)NA centraal in Rondom Tien Ulverston viert eeuwfeest van de geboorte van Stan Laurel PC-Hooftprijswinnaar Kees Fens: schrijven is zo zuiver mogelijk schieten Toneelscholieren brengen drama in „Playback" Sterk samenspel van de Jonkies Leiden English Choir sterk in veelzijdig programma 3NST/RTV EcidócSouoant ZATERDAG 9 JUNI 1990 PAGINA 23 maar van de PC-Hooftprijs Kees Fens Mierlo. M' i gesprek met Hans FOTO: ANP DEN HAAG „De beschou wende schrijver schrijft zich zelf weg. Hij is hooguit de tweede stem en uit de sport weten we dat de tweede in de geschiedenis tot naamloosheid is gedoemd" Op deze wijze iro niseerde gistermiddag Kees Fens zijn werkzaamheid als (literair) criticus, bezigheid waarvoor hij gisteren in het Haagse Letterkundig Museum werd bekroond met de PC- Hooftprijs voor letterkunde. Zoals Fens ooit had opgemerkt dat de coryfeeën voor de prijs zich automatisch aandienden, zo was het de huidige jury on der leiding van professor A. L. Sótemann niet moeilijk geval len het werk van de criticus Fens te bekronen, ook al brak zij daarmee min of meer met een traditie die voorschrijft dat een romancier of dichter met deze prijs wordt be kroond. De enorme werkkracht, veel zijdigheid en eruditie van Fens werden zoals verwacht kon worden breed uitgemeten. Maar het belangrijkste dat de jury beklemtoonde was mis schien toch wel die nadrukke lijke en toch pretentieloze cul tuuroverdracht van Fens' stukken die de bekroonde zelf karakteriseert als werk in uit voering dat per definitie nooit voltooid wordt. In zijn dankwoord ging Fens in op de rol van de beschou wer, die per se in een hiërar chie staat, lees: een dienende rol in acht heeft te nemen je gens het werk dat hij aan zijn beschouwing onderwerpt. Na men van geliefde auteurs als Bernardus van Clairvaux, Thomas More, Erasmus, Paul Valéry en T.S. Eliott gingen door de zaal, niet om van een eruditie blijk te geven die on doordringbaar en afgesloten is, maar als voorbeelden van an dere cultuurdragers, die de traditie verder hielpen dragen Deze overdracht bestaat in het steeds opnieuw ontsluiten van wat die traditie aandraagt. Es sayeren is, aldus Fens, zo zui ver mogelijk schieten zonder te scoren. Want het laatste woord is per definitie nooit te zeggen. In dat verband hekelde hij de huidige universitaire cultuur waarin iets uitproberen juist onmogelijk wordt gemaakt. „Een object dat wordt be schouwd kan op die manier geen enkele andere betekenis en waarde krijgen dan de ver wachte". Met zijn voordracht illustreer de Fens opnieuw een van de voornaamste charmes van zijn kritische arbeid: die van zijn brede culturele horizon waarin het seculiere en het christelij ke element op zo'n natuurlijke wijze met elkaar zijn verbon den. En deze belangstelling weerspiegelde zich als het ware ook in het uiterst geme- leerde gehoor dat daar in het Haags Letterkundig Museum aanwezig was. Fens is een van de weinigen die de hier zo on overbrugbare waterscheiding tussen deze twee weet te over winnen en het landschap dat hij schetst wint er aan belang door. Om de pretentieloosheid van het gebeuren te onderstre pen, had Fens de zanger/gita- rist Joop Visser uitgenodigd. Hij vervulde een rol die Fens zelf duidelijk met ligt, die van de nar die de bourgeois - maar deze was niet of nauwelijks aanwezig - met zijn scabreuze teksten schoffeert. Maar de te genstelling tussen de officiële sprekers en de nar was wel erg groot. PAUL VAN VELTHOVEN wma-avond over DNA bij NCRV- evisie op zaterdag 9 juni met m mdom Tien'-special, Nederland 1, r en de film 'Lil* Story', Ne- iind 1, 21.04 uur. ILVERSUM Sinds de ïtdekking van het DNA, kern van iedere le- inscel en drager van de 5 inen, kunnen mensen de tyuur steeds meer in ei- !n hand nemen. Zo kun- ;n land- en tuinbouwge- assen door genetische anipulatie worden ver- eterd. En de eerste toe- issingen in de dierenwe- ild staan eveneens op de •empel. Welke conse- ïenties hebben deze luwste vindingen op