Nabestaanden tobben met gezondheid en psychische problemen 'Jacomine zal altijd bij me blijven' 'Jack in Quebec, daar begin je weinig mee' Gek worden MENSEN DIE BERUSTEN IN DE DOOD VOELEN ZICH GEZONDER Klachten Waarom Schuldgevoel Aanvaarding £eidóc0omatit UTRECHT - Na de dood van een partner kampt veertig procent van de achterblijvers met 'stevige psy chische problemen'. Na anderhalf jaar is dit percentage slechts met vijf procent gedaald. De gezond heidsklachten zijn het grootst bij mensen die blijven zoeken naar het 'waarom' en niet kunnen berusten in het verlies van hun geliefde. De helft van alle mensen die samenle ven komt vroeg of laat alleen te staan. Zij overleven hun partner en worden ge confronteerd met de leegte van de dood. Heel normaal en tegelijkertijd heel pijn lijk. Omdat het een van de meest voor komende ervaringen is, lijkt de verwer king ervan een kwestie van tijd, waarin de pijn slijt en draaglijker wordt door begrip en steun van de omgeving. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Utrecht blijkt echter dat de omgeving vaak niet thuis geeft. „De omgeving toont vaak weinig begrip. Botte en dom me opmerkingen worden er gemaakt zo als: je bent jong en mooi, je vindt wel weer iemand. Anderen durven er niet met nabestaanden over te praten uit angst dingen op te rakelen. Maar je ra kelt niets op, want de meeste nabestaan den zijn er zeker de eerste tijd dagelijks mee bezig. Het is een mythe dat het na een jaar wel over zou zijn. Het tweede jaar van het rouwproces is vaak juist nog moeilijker. Dan komen de vergelij kingen: vorig jaar rond deze tijd deden we dit en gingen we daar naar toe", ver telt onderzoeker Henk Schut van de vakgroep Klinische Psychologie en Ge zondheid. Om meer inzicht te krijgen in rouwprocessen vroegen hij en collega Jos de Keijser aan zeshonderd nabestaanden wat het betekent om een geliefde te ver liezen. De medewerking die de onder zoekers kregen was indrukwekkend. Zij kregen niet alleen het uitgebreide vra genformulier volledig ingevuld terugge stuurd, maar ook rouwadvertenties, een cassettebandje, tot zelfs een dagboek van iemand die lange tijd op sterven heeft gelegen. Schut: „Het was wel even schrikken dat mensen deze persoonlijke bezittingen aan wildvreemden toesturen. 3e luistert en leest met enige gêne, je voelt je een beetje een gluurder". Met de gegevens willen de onderzoekers werken aan meer begrip en hulpverle ning voor de achterblijvers: hulp door maatschappelijk werkers, maar ook door middel van voorlichtingsbrochures. „Na Mensen durven soms niet met nabestaanden te praten over degene die net is overleden, uit angst dingen op te rakelen. „Maar je rakelt niets op, want de meeste nabestaanden zijn er zeker de eerste tijd dagelijks mee bezig", zeggen onderzoekers van de Universiteit van Utrecht. FOTO: SP een^ sterfgeval weten mensen vaak niet wat hen overkomt en hoe ze er mee moeten omgaan. De angst om gek te worden is geen zeldzaamheid. De helft van de mensen heeft geregeld het gevoel contact te hebben met de overledene. Ik huil nog elke dag, ben ik wel goed snik, schreef een van de nabestaanden. Als je niet weet dat veel meer mensen die ge voelens hebben, dan ligt het voor de hand dat je dat erg raar vindt". In een voorlichtingsbrochure zouden zij hun gedrag kunnen herkennen. Maar herkenning alleen is voor veel mensen niet voldoende. Jaarlijks belanden drie duizend mensen met verwerkingsproble men bij maatschappelijk werkers. De onderzoekers hebben een begeleidings programma ontwikkeld waarin wordt bij alle pijnlijke momenten. Het programma wordt aangeboden