f
IM
Inspecteur van
vlees en bloed
jwsfctfc.
Treurnis in
festi valprogramni
Elastieke Bobby Brown komt bijna niet aan zingen toe
Lesko blijft
overeind in
gewaagd programma
BAMIs
OPGELET'
debruidshoek
pr&Ssr,i&ssr
Een bruiloft tot in
de puntjes verzorgd
De grootste en lekkerste taart van uw leven eet u
natuurlijk met uw familie en kennissen op uw trouwdag
KUNST/RTV
£«idóc(2omatxt
VRIJDAG 25 MEI 1990 PAGINr
V-£
Pat Reid ('Colditz') overleden
LONDEN De Britse majoor Pat Reid, die
wereldbekend werd dankzij zijn boek „The
Colditz Story" (handelend over een miraculeu
ze ontsnapping in de Tweede Wereldoorlog uit
een zwaarbewaakt Duits fort), is dinsdag op 79-
jarige leeftijd overleden. Zijn dood werd giste
ren bekend gemaakt door Kenneth Lockwood,
een vriend van Reid en secretaris van het Col
ditz Genootschap.
Reid overleed in een ziekenhuis in Bristol na
een korte ziekte. Hij werd in 1940 gevangen ge
nomen door de nazi's en opgesloten in het 500
jaar oude kasteel Colditz bij Leipzig. In 1942
slaagde hij erin te ontsnappen en schreef daar
over een boek dat in 1952 werd uitgegeven. Hij
verwierf er wereldfaam mee. Het boek werd
verfilmd en diende als basis voor een veelbeke
ken televisie-feuilleton, samengesteld door de
Britse tv-maatschappij BBC.
Johnny Cash
komt nog niet
DEN HAAG De concer
ten die country-zanger
Johnny Cash op 1 en 2
juni in Nederland zou ge
ven gaan niet door. Het is
voor de tweede keer dat
optredens van Cash van
wege ziekte uitgesteld
moeten worden. Nu ziin de
concerten vastgesteld op
26 oktober (Alphen aan
den Rijn) en 27 oktober
(Heerenveen).
De kaarten blijven gewoon
geldig. Aanvankelijk zou
Cash al in maart in Neder
land optreden.
Escher brengt
recordbedrag op
AMSTERDAM Op een twee dagen
durende veiling bij Christie's in Am
sterdam heeft de beroemde houtsne
de 'Metamorphose II' van Maurits
Cornelis Escher 172.500 gulden opge
leverd, het hoogste bedrag ooit voor
een werk van deze kunstenaar be
taald. In totaal heeft de tweedaagse
veiling, waarin ook veel werk van de
Cobra-groep werd aangeboden, een
bedrag van 17.799.033 gulden opge
bracht. Dat was ruim 6 miljoen gul
den meer dan vooraf was geschat. Al
leen de in 1986 ook bij Christie's ge
organiseerde Nanking Cargo-veiling
bracht meer. Toen werd in vijf dagen
ruim 37 miljoen gulden omgezet.
Maand van het spannende boek
AMSTERDAM De Stichting CPNB organiseert dit jaar
voor de tweede keer een campagne om aandacht te vesti
gen op misdaadlectuur. De campagne gaat vanaf dit jaar
door het leven als „De Maand van het Spannende Boek".
Dit jaar loopt de campagne van 21 mei tot 28 juni. In op
dracht van de stichting is een spannend verhaal geschre
ven dat zich afspeelt in de voetbalwereld. Dit verhaal
„En een persconferentie tot slot...." wordt gedurende de
campagne cadeau gedaan door boekhandelaren bij aan
koop van een boek. Wie het verhaal geschreven heeft is
onduidelijk. In de uitgave is een deelnamekaart voor een
prijsvraag gestoken waarop zes namen van mogelijke
schrijvers van het verhaal vermeld staan. De namen zijn:
David Endt, Arie Haan, Youp van 't Hek, Kees Jansma,
Theo Joekes en Jan Mulder.
De prijsvraag-deelnemer die raadt wie het verhaal wer
kelijk geschreven heeft, krijgt van de CPNB twee kaar
tjes voor de finale van het wereldkampioenschap voetbal
in Rome en een tweedaags verblijf in dié stad.
Floating Amsterdam
blijkt groot succes
AMSTERDAM Ruim 10.000 belangstelt
hebben donderdag de opening van het fe
'Floating Amsterdam' bijgewoond. Die sch
maakte een woordvoerster van het festival
loop van de happening.
