Wereldraad vreest dominantie
RK Kerk in Oost-Europa
„Tijd is rijp voor reclame
bij verspreiding godsdienst
Ccidóc Soman
brieven van lezer!
hi
'Pastorale werk(st)ers meer en meer in de knel'
kerk
wereld
Mgr. Simonis: geen hoop op voortbestaan UTP
PR-MAN VAN EVANGELISATIE 2000:
beroepingen
Enige noordelijk plattelandsklooster nu religieus museum
Krakers en rechtsstaat
EU<
te
mtr £eidóa(Sowwunt
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
EcidócSommit
DONDERDAG 31 MEI 1990 PAGIN
.*JEN]
UTRECHT Het vertrek van pastoraal
werker André Zandbelt uit het parochie
pastoraat naar het ziekenhuispastoraat is
een signaal: de pastoraal werk(st)ers in
het parochiepastoraat komen meer en
meer knel te zitten. Enerzijds moeten zij
voldoen aan verwachtingen van parochi
anen die een „volledige" pastor wensen
die ook sacramenten bedient en preekt.
Anderzijds stoten zij op de begrenzingen
die de kerkelijke overheid aanbrengt:
geen bevoegdheid inzake sacramenten
en preken.
Dit zegt de federatie van de verenigin
gen van pastorale werkers en werksters
(VPW) in een reactie op het besluit van
Zandbelt om met ingang van 1 septem
ber geestelijk verzorger in het Elizabeth-
gasthuis te Haarlem te worden. Deze be
noeming vindt overigens plaats onder
verantwoordelijkheid van het bestuur
van het ziekenhuis en niet van het bis
dom Haarlem. „Dit laatste hoefde ook
niet," aldus J.P.M. Lansdaal, secretaris
personele zaken van het bisdom, „omdat
het Elisabethgasthuis als neutraal zie
kenhuis een hoofd voor de pastorale
dienst en geen rk pastor zocht."
De federatie VPW betreurt het dat het
kerkelijk beleid deskundige pastores min
of meer dwingt een baan te zoeken „bui
ten de officiële structuren van de ziel
zorg om". Misschien is het wel gelukkig,
zo zegt de federatie VPW, dat plaatselij
ke besturen zelf gestalte geven aan hun
verantwoordelijkheid voor de geestelijke
verzorging.
Wanneer u geen vreugde
aan uzelf beleeft, zal de
wereld u geen vreugde
bereiden
Bonders blijven
ondanks alles
toch hervormd
NIJKERK De Gere-
formeerde Bond vindt
ondanks alle kritiek die
er mogelijk is op de Ne
derlandse Hervormde
Kerk, toch niet verant
woord om zich aan die
kerk te onttrekken.
„Ook al maken wij ons daar
door, zoals sommigen zeggen,
medeschuldig aan het kwaad
in de kerk", aldus voorzitter
ds. C. van den Bergh woens
dag op de jaarvergadering
van de Bond in Nijkerk.
Die kritiek heeft overigens
wel effect: „Bescheiden ge
zegd: zou het er binnen de
Nederlandse Hervormde
Kerk niet anders uitzien als
de hervormd-gereformeerden
zich hadden onttrokken aan
de beraadslagingen der
kerk?".
Er zijn veel mensen die be
grip hebben voor de standvas
tigheid van de Bond, aldus de
voorzitter. Zij hebben waarde
ring voor de publikaties die
duidelijke taal spreken en la
ten blijken „dat kerkelijke
tucht alleszins noodzakelijk
is". Van deze zijde wordt ech
ter betreurd, aldus Van den
Bergh, dat de Bond niet con
sequent genoeg is en „dat de
verdraagzaamheid het toch
weer wint van de tucht".
Van den Bergh geeft toe dat
er van de kerkelijke tucht in
de Hervormde Kerk en in de
Bond „eigenlijk weinig of
niets terecht komt". Hij is
echter van mening „dat wij
ons niet blind moeten blijven
staren op het ontbreken van
de zo noodzakelijke leertucht
en levenstucht in het geheel
van de kerk. Wij moeten be
ginnen bij de zelfdiscipline, de
heilige zelftucht".
