Ccidóc Somtnil video Priesterkrapte: Evangelie ook per Voorstel opleiding predikanten maakt niet veel kans kerk wereld Voorbereidingen leidt Euro-synode boekwijzer brieuen van lezer: beroepingen GEESTELIJK LEVEN/OPINIE fceidó&Qowiant WOENSDAG 6 JUNI 1990 PAGINA ALTERNATIEF VOOR WOOT' Russisch-Orthodoxe Kerk kiest morgen nieuwe patriarch MOSKOU De Russisch-Orthodoxe Twaalf zijn te jong, vijf zijn buitenlander. Kerk zal voor de eerste maal bij de ver- Overigens is het te verwachten dat een kiezing van een geestelijk leider uit meer van de vijftien metropolieten wordt ge- dan één kandidaat kunnen kiezen. Van- kozen. Het nationaal concilie telt 330 le- daag stelt de raad van bisschoppen een den, waarvan een derde bisschop, pries- kandidatenlijst op, waaruit het nationaal ter of leek is. concilie morgen een opvolger voor de vo- Hervormers, behorend tot de groep Kerk rige maand overleden patriarch Pimen en perestrojka, willen dat de Russisch- kiest. Beide zittingen zijn besloten. Orthodoxe Kerk alle banden met de De raad van bisschoppen telt 92 leden. Zij overheid verbreekt. Onder de tsaren komen in aanmerking om tot patriarch te heeft de leiding van de Kerk de tsaren worden gekozen als zij ouder dan 40 jaar gediend, tijdens het communistische regi- en staatsburger van de Sovjetunie zijn, me de communistische machthebbers en onder Gorbatsjov zijn er vooral voorzich tige perestrojka-klanken uit de monden van de Russisch-Orthodoxe leiders te ho ren. Kerk en perestrojka onder leiding van de voormalig dissident Gleb Jakoe- nin wil dat de Kerk zelf wordt gedemo cratiseerd. De vernieuwers vrezen dat de behouden de metropoliet Filaret van Kiev, die tot tijdelijk opvolger van Pimen is benoemd, definitief de macht in handen zal krijgen. Filaret (61) staat bekend als een 'hardli ner'. Hoeveel goeds men ook van ons zegt, men leert ons geen nieuws. La Rochefoucauld De Liefde wordt gesloopt Zondag was er voor het laatst dienst, gisteren was het kijkdag en morgen komt de inventaris onder de hamer: De Amsterdam se parochiekerk De Liefde gaat dicht en wordt gesloopt. De kerk werd in 1885 gebouwd volgens een ontwerp van stads bouwmeester Cuypers. FOTO: DIJKSTRA Geflatteerde cijfers De vorige week verschenen Voorjaarsnota, waarin minisihee Kok van Financiën een tussenbalans opmaakt van 's lai >ns inkomsten en uitgaven, vormt voor de coalitie bepaald g< aanleiding tot een zelfgenoegzame houding. Op essenti psy< punten laat de nota nog heel wat open. De minister, die in afgelopen maanden geen mogelijkheid onbenut heeft gelai om de indruk te wekken dat ook socialistische ministers financiën solide financiers kunnen zijn, heeft de Kamer ten weten dat het financieringstekort duidelijk kleiner is d CDA en PvdA bij het aangaan van de grote coalitie vi de ogen stond. Het tekort bedraagt op dit moment rond vijf p cent; een kwart minder dan was begroot. Dat is op het eerste gezicht een verheugend feit, want Iji terugdringen van het financieringstekort is van het groot PJ belang omdat ondanks alles de omvang van de staatsschi nog altijd toeneemt. Onze verplichte rente-; men nu al de op één na grootste uitgavenpost. als we puur naar de percentages kijken maar in (harde) guldens vertaald moeten we elk jaar i voor rente en aflossing uitgeven. HeT cijfer dat minister Kok heeft gepresenteerd is gefj teerd. Het kabinet heeft immers nog niet duidelijk aangej ven hoe omvangrijke tegenvallers bij Onderwijs (omstrej 900 miljoen) en bij de wir-premies (tussen één en drie i jard) opgevangen moeten worden. De ministers Kok en i driessen (Economische Zaken) gaven er onlangs nog I van een uiteenlopende visie te hebben op de omvang vai wir-tegenvallers. Kok ging uit van een te compenseren 1 genvalier van 3,2 miljard en zijn collega van EZ baseert z op een bedrag dat twee miljard lager ligt. Het ziet er ovi gens naar uit dat het bedrijfsleven zelf de rekening gepres teerd krijgt. Dat is niet onlogisch, want daarmee wordt! rekening gepresenteerd bij de partij die rechtstreeks veraj woordelijk