Weinig waardering voor
vrijwilligers kateehese
fieicbe
Is er wel één ware kerk?
brieven van lezei
kerk
wereld
beroepingen
Katholiekendagen in Berlijn „groots pan-Duits evenement"
Raad van Kerken: gemiste k£
nT £eidóe
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£eidócSomunt
DINSDAG 22 MEI 1990
PAGI[NÏ
Iran en Saudi-Arabie oneens over Mekka-gangers President Israël bekritiseert Grieks-Orthodoxe Kerk
RIAD Iran en Saudi-Arabie zijn het niet eens kunnen wor
den over het aantal Iraniers dat op de jaarlijkse pelgrimstocht
naar Mekka mag, zo is gisteren door beide landen bekend ge
maakt. De Saudi's zeiden te vrezen voor nieuwe politieke ma
nifestaties van de Iraniers en willen in geen geval meer dan
45.000 Iraanse pelgrims toelaten. De Iraanse delegatie had bij
de besprekingen, de eerste tussen beide landen in twee jaar,
geëist om minstens 150.000 Iraniers naar Mekka te kunnen stu
ren. In 1987 ontstonden grote problemen met Iraanse moslims
in de heilige stad van de islam en vonden bij hevige onlusten
ruim 400 pelgrims, voornamelijk Iraniers, de dood.
JERUZALEM President Chaim Herzog van Israël heeft de
houding van de Grieks-Orthodoxe Kerk bij de bezetting van
het St. Johanneshospitium in het oude centrum van Jeruzalem
tveroordeeld. In een open brief in de Jerusalem Post keert hij
'zich tegen de suggestie dat het hospitium een „heilige plaats"
zou zijn.' Hij kan zich niet indenken dat de kerk zo'n verwaar
loosd en vervallen gebouw ooit deze benaming zou geven. Het
hospitium werd vorige maand door 150 ultra-orthodoxe joden
bezet. Na een gerechtelijke uitspraak hebben zij het gebouw
verlaten. De rechter moet nog uitmaken of de Grieks-Ortho
doxe Kerk de rechtmatige eigenaar is. Herzog is bezorgd over
enkele uitspraken van leiders van de Grieks-Orthodoxe Kerk,
die hem doen denken aan het „traditionele christelijke anti-
judaïsme".
Ons geluk hangt
minder van de
omstandigheden af
dan van ons karakter.
Emile de Glrardin
Boff voelt
zich belemmerd
door Vaticaan
LA PAZ De Brazili
aanse bevrijdingstheoloog
Leonardo Boff vindt dat
zijn taak als theoloog ern
stig wordt belemmerd,
doordat het Vaticaan zijn
doen en laten nauwlet
tend in de gaten houdt.
„Ik kan alleen met mijn werk
doorgaan, omdat ik word ge
steund door bisschoppen en
kardinalen die ernstig gelo
ven dat de theologie voor de
kerk iets waardevols betekent
en moet kunnen bestaan zon
der dat zij voortdurend in de
gaten wordt gehouden", aldus
Boff in een Latijnsamerikaans
methodistisch tijdschrift.
„Er waait een krachtige neo
conservatieve wind in de RK
Kerk. Hij kan worden waar
genomen bij de benoeming
van bisschoppen en in de ver
zwakking van de bisschop
penconferenties en het tegen
werken van de profetische
bewegingen".
Boff is ervan overtuigd dat de
kerk de armen hoop moet bie
den. „In de jaren zeventig en
tachtig werkten we met de ar
men, maar zij koesterden on
danks hun armoede hoop
voor de toekomst. In de jaren
negentig zien we dat de men
sen armer zijn geworden en
dat zij hun hoop hebben ver
loren", aldus Boff. „Als kerk
staan we voor de uitdaging
hoop voor de armen voort te
brengen".
Als de kerk daarop niet in
gaat, zal Latijns-Amerika vol
gens Boff de komende tijd re
kening moeten houden met
geweld, opstanden, chaotische
demonstraties van wanhopige
mensen en onderdrukking.
