Jk ben ook de beste
[schrijver van de zes"
jun, stel jonge honden met een brok talent
lAKO-WINNAAR LOUIS FERRON:
ïij:ó
Hans Vonk trekt
ook nieuw publiek
Adriaan Bontebals nieuwe boek passend gedoopt
Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u!
PAGI
UNST/RTV
£eidóe Commit
VRIJDAG 18 MEI 1990 PAGINA 17
:n Renoir voor
naar" 156 min
is
aan
de
de ha
e mol
t stat
np in
in he
Projsjli
cu
is de
n Sas
W YORK Het schilderij
Moulin de la Galette' van
mpressionist Pierre Renoir
isteravond bij het veiling-
Sotheby's in New York
156 miljoen gulden van
hand gegaan. Het is het
ste bedrag dat ooit voor
Renoir betaald is, maar
'1 isthandelaren hadden voor-
ite [d dat het schilderij - na de
irdprijs die dinsdag voor
Van Gogh werd betaald -
licht voor 200 miljoen gul-
verkocht zou worden. 'Au
din de la Galette' ging na
spannende minuten loven
bieden naar een anoniem
leven telefonische bieder.
Christian Brando
Zoon Marlon Brando
verdacht van moord
LOS ANGELES Christian Brando is gearres
teerd op verdenking van moord op de vriend
van zijn zwangere zuster. De 32-jarige zoon van
acteur Marlon Brando heeft bekend en gezegd te
hebben gehandeld in een vlaag van woede. Het
slachtoffer, de 26-jarige Dag Drolett, zou Bran
do's 20-jarige zuster Cheyenne hebben geslagen.
Dorlett werd volgens een politiewoordvoerder
met een enkel schot uit een pistool in het hoofd
getroffen en stierf onmiddellijk. Hij was te gast
in het huis van Brando senior in Santa Monica.
Op het moment van de schietpartij waren hij en
Christian Brando alleen. Marlon Brando, zijn
vrouw en zijn dochter bevonden zich in een an
dere vleugel van het gebouw. Behalve het pistool
waarmee Drolett werd doodgeschoten nam de
politie eep aantal andere wapens in beslag, waar
onder een Uzi-geweer.
Extra programma
met Sammy Davis
HILVERSUM De TROS zendt van
avond laat een extra programma uit
ter nagedachtenis aan de Amerikaanse
programma, dat een klein uur duurt
en begint om 23.55 uur, zijn hoogte
punten te zien uit een groots gala-pro
gramma dat de Amerikaanse omroep-
maatschappij ABC in februari uitzond
ter gelegenheid van de 60ste verjaar
dag van Davis. In het programma zit
ten onder meer fragmenten uit films
waarin Sammy Davis speelde, en op
tredens van wereldberoemde artiesten,
onder wie Frank Sinatra, Dean Mar
tin, Clint Eastwood, Ella Fitzgerald en
Stevie Wonder. (Nederland 2).
Nazi's verwijderden
recordwerk Van Gogh
BONN De Van Gogh die deze week in New York
verkocht is voor de recordprijs van 82,5 miljoen dol
lar behoorde tot een aantal schilderijen die in nazi-
Duitsland voor de oorlog uit een tentoonstelling ver
wijderd zijn omdat het niet aan de criteria voldeed
die golden voor Arische kunst. Dit heeft een deskun
dige donderdag gezegd.
„Zij wilden klassieke 19e eeuwse Duitse kunst en
niets dat modern was", aldus Stefan Mann die con
servator is van het Stëdelmuseum in Frankfurt. Van
Goghs 'Portret van dokter Gachet' heeft van 1911,
toen het museum het van een verzamelaar in Frank
furt kocht, tot 1938 in het Stëdelmuseum gehangen.
In dit jaar verwijderden de nazi's het schilderij.
„Om drie redenen wilden zij het niet in een Duits
museum: ten eerste was Van Gogh een buitenlander,
ten tweede gold hij als geestesziek en ten derde wil
den zij geen decadente kunst", aldus Mann.