is voor de massale overschrijdingen. HET is opvallend dat de belastingontvangsten behoor] N zijn tegengevallen. Er is vorig jaar bijna drie miljard minditi binnengekomen dan was verwacht en dat terwijl de ecoigei mie als nimmer tevoren bloeit. Uit de Voorjaarsnota bli dat een rekenfout bij de raming van de dividendbelasting de ongunstige inkomensontwikkeling bij zelfstandigen on< ni meer oorzaak zijn van die lagere belastinginkomsten. De collectieve lastendruk (de totale druk van belasting e| en premies) blijft gelukkig binnen de perken. Met 53,1 pial cfent van het bedrag dat we met z'n allen verdienen, zitl' we een half procent onder het streefgetal. Maar ook hi1 geldt dat het cijfer enigszins is geflatteerd. Het simpele i dat de wir-overschrijdingen op het bedrijfsleven zullen wi den verhaald, zal de collectieve lastendruk weer verzwan zi DiE druk zal ook hoger worden wanneer het kabinet werkers in de gezondheidszorg wat beter gaat honoreren. 1 nister De Vries van sociale zaken verzet zich weliswaar i uit alle macht, maar het ziet er naar uit dat aan een ver( V* ging van de ziekenfondspremies niet valt te ontkomen, alles verstevigt de indruk dat de Voorjaarsnota een wat i rooskleurig en incompleet beeld geeft van de financiële ]J tie van de BV Nederland.W Brieven graag kort an duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezond stukken te bekorten. LEIDSCHENDAM Het moderamen (dagelijks be stuur) van de Nederland se Hervormde Kerk heeft dinsdag afhoudend gerea geerd op het alternatief voor het IWOOT-plan dat vier openbare universitei ten met een theologische faculteit hebben opge steld. Het moderamen zal tijdens de synodezitting op 14 juni defi nitief op het universitaire voorstel reageren. In een gesprek met een dele gatie van de colleges van be stuur van Amsterdam, Gro ningen, Leiden en Utrecht plaatste het moderamen dins dag onder meer vragen bij de juridische grondslag van het universitaire voorstel en bij mogelijke financiële schade die het IWOOT-plan voor de universiteiten kan hebben. Beter alternatief De Hervormde synode besloot in maart een eigen kerkelijke universiteit op te richten die verantwoordelijk wordt voor de gehele predikantenoplei ding. Wel maakte de synode het voorbehoud dat dit plan zou komen te vervallen als de universiteiten egn beter alter natief zouden presenteren. De openbare universiteiten, die in het IWOOT-plan de zo- Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Hoogbtokland J. Muller te Sluipwijk. Aangenomen naar Ab- benes (herv.geref.; part-time) J.W. Roodenberg, kand. te Rotterdam en vic. te Rotterdam-Delfshaven. Be dankt voor Boskoop A.C. Kortleve te Ede; voor Uddel (toez.) C.M. Buijs te BAARN De Baarnse pastor F.J.J. Saelman is één van de wel heel bij zondere herders die de Roomse kerk in huis heeft. Hij is, wat je noemt, een eigentijdse katholiek. Zijn motto is: ,,Het geloof haal je niet alleen uit de bijbel, maar uit de wereld om je heen". Duizenden men sen geloven dat ze op zijn voordracht van ernstige kwalen zijn genezen. En nu komt hij als audio visuele pastor in het nieuws. Sinds kort verkondigt de 67- jarige pastor in zijn Maria Ko ningin-kerk in Baarn het evangelie ook per video. Een vondst die vanwege de krapte op de priestermarkt wel eens op grote schaal navolging zou kunnen krijgen. Saelman: „Priesters worden zeldzaam in Nederland. En als je, net als ik, wat ouder wordt ga je toch aan opvolging den ken. Na mijn dood moet mijn kudde in goede handen ver der gaan. Daar stond ik voor al bij stil toen ik vlak voor kerstmis plotseling ziek werd. De kerk was prachtig ver sierd, alles was klaar voor de dienst, en ik kon de mensen dus niet in de steek laten want een vervanger had ik niet. Toen kwam ik op het idee om diensten op video banden te zetten." De pastor waagde de stap. Hij schafte een videocamera aan, richtte thuis een kleine opnamestudio ip en zette op het altaar in de kerk een tele visie met geluidboxen neer. Niet lang daarna wachtten de parochianen de verrassing van hun leven. In