Derde Wereld -
festival in
Gemert
GEMERT In Gemert
wordt met Pinksteren voor de
derde achtereenvolgende
maal het Derde Wereldfesti
val gehouden. Het festival
wordt georganiseerd door
Missie en Jongeren, een stich
ting die tot doel heeft jonge
ren, vanuit hun eigen betrok
kenheid met de Derde en
Vierde Wereld te interesseren
voor de missionaire beweging
en hen te inspireren tot een
actieve inzet daarin. Het festi
val wordt gedragen door Ce-
bemo, vastenaktie, Bijeen,
Jongerencommissie Willibror-
dusjaar, Nederlandse Missie
raad en Zendingsraad.
Er zijn op het festival tiental
len vertegenwoordigers uit
Azië, Afrika en Latijns Ame
rika. De opening is op zater
dag 2 juni om 14.00 uur en
gaat het programma door tot
laat in de avond. Op Pinkster
zondag opent het festival om
tien uur in de ochtend en
duurt het tot de late namid
dag. Ofschoon het festival op
de eerste plaats voor jongeren
is bedoeld, is iedereen van
harte welkom.
Prof. Verdonk nieuwe
voorzitter van NVOC
UTRECHT Dr. A.H. Ver-
donk, hoogleraar algemene
scheikunde te Utrecht, is ge
kozen tot voorzitter van de
NVOC, de Nederlandse vere
niging tot steun aan de oecu
menische ontwikkelingscoöp
eratie EDCS. Verdonk, die
onder meer diverse functies
in het Hervormde kerkewerk
heeft bekleed, volgt T. Strop-
von Meijenfeldt op, die vorig
jaar aftrad.
Daar alleen kerkgenootschap
pen lid van de EDCS kunnen
worden, zijn particulieren en
kerkelijke instellingen aange
wezen op de steunverenigin-
gen, in ons land de NVOC. De
in 1976 opgerichte NVOC
reikte medio vorig jaar het
20.000e „aandeel". Eind 1989
bedroeg het door NVOC in de
EDCS belegde kapitaal
10.379.300 gulden.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Bennekom drs.H.
Keegstra te Geesteren-Gelselaar-
Borculo; naar Bennekom drs.J.J.Th.
Meijer te Eibergen-Rekken.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Kampen P.M. de Wit te
Bergentheim. Beroepen te Helpman
(Gr.) M.A. Dronkers te Leerdam.
Nederlands Garaformaarda Karkan
Aangenomen naar Hattem W. van
Dijk, kand. te Bunschoten, die be
dankte voor Heerde l.s.m. Apeldoorn
en voor Zwolle.
Evangelisch Lutherse Kerk
Aangenomen naar Rotterdam M.L.
de Klerk te Purmerend en Weesp.
AMSTERDAM „Wij
waren gewend dat kate
ehese in de (parochie
school werd verzorgd
door parochiepriesters.
Nu de schoolpopulatie
niet meer dezelfde is als
de kerkbevolking, moet
de parochie haar verant
woordelijkheid in haar
eigen midden realiseren".
Dit stelde vicaris-generaal J.
Zuidgeest van het bisdom
Rotterdam maandag op een
studiedag op de Katholieke
Theologische Universiteit
Amsterdam over de aanpak
van het geloofsonderricht in
parochies. De toekomst van
de lokale kerk wordt door
sommige deskundigen onder
wie de katechesedeskundige
dr. M. van den Berk zelfs af
hankelijk gesteld van de mate
waarin zij er in slaagt binnen
de parochie een permanent
geloofsonderricht op te bou
wen, nu andere instanties als
school of ouders in de meeste
gevallen die taak niet meer
vervullen.
Volgens inleider drs. Rein
van Langen SCJ moet kate
ehese een inleiding zijn in de
parochiegemeenschap en zijn
het uiteindelijk de vrijwilli
gers die de kateehese zullen
moeten dragen. Voorkomen
moet echter worden dat zij
net als iedere andere kerkelij
ke vrijwilliger worden over
vraagd.
