Pastor Zandbelt vertrekt uit Zwolle Leden Pax Christi akkoord met verhuizing naar Utrecht CcicLe Soman; brieven van leze c kerk wereld beroepingen 'Vierhouten' rekent weer op 25.000 bezoekers mT CcldócSouxont GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Eektóegou/uwt DINSDAG 29 MEI 1990 PAGI1 Dorenbos: koningin verantwoordelijk voor moord DRIEBERGEN Koningin Beatrix is volgens Rainbow-voor- zitter drs. L.P. Dorenbos „indirect verantwoordelijk voor moord". De oud-directeur van de EO zegt dit in het jongste nummer van het evangelische maandblad Aktie, waarin onder meer zijn jarenlange strijd tegen abortus ter sprake komt. „In België was koning Boudewijn zo moedig om de abortuswet niet te tekenen; onze koningin heeft het helaas wel gedaan. Daardoor is zij indirect verantwoordelijk voor moord", aldus Dorenbos, die niet alleen de stichting Rainbow in het leven Leven en het Ethisch „We praten hier over moord. Het is niet alleen de arts die be reid is om duizenden mensen te vermoorden, maar juist ook de samenleving die deze enorme schuld met zich meedraagt", vindt Dorenbos. Christenen moeten volgens hem met alle ge oorloofde middelen tegen abortus strijden. „We moeten durven balanceren op de rand van burgerlijke ongehoorzaamheid". Dorenbos is zich ervan bewust dat zijn acties bij velen tegen stand oproepen. „Maar als die kritiek niet verder komt dan schijnheilig geleuter van christenen die bijvoorbeeld nog steeds naar de Pin-up Club kijken of topless aan het strand liggen, dan zeg ik: christenen bekeert u!" Een woord dat eenmaal uit zijn kooi is gelaten, kan er niet meer in terug worden gefloten. Geestelijke verzorgers moeten anders leren praten ZUIDLAREN Geestelijke verzorgers in psychiatrische ziekenhuizen moeten een an dere taal leren spreken om zich te handhaven. Steeds va ker worden vragen over de zin van hun werk gesteld. Door medici, maar ook door directies, die steeds vinding rijker moeten worden om uit te komen met de beschikbare budgetten. Dit concludeerde drs. Govert Bach, geestelijk verzorger bij het Psychiatrisch Centrum Amsterdam-Zuid, Nieuw West, locatie Valeriuskliniek, gisteren tijdens het symposi um 'Gereformeerden, katho lieken en hun psychiatrie' in het psychiatrisch ziekenhuis Dennenoord in Zuidlaren. Er werd aan deelgenomen door tachtig pastores en hulpverle ners uit de geestelijke gezond heidszorg in de drie noordelij ke provincies. Het symposium werd gehou den ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de studie dagen over het grensgebied tussen theologie en psychia trie op Dennenoord. Aan het slot werd een jubileumbundel met een aantal lezingen uit de afgelopen kwart eeuw gepre senteerd. Bach vertelde over een voor onderzoek dat hij heeft ge houden onder zestig geestelij ke verzorgers in psychiatri sche ziekenhuizen. Aan de hand van een groot aantal vragen zijn zij verzocht duide lijk te maken wat zij doen. De resultaten zijn binnen. Een waardering heeft nog niet plaats gevonden. „Theologie en psychiatrie wis selen wel standpunten uit, maar komen niet tot elkaar. Er is nog geen gemeenschap pelijk taalveld gevonden", al dus Bach. Hoe geloofservarin gen aan bijvoorbeeld medici onder woorden gebracht kun nen worden, bleef voor hem een vraag: „Kun je het Ge heim voor hen duidelijk ma ken? Toch zullen we een an dere taal moeten spreken. De 'tale Kanaans' komt niet meer Dr. J. H. N. Kerssemakers, klinisch psycholoog en studie secretaris van het Katholiek Studiecentrum voor Geestelij ke Volksgezondheid te Nijme gen, illustreerde vanuit het gezichtspunt van de psycho therapeut de problemen, die er met religie zijn. Zijn on macht illustreerde hij met de stelling „Therapeuten weten wel dat het ijs glad wordt, maar niet waar men uitglijdt." Boek Yan Gennep levert veel werk op LEIDEN De vorig jaar overleden Leidse hervormde hoogleraar dr. F.O.. van Gen