s Moderne ballingen in Babyion Cëidóe Gouiaitf brieven van lezer kerk wereld Muur Na-oorlogse joden op zoek naar elkaar Voer voor sociologen en theologen mT £eidóc6otua/rii GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcidócSomont ZATERDAG 2 JUNI 1990 PAGIN. Hervormde Kerk moet 'positieve actie' niet opleggen LEIDSCHENDAM De Nederlandse Hervormde Kerk moet haar adviesorganen geen programma van 'positieve actie) voor bijvoorbeeld vrouwen opleggen. Ook onderzoek daarnaar is niet gewenst, zo schrijft de Raad voor de Kerkelijke Medewer kers (RKM) aan de hervormde synode. De centrale onderne mingsraad van de Hervormde Kerk had in 1988 gevraagd om te komen tot een evenredige vertegenwoordiging van vrouwen in alle functies. Bij de landelijke en provinciale bureaus van de Hervormde Kerk werken in totaal 302 vrouwen (173 part-time) en 234 mannen (34). In de hoogste functies (schaal 10 en hoger) zijn slechts 20 vrouwen tegenover 106 mannen te vinden. De Raad is wel voor een emancipatiebeleid maar wil niet dat ge treden wordt in de zelfstandigheid van de diverse organen. Paus en Dalai Lama bespreken wereldproblemen VATICAANSTAD Paus Johannes Paulus II en de Dalai Lama hebben gisteren in het Vaticaan gesproken over de bij drage van de wereldgodsdiensten aan de vrede in de wereld. De 264ste opvolger van Petrus en de 14e Dalai Lama, geestelijk en wereldlijk leider van Tibet, bespraken gedurende een half uur de grote wereldproblemen. De boeddhistische leider vroeg de paus om steun voor zijn vredesplan voor Tibet, dat voorziet in gedeeltelijke onafhankelijkheid van China. De Dalai Lama (55), winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, kwam reeds eerder op bezoek bij de paus (70) in 1980, 1982 en 1988. In oktober 1986 troffen de twee godsdienstige leiders el kaar in Assisi tijdens het vredesgebed van de wereldgodsdien sten. Wie opgaat in God, omgeeft zich met afgronden. door Marinus van der Berg We leven al weer een half jaar 'na de Muur...' Muren zijn gevallen, prikkeldraadversperringen zijn verdwenen, grenzen zijn opengegaan, volkeren hebben hun eigen zelfstandigheid uitgeroepen, gevangenisdeuren zijn opgegaan. Nu de eerste roes bijna voorbij is, beginnen we de werkelijkheid van het landschap te zien. Nog nauwelijks kunnen we het geheel overzien. Bevrijd uit de nachtmerrie, en even het licht van een stralende ochtend, worden velen getroffen door de ruïnes, de onherbergzaamheid van een samenleving waarin zoveel jaren de mens zichzelf niet kon zijn. Het vallen van de muur heeft tot de verbeelding van miljoenen gesproken. Niet alleen daar maar ook hier worden muren ervaren en is het verlangen gegroeid om die muren te laten vallen. Velen ervaren met name kerkmuren als dingen die geen bescherming en veiligheid uitademen, maar die benauwen en afsluiten. Weer anderen zoeken die muren en vinden er wel veiligheid gn zoeken binnen die muren naar de ontmoeting met de Onzichtbare. De wijze waarop de weg van het Goede Nieuws die bevrijding aankondigde en tot bevrijding inspireert, gestalte heeft gekregen in regels en instituties, spreekt steeds minder tot de verbeelding. Steeds minder mensen zoeken de weg van de Kerk. De Kerk is al een randverschijnsel in deze samenleving. Kerken worden bezocht tijdens vakanties als museum. Soms gaan mensen er een Mis zien en zijn onder de indruk of het blijft hen vreemd. Velen leven al jaren 'na de muur' en ze hebben niet het gevoel van gemis. Anderen leven korter 'na de muur..' Als ik het goed zie, wordt er weer bij meerderen een gemis gevoeld. Een gemis dat ook een verlangen oproept. De wagen van de verzorgingsstaat is een steeds