„Iedereen uitgenodigd" voor de Haagse Zomer Chailly overtuigend als operadirigent l Leven kan ik nieL dood wil ik niet" Indrukwekkende Ossi- Towndoor groep Hollandia King vervangtSchunk in Schaduwloze vrouw KUNST/RTV ftzidóe Sou/tont WOENSDAG 6 JUNI 1990 PAGINA 7 Michael Jackson naar ziekenhuis SANTA MONICA De 31-ja- rige popster Michael Jackson is zondagavond na een aantal overmatige danssessies in het St. Johns ziekenhuis in Santa Monica opgenomen. Hij klaag de over pijn in de borst, nek, armen en benen en vermoed de een hartaanval. Jackson ondergaat in het ziekenhuis een aantal onderzoeken, maar zijn toestand is stabiel, zo zei den een woordvoerster van het ziekenhuis en Jacksons ei gen woordvoerder Bob Jones. Verwacht wordt, dat de pop ster twee weken voor onder- Michael Jackson: ziekenhuis in na danssessies. foto: ap zoek in het ziekenhuis zal moeten blijven. In hetzelfde ziekenhuis ligt ook Elisabeth Taylor, die daar herstelt van een longontsteking. Tentoonstelling van Balinese schilderkunst LEIDEN In het Rijksmuseum voor Vol kenkunde in Leiden is van 10 juni tot en met 19 augustus een expositie van Balinese schilderkunst te zien. De tentoonstelling geeft een beeld van de ontwikkelingen in de Balinese schilderkunst aan de hand van collecties van het Rijksmuseum voor Vol kenkunde en de Rijksuniversiteit Leiden. De tentoonstelling confronteert de kijker niet alleen met belangrijkste Balinese schilders, maar ook met traditionele schil deringen. De traditionele Balinese kunst vormen hadden, ter verbreiding van het speciale hinduïsme van Bali, een dienende functie. Er waren dan ook strenge regels, die met name in de twintiger jaren werden losgelaten. Vlaamse minister Dewael: aandacht voor „de kleine culturen" BRUSSEL „De EG-lidstaten met een kleine produktiecapaciteit voor film en tele visie mogen zich niet laten wegdrukken door het Europese mediabeleid. Er moet een positieve discriminatie komen voor de .klei ne culturen'. Wij heben niet alleen recht op ae tegenwaarde van onze inleg maar zelfs op meer dan dat". Dit heeft de Vlaamse minister van cultuur, Patrick Dewael, gisteren gezegd op een voorlichtingsdag over MEDIA 92, een pro gramma ter ondersteuning van de audiovi suele sector van df EG. Dewael drong er verder op aan dat Vlaanderen en Nederland de zaak onder de aandacht bn-ngen van de Europese ministers van cultuur. Actie 'Kinderen van Tsjernobyl' succes HILVERSUM De actie „Kinderen van Tsjer nobyl" is een succes geworden, zo meldt de commerciële televisiezender Veronique. De ac tie werd gestart in het programma „Tineke". Om de actie te laten slagen was 300.000 gulden nodig. Door giften van kijkers is ruim 156.000 gulden binnengekomen. De rest is in natura ge schonken door een aantal bedrijven. Met die middelen kunnen 250 kinderen naar Nederland worden gehaald voor een vakantie van 3 tot 17 augustus. De kinderen worden ondergebracht in een vakantiepark en zij zullen een bezoek brengen aan onder meer Duinrell, de Efteling, Purmerend, Rotterdam en Scheveningen. Ve ronique wil volgend jaar opnieuw een groep Russische kinderen naar Nederland halen. Ballet van Vlaanderen danst 'La Sylphide' DEN HAAG Het Koninklijk Ballet van Vlaande ren brengt 8 en 9 juni in het Danstheater het roman tisch klassieke ballet La Sylphide in de choreografie van Flemming Flindt. La Sylphide, dat op 12 maart 1832 in Parijs in première ging, heeft de aanzet gege ven tot de romantische periode in het ballet van de vorige eeuw. Het is de aanleiding geweest tot de tot standkoming van bij voorbeeld Het Zwanenmeer, Gi selle en Ondine. Tot 1950 werd La Sylphide uitslui tend door het Koninkelijk Deens Ballet gedanst. Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen zal het ballet in de meest volledige en orginele vorm dansen. De choreo graaf Flindt heeft geprobeerd zo dicht mogelijk bij de orginele Deense uitvoering uit 1836 van Auguste Bournonville (1805-1879) te blijven. Het ballet ver haalt over de liefde van de jongen James voor de bos- nimf Sylphide in de Schotse hooglanden. DEN HAAG „Stelt u zich het volgende voor. U wordt op een morgen wakker en ontdekt dat u in een groot, rommelig ge bouw bent. Op uw zwerf tocht door dit huis dringt het tot u door dat het zo groot is dat u het nooit zult leren kennen. Er zijn in het huis mensen die u kent, maar ook vreemden. Op een gegeven moment merkte ik dat er geen uit gang is." Zo citeert Het Gebeuren 'Is er dan niets meer heilig?' van Salman Rushdie, waarmee de sfeer van het theaterstuk Spookhuis goed wordt weerge geven. Het is een project van Het Gebeuren geworden, ge maakt voor het komende Haagse straattheaterfestival 'De Haagse Zomer'. Minimaal zestien jaar moet je zijn om de spoken van deze tijd te bezich tigen. Het Gebeuren organi seert het festival met de Haag se Filmstichting en Paard. Het Haagse festival werd vijf jaar geleden ingezet als een eendagsfestival op het strand. Dit jaar wordt het voor de der de keer gehouden op het Plein onder de naam „De Haagse Zomer." Het festival duurt van 22 tot en met 30 juni en bevat 80 tot 100 programma's. Dit is twee keer zo lang en twee keer zo veel als vorig jaar. „De mensen moeten de indruk krijgen dat ze tijd te kort heb ben. Ze kunnen niet alles zien, ze moeten keuzes maken. Er moet een soort jachterigheid ontstaan," zegt Hans Brouwer, programmasamensteller van het festival. „Ons uitgangspunt was een laagdrempelig pro gramma te maken, maar wel met kwaliteit. Drie kwart van het festival is dan ook gratis. Het moet een leuk publieks- festival worden voor heel Den digd." Iedereen is uitgeno- Programma Het programma van „De Haagse Zomer" bestaat uit the ater, muziek en dans. Sommi ge onderdelen worden één of meer keren vertoond, andere het hele festival door. Zoals bijvoorbeeld 'Theo en Thea', die elk kwartier hun stuk op voeren. Het meeste gebeurt in tenten, maar ook buiten is veel te zien. „Daar zijn de straatac tiviteiten, de oogappeltjes. Dat is heel leuk," vertelt Brouwer enthousiast. Alle activiteiten bevinden zich op het Plein, op twee na, Spookhuis en mijn huis ben ik. „De lokatie van Spookhuis is geheim. Op het Plein moet je een kaartje kopen, samen met een groepje mensen loop je met een gids er naartoe. Net als een echt spookhuis, waar je in een karretje gaat zitten en wordt weggevoerd," zegt Brouwer. 'Mijn huis ben ik' is een beeldende kunst-project dat in de Hofvijver is gesi tueerd. „Deze Torso van de vrouw is een gigantisch object. Het is zeventien meter lang en drie meter hoog en je kan erin. 's Avonds om elf uur is er een dansvoorstelling te zien," ver telt Brouwer. Als tegenhanger van Parkpop wordt er op 24 juni een modeshow gegeven: Mode Extravaganza. Leerlin gen van de Koninklijke Aca demie in Den Haag tonen op verschillende podia hun crea ties. Ook zal Ellen Schippers er zijn, met haar 'Lak, Leer en Latex'-show. Brouwer ziet het festival als een afsluiting van het seizoen. „We hopen dat mensen nieuwsgierig raken, denken: Hé, dit is Jeuk en vervolgens eens naar het theater gaan. Dat is onze doelstelling. En als ze dat niet doen, ach, als ze leuk vinden ben ik ook tevre den." KARIN HOGENBOOM Simone Kleinsma getrouwd met Guus Verstraete BLARICUM In het stadhuis van Blaricum zijn gisteren Si- mone Kleinsma en tv-produ- cer Guus Verstraete in de echt verbonden. De 32-jarige actri ce/cabaretière die niet eerder getrouwd is woonde al gerui me tijd met Verstraete samen, die al wel eerder gehuwd was en uit dat huwelijk drie kinde ren overhield. Voor Simone Kleinsma betekende haar rol van Sweet Charity in de ge lijknamige musical een door braak, nadat zij eerder te zien was onder meer in de muzical 'Publiek' (1986), in de tv-serie 