ii Nieuwe verzorger in leger CeidaeSoivicmT brieven van lezers kerk wereld Spreuk Wereldberoemde Romeinse kapel heropend beroepingen mT CeidócSomorii GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeidaeSowant ZATERDAG 9 JUNI 1990 PAGINA jjj Tsjechische kerk boos na weigering teruggave gebouwen PRAAG De Rooms-Katholieke Kerk in Tsjechoslowakije heeft boos gereageerd op de weigering van het parlement om 96 in beslag genomen kerkelijke gebouwen terug te geven. „Wij zien deze beslissing als een voortzetting van het onrecht uit het jaar 1950 en de onrechtmatige vervolging en onder drukking van de kerk in de laatste veertig jaar", aldus de bis schoppen. Het Tsjechoslowaakse parlement heeft „op formele gronden" een voorstel afgewezen voor teruggave van de ker ken. kloosters en seminariegebouwen die in 1950 zijn geconfis- ceerd. Het voorstel is nog niet voldoende uitgewerkt, zo heeft de kerk te horen gekregen. In kerkelijke kring wordt de be slissing echter gezien als een poging om met het oog op de ver kiezingen de gunst van de 'crypto-communisten' te winnen. Adviescommissie in zaak-Zandbelt maakt werk af UTRECHT De commissie van onderzoek en advies in de zaak Zandbelt zet de werkzaamheden voort, hoewel pastoraal werkef André Zandbelt uit Zwolle binnenkort een functie als geestelijk verzorger in een Haarlems ziekenhuis aanvaardt. Kardinaal Simonis, aartsbisschop van Utrecht, wenst dat de commissie van drie wijze mannen het onderzoek naar de be voegdheden van pastorale werk(st)ers afrondt. Dit heeft vica ris-generaal dr. A.J. Vermeulen per brief gedateerd 7 juni ge antwoord op een desbetreffend verzoek van Zandbelt. De ker krechtdeskundigen prof. dr R. Huysmans, mgr. dr. H. Kuipers en prof. dr. K. Walf zijn bereid hun werk voort te zetten. De commissie, op 2 mei ingesteld, heeft drie maanden de tijd .ge kregen om tot een advies te komen. De mensen verdienen geen goede boeken, ze scheppen te veel behagen in slechte. Ralph Waldo Emer door Marinus van der Berg In een verpleeghuis in het oos ten des lands dat ik vaak be zoek hangt sinds het begin van dit jaar een spreuk van de maand. Een medewerkende van de activiteitenbegeleiding schrijft haar op met mooie sierlijke letters en lijst haar dan in. De spreuk van de maand juni is: 'Er is altijd tijd voor een goed woord.' Het verpleeghuis werd begin deze maand met meerdere spreu ken opgesierd. De andere spreuken kleurrijk op witte la kens geschilderd ondersteun den de actie om werkdrukver mindering en salarisverhoging. Zo kreeg de spreuk van de maand een onverwachte bete kenis. Er is vaak een grote spanning tussen 'tijd voor een goed woord' en 'werkdruk, werklast.' De mens die blij vend overbelast is, zonder dat er uitzicht op verlichting be staat, die komt in een gevaar lijk emotioneel gebied. Hij of zij dreigt te gaan afbranden of te gaan afknappen. De grens van lichamelijke vermoeidheid is overschreden en men komt op het gebied van de geeste lijke vermoeidheid. Een goede nachtrust is niet meer vol doende. Na een nacht slapen, staat men vermoeid weer op. De mens die overbelast raakt, die zich te lang zo moet in spannen dat hij of zij over vraagd is, kan nu ook verdra gen. Er is eerder sprake van geprikkeldheid en bij voortdu ring van deze situatie is er een grote kans op een explosie. Dat kan zijn in de vorm van een huilbui, maar ook in de vorm van een woedeaanval. Er komen nu geen goede woorden uit de mond, maar geïrriteerde woorden. De mens die aan deze overbelas ting lijdt, merkt dat van zich zelf wel, maar wil er niet op aangesproken worden. Ande ren doen dat eerder dan jezelf doet. Je gaat nu jezelf wape nen hiertegen en je doet je ui terste best om te laten