luider krakende wagen aan het worden. De nadagen van ongekende welvaart kondigen zich aan. Wie zijn we geworden in deze tijd... Achter de muren van de duurste huizen gaat zinloosheid, eenzaamheid schuil. Zelfs relaties lijken in de comsumptiesfeer geraakt te zijn. Nu klinkt uit niet-kerkelijke hoek de vraag: zetten we ons wel voldoende in voor onze relaties? De vraag klinkt temidden van steeds meer vragen over de zin en de inrichting van dit leven. Opnieuw klinkt de vraag: aarde waarheen en waartoe ben ik hier? Beginnen we te voelen dat onze mooie kleren, onze gebruinde huid, onze welriekende en geparfumeerde gezichten, gaan scheuren en barsten vertonen en dat we wakker worden in een dal vol met dorre beenderen? De ene dag meer dan de ander voel ik het visionaire en meen ik te zien wat komt: een nieuw zoeken, opstaan en verzamelen. De Geest die wakker wordt en het wonder dat gebeurt: de mensen met verschillende talen verstaan elkaar. Ik merk dat ook anderen het waarnemen: er is een begin van herbezinning. Zeer uiteenlopende mensen, onkerkelijk, buitenkerkelijk, christelijk, rand-christelijk, niet-christelijk, zoveel mensen van goede wil, vinden elkaar, ontmoeten elkaar en worden een krachtige beweging in zorg om de aarde, in zorg om de mens, in zorg om de toekomst. Dat zijn de dagen waarop mijn vertrouwen wordt versterkt dat de Geest, die heelt, waait waar Zij wil en. ons versterkt om niet te vluchten achter muren die verblinden, maar om met elkaar te werken aan het nieuwe gebouw van liefde en gerechtigheid. Er is geen weg terug achter de muren, maar er is wel veel moed creativiteit, fantasie en bereidheid om te veranderen nodig, opdat niet chaos maar gemeenschap groeit. Gemeenschap in zusterschap en broederschap is het werk van de Heilige Geest. Pinksteren spoort aan om niet bang achter muren te blijven zitten. Voor Harold van de Laar (28) uit Tilburg, missiesecretaris in het bisdom Rotterdam en vrijwilliger bij de Stichting Vluchtelingenwerk Midden-Brabant, waren vroeger de we relden van de reggae-muziek en de rasta's enerzijds en die van z'n theologiestudie strikt gescheiden. Zijn bezoek van een half jaar onlangs aan Jamaica bracht daar verandering in. Een samenvatting van zijn ervaringen geeft hij in on derstaand verhaal weer. Het maakt deel uit van een reeks ervaringen van Nederlandse theologiestudenten in de Der de Wereld dat is gebundeld onder'de titel Geen enkele reis, maar retour. Het is uitgegeven door het Centraal Missie Commissariaat in Oegstgeest in het kader van de Week voor de Nederlandse Missionaris die met Pinksteren wordt afgesloten. ROTTERDAM ,,Als tudie. Reggae en rasta's waren een hobby en theologie was mijn studie. Ik hield beiden strikt gescheiden. Een belang rijke omslag deed zich in 1984 voor toen ik deelnam aan de Leergang Ontwikkelingspro blematiek, een cursus waarin geprobeerd wordt meer grip te krijgen op de complexe verhouding tussen Noord en Zuid. De wijze waarop vele christenen in de Derde We reld de strijd tegen de on rechtvaardigheid, samen met vele anderen gestalte geven aan hun geloof, was heel in spirerend voor mij. Ook de rasta's verzetten zich tegen de hen onderdrukkende maatschappij. Zij proberen ge stalte te geven aan een andere rechtvaardige samenleving. Langzaam maar zeker groeide liefhebber van de Jamai- caanse reggae-muziek, de zwarte populaire volks muziek uit de slumps (krottenwijken), ben ik geïnteresseerd geraakt in de ideeën die veel reg- gae-artiesten zoals Bob Marley aanhangen. Veel van die artiesten behoren tot de zogenaamde Rasta- fari-beweging. Dat is een zwarte volksbeweging die hoofdzakelijk zijn wortels