'Wedden dat' en in de revue wereld van André van Duin met wie zij samenwerkte in '100 jaar Carré'. In 1982 werd Simone Kleinsma naar het Songfestival in Knokke uitge zonden en speelde zij in musi cals van Jos Brink en Frank Sanders 'Maskerade', 'Ameri ka Amerika' en 'Evenaar'. L'Ange de Feu, opera van Prokofjev door het Concertgebouworkest on der leiding van Riccardo Chailly in het Muziektheater in Amsterdam, gisteravond. Met de opera „L'Ange de Feu" van Prokofjev, begeleid door het Concertgebouworkest, maakt Riccardo Chailly zijn Nederlands debuut in het Am sterdamse Muziektheater als operadirigent. Dat debuut werd, niet geheel onver wachts, een succes. Chailly weet alle kleuren van deze rijk geïnstrumenteerde parti tuur met verve uit te beelden en de typische Prokofjev-ef- fecten krachtig neer te zetten. Op veel plaatsen duiken in deze muziek elementen op die de componist ook elders ge bruikt, zoals bijvoorbeeld in zijn derde symphonie en in Romeo en Juliette. De solisten die het zwakke en bigotte li bretto zongen dat Prokofjev zelf schreef, deden dat ade quaat, de sopraan Marilyn Zschau, als Renata voorop. De Roemeense regisseur An dré Serban en de decor-kos tuumontwerper Robert Israel maakten van het verhaal vol magie en duiveluitdrijving een soort griezel-kinder sprookje met overal wappe rende armen en handen. Wat misschien in Midden-Europa aanvaardbaar is, past in West en Noord-Europa totaal niet en maakt het toch al volstrekt onmogelijke verhaal tot een aanfluiting, daar waar magi sche elementen in het verhaal opduiken. Een positief element in deze sterk overdreven regie was het lichtontwerp van Claude Tissier dat voor fraaie effecten zorgde. Positief was ook de hele rolbezetting van de zan gers en voor en met hen die van het schitterend spelende Concertgebouworkest. ERIK BESIER EO-DOCUMENTAIRE OVER DRUGSVERSLAVING 99 Woensdag, 6 juni, Nederland 1, 22.05 „Ik weet dat veel gebruikers wel willen afkicken, maar het niet alleen kunnen. Daarom heb ik aan deze documentaire willen meewerken, om ieder een te laten zien dat zo'n weg er wel degelijk is." Dat zegt de ex-verslaafde Ar jen uit Rotterdam. Samen met zijn plaatsgenoot Rob (zeven tien jaar lang verslaafd) is hij de hoofdpersoon in de docu mentaire 'Leven kan ik niet, dood wil ik niet', die de EO vanavond uitzendt als onder deel van de thema-avond over druggebruik. Eerder op de avond, om 20.35 uur, wordt de Amerikaanse speelfilm 'Mijn kind doet dat niet' uitgezon- Arjen en Rob kwamen ander half jaar geleden tijdens een evangelisatieproject bij toeval in contact met programmama ker Willem van Schaaijk die hen een poos in zijn huis liet logeren. Beide jonge mannen waren, zoals ze nu zelf zeggen, finaal in de goot beland. Ze hadden diverse mislukte af- kickpogingen achter de rug en zagen het leven absoluut niet meer zitten. Het evangelie, mensen die hen ondanks alles wilden steunen, bleken voor hen de laatste reddingsboei die ze met beide handen grepen. Van Schaaijk en collega Bert Klumper vólgden Rob en Ar jen eerst in hun verslaafden- wereldje, in Rotterdam, Am sterdam en op Hoog Catharij- ne in Utrecht: „Het begint al lemaal heel geleidelijk. Je denkt dat je, als het moet, er wel van af kunt blijven. Dan raak je je vriendin, je kind kwijt omdat het niet zo is en gebruik je voor 500 tot 1000 gulden per dag. Je zit hele maal vast in de kringloop van stelen en gebruiken, nergens anders heb je nog tijd voor." De moeder van Arjen vertelt over de gevoelens van alle ou ders van verslaafden: „Hij had zoveel mogelijkheden en dan zie je zo'n jongen helemaal verworden en de goot ingaan. Dat is voor een moeder heel erg. Natuurlijk probeer je af stand te nemen. Je wilt je ei gen levensgeluk niet laten vernielen. Maar het verdriet, het gevoel van onmacht blijft altijd knagen." Dan volgt de camera de ver slaafden in