aan mensen die na anderhalf jaar nog met problemen zitten. En die groep mensen is veel groter dan de onderzoekers zelf hadden gedacht. „Veertig procent van de nabestaanden lijdt vier maanden na het overlijden van hun partner zo'n rottig bestaan dat zij onder normale omstan digheden een indicatie voor psychia trisch onderzoek zouden krijgen. Na an derhalf jaar heeft nog vijfendertig pro cent stevige psychische problemen. Wij dachten dat het er veel minder zouden zijn". En de omgeving van de nabe staanden denkt niet anders. „Kort na de Tweede Wereldoorlog dacht men dat je er na zes weken wel overheen was. Nu gaat men er van uit dat het na een jaar wel over is. Maar uit het onderzoek blijkt dat een rouwproces niet in tijd is uit te drukken", hldus Schut. Gevoelens van verdriet voeren de bo ventoon na een overlijden van een ge liefde. Vrouwen voelen zich over het gemeen verdrietiger dan mannen en ook wat wanhopiger. Een op de deelnemers aan het onderzoek voelt uiterst eenzaam. Van agressie en bo heid is relatief weinig sprake met uitzij' dering van nabestaanden die hun i ner door een verkeersongeval hel verloren. Opvallend vinden de onderzoekers bijna iedereen meer is gaan klagen o de gezondheid sinds de partner is ovei den. Veel gehoorde klachten zijn rur loosheid, spierpijn, een brok in de k< slecht slapen, hoofdpijn, duizeligheid een verdoofd of tintelend gevoel in handen en vingers. Veel nabestaam vinden het voorts moeilijk de dagelij werkzaamheden op te pakken en sp ken van een sombere gemoedstoesta 'v{ Een kwart van de nabestaanden slaapmiddelen of medicijnen tegen ning en nervositeit. Het alcoholgebr ligt even hoog. Vrouwen slikken 1 dan mannen, maar mannen dril meer. Hoewel het aantal klachten gering is, wordt de huisarts nauweli bezocht en is het ziekteverzuim laag. LEII richt Leid niscc :um le di iet le hi z )e c :en I Ie d' :t 2 :hen ie, 1 •lkac 'tïe si *(iok •P ,v« H] n inl e; at c an c ithal eerd jnst SIHt ita De onderzoekers concluderen dat er fondu verband bestaat tussen de gezondheidichilc het vinden van een verklaring voor oofd dood van een partner. Het eem* an 'waarom' spookt door de hoofden Wijk alle nabestaanden. Maar de mensen ome geen verklaring kunnen vinden kampeer met meer slaapproblemen, voelen z^eutt vaker verdrietig, angstig, eenzaam hebben meer moeite met de omgang i de mensen om zich heen. De nabesta den die blijven zoeken naar een verl ring en niet kunnen berusten, heb jruk het helemaal te kwaad. Zij zijn over algemeen beduidend somberder stemd, slapen slecht en hebben orm meer lichamelijke en psychische kla ten. Schut: „Vooral mensen voor wie overlijden erg onverwacht plaatsv( hebben moeite met de acceptatie van verlies. Zij hebben zich niet of nau lijks kunnen voorbereiden. Misschie de schok van een plotselinge gebeurt* wel een extra iets wat verwerkt m worden naast het verlies zelf'. Voor gelovigen is het rouwproces i gemakkelijker dan niet-gelovigen. hebben het voordeel dat ze gemakkf ker een verklaring vinden voor de do Zij schrijven die toe aan een hoj macht, maar worstelen tegelijkertijd i het probleem dat diezelfde hogere mi de dood had kunnen voorkomen en s len niet zelden God verantwoordelijl MONIQUE VAN DE TILBURG - Het was een zaterdagmiddag in januari. Jacomine lag even te rusten op de bank. Jacques tegenover haar. Om kwart over vier veerde hij op. Zijn vrouw werd onrustig en stootte onverstaanbare geluiden uit. Heel even maar. Toen was ze weer rustig. Het bloed dat 63 jaar door haar lichaam had gestroomd, was plotseling in de hersenen stil komen te staan. Jacques besefte niet dat