De deskundigheid die bij dis
tricts- en dekenale katecheten
aanwezig is zal op die mensen
moeten worden overgedra
gen. Of het zinvol is dat naast
elk dekenaat elke parochie
ook over een eigen katecheet
Vicaris-generaal J. Zuidgeest
beschikt, betwijfelde Zuid
geest. Volgens hem is het be
langrijker dat de parochie
over een opbouwwerker be
schikt die organisatorisch en
sturend bezig is dan over een
katecheet. Het bisdom stelt
overigens .aan dekenaten die
zelf een katecheet niet kun
nen aanstellen een bijdrage
(en wel meer dan dat) in het
vooruitzicht, aldus de vicaris-
generaal. Hij constateerde
verder dat er ten onrechte
weinig waardering, ja soms
zelfs minachting bestaat voor
het werk van de vele vrijwil-
ligerskatecheten en ondanks
het feit dat zij veel werk ver
zetten.
Inhoud
In een discussiebijeenkomst
met aanwezige (vrijwilligers-
)katecheten kwam de vraag
naar voren welke inhoud aan
de kateehese gegeven moet
worden. Dit nog afgezien van
de vraag- hoe vrijwilligerska-
techeten praktisch aan de slag
moeten gaan: hoe zij hun ver
haal moeten brengen zodat zij
in de overdracht van wat ze
ter sprake brengen, succesvol
kunnen opereren.
Gesuggereerd werd dat men
respect moet hebben voor uit
eenlopende kerkbeelden. Die
verschillen in kerkbeeld zou
den juist onderwerp van ge
loofsonderricht kunnen zijn,
aldus Van Langen. Het heeft
bovendien geen enkele zin ge
lovigen met één bepaalde vi
sie te confronteren omdat het
kind of de jonge volwassene
hoe dan ook in de praktijk in
aanraking zal komen met ver
schillende visies.
De pastoraal werkster me
vrouw DJ. van Drie uit Woer
den bracht daar tegenin dat
deze pluriformiteit in theorie
wel mooi klinkt, maar dat zij
van bepaalde zijde met stapels
boze brieven werd belaagd als'
zij dat in praktijk probeerde
te brengen.
De aanduiding van de studie
dag luidde: permanente kate
ehese, wensen en mogelijkhe
den. Feit is, zo bleek uit de re
acties dat de meeste kateehese
slechts gelegenheidskatechese
is, bijvoorbeeld die welke ge
geven wordt met het oog op
de eerste heilige communie.
Voor de aanvragers is dat
meestal het eindpunt, terwijl
het juist het begin van de ka
teehese zou moeten zijn. Me
vrouw Van Drie wees er op
dat kateehese een bedding no
dig heeft en dat de parochie
in pastoraal opzicht duidelijk
heid moet hebben over zijn
eigen doelstellingen. Alleen
kan dan er op een gerichte
wijze gewerkt worden aan het
geloofsonderricht.
'Trek
hervormden
terug uit
Raad van
Kerken'
HUIZEN De recente
verklaring van de Raad
van Kerken over het
Palestijnse vraagstuk is zo
„onbeschaamd", dat de
Hervormde Kerk moet
overwegen zijn vertegen
woordigers uit de Raad
van Kerken terug te roe
pen.
Zo reageert de algemeen se
cretaris van de Gereformeer
de Bond in de Nederlandse
Hervormde Kerk, ir. J.van
der Graaf, op de oproep van
de raad aan de Nederlandse
regering om de PLO te er
kennen als enige vertegen
woordiger van het Palestijnse
volk. De raad is met blind
heid geslagen, constateert hij
deze week in 'De Waarheids
vriend', het officieel orgaan
van de Bond. De raad pleit
voor een hogere waardering
voor de PLO, maar besteedt
geen woord aan de „terreur
die sinds jaar en dag door de
PLO jegens Israël is uitgeoe
fend". Ook is het de raad ken
nelijk ontgaan, dat leiders van
de PLO publiekelijk de uit de
Sovjetunie teruggekeerde jo
den vogelvrij hebben ver
klaard.
Van de Graaf ziet in de ver
klaring een nieuwe uiting van
„links antisemitisme". Het an
tisemitisme van de nazi's
wordt van de hand gewezen,
maar vervangen door een
nieuw vijanddenken jegens de
joden. Dat ontlaadt zich in
een oppositionele houding te
genover de staat Israël we
gens de underdog-positie van
het Palestijnse volk.
