I l EO stopt met 'Bunkeren Wild at Heart' van David Lynch wint Gouden Palm KUNST/RTV Eaidó&Qowtard DINSDAG 22 MEI 1990 PAGINA IJ} Radio West verder met Jack Kroes DEN HAAG Jack Kroes wordt de nieuwe hoofdredacteur/directeur van Radio West. Hij volgt op 28 mei Piet van den Ende op die in juli vorig jaar moest afhaken wegens ziekte. Cees Baay heeft de periode overbrugt als interim-manager Kroes, programmaleider bij Radio Noord Holland, begon zijn loopbaan als leerling-journalist bij het Vrije Volk. Daarna werkte hij als perschef bij de Industriebond FNV en vervol gens als chef van de politieke redac tie van de VARA in Den Haag. In 1988 stapte hij over naar de nieuwe regionale zender Radio Noord-Hol land. Jack Kroes, de nieuwe hoofdre dacteur/directeur van Radio West. FOTO: DIJKSTRA Privé-collectie Berggruen in National Gallery LONDEN De National Gallery in Lon den krijgt een collectie van 72 schilderijen in bruikleen van Heinz Berggruen, waaron der twee werken van Van Gogh, acht van Cezanne, 40 van Picasso en 14 van Seurat. De collectie wordt gezien als een van de be langrijkste privé-verzamelingen moderne kunst ter wereld. Britse kranten meldden dat het staatsmuseum aan Trafalgar Square de schilderijgen ten toon mag stellen omdat Berggruen een goede vriend is van de in dustrieel Jacob Rothschild, de voorzitter van de raad van toezicht van de National Gallery. Berggruen is 75 jaar en woont in Genève. Hij begon na de Tweede Wereld oorlog in Parijs met het handelen in kunst. De expositie van zijn prive-verzameling in de National Gallery opent komende winter. 'Hill Street Blues' bij RTL-Veronique HILVERSUM RTL-Veronique start bin nenkort met de Amerikaanse politieserie 'Hill Street Blues' die eerder door de NCRV werd uitgezonden. Veronique gaat deze se rie, waarin het wel en wee centraal staat van de agenten die verbonden zijn aan het bureau Hill Street, vanaf de eerste afleve ring uitzenden. Door de bijzondere en ver nieuwende aanpak van de verhalen (een hoog tempo, het door elkaar lopen van ver schillende 'plots') en het knappe spel van de acteurs werd 'Hill Street Blues' de meest be kroonde politieserie die ooit werd gemaakt. Zo kreeg de serie in de loop der jaren maar liefst 25 Emmy Awards (de hoogste Ameri kaanse tv-onderscheiding) en 56 andere be langrijke prijzen. Rumoerig slot Stones-concerten ROTTERDAM De politie te paard heeft gisteravond vóór aanvang van het derde en laatste Rolling Stones-concert in het Rotterdamse Feyenoordstadion ontevreden bezoekers uiteen gejaagd. Een grote groep mensen zonder kaartje probeerde door de hekken rond het stadion alsnog binnen te komen. Er werd met bierblikjes en andere attributen gegooid, waardoor één agent licht gewond raakte. De politie arresteerde in totaal 35 mensen. Fleetwood Mac in FC Utrecht Stadion UTRECHT Op donderdag 23 augustus treedt Fleetwood Mac op in een openluchtconcert in het Utrechtse Galgenwaard Sta dion. Naast Fleetwood Mac treedt dan ook Chris de Burgh op. Mojo is van plan eind augustus nog meer openluchtconcerten in het Utrechtse stadion te organiseren. Wie daar optreden is nog niet bekend. Kunstenaars verzekerd tegen ziektekosten DEN HAAG Het Voor zieningsfonds voor Kunste naars (VvK) heeft een con tract afgesloten met de ziektekostenverzekeraar Zilveren Kruis. Het VvK kan daardoor zijn 10.000 le den voortaan een totaal pakket aan verzekeringen tegen ziekten en bedrijfs schade aanbieden, aldus di recteur R. Mulder van het VvK. Volgens Mulder kon