de lens en hoever kunnen mogen wetenschappers >ei aarover gaat zaterdagavond •t dicussieprogramma 'Rond- n Tien' van de NCRV. Henk Mochel praat met deskundigen op gebied van DN A-onderzoek en met voor- en tegenstanders van de toepassingen. Na afloop van het programma wordt een gesprek uitgezonden dat Mo chel deze week had met de Rotterdamse geneticus profes sor Galjaard over genetische manipulatie en de toenemende kennis van erfelijkheids-facto ren. De thema-avond van de NCRV wordt besloten met de Britse film 'Life Story'. Een film voor fijnproevers want hierin wordt het verhaal ver teld van de Britse onderzoe kers Francis Crick en James Watson die in de jaren vijftig de erfelijkheidsdragers, het DNA, ontdekten en daarvoor in 1962 een Nobelprijs ontvin gen. Hoofdrolspelers in 'Life Story' zijn Jeff Goldblum, vooral be kend van de speelfilm 'The Fly', en Tim Piggot-Smith. 'Rondom Tien' begint met een grapje: Neeltje, de turbokoe als superontdekking van de DNA- wetenschappers, die naast gi gantische hoeveelheden aller gie-vrije melk ook medicijnen levert. Science fiction of de realiteit van morgen? Deskun digen laten voor de camera weten dat de 'techniek van het leven' inderdaad al zover is. Zo werden muizenembryo's in de Landbouwhogeschool in Wageningen geïnjecteerd met menselijke groeihormonen, met als resultaat een veel gro ter soort dat in een losser vel steekt. Door een mix van ge nen kunnen ook nieuwe dier soorten worden geboren, zoals de scheit (afkomstig van schaap en geit). Evenals erfe lijke eigenschappen als ziekten en afwijkingen soms al gecor rigeerd kunnen worden. De wetenschap blijkt heel wat in haar mars te hebben. Toe gevoegde eigenschappen kun nen bijvoorbeeld vlees zonder vet opleveren, eieren zonder cholesterol en veel voorko mende runder- en planten ziekten kunnen er door wor den voorkomen. Toch staat lang niet iedereen te juichen over deze ontwikkelingen. Een yeehouder vraagt zich in de uitzending af hoe zo'n nieu we 'transgene koe', zich wel zal voelen: „Als boer kijk je niet alleen naar geld verdie nen, je hebt ook iets op met je vee. Het is dan wel een voor deel wanneer door genetische manipulatie veel voorkomen de ziektes als uierontsteking wordt voorkomen, maar kwa len kun je tegenwoordig ook met andere maatregelen ver helpen." Een woordvoerder van de christelijke plattelandsjonge ren wijst de ontwikkelingen op ethische en religieuze gron den af: „God heeft elk wezen naar zijn aard geschapen. De mens mag niet als schepper naast God gaan staan." En een 'Rondom Tien'-panel buigt zich over de vraag of landbouw-Tiuishouddieren er felijk veranderd mogen wor den ten behoeve van onze ge zondheid en welzijn van de mensen. Zeven van de twaalf vindt van niet („Niemand weet of je in deze techniek in de toekomst kunt beheersen.") Vijf mensen vinden van wel: „Mensen zijn voor alle nieuwe ontdekkingen -bang geweest. Electriciteit werd destijds net zo goed tegengehouden. Maar ontdekkingen zijn ook een on derdeel van de schepping en die moeten, net als alle andere dingen in het leven, beheersd worden. We moeten het goede niet weglaten, louter en alleen uit angst voor mogelijk mis bruik." Verder wordt in 'Rondom Tien' ingegaan op erfelijke ziekten die door het DNA-on- derzoek steeds meer worden herkend. Zo is van de 50.000 ziekten inmiddels tien procent in kaart gebracht. Mensen bij wie bijvoorbeeld de tot demen tie lijdende ziekte van Hun- DNA-onderzoek in volle gang. De voor- en nadelen van dergelijk onderzoek komen uitgebreid aan de orde in 'Rondom tien'. FOTO: SP tington in de familie voor komt, kunnen door een onder zoek achterhalen of zij inder daad ook die ziekte zullen krij gen. Een volgende stap in de DNA- wetenschap lijkt dan logisch: ook bij mensen kunnen door genetische manipulatie derge lijke risico's worden voorko men. Professor Ginjaar wijst op het taboe dat op dit onder werp rust. Hij blijkt een voor stander van vrije, creatieve wetenschap: „Onze maatschap pij is zo bezig met het vaststel len van grenzen, dat de hele wetenschap daar onder gebukt gaat. Zo heeft niemand de vrij heid om nieuwsgierigheid te bevredigen. En daar gaat het in de wetenschap toch om." HELMA VAN DEN BERG layback, tv-drama door Amster- amse Toneelschool, regie Pieter erhoelf, VARA-tv, zondag Ned. 1, IILVERSUM - Het ligt voor e hand aan te nemen, dat een iguur als Hennie Huisman ïodel heeft gestaan voor het v-spel „Playback", dat fARA-tv zondagavond op het cherm zet. Mét deze veron- lerstelling houdt verder elke elijkenis op, want de populai- e tv-presentator Dennis raakt n dit spel ernstig in de nesten, lede door zijn toedoen is en- tele jaren geleden een meisje lachtoffer geworden van een 'erkeersongeluk, waarover hij in een kornuit uit hetzelfde ilasé-wereldje het stilzwijgen ewaren. Die kornuit in kwes- ie wenst op zeker moment ichoon schip te maken, maar lan zal de roem van Dennis lanzienlijk kelderen. )it drama wordt gespeeld door tudenten van de Amsterdam- >e Toneelschool, met name de vierde klas een jaar voor het ifstuderen. Om de leerlingen van deze school met het oog op ue werkgelegenheid ook ver trouwd te maken met tv-werk ontvangen zij ook daarin scho- ing. De proeve van bekwaam heid, die zij moeten afleggen, werd opgepakt door de VARA, regisseur Pieter Verhoeff er op afstuurde. Deze vertelt dat er op deze wijze voor de naaste toekomst nauwer con tact zal worden gelegd tussen de omroep, in dit geval de VARA, en wat jaarlijks aan to neelgeslaagden in het acteurs circuit terecht komt. Dit „wer ken voor de camera" doet de omroep de eis stellen, dat er van een origineel script wordt uitgegaan en niet wordt terug gegrepen op uitgesleten spel vormen, eerder gehanteerde modellen. Daartoe vroeg men de leerlingen van de Filmaca demie een oorspronkelijk stuk te schrijven, evenwel op een gegeven uit eigen koker. Dualisme Nu kwam de regie daarmee di rect voor een dualisme te staan. Dit zou in de toekomst wel meer problemen op kun nen leveren. Hij moet nl. de leerlingen, een dozijn jongens en meisjes, zowel kleinkunstig in actie brengen als hun dra matisch talent aanspreken. Bij dit soort leerlingprojecten moet de regie er voor zorgen, dat er een spel ontstaat, waarin beide toneelvormen voorhanden zijn en dat bovendien meer bevat dan een imitatie van het voor afgaande. Daar ziet het spel „Playback" dan ook duidelijk naar uit. Het hinkt nochtans lichtelijk op twee gedachten. Een dramatische confrontatie in de kleedkamer wordt ge volgd door een lange scène van .een zingende debutante, een playbackend meisje. En zo ver volgens. Regisseur Verhoeff geeft toe, dat hij daar ook wel een beetje tegen aan heeft zit ten kijken. Hij kon weinig an ders. Intussen krijgen de acteurs wel kans aan hun rollen een eigen invulling te geven. Arthur Schlemper als Dennis legt in zijn karakter een dubbele bo dem, de opgewekte held naar zijn publiek toe en fel 'van leer tegen kornuit Ernst (Job Rede laar), die aan zijn reputatie tornt. De vrienden en vrien dinnen om Dennis heen tonen een verscheidenheid aan hou dingen naargelang hun betrok kenheid in deze .affaire, inclu sief de roddeljournalist Michiel Romeijn met een neus voor sensatie. Het discopubliek wordt gevormd door inwoners van Heerhugowaard waar het spel werd opgenomen. TON OLIEMULLER Miriam Makeba terug naar Zuid-Afrika De zwarte Zuid zangeres Miriam BRUSSEL afrikaanse 0 Makeba (58) zal morgen voor het eerst in 31 jaar naar haar geboorteland terugkeren. Zij heeft dat gisteren in Brussel lezegd. .Ik voel me verdoofd", vertel de zij, „ik geloof het pas als ik in het vliegtuig zit". Makeba, sympathisante van de anti- apartheidsorganisatie ANC, verliet Zuid-Afrika in 1959 (Van onze correspondent Roger Simons) LONDEN Het Noor dengelse stadje Ulverston viert op 16 juni de hon derdste verjaardag van de geboorte van zijn grootste zoon: Arthur Stanley Jef ferson (1890-1965), de ti mide, magere