Systeem vaste omroep
per avond loslaten"
&auguin op expositie in Den Bosch
'Schuldig geborenvan
Der Kreis vol emoties
VPRO krijgt
tv-prijs
in Canada
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
UNST/RTV
EeidócSomxmt
VRIJDAG 8 JUNI 1990 PAGINA 19
)uet for one' in Pepijn
H HAAG In theater Pepijn gaat woensdag 13
[i het toneelstuk 'Duet for one' in première. Dit
gelstalige stuk van Tom Kempinski is in Den
|g verder nog te zien van 12-16 juni en 20-23 juni
gaat daarna naar Amsterdam. De twee hoofdrol-
worden gespeeld door Gabriella Clark en Wilkie
lins, beiden ondermeer bekend van de Australi-
televisieseries 'Neighbours' en 'Flying Doctors'.
..egie is in handen van Keith Adrian. Stephanie
rahams was een gevierde violiste totdat zij de
üe Multiple Sclerosis kreeg en in een rolstoel be-
le. Het lijkt of zij zich heeft aangepast aan een
zonder haar muziek. 'Duet for one' speelt zich
in de behandelkamer van psychiater Dr Alfred
iann. Door zijn rustige maar indringende wijze
ragen stellen verliest Stephanie langzaam haar
ihermingslaag. Hierdoor komen de gevaarlijke
pten van haar afgunst en wanhoop aan het licht,
vraag rijst of Dr Feldmann zijn progessionele af-
ndelijkheid weet te handhaven.
Gulden Vedel voor
zanger René Froger
AMSTERDAM De zanger René
Froger is onderscheiden met de
Gulden Vedel, de jaarprijs van de
Nederlandse Vereniging van Dans-
leraren (NVD). Deze prijs wordt
elk jaar uitgereikt aan een artiest
of groep waarvan de muziek het
afgelopen seizoen favoriet was op
de dansscholen, aldus een bekend
making van de NVD. Bij Froger
was dat onder meer zijn plaat „Al
les kan een mens gelukkig maken",
die werd gebruikt om de quickstep
te leren. De Gulden Vedel (een
gouden viooltje) zal hem op 14 juni
in Tiel worden overhandigd tijdens
de viering van het 70-jarig bestaan
van de NVD.
Hans Vonk gastdirigent bij
Rotterdams Philharmonisch
ROTTERDAM De Russische dirigent Gennadi
Rozdjestvenski en de chefdirigent van het Resi
dentie Orkest, Hans Vonk, zullen volgend jaar als
gastdirigent optreden van het Rotterdams Philhar
monisch Orkest. Vonk leidde het RphO voor het
laatst in 1982, Rozdjestvenski in 1971. Hans Vonk
wordt een van de vaste gastdirigenten van het or
kest. Op 28 en 29 maart 1991 zal hij twee uitvoerin
gen van de Matthaeus Passion van Bach dirigeren.
Verder zijn er met hem afspraken gemaakt over
gastoptredens in het seizoen '92/'93 en zal hij aan
het eind van het komende seizoen met het orkest
een plaat opnemen. Rozdjestvenski dirigeert de
cember volgend jaar vier concerten, waaronder de
Nederlandse première van de Eerste symfonie van
de Russische componist Alfred Schnittke. Zoals be
kend is ook Bernard Haitink aangetrokken als
gastdirigent.
Half miljoen voor
„Lof der zotheid"
PARIJS Een zeer zeldzame uitgave
van de „Lof der Zotheid" van de Rot
terdamse humanist Desiderius Erasmus
is gisteren op een veiling in Parijs ver
kocht Voor een half miljoen gulden.
Het betreft een fraai exemplaar van
een editie die de beroemde Venetiaanse
drukker Aide Manus aan het eind van
de 15e eeuw vervaardigde van het be
roemde werk, waarin de Nederlandse
humanist tijdens een tocht naar Italië
zijn lofdicht op diverse vormen van
gekte schreef. Vier delen uit de eerste
druk van het befaamde „Emile of over
de opvoeding" van de Franse filosoof
Jean-Jacques Rousseau bracht in Parijs
300.000 gulden op.