nep is in zekere zin te vergelij ken met de katholieke cul tuurfilosoof Fortman van wie werd gezegd dat hij bressen in de muur schoot en wie door die bressen ging, zag een on- tontgonnen veld voor weten schappelijke bearbeiding. Met van Genneps boek 'De te rugkeer van de verloren Va der' is het net zo; het slaat een bres in de muur en levert een heleboel werk op. Dat betoogde gisteren de Nij meegse emeritus-hoogleraar praktische theologie dr. F. Haarsma. Hij was een van de sprekers op de derde studiedag van commissie 'Leidse Lezin gen' gehouden in de Doopsge zinde Lokhorstkerk in Leiden. Volgens Haarsma heeft Van Gennep in zijn laatste boek dat een bijzonder enthousiast onthaal heeft gekregen on der meer de noodzaak aange wezen van de communicatie tussen ideologieën van onze tijd en de kerk. De vraag hoe die communicatie tot stand moet komen, beantwoordt Van Gennep niet (een voorbeeld van een stukje 'onontgonnen veld'). Hij verwijst wel naar auteurs- die een weg wijzen om een antwoord geven op die vragen, namelijk de weg van de empirisch-analytische prak tische theologie. Haarsma vond het 'merkwaar dig' dat Van Gennep in zijn verwijzing naar de communi catie met de ideologieën niet had verwezen naar de erva ringen van de kerken in hun onderlinge commmunicatie. „Of moeten we constateren dat de ideologieën in hun con frontatie met de kerken die kerken uit het oecumenische slob halen", zo vroeg Haarsma zich af. Tijdens de bijeenkomst die werd bezocht door theologen en geïnteresseerde 'leken', voerden voorts de hoogleraren G.G. de Kruijf en G.H. ter Schegget het woord. 'WEINIG PERSPECTIEF MEER VOOR ZINNIG FUNCTIONEREN' ZWOLLE De Zwolse rooms-katholieke pastor drs. A. Zandbelt heeft per 1 september een functie aanvaard als pastor en geestelijk verzorger voor het Elisabeth's Gasthuis in Haarlem. Dat heeft hij dit weekeinde de paro chianen van de St. Mi- chaëlparochie in Zwolle laten weten. Zandbelt kreeg eind vorig jaar van kardinaal Simonis te horen dat hij niet langer als kerkelijk getuige mag optre den bij een huwelijk. Ook moest hij de huwelijken waar bij hij getuige was, voordra gen voor sanering, hetgeen Zandbelt weigerde. Hij zou bij zijn aanstelling in 1969 toe stemming hebben gekregen alle taken in de zielzorg te vervullen die niet strikt aan een priester zijn voorbehou den. Een commissie van drie kerk juristen zou het gerezen con flict binnen drie maanden in het aartsbisdom Utrecht en de minne moeten schikken, zo Zandbelt zelf bekendgemaakt, werd begin deze maaand door Dat hij vertrekt doet aan het belang van het onderzoek van die commissie volgens Zanbd- belt niets af. „De commissie moet vooral onderzoeken of ik als pastoraal werker wel of niet de ruimte had en heb om te kunnen dopen en getuige te zijn bij een huwelijksinzege ning. Die vraag en dat onder zoek blijft ook nu van belang, want het bisdom erkent in een brief dat deze vraagstel ling voor een grote groep van betrokkenen van belang is", aldus Zandbelt. Het perspectief om nog zinnig te kunnen functioneren, ont breekt door de beperkingen die Simonis mij heeft opge legd, zo schrijft Zandbelt aan de staf van het aartsbisdom Utrecht (kardinaal Simonis en naaste medewerkers). Dit geldt volgens Zandbelt des te meer sinds de kardinaal dui delijk heeft gemaakt zich niet gebonden te achten aan wat de commissie van drie kerkju risten als mogelijke ruimte van werken zou aangeven. „Om nog pastoraal te kunnen blijven functioneren, moet ik deze werkplek nu loslaten. U als parochie en ik als pastor verkeren beiden in een situa tie die we niet zelf beslissend kunnen beïnvloeden. En we betalen beiden het gelag van het huidige beleid," aldus Zandbelt tot zijn parochianen. Aan de commissie had hij la ten weten dat zijn positie in het pastoraat „ernstig in dis krediet is gebracht door het geen tijdens het conflict de af gelopen maanden