GENÊVE De Wereld-
raad van Kerken hoopt
dat de Rooms-Katholieke
Kerk de nieuwe situatie
in Oost-Europa niet zal
gebruiken om er een
overheersende positie in
te nemen, maar dat zij in
plaats daarvan oecumeni-"
sche contacten met de
Orthodoxe en Prote
stantse Kerken zal aan
knopen.
Dit zegt de Wereldraad in een
communique na afloop van
een conferentie in Moskou
over nieuwe ontwikkelingen
in Oost-Europa. De bijeen
komst met delegaties uit acht
Oosteuropese landen alsmede
deelnemers uit de Eerste en
Derde Wereld was georgani
seerd door de Wereldraad, de
Wereldbond van Hervormde
en Gereformeerde Kerken en
de Lutherse Wereldfederatie.
Na de lange periode van on
derdrukking hebben de ker
ken niet voldoende man
kracht en financiën om dit al
les gelijktijdig aan te pakken.
Regeringen geven de in be
slag genomen eigendommen
aan de kerken terug. Boven
dien krijgen de kerken het
recht godsdienstonderwijs te
geven en diakonaat te ver
richten, activiteiten die jaren
lang verboden waren. Oecu
menische samenwerking is
meer dan ooit geboden.
Enerzijds heeft de kerk de
mensen tijdens de moeilijke
jaren bemoediging gegeven,
anderzijds werd er op de con
ferentie scherpe zelfkritiek
geuit wegens de onkritische
houding van sommige kerk
leiders ten opzichte van de
communistische ideologie.
Ondanks de fouten in het
verleden zoeken steeds meer
Oosteuropeanen hun heil bij
de kerk. Waarschijnlijk heeft
de positieve rol van de kerk
bij de democratisering van de
communistische landen tot de
grotere populariteit van de
kerk bijgedragen. Dat de laat
ste tijd veel predikanten in de
politiek terecht zijn gekomen,
stelt de kerken overigens
voor nieuwe problemen.
De vrees werd geuit dat de
kerken een onevenredig groot
deel moeten dragen van de
sociale problemen die het ge
volg zijn van de overschake
ling op het vrije marktsys-
teem. De kerk moet een on
derscheid maken tussen haar
diakonale taak en de plicht
van de overheid het welzijn
van alle burgers te garande-
Deelnemers uit de Derde We
reld spraken de vrees uit dat
de extra hulp uit het Westen
aan Oost-Europa ten koste
van de bescheiden hulp aan
de ontwikkelingslanden gaat.
Deze twee mogen niet tegen
elkaar worden uitgespeeld. Er
is veeleer reden om het geld
dat vrijkomt als gevolg van
een lager defensiebudget, zo
wel in Oost-Europa als in de
Derde Wereld te besteden.
De toon van 'die Wende' in Oost-Duitsland werd gezet in met
name de Evangelisch-Lutherse Kerk. 'Neues Forum' vergader
de veelal in een kerk, zoals op de foto is te zien (Lutherse
Kerk Oost-Berlijn).
FOTO: AP
UTRECHT-HEERLEN
Kardinaal Simonis kan de
studenten van de Univer
siteit voor theologie en
pastoraat te Heerlen geen
hoop op het voortbestaan
van de UTP in de huidige
vorm geven. „Dit doet mij
wel pijn maar is een eis
van eerlijkheid en toe
komstgericht beleid."
Mgr. Simonis antwoordt dit
als voorzitter van de bisschop
penconferentie op het pleidooi
van de UTP-studenten voor
behoud van de UTP. „Ik be
grijp Uw teleurstelling. Maar
dat de bisschoppen bij hun
eerder ingenomen standpunt
blijven, kan U niet werkelijk
verbaasd hebben. Dit stand
punt was immers duidelijk en
liet geen ruimte voor de plan
nen zoals deze in de laatste
maanden door de besturen
van de KTUA, de UTP en de
KUN zijn opgesteld."
