Uiteindelijk gaat het allemaal om de kick Liever filmfan dan voetbalgek 24 KEER - N tDEFILM s VOOR MAAR 50 BALLEN. Programmaraad NOS vraagt meer drama op televisie Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! -JNST/RTV CeidóaQowumt WOENSDAG 13 JUNI 1990 PAGINA 11 K voetbal trekt ruim helft jkers naar Nederland 3 ,VERSUM Het wereldkampioenschap voetbal vrijdag in Italië is begonnen, heeft de afgelopen en meer dan de helft van het kijkend publiek r Nederland 3 getrokken. terdag trok Nederland 3, dat meestal niet verder nt dan een marktaandeel van ongeveer 10 pro- t, 56 procent van de televisiekijkers, zondag 53 cent en maandag 51 procent. R. van Dammen van afdeling kijk- en luisteronderzoek van de NOS urspelt dat de zender dinsdagavond, de eerste jnd waarop het Nederlands elftal aantreedt, een rktaandeel van 60 procent zal overschrijden. Het t bekeken was de wedstrijd Ierland-Engeland andagavond, die in de tweede helft vier miljoen kers trok. trek naar Nederland 3 gaat ten koste van de zen- s Nederland 1 en 2, maar het meest te lijden heeft TL Veronique, die van vrijdag tot en met zondag ef steken op een marktaandeel van 12 procent. Allard Pierson Museum: Cypriotische afdeling AMSTERDAM Het Allard Pierson Museum, het Archeolo gisch Museum van de Universiteit van Amsterdam, opent vrij dag een afdeling die een beeld geeft van de ontwikkeling van de Cypriotische cultuur van ongeveer 4000 voor Christus tot 500 na Christus. De nieuwe afdeling kon worden ingericht omdat de ei gen Cypriotische verzameling is uitgebreid met een bruikleen van ongeveer 600 voorwerpen van Th.N. Zintilis, honorair con sul van Cyprus in Nederland. Tot de topstukken behoren acht kruisvormige figuren van zach te steen (ca. 3900-2500 v. Chr.) waarvan wordt aangenomen dat ze de vruchtbaarheidsgodin voorstellen. Ze werden als hanger gedragen. Verder komen er vijf rood gepolijste grote aardewerk potten te staan (ca. 2500-1900 v. Chr.), die vanwege hun grote formaat een rituele functie moeten hebben gehad. Er is boven dien een reconstructie van een koninklijke wagen uit ca. 700 v. Chr. te zien, gevonden in de toegangsweg van een koningsgraf. De spannen paarden daarvoor werden tijdens de begrafeniscere monie geslacht en met wagen en al begraven. Ontbijtstilleven Heda voor 1 min AMSTERDAM Op de veiling van schilderijen van oude meesters bij Christie's Amsterdam is gisteren een ontbijtstilleven van Willem Claesz. Heda (1594-1680) voor 1.035.000 mil joen gulden aan een Duitse particu liere verzamelaar verkocht. Het schilderij is 57 bij 76 centimeter groot en is gesigneerd en gedateerd in 1640, aldus een bekendmaking van Chris tie's. De 329 schilderijen op de veiling brachten in totaal 5.461.534 miljoen gulden op. Volgens het veilinghuis bevestigt dit resultaat de sterke markt voor oude meesters. Vooral voor topstukken die lang niet op de markt werden aangeboden, worden hoge prijzen betaald. Britse producent van griezelfilms overleden LONDEN De Britse filmproducent Sir Ja mes Carreras, als hoofd van de filmmaatschap pij Hammer verantwoordelijk voor een lange reeks griezelfilms, is afgelopen zaterdag op 81- jarige leeftijd aan een beroerte overleden. Car reras zette zijn filmbedrijf na de oorlog op en begon zich in de jaren vijftig toe te leggen op horrorfilms. Zijn eerste kassucces was „The Quatermass Experiment" en Carreras werd daardoor op het spoor gezet om nieuwe films te maken rond figuren als Frankenstein en Dra- cula, die sinds de jaren dertig van het witte doek waren verdwenen. Het grote succes van „The Curse of Frankenstein" in 1956 vormde de aanzet tot een lange rij goedkope, maar zeer winstgevende Frankenstein- en Draculafilms met in de