Recordbedragen
voor Beethoven
LONDEN De originele bladmuziek van het eer
ste deel van de Sonate voor cello en piano in A
van Van Beethoven heeft gisteren op een veiling
bij Sotheby's in Londen het recordbedrag van ruim
1,6 miljoen gulden opgebracht. Het hoogste bedrag
dat een werk van Beethoven tot nu toe had opge
bracht was ongeveer 325.000 gulden. Dat werd in
1988 betaald voor de originele bladmuziek van de
Negende Symphonie. Koper van het eerste deel
van de sonate, die door de componist werd ge
schreven tussen 1807 en 1808, was de Londense
handelaar Otto Haas. Voor een brief uit 1811 van
Beethoven aan een vriendin, Bettina Brentano,
werd gisteren door een anonieme koper ruim
293.000 gulden op tafel gelegd. Ook dat is een re
cordbedrag. De bladmuziek en de brief zijn afkom
stig uit de nalatenschap van de in 1986 overleden
musicoloog Felix Salzer.
STERDAM Het
telang van prijzen relati-
'eert hij graag door te
'erwijzen naar het mo-
ient dat hij eens een
ijst onder ogen kreeg
'an literaire prijswin-
,aars van zo'n vijftig jaar
[eleden. Hij kon er geen
tftT^wnkele naam in vinden
nu nog van enige be-
ikenis is.
iuis Ferron mocht gisteren
oor zijn boek 'Karelische
Jachten' de AKO-literatuur-
irijs in ontvangst nemen. Of
lat ook de definitieve door-
iraak van zijn werk betekent
hij, onder andere ver-
'ijzend naar bovenstaand
oorbeeld, te betwijfelen,
'erron mag zich al vele jaren
:oesteren in de belangstel-
van een klein' maar
w beïirouw Puhhek- „Ik heb een
gepaalde groep om me heen,
orhrJeen groep fans, die alles van
lisch milieu. Voor hen is het
iantrekkelijk wat ik schrijf,
oor anderen is het vaak te
toeilijk. Ik heb niet de in-
Iruk dat die eerste groep
'groeit. Ik denk ook niet dat
de AKO-prijs de grote door
braak betekent, daarvoor
schrijf ik te complex. Hoe-
1 nel, Bernlef schrijft ook be-
ioorlijk moeilijk, en ver-
tekst)
Eigenzinnig weerbarstig
AMSTERDAM Volgens de Ako-jury, die bestond uit
Arie van der Zwan, Renate Dorrestein, prof. dr. Sem
Dresden, drs. Leo Geerts en drs. Rudi Wester, is Kareli
sche nachten „een meeslepend werkstuk dat eigenzinnig
en weerbarstig is, belangrijk van thematiek en meer dan
geslaagd in zijn uitwerking; een merkwaardig en mees
terlijk geschrift".
De doelstelling van de prijs is om op grote schaal interes
se te wekken voor de Nederlandstalige literatuur. De
laatste tijd wordt steeds meer kritiek geleverd op de ma
nier waarop die doelstelling wordt ingevuld.
Volgens een aantal literatuur-critici en -deskundigen
kwijten de jaarlijks wisselende jury's zich niet goed van
hun taak en zou de keuze steeds vallen op boeken die,
volgens deze groep, duidelijk niet de beste zijn. De Ako-
literatuurprijs - die sinds 1987 wordt uitgereikt - zou
daardoor aan waarde inboeten.
kocht na die AKO-prijs toch
als een gek. Dus het is een
beetje afwachten".
Verrast
De Haarlemse schrijver was
toch enigszins verrast toen
zijn naam door juryvoorzitter
Arie van der Zwan als win
naar werd genoemd. De ove
rige vijf genomineerden wa
ren de Vlaamse Christine
d'Haen ('Zwarte sneeuw'),
Atte Jongstra ('De psycholo
gie van de zwavel'), Gerrit
Komrij ('Humeuren en tem
peramenten'), Joost Niemöl
ler ('Wraak!') en Frans Pointl
('De kip die over de soep
vloog'). Ferron: „Voor de
winnaar is het altijd een ver
rassing. Je bent genomi
neerd, dus je houdt er wel re
kening mee. En iedereen
dacht dat het Frans Pointl
zou worden, en ik moet toe
geven dat ik dat zelf ook wel
even heb gedacht. Waarom
ik het ben geworden weet ik
niet, ik heb het juryrapport
nog niet gelezen. Misschien
was het wel gewoon het beste
boek van de zes". En dan:
„Het klinkt misschien wat ij-
del, maar ik vind mezelf ook
de beste schrijver van het
zestal. Een aantal bevindt
zich op gelijke hoogte en zal
me in de toekomst hoogst
waarschijnlijk wel overtref
fen. En dan laat ik Pointl en
Christine d'Haen even buiten
beschouwing. Pointl be
schouw ik als een zondags
schrijver, die in één keer al
les wat hij in zich heeft heeft
verwerkt in een overigens
prachtig boek. Christine
d'Haen is meer een dichteres
die voor een keer een uit
stapje heeft gemaakt naar
proza. Atte Jongstra en Joost
Niemöller zullen me waar
schijnlijk in de toekomst wel
passeren. Die staan heel dicht
bij me, ook qua stijl. En
Komrij (gisteren overigens
niet aanwezig, omdat hij de
reis van Portugal naar Ne
derland te bezwaarlijk vond,
red.) heeft met het genomi
neerde boek niet zijn beste
geschreven. Het verbaasde
me al enigszins dat het geno
mineerd werd".