Van der Hoogtprijs
voor Margriet de Moor
LEIDEN De schrijfster Margriet de Moor
krijgt de Lucy B. en C. W. van der Hoogt
prijs van 5000 gulden. De jaarvergadering
van de Maatschappij der Nederlandse Let
terkunde heeft haar de aanmoedingsprijs
voor 1990 gisteren in Leiden toegekend voor
haar boek Dubbelportret. De commissie die
de prijs toekent noemt in haar rapport Mar
griet de Moor een geraffineerd vertelster en
bekwaam stiliste. Ze oordeelde dat de drie
novellen in het boek getuigen van een bijna
verbluffend vakmanschap, zeker voor ie
mand die nog maacjiet haar entree in de li
teraire wereld heeft gemaakt. De Moor
schreef eerder de bundel Op de rug gezien.
Hiermee werd ze vorig jaar genomineerd
voor de AKO-literatuurprijs. Haar tweede
boek acht de commissie rijper.
HILVERSUM Het
mag nu heel gewoon lij
ken dat iedereen inzicht
heeft in de interesse voor
de diverse radio- en tele
visieprogramma's, maar
toen de NOS er 25 jaar
geleden mee begon was
er sprake van een door
braak, zo zegt de chef
van de afdeling kijk- en
luisteronderzoek Wim
Bekkers.
De omroepen gaven er de
voorkeur aan onderzoeksge
gevens binnenshuis te hou
den. Oud NOS-voorzitter
Emile Schtlttenhelm stelde
een gezamenlijk opgezet kijk
en luisteronderzoek in, dat
de gegevens voor alle omroe
pen toegankelijk zou maken.
Werden in het begin alleen
cijfers gepubliceerd, nu ligt
de nadruk steeds meer op in
terpretatie daarvan, inzicht
in de beweegredenen van
kijkers en luisteraars en ad
vies. „We kunnen vanuit
onze kennis adviseren over
de wegen die de beleidsma
kers kunnen volgen als zij
len maximaal aantal kijkers
en luisteraars, ook onder be
paalde delen van de bevol-
wking, willen trekken", aldus
Bekkers.
Radio, vindt Bekkers, is ty
pisch een medium dat
schreeuwt om zenderkleu
ring. Want in tegenstelling
tot televisie, wordt radio ge
kenmerkt door zendertrouw
van de luisteraar. Die zoekt
een zender die hem aanstaat
en komt verder liever niet
meer aan het toestel. Bij tele
visie ligt dat anders. De kij
ker, met zijn afstandsbedie
ning in de hand (ruim 60
procent van de televisiebezit-
ters heeft zo'n apparaatje),
schakelt met het grootste ge
mak van het ene net naar het
andere. „Dat programma's op
Nederland 3 slecht bekeken
zouden worden omdat zij op
Nederland 3 worden uitge
zonden is maar ten dele
waar", zegt hij.
Mix
De publieke omroep zal vol
gens hem, wil zij kijkers
trekken, op alle drie de net
ten een mix van de verschil
lende programmasoorten
(amusement, informatie, cul
tuur, educatie) moeten bren
gen. Dan trekt zij kijkers en
ze vervult haar publieke
taak: mensen in contact
brengen met dingen die zij
niet tot zich zouden nemen
als die op een apart net bij el
kaar worden gezet. „De sand
wichformule werkt nog al
tijd", meent Bekkers. Het
voorkomt ook discussies over
de vraag of een (ongetwijfeld
matig bekeken) apart cul
tuurnet wel alle geld en
energie waard is.
Als Hilversum het goed aan
pakt moet het marktaandeel
van de drie televisiezenders
terug kunnen naar 70 pro
cent, meent hij. Vorig jaar zat
Hilversum rond 80 procent,
maar na de komst van Vero-
nique hangt het marktaan
deel (het deel van alle kijkers
dat naar Hilversum kijkt)
rond 60 procent, terwijl Ve-
ronique gemiddeld boven de
20 procent van de kijkers
trekt.
