„Wij moeten schepping voltooien"
\1
Jr £cidóc0oux(mt
kerk
wereld
JOS BRINK OVER HET LIJDEN
beroepingen
Rooms-Katholieke Kerk toch nog
aan Italiaanse staat verbonden
CeidoeSowo/iH
brieven van lezer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Ceidie Commit
DONDERDAG 17 MEI 1990 PAG1
Cubaanse RK Kerk schort voorbereiding pausbezoek op
HAVANA De Cubaanse RK Kerk heeft de voorbereiding
van het bezoek van paus Johannes Paulus II opgeschort, totdat
de datum 'van dat bezoek definitief vaststaat.
De Cubaanse regering distantieerde zich vorige maand van een
verklaring van de woordvoerder van het Vaticaan, Joaquin
Navarro-Valls, dat de paus in december van dit jaar Cuba zou
bezoeken. Volgens de regering is er nog geen akkoord over een
datum bereikt. Volgens president Fidel Castro is van meet af
aan duidelijk geweest, dat de paus niet meer dit jaar, maar op
zijn vroegst komend jaar het eiland zal bezoeken.
De afgelopen tijd is de spanning tussen kerk en staat gegroeid.
Castro oefende in maart tijdens een bezoek aan Brazilië zware
kritiek op de Cubaanse bisschoppen, omdat zij het socialistische
systeem in Cuba niet steunen. Volgens kerkelijke bronnen was
dat een reactie op een brief van de bisschoppen waarin zij be
paalde aspecten van de politieke, economische en sociale situa
tie op Cuba afwijzen. De Cubaanse regering heeft zich ook ge
ërgerd aan de uitspraak van de paus in Tsjechoslowakije, dat
het communisme een „tragische utopie is die gedoemd is te
mislukken". De belangrijkste activiteit in het kader van de
voorbereiding van het bezoek van de paus had betrekking op
bedevaarten naar een standbeeld van de patrones van Cuba,
Onze Lieve Vrouw van de Naastenliefde van El Cobre. Dui
zenden enthousiaste Cubanen hebben de pelgrims toegejuicht.
Het is altijd belangrijk
te weten, wat
onbelangrijk is
Ernst Hohenemse
KERKJEUGD ZOEKT
CONTACT MET GOD
Christelijke
gereformeerden
in aantal op
retour
DEN HAAG De Chris-
telijke Gereformeerden
(CGK) in ons land zijn in
aantal op hun retour, het
jaar 1989 verloren de
CGK netto 212 leden. Het
totaal komt daarmee op
75.936. Van de doopleden
verlieten 756 de kerk; 298
ervan werden hervormd,
215 gereformeerd.
Daarenboven gaven 203 doop
leden bij uitschrijving te ken
nen naar 'geen kerk' te gaan.
Van de belijdende leden stap
ten 599 over naar een andere
kerk, waarbij ook hier de her
vormde optie met 241 leden
het meest aantrekkelijk bleek.
Van de gereformeerden won
nen de CGK meer dan dat ze
eraan verloren (222 tegen
160). 83 mensen vertrokken
zonder kerkelijke bestem
ming. Het percentage doople
den is in de afgelopen vijf jaar
gedaald van 43,5 tot 41 pro
cent.
Een en ander blijkt uit het
nieuwe jaarboek (1990) van de
Christelijke Gereformeerde
Kerken (CGK). Naast allerlei
gegevens over het kerkver
band staan de resultaten ver
meld van een enquete onder
christelijke gereformeerde
jongeren in Zwolle. Ze kam
pen vooral met de vraag hoe
ze contact kunnen krijgen
met God, zo blijkt uit de en
quête in Zwolle.
Godsdienst- en jeugdsocioloog
drs. M. Visch, lid van de kerk
in Zwolle, legde 546 jongeren
van 12 tot en met 31 jaar een
lijst met 81 vragen voor. Van
hen vulde 56 procent de en
quête over de kerkdienst, ca
techisatie, geloof, persoonlijk
leven, sexualiteit, maatschap
pij en activiteiten in en stuur
de haar terug.
