Kerkgang bevordert belastingmoraal Blanken hangen aan lippen van Beyers Naudé mjr GcidócCouwrit 3E kerk wereld „Het was weer: zonder Israël over Israël" Orgel ook buiten kerkdienst beluisteren waard beroepingen Lof PLO voor joden, boze rabbijnen bij ambassadeur Epilepsie? GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidódQowimd dinsdag 12 juni 1990 pag] Joden in Bern mogen geen eigen gemeente BERN Joden in de Zwitserse hoofdstad Bern mogen geen eigen gemeente stichten. De meerderheid van de bevolking heeft zich afgelopen weekeinde per referendum negatief uitge sproken over de erkenning van andere dan christelijke genoot schappen, zoals die door de regering van het kanton was voor gesteld. Vooral de extreem-rechtse groepering Nationale Actie heeft zich fel verzet tegen erkenning van andere religieuze groeperingen, daarbij steeds wijzend op het gevaar van 'islami sering'. De afwijzing van de nieuwe wet raakt vooralsnog niet zozeer de moslims als wel de joden in Bern, die al sinds 1977 proberen een eigen gemeente in het leven te roepen. Bisschop Möller opent Bonifatiusexpositie DOKKUM De bisschop van Groningen, monseigneur B. Möller, heeft in het weekeinde in de Bonifatiuskapel te Dok- kum het eerste paneel onthuld van de semi-permanente ten toonstelling over het leven van Bonifatius die in 754 te Dok- kum vermoord werd. Het eerste paneel biedt informatie over de Bonifatiusterp die in het hart ligt van het meer dan 1250 jaar oude Dokkum. In totaal zal de tentoonstelling veertien pa nelen tellen. Vanaf 13 juli is de expositie voor het publiek toe gankelijk. De Bonifatiustentoonstelling is de eerste aanzet om de Bonifatius-herinnering in Dokkum meer zichtbaar te ma ken. De groep particulieren die de schouders hieronder, heeft gezet, wil volgend jaar in streekmuseum Het Admiraliteitshuis een kunstexpositie opzetten over Bonifatius. Wij dwalen allemaal, maar iedereen dwaalt anders. Georg Christoph Lichtenberg ROTTERDAM Gere formeerden staan kriti scher tegenover belas tingontduiking en zwart werken van mensen die een baan hebben, dan ka tholieken, hervormden en niet-kerkelijken. De vraag is echter of ze de daad bij het woord voe gen. Verder blijkt regel matige kerkgang de be lastingmoraal te bevorde- Tot die conclusie komen de onderzoekers prof. dr. D.J. Hessing en drs. H. Elffers van de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Hessing en Elffers deden onderzoek onder ruim duizend Nederlanders met een eigen inkomen. Belastingontduiking wordt door 47% van de katholieken afgekeurd. De niet-kerkelij- ken volgen met 51%. Vervol gens de hervormden met 57%, de gereformeerden met 62% en de anders-kerkelijken (de leden van de kleine prote stantse kerkgenootschappen) met 78%. Dezelfde volgorde is aanwijs baar als het gaat om de hou ding tegenover mensen die een baan hebben en daarnaast zwart werk doen. Van de ka tholieken keurt 32% dit ge drag af. Van de niet-kerkelij ken vindt 37% dit niet in de haak, terwijl de percentages bij de hervormden en gerefor meerden respectievelijk 39% en 47% bedragen. De anders- kerkelijken scoren ook hier weer het hoogst (54%). Ook de houding van de ge noemde bevolkingsgroepen ten opzichte van mensen die zwart werken en een uitke ring hebben, vertoont opmer kelijke parallellen met de be antwoording van de vorige vragen. Van de katholieken keurt 84% dit gedrag af. De niet-kerkelijken volgen met 87%, de hervormden met 90%, de gereformeerden met 96% en de anders-kerkelijken sco ren hier 'slechts' 91%. Schuldig Professor Hessing en drs. Elf fers hebben bij een deel van de groep onderzochte Neder landers ook proberen vast te stellen hoe de 'proefkonijnen' zelf handelen bij belastingont duiking, het doen van zwart werk naast een baan en het doen van zwart werk naast een uitkering. Wat betreft belastingontdui king geeft 11% van de her vormden toe zich daar schul dig aan gemaakt te hebben, de