Zwitserse regering
bemoeit zich met
bisschopsbenoeming
Est gekozen tot nieuwe
patriarch Russische kerk
Goed dat scholen onderling verschillen
CeicLcGomcml
t
kerk
wereld
Christelijke Ambassade
betaalt voor
emigratie Sovjet-joden
Rooms-
Katholieke
Kerk
blijft
groeien
Schoolwijzer
Bezetters Eindhovense Lambertuskerk na 18 jaar strijd beloond
Epilepsie?
miT ÊcidócSoiwatit
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidócSomant
VRIJDAG 8 JUNI 1990 PAGINA
:in'
NIET MEER WEDDEN OP OPVOLGER AARTSBISSCHOP RUNCIE
LONDEN Een van de groot
ste Britse bookmakerfirma's,
William Hill, accepteert geen
weddenschappen meer over de
opvolging van de anglicaanse
aartsbisschop Robert Runcie.
Hill nam zijn beslissing nadat
opeens enorme bedragen wer
den gezet op bisschop John
Taylor, die tot voor kort als
volstrekte outsider werd be
schouwd (10:1).
De plotselinge opkomst van de
bisschop van St. Albans (in
middels 5:2) als hoofd van de
Anglicaanse Kerk heeft vol
gens een woordvoerder van de
bookmakersfirma waarschijn
lijk te maken met een enquête
waarin Taylor voor 42 procent
van de ondervraagden favoriet
is. De firma sluit echter ook
niet uit dat er geheime infor
matie is uitgelekt en vond het
daarom beter de weddenschap
pen te beëindigen. De bisschop
in kwestie reageerde opge
lucht: „Ik beschouw mezelf
niet als een paard."
Andere Britse bookmakers
houden hun bureaus nog wel
open voor de kerkelijke wed
denschappen. Bij Ladbroke
staat aartsbisschop John Hab-
good van York hoog bovenaan
(3:1). Andere favorieten zijn
aartsbisschop Robin Eames van
Armagh en bisschop John
Waine van Chelmsford, beiden
met een quote van 7:2. Taylor
staat bij Ladbroke 4 tegen 1.
Meteen nadat Runcie enkele
maanden geleden bekend
maakte dat hij per 31 januari
1991 zijn functie als primaat
neerlegt, kwamen de bookma
kers in actie. Op dit moment is
een commissie van de Kroon
op zoek naar twee mogelijke
opvolgers, waaruit de Britse
premier Margaret Thatcher
uiteindelijk haar keus moet
maken.
Wat kort is en
goed is tweemaal
goed
BERN/ZURICH De
benoeming van de om
streden bisschop Wolf
gang Haas is inmiddels
ook in de Zwitserse rege
ring onderwerp van ge
sprek. De christen-demo
cratische parlementariër
Rolf Seiler heeft het ka
binet gevraagd een verte
genwoordiger bij het Va-
ticaan te benoemen om in
de toekomst dit soort on
gelukken te voorkomen.
zo'n openlijke opstand", aldus
Seiler, verwijzend naar de
nog steeds groeiende stroom
kerkelijke protesten tegen de
zeer behoudende Haas. Ver
dere toespitsing van het con
flict betekent volgens hem
een gevaar voor de religieuze
vrede in Zwitserland.
De diplomatieke betrekkin
gen tussen Zwitserland en het
Vaticaan zijn eenzijdig: in
Bern zetelt wel een vertegen
woordiger van het Vaticaan,
maar de kerkelijke staat moet
het sinds jaar en dag zonder
Zwitserse diplomaat stellen.
Seiler vindt het onderhand
wenselijk dat het kabinet aan
Het ontslag van vicaris-gene
raal Gebhard Matt, een van
de eerste impopulaire maatre
gelen van de nieuwe bisschop
van Chur, heeft in vijf dagen
tijd al meer dan 10.000 pro
testbrieven opgeleverd. Voor
Matts opvolger Christoph Cas-
setti is vanaf 1 juni overigens
nog geen plaats op het bureau
van het vicariaat. De werkge
ver deelde mee dat Matt recht
heeft op een overgangsperio
de van drie maanden en in
die tijd ook nog aanspraak
kan maken op bureau-facili
teiten.
JERUZALEM De In
ternationale Christelijke
Ambassade in Jeruzalem
financiert vluchten met
Sovjet-joden naar Israël.
Per vlucht wordt 80.000
dollar (ruim 150.000 gul
den) aan de Jewish Agen
cy overgemaakt. Christe-'
nen in de Bondsrepu
bliek, Zweden en Finland
hebben dergelijke vluch
ten gesponsord.