Is het contact met God een
belangrijk item voor de jeugd,
onderwerpen als de zondig
heid van de mens, duivel,
drieënigheid, hel, uitverkie
zing, de toornige God en de
goedheid van de mens zijn dat
bepaald niet, zo concludeert
Visch uit de cijfers. Een
kwart van de jongeren geeft
aan daadwerkelijk contact
met God te hebben. Circa 90
procent zegt persoonlijk te
bidden. God wordt door 22
procent als 'een Vriend' erva
ren. Een op de vijf jongeren,
waarvan vooral veel vrouwen
tussen de 21 en 25 jaar, voelt
zich niet thuis in de kerk. De
rest voelt zich wel happy,
vooral vanwege de 'begrijpe
lijke prediking' van de domi
nees. De ideale gemeente
wordt door de meesten om
schreven als een kerk waar
een nauwe band bestaat tus
sen de gemeenteleden. De
kerkdienst wordt door drie
kwart in ieder geval één keer
in de week bezocht. Jongens
tussen 12 en 14 zegt die kerk
dienst maar weinig.
Het Jaarboek 1990 van de
Christelijke Gereformeerde
Kerken in Nederland is een
uitgave van Van Brummen-
/Buijten en Si
Amsterdam 1990,
Schipperheijn,
90, prijs 14,25.
AMSTERDAM „Je
moet toch wel opgewekt
zijn, een andere keus heb
je toch niet?" Showman,
cabaretier, tekstschrijver
maar ook: pastor Jos
Brink heeft een boek ge
schreven over het lijden,
waaraan hij de eeuwige
vraag gekoppeld heeft:
God waarom toch?
Brink neemt méér dan je mis
schien zou verwachten als je
alleen de theaterman kent,
zijn pastorale activiteiten heel
serieus. Vaak gaat hij zondags
voor in de kerk De Duif, een
voormalige katholieke kerk
in het centrum van Amster
dam waar een gemeleerd ge
zelschap van christenen deel
neemt aan een dienst van
woord en tafel.
Daaraan dankt ook het nieu
we boek van Brink zijn ont
staan. „Na een dienst kreeg ik
te horen dat twee jonge men
sen waren overleden. Ik had
net een mooi verhaal gehou
den, maar ineens had ik het
gevoel dat ik in feite met lege
handen stond. Ik heb me in
de omstandigheden van hun
dood verdiept en daaruit is dit
boek voortgekomen. Het is
niet zo dat ik zelf zo nodig dit
boek wilde schrijven. Het is
me nadrukkelijk gevraagd. Ik
had opnieuw een verhaal ge
houden waarin ik het lot van
die twee jonge mensen die
waren overleden heb probe
ren te duiden".
„Kijk", zegt hij op confronte
rende toon, terwijl hij tegelij
kertijd op zijn qui-vive is, „ik
probeer een christen te zijn,
een volgeling van Christus.
Hij had een alles omvattende
boodschap: liefde. Als wij zo
met elkaar zouden omgaan als
hij wilde, dan zou het er in de
wereld beter voor staan. En
dat is niet echt moeilijk".
Hij zegt niet te kunnen gelo
ven in God als een alles be
stierende macht. „Het lijden is
niét de wil van God. Hij zoekt
juist een oplossing met behulp
van die mensen, die met an
dere mensen hand in hand
willen meelopen". Dat is ook
het antwoord dat Brink in al
lerhande situaties
Is het niet wat gemakkelijk
over het lijden van anderen te
schrijven als het je zelf mate
rieel en geestelijk zo voor de
wind gaat?
Gedecideerd: „Je moet na
tuurlijk zelf redelijk even
wichtig in het leven staan om
een ander de helpende hand'
te kunnen bieden. De ene
kneus kan de andere kneus
nu eenmaal niet helpen. Maar
ik moet je er op wijzen dat al
les wat ik in dit boek schrijf
in mijn eigen leven, zeker in
de afgelopen vijfentwintig
jaar, heb moeten bevechten.
