Perfect rock roll-circus X.ief desbrie ven over Kara jans blanke pit '90 Dali-expositie in Arnhem POLLING STONES BEDIENEN TWEE GENERATIES FANS Onbekende bekende bij YPRO's 'Onrust' lark van de Veerdonk en feestende ballen CS MAAK EEN THUIS VAN HUN TEHUIS Er - JNST/RTV Eeidóe Commit ZATERDAG 19 MEI 1990 PAGINA 21 n I ^^del oe ierre Janssen gaat iet naar Schiedam EDAM Pierre Janssen ziet af van waarnemend conservatorschap van het [lelijk Museum in Schiedam, omdat zijn oeming weerstanden heeft opgeroepen, heeft dit gisteren B en W van Schiedam rhreven. Janssen dacht een bemiddelen- •ol te kunnen spelen, die hij nu niet goed i vervullen. Hij zegt in het belang van museum van verdere bemoeienis ermee te zien.« Wethouder C. Zijdeveld van iedam is verrast door de brief, temeer hij donderdag een afspraak met Jans- maakte voor een kennismakingsge- ik. Deze ontmoeting gaat door. Daarbij het tevens over de vraag hoe het nu der moet met het museum, aldus Zijde- Hij en Janssen besloten voordien niet op de kwestie in te gaan. ARNHEM In Musis Sacrum in Arnhem is gisteren een tentoonstelling geopend die 300 tekeningen, sculpturen en grafische kunst van de surrealistische kunstenaar Dali omvat. De werken zijn uitgeleend door de Stratton Foundation die een deel beheert van de nala tenschap van de in 1989 overleden Dali. De totale waarde van de kunstwerken bedraagt ruim 20 miljoen gulden. De Dali-tentoonstel- ling was eerder te zien in Barcelona, Rome, Bari en Venetië en trok er grote belangstel ling. De organisatie van de expositie in Musis Sacrum verwacht dat er ook in Nederland veel animo bestaat voor de bijzondere kunst van Dali. Hij maakte zijn werken vanuit het idee dat kunst de reconstructie is van een droomwereld, het onderbewuste. Een regel- Het "vloeibare horloge', een regelmatig terugkerend matig terugkerend motief in Dali's werk is motief bij Dali. FOTO: PR het „vloeibare" horloge, in een steeds wisse lend decor. Waarmee hij wilde verwijzen naar het verstrijken van de tijd, het leven. Een ander voorbeeld van het combineren van elkaar vreemde elementen is de „homme oiseau" die op de tentoonstelling in Arnhem is te zien: het hoofd van een man verving Dali door de kop van reiger. Met welke voor stelling hij probeerde aan te tonen dat de mens niet altijd is wat hij lijkt. Dali was van mening dat grafiek bestemd was voor het grote publiek en had daarom geen bezwaar tegen het op grote schaal afdrukken ervan. De grafische kunst en de sculpturen die in Musis Sacrum worden geëxposeerd zijn au thentieke werken. Het kleinste bronzen beeld op de tentoonstelling is 30 cm hoog en het grootste drie meter. De expositie duurt tot en met 22 juli en is iedere dag van 10.00 tot 18.00 uur en op donderdagavond tot 21.00 uur geo- Japanner kocht Renoir, Van Gogh en een Rodin voor in de tuin TOKYO Een Japanner die er bepaald warmpjes bijzit, heeft zich gemeld als de nieuwe eige naar van twee schilderijen die deze week, zoals gisteren gemeld, voor recordprijzen in de Verenig de Staten geveild zijn. De 74-jari- ge Ryoei Saito, gepensioneerd di recteur van de op één na grootste papierfabriek van Japan, had een aantal journalisten naar zijn huis in het centrum van Tokyo uitge nodigd om hun te vertellen dat hij de koper is van de Renoir en de Van Gogh. Saito maakte een uitgelaten indruk. „Een Van Gogh wordt niet vaak aangebo den", aldus de miljardair die tus sen neus en lippen door vertelt dat hij voor de twee schilderijen samen maximaal 200 miljoen dol lar had willen uitgeven. Saito is van plan de Van Gogh op te han