plaats van de bekende gestalte werden zij verwelkomd door de au diovisuele pastor op de buis. Saelman: „Ik was thuis en heb met spanning naar het parkeerterrein van de kerk gekeken. Maar geen enkele genaamde staatsvakken mo gen verzorgen, vrezen dat hun positie danig wordt on dermijnd doordat alle studen ten die Hervormd predikant willen worden, aan de Her vormde universiteit worden ingeschreven. Daarom boden de universitei ten de Hervormde Kerk vori ge week een alternatief aan waarin binnen het huidige wettelijke kader (duplex ordo) in belangrijke mate aan de Hervormde eisen wordt toe-, gekomen. Het moderamen vroeg zich echter af in hoe verre een en ander juridisch vast komt te liggen. Tijdens het gesprek konden de uni versiteiten niet garanderen dat een kerkelijk vak als hoofdvak in een doctoraal programma zou worden er kend. Dat is afhankelijk van een beslissing van de facul teitsraad. De Hervormde Kerk wil juist zekerheden waar tot dusver sprake is van gunsten. Berekeningen Ook moesten de universitei ten erkennen dat ze de te ver wachten financiële schade niet met cijfers konden aanto nen. Pas als minister Ritzen van onderwijs en wetenschap duidelijkheid over de toekom stige financiering van de uni versiteiten zal verschaffen, kunnen kerk en universitei ten hun berekeningen maken. Gameren. Beroepen te Oud-Beijer- land (deelgem. Ontmoetlngskerk) W.L. Pera te Zoetermeer. Gereformeerde Kerken Aangenomen naar Alphen aan den Rijn K. Santing te Nes en Wierum. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Aangenomen naar Zwolle-Zuid J. Hagg te Kollumerzwaag-Zwaagwest- einde i.c.m. Twijzel Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Deventer S. Otten te Winschoten; te Driebergen L.W. van der Meij te Alphen aan den Rijn. kerkbezoeker is voor het ein de van de dienst weggegaan. Het project is ontzaglijk goed aangeslagen. Achteraf zeiden de mensen dat ze natuurlijk wel liever een levend beeld op het altaar zagen, maar dat het in tijden van nood een goede oplossing was. En zo kon ik ook eens een keertje vrij nemen." Charisma De Baarnse parochianen ken nen Saelman als een bewo gen, zeer betrokken herder met een groot charisma wiens woorddiensten nimmer voorbereid recht uit het hart lijken te komen. Alsof de kerkgangers en het nieuws van de dag zij inspiratiebron nen zijn. Is het dan wel moge lijk om dezelfde overdracht, eenzelfde bezieling zonder pu bliek en in het felle licht van VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II heeft dinsdag op de waar de van het christelijk ge loof voor de Oosteuropese landen gewezen. Het is van belang dat in de lan den die zich aan een tota litair systeem hebben ontworsteld, de democra tisch en nationale aspira-. ties niet losgekoppeld worden van de morele waarden van het christe lijk geloof. De paus sprak tot ruim veer tig kardinalen en bisschoppen uit geheel Europa op een voorbereidende bijeenkomst voor de speciale bisschoppen synode over Europa, die vol gend jaar wordt gehouden. Uit Nederland was kardinaal Simonis als voorzitter van de de videocamera, op de band vast te leggen? Saelman vindt van wel: „Het is mijn gewoonte om direct na de zondagsdienst een opname te maken. Dan heb ik de mensen die bij me in de kerk waren, nog goed in mijn hoofd. En kan ik me nOg he lemaal in de mensen verplaat sen. De praktijk heeft inmid dels ook uitgewezen dat mijn aanwezigheid op de band in de kerk niet wezenlijk anders overkomt. Zo is het mijn ge woonte om na de preek een korte meditatie te houden met wat zachte pianomuziek op de achtergrond. Bij de video- dienst hoor je evenmin ie mand kuchen of smoezen. En de zegen komt bij de mensen al even gewijd over." Het is overigens niet de be doeling dat de video vaak de priester altaar zal vervangen bisschoppenconferentie aan wezig. Van de Curie waren onder anderen kardinaal Rat- zinger van de congregatie voor de geloofsleer en namens de religieuzen de generaal- overste van de Jezuïetenorde, pater Kolvenbach, aanwezig. Tijdens de veranderingen in Oost-Europa, ingeleid