Tijdens de eerste voorstelling traden drie zaï
sen vanaf verschillende plaatsen van het Ai
damse Stadhuis/Muziektheater tegelijkertijd
een groots operaspektakel. Een zangeres stond
buitenbalustrade van het theater, een aan de
kant van de Amstel en een op een groot dri
podium op de Amstel. De organisatie noeiierk
voorstelling een enorm succes. Rond negen i
avonds was het al zeer druk rondom de podia,
razanger Marco Bakker opende het festival oi
uur. Het festival duurt tot en met 4 juni.
1 fel
'MORSE', ENGELSE MISDAADSERIE MET JOHN THAW
Inspecteur Morse. Vijftiendelige
misdaad-serie. KRO-televisie. Ne
derland 1 om 20.35 uur. Vrijdag.
HILVERSUM Geen
mens is onfeilbaar, maar
wie zich regelmatig ver
gaapt aan detective- of po-
litie-series op televisie kan
wel eens een andere me
ning zijn toegedaan. Ten
slotte weten die speurders
altijd raad en is een goed
einde al aan het begin van
de aflevering in zicht.
De laatste jaren is het macho
type speurder - nooit voor een
kleintje vervaard - wat naar
de achtergrond verdwenen.
De harde werkelijkheid in
'Miami Vice' bijvoorbeeld
bleek op den duur toch geen
klantenbinder. Vooral in En
geland hebben televisie-ma-
kers geprobeerd deze vechters
tegen onrecht wat menselijke
trekjes mee te geven. Daarbij
speelde bij 'Dempsey and Ma
kepeace' humor een belangrij
ke rol en ging 'Inspecteur Dal-
gliesh' fraude te lijf, terwijl hij
in zijn vrije uurtjes gedichten
schreef. Maar de misdaad
werd altijd bestreden en aan
het einde van de aflevering
kon de misdadiger altijd wor
den opgepakt.
Vlees en bloed
Bij 'Inspecteur Morse', een se
rie waarvan de KRO deze zo
mermaanden vijftien afleve
ringen op het scherm brengt,
ligt dat anders. Hij is de eerste
inspecteur van vlees en bloed.
Morse, die geen voornaam
heeft meegekregen van detec
tive-schrijver Colin Dexter,
wiens boeken voor de reeks
worden gebruikt, houdt zich
bezig met moordzaken en ope
reert in Oxford. Het commer
ciële Engelse televisie-station
Central koos de oude universi
teitsstad vooral voor zijn
prachtige, klassieke decors.
Deze duiken overal op. De fa
culteitsgebouwen, de kathe
draal, het Sheldonian Theatre
en de Bodleian bibliotheek zijn
er voorbeelden van. Boven
dien heeft de stad een rijke
traditie, die ook op straat
zichtbaar is. Wie denkt dat de
misdaad weelderig tiert in Ox
ford heeft het mis. Als de ma
kers daar op af waren gegaan,
hadden Glasgow of Londen
beter tot decor kunnen dienen.
Toch zit inspecteur Morse niet
zonder werk, zoals uit de vijf
tien afleveringen blijkt.
Vakmanschap
De serie is gemaakt met het
gebruikelijke Engelse vak
manschap en straalt een zeke
re klasse uit. Zo vervoert de
speurder zich bijvoorbeeld in
een bijna klassieke, rode Ja
guar. Morse is overigens geen
jonge inspecteur. Hij oogt als
een heer van dik veertig, die
inmiddels het nodige heeft
meegemaakt. Geweld gebruikt
hij liever niet, waardoor zinlo
ze schietpartijen, die vooral in
Amerikaanse detectives steeds
weer terugkeren, nauwelijks
een kans krijgen en het identi
ficeren van slachtoffers van
misdaden laat hij liever aan
anderen over. Morse is een
liefhebber van klassieke mu
ziek, houdt van kruiswoord
puzzels en (natuurlijk) bier.
Hij zingt in een koor, is een
romanticus maar is, ook door
zijn veeleisende beroep, nau
welijks gelukkig in de liefde.
Zijn relaties met vrouwen zijn
gedoemd te mislukken. Het
blijkt een gouden formule te
zijn, want het heeft hoofdrol
speler John Thaw ook bij de
vrouwelijke kijker heel geliefd
gemaakt. Thaw kon hierdoor
uitgroeien tot een van de po
pulairste televisiehelden, al
kreeg hij eerder een zet in de
goede richting met zijn rol als
politieman Regan in de serie
'Sweeney'.