„Op deze wijze willen we
christenen in de hele wereld
uitdagen daadwerkelijk de
Sovjet-joden te helpen," aldus
ds. Johann Lückhoff, direc
teur van de Christelijke Am-
Ds. Willem J. Glashouwer,
voorzitter van de Nederlandse
stichting Christenen voor Is
raël, voegt er aan toe: „Wij
vormen een uitzondering in
Europa. De meeste kerken,
inclusief het Vaticaan, staan
niet achter Israël."
Het zijn overigens niet alleen
joden, maar ook christenen
die op het Ben Goerion-vlieg-
veld in Lod landen. Ongeveer
eenderde van de Sovjet-joden
heeft een christelijke echtge
noot of echtgenote, het gevolg
van jarenlange assimilatie.
Israëlische autoriteiten ver
wachten dat zo'n 20.000 Sov
jet-joden per maand in Israël
zullen arriveren. Al meer dan
een miljoen Joden in de Sov
jetunie hebben een uitreisvi
sum aangevraagd. Minder dan
0,1 procent vestigt zich op de
Westelijke Jordaanoever of in
de Gazastrook, terwijl onge
veer 10 procent terecht komt
in Jeruzalem, inclusief het
Arabische Oost-Jeruzalem.
De Christelijke Ambassade
werd in 1980 vanuit Neder
land opgericht als reactie op
de oproep van de Veiligheids
raad aan de regeringen hun
ambassade terug te trekken
uit Jeruzalem, dat buiten Is
raël niet als de hoofdstad van
de joodse staat wordt erkend.
Op verzoek van de Israëlische
regering heeft de Christelijke
Ambassade toegezegd geen
pogingen te ondernemen jo
den tot het christendom te be
keren.
Hoogleraar Nijmegen
wordt priester
DEN BOSCH Bisschop J.
ter Schure van Den Bosch
wijdt morgen de Nijmeegse
hoogleraar in de wijsbegeerte
dr Cees Struyker Boudier
(52) tijdens een plechtige eu
charistieviering in de Sint-
Janskathedraal in 's-Herto-
genbosch tot priester. Naast
hem worden nog drie andere
diakens tot priester gewijd.
Struyker Boudier studeerde
theologie in Leuven. Voordat
hij in Nijmegen tot hoogleraar
werd benoemd was hij jaren
lang psychologisch consulent
van instellingen van reclasse
ring en maatschappelijk werk.
Struyker Boudier is weduw
naar en vader van twee kin
deren. Hij was actief binnen
de Dominicusparochie in Nij
megen en deed in één jaar
zijn priesteropleiding. Voor
zijn priesterschap zal hij drie-
tiende van zijn professoraat
inleveren. Hij is een voorstan
der van een minder conserva
tief denken van de kerk over
seksualiteit.
Naast Struyker Boudier wor
den gewijd Mare Timmer
mans (25), lid van de Emma-
nuüelgemeenschap Nederland
te Helvoirt, Felie Spooren
(36), tot zijn diakenwijding
katecheet en schoolpastor in
Tilburg en lid van de Fraters
in Tilburg, en Gerard van
Hoof (35), voormalig onder
houdsmonteur.
Een aantal bisschoppen, deel uitmakend van de verkiezende raad.
MOSKOU De Russ-
sisch-Orthodoxe Kerk
heeft metropoliet Aleksej
van Leningrad en Novgo
rod gekozen tot haar
nieuwe leidsman. Hij
volgt als patriarch van
Moskou en geheel Rus
land patriarch Pimen op,
die 3 mei op 79-jarige
leeftijd is overleden.
Aleksej (67), lid van het Sov
jetcongres van volksafgevaar
digden sinds maart en een
van de presidenten van de
Conferentie van Europese
Kerken, komt aan het hoofd
te staan van een kerk, die in
de Sovjetunie ongeveer 50
miljoen geloviggen telt en in
het buitenland enkele miljoe
nen.
De verkiezing door de natio
nale raad van bisschoppen,
priesters en leken, waarin elk
bisdom is vertegenwoordigd,
vond donderdag plaats in het
Drieëenheid-Sint Sergius-
klooster te Zagorsk bij Mos
kou.
Patriarch Aleksej werd op 23
februari 1923 geboren als
Aleksej Ridiger te Tallinn, de
hoofdstad van Estland. In
1961 werd hij benoemd tot
bisschop van Tallinn en Est
land, drie jaar later tot aarts
bisschop.