den kunstenaars zich tot nu toe tegen sommige risi co's niet of bijna niet ver zekeren. „Vaak werden kunstenaars door de maat schappijen als een te groot risico gezien. Premies wa ren te hoog: voor het trans port van Amsterdam naar Rotterdam van een kunst collectie ter waarde van 20.000 gulden werd bij voorbeeld 150 gulden ge vraagd. Sommige ateliers waren helemaal niet verze kerd. Andere verzekerin gen bleken niet dekkend: een musicus sloot een reis verzekering af, maar. toen hij in Canada van het podi um viel was dat een ar beidsongeval en werd er niet uitgekeerd", aldus Mulder. Hij verwacht dat drie- tot -vierduizend kunstenaars gebruik zullen gaan maken van het totaal pakket. Het VvK gaat ove rigens sponsors zoeken voor zijn afdeling promotie en presentatie en voor zijn financieringsinstituut voor beroepskunstenaars. Het fi nancieringsinstituut helpt jonge kunstenaars met ver bouwingen van ateliers, aanschaf van instrumenten en cursussen. Mensen als Armando, Vinkenoog en Brautigam maakten vol gens Mulder in hun begin tijd gebruik van het finan cieringsinstituut. Omdat jonge kunstenaars voor sponsors niet zo aantrekke lijk zijn, krijgt de campag ne als thema „Investeer in de kunst van de toekomst". Leonardo Da Vinei Prijs voor Joost van den Toorn AMSTERDAM De Leonar do Da Vinei Prijs is dit jaar toegekend aan de Nederlandse beeldende kunstenaar Joost van den Toorn (1954). De prijs, een bedrag van 15.000 gulden, zal hem op 9 juni worden uit gereikt in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. De prijs wordt sinds 1975 jaarlijks toegekend in een van de Europese cultu rele centra aan een jong en veelbelovend kunstenaar of wetenschapper die zich bezig houdt met een van de werk terreinen waarop Leonardo da Vinei actief is geweest. Dp prijs is ingesteld door de Rota ry Club van Florence en is vervolgens uitgereikt door de clubs van steden als Londen, Madrid. Athene, Brussel en Wenen. Dit jaar is Amsterdam aan de beurt. Joost van den Toorn studeerde aan de Riet veld Academie en exposeerde in verscheidene Amsterdamse galerieën en de KunstRai. Verder exposeerde hij onder meer in Schotland, Hongarije en Frankrijk. ADVERTENTIE WlliR'lHil HOLLAND FESTIVAL 1990 rA -•SWEET DREAMS - Jin Kylian/Webern SOLDATENMIS Jiri Kylian/Marlinu Nederlands BaTiëïörkësi an nel Nederlands Dans Thealer OEN HAAG AT&t Danstheater Spui 24 t/m 26 meien 29 mei 1/m 1 |uni 20 15 uur KASSA 070-3604930 SOEST Met zijn pop pentheater zwerft hij over de hele wereld. Ook als docent opereert hij inter nationaal. Maar in Neder land is de 34-jarige pop penspeler Aad Peters uit Soest vooral bekend ge worden door het nu ver dwenen EO-tv-program- ma 'Er kaïy nog meer bij' en met 'Bunkeren', dat op 27 juni zijn laatste afleve ring beleeft. In 'Bunkeren' interviewt Aad Peters als hond of als exoti sche toekan bekende Neder landers en andere mensen die hun mening over bepaalde za ken naar voren willen bren gen. Anders dan bij gewone praatprogramma's worden de vraaggesprekken in spelvorm gebracht, hoewel de werkelijk heid geen seconde uit het oog wordt verloren. Peters kwam op het idee om in poppegedaante discussies uit te lokken, door zijn activitei ten in het Rotterdamse buurt werk. Kinderen uit probleem situaties, die zelden het achter ste van hun tong laten zien, kwamen los wanneer Peters als een of andere karakteris tiek dier hun tegemoet kwam. En ook bij volwassen publiek bleek de formule aan te slaan. Spelletje Peters. „Het is een soort psy