anders-kerkelijken volgen met 12%, de katholieken met 13%, de niet-kerkelijken met 17%, terwijl 20% van de gere formeerden toegeeft de belas ting op te lichten. Twaalf procent van de her vormden met een baan be kent zwart nog wat bij te ver dienen. Van de anders-kerke lijken bedraagt dit percentage 16%, niet-kerkelijken, katho lieken en gereformeerden volgen respectievelijk 17%, 19% en 28%. De percentages over zwart werken naast een uitkering blijven hier buiten beschou wing. Volgens professor Hes sing is de groep onderzochte mensen hier zo klein dat de uitkomsten met nogal wat korrels zout genomen moeten worden. Hessing wijst erop dat de laatst genoemde cijfers heel voorzichtig geriterpreteerd moeten worden, omdat zelf rapportage niet al te betrouw baar is. Hessing: "Ik denk dat gereformeerden wat eerlijker zijn dan anderen". Kerkgang Al dan niet regelmatige kerk gang blijkt ook van invloed te zijn. Hessing: "Naarmate men meer naar de kerk gaat keurt men belastingontduiking meer af". De professor con cludeert dat de katholieken samen met de niet-kerkelij ken het meest tolerant staan ten opzichte van belastingont duiking. De hervormden, ge reformeerden en anders-ker kelijken hebben een meer stringentere benadering. "De beide eerste groepen zijn", al dus Hessing, "iets egocentri- scher dan de andere groepen. Ik heb de indruk dat regels, het volgen van normen, een andere klank heeft voor her vormden en gereformeerden dan niet-gelovigen". Professor Hessing heeft ook onderzocht hoe de verschil lende genoemde bevolkings groepen staan ten opzichte van het bij zich dragen van een donorcodicil. Van de her vormden draagt 13% een codi cil bij zich. De katholieken volgen met 15%, gereformeer den 19%, anders-kerkelijken 26% en niet-kerkelijken 29%. Een verklaring voor deze cij fers heeft Hessing niet. Eerder onderzoek heeft hem geleerd dat het niets te maken heeft met het al dan niet gelo ven in een leven na de dood. GERRIT GEERDS Advies van Kaski over Rotterdamse parochies ROTTERDAM In de oudere stadsparochies in Rotterdam hebben ont- kerkelijk en verandering van bevolking tot overca paciteit aan kerkruimte geleid. De gebouwen zijn zwaar onderbezet en kos ten de gemeenschappen veel geld, terwijl het aan tal kerkgangers nog steeds terugloopt. Dit concludeert het Kaski (Katholiek Sociaal Kerkelijk Instituut) in een onderzoek naar de vitaliteit van de paro chies in het dekenaat Rotter dam. Het Kaski constateert een onevenwichtigheid tussen de parochies in het centrum waar nog betrekkelijk veel pastores zijn en de buitenwij ken waar de krachten juist heel schaars zijn. Een ander probleem is de vergrijzing van de vrijwilligers die vol gens het rapport niet meer te keren is. In een aantal geval len is het draagvlak voor een parochie in de gebruikelijke betekenis ineengeschrompeld. Met de sterke afname van de kerkbetrokkenheid is ook een belangrijke bron van inkom sten weggevallen. Het Kaski beveelt bundeling van krachten aan. Om de pro blemen aan te gunnen is er meer overleg en samenwer king van parofchies nodig. Er wordt in het rapport ook ge pleit voor onderlinge solidari teit op financieel vlak. Som mige parochies lijken onge stoord te kunnen voortbe staan op grond van het feit dat ze in het verleden een ei gen vermogen hebben opge bouwd. Ook is er solidariteit nodig in het benutten van kerkruimte. De groeiende mi grantenparochies zitten vrij wel zonder kerkruimte terwijl elders een overschot is. In de buitenwijken van Rot terdam en aangrenzende ge meenten ziet het Kaski wei nig problemen. Daar heeft sa menwerking en schaalvergro ting in het algemeen gunstig gewerkt. Wel is daar een te kort aan pastores. Hoewel het vrijwilligerskader sterk ont wikkeld en zelfbewust is, wordt het steeds moeilijker nieuwe mensen voor dit werk te vinden. JOHANNESBURG De Zuidafrikaanse predikant C.F. Beyers Naudé keer de afgelopen weekeinde even terug