van de zijde van het bisdom is gesteld. Dat heeft ook invloed op de vraag of ik voor een nieuwe pasto rale opdracht van de bisschop van Utrecht wil en kan ko men." Met zijn besluit in het Haar lems ziekenhuis te gaan wer ken, is voor de komende jaren die vraag beantwoord. Pasto raal werker Zandbelt valt dan niet meer onder het gezag van kardinaal Simonis als aarts bisschop van Utrecht, maar onder dat van bisschop Bom ers van Haarlem. Het bestuur van de Zwolse St Michaelparochie liet weten overvallen te zijn door het be sluit van Andre Zandbelt, "maar wij willen dit besluit respecteren. Dat doen wij met name omdat ook wij gaande weg zijn gaan zien dat de bis schop vooralsnog geen ge bruik zal maken van de mo gelijkheden die het kerkelijk wetboek (Codex) hem biedt". Nederlandse Hervormde Kerk Bedankt voor Llnschoten P.J. Droog- ers te Werkendam. Beroepen te Ab- benes (herv.geref.Xpart-time) J.W. Roodenberg, kand. te Rotterdam en vicaris te Rotterdam-Delfshaven; te Sexbierum-Pietersbierum H. van Meerveld te Rockanje. Aangenomen naar Zwolle als pred. voor bijz. werkz. (geestelijk verzorger van Het Zonnehuis) A. Nicolai, kand. te Lei den; het beroep van de classis Mid delburg als pred. voor bultengew. werkz.(geestelijk verzorger van ver pleeghuis Der Boede te Koudekerke) mw.J. Herweijer, kand. te Bergen op Zoom. Bedankt voor Linschoten P.J. Droogers te Werkendam. Gereformeerde Kerken Beroepen te Drachten drs.W. Lolke- ma te Goor; te Zwolle als stud.pred. (full-time) drs.A. Koetsier te Lange- slag-Helno (part-time)en studenten- pred. te Zwolle (part-time), die dit beroep heeft aangenomen. Aange nomen naar Arnhem drs.C. Bouma, l.l.verbonden aan het Chr. Studie centrum te Rawalpindi (pakistan), wonende Kamerlk. Beroepen te Al phen aan den Rijn drs. K. Santing te Nes(Dong) en Wierum. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Bedankt voor De Bilt-Bilthoven A. Kruizinga te Zaamslag. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Rotterdam-West R. Kok te Damwoude. UTRECHT Een spe ciaal ingelaste ledenver gadering van Pax Christi heeft gisteravond inge stemd met de bezuinigin gen en verhuizing van het secretariaat van de katholieke vredesbewe ging van de Haagse Cele- besstraat naar het stilte centrum in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. De bezuinigingen zijn nodig geworden doordat het leden tal van Pax Christi het afgelo pen met bijna twintig procent is gedaald. Het werk van Pax Christi wordt hoofdzakelijk bekostigd uit de contributies van de leden. Volgens pen ningmeester J. van Soest zal het aantal leden zich op de tienduizend stabiliseren. Het verlies zal nu beperkt kunnen worden tot ruim drie ton. Een speciale ondersteunende stichting zal het tekort aan vullen. Volgens secretaris Jan ter Laak geeft Pax Christi pas vrij laat de gevolgen onder vonden van het veranderde oost-west-klimaat. Tot 1988 was er sprake van groei. Mede door haar relaties met Oost-Europa heeft Pax Christi volgens de secretaris de nodi ge leden weten vast te hou den. Met ingang van 1 april vol gend jaar zullen van de twaalf medewerkers er vijf moeten verdwijnen. Bekeken wordt nog of sommige van hen niet alsnog voor de vredesorgani satie behouden kunnen blij ven door speciale subsidies van derden waarmee projec ten die in de lijn liggen van Pax Christi kunnen worden bekostigd. De activiteiten van Pax Christi zullen meer op el kaar moeten worden afge stemd. Welke dat precies zijn zal nog onderwerp van over leg zijn. Verhuizing naar het centraal gelegen stiltecentrum in Utrecht betekent volgens se cretaris Jan ter Laak dat Pax Christi ook het zuiver levens beschouwelijke aspect meer aandacht zal kunnen geven. Met voorzitter mevrouw E. Schmitz hoopt Ter Laak dat daardoor nieuwe groepen rooms-katholieken voor het werk van Pax Christi zijn te interesseren. In antwoord op geruchten dat