hoofdrollen de beproefde griezelac teurs Peter Cushing en Christopher Lee. NOS tevreden over NOS-Laat HILVERSUM De NOS is redelijk tevreden over het programma NOS-Laat. Het programma bereikt de verschillende doelgroepen beter dan de afzonder lijke rubrieken die in NOS-Laat zijn samengebracht in voorgaande jaren deden. Alleen Den Haag Van daag wordt slechter bekeken dan in de periode dat het een aparte rubriek was. Daarom dient er aan de plaatsing van dit programma-onderdeel wat te ver anderen. Dat is de kern van een nota die het dage lijks bestuur van de NOS vrijdag voorlegt aan het NOS-bestuur. Volgens de directie televisie van de NOS zal ver plaatsing van het Haagse nieuws erop neer moeten komen dat dit terecht komt in het laatste kwartier van het programma. Maar te allen tijde moet een in houdelijke koppeling met andere aandachtsgebieden mogelijk blijven en als Den Haag het belangrijkste nieuws van een dag levert dient NOS-Laat ermee te kunnen openen. De aanpassing van de formule kan na de zomer worden ingevoerd. HUBERT FERMIN SPEELT HOOFDROL IN 'DE KERSENTUIN' DEN HAAG Uiteinde lijk draait het allemaal om de kick. De kick zó te spelen, dat je vergeet dat je met een rol bezig bent, dat het helemaal uit je zelf komt. Het ge beurt helaas zelden. „Zo dra je wakker wordt, denkt van: hé, dat gaat goed", is het over, ben je je weer bewust van die rol waarmee je bezig bent. En dat betekent kwaliteitsverlies", zegt f Hubert Fermin. Fermin, die vanaf 20 juni in de 's Gravenhaagsche Mané ge bij Theatergroep Den Haag de rol speelt van Lopa- chin in 'De Kersentuin', ver wijst naar wat Laurence Oli vier eens overkwam tijdens een theatertoernee. Die speelde zijn rol zó goed, dat hij na afloop werd overladen met complimenten van colle ga's. „Hij werd woedend, niet vanwege die complimenten, maar omdat hij niet wist hóe hij het gedaan had. Het was buiten hem om gegaan. Het gevaar daarvan is dat je de controle verliest, dat het ook de verkeerde kant kan uit gaan, dat zo'n rol gaat zwab beren". Fermin kan zich niet herin neren dat het hem ooit een hele voorstelling gelukt is. Maar „buiten je eigen be wustzijn mechanismen op gang brengen" is wel iets waar hij als acteur naar blijft streven. Het gaat niet zo maar: onderzoek, studie, je inleven, acteertechnieken, al les moet samenkomen om het te bereiken. Dat het een héle voorstelling duurt, zoals bij Olivier, acht hij vooralsnog in zijn eigen geval ondenk baar: „Ik denk dat het nooit lukt". Soms is dat wel het ge val, en is er de kick. Lopachin Fermin was de afgelopen sei zoenen te zien bij het RO- theater, in onder meer 'Mac beth' en 'Zomergasten', regis seerde er ook een aantal voorstellingen en is na maan den werken zonder een vrije dag „een beetje aan het eind van mijn Latijn". Hij moet nog even wachten op zijn va kantie, want eerst is er dus nog die rol in De Kersentuin, in de regie van Arda Brok- mann. Hij speelt Lopachin, de vanuit het niets omhoog- geklommen zakenman, die uiteindelijk het landgoed koopt waar zijn ouders nog als slaaf werkten. Fermin noemt het „een bijna eeu wen-oude wraak" van een man die eerder nog niet eens in de keuken van het land huis mocht komen. „Lopachin is eigenlijk de eni ge in het stuk die de realiteit onder ogen ziet, die ziet dat de tijden veranderd zijn en durft te handelen. Verder weet niemand in het stuk wat moet gebeuren, de eige naresse van het landgoed, Ljoebow Andrejewna, wil niet aanvaarden dat er iets moet gebeuren om het te be houden. Hij probeert haar te helpen en adviseert haar zo merhuisjes op het landgoed neer te zetten, maar dat wordt afgewimpeld. Uitein delijk is het zijn zakenin- stinct dat hem beweegt het landgoed te kopen, geen