Aleksej is sinds enige jaren
permanent lid van de Heilige
Synode, het belangrijkste be
stuurslichaam van de Rus-
sisch-Orthodoxe Kerk. Buiten
de Sovjetunie is hij bekend als
een van de presidenten van
de Conferentie van Europese
Kerken (KEK), die vorig jaar
de Europese bijeenkomst over
gerechtigheid, vrede en het
behoud van de schepping te
Basel organiseerde. Verder is
hij actief in de Wereldvredes-
raad, die altijd trouw het vre
desbeleid van het Kremlin
heeft gevolgd en zoals de ove
rige metropolieten heeft hij
zich jarenlang geconformeerd
aan wat de Sovjetstaat van
hen verwachtte. In het hevig
vervuilde Estland heeft hij
zich de laatste tijd ingezet
voor het milieu.
Joodse verdeeldheid over protest tegen Israël
AMSTERDAM De ortho
doxe rabbijnen van Neder
land vinden het 'een kwalijke
zaak' dat enkele joodse orga
nisaties zondag en maandag
tegen het beleid van Israël
gaan demonstreren. Om hun
solidariteit met de joodse staat
te betuigen, zullen de rabbij
nen op hetzelfde moment een
bezoek aan de ambassadeur
van Israël brengen.
Onder het motto 'Joodse orga
nisaties willen vrede met de
PLO' hebben het kritisch
joods platform Blanes, de
stichting Joods Palestijnse Di
aloog en het comité Vrouwen
in het Zwart opgeroepen tot
een 'picket-line' van 24 uur
voor de Israëlische ambassade
in Den Haag. De rabbijnen
willen vooral de indruk weg
nemen dat de drie organisa
ties namens joods Nederland
spreken.
Vrede met de PLO achten zij
„verraad aan de werkelijke
vredesidealen van onze broe
ders en zusters in Israël".
„Een ieder dient zich te be
denken dat op het moment
dat deze picket-line plaats
vindt in Israël duizenden jon
ge mensen op wacht staan.
Dat zijn de Israëlische solda
ten die de joodse staat en haar
volk beschermen tegen de
moordende aanslagen en oor
logsdreigingen van die orga
nisaties als Blanes vrede den
ken te kunnen sluiten."
In de een verklaring van de
organisaties wordt de PLO
gevraagd zich te distantiëren
van de recente aanval van de
PLF aan de Israëlische kust.
VATICAANSTAD Het
aantal rooms-katholieken is
tussen 1978 en 1988 met 19
procent gegroeid tot bijna 890
miljoen. Dit blijkt uit het sta
tistische jaarboek van de
Rooms-Katholieke Kerk dat
donderdag in het Vaticaan is
gepresenteerd.
In Afrika groeide de RK
Kerk in deze jaren met onge
veer 50 procent en telt nu
naar schatting 81 miljoen le
den. Het aantal bisschoppen
steeg met 13 procent tot 4.126
Wereldwijd telt de kerk in
middels 401.930 priesters, zo
meldt het jaarboek.
Jongerendag
jubilerend WKJ
in Den Bosch
De Werkgroep Katholieke
Jongeren bestaat twaalf en
een half jaar en viert dit mor
gen in Den Bosch met een bij
eenkomst in de Kempenhal
van de Brabanthallen in Den
Bosch.
De Werkgroep wil jonge men
sen stimuleren tot een bewus
tere geloofsbeleving en doet
dit door het in stand houden
van zo'n veertig aparte afde
lingen en via activiteiten zoals
een voettocht naar Banneux,
jongerenkampen en tiener
kampen en een jaarlijkse ont
moetingsdag.
Het feest begint in Den Bosch
om 14.30 met een eucharistie
viering door mgr. J. ter Schu
re. Daarna is er toneel en di
verse sketches, 's Avonds tre
den diverse bands op. Kosten
10, inclusief maaltijd.
Je hoort nogal eens zeg
gen, dat in ons land de
scholen van verschillende
richtingen steeds meer op
elkaar zouden gaan lij
ken. Aan de andere kant
is het maar al te duidelijk
dat ons land steeds pluri
former en meer multi
cultureel wordt. Hoe valt
dat met elkaar te rijmen?
En wat in dit kader te
denken van zogeheten sa
menwerkingsscholen en
van het openbaar onder
wijs?