Een wat ondogmatischer
houding zou de publieke om
roepen helpen hun verloren
terrein terug te winnen,
denkt Bekkers: „Je kan je af
vragen: moeten we vasthou
den aan het systeem van een
vaste omroep per dag. Om
het publiek maximaal aan de
publieke omroep te binden
moet je misschien een sche
ma maken voor de drie net
ten en daarna kijken welke
programma's het beste door
welke omroep kunnen wor
den gemaakt. Dat betekent
breken met de gewoonte van
een vaste omroep die een
vaste avond van begin tot
eind vult".
Met name de geprofileerde
omroepen vrezen bij zo'n
aanpak verlies van identiteit.
Bekkers wuift die bezwaren
weg: „Ze kunnen precies de
programma's maken die ze
nu ook maken, alleen wordt
er anders geprogrammeerd.
Om kijkers te trekken is na
tuurlijk de kwaliteit van een
programma belangrijk, maar
de manier van programme
ren is dat ook. Kijk maar
naar „Van Gewest tot Ge
west", het Jeugdjournaal en
Sesam Straat. Alle drie dra
matisch gedaald sinds zij op
Nederland 3 zitten". De pro
grammering kan ontzettend
veel ellende voorkomen of
veroorzaken.
Intomart
De afdeling kijk- en luiste
ronderzoek van de NOS
schakelt voor de steekproe
ven onder de bevolking bu
reau Intomart in, maar inter
preteert en presenteert zelf
de cijfers. Bij elk programma
Wim Bekkers,
chef afdeling
kijk- en luisteron
derzoek van de
NOS: „Breken
met de gewoonte
van een vaste
omroep die een
vaste avond van
begin tot eind
vult".
FOTO: ANP
wordt gemeten hoeveel men
sen er kijken. Tot 1987 ge
beurde dat met dagboeken
die de deelnemers aan het
onderzoek moesten bijhou
den. Sinds enkele jaren gaat
het allemaal elektronisch. Op
het televisietoestel bij 700
huishoudens (ongeveer 1800
mensen) staat een apparaatje
dat registreert als het toestel
aangaat en op welke zender
het wordt ingeschakeld. Ook
als de kijker teletekst kiest of
zijn videorecorder aanzet
wordt dat geregistreerd. Via
het kastje wordt ook de
waardering voor de program
ma's gemeten.
De NOS weet nauwkeurig
een aantal gegevens van de
deelnemers aan het onder
zoek: geslacht, opleiding, po
litieke voorkeur, lidmaat-
Publiek waardeert radio en tv meer dan programma-makers
HILVERSUM TV-kij-
kers en radioluisteraars
denken vaak heel ver
schillend over de functie
van die media dan dege
nen die de programma's
maken.
Dat blijkt uit het onderzoek
„Zoveel hoofden, zoveel zin
nen" dat is gehouden naar
aanleiding van het 25-jarig
bestaan van de afdeling kijk
en luisteronderzoek van de
NOS. Voor het publiek blijkt
het verschaffen van amuse
ment een belangrijke functie
van de twee media, naast in
formatie, die ook belangrijk
wordt gevonden. In de ogen
van de omroepmedewerkers
speelt amusement echter een
ondergeschikte rol. De kwali
teit van de radio wordt door
het publiek hoger gewaar
deerd dan door de radiome
dewerkers zelf. Over de
kwaliteit van de televisiepro
gramma's zijn zij het onge
veer eens. De stelling dat het
met de Nederlandse radio en
televisie de goede kant op
gaat vindt slechts bij 5 (radio)
en 9 procent (televisie) van
de ondervraagde omroepme
dewerkers instemming. Van
het publiek denkt een kwart
dat het met de televisie wel
goed komt en 40 procent
voorziet een goede afloop
voor de radio.
Zowel publiek als omroepme
dewerkers vinden dat de
VARA de beste televisiepro
gramma's uitzendt. Op de ra
dio is volgens het publiek
Veronica de beste, volgens de
radiomedewerkers is dat de
VPRO.