me delijden. Maar diep in hem zit toch die wraak. Na de koop zegt hij ook dat zijn ou ders er nog als slaaf werkten. Amateurs De rollen in 'De Kersentuin' worden, evenals in de eerde re stukken van Theatergroep Den Haag, gedeeltelijk ver vuld door amateurs. Fermin heeft er geen problemen mee. „Het zijn uiterst gerou tineerde amateurs. Soms merk je dat ze wat minder techniek hebben, maar ze hebben een gepassioneerd heid die in de professionele toneelwereld nog wel eens ver te zoeken is. Ja, dat is een kat aan een gedeelte van mijn collega's. Als collega's acteren puur als een baan gaan zien is de lól er af. Bij amateurs zie je een enorme inzet en enthousiasme. Het is voor mij nooit een punt van overweging geweest bij de aanvaarding van deze rol. Wat wel meespeelde was hoe ik het kon combineren met mijn werk bij het RO-thea- ter. En verder de schitteren de lokatie van de 's Graven haagsche Manége, een prach tige plek om een stuk op te voeren. Ik had er al eerder twee voorstellingen gezien van theatergroep Den Haag, overigens ook deels met ama teurs, ook in de regie van Arda Brokmann. En dat sprak me erg aan". Een bepaalde lijn in de rollen die hij in zijn carrière heeft gespeeld kan hij nu, daarnaar gevraagd, niet ontdekken. Hoogstens dat de nadruk wat ligt op de misschien wat in-, tellectuelere rollen, van schrijver, ingenieur en jour nalist. Maar juist de afwisse ling is leuk, na 'Parcifal' ge speeld te hebben plotseling terug te keren als louche nachtclubeigenaar, zoals het komende seizoen bij het RO- theater. „Wat ik heel leuk vind is om na een rol in het grotere repertoire met iets kleins aan de slag te gaan. Ik heb geen voorkeur voor de klassieken. Het belangrijkste is dat ik het gevoel moet heb ben dat ik iets met een rol kan doen. Ik wil zo uiteenlo pend mogelijk bezig zijn. Ik ben niet iemand die zegt: over vier jaar móet ik die rol gespeeld hebben. Het is maar net wat je op je weg tegen komt". Mnhprt Fermin: „Zodra je wakker wordt, denkt van: hé dat waarmee je bezig bent. En dat betekent kwaliteitsverlies". d", is het over, ben je je weer bewust van die rol FOTO: MILAN KONVALINKA Ouderwets Film is zoiets. Echt leuk vindt Fermin het niet. Hij speelde, in 'Menuet' van Lily Rademakers en wat kleinere films, vaak afstudeerprojec ten van de Nederlandse Film en TV-Academie. „Filmen is een ouderwets gebeuren", zegt Fermin. „Je repeteert snel een scène, daarna duurt het uren om de boel uit te lichten, de kopjes net zo neer te zetten als in de vorige scè ne, vervolgens speel je hem en staat het er op. Als alles klopt is de regisseur tevre den, en ik vraag me vervol gens af of er wel naar mijn spel gekeken is. Bij toneel heb je het zelf in de hand. Ik kan me voorstellen dat ac- Jeurs die voornamelijk met film bezig zijn tevreden zijn met in die ene shot zo opti- voorkeur aan die spannings boog in het theater. Filmen is denk ik alléén maar denken, alles verinnerlijken; ieder klein detail wordt enorm uit vergroot. Toneel is de balans vinden: met,je techniek zoda nig omgaan dat ook dat in nerlijke naar voren komt". Hii heeft nog steeds het idee iedere keer iets bij te leren. Gelukkig maar. „Als je niets meer leert herhaal je jezelf. Dan gaat de honger eruit. Ik heb juist het idee dat ik zeker het laatste jaar weer driftig aan het bijleren ben. Dat zie je ook weerspiegeld in de re censies, mijn rol in Macbeth werd heel goed ontvangen. Ik probeer me altijd wijs te maken dat recensies me niet raken, maar dat is onzin na tuurlijk. Ik ken niet één ac teur die er niet gevoelig voor is. Al heb ik me nu wel voor genomen niet na een premiè re onmiddellijk naar de kiosk te lopen om alle kranten te kopen. Je wordt er toch wel