naar de kerk die hij 27 jaar geleden uit protest tegen de steun aan apartheid verliet. De blanke Nederduitse Gere formeerde kerk in Jo hannesburg hing aan zijn lippen toen hij sprak over de rol van de kerk in een nieuw Zuid-Afrika. Beyers Naudé riep de blanke NG-Kerk op een rapport sa men te stellen over haar eigen stappen in de richting van een rechtvaardig Zuid-Afrika. Dit document zou tevens de weg moeten openen naar ge sprekken over eenheid met de voormalige zusterkerken voor zwarten (NKGA) en kleurlingen (NG-Sending- kerk). Hoewel de blanke NG-Kerk haar visie op apartheid de laatste jaren enigszins heeft bijgesteld, gaat dit de zwarte NG-Kerken niet ver genoeg, aldus Beyers Naudé. Zij vra gen een eerlijke verklaring over de bijdrage van de NG- Kerk aan apartheid. Dat bete kent niet dat deze kerk als een schuldige moet knielen voor de andere kerken, aldus Beyers Naudé, maar dat zij zelf voelt hoe diep de wonden zijn die apartheid heeft gesla gen. Beyers Naudé (75) is predi kant in de zwarte NGKA. Na dat hij brak met de blanke 'moederkerk', was hij onder meer directeur van het Chris telijk Instituut en secretaris generaal van de Raad van Kerken in Zuid-Afrika. Twee maanden geleden maakte hij deel uit van de ANC-delegatie die met de Zuidafrikaanse re gering om de tafel zat. AMSTERDAM „De Raad van Kerken boycotte een ontmoeting met de Joden. Het was weer zoals van ouds: over Israël, zonder Israël." Zo reageert de Hervormde predikant René Süss, die van joodse afkomst is, op de weigering van de Raad van Kerken het Overlegorgaan van joden en christe nen in Nederland een gesprek met de Raad van Kerken van het Midden-Oosten (MECC) toe te staan. Schrijvend over zijn eerste weken in de de Amsterdamse Parkkerkgemeente zegt Süss dat hij door deze affaire „als Jood in de kerk op niet al te aangename wijze met mijn neus in de boter viel". „Het was dan ook pijnlijk te constateren," zo schrijft Süss in 'Present' van de Her vormde Gemeenten Amsterdam en Am- stelveen-Buitenveldert, „dat de Raad van Kerken die zijn 'zuster'orgaan uit het Midden-Oosten ontving, zich bijna onver kort als lobby voor de PLO ontpopte. Slechts kille woorden voor Israël terwijl er voor een ontmoeting met het OJEC geen plaats op het programma was. Dui delijker: de Raad van Kerken boycotte een ontmoeting met Joden. Het was weer zoals van ouds: over Israël, zonder Israël." AMSTERDAM Orga nisten waren in de zeven tiende eeuw in dienst van de stedelijke overheid en de orgels waren over- heidsbezit. Nadat sinds dien enkele eeuwen de kerk het muzikale front beheerste, is er nu op nieuw sprake van een wending. Kerken lopen leeg, de over heid moet bijspringen om dure restauraties van histori<- sche orgels mogelijk te maken en kerkbesturen hebben geen geld om nieuwe orgels te la ten bouwen. Een en ander heeft ten gevolge dat betrek kelijk veel orgels worden af gestoten door kerken en in handen komen van stichtin gen of andere, particuliere, ei genaren. De orgelcultuur lijkt op een keerpunt in haar ont wikkeling en dat is precies de reden dat de honderdjarige Nederlandse Organisten Ver eniging (NOV) haar eeuwfeest wijdt aan de 'scheidslijn van kerk en staat', komende week. De orgelcultuur in ons land is ten nauwste verbonden met de kerk; is er mee groot ge worden. Nu het in onze tijd van secularisatie niet zo goed gaat met de traditionele ker kelijke instituties, dreigt het ook niet zo goed te gaan met de orgelcultuur. Er zijn daar om nieuwe initiatieven nodig om de orgelcultuur nieuwe impulsen te geven. De NOV denkt aan overheid, bedrijfs leven en particulieren. Bo vendien zou de geur van ker kelijkheid die hangt rondom de orgelcultuur moeten ver dwijnen; het orgel is een muziekinstrument zoals alle en orgelmuziek is muziek zo als alle andere. De orgelcul tuur moet meer worden gein- tegreerd in het algemene cul turele leven. De Nederlandse Organisten Vereniging is