zien dat je het wel aankunt, dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. Het is ook heel goed mogelijk dat je je balans hervindt zon der dat je er uit moet. Je doet het op een aantal punten wat rustiger aan en je merkt dat je innerlijk herstelt. Je kunt weer meer verdragen. Je was in de gevaarlijke zone. Je was soms even over de rode streep, maar je hebt nog juist op tijd gas kunnen terug nemen. Zo als melk, die net nog niet is overgekookt of aangebrand. Maar anderen redden het niet en zij moeten langdurig of zelfs blijvend afstand nemen van hun werk. Ze doen dat met veel tegenzin, maar er rest geen andere keus. De overbelasting in de gezond heidszorg maakt niet alleen individuele slachtoffers, maar ze dreigt de gehele sfeer aan te tasten. Ik hoor zeggen: 'De tol is eraf.' Dit kan voor nie mand goed zijn. Niet voor de werkenden, maar ook niet voor de patiënt. Juist de laat ste jaren wordt uit onderzoek duidelijk hoe belangrijk een goed woord is, een woord van interesse, een warm en harte lijk woord, een sfeer die wel dadig is. Patiënten, bewoners van tehuizen, voelen heel sterk hoe de sfeer op de afde ling is. Door een goed sfeer, waarin er gelachen én gehuild kan worden, waarin er soms tijd is voor een grapje, voor ieuke dingen en voor serieuze zaken, wordt de kwaliteit van het leven voor een zieke, een hulpbehoevende mens ver hoogd. De laatste tijd ont moette ik enkele verpleegkun digen en verzorgenden die, volgens mij een haarfijne an tenne hebben voor juist dat goede woord. Wat is het dan toch pijnlijk dat de grote licha melijke belasting die op hun ruggen drukt, hen het werken onmogelijk maakt of dat zij geestelijk zo overbelast zijn geraakt. Hiermee gaan zeer goede mensen verloren voor de gezondheidszorg. Ik doe vandaag een goed woord voor salarisverhoging, werkdruk vermindering en weer positie vere beeldvorming van verzor genden en verpleegkundigen. Tijd voor een goed woord, ge neest soms meer dan welke medicijn ook. BEZINNENDE TAAK STEEDS BELANGRIJKER In Veldhoven hielden de protestantse geestelijke verzorgers in de landmacht gisteren hun jaarlijkse congres. Hoofdlegerpredikant M. Jansen uit Eindhoven hield de congresgangers voor dat deze roerige tijden met ontkerkelijking en ontspanning zullen leiden tot een nieuwe rol voor de legerpredikant. In het helpen van militairen bij het bezinnen op de normen en waarden van de mens is in de toekomst een steeds belangrijkere taak weggelegd, meent Jansen. EINDHOVEN Al zo lang er legers ten strijde trekken, reizen er predi kanten mee om de solda ten geestelijk een hart onder de riem te steken. Maar anno 1990 houdt het ambt van legerpredikant wel heel wat anders in dan het verzorgen van gebedsdiensten in loop graven aan het front. De taak van de predikant lijkt op de helling te moeten, nu de ontkerke lijking in de samenleving onstuitbaar doorgaat en ook door de ontwikkelin gen in Oost-Europa. De rol van het leger en die van de predikant en aal moezenier zijn ter discus sie komen te staan. De kerken worden al maar dunner bevolkt en de leger predikant, die de christelijke beginselen uitdraagt, krijgt te maken met de groeiende rol van de humanistische raads mannen. Bij dienstplichtigen en zelfs beroepsmilitairen groeien tegelijkertijd de twij fels over de strijd tegen de 'grote vijand' uit Oost-Europa, die intussen steeds minder weg heeft van een vijand. De motivatie van de militairen daalt al even hard als hun twijfels groeien en voor de le gerpredikant is het een zware opgave om deze 'jongens' met goede raad bij te staan. Geld Daarbij hebben het slechten van de Berlijnse Muur vorig jaar november en de ware de mocratiseringsgolf in Oost-- Europa niet alleen