FOTO: DIJKSTRA
Alle dingen die daarin staan,
die heb ik in mijn eigen pasto
raat meegemaakt, daar is mijn
eigen verdriet mee gemoeid.
Ik heb veel mensen zien ster
ven. Soms was het toch
vreugdevol wat je meemaak
te, maar als je ook niet mee-
gestorven bent, dan kun je er
niet over schrijven.
Het enige soort lijden waar ik
niet zelf direct mee gecon
fronteerd ben, is het verlies
van kinderen. Het is inder
daad zo dat wanneer Harold
Kushner in zijn boek Als het
kwaad goede mensen treft
over zijn eigen kind schrijft
dat hij heeft verloren, ik dat
zo niet kan. Maar van de ma
nier waarop een goede vriend
van mij die leraar is daarmee
omging toen bij hem een kind
in zijn klas overleed, heb ik
veel geleerd".
Vertrouwd
Jos Brink is er niet de man
naar anderen te willen beke
ren of te moraliseren. Hij
heeft een remonstrantse ach
tergrond, „maar ik woonde in
een katholiek straatje in Rot
terdam. Waar die kinderen
naar toe gingen, daar ging ik
ook naar toe: naar het lof, de
ochtendmis. Mijn ouders wa
ren heel tolerant, die deden
daar niet moeilijk over. Zó
komt het dat ik met de katho
lieke sfeer heel vertrouwd
ben geraakt."
„Ik streef naar een geprakti
seerd christendom. Het moet
geconcretiseerd zijn in je ei-
op zich ook is, zie ik óók als
een vorm van pastoraat. Vijf
jaar lang heb ik het program
ma Wedden dat...gedaan en ik
heb gemerkt dat dat voor veel
mensen werkte als een licht
puntje.
Het theater is weer een heel
ander aspect van mezelf.
Maar samen zorgen al die ac
tiviteiten ervoor dat je een
completer mens wordt."
Wat hij soms als een moeilijk
heid ervaart is waar hij in zijn
gepraktiseerd christendom
een grens moet trekken. „Je
hebt van die mensen, die ko
men naar je toe, die willen
dan op je gaan liggen, die
hebben er behoefte aan zielig
gevonden te worden. Of men
sen die geld van je verlangen.
Kijk, ik hoef mij geen enkel
moment te schamen voor wat
ik verdien. Als een straten
maker even hard zou werken
zoals ik doe, dan is het nog
maar mager betaald! Maar als
je geeft, dan ligt de vraag
voor de hand waar je een
grens trekt en natuurlijk ga je
dan wel eens het schip in, dan
maak je fouten".
De houding tegenover homo
filie, het gekissebis tussen de
kerken onderling, om maar
wat te noemen, breekt hem
dat soms ook wel eens niet
op?
Ja, laatst maakten de Remon
stranten zich druk over een
nieuwe naam voor hun kerk
genootschap. Ik kan me daar
natuurlijk wel over opwin
den, het is zo bezijden wat
werkelijk belangrijk is. Maar
dan schrijf ik daarover in
Trouw een column en dan
ben ik die irritatie weer kwijt.
Wat de houding van sommige
christelijke kerken betreft te
genover de homofilie, dat gaat
natuurlijk vooral terug op die
tekst van Paulus. Maar je
moet je natuurlijk goed reali
seren dat die bijbelteksten
tijds- en cultuurgebonden zijn.
In Deuteronomium 22 staat
bijvoorbeeld: „Een vrouw zal
geen mansklederen dragen en
een man geen vrouwenkleed
aantrekken, want ieder die
deze dingen doet, is den Here
uw God een gruwel". Wat
jammer nou voor al die vrou
wen die zo graag een spijker
broek dragen! Geen mens zal
zo'n tekst nu toch' nog serieus
nemen! Maar natuurlijk heeft
zo'n tekst ooit ergens voor ge
functioneerd. Maar ik kan
niet geloven dat God als hij
een vader is een deel van
zijn kinderen uitsluit".