verplaatsing van het secretariaat mede te maken heeft met de wens van het aartsbisdom dat Ter Laak weer beschikbaar komt voor het aartsbisdom zei deze dat mede op aandringen van voorzitter bisschop Ernst van Breda Ter Laak zijn werk full-time voor Pax Christi zal blijven voortzetten. Door de komst van Pax Christi naar Utrecht lijkt de toekomst van het stiltecen trum in ieder geval voor een aantal jaren verzekerd. Ge mikt wordt op een periode van vijf jaar. Het secretariaat in Utrecht zal overigens een zwaardere belasting voor de begroting van Pax Christi zijn dan de plaats in Den Haag. Met de nieuwe plaats zullen echter naar de mening van Pax Christi meer activiteiten kunnen worden verzekerd die de balans positief kunnen laten doorslaan, aldus het Pax Christi-bestuur. OPWEKKINGSBIJEENKOMST 'VOLLE EVANGELISCHEN' VIERHOUTEN In het Veluwse dorp Vierhouten (gemeente Nunspeet) wordt dit jaar voor de vijftiende keer in succes sie de jaarlijkse Pinkster conferentie van de Stich ting Opwekking gehou den. Vorig jaar trok deze manifestatie, bezocht door mensen uit allerlei kerken, maar liefst 25.000 bezoekers. De organisatoren hopen met het thema 'De Heilige Geest maakt levend' opnieuw vele duizenden christenen en 'mensen op zoek naar God' te trekken. „Niet omdat het ons alleen om de aantallen gaat", benadrukt Opwekking-direc teur Peter Vlug, „maar omdat het ons doel is zoveel mogelijk mensen te confronteren met een bijbelgetrouwe boodschap. Het doel van deze conferen ties is christenen te bemoedi gen en ze in contact te bren gen met God en met elkaar". De Stichting Öpwekking werd in 1950 opgericht met het doel de Nederlandse be volking via evangelisatiecam pagnes in contact te brengen met het zogenaamde 'volle evangelie'. De belangrijkste oprichter was de vooral in de Pinkster beweging bekende evangelist Ben Hoekendijk. Vanaf 1973 organiseert Opwekking elk jaar een Pinksterconferentie en sinds 1975 gebeurt dat in Vierhouten. Peter Vlug: „In de loop der ja ren zijn de bezoekersaantallen gestadig gegroeid en vorig jaar werd er met 25.000 bezoe kers voor de zoveelste keer in de geschiedenis van 'Vierhou ten' een oud record gebroken. De formule blijkt dus aan te slaan". De uitdrukking vol-evange- lisch betekent dat de hele bij bel het volle evangelie serieus wordt genomen, dus ook daar waar de bijbel aan dacht besteedt aan het func- Peter Vlug tioneren van de Heilige Geest. In tegenstelling tot de prak tijk van velen in de zoge naamde traditionele (her vormde en gereformeerde) kerken leren de vol-evangeli- schen dat het ook in deze tijd nog mogelijk is om, geleid door God, doden op te wek ken, zieken te genezen, te profeteren en 'in tongen te spreken'. Dat laatste gebeurde volgens de bijbel voor het eerst tijdens de uitstorting van de Heilige Geest op Pinksteren, na de hemelvaart van Christus waar Zijn volgelingen talen spraken van volken die ze zelf niet geleerd hadden. Kerken In tegenstelling tot de jaren zestig en zeventig trekken de Vierhouten-conferentiès ech ter ook steeds meer bezoekers uit de traditionele kerken. Dat heeft volgens Opwek king-directeur Peter Vlug te maken met het feit dat ook steeds meer hervormde en ge reformeerde christenen vol- evangelisch gaan denken en geloven. In dit verband kan onder meer gewezen worden op de groeiende populariteit van de Charismatische Bewe ging, een soort Pinksterbewe ging in de traditionele ker ken. „Steeds meer christenen zien in dat de Heilige Geest in het christelijk geloof een hele balngrijke rol speelt of in elk geval zou moeten spelen. Het thema voor dit jaar, 'De Geest maakt levend', sluit daar mooi bij aan", benadrukt Peter Vlug. Er worden dit jaar opnieuw bijbelstudies, lezingen, gospel concerten en bidstonden geor ganiseerd. Daarnaast is er in het programma ook tijd inge ruimd voor ontspannende ac tiviteiten, waaronder sport