Kruis
De eenzaamheid die elke goe
de speurder als een kruis met
zich meedraagt, wordt prach
tig in beelden gevat. Het is een
van de ingrediënten die hem
tot vlees en bloed maakt, want
hij moet zelf zijn was doen en
als hij weer eens niet behoor
lijk heeft kunnen eten, is hij
aangewezen op een snelle
McDonalds. Zijn werk doet hij
met veel liefde en hoewel de
inspecteur, door al zijn erva
ringen, een goede neus heeft
gekregen voor het oplossen
van een zaak, zit hij er soms
behoorlijk naast. Hierdoor
wordt de kijker op het ver
keerde been gezet en min of
meer gedwongen de misdaad
serie niet passief, maar actief,
te volgen. Het maakt 'Inspec
teur Morse' tot een serie voor
liefhebbers van het vfie-heeft-
het-gedaan genre.
Natuurlijk staat Morse niet al
leen voor alle moeilijkheden,
die hij op zijn weg als speurder
tegenkomt. Hij wordt geassis
teerd door de nuchtere serge
ant Lewis, een rol van Kevin
Whateley, die vaak te maken
krijgt met de keerzijde van het
aardige karakter van Morse.
Maar hij lijdt er niet echt on
der, ook omdat Lewis met bei
de benen op de grond staat,
heel praktisch is ingesteld en
daardoor vaak nuttige bijdra
gen levert tot het snel oplossen
van een misdrijf.
Pianolerares
In de eerste aflevering van de
serie, die inmiddels in veertig
landen van de wereld op tele
visie is te zien - wat dat betreft
was de KRO niet echt snel -
moet inspecteur Morse de dood
van pianolerares Anne Stave-
ley onderzoeken. Zij is dood
aangetroffen in haar eigen
huis en hoewel de omstandig
heden op zelfmoord wijzen,
denkt Morse daar heel anders
over. Hij kent Anne namelijk
al een tijdje en was bijzonder
gecharmeerd van haar. Het is
een schok als hij na haar dood
hoort, dat ze al een tijdje
zwanger was. Na wat onder
zoek blijken er verschillende
verdachten te zijn. Zo is er
George Jackson, die een zieke
lijke .belangstelling toonde
voor Anne's privé-leven, is er
de jonge nerveuze student,
maar ook Tony Richards, de
vader van het ongeboren kind
van Anne. Als een inspecteur
van vlees en bloed gaat de tv-
speurder aan het werk, terwijl
de televisie-kijker met hem
mee mag denken.
HANS PIËT
Ned. Danstheater met „Soldaten-
mis", „Sweet Dreams" en „Lament"
aan het Spui - herhalingen 25, 26,
29, 30 en 31 mei en 1 juni.
Voordat het Holland Festival
op 1 juni a.s. officieel van
start gaat, heeft het Neder
lands Danstheater zijn aan
deel daarin in het AT T
Danstheater aan het Spui al
zesmaal laten zien. Try-outs
zijn deze voorstellingen niet.
Laten wij ze dus maar voor
premières noemen, maar dit
vooruitlopen op het landelijk
festijn doet toch elk jaar een
beetje vreemd aan.
De danskwaliteit wordt er
evenwel geenszins door ge
schaad. De Haagse inbreng is
ditmaal een zaak van treur
nis en menselijke onmacht.
Van een noodlot, dat al dan
sende en niet te vergeten, ac
terende, van verschillende
choreografische invalshoe
ken uit wordt benaderd. Ar
tistiek leider Jiri Kylian stelt
als zijn 42e ballet „Sweet
Dreams" voor.
Waarom deze titel zo lang
geheim moest blijven, weten
wij niet. Evenmin wat de
toegepaste symboolwaarde
zou moeten zijn van hele la
dingen appels die op de ui
terst geconcentreerde mu
ziek van Weberns „Sechs
Sttlcke für Orchestér" een
opvallend zichtbare podium
functie krijgen. Er wordt
evenwel in het kader van
veelal kafkaiaanse taferelen
meesterlijk gedanst en de be
lichting vergoedt alles wat de
dansvloer en de kostumering
aan extra's moet missen.