Iedereen is het erover eens
dat verbetering van de pro
gramma's en samenwerking
tussen de omroepen de beste
middelen zijn in de concur
rentiestrijd met RTL Veroni-
que. Maar het publiek denkt
bij verbetering vooral aan
meer en betere speelfilms en
meer sport. De omroepmede
werkers willen meer docu
mentaires en informatieve en
culturele programma's op de
buis.
Dat radio de snelste ver
schaffer is van niéuws is in
Hilversum bijna gemeengoed,
maar het publiek blijkt daar
anders over te denken. Dat
ziet televisie als de snelste
bron van nieuwsvoorziening.
schap omroep etc. Zo krijgt
de afdeling inzicht in welke
soort mensen kijken naar
welke soort programma's.
De NOS voert naast het on
derzoek van Intomart zelf
dagelijks een telefonische en
quête uit waarvoor zij terug
kan vallen op ongeveer 250
freelance equêteurs. Tenslot
te zijn er nog onderzoekjes
met groepen van ongeveer
tien mensen. Dat zijn vooral
diepteonderzoeken waarbij
men erachter probeert te ko
men of een programma bij
kijkers de reactie oproept die
men had verwacht.
Overigens maken niet alleen
de publieke omroepen ge
bruik van de gegevens van
het kijk-en luisteronderzoek.
Ook Eurosport en Veronique
krijgen ze geleverd. Bekkers:
„Wij zijn wel van de NOS,
maar wij kunnen alleen
functioneren als we ons onaf
hankelijk kunnen opstellen.
Als we het belang van een
paar omroepen gingen die
nen zouden we onze geloof
waardigheid verliezen".
JANNIE ROOS
lla
re-doctor
first lady of
izz', Ella
tegerald, die
set een gala-
itreden het
omende North
Jazz Festival
tl openen, heeft
steren aan de
irvard-
niversiteit een
e-doctoraat in
muziek in
litvangst
nomen. Tijdens
e zelfde
elegenheid werd
hrijver-
etenschapper
epheri W.
awking, rechts
de voorgrond,
enoemd tot ere-
ector in de
etenschappen.
OTO: AP
)EN BOSCH Op de
«toonstelling „Een feest
an kleur" die dit najaar
rordt gehouden in het
loordbrabants Museum in
)en Bosch is onder ande-
het beroemde schilderij
Mata Mua" van Paul
lauguin te zien.
iet schilderij wordt samen
net elf andere werken voor de
Xpositie beschikbaar gesteld
loor de legendarische kunst-
'erzamelaar baron Hans-Hein-
ieh Thyssen-Bornemisza uit
•ugano. De expositie wordt
ehouden van 15 september
ot en met 25 november. Er
ijn bijna honderd schilderijen
!e zien van postimpressionis-
ïn. Het merendeel van het
verk komt uit particuliere col
lecties en is zelden of nooit
jen toongesteld.
De expositie, die officieel
wordt geopend door baron
Thyssen-Bormenisza, wordt fi
nancieel mogelijk gemaakt
door de beleggingsgroep The
Noro Group of Companies ter
gelegenheid van het vijftienja
rig bestaan.
Gauguin schilderde „Mata
Mua" in 1892, anderhalf jaar
na zijn aankomst in Tahiti. In
„Mata Mua" (oude tijden) wil
de hij, wars van de industriële
samenleving, een voorhisto
risch paradijs tot uitdrukking
brengen, aldus Van Boven.
Het schilderij maakt deel uit
van een serie van vier die een
stylistische eenheid vormt en
tot het belangrijkste werk be
hoort dat Gauguin tijdens zijn
verblijven in Tahiti heeft ge
maakt.
Baron Thyssen-Bornemisza
kreeg het schilderij in 1984
'voor 3,85 miljoen dollar in ge
zamenlijk eigendom met de
Boliviaanse tinkoning Jaime
Ortiz-Patino. Vorig jaar ver
wierf hij het geheel voor 24,2
miljoen dollar.