Het was volgens de kardinaal
„beter geweest indien alle
energie en creativiteit was be
steed aan een vooruitzien dat
de werkelijkheid verdiscon
teert en indien de inrichting
van een levensvatbare vesti
ging voor de eerste jaren van
de studie was voorbereid. Dit
had bovendien voorkomen
dat te hooggespannen ver
wachtingen werden gewekt
bij de betrokkenen."
De redenen waarom juist de
UTP (en ook de KTUA) niet
als volledige opleiding ge
handhaafd kan worden, zijn
in het rapport van de verken
ningscommissie godgeleerd
heid (Smits-Oberman) aange
geven, zo schrijft mgr. Simo
nis. Het is niet een onder
waardering van de betekenis
van de UTP voor de RK
Kerkprovincie geweest, die
het besluit aldus heeft doen
uitvallen, maar een afweging
van vele en vaak ongelijk
soortige argumenten. „De uit
eindelijke besluitvorming van
de bisschoppenconferentie
heeft plaatsgevonden. De Mi
nister heeft reeds kenbaar ge
maakt dat hij zich herkent."
De UTP-studenten hadden er
onder meer op gewezen dat
de UTP de enige rk theologie-
opleiding is die studenten op
leidt voor missionaire taken
in binnen- en buitenland.
Wereldraad:
roken is
zelfmoord
GENEVE Roken valt on
der de categorie zelfmoord.
Door agressieve reclamecam
pagnes hebben de sigaretten-
fabrikanten in Latijns-Ameri-
ka, Azië en Afrika de laatste
jaren miljarden dollars daar
aan verdiend.
Dit zegt de Wereldraad van
Kerken in een verklaring die
woensdag, de door de Wereld
gezondheidsorganisatie uitge
roepen niet-rokersdag, is uit
gegeven. De afdeling gezond
heidszorg (CMC) van de We
reldraad roept de lidkerken
op het roken de oorlog te ver
klaren. Christenen zijn op
grond van hun geloof tegen
stander van zelfmoord. Vol
gens de CMC valt roken on
der de categorie zelfmoord.
Uit winstbejag laten de rijke
landen het toe dat bewoners
van de ontwikkelingslanden
zich dood roken.
Als gevolg van gebrekkige
voorlichting over de schadelij
ke effecten van roken en van
de agressieve reclame door de
sigarettenindustrie stijgt in
Kenya het aaantal rokers
jaarlijks met zo'n tien procent.
De sigarettenindustrie ver
leidt de mensen systematisch
tot roken. Het resultaat van
de „gigantische winst" die de
sigarettenfabrikanten hieruit
halen, is dat er vorig jaar 2,5
miljoen mensen voortijdig zijn
overleden, aldus de Wereld
raad.
Chikane verwacht
honderdduizenden
vluchtelingen
JOHANNESBURG Seere-
taris-generaal ds. Frank Chi
kane van de Zuidafrikaanse
Raad van Kerken SACC ver
wacht dat er 'honderdduizen
den' vluchtelingen naar Zuid-
Afrika zullen terugkeren.
„De kosten zullen vele, vele
miljoenen bedragen. Namibië
is al mijoenen kwijt aan de.
opvang van teruggekeerde
vluchtelingen. En de Namibi-
sche bevolking bedraagt
slechts drie procent van de
Zu idaf rikaanse.
Chikane is voorzitter van de
Nationale coördinatiecommis
sie voor vluchtelingen, waar
in de SACC, de RK bisschop
penconferentie, islamitische,
joodse en hindoe-organisaties
samenwerken.
LONDEN De kansel,
de zeepkist en de votief-
kaars voor een gipsen
heiligenbeeld zijn in deze
tijden een wat verouder
de methode om de beke
ring van ongelovigen te
bewerkstelligen. Jaren
lang wenden de Ameri
kaanse evangelisten nu al
de moderne reclametech
nieken aan om het woord
Gods te verbreiden onder
de mensheid.