honderd jaar geleden ontstaan vanwege met name de materiele belan genbehartiging van organis ten. In die tijd waren er veel behoeftige oude organisten en weduwen van' organisten. So ciaal bewogen collega's gingen in op noodkreten van arme (oud-)collega's om een vereni ging op te richten met als doel elkaar als organisten te steu nen. De Amsterdamse orga nist Martin Boltes van de En gelse Episcopale Kerk riep zijn collega's toe: „Sluit u bij ons aan! Wij vragen niet of gij organist zijt ener Katholieke, Lutherse of Doopsgezinde, Remonstrantse of Afgeschei-. den kerk, wij vragen slechts of gij van goeden wille zijt om met ons mee te werken ter bereiking van het humane doel dat wij ons hebben voor gesteld". De maatschappelijke ontwik kelingen zijn dusdanig ge weest dat de NOV het oor spronkelijk karakter kon ver liezen. Inmiddels is de organi satie een vereniging van va korganisten en amateurs, die zich ook op regionaal niveau bezighouden met orgelspelen en het orgel. Er zijn momen teel ongeveer 1600 leden. In het maandblad 'Het Orgel' worden veel artikelen gepu bliceerd over orgelbouw, kerkmuziek en musicologi sche onderwerpen. De toen malige Haarlemse stadsorga- nist Piet Kee publiceerde en kele jaren geleden bijvoor beeld zijn geruchtmakende en naar later blèek toonaange vende bevindingen omtrent de Passacaglia en Fuga van Bach in Het Orgel. Het eeuwfeest (van woensdag 20 juni tot en met zaterdag 23 juni) wordt gehouden in en rondom de Nieuwe Kerk in Amsterdam. In deze kerk en in andere locaties wordt gedu rende het feest een keur aan concerten, workshops en an dere evenementen gehouden. Het accent ligt op de zeven tiende en dé twintigste eeuw: dr. Hans van Nieuwkoop bij voorbeeld zal ingaan op de or gelmuziek van de zeventiende eeuw, er zijn workshops voor de uitvoeringspraktijk van de muziek van Sweelinck, maar klinkt bijvoorbeeld ook mu ziek van Willem Beuker, ge maakt in opdracht van de NOV. Ter gelegenheid van het feest verschijnt een gedenkboek en na de zomer verschijnt bij Gooi Sticht een verslag boek. (Inlichtingen op tel.nr. 05496- 76670) „Situatie Oost-Europa is hachelijk" ZWOLLE „Economen in Oost-Europa grijpen terug op een verouderd liberalisme. Er wordt te weinig gekeken naar de corrigerende werking van de overheid". Dit stelde prof. H. De Lange op een studiedag van een aantal kerkelijke in stellingen over Europa. De Lange, net terug van reis naar Moskou, toonde zich veront rust over de reuzenzwaai die Oosteuropese economen heb ben gemaakt. De geleide staatseconomie wordt nu het communistisch systeem bank roet blijkt te zijn, ingeruild voor een onverdund kapitalis me. De situatie in Oost-Euro pa is daarom in economische opzicht hachelijk, hetgeen kan leiden tot agressie en/of apathie. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Almelo (toez.) mw. M.M.M. Koelman-Eekels, kand. te Rotterdam; te Kockengen A. Lange- rak te Oudewater: te Ouddorp L. Schaafsma te Doornspijk; te Wage- ningen (toez.) A. de Reuver te Delft. Aangenomen naar Oudemirdum R. Schelling te Dokkum. Beroepen te Baarn als pred. voor bijz. werkz. (di- akonaal predikant) mw. A.M. Par- mentier-Blankert, kand. te Hilver sum; te Montfoort L. Schaafsma te Doornspijk; te Wanneperveen/Belt- Schutsloot J. Vroegindeweij, kand. te Dordrecht; te Zwaag-Risdam N.J. Pronk te Noord- en Zuid-scharwou- de en Oldekarspel en Harenkarspel en Warmenhuizen. Bedankt voor Sexbierum-Pietersbierum J. van Meerveld te Sellingen. Toegelaten tot de evangeliebediening J. van der Kolk, Leliendaal 10, 6715 KG Ede. Toegelaten tot de evangeliebedie ning en beroepbaar H. Buitink, Wa rande 33. 