heeft in de arme, zwarte krottenwijken van West- Kingston. De laatste tien jaar is deze beweging ook enorm populair geworden onder zwarte jongeren in West-Europa en Noord- Amerika. Ruud Gullit is een voorbeeld van zo'n bekende Rasta". „Binnen de Rastafari-bewe- ging staan, eenvoudig gezegd, twee denkbeelden centraal. De aanhangers verzetten zich hevig tegen een samenleving die hen vroeger, door het bp. Overal zag ik armoede, mensonterende systeem van '".krotten en hongerige en zieke slavernij, tot slaven heeft ge-, 'VulJhensen. Regelmatig vroeg ik maakt. Maar ook tegen de tie- va- f ie 's avonds af, teruggetrok- dendaagse slavernij vetzejj?®. j3r'.Sn in de luwte van mijn ei- ze zich. De slavernij is welis- i gfëp kamer, of ik de volgende De legendarische, in 1981 overleden Jamaïcaanse zanger Bob Marley was met z'n reggae-mu ziek de vertolker van de boodschap van de Rasta's. FOTO: ANP Contrasten „Doordat ik enkele dagen er voor nog in het Westen rond liep met al zijn luxe en over vloed, vielen de contrasten met Jamaica me des te waar afgeschaft maar ook i nog worden zwarte mensen uitgebuit. Deze systematische uitbuiting noemen de Rasta's het bijbelse Babyion. Zijzelf zijn de 'ballingen in. Babyion'. Daarnaast weigeren de rasta's om bij de pakken neer te gaan zitten. Verwijzend naar de vele teksten uit de Bijbel ver wachten ze dat ooit hun God, die zij als een zwarte God zien, hen zal bevrijden. Deze God, Rastafari genaamd, zal hen leiden naar een nieuw Zion of Ethiopië op deze aar de. In dit Zion hebben de Ras ta's niets te vrezen van hun Babylonische onderdrukkers en zullen ze van hen verlost zijn". „In de loop der jaren heb ik een omvangrijke hoeveelheid literatuur verzameld over deze beweging. Destijds heb ik echter nooit de verbinding gemaakt met mijn theologies- dag niet gewoon het vliegtuig terug moest nemen. Desalnie- temin besloot ik vrij snel een bezoek te brengen aan de spe cifieke groep rasta's, de Bo bo's. Deze Bobo's hebben zich vanaf het begin van de jaren zeventig buiten Kingston op een heuvel gevestigd omdat ze door de politie waren ver dreven van de grond die ze in Kingston bewoonden. Boven op deze heuvel, die zij plech tig Mount Zion noemen, stichtten ze een kamp. Vanaf de weg is het kamp duidelijk zichtbaar. Vanuit dè verte zijn ook het rood-geel-groen waar neembaar, de kleuren van Ethiopië die bij alle rasta's zo'n belangrijke plaats inne men en die je overal terug vindt". „De Bobo's zijn zeer voorzich tig in het toelaten van men sen van buiten af. Na een reeks van bezoeken nam het wederzijds vertrouwen tussen hen en mij zienderogen toe en na enkele bezoeken kon ik vrijuit met de Bobo's praten over ideeën en standpunten die hen ter harte gingen. Ik raakte in een lichte euforie maar na een paar maanden begon het enthousiasme te zakken. Ik bereikte een ver zadigingspunt in het opnemen van indrukken. Daarnaast hadden de ervaringen met de Bobo's me ook aan het den ken gezet en aan het twijfelen gebracht". Apartheid Tot voor kort hadden de get sprekken zich voornamelijk geconcentreerd op de ideeën die zij hadden. De laatste keeir dat ik hen bezocht, voelden ze mij echter aan de tand over mijn eigen denkbeelden en vooral de oorspronkelijkheid daarvan. Zo kon ik wel mooi beweren dat ik tegen apart heid was, maar voor de Bobo's kwam het er nu op aan wat zo'n uitspraak waard was. Met een groot historisch besef we zen ze mij op de rol die het blanke Westen en met name Nederlandse kolonisten had den gespeeld bij het ontstaan van apartheid in Zuid-Afrika. En aangezien ik de enige wit te Nederlander was in hun kamp, was op dat moment mijn eigen visie