Het typische aan geloof, zegt
hij, is dat het per definitie be
wegelijk is. Er zijn nooit voor
altijd vast staande antwoor
den te geven. Ik vind het ook
niet dat het daar altijd om
heen blijft rommelen. Geloof
is nu eenmaal niet iets sta-
„De mens is in vergelijking
met de rest van de aarde een
relatief zeer jong wezen. Je
moet dus voorzichtig zijn in je
conclusies over de onont
koombaarheid van het lijden.
Aan ons de taak het lijden te
verminderen en de schepping
verder te voltooien."
PAUL VAN VELTHOVEN
N.a.v. het boek God, waarom
toch? Over lijden. Uitgave
Kok, Kampen. Prijs f 19,90.
Het eerste exemplaar is van
middag in Amsterdam uitge
reikt aan majoor Bosshardt
van het Leger des Heils.
De Philipijnse politie
heeft vijftien mensen
gearresteerd, onder wie
een rooms-katholieke
religieuze, die protes
teerden bij de Ameri
kaanse ambassade in
verband met de aanwe
zigheid van Amerikaan
se militaire bases op de
Philipijnen. Op de foto:
De religieuze legt de po
litieman die proces-ver
baal opkmaakt haarfijn
uit waarom ze vindt dat
de Amerikanen moeten
vertrekken.
FOTO: AP
Berg Sinaï moet
toeristische
trekpleister worden
CAIRO Op de plek waar
Mozes het brandende braam
bos zag en de Israëlieten om
het gouden kalf dansten, gaan
grote dingen gebeuren. Als
het aan het Egyptische minis
terie voor toerisme ligt, zal op
de berg Sinaï een indrukwek
kend toeristencentrum verrij
zen. Op de Sinaï zouden vijf
honderd villa's, twee hotels,
een winkelcentrum, een
school en een ziekenhuis
moeten komen. Ook wordt
gedacht aan de aanleg van
een kabelbaan. Voor de klei
ne Grieks-Orthodoxe kloos
tergemeenschap aan de voet
van de berg vormen de toe
komstplannen een moderne
variant van de dans om het
gouden kalf. De monniken
willen geenszins dat de heilig
heid van de berg, die ook
door de profeet Mohammed
wordt erkend, aan toeristische
belangen wordt opgeofferd.
Conferentie rabbijnen wil
optreden EG tegen antisemitisme
BRUSSEL De Europese
Gemeenschap moet duidelijke
beslissingen nemen opdat ge
beurtenissen als die in het
Franse Carpentras overal in
de EG strafbaar worden ge
steld. Dat heeft Albert Guigui,
rabbijn van Brussel, gezegd na
afloop van een tweedaagse
conferentie van Europese jo
den in de Belgische hoofdstad.
Guigui reageerde daarmee op
de suggestie van de Neder
landse minister Hans van den
Broek om de herleving van
het antisemitisme te bespre
ken op de komende Europese
top, eind juni in Dublin.
De Britse opperrabbijn Jako-
bovits toonde zich na de bij
eenkomst in Brussel tevreden
ovér de enorme golf van soli
dariteit na de grafschendin-
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Zeist (Huls ter
Heide) G.H. Jansen, kand. te Gelder-
malsen.
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Kampen P.M. de Wit te
Bergentheim.
Baptisten gemeenten
Beroepen te Ede P.J. Prijt te Slttard
(part-time), wonende te Eindhoven
gen in Carpentras. „In tegen
stelling tot een halve eeuw
geleden, tijdens de opkomst
van het nazisme, is er nu een
onmiddellijke reactie van de
bevolking," aldus Jakobovitz
woensdag.
De conferentie van Europese
rabbijnen werd in 1957 opge
richt in Amsterdam en komt
om de twee jaar bijeen in een
Europese hoofdstad.