gen in een nieuw te bouwen mu seum waar hij doeken ten toon wil stellen van Ikuo Hiramaya, een van de bekendste levende Japanse schilders. De Renoir krijgt een plaatsje in een museum in zijn geboortestreek Shizuoka. Deze week kocht hij ook nog een beeld van Rodin. Op de vraag wat hij daar mee gaat doen, zegt hij: „Het kostte maar drie miljoen gulden. Ik zet het in mijn tuin". van The Urban Jungle Tour met The Rolling Stones. Mick Jagger (zang, gitaar), Keith Richards (zang, gi taar), Ron Wood (gitaar), Bill Wy- man (basgitaar), Charlie Watts (drums), Chuck Leavell (piano), Matt Clifford (toetsen), Bobby Keys (saxofoon), Uptown Horns, Lorelei McBroom (zang), Bernard Fowler (zang) en Sophia Jones (zang). De Kuip, Rotterdam. Voorprogramma: Gun. Gisteravond. Herhalingen: za terdag en maandag. 'Stonegoed' is het predi kaat dat het eerste concert van The Rolling Stones in het Urban Jungle-jasje verdient. De vijf heren brachten een perfect rock roll-circus, dat de Rot terdamse Kuip muzikaal op zijn grondvesten deed trillen en dat visueel, in clusief een aantal fraaie verrassingen, van oogstre lende kwaliteit was. Maar wat de vijf heren ook be wezen is dat rock roll de jeugd toebehoort. En nu maar hopen dat The Stones niet de Frank Sina tra's van de rock roll worden. ind"). ngschiktf naak. is f 5,. erg af van het Amerikaanse avontuur op de rand van de ja ren negentig. Voor de Europe se Urban Jungle concertreeks zijn wat nummers van 'Steel Wheels' geschrapt, waardoor wat andere klassiekers in het programma konden worden geschoven. Met een mengeling van (vooral) oud en ook nog wat nieuw materiaal bediende een met blazers en zangers uit gebouwde groep twee genera ties Stones-fans. Ook Mick Jagger Co lijken te beseffen dat dit wel eens de laatste reeks van deze omvang kan zijn. Daarom trokken ze niet alleen wat oude composities uit de kast om ze nog een keer te spelen, maar oogde Jagger met zijn wat korte, lange broek met krijtstreep en zijn psychedelisch bedrukte lange jasjes als de hippie die hij ooit was. Hoewel energiek, was de show aangepast aan de leeftijd van de hoofdrolspelers. Mick Jagger legde weliswaar weer heel wat kilometers af, dansde gepassioneerd, maar was niet meer de wilde bras van acht jaar geleden, toen de groep - met veel mooier weer - ook in de Kuip stond. Routineus Het concert begon om precies half negen met vuurwerk, na dat de Ierse gitaar-rockers Gun de menigte niet echt had den opgewarmd. In eerste in stantie leek het concert iets routineus te krijgen. Richards en Wood leken vooral zichzelf te willen vermaken met hun gitaarspel, terwijl ze mooie co- pieën afleverden van de plaat versies van nummers als 'Start me up' en 'Sad, sad, sad'. De show stond muzikaal direct als een huis, maar het duurde even voordat het vuur echt ging branden. Met 'Tumbling Dice' was het raak. Dat num mer liet niet alleen een felle solo van Wood horen, maar kreeg ook een prachtige ach- tergrondzang-vulling mee. Het podium, dat met elk nummer meer musici liet zien, veran derde in een kolkende klan kenzee. 'Miss you' werd muzi kaal behoorlijk uitgebouwd, waarbij saxofonist Bobby Keys alle ruimte kreeg. Mick Jagger had toen al geprobeerd in het Nederlands te laten weten, dat hij weer blij was in Rotterdam Een aanmoeding om het pu bliek te laten zingen, bleek al in de beginfase overbodig. De koude wind had geen vat op de 50.000 stembanden en een massaler koor hadden The Stones zich niet kunnen wen sen. Jagger maakte er soms dankbaar gebruik van zoals in het vraag- en antwoordzangs- pel tijdens de kokende versie van 'Midnight Rambler'. Mick was overigens vol lof. 