igen var
LFILI
f(TROJ
jelsma
it 1 bo
Jonge
RSEh
eronic
(nos)
het Jane
Het Nederlands Ballet|Moore<
kest o.l.v. Christof E eronic
bracht Weberns muzika dag', di
legrammen correct en aontvar
over. Op Mar ik gepec
,Soldatenmis" had de
gent eveneens een
greep. Deze diep pei
choreografie van Kyliai
zijn eigen decorontwei
ijzersterke ruimtelijke
ten werd door de mann ^sp/
cast niet alleen indruis op SF fj
kend gedanst, maar hetrL+ TH
deel van het vaste NDTcaine,/
en vooral de magistrale rji ph,
van de bariton Beri.willian
Kruysen in de solopartERONic
centueerden eens te meTL+ca
terechte benaming mebcl th
werk. enner, L
Het derde ballet „Lai5fnov
van Nacho Duato was
diens twaalfde en vooRnillJp
laatste choreografie vodRDUNE
Danstheater. Duato vei"
naar Madrid, waar hi
Koninklijk Spaans Ball< O VA
meer een moderne rio
op wil sturen. „Lamei
gebaseerd op het eersti
van een symfonie va
Pool Górecki, waarir^uNMO»
15e-eeuwse Klaaglied
het Heilige Kruis is^
werkt. Net als in de
tenmis" ook hier een
maat van oorlogsleed.
Geen opwekkend pro
ma dus, maar wel een
voudig bewijs van de
scenische mogelijkheden
dit tweede ensemble v<
land. De zeer korte so{
solo in „Lament'1 blei
Lisette Emmink in bet,
bare handen.
FRANK DElburgeme
het oog
Marga
02.02
16.04
Concert Bobby Brown. Ahoy', Rot
terdam. Gisteravond. Herhaling:
vanavond.
Welk waarde-oordeel verdient
een concert waarbij je kernge
zond naar binnen gaat en met
hoofdpijn weer naar buiten
komt? En toch was hoofdrol
speler Bobby Brown er niet
schuldig aan, maar de geluids
technici. Ontslaan dus maar,
tenzij Bobby geen lange carriè
re in de muziek-industrie v il
natuurlijk.
Zijn verleden vertelt een ander
verhaal. De nu 21-jarige Ame
rikaanse zanger, danser maak
te ooit deel uit van New Edi
tion (een soort Jackson Five),
timmert sinds een paar jaar als
solo-artiest aan de weg en
werd miljonair met 'dial-a-
Bobby', waarbij hij dagelijks
een nieuwe boodschap achter
laat op zijn antwoordapparaat.
Met inmiddels twee solo-elpees
'King of stage' en 'Don't be
cruel' in zijn broekzak, beklom
hij gisteravond wel erg laat het
podium van Ahoy' in Rotter
dam. Hij liet zijn fans vijftig
minuten wachten voordat zij
deel konden nemen aan een
expressieve explosie van dans
en muziek. De elastieke Bobby
Brown zette een sensuele show
op het podium, die Michael
Jackson zou doen blozen, en
vond een gillende vrouwe-
naanhang tegenover zich.
Heupwiegend, soms obscene
gebaren makend met zijn li
chaam en met een enorme do
sis (dans)energie bracht hij een
mengeling van soul,, pop en
rap. Op een ondergrond van
drums, toetsen en achtergrond
zang, er was geen gitaar te be
kennen, liet hij zijn stem in zo
wel het snelle als langzame
werk lekker gedijen.
Maar er hing te veel flauwekul
om die zang- en dansshow om
Bobby Brown te betitelen als
de Michael Jackson van de ja
ren negentig. Daarvoor was
het podiumgebeuren niet sterk
en boeiend genoeg. Zo kwam
Bobby biina niet aan zingen
toe en als hij het wel deed
werd zijn stem, voornamelijk
in het tweede deel, wegge
drukt door de muziek. Boven
dien gingen er alles bij elkaar
behoorlijk wat minuten verlo
ren met zijn vraag of we het
wel naaf ons zin hadden. Zou
hij niet hebben gemerkt dat uit
volle borst werd meegezongen?
Na driekwartier kreeg de
mixer, die deel uitmaakte van
de groep musici, alle ruimte
om zijn twee platenspelers te
bespelen en volgde een te lang
uitgerekte rap, waarbij Bobby
zijn stem als drumstel hanteer
de. De transpiratie die van zijn
lichaam gutste, ving hij op met
een eigen merk handdoek, die
hij vervolgens de leukste meis
jes op de eerste rij toewierp.