Universiteit wil
actie tegen
omstreden lector
LYON De universiteit van
Lyon heeft minister Jospin
van onderwijs gevraagd lector
Bernard Notin met ingang
van het komende studiejaar te
ontslaan. Notin ontkent het
bestaan van de gaskamers in
Nazi-Duitsland en heeft daar
enkele maanden geleden een
artikel over gepubliceerd.
Vooral de gaullistische burge
meester van Lyon, Michel
Noir, heeft zich kwaad ge
maakt over het artikel van
Notin. Noir is de zoon van een
naar de vernietigingskampen
gedeporteerde Franse verzets
strijder.
(Van onze correspondent
Aart Heering)
ROME Sinds een paar
weken zijn in Italië op te
levisie en in kranten re
gelmatig een reclamespot
en een advertentie te
zien, die temidden van
het publicitaire geschet
ter opvallen door hun
eenvoud en ingetogen
heid.
Het betreft een oproep van de
Italiaanse bisschoppen aan de
gelovigen om bij het invullen
van het belastingbiljet, een
handeling die iedere Italiaan
voor eind mei geacht wordt te
vervullen, 0,8 procent van
zijn belastbare inkomen aan
de katholieke kerk ter be
schikking te stellen voor reli
gieuze en charitatieve doel
einden.
Op het scherm en in de krant
zijn twee rieten korfjes afge
beeld, waarin respectievelijk
twee schriele visjes en een en
kel broodbolletje liggen. En
net als in de verhalen van de
wonderbaarlijke visvangst en
spijziging raken de korven
plotseling boordevol. Dat
heeft met een wonder niets te
makén, legt een vriendelijke
stem uit, maar met een juist
ingevulde inkomstenverkla
ring des te meer: „Een hand
tekening volstaat om de hulp
aan uw naaste te verveelvul-
digen."
De campagne van de bis
schoppen is een indirect ge
volg van het 1984 door de
toenmalige premier Bettino
Craxi en kardinaal Casaroli,
het hoofd van het pauselijk
kabinet, afgesloten concordaat
tussen Italië en het Vaticaan.
Daarmee werd in beginsel een
einde gemaakt aan de bevoor
rechte positie van het katholi
cisme, dat sinds het Pact van
Lateranen van 1929 staats
godsdienst was geweest. In
het nieuwe concordaat werd
vastgelegd, dat met ingang
van 1990 de staatsbijdrage van
8 van de inkomstenbelas
ting zou komen te vervallen.
Nu het zover is, blijkt dat ech
ter maar zeer ten dele het ge
val te zijn. Het is nu duidelijk
geworden dat de man die met
de uitwerking van het con
cordaat belast was, de toen
malige minister van Buiten
landse Zaken en tegenwoordi
ge premier Giulio Andreotti,
een meestbegunstigingspositie
voor de katholieke kerk heeft
ingebouwd. De bijdrage van
0,8 blijft namelijk verplicht,
maar de belastingbetaler kan
nu kiezen uit vier alternatie
ven: de staat, de katholieke
kerk, de zevende dag-adven
tisten en The Children of
God. De joodse gemeente en
de protestantse Waldenser
kerk komen op het lijstje niet
voor. Zij weigeren principieel
om overeenkomsten met de
staat aan te gaan, al blijven
vrijwillige bijdragen van hun
lidmaten wel aftrekbaar voor
de belasting. Maar andere
confessies, die wel mee wil
den delen, is dat geweigerd.
Dat geldt bijvoorbeeld voor de
Jehova's getuigen, die in Ita
lië 300 000 aanhangers tellen,
en wier fanatieke bekeringsij
ver de katholieke clerus een
doorn in het oog is.
De voornaamste verrassing is
evenwel dat wie geen voor
keur uitspreekt, toch een bij
drage levert aan de katholie
ke kerk. De biljetten waarop
geen keuze is gemaakt wor
den namelijk verdeeld tussen
de kerk en de staat, evenredig
aan de verdeling van de wel
ingevulde biljetten. De beide
andere confessies zijn van
deze verdeling uitgesloten. Er
is de bisschoppen dus veel aan
gelegen om de verdeelsleutel
zo gunstig mogelijk te maken.