'Jullie klinken goed', liet hij weten om even later op te merken 'De reden waarom we graag in Rotterdam beginnen is omdat jullie zoveel geduld hebben'. Energiek Wood en Richards, die allebei een gouden band om hun en kel droegen, waren duidelijk in hun element. Ze namen nauwelijks gas terug bij de soli en wisselden elkaar constant af. 'Angie' kreeg een pittige gi taar-opening van Richards ter wijl 'Mixed emotions' mede dankzij Ron Wood een dam pende versie opleverde. Maar nergens spatten The Stones echt energiek uit hun voegen. Telkens als een kookpunt na derbij leek te komen, waren er de ballades om rust te bren gen. Het zorgde voor een ze ker evenwicht, maar onder streepte tegelijkertijd de leef tijd van de groep. Visueel was het volop genie ten. De lichtshow zette het Ur- band Jungle-decor, dat geheel uit golfplaat bestond en met zijn graffiti-achtige uiterlijk aan de grote stad deed denken, in een heel speciaal daglicht. De zeegroene kleur leverde tij dens 'You can't always get what you want' een wezenlijke bijdrage aan de sfeer van het nummer. Tijdens 'Honky tonk women' kwamen de opblaas bare poppen Angie en Ruby tevoorschijn en 'Streetfighting man' kreeg visueel vorm met vier angstaanjagend uitziende honden. Jagger, die een van de beesten te lijf ging, ver dween uiteindelijk in diens bek met gevaarlijk uitziende tanden. Eén keer beklom hij de huizenhoge toren in het de cor voor 'Sympathy for the de- vil'. Hij kreeg alle ogen op zich gericht dankzij het vuurwerk dat werd afgestoken. The Rol ling Stones leveren met The Urban Jungle-concertserie een vermakelijk spektakel af, waarin soms ouderwetse rock roll nieuw leven wordt in geblazen. Maar wie zegt dat de Rolling Stones het eeuwige le ven hebben, is gek. HANS PIËT NDEN Onlangs zijn leime liefdesbrieven de overleden dirigent rbert von Karajan bo- water gekomen, •uit blijkt dat achter arrogantie én despo- ne een eenzaam en etsbaar man schuil- drie brieven, die hij in 1955 een jonge Amerikaanse naliste schreef, zullen deze k in Londen worden ge- Ze geven een goed in- in de persoonlijkheid van ieest geroemde, maar ook ist controversiële dirigent deze eeuw. "ajan werd altijd be- Duwd als een uiterst gere geerde man die geen emo- toonde, als hij die al had. zijn brieven komt echter r voren dat hij geplaagd 'd door een diepgewortelde ekerheid. Het onderwerp van Karajans toewijding heette Mary Ro- blee, verslaggeefster voor het tijdschrift Vogue in New York. Zij interviewde hem vlak voor zijn eerste Ameri kaanse toernee met het Ber- lijns filharmonisch orkest in 1955. Het was voor Karajan liefde op het eerste gezicht. Karajans Amerikaanse tour was in meerdere opzichten een moeilijke tijd, omdat hij voort durend lastig werd gevallen door woedende demonstranten die het hem kwalijk namen dat hij tijdens de Tweede We reldoorlog een fervent nazi was geweest en het muzikale symbool was van Hitiers Reich. Roblee was een opvallend aan trekkelijke verschijning. Ze had ooit een verhouding gehad met de filmster Tyrone Power en trouwde later met een Franse diplomaat. Naar ver luidt woont ze nog steeds in New York. Toen hij Amerika verliet, liet Karajan een grote stapel gram mofoonplaten voor haar achter en schreef dat als ze die draai de, hij net als een godheid van de Olympus zou neerdalen op aarde om een bezoek te bren gen aan zijn nimf. Hoe serieus de romance wer kelijk is geweest, blijft ondui delijk. Uit de negentien volge schreven kantjes valt daarover in elk geval niets af