chologisch spelletje, eigenlijk ook een vorm van theater, als je zo met mensen omgaat. Be wust lok je daarbij ook heel veel uit. Al kan dat alleen maar als je weet hoe je de re acties moet opvangen. En ik wist van mezelf dat ik het Hij bouwde eigenhandig een theater, schreef stukken en diepte het spel, van presentatie tot inhoud, uit. Via het buurt werk van christelijke organi saties kreeg Peters algauw zo veel bekendheid dat hij van het poppentheater zijn beroep kon maken en ook over de grenzen ging optreden. Peters: „Mijn eerste buiten landse voorstelling was op Si cilië, waar het er echt maffi- aans aan toe ging. De kinderen hebben daar echt niet geleerd om te luisteren. Maar het pop penspel sloeg geweldig aan. Toen ervaarde ik pas goed dat dit mijn grote kracht is". De Soester artiest speelt voor namelijk voor wat hij noemt 'de christelijke minderheden'. Maar hij trad ook op in India, in Libanonen, midden tussen de Druzen, Moslims en Arme niërs, en voor de aboriginies in Australië. Evenals hij in de Nederlandse scholen, kerken en theaters een gemêleerd pu bliek niet schuwt. Bruggenbouwer „Ik ben een bruggenbouwer. Ik sta ergens tussen in. Ik werk voor de EO, maar ik zou net zo goed voor de VPRO kunnen werken. Want hoewel ik christen ben, en geen moei te er mee heb om over God te praten, sta ik open voor ande re meningen en culturen". Dat neemt overigens niet weg dat Peters de, in zijn ogen scheef gegroeide situaties of actuele perikelen wel degelijk in zijn theaterprogramma's aan de kaak stelt. „Ik hou er van te observeren, me te ver diepen in probleemsituaties en dat te verwerken in het indi recte poppenspel. Als pop kan je meer zeggen, je hebt meteen een relatie met het publiek". Behalve zijn theaterprogram ma's 'Op Arendsvleugelen ge dragen', 'Slapende ridder' en 'Clown in de kerk', waarvan ook drie elpees verschenen, deed Aad Peters de laatste tien jaar veel televisiewerk. 'Bun keren' was daarvan wel het meest geruchtmakende pro gramma. Sommige kijkers dweepten er mee, anderen er gerden zich mateloos aan de grote snavelbek die overal tus sen doorpraat en het de gasten soms behoorlijk moeilijk maakt. Weer anderen vonden dat 'wereldse' gasten als Her man Brood, niet in een EO- programma thuis horen. Ver stopt Peters zich soms in een pop om dit te kunnen bewerk stelligen? „Nee, integendeel, want dan zou het betekenen dat ik als Aad Peters geen woord zou kunnen uitbrengen. Dit inter view bewijst, hoop ik, het te gendeel. Maar het is wel zo dat Sir Geoffrey eerder tot de mensen doordringt. Voor mij is hij een acteur met een be paald karakter. Sir Geoffrey kan nu eenmaal z'n mond niet houden. Hij heeft de onhebbe lijke gewoonte mensen con stant in de rede te vallen. En ook Smyrna heeft zo haar ei genaardigheden. Dat wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben. Ik speel ge woon die persoonlijkheden. Maar het is wel een groot ver schil of je zomaar scheldt op iets, of omdat je pijn over iets voelt en je dat dan uitroept. Zo moet je het spel zien van Sir Geoffrey en de gasten zijn daarbij de tegenspelers". Normaal Dat die gasten uit alle hoeken van de samenleving komen, vindt Peters een normaal ge geven. „Een christen moet niet star zijn. Je hebt je eigen fun damenten, maar nergens staat geschreven dat je een dialoog uit de weg moet gaan. Integen deel!". In de tachtig afleverin gen van 'Bunkeren' die inmid dels de revue passeerden, zijn diverse prominente gasten door de 'EO-vogel' aan de tand