het nooit meer zou gaan stromen en holde naar de buurvrouw voor hulp. In één oogopslag constateerde de ver pleegkundige de dood. „Ik heb met mijn vrouw vaak over de dood gesproken. Ik heb er ook over gepreekt in de Levenskerk. Maar als de dood dan in één minuut in je huiskamer staat, is het toch anders. Ik dacht iets te weten van de dood. Nu weet ik, hoe weinig ik er van wist en weef'. „Ik was niet boos, niet verbitterd» Ik was ont redderd. Ik ben een uitgesproken regelbaasje en dit kon ik niet regelen". En direct daarna moest er te veel geregeld worden. „Ik werd geleefd. Zo ontzettend veel moest er geregeld worden. Mijn dochter zat nog in Egypte, ik wilde zelf de litur gie voor de uitvaart schrijven en ik werd be stookt met vragen van de begrafenisonderne mer. Essentiële vragen, maar ook onbenullige. Of mijn vrouw gecremeerd of begraven moest worden en hoeveel sneden cake er op de recep tie moesten liggen". Maar Jacques stond er niet alleen voor. Hij werd gesteund door zijn twee kinderen en talloze vrienden en familieleden. „Ik zou niet kunnen kiezen voor een uitvaart alleen met de kinderen. Te eenzaam. Het heeft mij geholpen dat de kerk en het crematorium tot staans toe gevuld waren. Mensen die bin nenkomen en je omhelzen. Samen huilen. Dat is heel belangrijk. Het verlicht je verdriet". Het hervatten van het dagelijks leven deed Jac ques goed. Zijn drukke baan als onderwijskun dig adviseur en de dagelijkse huiselijke beslom meringen deden hem beseffen dat het leven doorgaat. „Ik had me uitdrukkelijk voorgeno men de dingen die ik gewend was te doen zo veel mogelijk voort te zetten. Gewone dingen, zoals de tafel dekken en zo. Want een man ver loedert nu eenmaal eerder dan een vrouw". Maar de confrontaties met zijn verlies waren talrijk. Begrafenissen van anderen waren een verschrikking. Bepaalde liederen bewegen hem nog steeds tot tranen. En de eerste vakantie zonder Jacomine was er een vol herinneringen aan haar. „Jacomine en ik gingen altijd samen met de caravan op vakantie. Toen ze was over leden wilde ik eerst de caravan weg doen. Wat moet je daar nu mee in je eentje? Maar toen is mijn zoon mee geweest. Het was een pittige va kantie. Jacomine en ik hebben heel veel ge reisd. Overal in Europa ligt wel iets. En dan zit je soms in een hoekje te huilen". De ongegeneerdheid van een kind in Boedapest zette hem aan het schrijven. Het meisje vroeg hem op de man af of hij niet getrouwd was, waarop Jacques zich terugtrok in zijn caravan en begon aan zijn 'vakantie-overpeinzingen van een prille weduwnaar'. Niet om het verlies van zijn vrouw van zich af te schrijven maar om zijn gevoelens meer onder controle te krijgen. „Het geschreven stuk vormde de afsluiting van een periode van verdriet. Ik was tot dan toe voornamelijk bezig geweest met heden en verle den. Tijdens mijn tweede vakantie in novem ber was alles anders. Ik was alleen in Kenya en voelde me gelukkig. En dan krijg je een schuld gevoel. Mag ik me gelukkig voelen zo kort na de dood van Jacomine? Maar ik wist dat Jaco mine mij ook het liefst gelukkig zou zien. Ik peinsde niet meer zoveel over heden en verle den maar hield me voornamelijk met de toe komst bezig. Blijf ik alleen of ga ik een nieuwe relatie aan? Het nog misschien twintig jaar al leen leven schrok mij mateloos af. Als ik straks met pensioen ben en steeds meer mensen om me heen weg zie vallen, schrompelt de wereld ineen. Ik ben geen man om alleen te blijven. Dat zeiden mijn kinderen ook. Even heb ik overwogen om in een woongroep of commune te gaan leven, maar uiteindelijk heb ik toch ge kozen voor een