te leiden. Roger Vaughan, de Karajans Amerikaanse biograaf, gelooft dat hij nooit gedreven werd door seksuele lusten: „Het lag meer in Karajans lijn om een vrouw te idealiseren". Op het moment dat Karajan zijn brieven aan Roblee schreef, was hij getrouwd met Anita Guterman, een vrouw van deels joodse afkomst. Hun huwelijk in 1942 was er de oorzaak van dat hij uit de Nazi-partij werd gezet. Zijn derde en laatste vrouw was de dertig jaar jongere Frangaise Eliette Mouret, foto model en schilderes. Ze kre gen twee dochters en woonden in riante villa's in St. Tropez, St. Moritz, Salzburg en Wenen. De dirigent, die in juli vorig jaar op 81-jarige leeftijd stierf, omringde zich de laatste paar jaar van zijn leven steeds meer met weelde en luxe. Het ma ken van platen (negenhonderd stuks) en het dirigeren had hem een fortuin van zo'n zes honderd miljoen gulden opge leverd. In één van de brieven aan Mary Roblee schreef Karajan dat hij geen gelukkige jeugd had gehad en dat hij dat nu compenseerde met rijkelui's speeltjes, zoals een eigen film maatschappij, een vliegtuig, een jacht en een verzameling snelle auto's. Wie de huidige eigenaar van de brieven is, wordt geheim gehouden door Sotheby, de Londense veiling. Verwacht wordt dat de drie brieven aan staande donderdag minstens tweeduizend Engelse ponden zullen opbrengen. Eén en an der hangt natuurlijk af van de nieuwsgierigheid van Kara jans biografen en welke prijs zijn familie bereid is te betalen om zijn diepste gevoelens bui ten de publiciteit te houden. NORMAN LIEBRECHT (c) The Sunday Times, Londen Peter Pontiac wil het grootste papierentheater van de wereld bouwen. FOTO: VPRO/HARRY MEIJER Onrust. Jongerenprogramma met o.a. Peter Pontiac (striptekenaar). VPRO-televisie. Nederland 2 om 19.00 uur. Zondag. i de Veerdonk met 'Blond plus'. Piano: Marcel idt. Regie: Bert Klunder. Pe- jf op 18 mei. Vanavond herhaling. Jpijn lijkt een speciale aan- jkkingskracht te hebben [groepen koddig uitgedoste psstudenten. Ditmaal ■frheerste witte kledij, met [er diezelfde originele cor- |es waar een sociëteitsbal t zonder kan. in zo'n groep zit durft liurlijk van allerlei leuks k het podium te roepen. Idaar optredende cabare- had er absoluut geen moeite mee: improviseren en inspelen op de zaal zijn ster ke punten van Mark van de Veerdonk. Dat het rumoeri ge publiek zich naar zijn hand liet zetten, had voor hem zijn voordelen. Een niet zo sterk nummer over kwis- sen voor Afrika werd grif meegezongen door de witte vloed, zoals hij de invasie noemde. Dat gaf het lied veel meer effect dan het bij een beschaafd publiek zou heb ben. Van de Veerdonks ongewoon harde stem kwam hem goed van pas, en zijn gekke bek ken waren goed besteed aan de modale toeschouwer van gisteren. Zijn onverschrok kenheid lijkt erop te wijzen dat hij als kleinkunstoplei ding de ruigere Brabantse carnavalsfeesten heeft uitge kozen. Onder dergelijke omstandig heden is een programma op zich moeilijk te beoordelen. Er zaten aardige ideeën in: de bankrover bij de rechter met een originele smoes voor de nylonkous over zijn hoofd, de pastoor die de pa rabel vertelt van de ijsberg die wraak wil nemen. Helaas is 'Blond elastiek pjus' tek stueel te vaak onder de maat. „Vo!" riep het publiek, want bravo is wel een erg lang woord om te onthouden. Een van de studentes was bijna niet van het toneel af te pra ten, maar toen zij afdoende te kakken gezet was, kon de voorstelling worden afge maakt. Van de Veerdonk zie ik graag nog eens met een publiek dat voor hem komt en niet voor zichzelf. Ik heb het geluk