gevoeld. Aan vele uitzendin gen heeft Peters goede herin neringen: „Waanzinnig goed waren de programma's met Frank Sinatra, May-Weggen en ook met Bart Peters die he lemaal aan de toekan gewaagd was. En echt hectisch was de uitzending vorig jaar tijdens de vissers-acties en bij een pro testactie in Den Haag. Dan roept de toekan in het heetst van de strijd: Hee jongens, weet je moeder wel dat je hier zo'n herrie staat te schoppen? Dan is heel het spanningsveld verdwenen. Prachtig is dat!". Dieptepunten kent 'Bunkeren' ook. Voor Aad Peters was dat de uitzending met de Rotter damse burgemeester Bram Pe per. „Kijk, die man ging vanaf het eerste moment vervelend Poppenspeler Aad Peters: „Ik ben een bruggenbouwer, ik sta overal tussen". FOTO: KOOS SMIDT zitten doen. En je vraagt je af waarom. Als iemand verlegen is, kun je dat juist in zo'n spel vorm van je af zetten. Maar Peper deed daar niet aan mee. Met gevolg dat hij af ging als een gieter. En nu hebben de kijkers nog niet eens het erg ste gezien, want dat hebben we er uit geknipt. Onderhand denk ik dan wel: misschien is die man best aardig, maar waarom toont hij dat dan niet?". De EO stopt straks met 'Bun keren', waarvoor zo'n half miljoen kijkers elke week breeduit gingen zitten. Vol gens EO-woordvoerder A. de Boer omdat bepaalde formules niet te lang doorgevoerd kun nen worden. Maar volgens Aad Peters kan zijn program ma nog in lengte van dagen actueel blijven. Hij heeft nog voldoende actuele ideeen in huis! HELMA VAN DEN BERG CANNES 'Wild at He- art' van de Amerikaanse regisseur David Lynch is gisteren onderscheiden met de Gouden Palm voor de beste film van het filmfestival in Cannes, dat dit jaar voor de 43e keer werd gehouden. De Fran se acteur Gerard Depar- dieu werd uitgeroepen tot beste acteur voor zijn ver tolking van Cyrano de Bergerac in de gelijkna mige film, de duurste die ooit in Frankrijk werd ge maakt. De Poolse Krysty- na Janda kreeg de prijs voor de beste actrice voor haar vertolking van een dissidente die wordt ge marteld in Het Verhoor van Ryszard Bugajski. Tot beste regisseur werd uitge roepen Pavel Loenghin uit de Sovjetunie voor zijn eerste film, 'Taxi Blues'. Tot meest artistieke film werd de film 'Moeder' uitgeroepen, van Sovjet-regisseur Gleb Panfi- lov. De film vertelt het ver haal van het lijden van een vrouw, wier zoon onder het regime van de tsaren wordt veroordeeld wegens subversie ve activiteiten. Het is voor het tweede achter eenvolgende jaar dat de Gou den Palm naar een Ameri kaanse regisseur gaat. Vorig jaar sleepte Steven Soderbergh de onderscheiding in de wacht voor 'Sex, Lies and Videotape'. „Ik probeer al 20 jaar een film op het filmfestival van Cannes vertoond te krijgen", zei de 43- jarige Lynch na de bekendma king van de uitslag. „Een droom is nu werkelijkheid ge worden". Lynch maakte eerder de films 'Eraserhead', 'The Elephant Man', 'Dune' en 'Blue Velvet'. De bloedige zwarte komedie 'Wild at Heart' vertelt het ver haal van het liefdespaar Sailor Ripley (Nicholas Cage), die uit zelfverdediging iemand heeft gedood, en Lula Pace Fortune (Laura Dern), dat door het die pe zuiden van de Verenigde Staten en Texas wordt achter volgd door een hele reeks vij anden. De film is doorspekt van bloederigheid in close-up, expliciete seksscènes en zwar te humor. De 38-jarige Janda (beste actri ce) heeft gewerkt met ver schillende Poolse topregis- seurs, maar was tot maandag buiten Polen nauwelijks be kend. In 'Het Verhoor' is ze voortdurend