helft van het komische filmteam Stan Laurel en Oliver Hardy. Dunne Stan en dikke Oily waren destijds wereldberoemd. De mees te bioscoopliefhebbers vonden hen het grappigste filmduo onder de zon. Stan en Olly maakten samen 105 films. Hun beste werk da teert van voor 1940. Laurel en Hardy-producties worden nog geregeld vertoond op de tv; te genwoordig zijn de meeste van hun films ook als video's te koop of te huur. Arthur Stanley Jefferson was de zoon van een theaterdirec teur en impressario. Arthur werd te Ulverston geboren in numero 3 op de Argyle Street. Ulverston, genaamd naar een Saxische grootgrondbezitter die Ulph heette, is een rustig plaatsje, gelegen aan de Baai van Morcambe, vlak tegen over de bekende noordweste lijke badplaats Blackpool. Bill Cubin, een trouwe fan van Stan en Olly, runt op Ulver- stons Upper Brook Street een „Laurel and Hardy Museum" waarin bezoekers (het entree geld bedraagt een pond; kinde ren betalen 50 pence) zijn uit gebreide verzameling souve nirs kunnen bekijken. Cubin, die ooit burgemeester van Ul verston was, vertoont boven dien een hele serie Laurel en Hardy-films. De geboorte van Stan Laurel zal ook worden herdacht in het Schotse Glasgow. Stans ou ders verhuisden van Ulverston naar Schotland toen hij nog een kleine jongen was. Stan liep daar school en trad er cir ca 1905 voor het eerst op als komiek. Hij maakte dit debuut in de negentiende eeuwse mu- sic-hall „Panopticon", waar van de restanten terug te vin den zijn boven een winkel. Stan Jefferson had voor deze gelegenheid vaders slipjas en hoge hoed geleend. Zijn pa, Arthur Jefferson, was in Glas gow directeur van de „Scotia", een music-hall (varieté-thea- ter) dat later werd omgedoopt tot „Metropole". Stans moeder, Madge, ligt begraven op het kerkhof van het district Cat- hart. Arthur Stanley Jefferson trok kort na 1905 met de artistieke troep van Fred Karno op een veeschip naar het beloftevolle Noord-Amerika. Dit haveloze stelletje Britse „artiesten" zocht eerst zijn geluk in vau devilletheaters. Jefferson liet zich voortaan kortweg Stan Laurel noemen en belandde uiteindelijk in Hollywood. Na enkele solo-optredens in stomme filmpjes vormde hij in 1926 op advies van producer Hal Roach een vast team met de Amerikaan Oliver Hardy dat in de kortste keren verras send veel bijval oogstte. Zelfs de komst van de „talkies" (ge luidsfilm) was voor Dunne Stan en Dikke Olly geen hin dernis. Hun succes leek wel onbegrensd. Ongeveer een kwart van hun totale produc- Stan Laurel, links, in een van zijn rollen met Oliver Hardy. FOTO: PR tie bestond uit lange speelfims; alle andere waren van het korte soort. Bedeesde Stan speelde een grote rol bij de samenstelling van hun inhoud. Een groot deel van de beste „gags" kwa men van hem. In 1941 werd het duo aangeworven door Twentieth Century Fox. Van toen af ging het met hun films bergaf. Het grappige duo dat zo vaak met grote bijval dom me pantoffelhelden en onhan dige avonturiers had gespeeld, verdween uit de belangstel- ling. In Groot-Brittannië maakten wijlen Stan en Olly enkele ja ren geleden een onverwachte come-back met hun charman te uitvoering van de song „In the Blue Ridge Mountains of Virginia", uit hun film „Way Out West" (1937). Dit stukje geluidsband bereikte toen zo waar de Britse "hit parade". Er werd direct een plaatje van gemaakt dat onvoorstelbaar goed verkocht. Stans en Olly's nazaten verdienden er goud Het Nationale Filmtheater van Londen viert deze maand het Stan Laurel-jubileum met de vertoning van de beste Laurel en Hardy-films. Britse fans van het tweetal, die lid zijn van de internationale vereni ging „The Sons of the Desert" (genoemd naar een Laurel en Hardy-productie), congresse ren van 15 tot 18 juni in Blackpool om samen met dui zenden andere liefhebbers van het Stan en Olly-genre de honderdste verjaring van Lau rels geboorte op passende wijze te herdenken. Amerikaanse filmprijzen voor Nederlanü&e_cineasten CHICAGO Twee Neder landse cineasten hebben giste- Video Festival' in Chicago een Gold Camera Award gekre gen. Louis van Gasteren is on derscheiden voor 'Een zaak van niveau' en Pieter de Kroon voor 'Cadans'. •Henk van Mierlo kreeg daar naast een Silver Screen Award' voor zijn film 'Pushing the Limits'. Voor het festival werden meer dan 1500 films uit 29 landen ingezonden. 