gehad geen bier in mijn nek te krijgen, maar niettemin ben ik van mening dat groepen feestende ballen dat in reservaten moeten doen. DICK VAN TEYLINGEN HILVERSUM „Er was nu een mooie aanleiding om Peter Pontiac in beeld te brengen, want binnenkort verschijnt het eerste deel van zijn zeven delige serie gebundeld werk. Aan het begin van de reeks 'Onrust' was ik al eens bij hem thuis geweest met de bedoe ling aandacht aan hem te be steden. Ik was zo onder de in druk, ook door zijn plannen om met een papierentheater door Nederland te trekken, dat ik meer tijd aan hem wilde besteden, dan de normale ze ven of acht minuten", zegt re gisseur en samensteller Bram van Splunteren van het VPRO-jongerenprogramma. „Dat papierentheater is een mooie droom, maar of het werkt, weet ik niet. Sommige theaters zitten met hun touw tjes-bediening wat krakkemik kig in elkaar, maar Pontiac wil het grootste papierenthea ter van Europa bouwen. Mis schien is het meer geschikt voor een serietje op televisie. Hoewel... Aan het einde van de uitzending zit een aantal papierentheater-scènes. We waren heel veel tijd kwijt met het opnemen ervan. We heb ben ongeveer anderhalve week aan het portret van Pe ter Pontiac (P.J.G. Pollmann) gewerkt, de helft daarvan is in drie of vier minuten papieren theater gaan zitten. Maar nu we enige ervaring hebben op gedaan, zou het sneller kun nen". Keurige vader Pontiac, die in de jaren zestig in een commune in Leiden verbleef en nu als een keurige vader van drie kinderen in Bussum woont, gaat in het nieuwe seizoen meewerken aan 'Onrust'. Bram: „We wil len wat met zijn tekeningen gaan doen". Pontiac hoopt dat de televisie uitzending en de uitgave van zijn vroegere 'underground- werk' een aanzet is tot een normaal leven met een regu lier inkomen. Waar hij de af gelopen jaren van heeft be staan, is onduidelijk. Bram: „Van de wind en de verkoop van wat tekeningen, denk ik. Hij heeft ook nog een tijdje met Willem de Ridder in Italië en New York gezeten. Maar hoe hij al die jaren zijn hoofd boven water heeft gehouden, weet ik niet". Pontiac is geen prater. Boven dien wilde hij liever niet in beeld. Bram van Splunteren loste dat prachtig op door het vijfentwintig minuten durende portret in een stripboekvorm te gieten. We kijken mee over Pontiac's schouder terwijl hij aan het werk is, of we krijgen een tekening te zien waarbij Bram van Splunteren in strip vorm de hoofdrolspeler inter viewt. Bram: „Die tekening heb ik na de montage van het programma van Pontiac ge kregen". Bijrollen Het zijn vooral de bijrollen die in deze strip het hoogste woord voeren en dan met name Willem de Ridder en Joost Swarte. Willem de Rid der herinnert zich: „In 1969 was ik op zoek naar een teke naar voor Hitweek, later Aio- ha. Ik kreeg te maken met een junk, die nooit wat zei en in een kelder opgesloten zat te werken aan zijn tekeningen. Ik heb hem een brief gestuurd en heb een jaar lang op een antwoord moeten wachten". Joost Swarte zegt even later: „Peter kan veel beter tekenen dan ik. Hij is een meester in menselijke houdingen, maar wat hij niet kan, is auto's vast leggen". Wat het portret laat zien is Pe ter Pontiac's voorkeur voor de rock roll en alles wat daar omheen hangt. Eigenlijk is Pe ter de enige echte rock roll- striptekenaar. Hij voorzag een groot aantal songboeken, zoals die van The Rolling Stones, van tekeningen. Zijn werk is rijk aan detail en ademt vooral gevoel. De Ridder: „Dat is wat ons bindt en waarmee Pontiac altijd bezig is". HANS PIËT va jfl 30.000 Kinderen, verdeeld over allerlei soorten