Deze moderne methode zal,
als het aan de stichting Getui
genis van Gods Liefde in
Eindhoven ligt, ook in Europa
in praktijk worden gebracht.
De stichting schuwt waar het
deze evangelisattie-activitei-
ten betreft nogal de publici
teit. In Engeland is men daar
over wat spraakzamer. Daar
werd deze week Richard Pol
len aangetrokken om de pu
blic relations te verzorgen
voor de door het Vaticaan ge
steunde „Evangelisatie 2000"
campagne. „Evangelisatie
2000" beoogt naar de wil van
de initiatiefnemer Piet Derk-
sen zoveel mogelijk
tot het geloof te bekeren voor
25 december van het jaar
2000. „Omdat dat, natuurlijk,
de tweeduizendste verjaardag
is van onze Heer", vertaalt
Pollen op een wel erg letter
lijke manier de naam van de
campagne.
Het is echter niet juist hem af
te doen als een naïef man. Hij
is zowel praktiserend katho
liek als een bijzonder ervaren
public relationsman met een
enorme staat van dienst in
Engeland.
Evangelisatie 2000, zoals de
campagne is gedoopt, wordt
geleid door twee katholieke
geestelijken, de Amerikaan
Tom Forrest en de Ier Jim
Birmingham. Zij staan aan het
hoofd van een kleine kern
groep in Rome, die met Kerst
mis dit jaar het bekeringsde
cennium zal openen. Hun on
derneming heeft de zegen van
de paus en wordt financieel
ondersteund, zo zegt Pollen
behoedzaam, „door een aantal
stichtingen die zich wijden
aan de verspreiding van Gods
woord. Hij is uiterst discreet
over de Stichting Getuigenis
van Gods Liefde die in Eind
hoven die de voornaamste fi
nancier is van Evangelisatie
2000. Pollen: „Ik kan geen ra
ming maken van de financië
le armslag van de organisatie;
de ene maand is er geen geld,
de volgende maand kunnen
we paginagrote advertenties
plaatsen in alle grote dagbla
den in ieder continent van de
wereld".
„Waar het Evangelisatie 2000
om gaat is het bekeren van
niet-christenen tot christenen
en uiteindelijk het katholicis
me. Ook gaat het om de beke
ring van christenen en katho
lieken tot betere christenen
en katholieken. Afvallige ka
tholieken zijn een belangrijke
doelgroep omdat ze nu het
verkeerde voorbeeld geven".
Pollen verwacht in sommige
fasen van de campagne weke
lijks tussen Londen en Rome
op en neer te reizen. „Ik denk
dat de actie een groot succes
wordt. Het is het juiste mo
ment. Misschien door de ver
anderingen in Oost-Europa
leeft in de hele wereld het ge
voel dat we ook andere dan
materiële dingen nodig heb
ben. Iets waar je je op kunt
richten. De rol van publiciteit
en promotie is dan heel be
langrijk".
De reclame, zo benadrukt hij,
zal „smaakvol" zijn en be
heerst. „Een fijngevoelige
combinatie van ingrediënten,
van katholieke ruimdenkend
heid en creativiteit gericht op
de toekomst. Ik maak voor de
campagne bewust gebruik
van mensen die niet katho
liek en zelfs niet christelijk
zijn. Je moet jezelf eigenlijk
zien als de doelgroep waarop
de publiciteitsmensen zich
dienen te richten".
Op het programma staat een
aantal evenementen, te begin
nen met een vierdaagse con
ferentie in Rome in septem
ber waaraan zevenduizend
priesters zullen deelnemen.
De conferentie is zijn eerste
publiciteitsdoelwit: „Met spre
kers als moeder Teresa - in
dien haar gezondheid het toe
laat - en de paus - als hij tijd
heeft - zullen we volop in het
nieuws komen".
Minder toegankelijk
Het promoten van specifieke
evenementen en voorzienin
gen - het enorme conferen
tieoord, een centrale informa
tielijn, een wereldtoernee van
geëngageerde jongeren - is
lijkt een begrijpelijke en voor
spelbare taak voor een pr-fir-
ma. Public relations hoort bij
mode en plezier en leegt op
Satelliet-ontvangst is onmisbaar
technieken die pr-mensen voor
bruiken.
een speelse manier de zakken
van argeloze consumenten.