de discus sie op gang gebracht over de taak van de krijgsmacht, maar ook over hoeveel geld er nog aan het leger moet worden besteed. Afschaffing van de dienst plicht is onlangs ter discussie gesteld en van nog recenter datum is een plan voor invoe ring van een soort militaire brandweer: een leger zonder zware bewapening dat wan neer nodig snel en met effect kaï) worden ingezet. De amb tenaar, die met zijn rode pot lood de rekening van het mi nisterie van defensie napluist, komt straks onvermijdelijk ook het predikantenwerk te gen Jansen kan weinig anders doen dan afwachten of de be zuinigingen zijn Dienst zullen treffen: „Over de Oost-West verhoudingen kun je echt niets zeggen zolang je niet precies weet hoe die gaan uit vallen. Voor mij staat vast dat voor de geestelijke verzorging in de krijgsmacht een rol blijft weggelegd. Ik denk dat daar behoefte aan blijft be staan. Op dit moment voeren we een breed takenpakket uit en ik hoop dat we dat in de toekomst kunnen blijven uit voeren. Het is voor de geeste lijke verzorging belangrijk dat deze dicht bij de mensen blijft". Nadenken Jansen wijst in dat verband op de bezinnende taak voor de legerpredikanten, die steeds belangrijker wordt. Tij dens het congres van de afge lopen dagen heeft hij erop ge wezen dat dit in de toekomst wel eens de belangrijkste functie kan gaan worden voor geestelijke verzorgers in de krijgsmacht. „Bij grote veranderingen wordt de aandacht altijd ge vestigd op de dan geldende normen en waarden", ver klaart de Hoofdlegerpredi kant. „Het is erg belangrijk dat we de mensen in de krijgsmacht bij de huidige veranderingen daarover laten nadenken. Dat geldt voor zo wel dienstplichtigen als be roepsmilitairen. Die taak van het pastoraat is zich sterk aan het ontwikkelen. Je kunt in het pastoraat alles aan de orde stellen. Elk onderwerp heeft uiteindelijk met de normen en waarden van de mens te maken. Dit is in de opleiding van het kader, van officieren, een belangrijk punt om aan dacht aan te schenken. Juist leidinggevenden moeten daarmee leren omgaan". Volgens Jansen merken de le gerpredikanten vooralsnog weinig van de gevolgen van de ontkerkelijking: „De ker ken merken meer van de se- cularistie dan wij. De contac ten die wij in de krijgsmacht met mensen hebben betreffen vaak zowel kerkelijken als rand- of niet-kerkelijken. De ervaring leert dat er nog altijd intensief beroep wordt gedaan op de geestelijke verzorging". Wel erkent Jansen dat in veel kazernes de humanistisch raadsman tegenwoordig een alternatief is voor de leger predikant of zijn katholieke collega, de aalmoezenier. „Nu de humanistisch raadsman een steeds grotere rol speelt, is besloten een peiling onder alle militairen te houden naar hun voorkeur voor geestelijke verzorging. De uitkomsten van die peiling, die volgend jaar bekend wordt, kunnen tot een herverdeling leiden tussen het aantal predikanten, aalmoezeniers en raadsman nen", voorspelt Jansen. Het aantal legerpredikanten en aalmoezeniers bij de land macht ligt nu voor beiden op ongeveer zeventig, het aantal humanistisch raadsmannen komt nog niet verder dan vijftien a twintig. De Hoofdlegerpredikant wekt niet de indruk zich veel zor gen te maken over een nieu we verdeling: „De geestelijke verzorging binnen de krijgs macht blijft nodig". RON MAAT ROME Na een zes jaar du rende restauratie is gisteren de Brancacci-kapel in de Flo rentijnse kerk van Santa Ma ria del Carmine heropend. De kapel is wereldberoemd dank zij de fresco's die de schilder Masaccio daarin tussen 1425 en 1427 heeft aangebracht en die gelden als een hoogtepunt in de Westerse kunst. Masaccio (1401-28) wordt be schouwd als de eerste Renais sanceschilder. Hij