internaten, pleeggezinnen en gezinsvervangende tehuizen, kunnen niet terugvallen op hun eigen ouders. Het Nationaal Fonds Kinderbescher ming springt daarom bij met financiële hulp. Zo worden n'oodzakelijke voor zieningen voor de opvoeding vaak toch nog mogelijk. Steun daarom het Nationaal Fonds Kinderbescherming fonds kinderbescherming GIRO 404040 Stonesfans weer mens bij Montezumas Revenge A capella-groep Montezuma's Re venge. Gezien op 18 mei in de Leid- se Schouwburg. De aankondiging dat het laatste nummer eraan kwam ontlokte het publiek in de Leidse Schouwburg een hartgrondig „aaaahhh", dat als een warme wind door de zaal ging. Het zat gisteren meer dan goed met het op treden van Montezuma's Re venge. De aanstekelijke show van de vijfkoppige a- capella-groep maakte zelfs de fans van de Rolling Sto nes die geen kaartje wisten te bemachtigen voor het con cert in de Kuip, weer hele maal mens. Stuk voor stuk zullen ze geen spijt hebben gehad dat ze de Kuip hebben moeten laten voor wat die was. Met de rest van de be zoekers van het qua omvang bescheiden partijtje dat Mon tezuma's Revenge werd on bescheiden genoten van de soepele, aanstekelijke en af wisselende show. Dat laatste lijkt tamelijk las tig voor een groep die niks anders meeneemt dan vijf menselijke stemmen. En dus was het deste knapper dat het lukte. Een lekkere bin nenkomer was het Mick Jag ger/ David Bowie nummer waarin „alles goed zal blij ken te zijn". Dat lukte na tuurlijk met het onderdeel waar fans voor komen: het wondertje dat vijf stemmen het publiek omsluiten, de toeschouwers vangen. Het wondertje dat er een swin gende flexibele band lijkt te staan. Maar er was veel meer. Een uitgekiende show, goed voor bereid, prima getimed. Maar daardoor niet minder spon taan gebracht. Zoals een nummer met Michael Jack son-allures. Katachtige dans passen, hoge gilletjes, een stoere brul en een prima geï miteerde discodreun. In dat genre zat ook een lied over een weinig kindvriendelijke broer, die nog racistisch was ook. En wat te denken van een dolkomische western-act vol Rawhide, een lage sheriff en als paard ingezette skip pyballen. Of de tot in het ab surde doorgezette dramati sche vertolking van Peter Maffay's Du en de doldwaze Walt Disney-persiflage vol bizarre slangen, een rij sulli ge olifanten en keutels knab belende apen. Om over de vol soul gebrachte cover „Papa was a rolling stone" maar te zwijgen. Door alles heen zat die betoverende, zuivere zang en dat is een moeilijke opgave met al die capriolen. Niet overigens dat alles leuk is, maar veruit het meeste wel, niet in het minst door de frisse aanpak en de afwis seling in stemmingen in het programma. Er zat slechts eèn zeer zwak punt in de show: de verkoop van de compact discs na afloop. Dat gevoel voor commercie valt mij altijd rauw op mijn dak. Niet zonder leedvermaak zag ik dan ook een hulpeloze Montezuma bij een lege tafel vertellen dat de schijfjes „er bijna" waren. Ook daar had hij succes, de mensen bleven wachten! ERIK HUISMAN Echtgenote Charles Bronson overleden LOS ANGELES - Jill Ireland, de in Engeland geboren echtge note van Charles Bronson is gisteren op 53-jarige leeftijd overleden. Jill Ireland speelde in meer dan 35 films ('The Va- lachi Papers' en 'Death Wish II'), de meeste met haar echtge noot. Ze regisseerde ook, o.a. de film 'Rat Boy'. Ze schreef de boeken 'Life Wish', over haar zes jarige strijd tegen kanker, en 'Life Lines over het (verlo ren) gevecht van haar zoon te gen drugsverslaving.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 21