnen we veel van de missie leren. Zij staan in een lange traditie. Zij heb ben veel direktere contacten met de bevrijdingstheologie. Zij hebben ervaring hoe je in een wereldkerk met elkaar omgaat. Dat zijn grote plus punten." ALGIERS De over winning van islamitische fundamentalisten deze week bij de lokale ver kiezingen in Algerije be tekent een enorme triomf voor een partij die pas 16 maanden bestaat. Het Front van Islamitische Redding heeft zich ontwik keld tot de krachtigste politie ke stroming sinds de partij in maart vorig jaar werd opge richt. Dat gebeurde nadat de bevolking in een referendum had uitgesproken dat meer partijen moesten worden toe gestaan naast het sinds 1962 regerende Naionale Bevrij dingsfront. Onder aanvoering van de 59- jarige professor filosofie Abas- si Madani ontwikkelde het Front zich tot een goed geolie de organisatie, terwijl de irriams van het Front zich van lieverlee meester maakten van de 10.000 moskeeen die Algerije rijk is. De fundamentalisten zeggen te beschikken over een leden tal van 650.000 en een aan hang van drie miljoen, die zij vooral trekken uit de grote groep werkloze, kansarme jongeren. De partij wil een islamitische republiek oprichten waarin de sharia, de islamitische rechtspraak, van kracht is. Vrouwen worden door hen teruggewezen naar een die-' nende rol, waarbij van gelijk heid geen sprake is. Onder de 12.000 kandidaten die de fun damentalisten op hun kieslij sten hadden geplaatst was geen enkele vrouw. „Vrouwenkwesties worden in onze beweging behandeld door speciale comités, waarin vrouwen zijn vertegenwoor digd", zei Madani, die in 1982 tot twee jaar gevangenisstraf is veroordeeld wegens het or ganiseren van een fundamen talistische bijeenkomst. Het Front heeft zijn campag ne vooral gericht op scholen en universiteiten, waar vrou welijke leerkrachten en stu denten werden gedwongen hoofddoekjes te dragen. Ook het Algerijnse leger is een doelwit. Onlangs heeft de le gerleiding een verbod uitge vaardigd op het dragen van een baard, een onderschei dingsteken van fundamenta listen. De opkomst van de funda mentalisten als alternatief voor de regeringspartij heeft zich snel voltrokken. Na de onafhankelijkheid in 1962 raakten de islamitische orga nisaties op een politiek zij spoor en pas de laatste jaren werd hun iets meer bewe gingsvrijheid gegund. Mandela vrijdag op bezoek bij paus ROME ANC-leider Nelson Mandela brengt vrijdag een bezoek' aan paus Johannes Paulus II, zo is gisteren in Rome vernomen. Hij zal op deze dag tevens een ontmoe ting hebben met vooraan staande Italiaanse politici en tot ereburger van de eeuwige stad worden uitgeroepen. De paus heeft zich tijdens de ge vangenschap van Mandela meermalen uitgesproken voor diens vrijlating. Op een van zijn reizen door Afrika zei dat hij elke dag bad voor de vrij lating van de ANC-leider. HOFGEISMAR Het conci liair proces voor gerechtig heid, vrede en het behoud van de schepping heeft een doel nodig om niet te verzan den, aldus Carl Friedrich von Weizsöcker, een van de mede initiatiefnemers. Zo'n doel zou een tweede 'Seoul' kunnen zijn, een oecumenische verga dering die met het gezag van een concilie zich duidelijk uit spreekt en de kerken oproept zich te verplichten om deze uitspraken uit te voeren. Von Weizsacker vindt dat min stens drie voorwaarden. Er moet genoeg tijd voor beraad zijn, volgens Von Weizsacker minstens vier maanden; de Rooms-Katholieke Kerk moet vanaf het begin meedoen en het slotdocument moet in be grijpelijke taal worden ge steld. Naar zijn mening moeten ook de andere we reldreligies op een of andere wijze betrokken worden bij de oplossing van de problemen die het bestaan van de mens heid bedreigen. Dienst in 'n open lucht voor vallei Grieks-orthodoxe priesters en dorpsbewoners op Cyprus belegden gisteren een speciale openluchtdienst waarin hemelse voorspraak werd afgesmeekt om een fraaie vallei op het eiland die bedreigd wordt door een dam, te behouden. FOTO: AP Graan verdringt chocola Z [apit coi DRIE Russische schepen in de Amsterdamse havei'wj vijftienduizend ton cacao aan boord vormen een treffei egi lustratie van de grote financieel-economische prol azo waar de Sovjetunie mee worstelt. De lading is indertijd :rl.f Westen gekocht en naar de Sovjetunie verscheept t j^1, voorrading van een aantal chocoladefabrieken, maar [t kening kon niet worden betaald, zodat de schepen op q. kregen rechtsomkeert te maken. De vijftienduizend t ref cao is hier weer te koop aangeboden aan de hoogst biei m c waarbij de Russen zullen trachten het verlies zo klein Pu, lijk te houden. Deze 'transactie' staat niet op zichze korte termijn hoopt de Sovjetunie voor vier miljard aan goederen en grondstoffen aan het Westen terug t A kopen. DUIDELIJKER kan niet worden aangetoond dat op cente topconferentie met de Amerikaanse president Bif sluiten van een handelsakkoord voor president Gorl veel belangrijker is geweest dan het principe-akkoord de afbouw van de strategische kernbewaping. De pen ka, die in het Oostblok zulke spectaculaire gevolgen 1 heeft de Sovjetunie zelf nog weinig vreugde bezorgd. B| rijke oorzaak van de grote zorgen waarmee de Russisci^ der heeft te maken is het uitblijven van enige verbeteiB de economische situatie. INDIEN het communisme het grote Sovjetrijk het 1 arbeidersparadijs had opgeleverd, zou de huidige oJ waarschijnlijk minder groot zijn geweest en lang niet z buiten zijn getreden, ook niet in de Baltische staten.l driekwart eeuw na de grote revolutie heeft het commul de Sovjetunie echter brood noch spelen opgeleverd, onl alle beloften en een reeks van vijfjarenplannen die hel rendé volk tevreden moest houden. GEEN wonder dat Gorbatsjov geen vertrouwen ontm< hij nu beweert dat het voorlopig nog wel even wat sliH. zal worden in afwachting van veel betere vooruitzichteibe als in Roemenië, eens de graanschuur van Europa, is fie vroegere tsarenrijk het herstel van de landbouwpnx e essentieel voor het bereiken van de zo gewenste resul E De communistische staatscollectieven zijn zowel in de aa trie als op het platteland een faliekante mislukking geb SLECHTS als de boeren zelf weer kunnen producerei!n een vrije-markteconomie zullen de opbrengsten weer kunnen worden, maar tot dit jaar ging het alleen maar afwaarts. Vorig jaar nog lieten hoge functionarissen v .ft sovjetlandbouw weten dat in 1989 geen geïmporteerd meer nodig zou zijn. Maar dat jaar vereiste juist recoi porten, hetgeen opnieuw een belangrijke .aanslag bete op de toch al karige deviezenvoorraad. In de afgelopen tien jaar kocht Moskou voor rond 45 m roebel (180 miljard gulden) aan graan in het westen. D plus de enorme uitgaven voor de defensie en geldversl de militaire operaties, zoals in Afghanistan, hebben overgelaten voor het opkrikken van de economie. GORBATSJOV en de zijnen staan voor de gigantisch het mislukte communistische systeem om te turnen markteconomie. Dat kost moeite, pijn en nog meer nari Daar komt bij dat de bevolking absoluut geen vertr meer heeft in haar leiders, ondanks perestrojka en g.' De leeggeplunderde winkels in Moskou zijn er het van. Het eerste belangrijke slachtoffer van de nieuwe revp is misschien premier Rysjkov, die de architect is van e k rie hervormingsmaatregelen maar die op de bevolkinpt erg sympathiek overkomt., Maar men zal toch door df te appel heen moeten bijten en als eerste de landbouw we Is; zond moeten maken. Zonder revolutionair nieuwe pr tiemethoden blijven er graantekorten die miljarden aai viezen opslokken, geld dat in de Sovjetunie nu juist zc ar nodig is voor wat leukere dingen voor de mensen. Cl t bijvoorbeeld. ADVERTENTIE Gravenstraat 1, Den Haag Nieuwe speciaalzaak in dassei Vader in oranje Vader met 'n oranje das? Uni, met een stippel of streep of met de brullende leeuw, bij BEAU-TIE kunt u terecht voor (polyester). Vader in de ku: Prachtige kunstdassi van Van Gogh, Picas i Dali, uit de serie van Ralph Marlin (polyester), ,li Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244 Postadres, postbus 11, 2300 AA Leiden Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m Nabezorging r. van 8.30 tot 17.00 u Telefoon: 071 - \i2 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19 00 u. op za van 14 00 tot 15.00 Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girok; per maand f 24,85 per maand f per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar 284,50 per jaar f. Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2