door de oprichting van de Poolse vak bond Solidariteit, zijn kerk en religie werkzame factoren ge weest bij de bevrijding uit een systeem van „totale slaver nij". De marxistische partijen hebben hun absolute macht verloren. De uitslagen van de verkiezingen in Oost-Europa hebben volgens de paus aan getoond dat het van bovenaf opgelegde politieke, economi sche en sociale systeem door brede lagen van de bevolking werd afgewezen, aldus de paus. of dat Saelman denkt gauw dood te gaan. „Ik hoop hon derd te worden. Er zijn zoveel mensen die mij even na de dienst persoonlijk willen spre ken en ik kan dus niet zeg gen: nu kom ik maar eens drie weken niet. De bedoeling is wel dat er voor alle zonda gen een dienst op de band komt, zodat in noodgevallen de kerk niet dicht hoeft te blijven. Saelman, lid van de congrega tie der Redemptoristen, werk te lange tijd als missionaris in Noordoost-Brazilië, in een woestijngebied ter grootte van Nederland. „Daar heb ik ge leerd hoe het niet moet. Er is daar zoveel ellende, de men sen sterven onder je handen. En dan sta jij daar over een blijde boodschap te roepen. Daar geloofde ik dus niet in. Het leek me daarom beter om De poging van de nazi's alle joden uit te roeien, was de meest gewelddadige uiting van het geweld van de Twee de Wereldoorlog, zo zei de paus. „Vandaag de dag weten we dat Auschwitz niet het einde van de beestachtighe den betekende. De Hitler-dic- tatuur werd vervangen door het communistisch totalitair systeem dat weigerde in Oost- Europa de mensenrechten te erkennen. De paus legde de bisschoppen twee vragen voor die centraal op de Eurosynode zullen staan. Wat zijn de betrekkin gen tussen de kernen in Oost en West-Europa en op welke wijze kunnen ze elkaar be vruchten? En: welke invloed hebben deze nieuwe contac ten op het streven geheel Eu ropa te herevangeliseren? naar Nederland terug te gaan om de mensen hier op të roe pen de helpende hand uit te steken." Ziekenpastoraat Sindsdien houdt Saelman zich ook bezig met het lichamelijk welzijn van de mensen. Naast zijn gewone parochiewerk voert hij sinds negen jaar in Baarn tevens ziekenpastoraat. „Dat hoort er helemaal bij. Als priester heb je de op dracht het evangelie te ver kondigen en zieken te gene zen. En daar houd ik me aan. Dat heeft niets met paranor maal te maken. Het is gewoon zo natuurlijk dat het bovenna tuurlijk wordt. En ik ben ook geen genezer, maar een pries ter die sacramanten uitdeelt die werken." Dat neemt niet weg dat er maar weinig priesters zijn die iedere week uit het hele land ruim honderd zieken, gelovig of niet, op bezoek krijgen. Twee keer per week worden in een bijgebouw van de Ma ria Koningin-kerk voor hen speciale sessies gehouden, waarbij Saelman zieken de hand oplegt. Elke woensdag morgen wordt een zieken- dienst in .de kerk gehouden en grote hoeveelheden gewij de olie en water gaan met de zieken als helend middel mee naar huis. Volgens Saelman zijn het vooral de ernstig zieken die daarvoor in het Baarnse pas toraat aankloppen. Mensen met kanker, spier- en verlam mingsziekten of ernstige psy chosomatische aandoeningen. Saelam: „Duizenden mensen heb ik door de loop der jaren kunnen genezen of hun ziekte een halt toegeroepen. In ieder geval gaat niemand hier de deur uit met pijn, ook al is dat soms van korte duur. Maar wat het allerbelangrijkste is dat mensen weer de moed krijgen om verder te leven. Dan hebben ze wel eens pijn in hun buik of in hun knie, maar ze kunnen het leven toch weer aan. Dat werk is Handvol stilte Roger Defour verzamelde een aantal spreuken, korte ge dachten en aforismen van uit eenlopende auteurs: van Toon Hermans en Judith Herzberg tot Charles de Gaulle. De titel is: 'Een handvol stilte' omdat de auteur ervan overtuigd is dat stilte de ideale omstandig heid is om dingen te overden ken; dat het 'hart kan dromen van een groeien naar 'wat voller, dieper en eeuwig is'. Uitgave Lanno, prijs 19,90. Bij dezelfde uitgever ver scheen een fotoboek met tek sten van Ton Vanlaere. De fo to's, van diverse