in beeld en zet ze indrukwekkend een slachtof fer van onderdrukking neer. De 41-jarige Gérard Depardieu (beste acteur) heeft reeds 60 films op zijn naam staan. De Franse critici waren zonder uitzondering laaiend enthou siast over zijn vertolking van Cyrano, de door zijn geliefde verlaten hoofdfiguur met de grote neus uit het beroemde toneelstuk van Edmond Ros tand. Twee films kregen de Grote Prijs van de jury, een soort aanmoedigingsprijs. Het waren 'Sting of Death' van de Japan se regisseur Hohei Oguri en 'Tilai' van Idrissa Ouedraogo uit Burkina Faso. De Eerste Prijs van de jury ging naar 'Hidden Agenda' van de Britse regisseur Ken Loach, een controversiële film, waarin de Britse regering er regelrecht van wordt beschul digd schendingen van de men senrechten door Britse troepen in Noord-Ierland in de doofpot te stoppen. De Grote Prijs voor het beste camerawerk ging naar Pierre Lhomme, die 'Cyrano de Ber gerac' filmde. 'Don't move, die or come back to life' van Vitali Kanevski uit de Sovjetunie werd door de jury uitgeroepen tot beste .debuutfilm en 'Lunch Date' van de Amerikaan Adam Davidson tot beste korte film. In dat genre mocht de Nederlander Maarten Koop man een juryprijs in ontvangst nemen voor 'De Slaapkamer'. Muppets herdenken Henson Tal van Muppets en hun vertol kers waren gisteren aanwezig bij een herdenkingsdienst voor Jim Henson, de vorige week overleden geestelijk vader van The Muppets. De bijeenkomst, met onder meer Fozzie, Ker- mit, Gonzo en Animal, trok meer dan vijfduizend mensen. De Muppets vertolkten een medley van kinderliedjes. Hen son overleed vorige week woensdag op 54-jarige leeftijd. FOTO: AP Afnameplicht voor omroepen bij NOB vervalt VEENENDAAL Binnen enkele dagen zal minister D'Ancona van WVC de afna meplicht bij de NOB voor de publieke omroepen opheffen. Pech voor de KRO, de VARA en de VPRO, die juist contrac ten voor drie jaar bij de NOB hebben afgesloten. Het vorige kabinet heeft des tijds besloten dat de omroepen niet langer verplicht zijn hun produkties onder te brengen bij de NOB. Daarvoor werd een afbouwregeling getroffen: elk jaar 25 procent minder. Bij het aantreden van het huidige kabinet werd dit besluit terug geschroefd en werden de pu blieke omroepen alsnog ver plicht 75 procent van hun pro dukties bij de NOB te laten vervaardigen. NOS-baas Carel Enkelaar zei uit zeer betrouw bare bron te hebben vernomen dat de afnameplicht geheel wordt opgeheven. Twee top ambtenaren van WVC hebben het besluit tot opheffing van de afnameplicht, dat volgens afspraak vóór 1 juni bekend zal worden gemaakt, gisteren laten uitlekken. ELKE DONDERDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA (ADVERTENTIE) VRIJDAG s Hugo Claus regie Sam Bogaerts m 29 mei 20.15 uur Koninklijke Schouwburg Den Haag 070-3469450 2 Si door René de Cocr Reclamespoh uei N3(N Moet het nou echt? Is er gt randt: ontkomen aan? Krijgen we straks heus reclamespots middenin de programma 's en de de Nederlandse meen televisiezenders? Ik kan er ngstfol om janken: worden we nou .q-pi echt in alle opzichten geregeerd door het Grootkapitaal? Infantiel geblaat over snoepgoed, dn N3(N aining: van tc en wasverzachter, niet allei l^en: maar tussen de programma maar dwars door alles heen je zou er haast (weer) links van worden. Begrijpen doe ik het ook nL helemaal. Als de belangrijk N2 (Tf reden waarom tophits bij Veronique lang niet zoveel kijkers en waardering trekl als destijds bij de zuilen, ge ^2 immers dat de