Het geestelijk leven is echter
een heel ander domein. Het
ligt dieper en is minder toe
gankelijk. Bekering heeft
niets van doen met trends of
druk van leeftijdsgenootjes of
propaganda door beroemdhe
den of welke andere succes
volle methode in de publici-
teitswereld dan ook. Óp deze
tegenwerpingen zegt Pollen:
„Zoveel andere persoonlijke
zaken worden nu openlijk De-
sproken of gebruikt in de re
clame, dat ik denk nu de tijd
gekomen is om de reclame
technieken ook in te zetten
voor godsdienst. Ik bedoel, als
je moeder Teresa laat inter
viewen door een bekende te
levisiepresentator wordt er
overal over gepraat en krijgt
ze enorm veel steunbetuigin
gen. Of neem bedevaarts
plaatsen, zoals Medjugoije,
waar de Maagd Maria ver
schenen is. Dat is nu de groot
ste toeristentrekker van Joe
goslavië. Communicatie is be-
bij de moderne communicatie-
Evangelisatie 2000 willen ge-
FOTO: PR
langrijk. Maar inderdaad, ik
kan deze kwestie niet zo
agressief benaderen als ik ge
daan zou hebben met een ge
wone klant uit het bedrijfs
leven. Ik moet dit, eh, pro-
duktgericht aanpakken".
En hoe staat het met de voor
naamste klant, paus Johannes
Paulus II? Sommigen zien
hem als een blók aan het been
van pr-mensen, met zijn ge
neigdheid om „ex cathedra"
uitspraken te doen over bij
voorbeeld seksualiteit en de
rol van de vrouw. Pollen is
loyaal: „O nee, de paus is zelf
de beste public relationsman
ter wereld. Kijk maar naar
hem... Hij is geweldig".
Maar er zijn toch zeker mo
menten dat een pr-man de
paus botweg zou willen advi
seren een bepaalde toespraak
achterwege te laten? „O ze
ker. Op bepaalde gebieden zal
Pollen gewoon z'n mond
moeten houden".
LIBBY PURVES
(c) The Times, Londen
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Aalten (toez.) mw.A.J.
Yntema te Barchem. Bedankt voor
Wezep P.J. den Admirant te Kam-
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Heerhugowaard drs.G.
van Reeuwijk te Berlikum.
den Geest te Alblasserdam en
Nieuw Lekkerland. die bedankte
voor Noord bergum.
TER APEL Uiterlijk is met
het Terapeler klooster, het
enige plattelandsklooster (van
de Orde der Kruisheren) in
het Noorden, onveranderd
maar achter de schermen is
van alles aan de hand. Van
het kloostergebouw moet bin
nen nu en vijf jaar een mu
seum worden gerealiseerd
voor kerk- en religieuze ge
schiedenis.
Het provinciaal bestuur van
Groningen en R. Vaanholt
OSC, provinciaal van de Orde
der Kruisheren in Nederland
hebben daarvoor gisteren de
aanzet gegeven. Gezamenlijk
bezegelden zij een document
ter gelegenheid van de ope
ning van de expositie 'Monni
kenwerk, Klooster Ter Apel,
een geschiedenis' waarmee
het uit 1464 stammende huis
een nieuw tijdperk, dat van
museum voor religieuze ge
schiedenis en kerkelijke
kunst, ingaat.
In eerste instantie zullen
waardevolle objecten voor
het overgrote deel geleend
vaq de orde van de Kruisher
en uit Cuijk, Amersfoort en
Uden aan het publiek ge
toond kunnen worden. Wan
neer er meer financiële mid
delen zijn, kan worden ge
dacht aan een grotere opzet.