Om een indruk te krijgen van
de omvang van onze plurifor
miteit en van het verschil tus
sen de verschillende richtin
gen moet men eens kijken
naar de verschillende stro
mingen die zich in aetherland
manifesteren.
Vlak na de oorlog werden de
uitersten zo min of meer ge
vormd door de NCRV en de
VARA. Er zijn toen pogingen
in het werk gesteld om te ko
men tot een Nationale Om
roep. Met name gebeurde dat
door de aanhangers van de
zogeheten doorbraak, die con-
fesssionele partijvorming niet
meer zagen zitten. Die Natio
nale Omroep heeft het niet
gehaald.
Tegenwoordig spreekt men
hoogstens over meer samwer-
king tussen verschillende pu
blieke omroepen, maar als
men nu naar de uitersten
kijkt, de EO en de VPRO dan
is die afstand toch bepaald
door drs. K. de Jong Ozn.
veel groter geworden vergele
ken bij 1945. Een bekende uit
spraak van Idenburg luidt: de
kracht van een natie blijkt uit
de manier waarop zij met
haar verscheidenheid omgaat.
Verscheidenheid in de om
roep maar ook in het onder-
Pacificatie
Men weet dat de schoolstrijd,
eind vorige eeuw, begin deze
eeuw daarover ging: om de
verschillende richtingen, stro
mingen, in ons volk het recht
te geven eigen scholen op te
richten waar kinderen onder
wijs konden krijgen zoals de
ouders-oprichters dat wen
sten. Dat werd het bijzonder
onderwijs, dat nu 70% van het
totale onderwijs uitmaakt. Dat
bijzonder onderwijs wilde niet
alleen het recht om te be
staan, men vond ook dat men
als belastingbetalers recht had
op evenveel geld voor het on
derwijs als zij die hun kinde
ren naar een openbare school
stuurden. Die gelijkstelling
kwam bij de Pacificatie van
1917 en duur tot vandaag de
dag voott.
Het openbaar kreeg een apar
te positie als 'vluchtheuvel-
school'. Iedereen had recht op
onderwijs. Als men z'n kinde
ren niet naar een bijzondere
school in de regio wilde stu
ren moest daar voor leerlin
gen van allerlei soorten rich
tingen een openbare school
zijn. Deze moest daarom neu
traal zijn en algemeen toegan
kelijk. Nu zijn er nogal wat
voorstanders van de openbare
school die vinden dat zij veel
meer moet zijn dan zo'n
vluchtheuvelschool, namelijk
een soort samenerkingsschool,
waarin mensen van verschil
lende richtingen samenwer
kingen in het onderwijs. De
genen die dit wilden zijn al
tijd een minderheid in ons
volk gebleven. Bovendien stu
ren een kleine 90% van de
kerkelijk meelevenden kinde
ren naar een confessionele
school. Nog eens plm. 5% naar
een zogeheten bijzonder-neu-
trale school. Dat komt er dus
op neer, wat velen al lang
wisten, dat het openbaar on
derwijs op de meesten plaat
sen gewoon de school is ge
worden van het onkerkelijk
deel van ons volk.
Verder moet worden gecon
stateerd dat op vele openbare
scholen weinig aan de identi
teit wordt gedaan, zoals die in
de wet wordt verwoord (bij
dragen aan de ontwikkeling
van de leerlingen met aan
dacht voor de levensbeschou
welijke en maatschappelijke
waarden zoals die leven in de
Nederlandse samenleving).
De meeste scholen waarin
confessionelen en niet-con-
fenssionelen (of hoe men ze
ook wil noemen) samenwer
ken, zijn geen openbare maar
bijzondere scholen. In de
kringen van die samenwer
kingsscholen vindt men vaak
de openbare bestuursvorm
niet de meest geschikte om tot
een goede samwerkingsschool
te komen. Het lijkt me, dat zij
gelijk hebben. Want in zo'n
school moeten de ouders van
allerlei richtingen veel voor
het zeggen hebben, bepaald
meer dan in openbare, die
toch altijd overheidsscholen
blijven. Voorstanders van
confessionele (rooms-katho-
liek- en protestants-christe
lijk) onderwijs voelen niet
voor zo'n samenwerkings
school als hierboven beschre
ven, omdat zij de „bandbreed
te" van de pluriformiteit te
groot vinden. Zoals hierboven
al geschetst werd is de pluri
formiteit van de Nederlandse
samenleving steeds verder
toegenomen. Daarom lijkt het
hun (en mij) ondoenlijk om in
zo'n brede samenwerking tot
een duidelijk schoolconcept te
komen. Binnen het confessio
neel onderwijs kunnen er
naast de P.C. -en R.K. scholen
ook nog z.g. interconfessionele
scholen zijn, waarin protes
tanten en katholieken samen
werking.