brak met de middeleeuws Gothische tradi tie, waarin menselijke figuren statisch en gestileerd werden afgebeeld om te schilderen naar de realiteit. Al direct bij de opening van de nieuwe ka pel merkten daardoor de bur gers van Florence met ontzag op dat Masaccio's figuren echt leken te leven. Het meest indrukwekkende schilderstuk van de kapel, dat de verjaging van Adam en Eva uit het paradijs verbeeldt, is een duidelijk voorbeeld van die revolutionaire vernieu wing. De gespierde Adam en de wat boersige Eva zijn doodgewone door verdriet be vangen mensen en dè schilder heeft duidelijk getracht om de anatomische verhoudingen te respecteren. Bij de restauratie die volledig door Olivetti is gefinancierd, is gebleken dat Masaccio's realisme nog wat verder ging dan tot nu toe werd gedacht. Na het verwij deren van enkele guirlandes die in de vorige eeuw over het origineel waren aange bracht, bleek de naakte Adam over een fors en duidelijk zichtbaar lid te beschikken. Een andere verrassing betreft de kleuren van de fresco's, die net als in het geval van een eeuw later geschilderde Six tijnse Kapel na de restauratie veel helderder zijn geworden. De fresco's zijn sinds een brand in de kerk in 1771 achter een roetlaag verborgen geweest, zodat Masaccio eeu wenlang als een donkere schilder heeft gegolden. Maar nu de originele contrastrijke tinten weer zijn teruggehaald, is het duidelijk dat de tot voor kort populaire kunsthistori sche bespiegelingen over de subtiele monochromie van Masaccio naar de prullemand kunnen worden verwezen. Tegelijk met de Brancacci-ka pel is in het Palazzo Vecchio in Florence een tentoonstel ling geopend onder de titel 'De tijd van Masaccio'. 120 Schilderijen, fresco's en beeldhouwwerken geven daarin een beeld van de Flo rentijnse kunst in de eerste 40 jaar van de 15e eeuw. De pe riode waarin de middeleeu wen geleidelijk aan plaats maakten voor de moderne tijd. De expositie die tot 16 september duurt, is het bekij ken zeker waard, als dat ten minste mogelijk is, want uit gerekend op de openingsdag zijn de suppoosten in staking gegaan en ze hebben gedreigd dat ze de hele WK-maand lang actie zullen blijven voe- Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Zuid-Beijerland J. van Popering te Windesheim; te Gulpen- Vaals (Reformatorische Kerkge meenschap, toeristengemeente) mw.A.A. de Fluiter, kand. te Am- steerdam; te Langerak H. Russcher, kand. te Urk. Bedankt voor Culem- borg M. Vlietstra te Zeist. Gereformeerde Kerken Beroepen te Groningen-Noord (her- v.geref.; part-time) mw.drs.M.P. Baas, kand. te Lemmer, die dit beroep heeft aangenomen. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Opperdoes G.P.M. van der Linden te Doesburg en Doetin- chem en Nijmegen. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Beroepen te Hoogkerk J.W. van der Jagt te Emmeloord; te Hasselt J. Borgdorff te Rotterdam-Noord. Nieuwe patriarch De nieuwe patriarch van de Russisch-orthodoxe kerk, de Estse metropoliet Alexiv, poseerde gisteren na zijn uitverkiezing voor de fotografen. foto: epa Canard Enchainé zet kardinaal op zijn nummer LYON Kardinaal-aartsbis schop mgr. Albert Decourtray van Lyon, de voorzitter van de Franse bisschoppenconfe rentie, heeft belastend materi aal verduisterd aangaande de van oorlogsmisdaden en mis daden jegens de menselijk heid beschuldigde Paul Tou- vier. Het over het algemeen zeer goed ingelichte Franse satiri sche weekblad „Le Canard Enchainé" schrijft deze week dat Decourtray de archieven van het bisdom Lyon heeft „gezuiverd" en het belastend materiaal naar het Vaticaan verzonden. De kardinaal had na de aanhouding van Tou- vier vorig jaar in een klooster in Nice de archieven