De Hoop, het Evangelisch Centrum voor verslaafden in Dordrecht. Ook hun deelname aan de twee daagse overlevingstocht in Zwitserland, eveneens een on derdeel van het afkickproces, wordt door de camera geregi streerd. Maar een echt kijkje achter de schermen wordt de kijker daarbij niet gegund. Alleen uit het voorlezen van hun dagboeken blijkt iets van de innerlijke en lichamelijke strijd die het afkicken beide mannen heeft gekost. Maar aan hun werkelijke gevoelens, de ups en downs, komt de do cumentaire niet toe. Evenmin wordt de bijzondere, indivi duele therapie die in De Hoop wordt toegepast, uit de doeken gedaan. Hoewel dit juist de re den is waarom veel ménsen hun laatste hoop op dit cen trum vestigen. De Hoop-directeur Teun Stor tenbeker: „Driekwart van de mensen die bij ons aanklop pen, doen dat niet omdat wij een evangelisch centrum zijn. Ze komen vooral voor onze in dividuele hulp- en begelei dingsprojecten. En ook omdat wij in hen geloven, want wij gaan er van uit dat ook men sen die heel lang verslaafd zijn geweest, weer gezond kunnen worden." Volgens Stortenbeker is het niet de bedoeling dat mensen in De Hoop bekeerd worden. „Wij hebben het motto: afkic ken moet, geloven mag. Nie mand hoeft bij ons mee te doen aan kerkdiensten, bijbel lezingen of catechesatie, niets is bij ons verplicht. Van de an dere kant heeft de praktijk wel uitgewezen dat mensen die uit zo'n dal zijn gekropen, een nieuwe levensvervulling moeten hebben. En het evan gelie kan juist voor hen ont zettend veel betekenen." De EO-documentaire heeft al les weg van een successtory: de hoofdpersonen wilden af kicken en beiden weten dit nu, na anderhalf jaar, nog steeds vol te houden. Toch is dit niet de alledaagse werke lijkheid, want hoewel veertig procent van hen toch wel weer redelijk gezond in de maatschappij weet terug te ke ren, maakt nog geen kwart van alle binnenkomers het hele afkick- en resocialise- rings-proces af. Was de camera, die op gezette tijden hun vorderingen vast legde, voor Rob en Arjen wel licht de bekende stok achter de deur? Rob: „Nou nee, ik heb wel meer stokken achter de deur gehad. Alleen al de el lende waar je uit komt. Je weet gewoon dat dit de laatste kans is op een nieuw en beter leven en daarmee ben je 24 uur per dag bezig. Terwijl de cameraploeg af en toe maar eens op visite komt." Aan het einde van de reporta ge worden beide ex-verslaaf den geconfronteerd met beel den uit hun verslavingstijd. Arjen schrikt van zichzelf: „Hoe heb ik dat ooit negen jaar lang kunnen volhouden!" Rob schrikt om een andere re den: „Ik voel me nog steeds bij dat wereldje betrokken. Het lijkt me maar zo'n kleine stap terug..." HELMA VAN DEN BERG Will Simon onderscheiden HILVERSUM Will Simon, eindredacteur/presentator van het televisieprogramma „Op sporing Verzocht" heeft van daag in Hilversum een ko ninklijke onderscheiding ge kregen. De Hilversumse bur gemeester J.G.Kraayeveld- Wouters overhandigde hem de versierselen van Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Simon (61) trad in 1962 in dienst bij de AVRO-televisie. Hij maakte documentaires in onder meer Indonesië, Colom bia, Israël, Peru, Brazilië, Ne derlandse Antillen en Surina me over armoede en honger en de hulp die nodig was om daar een einde aan te maken. Van 1972 tot 1984 was hij re dacteur-verslaggever en ad junct-hoofdredacteur van AVRO's Televizier. Hij maak te in die tijd veel reportages over onder meer vluchtelin gen, honger, natuur- en mi lieurampen, in bijvoorbeeld Cambodja. Zijn reportages werden gemaakt om fondsen te werven, en een beter begrip te kweken voor organisaties als Unicef, Nederlandse Vluchtelingenhulp en Unesco. Met behulp van de door Simon gemaakte reportages zijn vele tientallen miljoenen guldens in tv-acties bijeengebracht. Simon is vanaf 1982 eindre dacteur/presentator van „Op sporing Verzocht", de co-pro- duktie van politie, justitie en de AVRO. Dankzij tips van kijkers kon de politie tiental len ernstige misdrijven oplos sen en veel verdachten aan houden. 