Programmascholen
Het is dus beter om de pluri
formiteit van onze samenle
ving tot uitdrukking te laten
komen in verschillende, dui
delijk van elkaar te onder-
scheiden scholen. Dan valt er
voor de ouders echt iets te
kiezen. De duidelijkheid in de
identiteit van die scholen en
de presentatie ervan zou sterk
gediend worden als die scho
len in een kort program zou
den aangeven hoe zij hun
doelstelling vertalen in hun
onderwijs- en vormingsaan
bod. Daarover zouden allen
binnen de school het eens
moeten worden. Het zou de
pluriformiteit daar ook goed
kunnen inkaderen. Zo'n pro
gram zou trouwens aan te be
velen zijn voor scholen van
alle richtingen. Zo kan de
pluriformiteit in onze samen
leving leiden tot scholen die
zich onderscheiden door hun
„openbare" programs.
Als we de pluriformiteit goed
vertalen, gaan scholen dus
juist minder op elkaar lijken.
Het is voor de omgang met
onze verscheidenheid van es-
sentieële betekenis dat de ver
schillende richtingen in het
onderwijs niet als hun eerste
prioriteit zien elkaar te be
vechten om hun „marktaan
deel", maar ieder voor zich in
de eerste plaats proberen
vorm te geven aan hun pro-
EINDHOVEN/DEN
BOSCH Bisschop Ter
Schure van Den Bosch
heeft achttien jaar na de
bezetting van de Eindho
vense Lambertuskerk
weer een officiële pries
ter aangesteld voor deze
parochie. „De bezetters
zijn uiteindelijk beloond
voor hun doorzettingsver
mogen. Ze hebben de
kerk open willen houden
en dat is ze gelukt", aldus
zijn woordvoerder.
De Lambertuskerk zou na sa
menvoeging van een aantal
parochies in 1972 op last van
het bisdom worden gesloten.
De parochie nam dat niet,
ging over tot de bezetting van
de kerk en vocht (tevergeefs)
tot in Rome de beslissing van
de bisschop aan. De stichting
Lambertuskerk heeft er
sindsdien voor gezorgd dat de
vieringen konden doorgaan -
tegen de wil van het bisdom.
Enige tijd geleden heeft ze de
bisschop verzocht de betrek
kingen te normaliseren.
Ter Schure heeft nu Jan
Groos - een van zijn eerste
wijdelingen - benoemd voor
de Lambertusparochie.
Deken F. Verhoeven van
Eindhoven, tevens pastor van
Gestel-Zuid waarbij de illega
le parochie zich nu moet voe
gen, wil echter wel kwijt dat
het goed is dat de Lambertus-
gemeenschap uit zijn isole
ment komt.
In de loop der jaren heeft
deze parochie „een bepaald
stempel" gekregen. De gelovi
gen hechten zeer aan een tra
ditionele liturgie en hebben
hun eigen identiteit in de on
derhandelingen met het bis
dom ook goed laten meespe-
Walesa's positie
WALESA, de held van het vrijheidslievende Poolse volk.i n)
als leider van de vakbond Solidariteit een machtig man. Hi
moet echter ophouden politiek te bedrijven met zijn vak 1
bondspet op. Steeds duidelijker blijkt immers dat hij voor d
grote politiek zo weinig gevoel heeft, dat zijn positie in d fe
volksbeweging rond de vakbond en de politieke arm van S
lidariteit steeds omstredener wordt.
NOG vers in het geheugen liggen zijn onduidelijke uitspra sd i
ken of hij nu wel of niet president van Polen wil worden a] ren
opvolger van generaal Jaruzelski. Vervolgens heeft hij ziel ieu
in de afgelopen dagen een aantal omstreden beslissingen vern
oorloofd. Zo heeft hij Wujec ontslagen als secretaris van he i,
Burgercomité, waarvan Solidariteit gebruik maakt om
verkiezingen mee te doen. Verder heeft hij het aftreden g
ëist van Micnik, de hoofdredacteur van Gazeta Wyborcza, i
krant van Solidariteit. Beide mannen behoren al tien jaar t(
de naaste medewerkers van Walesa. En een derde man vai^
het eerste uur, Bujak, heeft nu zelfs een openbaar debat g
ëist over het conflict tussen Walesa en de krant.