Voor dit jaar staat een bezoe
kersaantal gepland van 17.000
en dat moet in 1995 gegroeid
zijn naar een aantal van
45.000. Behalve de inkomsten
via entreegelden kan de stich
ting rekenen op een extra in
komstenbron via de burger-
huwelijken die vanaf 1 juni in
het klooster kunnen worden
afgesloten. De belangstelling
lijkt hiervoor enorm groot te
zijn.
Jaarlijks wil de stichting mu
seum klooster én grotere ex
positie houden en een kleine
re rond de kerstdagen. Als
thema voor de eerste expositie
is gekozen voor de geschiede
nis van het Terapeler klooster
zelf. Er wordt een beeld ge
schetst van de ontstaansge
schiedenis en van de kruis
heren die/het klooster gesticht
hebben.
It in
kr'
NERGENS heeft het verwoestende optreden van de
die afgelopen zondag zijn gearresteerd bij het Wolters-
hoff-complex in Groningen ook maar een begin van
ontmoet. Zelfs de zachtmoedigste agoog en de radicaal:
liticus ter linkerzijde kunnen geen enkele rechtvaart
bedenken voor het vandalisme waaraan een op hol ge:
groep anarchistische jongeren zich schuldig heeft gema
AAG -
»el in h
van au,
het re£
van
istemmi
>r ontst
het bas
mt in r
;nde wi
Hage
DAAGS voor de ontruiming van hun kraakpand zijn
legale bewoners met assistentie van een honderdtal
thisanten uit Nederland en Duitsland op rooftocht do
buurt gegaan. Kantoren en café's werden geplundei
buurtbewoners geïntimideerd, voordat de mobiele ee
de orde weer enigszins wist te herstellen. In korte tijd
voor meer dan een miljoen gulden schade aangericht'
particuliere en gemeentelijke eigendommen.
TWEE aspecten van die Groningse furie hebben tot alg
ontsteltenis geleid, terwijl het grote publiek intussen
wel het een en ander gewend is. Allereerst: de kraker
zonder de geringste provocatie tot gewelddadigheden ov
gaan. Tot dusver was het de gewoonte dat alleen tijden
ontruimingsactie en in de nasleep daarvan de bivakm I.
werden opgezet en de straatklinkers ter hand werden
men. Ten tweede is het betrekkelijk nieuw dat kraki
weid zich richt tegen absoluut onschuldige burgers die
met de zaak hebben te maken.
jarigeni
bepale
/ijzers v
SJar gelee
Joor het
een bc
WAT in Groningen is gebeurd heeft niets meer met id
te maken en niets meer met het omstreden verschijnsel
ken als zodanig. Het is pure straatterreur. En tegen stra
reur dienen politie en justitie snel, hard en adequaat
treden. Daarbij dienen echter wel bepaalde grenzen in
te worden genomen.
eraf c
Het is zeer begrijpelijk dat met name in het Groningj'
emoties hoog zijn opgelopen. Als burgemeester Staatsen
ter voorstelt om alle gearresteerde krakers zonder aa
des persoons verantwoordelijk te stellen voor de aangei
vernielingen, gaat hij zijn boekje te buiten. Het Nederl;
recht kent niet de omgekeerde bewijslast. Het gaat ni<
om, zoals Staatsen wil, een verdachte te laten bewijze
hij niet aan de verwoestende terreuractie heeft deelgeno
Het Openbaar Ministerie dient een overtuigend bewij
schuld te leveren. Zo is dat, en zo dient dat te blijven.
individueel geval. Want ook het juridische „groeps-ex
ment" dat de plaatselijke officier van justitie voor
zweeft, moet van de hand worden gewezen. „Groepsscl t
heeft geen plaats in het Nederlandse rechtsbestel, in
val niet in de zin die de Groningse aanklager bedoelt
veroordelen van een collectief staat haaks op het pri
dat iedere burger recht heeft op individuele behandelinj
zijn of haar „zaak".