'Jij, de stad' uitverkocht DEN HAAG De voorstellingen van 'Jij, de stad', waarin men sen steeds individueel door een aantal acteurs door Den Haag op sleeptouw worden genomen, zijn uitverkocht. 'Jij, de stad', een co-productie van Het Gebeuren en Mickery en geregisseerd door Fiona Templeton, loopt nog tot en met 22 juni. De Jonkies spelen De vrek van Mo lière. Regie: Bert Jonk. Kleding: Ka rin Smit. Muziek: Gert-Jan Masurel. Gezien op de Vlietschans op 8 juni. Midden op de speelvloer ligt een pak oude kranten, de tafel van de vrek, die het niet breed laat hangen. Zelfs afgescheur de snippers raapt hij op om ze weer aan de stapel toe te voe gen. Een mooi beeld. Achter, op het verhoogde podium ligt een slordige hoop kranten waarin de schat is verborgen. De Jonkies, de acteurs van scholengemeenschap De Vliet schans, spelen De vrek van Molière met spaarzaam decor. Achter aller lei zetstukken kun je je maar verstoppen, vindt regisseur Bert Jonk. Met het kale toneel stelt hij dus hoge eisen aan zijn spelers, en die kunnen ze aan. Ze weten waar ze staan, waar om ze er staan en wat ze doen. De timing in de dialogen is uitstekend. Ook de gevarieerde speelstij len waarmee de personages worden uitgediept, beheersen ze. De vrek (Henk Lardee) loopt consequent als een ouwe man, praat zelfs schraperig, maar wordt geen stripfiguur. Zijn zoon (Jurriaan Westra) is juist kwistig met mooie woorden. Femme fatale Frosi- ne (Nienke Dijkstra) smeert hem net mooi temerig aange dikt stroop om de mond. Na de pauze verliest de voor stelling wat van zijn kracht. Dat komt voor een deel door het stuk: Molière zadelt de re gisseur van L'Avare op met een onmogelijk einde waarin een familie die ooit schipbreuk leed herenigd wordt. Maar ook krijgen de spelers meer moeite met de invulling van hun rol len. Als de vrek van zijn knecht meent te horen dat die de schat heeft gestolen, rea geert hij gelatener dan je mag verwachten na zijn woedeuit barstingen om niets van voor de pauze. Maar dit zijn opmerkingen bij schooltoneel dat zelf een hoge standaard heeft gesteld, door deze en door eerdere voorstel lingen. De vrek van voor de pauze was een hoogtepunt, daarna werd het wat minder. Maar wat de Jonkies weer lie ten zien, blijft heel knap. DICK VAN TEYLINGEN Spectaculaire schoonheid in 'La Sylphide La Sylphide. Ballet van Bournonvil- le Door het Koninklijk Vlaams Bal let. In het AT T Danstheater in Den Haag. Gisteravond. Herhaling: Vanavond. Zelfs moderne choreografen ontdekken meer en meer de schoonheid van de ballerina op spitzen. Dat heeft weinig met nostalgie, maar alles met toegevoegde podiumwaarde te maken als gezond tegenwicht tegen de wegpoetsers van ro mantiek en pathos. Het Ko ninklijk Vlaams Ballet, dat nog vaker op Nederlandse po dia zou moeten komen - Den Haag is een gelukkige uitzon dering - doet niet alleen de vraag rijzen, waarom ook ons land, net als o.a. Spanje, Dene marken. Engeland, Canada, geen Koninklijk ensemble heeft, maar het gezelschap le vert telkens opnieuw het be wijs wat een streng klassiek getrainde groep in haar mars heeft. Artistiek leider Robert Denvers is met zijn verrassend jeugdig Vlaams ensemble koerszeker op weg naar een wereldtop. Dat bleek al in 'Don Quichotte' en dat komt nu in de spectaculaire schoon heid van het oudste klassieke ballet ter wereld, 'La Sylphide' uit 1832, nog sterker naar vo ren. Bij alle exploderende energie blijven schoonheid en emotie in evenwicht. Denvers gaat zichtbaar uit van de een voud en muzikaliteit van de beweging zelf. In dit beroemde ballet in de choreografie van