Als praktiserende katholieken
wej kiezen en het de andere
burgers een zorg zal zijn of ze
door de hond of de kat wor
den gebeten, dan kan de kerk
nog steeds rekenen op weinig
minder dan 0,8 van de be
lastingopbrengst. Naar ver
wachting zal zij zo ruim een
miljard gulden incasseren.
Dat is beduidend meer dan de
kerk aan vrijwillige bijdragen
zou kunnen verwachten, en
voldoende om haar omvang
rijke apparaat in stand te hou
den. De manoeuvre van An
dreotti, die niet voor niets be
schouwd wordt als de voor
naamste paladijn van het Va
ticaan in de Italiaanse poli
tiek, heeft tot protesten geleid
van niet-katholieke politici.
Die zullen trouwens tot niets
leiden, omdat de regerings
partijen op het ogenblik geen
enkele behoefte hebben aan
een crisis.
or1
Philips gebaat bij koel bek
rengt
art
•rplee,
j lies al
brenj
De Philips-leiding heeft moeten ingrijpen na de drj
sche winstontwikkeling in het eerste kwartaal van di
President C.J. van der Klugt (al 40 jaar aan het bed rij rja ee
bonden) en dr. G. Lorenz, het lid van de raad van bi j
dat rechtstreeks verantwoordelijk is voor de computer
sie, zullen de multinational op korte termijn verlaten,
re maatregelen zijn in voorbereiding.
Vier
inric
deels
Anh
L Vol
Het verlies van het vertrouwen van de financiële weif
het ergste wat een onderneming kan overkomen, zo
Philips-topman Wisse Dekker vast. Hij maakte duideli
bij het besluit om het duo Van der Klugt/Lorenz den
te zenden niet de teleurstellende kwartaalcijfers zél
doorslaggevende aard zijn geweest. Dat hoort nu eenm«
de normale risico's van het ondernemerschap. Het feit
dat zij deze ontwikkeling niet hebben zien aankom
daarna te lang verborgen hebben gehouden, is het t\
noodlottig geworden.
Op 10 april schetste de heer Van der Klugt op de aai
houdersvergadering een uiterst zonnig beeld. Nog geen IEM
weken later bleek het tegendeel: de kwartaalwinst wait An
matisch teruggelopen, van 223 miljoen in het eerste kw zaal.,
van '89 naar nauwelijks zes miljoen gulden in dit jaa^Pra£
financiële wereld reageerde verbaasd, want hoe is het i >eur(
lijk dat de top van een multinational die wereldwiji a he
meer dan 300.000 mensen werk biedt, zo slecht geïnforiOÏ Vi
is over de gang van zaken in het bedrijf? Het snelle ing 2
van de Philips-top heeft er toe geleid dat de financieel-
cialisten weer enig vertrouwen hebben in de Eindho 1 het
reus. De Amsterdamse beurs reageerde al snel positief ie me
[oord
-p. '*-* van
UE vakbonden hebben nogal gereserveerd gereageerd[deree
wisselingen aan de top. Terecht, zij zijn bang dat de
stellende winstontwikkeling tot reorganisaties zal leid< enjsst
arbeidsplaatsen gaan kosten. De bonden hebben al late
ten dat zij zich tot het uiterste zullen verzetten teg<
dwongen ontslagen. De vakbonden verkeerden juist i
feestelijke stemming: zij waren er in de voorafgaande
in geslaagd een tweejarige collectieve arbeidsovereenl strak
af te sluiten met een stevige loonsverhoging: zeven pilt ha
verdeeld over twee jaar. Met een grote dosis scepsis zi
vakbonden nu de nabije toekomst tegemoet. Bij reorg
ties in het recente verleden zijn al vele arbeidsplaatsei
loren gegaan. Werknemers en vakorganisaties zijn ban{ Jers
paniekreacties.