'Nacht van de wilde ezels' geselecteerd voor Hamburg AMSTERDAM De festivaldirectie van het European Low Budget Film Forum in Ham burg heeft Pim de la Parra's film „De nacht van de wilde ezels" geselecteerd. De film, in ja nuari van dit jaar in premiere gegaan op het Rotterdamse filmfestival, is de enige Neder landse bijdrage aan het festival in Hamburg. Sindsdien is de film vertoond op filmfestivals in onder meer Cannes en Madrid. „De nacht van de wilde ezels" vertelt het verhaal van een filmregisseur met relatieproblemen. De hoofd rollen worden vertolkt door Pim de la Parra en Liz Snoyink. Het European Low Budget Film Forum begint vandaag en duurt voort tot en met 10 juni. Aan het festival is geen competitie verbonden. Voorttelling: 'Otsi-Town' (Die Torf- fahrer) van Peter Greiner. Vertaling: Tom Blokdijk. Regie: Johan Simons en Paul Koek. Toneelbeeld: Leo de hijs, Egbert Brehm en Kees van 't Hot. Vertolkers: Betty Schuurman, Bert Luppes en Adri Overbeeke. Ge zelschap: Theatergroep Hollandia. Opvoering in het kader van het Hol land Festival alleen in de autoslope rij Jan Smit in Westzaan. Speeldata: t/m 9; 12 t/m 16; 19 t/m 23 en 27 t/m 30 juni. eindelijk de bons geeft. Maar het loopt slecht met haar af. Worsteling Dwars door de catacomben- achtige autosloperij en voor malige blauwselfabriek in Westzaan loopt de bezoeker van 'Ossi-Town' vervolgens nog een houten trapje op om te komen bij de in tribune-vorm opgestelde houten zitbanken. Er kunnen per voorstelling maar zo'n zestig toeschouwers aanwezig zijn. De vroegere kantine is aan één zijde afgedekt met een vlechtwerk van aangenaam ruikende wilgetakken. Het smalle speelgedeelte, dat de gehele lengterichting beslaat, is opgetrokken uit een afge topte, pyramide-vormige berg zompige klei. De vensters aan de achterwand geven uitzicht op groene weiden, doorsneden door rechte sloten met water. In de verte zijn de contouren van Zaandam zichtbaar. Het landschap stemt overeen met die van het Duitse Oost- Friesland, grenzend pan onze provincie Groningen. De Duit sers hebben geen hoge dunk van de Oostfriezen. Ze zijn voor hen synoniem aan: ach tergebleven, koppig maar dom Met de drie kernfiguren in het toneelstuk 'Ossi-Town' (Der Torffahrer) van Peter Greiner gaat het helemaal fout. Onaan gepast als ze zijn, balanceren ze net zo lang op de rand van het bestaan, totdat ze er redde loos vanaf tuimelen. Ze zijn al ledrie dertigers. Karin heeft in een tuchthuis gezeten. Ze is naar eigen zeggen door Hells Angels ingewijd. Ze gaat met iedereen met wie ze zin heeft naar bed. Of het louter provo catie is, weet je niet, maar te gen haar vriend Hein vertelt ze uitdagend dat ze met haar oom en broer heeft gecopu- Hein Hein is bij haar ingetrokken, nadat hij uit de gevangenis is ontslagen. Met een gammele vrachtwagen vol tuinaarde leuren ze in de buitenwijken van slaapsteden als 'Ossi- Town'. De karige verdienste wordt veelal terstond in drank omgezet. Hein is de baas. Als gevolg van rijden onder in vloed verliest hij zijn rijbewijs. Daarom wordt er een adver tentie geplaatst voor een chauffeur. De gesjeesde student in de me dicijnen Jan reageert daarop. Hij heeft iets van een modieu ze idealist in zich: hij is lid van de Groenen, is solidair met de arbeiders. Uit karakterzwakte komt er van zijn idealen niet veel terecht. Hij geilt op de vrijgevochten, sensuele en op een wilde kat gelijkende Ka rin. Maar hij heeft een grote angst voor de gewelddadige en primitief reagerende Hein, wiens handjes nogal los zitten. Hein reageert zijn frustraties regelmatig af op Karin door haar bruut te verkrachten of in elkaar te slaan. Toch moet er nog heel veel nare