De nominaties zorgden bij
Ferron overigens toch voor
nogal wat vraagtekens. „Ik
heb er geen samenhang in
kunnen ontdekken. Het wa
ren allemaal zulke totaal ver
schillende boeken, eigenlijk
totaal onvergelijkbaar. Je
kunt mij niet vergelijken met
Pointl, en Pointl weer niet
met d'Haen, d'Haen niet met
Niemöller, enzovoort. Uit
wat vanavond bij de uitrei
king werd voorgelezen kon
Louis Ferron en zijn omgeving reageerden aangenaam verrast toen bleek dat de schrijver de
Ako-literatuurprijs had gewonnen.
FOTO: ANP
ik in ieder geval afleiden dat
de jury mijn boek goed heeft
begrepen. Daar ben ik heel
blij mee".
Vervreemdend
De hoofdpersoon van 'Kare
lische Nachten' is een schrij
ver die veelvuldig op tv
komt en mateloos populair is.
Ferron: „Deze avond geeft
me een beetje het idee dat ik
in mijn eigen roman terecht
kom. Dat is behoorlijk ver
vreemdend, moet ik toege
ven. Aan de andere kant: een
schrijver leeft zo in zijn ver
beelding, dat als die werke
lijkheid wordt het hem ook
niet meer verbaast".
„Ik schrijf nu zo'n vijfen
twintig jaar en heb er vanaf
het moment dat ik alleen
voor het schrijven koos van
kunnen leven, dankzij de
subsidieregelingen die er zijn.
Over stipendia wordt veel
gezeurd, maar ik ben blij dat
het bestaat. Het geeft mij de
kans om voor een over het
algemeen klein publiek de
boeken te schrijven waarvan
ik vind dat ze geschreven
moeten worden. Ik ben een
beroepsliterator. Wat ik met
de prijs ga doen? Een bootje
kopen, de wereld af. Schrij
ven doe je aan een bureau, ik
wil er nu wel eens een half
jaartje uit".
Bij Frans Pointl, de volgens
velen gedoodverfde winnaar
die door zijn presentatie en
voorkomen in ieder geval de
populariteitsprijs zou hebben
gekregen, als die had be
staan, viel de teleurstelling
mee. „Ik gun het die meneer
van harte. Ik ben pas aan
mijn tweede boek bezig, me
neer Ferron heeft er al
twaalf geschreven. Ik heb
steeds gedacht dat het tussen
mij en Gerrit Komrij zou
gaan, en dat Komrij het zou
worden. Dat vond ik zo'n
mooi boek. Maar ik moet toe
geven dat ik Ferron niet heb
gelezen. Ik heb het even
doorgebladerd. Het is mijn
stijl niet helemaal, te literair.
Maar ach, het was leuk dit
'ns mee te maken. Ik ben
toch 'een beetje toeschouwer
gebleven, heb watafstand
gehouden".
Waarbij aangetekend moet
worden dat 'De kip die over
de soep vloog' ook de winkels
uitvliegt. Pointl's uitgever
Vic van de Reijt van Nijgh
en Van Ditmar: „Pointl kan
in ieder geval wat verkoop
cijfers betreft al niet meer in
gehaald worden door Ferron,
ondanks de AKO-prijs. Het
boek is niet meer aan te sle
pen. We zijn nu met de
twaalfde druk bezig, en de
drukorder voor de dertiende
gaat morgen de deur uit. Zo'n
verschil haal je nooit meer
in".
KOOS VAN WEES
Bejaarde
kunstenaars
frauderen er
op los
ROME In een rusthuis
kan het er soms verba
zend actief aan toe gaan.