De plotseling tegenvallende resultaten mogen niet
tot paniek-maatregelen. Dat zou pas echt rampzalige
gen kunnen hebben. De realiteit leert dat IBM/Philij
danks de moordende Japanse concurrentie, nog altijj
grootste elektronicabedrijf ter wereld is. Het beheer^/,
voorbeeld ruim dertig procent van de computermark
het gebied van technologie know-how is Philips nog
koploper. Doemdenken is derhalve ernstig misplaatst.
elke
tten.
die
lij no
ite. I
en
gstic
HAA.
ils zi
Brieven graag kort un duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezor
stukken te bekorten.
Supra-na tionaal
Op de topconferentie die eind
april in Dublin werd gehou
den, hebben de EG-landen de
intentie uitgesproken om op de
lange duur een politieke unie
te vormen. Ondanks de vaag
heid is deze intentieverkla
ring, alleeh al door het feit dat
ze werd afgelegd, een breuk
punt in onze en in de Europese
geschiedenis. Het betekent on
der meer dat Nederland zich
bereid heeft verklaard zijn
vier eeuwen oude soevereini
teit op steeds verdergaande
punten over te hevelen naar
een supra-nationale soeverei
niteit. Dit zou, als concreet
voorbeeld, kunnen betekenen
dat over enkele tièntallen ja
ren vanuit Brussel wordt be
keken of het lonend is miljar
den guldens te steken in onze
dijkversterking, terwijl bij
voorbeeld in Zuid-Europa een
rampzalige droogte moet wor
den bestreden waaraan het
Europees parlement liever het
belastinggeld besteedt. Gezien
deze en vele andere implica
ties, mag men van de Tweede
Kamer verwachten dat zij mi
nister Van den Broek en mi-
nister-president Lubbers hier
over duchtig aan de tand zou
voelen. Het tegendeel was
waar. Als een van de weinige
burgers op de publieke tribune
was ik er op 1 mei getuige van
dat de Tweede Kamer het de
bat over de intentieverklaring
liefst zo snel mogelijk wilde
beëindigen. Alleen door het
ingrijpen van GPV-afgevaar-
digde Middelkoop werd er,
omdat de kamerregels dit nu
eenmaal voorschreven, alsnog
ijk
pri
ndei
)ersc
besloten tot een tweedy
mijn van het debat, to
ongenoegen. Het is dan
kamerlid dat voorkwaï Pe.9
een van de belangrijks
batten van het Neder rach
parlement een farce wei [ter
De besluiten die door i
van Dublin nu op de rai
gezet, zijn te belangrijk®:
het algemeen belang
binnenkamertjes te w{?
behandeld. De Tweede 1
is aan dat algemeen
verplicht haar falen van
jl. in de toekomst alsnog ,*£u;
te zetten, want anders
voor Nederland, niet ïar r
politiek en cultureel, J e®'
vooral geografisch geei
komst meer zijn.
J.P. Tump,
DEN HAAG.
elope
drag
Tranen bij een
monument
Minister-president
onthulde op 12 mei jl. in
van minister d'Anconi
het
alger
icreté
lands
1 Bid d
ni loeste
monument voor burge Jrtne
logsslachtoffers in Rotted
Ook ik wenste daar aa
te zijn; verloor in de
beide benen. Een passenlj^.^
commodatie was niet a enjb£
zig. Telefonisch contact
nomen met de initiatief!
ster, de Stichting Burger
logsgetroffenen en de O
satrice, de Deelgemeente
lingen. Men had dit vei
c.q. men had er niet bij
staan! De tekst van het 4iemve
ment luidt: „Steen van d
joenen tranen". Van mij
tranen bijgekomen: over
nalatigheid.
A.C. van Bussel,
DEN HAAG.
Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers).
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden.
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon 070 - 3190 933.
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girotój^
per maand 24,85 per maand
per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f.
per jaar f. 284,50 per jaar f. 2
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijsw
070 - 3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 575 515
POSTBANK NV 663 050
ni
HAJ
te s'
itter
in ar
en
chen
in o
ïverj
lartij
tioge
1 gel
Roer
van
nd t
ur, c
n oj
MB;
tri is
■a IEEA1
2