mee geconfronteerd, denk ik, komt ze toch wel tegen. Maar dat is al heel lang een voor nemen, en iedere keer ga ik tóch weer". KOOS VAN WEES ÏOS wil uitbreiding van Friestalige programma's ILVERSUM De NOS wil tbreiding van de Friestalige ogramma's op televisie. Het OS-bestuur beslist vrijdag of een verzoek uitgaat aan het immissariaat voor de Media uitbreiding van de televi siezendtijd voor dit doel tot 52 uur per jaar met ingang van 1 oktober. Op het moment zendt de NOS ruim 31 uur Friestalige pro gramma's uit, die worden voorbereid en samengesteld door de Stichting Omrop Frys- lén. Als redenen voor de aan vraag tot zendtijduitbreiding noemt de NOS het voorzien in een behoefte van de Friezen en culturele bescherming van de tweede rijkstaal. Welke bijwerkingen hebben de medicijnen? Kr Onzekerheid over wie de volgende is die oplossingen te bieden. Epilepsiebestrijding: staat of valt met uw steun! Nationaal Epilepsie Fonds-De Macht van het Kleine, tel. (030) 660144, giro 34781 ACTIE BIOSCOPEN LOOPT GOED DEN HAAG Eerst even iets rechtzetten: het idee dat tijdens op tv uitgezon den voetbalwedstijden de bioscopen leeg zijn klopt niet. Er zijn nog genoeg mensen liever filmfan dan voetbalgek. Althans, af gaande op de woorden van Hans Stoker, beheer der van de Metropole theaters in Den Haag. Stoker beheert een van de theaters die eigendorh is van Cannon, de bioscoopketen die met de actie „Liever filmfan dan voetbalgek" filmliefheb bers de gelegenheid geeft voor vijftig gulden, tijdens de WK- voetbal 24 films te zien. Of minder, dat kan natuurlijk ook. Stoker noemt het verloop van de vrijdag gestarte actie „bo ven verwachting": hij heeft tot nu toe tussen de vier- en vijf honderd kaarten verkocht. „Het is een perfecte actie. Mensen komen na enig gere ken al snel tot de ontdekking dat ze met vier of vijf films de kosten er al weer uit hebben. En er is volop keus. Cannon heeft hier in Den Haag acht tien zalen, dus er draait altijd wel iets wat de mensen willen zien". Stoker bekent dat het effect van voetbal op tv op het bio scoopbezoek schromelijk wordt overschat. „Tijdens het EK hebben we hier nauwelijks Z-L 9-0£ 9-9 Z 9SZ 9NZ 9-£Z 9AZ 9'0Z OZ OZ ip DUi OZ DZ Op OM Dit Carinon Bioicoop-pasje-iy op de hier aangegeven data per dag één keer geldig in copribinatie met een bij de kassctsvyerkrijgb9af'paatsbewijs. Zie ook ommezijde! «9 H #6 /ft A 13-6 14°6 15-6 iets gemerkt van een lager be zoek. Er zijn gelukkig nog een hoop mensen die niet van voetbal houden. Natuurlijk merk je het wel als Nederland speelt. Maar voor de rest is het bezoek constant. Daar komt nog bij dat het een beetje moeilijk te meten is in hoever re lagere bezoekcijfers te wij ten zijn aan voetbal op tv of aan de films die je vertoont. Film is heel persoonlijk, en het kan zijn dat je minder draait omdat de mensen geen trek hebben in de films die er draaien. Maar tijdens dit WK hebben we nog niet gemerkt dat de belangstelling minder Wat hem betreft was deze hele actie om voor een habbekrats naar de bios te gaan dus over bodig? Stoker: „Nee, zeker niet. Want je moet je toch la ten horen, als bioscoop. Het is goede publiciteit, de mensen praten er over. En die leus is goed: 'liever filmfan dan voet balgek'. Dat is toch een prachtleus?". De bioscoopbeheerder peinst er niet over, zoals een logische gedachte zou kunnen zijn, een tv in zijn bioscoop neer te zet ten, zodat bezoekers in de pau ze en na afloop alsnog kennis kunnen nemen van de ver richtingen op de groene mat. „Dat zou geen goede zaak zijn denk ik. Mensen gaan juist naar de bioscoop om even van dat voetbal verlost te zijn en dan confronteer je ze er toch nog mee. Dat kunnen ze niet waarderen, denk ik". Stoker