BERLIJN De negen
tigste katholiekendagen
die vanaf morgen in Ber
lijn worden gehouden,
staan sterk in het teken
van de komende eenwor
ding van de Bondsrepu
bliek en de DDR en de
eenheid van de rooms-
katholieken in beide sta
ten. Van de naar ver
wachting 125.000 deelne
mers komen er 35.000 uit
de DDR.
Voor de voorzitster van het
organiserende (Westduitse)
Centraal Comité van Duitse
Katholieken (ZDK), Rita
Waschbüsch, staat vast, dat de
bijeenkomst een „groots pan-
Duits evenement" wordt. Zij
verwacht, dat de rooms-ka-
tholieken in beide staten hun
verbondenheid op een geheel
zullen erva
ren. Maar tegelijkertijd zal
duidelijk worden gemaakt dat
de Duitse eenheid onderdeel
is van een „aaneengroeien
van Europa".
Toen het ZDK in 1985 besloot
de negentigste Katholieken
dagen in Berlijn te houden,
had niemand ook maar het
flauwste vermoeden van de
revolutionaire veranderingen
die zich in 1989 in Oost-Euro
pa en vooral in de DDR zou
den voordoen. Nu kunnen
voor het eerst sinds 1958, toen
de bijeenkomst ook in Berlijn
werd gehouden, ook katholie
ken uit de DDR deelnemen.
Politici
Het thema van de relatie tus
sen de Duitse en Europese
eenheid staat zaterdag cen
traal tijdens de manifestatie
'Christenen uit Oost en West
werken aan het gemeen
schappelijk Europees Huis'.
Politici uit alle delen van Eu
ropa zullen dan in twaalf fora
hun visie geven. Premier
Lubbers discussieert met de
DDR-minister van onderwijs
en wetenschappen, Hans-Jpa-
chim Meyer. Andere deelne
mers aan deze manifestatie
zijn bondskanselier Helmut
Kohl, SPD-voorzitter Hans-
Jochen Vogel, de Poolse mi
nister-president Tadeusz Ma-
zowiecki en de Litouwse pre
mier Kazimiera Prunskiene.
Na de manifestatie zal presi
dent Richard von Weizsacker
de deelnemers toespreken.
De katholiekendagen met als
thema 'Zowel in de hemel als
op aarde' worden woensdaga
vond geopend. Dan wordt een
boodschap van paus Johannes
Paulus II voorgelezen. Zon
dag gaat de voorzitter van de
Westduitse bisschoppenconfe
rentie, Karl Lehmann, in het
olympisch stadion voor in de
afsluitende eucharistieviering.
Onder de kerkleiders die naar
Berlijn komen, zijn de Brazili
aanse kardinaal Paulo Evaris-
to Arns en de aartsbisschop
van Krakow, kardinaal Fran-
ciszek Macharski. Kardinaal
Simonis woont namens de Ne
derlandse bisschoppen de bij
eenkomst bij.
Het programma van de katho
liekendagen telt ongeveer
1.000 onderdelen. Volgens het
ZDK moet zo duidelijk wor
den, „dat wij een levende
kerk in deze tijd zijn". Men
sen kunnen naar kritische
analyses over kerk en geloof
luisteren of ervaringen uit
wisselen. Het is niet meer vol
doende geloofswaarheden te
verkondigen, menen de orga
nisatoren. Het is beter mensen
met elkaar over het geloof te
laten praten en hun te laten
zien, waar men God in deze
wereld kan ontmoeten.
Daarom nemen zogeheten
'werkplaatsen' een belangrij
ke plaats in het programma
in. Er zijn onder meer 'werk
plaatsen' voor vrouwen, over
de milieuverontreiniging en
het industriepastoraat. Deel-
die het allemaal te
veel is geworden, kunnen op
adem komen in het café 'De
stoutmoedige kardinaal' of bij
een van de vele concerten.
Ook kunnen zij tentoonstel
lingen, bij voorbeeld over
„sporen van het transcenden
te in de kunst van onze tijd',
bezoeken.