inzake Apart heid onderwerp van discussie. Op een soortgelijke wijze wer den ook vele andere onder werpen ter sprake gebracht: het racisme, de geschiedenis van zwarte mensen in Afrika en Jamaica, de rol van het blanke Westen in Jamaica de Bijbel, God en Christus. Geen onderwerp gingen ze uit de weg". „Voor de Bobo's was het mo ment gekomen dat ik ook maar eens duidelijk moest maken waar ik stond. Behoor de ik net als zij tot de bestrij ders van Babylon in al zijn fa cetten of was ik, ondanks al mijn mooie praat, toch ie mand die Babylon in stand bleef houden. Na deze con frontatie gunden vele Bobo's me, ondanks alles, het voor deel van de twijfel. Maar som- migen, ontevreden over de antwoorden op al hun vragen, bezagen me sindsdien met grote reserve. En ook ikzelf begon aan het doel van mijn verblijf te twijfelen. Waarom was ik naar Jamaica geko men? Was ik niet, hoe mooi verpakt ook, gewoon een theologisch toerist op zoek naar een exotisch fenomeen? Had ik niet te zeer mijn in Nederland bedachte onder zoeksvragen laten prevaleren boven de Rasta's en had ik zo doende hen niet onderge schikt gemhakt aan mijn on derzoek? Hadden ze niet ge lijk als ze zeiden dat ik Baby- Ion mede in stand hield? Ik kon immers' gewoon na afloop van mijn verblijf weer terug vliegen naar Nederland, ter- wijl zij moesten doorleven in Babyion totdat ze er uiteinde lijk zouden sterven? Door al deze en vele andere vragen werd ik teruggeworpen op mezelf en menigmaal stond ik op het punt om mijn retour vlucht ook inderdaad te boe ken". „Terug in Nederland begon ik in te zien dat de strijd van de Rasta's één kant van de me daille was. Ook hier waren er plaatsen waar mijn solidariteit met mensen en groepen in de Derde Wereld gestalte kon geven. Mijn betrokkenheid met de Wereldwinkel Tilburg werd nieuw leven ingeblazen. Daarnaast vond ik het ook steeds belangrijker om hier in Nederland te kiezen voor be paalde groepen die hier aan de onderkant van de samenle ving terecht zijn gekomen. Zo ben ik een jaar vrijwilliger geweest in een eethuis voor thuislozen en alleenstaanden. Later raakte ik met anderen steeds meer betrokken bij asielzoekers en vluchtelingen in Nederland. Ik kwam tot de ontdekking dat door de komst van asielzoekers en vluchte lingen de Derde Wereld met haar problematiek tegenwoor dig op onze stoep terecht is gekomen. Als gevolg van poli tieke, sociale en economische onrechtvaardigheden, die vaak hun wortels hebben in de koloniale geschiedenis, vluchten mensen onderande- re naar Nederland, om daar te ontdekken dat ze niet welkom zijn in onze samenleving. Als je meemaakt hoe asielzoekers behandeld worden in Neder land, dan kom je tot de ont dekking dat Babyion niet al leen een realiteit in Jamaica is, maar ook in Nederland. Ook hier ontdek je het Baby- Ion van de Rasta's: het wer ken met vluchtelingen is in de loop van de tijd steeds meer de keerzijde van de me daille geworden." Adres: Centraal Missie Com missariaat, Postbus 75, Oegst geest. Joods leven na de oorlog. FOTO: SP AMSTERDAM De Stichting Joods Maatschappelijk Werk (JMW) organiseert op 3, 4 en 5 juni een manifestatie voor de joodse na-oorlogse generatie. De plaats wil het JMW om veilig heidsredenen niet noemen, het gebeurt „in een congrescen trum in het midden van Nederland". De 160 deelnemers ver kennen daar hun eigen achtergrond door middel van gesprek ken en door bezig te zijn met de joodse cultuur. Bij velen is hun joodse achtergrond namelijk een braakliggend terrein. De be doeling is dat de deelnemers, later zelf activiteiten op joods cul tureel gebied gaan ontplooien. Er zijn al ideeën voor een joods café in