nieuwe relatie. Vanaf dat mo ment ben ik gaan nadenken hoe je dat moet doen. In januari plaatste ik twee advertenties in dagbladen, waarop ik 41 reacties ontving. Zo vreemd. Alsof je sollicitanten verwacht. Geen fijne situatie. De twee vrouwen die mijn hart wat deden vroegen me of ik eigenlijk al wel aan een nieuwe relatie toe was. Nu ben ik bezig met een weduwe, een goede vriendin van zowel Ja comine als mij. Zij heeft al twee mannen verlo ren en begrijpt me. Als het wat wordt dan zal de buitenwereld naar mij toe reageren met: zo vroeg al? En zij zal te horen krijgen: de derde? We zullen de geruchtenstroom in de hand Jacques glimlacht om de angst van mensen in zijn omgeving om 'Het' onderwerp aan te roe- ren. Omdat hij zelf heel open spreekt over zijn gp*1 vrouw, wordt het onderwerp toch niet doodgez- wegen. Behoefte aan professionele hulpverle ning had hij niet, dank zij de steun van familie en vrienden. Daarnaast vond hij steun in zijn geloof. „Ik weet niet hoe ik dit rouwproces was doorgekomen zonder mijn geloof in God. Ik heb heel bewust gekozen voor een hele lichte eucharistieviering. Voor vreugde: een stralende vrouw die is aangekomen in een stralende stad. Ze is er, dat staat voor mij vast". Jacques heeft diep en vaak nagedacht over het waarom van de dood van zijn vrouw maar is door zijn vertrouwen God nooit in woede ont stoken. Veel vragen blijven onbeantwoord, maar daar heeft hij vrede mee. Maar de aan vaarding van verlies is wat anders dan de ver werking ervan. „Ook al is het nu zestien maan den geleden en lijkt er nieuwe vreugde aan te komen, is het verdriet niet afwezig. Zevenen dertig jaar samenzijn gaat je niet in de koude kleren zitten. Jacomine zal altijd bij me blij' ven". ZATERDAG 19 MEI 1990 PAGINA ECHTPAAR RAINS AL TIEN JAAR OP ZOEK NAAR 'VERDWENEN' VADERS GORSSEL - Gedurende decennia is het onderwerp onder de mat ge schoven. De laatste jaren zijn er drie boeken over geschreven en Britse en Canadese omroepen heb ben er televisieprogramma's aan gewijd. Gedeeltelijk is dat te dan ken aan de inspanningen van Olga Rains en en haar man Lloyd. Al tien jaar zoekt het echtpaar vaders, in dit geval Canadese oud-soldaten, die bij de bevrijding van Nederland in de feestvreugde kinderen hebben verwekt bij Nederlandse vrouwen. Ze waren op vakantie in Nederland, maar zijn deze week weer teruggekeerd naar Canada om verder te zoeken. Vol gens Olga zijn er naar schatting zeven duizend Nederlands/Canadese baby's voortgekomen uit al dan niet vluchtige romances. Maar niet altijd heeft dat een huwelijk tot gevolg gehad. Veel Canade se soldaten gingen na de oorlog weer naar huis en lieten hun oorlogsliefje zwanger achter, soms bewust, maar meestal zonder te weten wat de gevolgen van de liefdesdaad waren. Olga: „Ook mijn man, Lloyd, was een soldaat, en we leerden elkaar tijdens de bevrijding kennen. We kregen geen kin deren, maar zijn samen afgereisd naar Canada. Pas toen we tien jaar geleden te rug kwamen omdat mijn man was uitge nodigd in Amsterdam kwamen we met de problematiek in aanraking. Aan beide kanten van de weg, de veteranen kwa men in een optocht langs, stonden men sen van in de dertig met spandoeken waarop stond: 'Bent u mijn vader?'