Voor zover bekend bezit Thys-
sen na de Britse koningin de
grootste particuliere kunstcol
lectie ter wereld. Naast „Mata
Mua" van Gauguin worden'
andere belangrijke werken uit
de Thyssen-verzameling in het
Noordbrabants Museum geëx
poseerd, onder andere van de
h&nd van Bonnard, Cezanne,
Derain, Ensor, Van Gogh, Pi-
sarro en Toulouse Lautrec. Be
halve „Mata Mua" is van Gau
guin ook nog te zien „Allees et
venues" uit 1887, ontstaan in
Bretagne.
Het is volgens directeur Van
Boven waarschijnlijk de laat
ste keer dat baron Thyssen-
Bornemisza vanuit Lugano
zo'n groot aantal van zijn be
langrijkste schilderijen uit
leent. Het grootste deel van
zijn collectie wordt eind dit
jaar naar Madrid overge
bracht.
De wetenschappelijke voorbe
reiding van de expositie in het
Noordbrabants Museum in
Den Bosch is verricht door J.
Sillevis, conservator 19e eeuw-
se schilderkunst van het Haag
se Gemeentemuseum. Hij
werkte samen met H. Ver
beek, kunsthistoricus van de
Noro Group of Companies.
Met de organisatie van deze
expositie wil de beleggings
groep een traditie opbouwen.
Bij de viering van het 10-jarig
bestaan in 1985 werd de expo
sitie „Masterpieces of the
Dutch Golden Age" in Atlanta
mogelijk gemaakt.
Holland Festival: Der Kreis met
'Schuldig geboren' naar Peter Sich-
rovsky. Regie: George Tabori. Met
Silvia Fenz, Ulrich Hoffman, Hilde-
gard Schmahl, Renate Jett, Isabel
Karajan en Klaus Fischer. Gezel
schap: Der Kreis. Theater Bellevue,
Amsterdam. Herhaling: vanavond.
De joodse schrijver Peter Sich-
rovsky is na de Tweede We
reldoorlog, in 1947 in Wenen
geboren. Hij heeft indringende
gesprekken gevoerd met kin
deren van Nazi's. Hij was ge
obsedeerd door de vraag hoe
de onderlinge relatie was tus
sen deze tweede generatie en
hun vaders, die mede-schuldig
zijn aan oorlogsmisdaden in de
hoedanigheid van bijvoorbeeld
SS-officier of kampbewaker.
De diepte-interviews zijn ge
bundeld onder de titel 'Schul
dig geboren'.
Het valt op dat deze ouders,
die op z'n minst indirect be
trokken zijn bij die weerzin
wekkende praktijken, hun
werkelijke aandeel daarin
voor hun kinderen verzwijgen
of verhullen. En als er onder
de druk van de omstandighe
den wel over gepraat wordt,
dan wordt er hoofdzakelijk
ontwijkend, zonder enige
vorm van schuldbesef om de
nare affaire heengedraaid.
Aan de interviewbundel van
Sichrovsky werden enkele
conclusies verbonden, waaron
der deze twee: „In veel geval
len hebben de kinderen de lij-
densrol van hun ouders over
genomen". En: „Die 'oude'
Duitsers hebben alles onder
het kleed geveegd tot je strui
kelt over een berg rotzooi".
'Schuldig geboren' heeft Geor
ge Tabori een selectie uit deze
vraaggesprekken in drama
vorm op het toneel uitge
bracht. In de voorstelling door
zijn gezelschap Der Kreis zijn
de spelers in het wit gekleed.
Ze zijn in dit verband de on-
schuldigen, de reinen, voortge
komen uit moordenaars en
vervolgers. Als je uit wolven
geboren bent, is het maar de
vraag of je binnen één genera
tie een lam kunt zijn, vraagt
een van de kinderen zich af.
Er loopt van achter het toneel,
vanaf de plaats waar de acteur
in de rol van de joodse schrij
ver zit, een grillig spoor van
gestold bloed dat gedeeltelijk
wordt afgedekt met wit grond
zeil. De bloedbaan eindigt in
een bloedplas met daarop
zwarte laarzen, die' indertijd
aoor de SS werd gedragen.