wedstrijden. Een van de meest indrukwek kende gebeurtenissen noemt Peter Vlug de gezamenlijke viering (met in totaal circa zesduizend christenen) van het Heilig Avondmaal. Daar naast worden er ook activitei ten georganiseerd voor kinde ren en jongeren, waaronder poppenkastvoorstellingen, ta- FOTO: PERS UNIE lentenjachten en een theater programma. De Opwekking-directeur beaamt na enig aandringen dat de Vierhouten-conferen ties in christelijk Nederland niet geheel onomstreden zijn. Dit ondanks het feit dat deze manifestaties georganiseerd worden voor christenen uit allerlei kerken en groepen. „Het is waar dat sommige kerken en christenen ons ver wijten dat we zweverig bezig zijn en dat we ons teveel door onze gevoelens laten leiden. Ik ben het echter niet met die kritiek eens. We weten als or ganisatie heel goed waar we mee bezig zijn en staan als het om de geloofsbeleving gaat met beide benen op de grond. Ook mijn eigen geloof kent bergen en dalen. Bovendien is het een feit dat we ondanks die kritiek jaar in jaar uit ook steeds meer mensen uit de hervormde en gereformeerde kerken trekken. Dat be schouw ik dan maar als een bewijs voor de stelling dat die mensen bij ons iets vinden wat ze in hun eigen kerk mis- „Maar", zo voegt hij er on middellijk aan toe, „ik praat liever over datgene wat ons bindt dan over datgene wat ons scheidt. Met oordelen en veroordelen bereik je niets, hooguit een heleboel proble men. Ik ben in de loop der ja ren steeds sterker gaan gelo ven in de waarde en de kracht van de eenheid in het geloof. Als we als christenen echt iets willen bereiken in deze wereld, dan moeten we elkaar niet bekritiseren of proberen de eigen deuren zo veel mogelijk op slot te hou den uit angst voor invloeden van buitenaf, maar dan moeten we proberen zoveel mogelijk samen te werken'. Dat de meeste gastsprekers aangesloten zijn bij een evan gelische gemeente en dat het programma voor dit jaar mel ding maakt van slechts één spreker uit een traditionele kerk, heeft volgens de Op wekking-directeur te maken met het feit, dat veel her vormde en gereformeerde voorgangers op bepaalde on derdelen moeite hebben met de doelstellingen van de Stichting Opwekking. 'En we nodigen alleen sprekers uit die zich in die doelstellingen kunnen vinden', verduidelijkt Vlug. De Stichting Opwekking heeft echter goede hoop dat er voor de conferentie van 1991 meerdere sprekers uit de tra ditionele kerken uitgenodigd kunnen worden. „Ook binnen deze kerken gaan steeds meer voorgangers zich verdiepen in de persoon en het werk van de Heilige Geest, die na Jezus' hemelvaart gekomen is om de gelovigen te helpen en te be moedigen. Steeds meer chris tenen verlangen naar een le vend geloof en ontdekken dat het de Heiige Geest is die le vend maakt". HANS LAMBRECHTS (Een volledig programma kan worden aangevraagd bij de Stichting Opwekking, Da Costastraat 51 in Putten, tele foon 03418-52641). Moeizaam topoverleg 'EN Over film 'I werkeli jiensen en en d jeschad wagen: oemder In de internationale politiek luidt een bekende stelregelun sla wanneer het binnenlands beleid moeizaam verloopt hetiaar bot tenland veelal een uitweg biedt om op adem te komen. Iijldus ve begint, Sovjet-president Michail Gorbatsjov niet beter u^t js ee, men. Amper twee maanden geleden, vijf jaar nadat hij>n sten de macht was gekomen, werd hij bij de herdenking van aan h< feit nog gehuldigd als de man die de Sovjetunie op weg 1de sten naar een tweede, dit keer democratische revolutie. sindsdien hebben de problemen zich voor hem opgestapen NOG diezelfde dag kreeg hij de uitdaging van de LitoJ onafhankelijkheid te verwerken, waarop hij het antwi nog steeds niet helemaal heeft gevonden. Vervolgens wfl hij tijdens de 1-meiviering op het Rode Plein weggejoif Maar die protesten vallen in het niet bij het verzet en de vrede die hij nu te verwerken heeft gekregen