van het aartsbisdom opengesteld voor een onafhankelijke onder zoekscommissie. Dat gebeurde omdat de rooms-katholieke kerk be hoorlijk in opspraak was ge komen: Touvier is sinds de Tweede Wereldoorlog verbor gen gehouden in vele kloos ters en kerkelijke instellingen in Frankrijk. René Rémond, de voorzitter van genoemde onafhankelijke onderzoekscommissie, heeft niet bevestigd dat verdwenen materieel naar het Vaticaan is gestuurd. Wel heeft hij mel ding gemaakt van verdwenen stukken. Rémond is van plan kardinaal Decourtray daar over aan de tand te voelen. Touvier, die in de oorlog hoofd was van de Franse, met de Duitsers collaborerende militie in Lyon, wordt wel ge zien als de rechterhand van Klaus Barbie, en verantwoor delijk gehouden voor de de portatie en dood van verzets strijders en joden. Na de oor log is hij bij verstek ter dood veroordeeld. Verborgen ge houden in verschillende kloosters is hij aan executie ontsnapt. Via de kerk is ook in zijn le vensonderhoud voorzien en is hij zelfs getrouwd. In Frank rijk is het geestelijken streng verboden een huwelijk in te zegenen als dat niet eerst bur gerlijk heeft plaatsgehad. Dat is met Touvier niet het geval geweest. Vele notities van de hand van Touvier, die de po litie vorig jaar mei bij zijn ar restatie in een klooster in Nice heeft gevonden, zouden de medeplichtigheid van de rooms-katholieke kerk aanto nen. Deze notities, die voor een deel zijn uitgelekt, maken deel uit van het nieuwe ge rechtelijk onderzoek, dat naar zijn doen en laten gaande is. Paul Touvier heeft uiteinde lijk op voorspraak van de in middels overleden vicaris mgr. Duquaire van Lyon in het begin van de jaren zeven tig gratie gekregen van presi dent Pompidou. Toen is hij even opgedoken. Dat leverde evenwel een dermate grote stroom protesten op, dat hij onmiddellijk weer verdween. Daarop is een nieuw onder zoek tegen hem begonnen, ge baseerd op nieuwe feiten. Sinds september vorig jaar heeft ook rechter-commissaris Getti inzage gehad in de ar chieven van het aartsbisdom Lyon. Duidelijk is in elk ge val uit uitgelekte aantekenin gen, dat Touvier sinds de oor log voortdurend de hand bo ven het hoofd is gehouden door de kerk en dat hij niet heeft nagelaten anderen aan te geven in ruil voor zijn ei gen, relatieve vrijheid. Touvier zit in de gevangenis van Lyon in afwachting van zijn berechting. K't VI Einde van Warschau Pact HET moet voor Sovjetpresident Gorbatsjov en de genera, ere van het Rode Leger deze week een uiterst vreemde gewaa "in wording zijn geweest. Elf maanden geleden vergaderden landen van het Warschau Pact nog in de* oude vertrouwi samenstelling in de Roemeense hoofdstad Bukarest. Goed.i te'i Polen hadden de communistische vrienden vergaande to if h zeggingen moeten doen aan Solidariteit en ook Hongan noj toonde zich niet recht meer in de leer. Maar voor de rest w ltel het front gesloten. Dus ontving de toenmalige presideEn Ceausescu behalve zijn collega Gorbatsjov ook mensen a DDR-leider Honecker en de Tsjechoslowaakse partijleid Jakes: de laatste twee verklaarde tegenstanders van politiel en economische hervormingen. De gezichten rond de tafel in Moskou bevestigden di week nog eens de ingrijpende wijzigingen die zich in een riode van minder dan een jaar in Oost-Europa hebben vi trokken. De Tsjechoslowaakse president Vaclav Havel vorig jaar nog een uiterst lastige dissident. De Oostduitse nister van defensie (ontwapening) Rainer Eppelmann was dominee bekend vanwege zijn campagnes tegen het milit, risme. De Poolse premier Mazowiecki was een voorman va Solidariteit en de Roemeense president Iliescu was uit gratie gevallen bij het dictators-echtpaar Ceausescu. Het wekt dan ook