Nevenmanifestatie
Voor de vijfde keer houdt de
progressieve actiegroep 'Kerk
van onderop' een nevenmani
festatie. Zij heeft gekozen
voor het thema 'Wat kijken
jullie naar boven? De kerk
leeft van onderop'. De actie
groep betreurt het, dat het
niet mogelijk is gebleken sa
men met het ZDK een pro
gramma-onderdeel te organi
seren. Zij vindt, dat het offi
ciële programma geen aan
dacht besteedt aan de toene
mende centralisatie in kerk
en samenleving en niets laat
blijken van „een eigen bood
schap".
Maakt de verdeeldheid
de christelijke kerk onge
loofwaardig? Maakt het
ratjetoe van kerken dat
men door de bomen het
bos niet ziet?
Wanneer christen-zijn de ont
moeting betekent van de
mens in zijn situatie met
Christus, dan wordt het haast
onvermijdelijk dat de ge
meenschap van degenen, die
Christus in hun leven als
Heer hebben ervaren, niet
overal dezelfde is. Immers, de
geschiedenis, de omstandighe
den, de aard en de cultuur
van mensen is overal anders.
De veelheid van kerken is
niet het probleem, maar het
absolutisme waarmee sommi
ge mensen en kerken stellen
dat hun kerk de enig ware is.
Daar ligt- een hoogmoed, die
aanleiding geeft tot begrijpe
lijke irritatie bij gelovigen en
niet-gelovigen.
Als het gaat om de relatie tus
sen God en de mensen, ligt bij
de rooms-katholieken de sleu
tel bij de kerk en haar gewij
de geestelijkheid. Daaruit
volgt het anders zijn van die
priesters, waarvan ze getuigen
in onder meer hun celibaat.
En als het gaat om het defi
niëren van de relatie tussen
God en de mensen ligt het
uiteindelijk gezag bij de dra
ger van die sleutelmacht: de
Vijf op de tien Nederlan
ders voelen zich niet lan
ger betrokken bij de chris
telijke kerken en het ant
woord dat zij geven op het
leven, want velen van hen
hebben geen idee wat dan
de vraag zou moeten zijn
bij het antwoord dat de
kerken geven. Onder het
motto „Jezus is het ant
woord, maar wat is de
vraag", schrijft dominee
Ype Schaaf geregeld over
de relatie tussen kerk en
samenleving.
sen zullen het hier moeilijk
mee hebben, maar zij zich ei
genlijk graag buigen voor een
hoger gezag zullen zich veilig
voelen in deze hiërarchische
structuur.
Bij de oosters-otrthodoxen, die
weet hebben van langdurige
onderdrukking door Turken
en door communisten, is de
eredienst een mystiek samen
zijn met het lichaam van
Christus in de kerk, die het
voorportaal van de hemel is.
De viering van het offer zelf
is zo'n heilig gebeuren, dat de
gelovigen het alleen maar
mogen ruiken in de wierook
en horen in de oud-slavische
gezangen, terwijl de ikonosta-
se, de wand van heiligenaf-
beeldingen, tussen hen en het
altaar gesloten is.
Calvinisten zijn de mensen
van het Woord, die het heils
werk van Christus op basis
van alleen de bijbel, logisch
verwoord hebben in hun be
lijdenissen. Zij trekken duide
lijk maatschappelijke conse
quenties uit hun geloof, die
vorm krijgen in maatschappe
lijk en politiek engagement
en hun permanente worste
ling met de waarheidsvraag is
te vaak uitgelopen op een
nieuwe scheiding der geesten.
Genade
De Lutheranen hebben van
Maarten Luther geleerd dat
het geloof alleen maar genade
van Gods kant is. Hun avond
maalsviering zit dichter bij de
katholieke eucharistie, omdat
het voor hen om méér gaat
dan een gedachtenismaal.
De Lutherse opvatting ge
boren uit de nood van de der
tigjarige oorlog dat de
overheid, die een land heeft,
door God gewild is, heeft ge
maakt dat de meeste luthera
nen zwegen toen de boze
macht van Hitler in Duitsland
de 'door Gods gewilde over
heid werd'.