3705 ZC Zeist; W.H.Th. Moehn, IJsseldijk Noord 224A, 2935 BN Ouderkerk aan den IJssel; J. Vroegindeweij, Frederikstraat 14, 3314 JM Dordrecht. Beroepen te Montfoort L. Schaafsma te Door nspijk; te Zwaag-Risdam N.J. Pronk te Noord- en Zuid-scharwoude en Oldekarspel en Harenkarspel en Warmenhuizen. Gereformeerde Kerken Benoemd tot ziekenhuispredikant van Sint Jansdal te Harderwijk L. Bouman te Delfzijl, die deze benoe ming heeft aangenomen. Beroepen te Leiden F.D. Rooze te Alkmaar; te Rotterdam-Delfshaven als geestelijk verzorger van verpleegtehuizen De Rustenburg mw. drs. J.G. Groene- veld-Bijl, kand. te Dordrecht, die dit beroep heeft aangenomen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Rijnsburg (tweede pred- plaats) C.J. Mewe te Terneuzen. AMSTERDAM „Ik ben zeer verheugd over het initiatief van het protest en het daarna gevoerde gesprek". PLO-vertegen- woordiger in Nederland, Afif Safieh, liet zich gis teravond op de slotmani festatie in Amsterdam van enkele joodse organi saties lovend uit over hun acties. Enkele uren daarvoor had de Israëlische ambassadeur D. Suffoth tien rabbijnen ont vangen die zich hevig hadden geërgerd aan het optreden van deze joodse groepen. 'Bin nen Israël mag men kritiek hebben op de staat Israël', daarbuiten moet men de rijen sluiten, zo stelde rabbijn R. Evers tijdens het gesprek op de ambassade. De joodse organisaties Blanes, Stichting Joods-Palestijnse di aloog en het comité Vrouwen' in het Zwart wilden met de afsluitende manifestatie in het Amsterdamse Paradiso duide lijk maken dat er joden zijn die vóór onderhandelingen met de Palestijnen zijn, en dat ze de publieke opinie hiermee willen beïnvloeden. Verder is de manifestatie een steunbe tuiging aan de Israëlische vre desbeweging. De Israëlische ambassadeur was ook uitgenodigd maar liet weten wél een gesprek te wil len voeren, maar niet „in het kader van een demonstatie". Het PvdA-kamerliJ Ad Mel- kert wees er op dat een dia loog tussen beide partijen een duidelijke en consequente moet zijn. Als hij binnenkort op bezoek bij het PLO-hoofd- kwartier gaat zal dan ook „een eis" zijn dat Yasser Ara fat de net verijdelde wraakac tie van de PLF ondubbelzin nig moet afwijzen. „We pro beren bescheiden, maar over tuigd, bij te dragen tot een op lossing van het probleem". De ambassadeur van Israël wond zich gisteren tijdens het gesprek met de rabbijnen over de demonstratie van de vooruitstrevende joden duide lijk minder op dan de ortho doxe rabbijnen. „Een storm in een glas water", aldus Z. Suf foth tijdens een ontmoeting met nagenoeg alle Neder- lands-Israëlietische en Portu- gees-Israëlietische rabbijnen. „Nee, nog minder dan een storm in een glas water." Nagenoeg alle Nederlands-Is- raëlietische en Portugees-Is- raëlietische rabbijnen waren naar Den Haag gekomen om de ambassadeur hun solidari teit met Israël te laten blijken. Terwijl rabbijn Evers de actie „walgelijk" noemde, vond de ambassadeur de actie slechts „droevig", maar stelde dat „een kleine groep mensen het recht moet hebben een andere visie te hebben dan de meeste joden". Rabbijn L. van de Kamp zei dat hij en zijn collega's na de oproep van de drie joodse or ganisaties werden overspoeld met telefoontjes van bezorgde gemeenteleden. Een tegende- monstratie werd „beneden de joodse waardigheid" geacht en daarom werd gekozen voor een bezoek aan de ambassa- Zorgen duren voort HOEWEL er een kans bestaat dat kabinet, werkgevers ft sc nisaties en bonden nog deze maand een oplossing viBV?' voor het (loon)conflict in de gezondheidszorg, gaan de a xn niet alleen gewoon door, maar bereiken ze zelfs morgen hoogtepunt of beter gezegd een dieptepunt tijden grote „protestdag". En zelfs als werkgroepen de probij t binnen enkele weken kunnen oplossen, betekent dat niet dat de gezondheidszorg daarna van alle kwalen gen zal zijn. Het bezuinigingsmes heeft de afgelopen jaren zo in de zorgsector gesneden dat het maar zeer de vraag is j jnk verpleging en de bejaardenzorg ooit nog zullen worden ze geweest zijn. Drie werkgroepen onderzoeken thans hoe groot de pre men in de gezondheidszorg wel zijn. Blijken die inderdai groot als werkgevers en werknemers al tijden eendrai beweren