fotografen, hebben overwegend de na tuur als onderwerp; de bijbe horende teksten handelen over thema's als liefde, dood, troost. Uitgave Lannoo, prijs 27,50. voor mij eveneens een be langrijk onderdeel van het priesterschap." De Baarnse pastor houdt zijn gave op 'het ietsje meer' dat een échte priester volgens hem moet bezitten. „Je wordt geen priester door wijding. Net zomin een kunstenaar of musicus het alleen van de technische kennis moet heb ben. Je bent het of je bent het niet. Alleen bij een echte priester kunnen sacramenten werken." Opvallend is de stilte waar mee Rome en het bisdom de activiteiten van Saelman ne geren. Ondanks de publicaties in de pers hoort hij maar heel weinig; slechts één keer kwam er iemand uit Utrecht informatie inwinnen. „Ik denk dat ze het niet zou den aandurven om mij aan te pakken. Dat zou teveel publi citeit geven. Sinds ik met het ziekenpastoraat ben begon nen, heb ik niemand van mijn kerkelijke collega's nog ge zien. Zelfs van mijn eigen orde heb ik sindsdien niets meer gehoord. Dat maakt je, ondanks het verschrikkelijk mooie werk dat ik doe, best eenzaam". Ook met zijn au diovisuele initiatieven voelt Saelman zich in zijn kerk al leen staan. Collega's uit de omgeving zouden zijn verzoek om samenwerking onbeant woord hebben gelaten („het zou heel praktisch zijn om ge zamenlijk video-opnamen te maken") en van hogere ker kelijke instanties kwam even min commentaar, noch enig blijk van interesse. Is Nederlands eerste audiovi suele pastor nu ook van plan om in het spoor van de Ame rikaanse tv-dominees te tre den? „Alsjeblieft niet!" schrikt Saelman. „Televisie is op dit gebied een gevaarlijk medi um. Het wordt zo gauw per soonsverheerlijking. Daarom heb ik een aanbod van Ivo Niehe ook al eens afgeslagen. Laten we maar gewoon doen. Het moet allemaal echt niet zo'n toestand worden." HELMA VAN DEN BERG Hospices Joke Forceville-Van Rossum schreef in haar artikel over hospices dat een christelijke organisatie van plan is in het oosten van het land dertig bij- na-thuis-huizen te openen. Zij doelt op onze organisatie, de Christelijke Hospices Neder land, maar wat zij over ons schrijft is niet helemaal cor rect. Het aantal huizen zal in eerste instantie hooguit twee of drie zijn en we richten ons niet speciaal op het oosten. In deze tehuizen zullen drie tot vijf mensen verzorgd kun nen worden. De staf zal geheel uit vrijwilligers bestaan. Fi nancieel zullen deze tehuizen afhankelijk zijn van giften en donaties. Op de langere termijn ligt het in onze bedoeling zogenaamde hospice-huizen op te richten. Deze zullen grotendeels gefi nancierd moeten worden met overheidssubsidie. Hiervoor zijn aanvragen ingedie: Deze tehuizen kunnen dei tot negentig patiënten herbi gen en zullen geleid word door beroepskrachten. Verder is het zo dat we in oi huizen vertrekken van e duidelijke christelijke vis ook al is iedereen welkom. zullen ook nooit iemand 1 christendom proberen op dringen. Waar wij wel waai aan hechten is een christelij bijbelse benadering hetge betekent dat alle stafleden onze belijdende christenen zi en dit wordt uiteraard teru gevonden in de ethiek v waaruit wij werken. Euthan sie is daarom bij ons uitgesl ten. Overigens werken wij I nu toe uitstekend samen ra andere organisaties die wer zaam zijn in de terminale zo en we hopen dit ook te blijvf doen, daarbij hun mening ov leven en dood respecterend. Frans Nijhof, secretaris Chr telijke Hospices Nederlan ALMELO mT CcidócSouaaiit Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor. Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070- 3190 933. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19 00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart, per maand f. 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071-122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. AMROBANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 Pastor Saelman in het 'echt' en op het tv-toestel. FOTO: PERS UNIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2