De Anglicanen gunnen elkaar
de ruimte om hoogkerkelijk
en katholiserend de eredienst
te vieren, maar ook de sober
heid van een heel laag-kerke-
lijke liturgie en een grote na
druk op persoonlijke beke
ring. Die persoonlijke beke
ring staat sterk in het middel
punt bij alle evangelicale
groepen en kerken. Het dui
delijk, op dag en uur aan te
geven moment van de erva
ring van Jezus als Heiland in
je leven is bij hen vaak het
kwaliteitsstempel voor de
echtheid van de overtuiging.
En dan zijn er de onbetaalde
rekeningen. De pinkstergroe-
pen, die ervaringen met de
Geest en vaak ook gebedsge
nezing hoog zitten; de baptis
ten die in plaats van de kin
derdoop de onderdompeling
op bekering van de volwasse
ne stellen; en de adventisten,
die de sabbat in plaats van de
zondag vieren.
Er is ook nog een heel ander
beeld te schetsen van de veel
kleurige mantel van kerken
en groepen.
Rationele systeembouwers
voelen zich aangesproken
door de consequente redene
ringen van de gereformereerd
vrijgemaakten. Meer emotie
bieden de christelijke gerefor
meerden, maar de échte emo
tionele gemeenschapszoekers
gaan naar de pinkstergroepen
en de maatschappijhervor
mers zitten in een basisge
meente.
In de VS spelen sociale klas
sen een rol. De deftigste ker
ken daar zijn de Episcopaalse
Kerk en de United Presbyte
rians, terwijl de van huis uit
Scandinavische plattelanders
van Minnesota luthers zijn en
de negers en de armen bap
tist.
In dé gereformeerde gezindte
van Nederland zit een trek
van fatalisme en somberheid,
terwijl de katholieken in
Friesland, en nog vel meer
die in Brabant lichtvoetiger
zijn. Blanke Zuidafrikanen
motiveerden hun apartheid
met de bijbel en zwarte en ge
kleurde bestrijders van de
apartheid hun afwijzing net
zo goed in een bijbelse bevrij
dingstheologie.
Dit alles betekent niet dat
kerk en geloof en bijbel en
Christus een soort Haarlem
merolie zijn, die helpt bij alle
kwalen. En ook niet dat men
sen in de bijbel en in de kerk
antwoorden zoeken op een
soort algemene vragen van
het bestaan, maar op de heel
specifieke zingevingsvragen
van hun leven, dat zich af
speelt op een heel bepaalde
plaats en op een heel bepaald
tijdstip.
Of er dan geen maatstaf is
van christelijk geloven? Die
maatstaf is Christus zelf en
het eerlijke gesprek rondom
een open bijbel.
CNV
WlE zich uitspreekt over Israël en de Palestijnen i
voorbaat dat het standpunt ongeacht welk dat isn
weerstand stuit. Het thema ligt uiterst gevoelig, naaf
kanten. Dat geldt ook in de kerkelijke sfeer. Er is het|,
verwijt jegens het Vaticaan dat de paus wèl de PL(f -
vangt, maar dat Rome de staat Israël nog altijd niet he&o'ers
kend. De Nederlandse Raad van Kerken heeft veel 1
ondervonden toen delegaties naar het Midden-Oosten
en daar met eenzijdige pro-PLO-standpunten vandaanrP
men; eigenlijk doet de Raad voortdurend geen recht afDr0l
belangen van joden. Anderzijds zijn er christenen die M
leid van de staat Israël in Libanon en in de bezette getj'
'vergeten' en kritiekloos Israël steunen.