Bournonville, door diens op volger bij het Koninklijk Deens Ballet Flemming Flindt aangevuld en verrijkt met en kele fragmenten uit de oudste Franse versie, krijgen liefheb bers een verfijnde lichte dans kunst voorgeschoteld, schijn baar broos als porselein, maar vooral de benen verraden hier feilloos scharnierend staal. Onder de solisten fameuze springers, o.a. de bij Roland Petit werkende sterdanser Jan Broeckx als James. Het corps de ballet is, in tegenstelling tot voorheen, veel meer dan deco ratief dwarrelend dansvolk en het oogverblindende 'bataillon des tutus' bleek in dit ballet blanc dramatisch en mimisch volledig geïntegreerd. Nergens - en dat mag juist in ons land nog wel eens worden gezegd - visueel storende ongelijkheid in lengte. Zelfs de jongste jeugd was in dit met veel to neeltechnisch vernuft vertolk te Schotse wel en wee niet ra- votterig en buiten scenisch verband, maar uiterst gedisci plineerd in romantische ver kleining volwaardig dansant aanwezig Het Koninklijk Vlaams Ballet nam met deze klassieke verrukking afscheid voor dit seizoen van het gere- nommerde danspodium aan het Spui. Terecht benutten veel Hagenaars en randstede lingen dit weekeinde deze laatste kans. FRANK DELBOY Concert door het Leiden English Choir onder leiding van Wim van Meeuwen. Werk van Tomkins, Holst, Rutter, Vaughan Williams, Duruflè en Bach. Gehoord in de Evangelisch Lutherse Kerk te Leiden op 8 juni. Herhaling vanavond in de Wilhelmi- nakerk te 's-Gravenhage om 20.15 Het Leiden English Choir blijft zijn afkomst trouw. Sa mengesteld uit leden en oud leden van de vakgroep Engels van de Leidse universiteit, be staat een belangrijk deel van het programma al sinds jaar en dag uit composities van Engel se toondichters. Maar ook werk van andere oorsprong geniet de aandacht van het koor. Zó ook gisteravond in een goed bezette Lutherse kerk, waar in het gedeelte na de pauze composities van Mau rice Duruflé en Johann Sebas tian Bach werden vertolkt. Het koor zong alles a capella en maakte daarbij een goede indrqk- Helaas verloren de twee madrigalen van Thomas Tomkins (1572-1656) waarmee het programma werd geopend, 'O let me live for true love' en 4 'O let me die for true love' veel van hun charme. Ze wer den keurig gezongen maar ook niet meer dan dat. De klank was hees, de uitdrukking vlak en het geheel tot geeuwens toe saai. Het moeten de zenuwen zijn geweest, want van het volgende lied. het Victoriaans getinte 'I love my love' van Gustav Holst (1874-1934) bracht het koor in een homo gene klank een sprankelende en meeslepende versie waarin echt verlangen en echte hoop doorklonk. Niet minder door leefd was vervolgens de ver tolking van het programmati sche en suggestieve 'Swansea town', eveneens van Holst. Van John Rutters 'Five Child hood Lyrics' waren vooral 'The owl and the pussy-cat' en het uitbundige 'Sing a song of sixpence' voorbeelden van fraai gestroomlijnde koorzang Van Duruflé klonken vier mo tetten. Het eerste, 'Ubi caritas' en het derde, 'Tu es Petrus' brachten Duruflé's heldere en doorschijnende stijl het beste voor het voetlicht, maar ook het door uitsluitend vrouwen stemmen uitgevoerde tweede motet, 'Tota pulchra es', klonk overtuigend, zij het niet altijd helemaal zuiver. Zoals in zijn meeste werk, liet Bach zich ook bij het schrijven van een van zijn indrukwek kendste koorwerken, 'Jesu, meine Freude' volledig leiden door de retorische principen die in zijn tijd in alle takken van kunst werden nageleefd. Het resultaat is een zeer ex pressieve en daardoor soms grillige tekstbehandeling. Doel hiervan is de toehoorder zo veel mogelijk in het gemoed te treffen. Onder de handen van Van Meeuwen, die zich wijse lijk veel door Bach liet gezeg gen, beleefde dit werk gister avond een alleszins interessan te uitvoering: krachtig maar ook verstild, zonder ooit aan zoete sentimentaliteit ten prooi te vallen. TOM STRENGERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 23