Dat is afgelopen week ge
bleken, toen een groep ca
rabinieri van de kunstbri
gade een inval deed in de
Villa Cavalieri, een tehuis
voor gepensioneerde
kunstenaars, landelijk ge
legen in de buurt van het
Midden-Italiaanse stadje
Macerata.
In de kelder van het tehuis
troffen zij een enorm atelier
aan, waar de bejaarden, bijge
staan door jongere kunstbroe
ders, aan de lopende band
schilderijen en houtsneden af
leverden. Het was hun daarbij
minder om de roem dan om
het geld te doen, want de wer
ken werden vervolgens gesig
neerd met namen als Dali,
Corneille, Picasso en De Chiri-
Voor de verspreiding en de or
ganisatie werd zorg gedragen
door twee te goeder naam en
faam bekend staande docenten
van de kunstacademies van
Rome en L'Aquila. Een van
hen, de Romeinse professor
Giorgio Cegna, is bovendien
eigenaar van de villa en voor
zitter van de stichting die het
rusthuis beheert. Via kunst
handels, galerieën en verkoop-
programma's op regionale tv-
stations werden de twijfelach
tige meesterwerken vervol
gens aan de man gebracht.
Bij de huiszoeking bleek dat
de heren de zaken groots had
den opgezet. De carabinieri
troffen ruim drieduizend vals
gesigneerde olieverfschilderij
en, etsen, houtsneden en re
liëfs aan met een geschatte
handelswaarde van enkele
tientallen miljoenen guldens.
AART HEERING
ken
,Voor
ee
de d'
ubeleit
guunii
rijgt
sluitei
mo
burgi
ej
P PERSOONLIJKE UITNODIGING VAN MICK JAGGER
r het
;ster
ichelijl h
geen
nar kt
".Hij
een
v(
m
met
achine t
derweif
ran
undii;
de
TO)
l
eegki
ïr°ei
:tieda£_
n Jungle-tournee met The Rol-
Stones. Voorprogramma: Gun.
uip, Rotterdam. Op 18, 19 en 21
:eom 19.00 uur.
I
ifTERDAM Met het aan-
,ken van Gun als voorpro-
nma voor de Europese
nee tonen The Rolling
ies zich opmerkelijke ta-
En dan met name
!,k jagger want op zijn per-
ïlijke uitnodiging staat
in het voorprogramma,
is de groep, die eind vo-
jaar een korte Nederlandse
>-tournee deed, een niet
l voor de handliggende
ze. Het vijftal uit Glasgow
ft namelijk weinig erva-
met het bespelen van
.enmassa's.
voor The Rolling Stones
oorslag gaf voor Gun te
ten, was behalve de opmer-
ijke debuut-elpee 'Taking
the World', het 'jonge hon-
-element van dit jeugdige
tal. Vooral het opmerkelijk
!ie gitaarspel van de 17-jari-
laby Stafford en de 24-jari-
'uiliano Gizzi en de door-
de zang van Mark Rankin
Gizzi de oprichter van de
ep) sprak Mick Jagger aan.
zag iets van zijn eigen be-
genheid uit de begin jaren
The Rolling Stones terug
Gun ...grotere uitdaging om voorprogramma te vullen...
Spanje opent, niet als een berg je een kans als deze niet door
opziet tegen de uitdaging, je vingers glippen. De concer-
Mark Rankin: „Nee, want we
willen de beste rockgroep ter
wereld worden, die in feite net
als The Stones, alle trends
overleeft. We willen met een
ten bieden echt een unieke
mogelijkheid een groot pu
bliek met ons kennis te laten
maken. Bovendien zijn we in
middels al wat gewend, want
Slap<
Ubun.
;P«,
is nu of de groep, die in
Ierland, Frankrijk en
eigen geluid en een intensief we hebben in het Londense
tourschema een loyale schare Wembley Stadion het voorpro-
fans opbouwen. Nou, dan laat gramma van Simple Minds ge
ien
„Dat neemt niet weg dat ik de
avond voor het eerste concert
nauwelijks zal slapen. De
kunst is om de spanning van
het moment om te zetten in
adrealine. Als die energie gaat
vloeien, ben ik niet bang dat
het een succes wordt. Ik her
inner mij van Wembley dat iK
bijna met knikkende knieën
het podium betrad. Na het eer
ste nummer was ik er niet
meer vanaf te slaan. We heb
ben van The Stones driekwar
tier gekregen om ons waar te
maken".