MEDE tengevolge van deze diep insnijdende meninLche
schillen is er een ernstig conflict ontstaan tussen de F
Kerken en het Overlegorgaan tussen Joden en Chriébijzc
(Ojec). Het Ojec heeft daarbij gemeend de betrekkinme er
moeten opschorten; de verschillen zijn te groot gewordpk
sfeer is goed verziekt. p 9*"
erinj
INMIDDELS is er een nieuw dieptepunt bereikt walbeh
een toenadering verder weg lijkt dan ooit. Het Ojec vrqn h<
Raad van Kerken, gastheer van een delegatie van
van Kerken in het Midden-Oosten (MECC) die op
ment in ons land is, ook een gesprek met deze Christel®
mogen hebben. De Raad weigerde dit verzoek en heef
die beslissing genomen; de christenen uit het Midden-(
zijn daar geen partij in geweest. De MECC heeft te 1
gegeven met het Ojec te willen praten, maar daartoe r
in de positie te zijn omdat de Nederlandse Raad van T
kennelijk redenen heeft die ontmoeting niet te willen,
[dat
De Raad geeft diverse motieven om niet op het Ojej
zoek in te gaan. Een ervan is dat het Ojec zelf de
heeft verbroken met de Raad en nu niet van diezelfdej
'gebruik' moet willen maken; een ander motief is
Raad de christenen uit het Midden-Oosten niet wil blopld
len aan 'Nederlandse spanningen'. Behalve deze twee
zeker nog andere redenen te bedenken en er zullen:
argumenten genoemd kunnen worden die hout snijdejünd
jr Vt
Er is in deze kwestie echter meer aan de hand dan hfen'
gen van argumenten. Redelijkheid is in een dergelijk ei
neel conflict nauwelijks nog te vinden. De stellingen zf^
trokken, standpunten worden 'vergroot' tot karikatuij eer
het is duidelijk dat er geen winnaars kunnen zijn. Er ijt be
een patstelling ontstaan. Hn al
maal
Het is mede daarom zeer te betreuren dat de Raafg^
Kerken niet heeft willen inzien hoe de komst van de l%n,
delegatie een verbetering van de situatie had kunne gew
werkstelligen. Het Ojec heeft er kennelijk behoefte ai woi
(getuigend) gesprek aan te gaan met mensen die eer*!™
PLO-standpunt huldigen. P
W AT kan de Raad zich nog meer wensen, zou men djoy.
Maar in plaats van het gesprek te arrangeren, maakt dWest
op hooghartige wijze gebruik van zijn positie als gastheeft.
wijst het Ojec af. Zo kon het gebeuren dat vandaag bf ze
beeld een afvaardiging van het IKV en de kamercoirt ?Je
van buitenlandse zaken de MECC-delegatie wèl hebba vro
moet, maar het Ojec niet. Door zich zo op te stellen h%m v
Raad van Kerken veel aan moreel gezag verloren, no^eft.
zien van de schade die dit conflict toebrengt aan het 'jjkaar
van de kerk'. f^n_
Er is een bijkomend, wezenlijk punt. In ons land wol du?
den die in dergelijke conflicten aanwijzingen zien Mij
kerk ondanks alle mooie woorden over dialoog en i
werking niet te vertrouwen is. Joden hebben als slacl
wantrouwen ontwikkeld en de afwijzing van de Ra«
Kerken is voor sommigen van hen een bevestiging
nóódzaak van dat wantrouwen. Die ervaring van j<
een feit dat niemand aan zich voorbij kan laten gaajjgn
gaat er primair niet om of dat wantrouwen terecht ii
om het bestaan van dat wantrouwen. Ook dit aspect
conflict dient een zorg te zijn van de Raad van Kerki
vruchtbaar maken van die zorg kan wellicht de spira;
breken waarlangs nu actie en reactie elkaar oproej
versterken.
:ich1
'ijtg
Brieven graag kort en duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezc'
stukken te bekorten.
Ir bij
it. i
ged
Service
Sinds België I een aantal
maanden geleden door de Ca-
sema naar een ander kanaal
werd 'verbannen', is de kwali
teit van de beelden, geleidelijk
aan, werkelijk bedroevend te
noemen. Sinds kort deelt ook
België II in deze malaise. Er is
m.i. sprake van een aanzien
lijk tekortschieten door de Ca-
sema. Zij hebben geen concur
renten en worden via de jaar
nota van het GEB betaald, zo-
dat ze gemakkelijk
centen komen en 2
druk hoeven te makel
service. Aangezien
van plm. 20,- per mal]
voor deze wanprestatie,
neergeteld worden,
dat deze firma tot de c
roepen wordt. Zelf
vaak naar België en c
menteel verre van
eerder irriterend. Wie n
knuppel in het hoendeiji
J. Schuilder,
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor: Apothekersdijk 34. Leiden.
Telefoon 071 - 122 244
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.CO u.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.1
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-giro|
per maand f. 24,85 per maand f.
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f
per jaar 284,50 per jaar f
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel 071 -122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsi
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
JBi
(él/1