dan zal er toch extra geld op tafel komen. De menlijke werkgroepen moeten vóór volgende week vr hun bevindingen rapporteren en voorstellen doen. Vro< laat zullen dan minister D'Ancona en staatssecretaris Sii van volksgezondheid in het parlement voor de vraag k( te staan, waarom zij nu pas met het voorstel voor die nj studie'zijn gekomen, op een moment dat de gezondheid^ een wel erg zorgwekkend onderdeel van de zorgsector ij worden. VORIG jaar, toen de conflicten in de verpleging, mJ Vereniging van Verpleegkundigen In Opstand (VVIOi katalysator, snel escaleerden, hadden de loonachterstanf de werkdruk direct serieus onder de loep genomen mol worden. Op die manier had men kunnen voorkomen wal al weken aan de orde van de dag is, namelijk dat .het slea de conflict letterlijk over de ruggen van de patiënten eil wQners in ziekenhuizen, verpleegtehuizen en bejaarder den wordt uitgevochten. Met alle gevolgen vandien. De i Al zeven weken durende acties heten weliswaar publieksvie* delijk te zijn, maar dat kan van veel acties helaas niet r e worden gezegd. Meer en meer worden de zeer kwetsbar gfj vaak oudere patiënten het slachtoffer van het onverm |eli van de politiek om tijdig een doorbraak in het conflii t l creëren. ge' dat conflict heeft alles te maken met de manier waaro jt achtereenvolgende kabinetten de afgelopen tien jaar hel its bezuinigd. In een alleszins terechte poging de zwaar uijk'j hand gelopen collectieve uitgaven te beteugelen, ontki'ni de gezondheidszorg niet aan een ingrijpende financiële f putatie. Op zich was daar ook alles voor te zeggen, war ,or tien jaar tijds waren de kosten - mede door de sterke stijfc p van de vraag - bijna vertienvoudigd. j£ raa MAAR bezuinigingen op de in ons land relatief i n dure geneesmiddelen leidden slechts tot vruchteloos n 1 krakeel. Pillentientjes, knakenkaarten, omni-akkoorder sa wat dies meer zij, drukten de kosten amper. Ook het snir in de inkomens van specialisten leverde, behalve veel cj, motie, niets op. i e 1 wel zorgde het kabinet tien jaar lang voor veel strakH financiële kaders bij de cao-onderhandelingen. De zorgs«°M lag aan een financieel infuus, waar nog maar tiendenL.0 procenten loonruimte doorsijpelden. Daardoor moest dieAre, tor wel zeer sterk bloeden voor het uit de hand lopen va>ek collectieve lasten. tv idl DE 'roeping' en het lot van hun patiënten hebben de Z pleegkundigen er lang van weerhouden in het geweer te|>ci men. Maar toen de VVIO de bonden vorig jaar met sulir een spiegel voorhield was het gedaan met deze zelfbe- king. En nu komt de bal eindelijk terecht waar die th hoort: bij de politiek. Die zal moeten erkennen dat de zondheidszorg na die tien magere jaren dringend beho heeft aan taakverlichting en een financiële injectie. ZoiD de collectieve lasten te laten oplopen moet men via de schikking van prioriteiten elders geld durven weghalen, 1 MAAR daarmee is het probleem zeker nog niet echt oi lost. Eveneens verdient voorrang dat het slechte imago de sector wordt verbeterd. Want met een beetje extra saM j en een geringe taakverlichting zal er bepaald nog geen «e, zijn gekomen aan de zorgwekkende toestand in de zorgfld tor. [in Zet jezelf niet buitenspel Nederland telt ruim 90.000 mensen met epilepsie. Is dat ook bij u deel van het leven? Praat mee. Word lid. EPILEPSIE VERENIGING NEDERLANO Voor alle Informatie: (030) 52.35.78. Of EPILEPSIE EN MAATSCHAPPIJ schrijf naar: postbus 9587, 3506 GN Utrecht Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244. Postadres, postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon 071 - 122 248 van ma. t/m vr van 18 00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaar per maand f. 24.85 per maand f 25,8 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75.1 per jaar t 284,50 per jaar 285,5 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702 Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2