Amsterdam en voor een joodse muziekgroep. „Het is de bedoeling dat er zo iets van het joodse leven van voor de oorlog terugkomt", aldus maatschappelijk werksterM. Fuchs. Kinderen van oorlogsslachtoffers konden met hun gewone kinderverdriet zelden bij hun ouders terecht: wat hun ouders hadden meegemaakt was nu eenmaal altijd erger. Deze kinde ren hebben nu op hun beurt moeite met de opvoeding van hun kinderen; wat geven ze hen mee over de toch nog zo beladen jooodse identiteit, als ze zelf daar al voldoende van weten. Er is ook een groep die bewust niet meer met de eigen joodse achter- «grond vertrouwd is gemaakt, onder het motto „je weet maar nooit". Ook zij zoeken steeds meer hulp bij de vraag of ze be wust als jood en jodin door het leven zullen gaan. het bleek niet gemakkelijk belangstellenden voor de manifes tatie te vinden. Slechts een derde van de na-oorlogse generatie is bekend bij het Joods Maatschappelijk Werk. SECULARISATIEDEBAT VRIJE UNIVERSITEIT AMSTERDAM Over één ding kunnen alle deelnemers aan het symposium, gisteren in Amsterdam, over de secu larisatie het gauw eens wor den: godsdienstsociologen voelen zich miskend in het kerkelijk bedrijf. Juist op het punt van de secularisatie heeft de godsdienstsociologie de kerk het een en ander te bieden, maar de beleidmakers stoppen de studies en rappor ten gewoon in de la. Zowel de gereformeerde gods dienstsocioloog prof. dr. G. Dekker als zijn katholieke collega prof. dr. L. Laeyen- decker lieten gisteren dit wat klaaglijke geluid horen in de kerkzaal van de Vrije Univer siteit. Het Bezinningscentrum van deze universiteit had in het kader van het Willi- brordjaar de conferentie georganiseerd. Uitgangspunt voor de discus sie was de omschrijving van secularisatie van Dekker: 'Se cularisatie is het verminderen van de betrokkenheid op een andere, beslissende werkelijk heid; hetgeen omvat: vermin dering van de godsdienstig heid, beperking van de reik wijdte van de godsdienst en aanpassing van de godsdienst'. Deze formulering was voor diverse theologen niet goed genoeg; aspecten van geloven die niet meetbaar zijn voor de sociologie blijven bij deze for mulering buiten beschouwing. Eigenlijk was de bijeenkomst een voortdurende demonstra tie van de 'strijd der facultei ten' zoals de bijdrage van prof. dr. H. Berkhof was geti teld (wegens ernstige ziekte van Berkhof werd de tekst voorgelezen). Met 'de facultei ten' doelde Berkhof op de so ciologie en de theologie. So ciologische benaderingen van de secularisatie kunnen niet diep genoeg gaan, vond Berk hof; sociologie kan functione ren als de ruitewissers van een auto; ze kan de problema tiek wat verhelderen, maar meer ook niet. Layendecker gebruikte in zijn co-referaat veel woorden om het ongelijk van Berkhof aan te tonen en het belang van de sociologie aan te geven. De positie van de godsdienstso ciologie bleef sindsdien de dis cussie voor het grootste deel bepalen. Het ging tenslotte niet meer alleen om de strijd 'der faculteiten', maar ook om een intern-sociologische inter pretatie-strijd van bijvoor beeld het werk van de socio logische grootheid bij uitstek: Weber. De problematiek kwam tref fend naar voren in de bijdra ge van Dekker toen deze zei: „ik ben als socioloog niet ge ïnteresseerd in God maar in wat mensen met hun geloof in - God doen: ik ben geinteres- seerd in godsdienst". Van verschillende theologi sche zijde werd naar voren gebracht hoe God en geloven ook buiten godsdienstige ka ders kunnen worden ervaren. Prof. dr. A. Houtepen zei bij voorbeeld dat secularisatie meer is dan afscheid van con fessionele instituties en dalen de kerkelijke