totaal geen verbazing dat de discussi! in Moskou'al helemaal niet meer gingen over militaire kwe ties, maar om de toekomst van het Warschau Pact zelf. H< bondgenootschap werd op 14 mei 1955 opgericht door de acl landen die het Verdrag van Warschau tekenden. Dat wi een antwoord op de toetreding van de Bondsrepubliek tot NAVO. Albanië deed echter al snel niet meer mee en stap in 1968 formeel uit de organisatie. Oorspronkelijk zou hi P Pact twintig jaar bestaan. Het werd in juni 1975 voor tie jaar verlengd en nog eens voor twintig jaar in 1985. Het vijf jaar later echter de vraag of het Pact nog wel bestaa Wat er aan samenbindende elementen tussen de staten tx f* stond (ideologie, veiligheidsbelangen) is totaal verdwenei De gedemocratiseerde Oosteuropese landen zullen nimmi meer als buffer willen dienen voor de Sovjetunie, noch troi pen leveren voor een aanval op West-Europa. De vraag die dan opdoemt is of er nog andere redenen zoiC den zijn om het Warschau Pact in stand te houden. Als hi aan de DDR, Tsjechoslowakije en Hongarije ligt eigenlij niet. De DDR gaat straks op in een verenigd Duitsland, di ondanks het verzet van Moskou lid zal worden van NAVO. En Praag en Budapest hebben al onomwonden kennen gegeven dat zij politiek, economisch en militair aai sluiting willen bij West-Europa. Met andere woorden: de E( en wellicht zelfs de NAVO. Toch heeft de bijeenkomst Moskou niet geleid tot de onmiddellijke opheffing van hAkf Pact. De verklaring hiervoor is eenvoudig: een dergelijk vei gaand besluit stuit in Moskou op onoverkomelijke bezwarele en zou de toch al wankele positie van president Gorbatsji nog verder ondermijnen. Het meest waarschijnlijke scenario is dat de komenl maanden getracht zal worden het Warschau Pact om te vo men, waarbij het accent wordt verschoven van een militai politieke naar een politiek-militaire organisatie. Vooral o QC het politieke terrein, met name voor wat betreft de militaii ee status van een verenigd Duitsland, hebben de landen no al een gezamenlijk belang. Hoe het daarna zal gaan, is nog ou duidelijk en mede afhankelijk van de vraag in welke maj de NAVO in staat zal zijn zich aan te passen. Want ook he. j( westerse bondgenootschap staat voor de vraag wat haar be ijl staansrecht nog is als het militair-ideologische conflict, dai v Europa vijfenveertig jaar verdeeld heeft gehouden, uit beeli is verdwenen. Brieven graag kort an duidelijk geschreven. i De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden i stukken te bekorten Gestolen steen Onlangs werd bericht dat in Den Haag de gevelsteen met de klimmende beer uit het te slopen hoekpand Amsterdam se Veerkade/Spui in Den Haag is gestolen. Eind vorig jaar heb ik bij de gemeente Den Haag aandacht voor deze steen gevraagd en voorgesteld hem op te nemen in het nieuw te bouwen theatercentrum of te plaatsen bij soortgelijke ste nen in de tuin van het Haag n Gemeentemuseum. Als reactii i. daarop ontving ik van de Pro u jectorganisatie Stadsvernieu is wing bericht dat de steen tig, zijner tijd aan het Volksbuurt i museum zou worden overge dragen. Mogelijk kan de om standigheid dat er een bestem ming voor de steen is, de die tot inkeer brengen. Wat.grote mensen niet vertellen lees ik toch wel in de krant. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor Apothekersdijk 34. Leiden Telefoon: 071-122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon. 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19 00 u op za van 14 00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart: per maand t 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f 75,10 per jaar 284,50 per jaar f 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2