Gun bestaat inmiddels vier
jaar en begon zijn muzikale le
ven in een wat andere samen
stelling als Phobia. Mark: „De
muziek leunde toen tegen de
hardrock aan. Het hoorde bij
het groeiproces, denk ik nu.
We willen toch vooral een
rockgroep zijn, die emotie
overbrengt in tekst en muziek.
Daarom staan de nummers
ook bol van persoonlijke erva
ringen. Er is niets zo sterk als
menselijke emoties: liefde,
haat, jaloezie...".
Explosieve muziek
Gun, die jeugdig enthousiasme
tot explosieve muziek ombuigt,
kan terugkijken op een succes
volle periode. Mark: „Het eer
ste succes was onze tournee
begin vorig jaar als voorpro
gramma van Texas. Overal
waar we speelden, kregen we
enthousiaste reacties. Ik ben
mijn nicht Sharleen (Spiteri,
zangeres van Texas) nog altijd
dankbaar dat we mee moch
ten. Daarna zijn we met Sim
ple Minds meegereisd en eind
vorig jaar hebben we een tour
nee op eigen kracht gedaan. Ik
zal niet ontkennen dat ik die
concerten het leukst vond.
Mensen kwamen speciaal voor
ons en dat schept toch een spe
ciale band. Aan de andere
kant is de uitdaging om het
voorprogramma te vullen gro
ter. Het publiek komt eigenlijk
voor die ander. Op zo'n mo
ment moet je alles in de strijd
gooien om ze voor je te win
nen. Als ik dat voor elkaar
krijg bij The Stones, ben ik
een gelukkig mens.
HANS PIËT
Residentie Orkest onder leiding van
Hans Vonk speelt werk van Mozart,
Tsjaikovski en Sibelius. Donderdag
avond, herhaling hedenavond met
vervanging van Tsjaikovsky door
Mozart.
Met een extra goedkoop vijf
tien gulden concert en een
aantrekkelijk programma
weet het Residentie Orkest
een volle zaal en ook een ge
deeltelijk nieuw publiek aan te
trekken. Dat laatste is welis
waar moeilijk bewijsbaar maar
laat zich, behalve uit visuele
waarneming misschien ook af
leiden uit het feit dat het pu
bliek spontaan begon te ap
plaudisseren na het eerste deel
van Tsjaikovsky's populaire
vioolconcert in D op.35. Dat
enthousiasme gold de 19-jarige
Russische prijswinnaar van
het Scheveningse vioolcon
cours 1990 Oleg Pokhanovsky
en zijn knappe realisatie van
Tsjaikovsky's berucht moeilij
ke vioolconcert. Die lof geldt
zowel de viooltechnische af
werking alsook zijn muzikale
interpretatie die een verras
send zuiver gevoel voor deze
grote Russische romantiek
verried. Dat bleek nog piet uit
het eerste deel dat niet die al
lure en diepgang had die men
zich daarbij zou wensen. De
Canzonetta daarentegen klonk
teder en verlangend en ook de
vrij langzame inzet van het
derde deel droeg dit karakter.
Direkt daarop volgt echter het
voorschrift vivacissimo dat
door Pokhanovski zeer letter
lijk en overwegend met succes
wat het zuiver intoneren be
treft werd opgevolgd. Voor di
rigent Hans Vonk was het niet
altijd gemakkelijk om het or
kest bij de jonge solist te hou
den. Hij heeft echter een zo
grote affiniteit met deze late
romantiek dat hij, gesteund
door het alert reagerende or
kest, grote ongelijkheden kon
voorkomen. Die affiniteit
bleek eens te meer bij de schit
terende vijfde symfonie van
Sibelius, met zijn prikkelende
inzet voor de blazers, het ko
per voorop, dat ook verder in
dit stuk de melodische toon in
belangrijke mate blijft aange
ven. Bij velen zal het pregnan
te hoornthema van het laatste
deel nog lang naklinken. Een
pittig en vederlicht gespeelde
Mozart, diens Serenata Nottur-
'na, vormde de inzet tot dit ro
mantisch programma. Van
avond vormt dat de aanzet tot
Mozarts Krönungskonzert met
Christian Zacharias als piano
solist en is daar dan program
matisch wat beter op zijn
plaats.