meelevendheid. Secularisatie is vooral een verandering van denkpatroon en levenshouding, aldus Hou tepen. Dë werkelijkheid wordt niet langer in verband gebracht met de naam van God. Zelfs de gedachte aan God, laat staan de vreze Gods zijn verdwenen uit het gewe ten en de zingeving. De Nijmeegse theoloog H. Ha ring zag niet louter negatieve aspecten aan de secularisatie; hij gewaagde van kansen voor een 'niet-godsdienstig geloof' dat veel in beweging kan zet ten. Niet religiositeit en ker kelijkheid; maar de humani sering van mensn en mens heid in een rechtvaardige sa menleving (Rijk Gods) is het criterium van kerk en chris telijke geloofspraktijk. En dat betekent soms buiten de gods dienstigheid te moeten treden. Grote figuren in de kerkge schiedenis (Jezus, Paulus, Lu ther) gingen ook buiten de godsdienstigheid van hun tijd in en zo maakten zij een begin met een 'niet-religieuze inter pretatie' van het geloof, aldus Haring. In onze tijd lopen er voldoende mensen rond die vaak zonder het te weten en zonder godsdienstige woorden te gebruiken, profetische taal spreken. Dr. J. van Butselaar van de Nederlandse Zendingsraad constateerde een grotere openheid voor de betrokken heid op een éndere, beslissen de werkelijkheid. We leven al weer in het post-seculaire tijdperk, zei citeerde hij Van Peursen. Kefken die in onze tijd groeien zijn de pinkster kerken en juist daar is een grote openheid in woord en bveleving naar die andere werkelijkheid. Voorzitter prof. dr. D.C. Mul der sloot af met de constate ring dat theologie en sociolo gie moeten leren beter met el kaar te praten en dat er nog zoveel verschillende inschat tingen zijn van secularisatie, dat een voortzetting van het gesprek hard nodig is, tot ver na het Willibrordjaar 1989- 1990. LtJTSEN KOOISTRA Te hoog ziekteverzuim jjj li s MINISTER Andriessen van economische zaken wil maatje gelen tegen het hoge ziekteverzuim en het nog steeds sr gend aantal participanten in de arbeidsongeschiktheidsveq e kering. Cijfers tonen aan dat onze gemeenschap jaarlijks v^ miljoenen moet opbrengen om deze sociale vangnetten stand te houden. In het verleden zijn al eerder pogingen dernömen om de overdadige aanslagen op de wao in te dar® men. Te veel is en wordt de wao misbruikt om bijvoorbe^ oudere werknemers te lozen, die kennelijk moeite haddt,r met de ontwikkelingen in het bedrijfsleven, met name op B_ gebied van de automatisering. ALHOEWEL in brede kring de overtuiging heerst dat dl# wijls ten onrechte een beroep wordt gedaan op de wao, is f niet goed mogelijk gebleken het tij te keren. Hetzelfde ge min of meer voor het ziekteverzuim. Hoewel de politiek zij al jaren lang zorgen maakt over veel te hoge percentage blijven adequate maatregelen achterwege en worden de cv fers niet in neerwaartse richting omgebogen. j Daarnaast is het inderdaad een feit dat we door orf welvaart de gelegenheid hebben ons beter te voeden, terv| de medische zorg in ons land vrijwel optimaal kan wordp genoemd. Maar juist ook door die welvaart zijn velen onf zonder gaan leven, onder meer door zich onvoldoende te üa wegen, het gebruik van verkeerde voeding en misbruik vp! drugs en alcohol. r MlNISTER Andriessen vindt dat we in ons land erg tof, rant zijn, waardoor nu al een vijfde van de beroepsbevolkiie ziek of invalide heet te zijn. Een deel van de problematic wordt veroorzaakt door de werkomstandigheden. Bezuii gingen gekoppeld aan onvoldoende gecompenseerde arbeid^ tijdverkorting, hebben de problemen op de werkvloer op^( voerd en de werkdruk doen stijgen. bi r' EeN belangrijke factor is ook het gemak waarmee ePj beroep op de ziektewet wordt gedaan, een fenomeen