Een grote foto van Anne
Frank is op het achtergedeelte
van de speelvloer bevestigd.
Wanneer de acteurs opkomen,
leggen ze bloemen bij haar
neer.
Een oud fornuis verwijst naar
de gasovens in de vernieti
gingskampen. Daarbovenop is
een gebruikte ton met as en
een slagermes erin. Witgeverf-
de stoelen, een stellage en een
ouderwetse rolstoel maken
verder deel uit van de attribu
ten. Samen met regisseur
George Tabori zitten de ver
tolkers opzij van het toneel
rondom een eveneens witge-
verfde tafel. Ze kijken en luis
teren naar degene(n) die beur
telings en dikwijls solo hun be
vindingen blootleggen hoe het
is een kind van een Nazi te
zijn.
De getuigenissen en hun eigen
reacties daarop zijn beklem
mend. Er wordt zo goed, dui
delijk en integer geacteerd, dat
de ongeveer tweeënhalf uur
durende voorstelling zonder
pauze je blijft fascineren. De
toneelbeelden met zijn symbo
lische betekenis zijn soms wel
erg voor de hand liggend, zoals
het spelen met dat slagersmes
of het omverwerpen van de
ton.
Maar er zijn ook in zijn een
voud hele doeltreffende effec
ten: de militaire laarzen als
plaatsvervangend object voor
de oorlogsmisdadiger; het drif
tig meppen en wanhopig
knakken van een rietstokje als
uiting van agresssie en wrok;
het nerveus rondzeulen met de
invalidewagen alsof de inmid
dels stokoude en hulpbehoe
vende vader er nog in zit.
Deze en andere taferelen prik
kelen de fantasie en activeren
de geestelijke zelfwerkzaam
heid van de toeschouwers. Het
alarmerende gezang ter afslui
ting van de eerste scènes
werkt na verloop van tijd sto
rend en gelukkig blijft dat la
ter achterwege.
Aangeslagen en murw ge
maakt door die veelheid van
gemomereerde gruwelen en
nog steeds zeer pijnlijke na
weeën ervan verlaat je na af
loop Theater Bellevue. Het
'unheimische' gevoel dat aan
je blijft klitten na het zien van
'Schuldig geboren' spoel je be
slist niet een twee drie met
een pilsje weg in het aanpalen
de theatercafé De Smoeshaan.
MAX SMITH
KC adopteert conservatorium in Boekarest
DEN HAAG- Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag
heeft besloten om het conservatorium in Bukarest te adopteren.
Binnenkort zal directeur F. de Ruiter naar de Roemeense hoofd
stad gaan om te kijken wat de noden van het conservatorium
zijn. Het benefietconcert voor Roemeense orkesten en conserva
toria woensdagavond in het Utrechtse Muziekcentrum Vreden-
burg heeft ongeveer 20.000 gulden opgebracht. Het geld is onder
meer 'bestemd voor bladmuziek, lessenaars en pianosnaren
waaraan in Roemenië een tekort bestaat, pianostudenten moeten
soms noten overslaan, omdat er snaren aan hun instrument ont
breken. Aan het concert werkten onder andere Het Orkest van
de Achttiende Eeuw en het Nederlands Kamerkoor belangeloos
Akkermans weg
bij Culturele Raad
DEN HAAG Erik Akker
mans vertrekt als directeur bij
de Culturele Raad Zuid-Hol
land. Per 1 november wordt
hij benoemd tot directeur van
de Sector Kunstvakopleidin
gen Minerva van de Rijksho
geschool Groningen. Hij wordt
hoofd van de Afdeling Beel
dende Kunst en Bouwkunst en
de Afdeling Muziek.
Die Haghe
Spelers in
Het Atelier
aangrijpend
Toneelgroep Die Haghe Spelers
met: „Het atelier" van Jean Claude
Grumberg in de regie van George
van Woerden. Theater De Poort te
Den Haag, gisteravond. Herhalingen:
Vanavond en morgen om 20.15 uur
Gezelligheid kent geen tijd"
staat er op het bordje aan de
wand. In een atelier op een
bovenverdieping werken zes
naaisters schijnbaar onge
dwongen aan de hen opgedra
gen verstelwerken. Niets is
echter minder waar. De dames
proberen hun verdriet en el
lende van zich af te schuiven
door er het beste van te ma
ken.