rond dei schakeling van de staatseconomie in zijn land naar^— markteconomie. Prijsverhogingen tot 300 procent enf spookbeeld van miljoenen werklozen hebben de onrust ok de Russische bevolking pas echt aangewakkerd. GORBATSJOV blijft ondertussen trouw aan de prinj van de glasnost door een referendum over die hervormii| te beloven, maar hij speelt daarmee wel hoog spel. Een i tieve uitslag van het referendum zou de macht van Garl jov verder uithollen en het machtsvacuüm dat dan zou staan kan voorlopig door niemand worden opgevuld. De komst van het komende topoverleg met president Bus] daartoe ook niet veel gewicht in de schaal leggen, maai •iets, want Washington is duidelijk bereid de Russische lt zoveel mogelijk de helpende hand te bieden. De bedoeling was dat er gesproken zal worden over wa[>jjOL beheersing en dat zal ook zeker gebeuren, maar inmiddi gcj1 dat niet langer de meest urgente kwestie. De al zo lang n,aan streefde en door Bush en Gorbatsjov vorig jaar op Malta cjan eens onderstreepte noodzaak de strategische arsenalen teL veren, zal ongetwijfeld wat dichterbij komen. Als de fcvanc} staatslieden daarnaast de weg kunnen openen naar eer; koord over de gewone bewapening tijdens het overl^)eze Wenen, zal het gevaar van een fatale explosie in de w(,0k 's daarmee fors verminderen. V( n/r 1 bel' MAAR Bush en Gorbatsjov zullen vooral een oplossing ken voor de Duitse kwestie, die overigens ten nauwste band houdt met een akkkoord in Wenen over de gewonlbruik wapening. Maar juist hier gaapt éen diepe kloof. Washirt nacht wil ook in het belang van de Sovjetunie dat een (ingen nigd Duitsland wordt ingebed in de NAVO, maar Mcr blijft zich daartegen verzetten. Zou Gorbatsjov op dit foor n door de knieën gaan, dan zou hem dat niet in dank wovrachi afgenomen door het overgrote deel van de Russische bir kort king, dat zich de verschrikkingen van de Tweede We!ebruil< oorlog nog goed herinnert. Nog meer verzet, bijvoorpter van de militaire top in eigen land, kan Gorbatsjov aller4eieger gebruiken. gjng al g WAT de sovjetpresident mogelijk wel in de wacht s zijn de Amerikaanse kredieten, die broodnodig zijn ofei(jSV( onrust in de Sovjetunie enigszins binnen de perken te,ven v den bij het doorvoeren van de hervormingen. Zonder e( jaar goed mogelijke economische basis, ook op de korte terh een blijft elke politieke vrijheid wankel en dat maakt de sitf^ge c in de Sovjetunie zo onzeker. In dat opzicht zou de top niet alleen voor de Sovjetunie toch van groc^ven j lang kunnen zijn. jeze v Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. 1 De redactie behoudt zich het recht voor ingezon stukken te bekorten Prof. Grossouw het karakter van prof. W. Grossouw misvormd hebben. Alsof de mens Grossouw on danks zijn grote gaven zelf geen feilen zou hebben gehad. De strijd tegen het kwaad, dat altijd een mensenleven lang duurt, gaf hij halverwege op. Want toen hij zich aanj^G moest overgeven, zoals i goek een dat eens moet om huek k te houden, vertrouwde h^gse toe aan een partner. En SL deze hem ongelukkigfeter j ontviel, beschuldigde h schepping die onvolmaakt gen $n- 4 .derek Overgave leert men ni^ aan boeken, maar moet meL» uP( God afbidden, die ook ye" een eindoordeel kan gevini. H. Rutges. Vorig, DEN HAAG. (TiS Het Legt. <s bli j met elk bedrag.^ Zorg dat het Leger kan blijven helprgewn et jonf Giro 37071. Bank70.70.70.171. 11 in Jenoim Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za van 14.00 tot 15.00 f Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokt per maand 24,85 per maand f. 2? per kwartaal 74,10 per kwartaal per jaar f: 284,50 per jaar f. 28j Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswii 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050 Z teren t hotel de it dakl ter on van lubbel Feli lat nu enheic IBA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2