dingen gebeuren, voordat ze hem uit- In de kleddernatte klei-massa vertolken de drie spelers hun rollen. Elke stap is een worste ling met het harde bestaan. Het duidt bovendien hun ver bondenheid aan met de agrari sche streek waar ze wonen en het vastgezogen zijn aan hun trieste levenslot. i Keer op keer doen ze pogin gen om zich eraan te onttrek- ken door enorm te ploeterén, maar mede door gebrek aan geestkracht en kans-armoede, blijft het resultaat vruchteloos. Drank, geweld, seks dienen ter compensatie. Voor de stu dent is het memoreren van zijn (sociale) idealen, die niet vervuld worden, een soort van alcohol. In korte filmische scènes ko- men in dit stuk het (tevergeef- se) gevecht en de schijnbewe- gingen van deze drie verlie zers om hun bestaan nog de il lusie van rechtvaardiging te geven beklemmend tot uiting. I De regisseurs Johan Simons en Paul Koek hebben in hun re- I gie een sterke ritmiek in de voorstelling aangebracht. Het spel heeft een ondefinieerbare mengeling van realistische vertolking en het suggereren van voorvallen en gevoelens. Hoewel de gebeurtenissen overduidelijk zijn, blijft er i daardoor niettemin veel ruim te over voor een verdere zelf- invulling door het publiek. Het taalgebruik is rauw als de personages zelf, maar heeft bij tijden iets breekbaars en poë tisch in al zijn ongeciviliseerd heid. Ook dat laatste stemt I overeen met de karakters. Vooral Betty Schuurman als Karin Schorrenschoon weet fascinerend deze gelaagdheid in haar spel vorm te geven. Haar dronkenschap bijvoor beeld toont ze zonder een overdaad aan uiterlijk vertoon, zoals gelal, onvast op de benen staan, maar enkel met behulp van intonatie en een bepaalde manier van kijken. Ze is zin- neprikkelend zonder op een platvoerse manier sexy te Voor Bert Luppes in de rol van Hein Wend ga je liefst een straatje om. Met zijn haast kaalgeschoren hoofd, zijn lajag uitgesneden hemd en met een regenbroek aan heeft hij in zijn motoriek iets onbereken baars en beangstigends. Ook bij hem is er geen spoor van opgelegd spel of effectbejag te bekennen. Datzelfde geldt voor Adri Overbeeke als de toeziende 'buitenstaander', die - al was het maar uit geilheid op Karin - erbij wil horen, maar uit laf heid en lamlendigheid geen duidelijke keuzes durft en kan maken. De modder is zo in het spel ge ïntegreerd, dat het verschil lende indrukwekkende mo menten oplevert, zoals de wij ze waarop Karin door Hein (ook seksueeL) wordt gemoles teerd en waarop hij zijn on macht demonstreert door een paar maal als dood plat op de grond te vallen. Met 'Ossi-Town' wordt weer eens bewezen, dat toneel nog altijd zinvol is. De voorstelling is dubbel en dwars waard om er getuige van te zijn, zelfs al moet je er helemaal voor naar de autosloperij in Westzaan af- MAX SMITH AMSTERDAM De le- gandarische tenor James King zal Robert Schunk vervangen die de rol zou vertolken van de Kaiser in Richard Strauss' Die Frau ohne Schatten. De opera wordt op 9 en 12 juni in Amsterdam opgevoerd door het Radio Philharmonisch Or kest, het Groot Omroepkoor en het Sint Bavo Jongenskoor in het kader van het Holland Festival. Schunk heeft om ge zondheidsredenen moeten af zeggen, zo heeft het Holland Festival gisteren bekend ge maakt. Het optreden van de Japanse groep Eitetsu Hayashi. die voor het eerst naar Nederland zou komen, is afgelast omdat de Japanse groep afziet van zijn Europese toernee waarbij naast Nederland ook Italië, Zwitserland, Frankrijk en Finland zouden worden aan gedaan. Voor de Japanners die tijdens het festival zouden optreden in het kader van het program ma 'Drummers of the World' bestond grote belangstelling. Er is een vervangend pro gramma samengesteld dat gra tis bezocht kan worden door degenen die reeds een plaats bewijs hadden voor de Japanse produktie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 7