Voor de autoriteiten, die om begrijpelijke redenen
een duidelijk voorbeeld willen stellen via de toepassing
massaal snelrecht, is dat zuur. Maar handhaving va
grondbeginselen van de rechtspraak gaat boven alles,
als het betekent dat men knarsetandend allerlei tuig v«
richel van rechtsvervolging moet ontslaan, waarvan
wéét dat het betrokken is geweest bij verwerpelijke w;
den, maar dat niet kan bewijzen. Wie de excessen va
krakersanarchie wil bestrijden -en dat is zeker nod
die moet niet beginnen met water te doen in de klare
van onze rechtsbeginselen. Want juist die „heilige" bej
len" zijn op termijn het onweerstaanbare en machtigste
pen van de fatsoenlijke rechtsstaat.
[EM -
kree
:#htszaa
imse 1
mr.
aan 1
et von
ijuit k
-jarige
van c
ïgen ir
rdeeld
genissl
an zijn
f robeer
af te
tyit van
houder
dan
F. op 1
te geleg
en". N
kijkt r
j chterin
moties
;unnen
Bijnoo
Steun
wordt
in wanr
ïtlaadt
ere slac
Beid
len ell
trooste
ander
dat
tpraak
he?", z
ijnoord
innis.
Brieven graag kort an duidelijk geschreven
De redactie behoudt zich het recht voor ingezon
stukken te bekorten.
ng dus
Giromaat is vol
De Consymentenbond bracht
vorige week de problemen
rond de geldautomaten naar
buiten. Volgens onderzoek zijn
deze niet zelden kapot en als
ze het doen, staat er vaak een
grote groep wachtenden voor.
Vooral de Postbank moest het
ontgelden met zijn giromaten.
Nou kan ik best begrijpen dat
een geldautomaat wel eens ka
pot is en ik vind het ook niet
zo erg eens in de rij te staan
tijdens een piekuur. Op zich
kan ik er zelfs begrip voor op
brengen dat afgelopen zondag
een groot aantal giromaten in
Den Haag buiten bedrijf was;
daar zal ongetwijfeld een goe
de reden voor zijn geweest.
Maar als je na de vijfde beeld
tekst „tot onze spijt is deze
geldautomaat tijdelijk buiten
werking" naar de zesde giro
maat buiten je eigen wijk
scheurt en weer wordt teleur
gesteld, is de maat vol en
spring je bijna uit je vel. En te
recht! Want met een beetje ge
voel voor service zou de Post
bank naast zo'n spijttekst in
elke giromaat ook ku
aangeven dat het al dan
zin heeft naar de volgent
romaat c.q. giromater
'scheuren'. Dat zou de b'
druk van de cliënten
veiligheid van het verkee
hoorlijk ten goede komen
H. Jansen,
DEN HAAG.
BOSC
wart i
Nieuwe kranten
„Ni it(
Met belangstelling heb i!
artikel gelezen over
kranten ruiken groot
De daarin gemaakte bewep
dat na 1946 geen „nieuwen
delijke krant" meer is uit] i
ven klopt echter niet. He
derlands Dagblad verst
sedert 1 oktober 1959 als
blad; was daarvoor nieuw
dat vijfmaal per week
kwam. Deze krant telt i:
meer dan 25.000 abonpi
Voorts is op 1 april 1971'
schenen het Reformato i
Dagblad dat nu 53.000
nees heeft.
B. van der Ros,
APELDOORN.
.1 rdrogin
:duinei
bij de
van
;n van
Overi
•Brabai
icbinst v
n riviei
,imburj
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor Apothekersdijk 34, Leiden
Telefoon 071 -122 244
Postadres postbus 11, 2300 AA Leiden.
Abonnee service
Telefoon- 071 - 313 677 van ma t/m vr van 8 30 tot 17 00 u
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18 00 tot 19 00 u. op za van 14 00 tot 15 00 u.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW)
Bij automatische betaling Bij betaling per accept-girokaa
per maand f. 24,85 per maand f.
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar f. 284,50 per jaar
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswij
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
matig
;d te z
ken
is lands
igen' ii
ivaterin
en de
ang van
n A
HAAG
n finan
heeft
it hij k<
ind vo
Ie bel
ecretar
Tweed
liet Va:
dat
voor
(men v.
die ex
HBAi