wa* aan we de term „baaldagen" hebben overgehouden. Voor e~ katterige maandag of een klusje bij de buurman is de zieki wet een plezierige bron van extra vrije dagen gebleken. Zj genaamd ziek zijn kost immers niets en de snipperdagen bi ven staan voor andere gelegenheden. De minister verlam meer discipline op dit terrein van de werknemers, maar (f zal niet komen aanwaaien. Naleving van regels moet immJ met sancties worden afgedwongen, wil misbruik uitblijveil De minister van economische zaken en zijn ambtgenoot Vries van sociale zaken blijken het op dit terrein in gr< lijnen met elkaar eens te zijn. Hoog tijd dus om binnen 1 kabinet de hoofden bijeen te steken om te bezien op wel wijze deze problematiek kan worden aangepakt. Het he immers weinig zin het bij woorden te laten. Er zijn onortl doxe maatregelen aangekondigd om het milieu minder on£ zond te maken. Wellicht is het ook wel tijd voor onorthodo maatregelen om ziektewet en wao uitsluitend toegankelijk maken voor wie ze zijn bedoeld. Brieven graag kort an duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder stukken te bekorten. Jager en anti-jager. De jager wil wild dat 'echt' is, aldus een kop in de krant. Maar als alle jagers zich nu eens daadwerkelijk in gaan zetten voor natuurbehoud, en niet onder het mom van de wetenschap of het 'beheren van de biotoop' de zogenaamde noodzaak van het jagen blij ven verdedigen, dan zou hun aantal wel heel drastisch ver minderen. Het reguleren van de wildpopulaties zou men met een gerust hart aan natuurbe heer kunnen overlaten. Na tuurbeheer staat echter niet centraal bij de passie van ja gers, zoals Heidi Dahles con stateert in haar proefschrift 'mannen in het groen'. Wat dan wel? De 'competitie met het dier'! Is het niet om je dood te schamen? In alles be schouwt de mens zich als ver re superieur vergeleken met het dier, maar in de jacht wil hij 'competitie, fysiek en gees telijk'. Inderdaad met geweer en al. Dat de twee partijen, ja ger en anti-jager, geen van tweeën weten wat er in het dier omgaat is waar, hoewel de mens biologisch gezien ook 'dier' is en de pijn en de angst van een dier dus heel goed moet kunnen aanvoelen. Maar dat beide partijen uitgaan van zichzelf is slechts in zoverre waar, dat de anti-jager in elk geval respect weet op te bren gen voor de wil van het dier om te blijven leven, ger kennelijk niet. L. van der Mark, LEIDEN. Agressieve kraaien Wat het bericht over de agrj sieve kraaien in Kampen treft: het gedrag van de die: is inderdaad „normaal". B de kraaien de grijze haren v( hun „slachtoffers" als „nei materiaal" zien? Ik betwijj het, want ze zijn slim en h^' ben goede ogen! Als ik in L nesteltijd de hond in het pat kamde (juist daarom in die tj in het park), dan stonden kraaien op ongeveer anderht, ve meter afstand te wachtt op het haar dat ik ze toego( de. Een tijdje later werden i -belaagd door duikvlucht^ Dat duurt ongeveer een wej en dient om het uitvliegen vj de jongen veilig te stellen. li maar op, elk jaar krijgen v steeds in deze tijd dezelfde richten. Ook vogels zijn vei! van achterlijk. Ik floot het lij van een merel die kwam b ken wie er plagiaat pleegt De zwanen zwemmen langs kijken of ik thuis ben, zo dan gaan ze naar het keuk( raam, want daar moet 1 vandaan komen... i M.Bosch-Gans, VALKENBURG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677. van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr'. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15 00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling. Bij betaling per accept-girokaart: per maand f. 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2