George van Woerden heeft dit
indringende toneelstuk in tien
scènes bijzonder zorgvuldig op
het toneel gezet. De nasleep
van de oorlog met zijn spoor
van verderf is sfeerbepalend
in het deprimerende décor.
Weinig licht en veel soberheid.
De zes rollen van de vrouwen
dwingen ontzag af. Ieder op
hun weten de vrouwen hun
emoties te laten gaan en er een
eigen verhaal in te leggen.
Eleonore Beijersbergen pre
senteert zich grof en onbe
schaamd. Helma van Barne-
veld barst uit in prachtig ge
zang en Wilma Balk weet echt
haar verdriet te reflecteren.
Peter Beijersbergen als Leo, de
baas van het atelier blijkt ook
behoorlijke schade van de oor
log te hebben ondervonden. In
haast drie uur tijd trekt zo het
leven van een stel gedesillusio
neerde personen aan je voor
bij. De snelle scènewisselingen
behouden goed de continuïteit
in het spel en sommige dialo
gen bezorgen een brok in de
keel, zoals het moment dat
Dick Kaat met Simone praat.
Beiden zeer geëmotioneerd ge
ven zij alle kracht die zij bezit
ten aan dit fragment.
Zo zijn er veel momenten te
beleven in dit zorgvuldig be
werkte drama. Soms geeft de
tekst aan dat er wel in ge
schrapt had kunnen worden.
Veel niet terzake doende in
formatie maakt het spel wat
aan de lange kant, maar in
haar totaliteit is het een bij
zondere produktie geworden
die zeer zeker tot de besten
van dit seizoen gerekend kan
worden.
ROB VAN DER MIJL
HILVERSUM Het pro
gramma 'Youri Egorov
1954-1988' van regisseur Eline
Flipse heeft deze week tijdens
het BANFF Televisie Festival
in Canada de 'special jury
award' gekregen. Het onder
scheiden programma, dat door
de VPRO in mei 1989 werd
uitgezonden, handelt over de
bliksemcarrière van de op 16
april 1988 overleden Russisch-
Nederlandse pianist Youri
Egorov. Hij vroeg op 21-jarige
leeftijd politiek asiel aan in
Rome en vertrok later naar
Amsterdam. Het programma is
een collage van concertfrag
menten, dagboeknotities, brie
ven, foto's en gesprekken met
vrienden en collega's.
Landelijk Centrum
voor Amateurdans
UTRECHT Er komt een
Landelijk Centrum voor Ama
teurdans in Utrecht, dat alle
vormen van amateurdans on
dersteunt. Het rijk heeft geld
beschikbaar gesteld voor het
instituut. Om de twee jaar
komt er een Festival Ama
teurtheaterdans. De nieuwe
instelling is er voor de meer
dan 800.000 mensen die zich in
ons land uit liefhebberij bezig
houden met dansen. Het cen
trum stelt informatie en des
kundigheid beschikbaar en sti
muleert dansprodukties.
Michael Jackson:
gekneusde ribben
SANTA MONICA Michael
Jackson heeft last van ribk-
neuzingen, die hij heeft opge
lopen tijdens een inspannende
dansoefening in zijn slaapka
mer, zo is uit onderzoek geble
ken. Jackson liet zich zondag
in een ziekenhuis opnemen
omdat hij klaagde over hevige
pijn in zijn borst. Een arts ver
klaarde dat Jackson slechts
een ontsteking tussen zijn rib
ben heeft en verder niets ern
stigs mankeert. Hij zal het zie
kenhuis nog deze week verla
ten. De politie heeft woens
dagavond een 28-jarige man
bij het ziekenhuis gearres
teerd. omdat hij de zanger met
de dood bedreigd zou hebben.