ERIK BESIER
en, tijc
drcwfgeestige avond ter gele-
ield van De ark van Adriaan
ebal. Met Hans Dorreatijn, Levi
moedt en Harry and the Hearts
inGlase. Gezien op 17 mei in het
gaan
et in I
:koord.
ing gai
nsten
d zal
natig
zwarti
es is gedaan om de avond
irvol te verzorgen. Op het
ium klatert een fonteintje,
vage maansikkel schijnt
niet door een boompje, de
ibank onder de rustieke
taarn lokt stelletjes die het
verwachten van de we-
De bank zal leegblijven.
Dit is het decor van de feeste
lijke presentatie van Adriaan
Bontebals nieuwe boek, I)e
ark. Nou ja, feestelijk... Tegen
het wereldbeeld dat de schrij
vers van de avond weten op te
roepen is geen vrachtwagen
\confetti en geen zee vol ro
mantiek opgewassen.
Neem in de eerste plaats het
feestvarken van de avond,
Adriaan Bontebal. Hij doet de
inspiratie voor zijn verhalen
op in de stad. Met een prothese
beweegt de Haagse schrijver
zich door de residentie. Daar
bij is hij niet moeders mooiste,
en dat is voor de onderwereld
reden genoeg om hem allerlei
hatelijks toe te roepen. Adri
aan volgt beheersingsthera-
pieën om daar niet op te rea
geren, zoals een avond lang
naar televisiereclames kijken.
Maar ondanks dat haalt hij
zich steeds weer het makkelijk
te activeren ongenoegen van
de penose op de hals, en wordt
hij weer in elkaar geslagen.
Hij heeft daarom nu een lijf
wacht. „Het leven van de on
derhond is treurig, leeg en on
gezond", hing er in zijn jeugd
al aan de muur.
Met de vrouwen wil het ook al
niet vlotten. Dat heeft hij ge
meen met de schrijvers die
hem terzijde staan tijdens de
droefgeestige avond. Moeders
halen hun kinderen binnen als
het Monster van Vlaardingen,
zoals Levi Weemoedt zich
noemt, voorbijkomt. Zelfs in
de paradijselijkste toekomst
ziet hij nog wel een bezwaar:
„Je zeQ maar naar de hemel
gaan/ en de eerste engel heeft
een broekrok aan."
Hans Dorrestijn is ook al niet
het zonnetje in huis en dicht
alvast voor zijn vijftigste ver
jaardag: „God, wat is het leven
prachtig. Nog dertig jaar, dan
ben ik tachtig."
De drie treurigheidsmelkers
bij elkaar luisteren de geboorte
van De ark op, na Goot met
uitzicht Bontebals tweede
boek. Met het trio Harry and
the Hearts of Glass, dat de
stemming er ook niet uitbun
diger op maakte, vond gisteren
in het Paard een passende
plechtigheid plaats.
DICK VAN TEYLINGEN
KunstRai: hedendaagse kunst en technologie
AMSTERDAM De tentoon
stelling 'Imago, fin de siècle in
Dutch contemporary art' zal
een centrale plaats innemen
tijdens de komende KunstRai,
die wordt gehouden van 30
mei tot en met 4 juni. Tijdens
de officiële opening van deze
kunstbeurs, op 29 mei, wordt
tevens de winnaar bekend van
de Lage Landen Kunstprijs
1990 (15.000 gulden). De
KunstRai wordt geopend door
minister. D'Ancona van cul
tuur. De organisatoren ver
wachten dit jaar ongeveer
20.000 bezoekers. Vorig jaar
trok de beurs ongeveer 18.000
belangstellenden.
De tentoonstelling Imago geeft
een beeld van de verschillende
manieren waarop kunstenaars
technologie inzetten en toepas
sen in hun werk. Het gaat om
elektronische mediakunst,
waar naast video-installaties
ook „computergestuurde"
kunstwerken te „beleven"
zijn.
Imago is ingericht door René
Coelho op uitnodiging van de
Rijksdienst Beeldende Kunst.
Coelho is een deskundige op
het gebied van video en nieu
we media en verbonden aan
het centrum voor mediakunst
Montevideo.
De tentoonstelling beleeft op
de KunstRai zijn première en
maakt daarna een toernee
door het buitenland, onder
meer de verenigde Staten en
Japan.
Imago toont het werk van
veertien kunstenaars. Het gaat
om mensen die hun sporen al
hebben verdiend in zowel bin
nen- als buitenland. Ook werk
van enkele jongeren is te zien.
Volgens Coelho laat de ten
toonstelling zien dat techni
sche invloeden in de beelden
de kunst een volwaardige
plaats hebben gekregen.