mensen zich het verschijnen van reclameblokjes middenin et show via de afstandsbedien naar een ander net begevei ZDFE RTL+ ine Di Als Jos Brink olijk meedee ji"}^ dat het tijd is voor interessa mededelingen van derden, 'zappende Nederlanders z massaal door het kabelaanl heen en blijven in veel gevallen ergens anders hangen, waar het ook leuk Onderbrekende reclame, kortom, heeft een onweerlegbaar kijkers- - afstotende werking. Hoe A'"" het dan dat het in Amerik wél werkt? Althans: dat de kijker (m/v) daar het niet vindt als zijn geliefde 'Fam Ties' twee keer wordt onderbroken voor een sponsorboodschap? jo Kijk, dat weten we niet zeM Misschien vindt hij het wel zo erg als wij. Maar er zijn twee redenen waarom hij f21-03 blijft hangen. De eerste: hi afgestompt. De grote televisienetwerken zijn daa eeuwenlang in handen varfARA's commercie, en er heeft a/fjj al reclame doorheen gezetéM !s( De Amerikaanse kijker wënBt na zodoende niet beter. passag De tweede reden: b 21.00 televisiemakers daar wetei heel goed dat de aandacht voor hun programma's wegzakt bij een commercièium2< en houden daar rekening n Een netto 25 minuten dure aflevering van 'Family Tie om dat voorbeeld nog maa even aan te houden, bevat wel één verhaaltje (al dan N3(N inde v. :rs tiioxim ;elf Cobb. RTL+ Gyller VERO llins, f iciek V 16.C .30 O Radio Schip 16.30 18.10 Recita in verschillende 'lagen'), n het wordt verteld in drie Drgeia 'spanningsbogen'. Aan het einde van elke spanningsb wordt een kwestie opengelaten, de kijker wil weten hoe het verder gaat Dan komt er wel even eeqiyfjf ïi commercial, maar de nieuwgierigheid naar de afloop wint het van de irritf(jo Me< om de reclame, en de kijk z blijft naar dit net kijke Als straks ook bij ons onderbrekende reclame wi Uas ingevoerd, zijn de talrijke jur Amerikaanse tv-films en tien 20 series die hier worden vertoond daar dus al op geprogrammeerd. Daar zal 1 reclame ook de minste 'sch doen aan het 'dragende' produkt: dat is erop gemat Maar in de meeste andere programma 's komen de spi als vreemde eenden in de en vormen ais zodanig hoi e) Nle hinderlijke breekpunten ii voortgang. Dit alles natuurlijk nog ge aCh't7a afgezien van de treurig stemmende kwaliteit van veel reclamespotjes. Laatst ft ik in de STER een jonge moeder een babytje de boi rwacf. geven, prachtig in soft-foc j)n nj( gefilmd, en toen bleek hef ineens te gaan over zuivel z'n boer'nbest' - gék word van zoiets. Nu we het toch over recla et jn hebben: zit er trouwens nii na|S meer dan genoeg reclame gewoon In de programma' Het mag natuurlijk nooit, weten we allemaal, vanda het klassieke eufemisme gloeilampenfabriek in het zuiden des lands', u weet Maar als we een week lai am er NOS-Laat en Lopend Vul bezig zien en horen met d AKO-literatuurprijs - is c/^he( niet heel gewoon reclame. Handig opgezet door die jongens van AKO, dat het we toegeven. Je geeft gev00r 01 50000 gulden voor een bot het u en je scoort voor een paar ®',"e k miljoen aan 'free publicityhe de televisie. En Chriet Titulaer, met zi volgesponsorde 'Huis van Toekomst', en zijn eigen produktiefirmaatje op audiovisueel gebied - die 1 toch ook niet van de buis n er branden? En Iteke Weeda gen: haar intieme onderzoekbureautje en ha, boeken? Dit soort mensen in heeft 'onderbrekende' reckr helemaal niet nodig, die maken gewoon zelf de programma's waarin ze zichzelf kunnen promoten "d16-1 IV 16 kleine 15 L< peric olken nnen. kom

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 18