. Aanvankelijk dacht ik dat het een grapje was". Na een gesprek met zo'n 'grappenmaker' kwam Olga er echter achter dat de vork wel heel anders in de steel zat. Olga en Lloyd raakten onder de indruk van de verhalen van 'vaderloze' kinderen en bo den aan om in Canada eens op onder zoek uit te gaan. Van het een kwam het ander. Lloyd spreekt van een sneeuwbaleffect. De pu bliciteit, zowel in Nederland als in Cana da, moedigde het echtpaar aan om door te gaan met het werk. Steeds meer men sen vroegen de Rains om voor hen op zoek te gaan naar hun vader. Het werd de levenstaak van Olga en Lloyd. Olga: „Wat mij toen, tien jaar geleden, erg heeft gemotiveerd om na de eerste zoektochten verder te gaan was een dochter die haar vader na onze naspeu ringen terugvond. De oud-soldaat zat in een rolstoel. Het was heel ontroerend om te zien en te horen hoe beiden op el kaar reageerden". De Canadese omroep CBC wilde een dramaserie over het onderwerp maken, maar twijfelde aanvankelijk aan de ge loofwaardigheid van het verhaal. CBC ging in op een uitnodiging van het echt paar om dan maar eens mee te gaan naar Nederland. De cameraploeg zette verenigde en incomplete families op de film en was overtuigd. Na de uitzending in Canada belden veel vaders het echt paar. Overigens is het weerzien van vader en kind of kinderen niet altijd even prettig. Olga: „Voor sommigen was het echt be ter geweest als hun Canadese vader al dood was geweest. Uiteraard zitten er ook vervelende mensen tussen. Vaak is het echter al genoeg als je alleen maar foto's ziet. Mensen zijn vaak alleen geïn teresseerd in hun achtergronden, waar ze vandaan komen, en wie hun vader ei genlijk was". De zoektochten in Canada zijn tijdro vend en vergen erg veel inspanning. Elk jaar trekken de Rains door het land, en doen daarbij de kleinste dorpjes aan waar ze foto's laten zien of namen de ronde doen gaan. Olga: „Sommige na men hebben we al tien jaar in de kaar tenbak zitten, dat is erg sneu voor de kinderen, maar je hebt soms dan ook niet meer dan alleen de naam Jack, die ergens in Quebec zou wonen. Daar begin je weinig mee". Daar komt nog bij dat Canada geen be volkingsregistratie heeft zoals die in ons land. Als een Canadees verhuist kun je niet terecht bij de burgerlijke stand om het nieuwe adres op te vragen, dat is vaak niet bekend. Een gang over het plaatselijke kerkhof is voor de Rains dientengevolge geen ongewone zaak meer. Desondanks heeft het echtpaar in de afgelopen tien jaar ongeveer 750 va ders opgespoord. Olga: „Ook nu krijgen we nog verzoeken binnen. Soms omdat de 'kinderen' in kwestie er heel lang over hebben gedaan om de zaak te verwerken. Anderen heb ben gewacht tot hun 'nieuwe' ouders overleden waren. En twee maanden gele den bijvoorbeeld kregen we post van een vrouw voor wie haar Canadese vader al die tijd verzwegen was. Op een begrafe nis had een familielid zijn mond voor bijgepraat. Het schaamtegevoel over wat bijna een halve eeuw geleden plaats had werkt nog steeds door". Ook de vaders hebben dat gevoel. Vaak onwetend over wat ze hebben aangericht in het door hen bevrijde dorp trouwden ze in Canada met een landgenote en ver gaten de Nederlandse geliefde. Een reac tie die de Rains dan ook vaak het eerst Olga en Lloyd Rains waren voor een vakantie in Nederland, maar zijn deze week teruggekeerd naar Canada, waar ze verder zoeken naar oorlogsveteranen die bij dt vriiding van Nederland een kind verwekten bij een Nederlandse vrouw. J 6 FOTO: RON NAGTZJ te horen krijgen bij het eerste contact is die van ongelovigheid, en soms zelfs ontkenning. Over het algemeen belt de betrokkene dan na een aantal weken te rug. Olga: „Wat mij opviel is dat hun Canadese vrouw zich ook zorgen maakt om de Nederlandse moeder en haar kind. Zelden maak je mee dat er eel zie van komt. We komen veel begri gen". Het echtpaar Rains is te bereiken Postbox 94, Hyde Park, Ontario C Kg da, NOM-IZO. GERRIT-JAN RIEDS Verk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 32