De belichters deden hun werk
allerbelabberdst, zelfs toen
Johnny Gill, Bobby's ex-maat
je uit New Edition, henjf 16 00 1
vocaal ter zijde kwam st|'®.s
wat solo-zang voor zijnp2NOSk
ning nam, waren alle bouw 2C
werpers op Bobby Broy:htige b<
richt. Heel gênant natir^XK)
Het geluid was toen inir
zo ver opengedraaid dj1550vp
brommende brei aan kieiingeiict
overbleef. Het werd eé5i Radii
puttingsslag die uiteii'
door Bobby Brown glLks 183l
werd gewonnen, want tjor buiten
na een uur en vijfent open 2C
minuten het podium j6"03 21
vroeg niemand om meef"
HANf
Concert door het Leids Studenten
Kamerorkest (Lesko) met medewer
king van Djoke Winkler Prins (sop
raan). Werk van Creston, Copland,
Barber, Brown en Piston. Gehoord
in het LAK-theater op 23 mei.
Woensdagavond stond Ernst
van Thiel voor het laatst als
vaste dirigent voor het Lesko. i
Dat hij voor het ensemble van
grote waarde is geweest (en
dat het Lesko zijn opvolger
dus met veel zorg dient uit te
kiezen), werd op deze avond,
gewijd aan twintigste-eeuwse
Amerikaanse muziek, al gauw
zonneklaar.
Van Thiels heldere visie op de
uitgevoerde werken inspireert
duidelijk zijn musici. Het ta
lent om de interpretatie die
hem voor ogen staat, ook wer
kelijk tot klinken te brengen,
doet de leden van dit studente
norkest tijdens een uitvoering
herhaaldelijk boven zichzelf
uitstijgen. Niet dat hét diverse
speeltuig nooit aan de controle
van de spelers ontsnapte; niet
alles klonk even beeldschoon
en vlekkeloos. Maar essentieel
bij dit optreden was de grote
aandacht voor de ten gehore
gebrachte werken, waarbij de
intensiteit van musiceren het
vrijwel steeds won van onver
mijdelijke oneffenheden.
Zoals vaak bij het Lesko was
ook ditmaal de programma
keuze gewaagd: wat moet je
aan met. het ongegeneerd sen
timentele werk van Paul Cres
ton (Two choric dances op. 17a
(1938)), of met dat van Samual
Barber (Knoxville: Summer of
1915 (1947))? Maar het orkest
deed wat het kon: in de lastige
partijen van het laatste werk
liet het zich kennen als een
vaardig en flexibel instrument
dat in handen van Ernst van
Thiel een fraaie homogene
klank wist te bereiken. Het
stuk is echter slecht geschre
ven.
De zangpartij, op een zeer lyri
sche maar onmogelijke tekst
van James Agee, kon ook door
Djoke Winkler Prins niet goed
op het publiek over worden
gebracht. De vele nuances die
zij de woorden van deze com
positie mee trachtte te geven,
gingen grotendeels verloren in
de te uitbundige en dichte in-
strumentering en teveel hoge
akkoorden in de strijkers
enerzijds en de weinig opwek
kende akoestische eigenschap
pen van het LAK-theater an
derzijds. Het overtuigendst
was het orkest in Walter Pis
tons krachtig en elegant ter
hand genomen Sinfonietta
(1941) en Aaron Coplands 'Mu
sic for the theatre' voor ka
merorkest (1925). Met name de
delen 'Dance', 'Burlesque' en
'Epilogue' hieruit lokten en
thousiaste reacties uit.
Bijzonder knap mocht ten slot
te de uitvoering van 'Available
Forms I' (1961) van Earle
Brown worden genoemd. Hoe
wel het huidige publiek door
gaans weinig boodschap aan
zulke kakofonisch georiënteer
de anekdotiek uit een tot de
muziekgeschiedenis behorend
experimenteel stadium lijkt te
hebben, werd deze muziek
door de gedreven en precieze
bahandeling van het Lesko
toch nog tamelijk boeiend.
TOM STRENGERS
Uw trouwdag begint bij
^«pofukteri, ra
eigenaar Frank Burghouwt
f«oor een
:!S^rukwerk
brochures
- handelsdrukwerk
Tel. 071.12 os 16
F« 071-1340u
P^ebrug 38-40
311 TM Leiden
SSWES**,.
Iot ziens in
iHartenbi
Nachtri
Motel
„HET
HAAGSCHE SCHOUW"
Keuze uit 7 prachtige zalen en.... de
mooiste bruidssuite van Zuid-Holland!
Vraag vrijblijvend inlichtingen:
HAAGSCHE SCHOUWWEG 14,
LEIDEN. TEL. 071-315744.
met mi
'erantwi
edrukgf
ide luct
itlng uit
idrukgel
wind n<
i de z
)rdt ong
ok zone
ed nog
omgevir
op een