zat overigens gisteren wel zelf voor de tv tijdens Ne- derland-Egypte. „Als ik moet werken ben ik in de bioscoop, heb ik een vrije avond dan kijk ik voetbal. Dat wil ik dan toch niet missen". Daling De mening van de Metropole beheerder dat voetbalwedstrij den op tv niet zoveel effect hebben op het bioscoopbezoek wordt overigens niet gedeeld door Jan Bruinstroop, direc teur van Cannon Nederland. Bruinstroop: „Tijdens het Eu ropees Kampioenschap zag je de bezoekcijfers dalen tot zes tig procent van wat we nor maal in die periode hadden. Nu zou dat nog veel meer kunnen zijn, omdat nu nog meer dan toen het „Neder land-gevoel" meespeelt. Men sen die normaal niet naar voetbal kijken worden meege sleept door de hele Oranje-eu- forie, willen er toch over mee kunnen praten en gaan dus ook voor de buis zitten". De actie heeft volgens Bruin stroop tot nu toe aan het doel beantwoord. „Om een voor beeld te geven: afgelopen maandag hadden we 2300 be zoekers in onze bioscopen die met zo'n pas naar binnen wa ren gekomen. Dat is veel. Nor maal hebben we op een maan dag een omzet van zo'n vijftig tot zestigduizend gulden, afge lopen maandag was dat 49.000 gulden. Uitgaande van een tientje per bezoeker zijn dat 4900 mensen. Als die 2300 mensen met die pas er niet waren geweest zaten we dus nog veel lager dan gebruike lijk op een maandag. Me^en juni zijn toch al slechte maan den voor ons, zonder die pas was het dramatisch geweest. Nu zitten we slechts iets onder het normale niveau". Hoeveel passen er zijn ver kocht weet Bruinstroop niet precies: „Een paar duizend. Afgelopen weekeinde, dus vrijdag, zaterdag en zondag, waren er achtduizend mensen met zo'n pas in onze bioscopen. Die maakten onmiddellijk ge bruik van de mogelijkheid meerdere films te zien op een pas, elke dag één. En dat is precies waar we naar streven". KOOS VAN WEES (ADVERTENTIE) Voor betere snacks... Almeloplein 67 ForeUendaal 340 HILVERSUM Geldge brek en lage kijkcijfers vormen de grootste obsta kels die uit de weg ge ruimd moeten worden, wil een dramabeleid be staansrecht hebben. Dat heeft de programmaraad van de NOS te horen ge kregen in gesprekken met L. Kool, adjunct directeur televisie van de NOS, R. Slippens, hoofd culturele programma's en W. Odé, hoofd drama. De programmaraad heeft op basis van onder meer dergelij ke gesprekken een nota opge steld over drama op televisie in het algemeen en bij de NOS in het bijzonder. De nota wordt vrijdag aan het NOS-be stuur voorgelegd. De programmaraad vindt dat het bestuur de directie televi sie van de NOS moet verzoe ken om voor januari 1991 een dramaplan in te dienen voor het seizoen 1991/1992. In zo'n dramaplan zouden volgens de Programmaraad jaarlijkse richtbedragen ten behoeve van dramaprogrammering moeten staan, bij voorbeeld tien miljoen gulden in 1991/92, oplopend tot vijftien miljoen gulden in het seizoen 1996/97. Dat geld behoeft niet alleen aan het programmabudget van de NOS onttrokken te worden, maar kan ook komen uit ver schillende fondsen, zoals het Stimuleringsfonds voor Cultu rele Produkties. In elk geval is het verstrekken van financiële garanties volgens de program maraad voor een periode van* tenminste vijf jaar een voor waarde voor het ontwikkelen van verder beleid. De hoeveelheid drama op het scherm zakt nogal. Van 1971 tot en met 1980 werd een kwart van de totale televisie zendtijd besteed aan drama. Van 1981 tot en met 1989 was dat nog maar 20 procent en daarvan was slechts 12 procent Nederlands drama. De TROS en de VARA zonden de afge lopen tien jaar het meest Ne derlands drama uit Toppers daarbij waren „Zeg's Aa' en „Medisch Centrum West".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 11