HET is duidelijk dat de al lang in Solidariteit sluimerendl
conflicten zijn aangescherpt. Niemand verhult dat er voorf
durend onenigheid is tussen enerzijds Walesa en anderzijdl
het politieke leiderschap rond premier Mazowiecki en fraJ
tieleider Gieremek. De voormalige raadgevers van Walejf
schilderen hem steeds vaker af als een volksmenner die 1
regeringswerk ondermijnt. Nog vorige maand heeft hij
'oorlog' verklaard aan de regering, waarin 'zijn' Solidarite
toch de boventoon voert.
WALESA maakt het zijn tegenstanders niet gemakkelijl
Maar het lijkt wel alsof zijn scherpe uitlatingen meer worde
gevoed door onvrede met zijn rol in het na-communistiscl
Polen, dan aan werkelijke betrokkenheid bij de toekom
van zijn land.
AlS de spanningen blijven toenemen, zou het stevige blo
van Solidariteit wel eens sneller dan vermoed uit elka
kunnen vallen. Polen bevindt zich nog niet in de situat
waarin het een dergelijke crisis zonder al te veel schade ki
verwerken. Voor het beheer van de zieke economie, ma
evenzeer voor het opvangen van de problemen rond de Duil
se hereniging, heeft Polen behoefte aan een stabiele reg
ring, die een eigen beleid kan voeren.
De uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen geven
lidariteit die mogelijkheden. En daarmee is Solidariteit
een stap verder dan de andere nieuwe, democratisch gekoze
machthebbers in Oost-Europa. Grotere macht maakt echti
ook de verantwoordelijkheden groter. Voorzover er nog twi]
fels waren, zijn die door de uitslagen van de gemeenteraad
verkiezingen weggenomen. Het communisme heeft opgehou
den te bestaan; zijn kandidaten voor de raadszetels zijn we
gevaagd. Als Solidariteit nu faalt, kan het alleen zichzelf ii
verwijten. Hopelijk zal ook Walesa zich dat voldoende real
seren.
Verwarrende vernieuwing
HET debat over de positie van het bijzonder onderwijs
het geheel van de sociale vernieuwing is geëindigd zoals Wen
moest eindigen: de positie van het bijzonder, dat is over hi
algemeen protestants-christelijk en rooms-katholiek ond<
wijs, wordt door niemand in de Tweede Kamer ter discus?
gesteld. Zelfs het zwaard van Damocles voor het bijzoni
onderwijs, de arbitrageregeling die nodig zou zijn als de I*
sturen in het bijzonder onderwijs en de gemeenteraden he
niet eens kunnen worden over de besteding van het sociale
vernieuwingsgeld, is zomaar weer verdwenen.
Eind vorige week dreigde er, door de ongelukkige formu
lering van het kabinetsstandpunt (minister Dales), nog eei
storm, nu is het weer windstil. Want alle partijen steunen d
kabinetsplannen ten aanzien van de sociale vernieuwing.
Maar wat een verwarring heeft de Kamer bij de voortl
zetting van het debat over de sociale vernieuwing, gezaaii
voordat iedereen het met elkaar eens was over de inhoui
van woorden en begrippen. Het leek wel alsof sommige ka
merleden en minister Dales eerst niet wilden toegeven vori
ge week te hebben beweerd dat het bijzonder onderwijs ziel
diende te voegen naar de wensen van de gemeenteraad al
uitvoerend orgaan van de sociale vernieuwing. En dat,
het bijzonder onderwijs ging dwarsliggen, de arbitragecom
missie dan wel zou 'ingrijpen'. Met veel omhaal van woordei
is tenslotte toegegeven dat de grondwet ten aanzien van d
rechten van het bijzonder onderwijs duidelijke taal spreekt.
Zet jezelf nik buitenspel
Nederland telt ruim 90.000 mensen met
epilepsie. Is dat ook bij u deel van het leven?
Praat mee. Word lid.
EPILEPSIE VERENIGING NEDERLAND
Voor alle Informatie:
(030) 52.35.78. Of EPILEPSIE EN MAATSCHAPPIJ
schrijf naar: postbus 9587, 3506 GN Utrecht
Uitgave Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon- 071 - 122 244
Postadres postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon- 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8.30 tot 17 00 u.
Nabezorging
Telefoon 071 - 122 248
van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 u.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart:
per maand f. 24,85 per maand f. 25,85
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,10
per jaar f. 284,50 per jaar 285,50
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050