m mm Jk heb de stijl geïmiteerd van foor mij bewonderde schrijvers" 3 eyim, i in de ader van de Muppets' m Henson overleden VPRO had voorzitter mogen houden TTE JONGSTRA GENOMINEERD VOOR AKO-LITERATUURPRIJS: .Stones kunnen bewijzen dat ock roll leeftijdsloos is" Explosieve Sammy Davis verwaarloosde gezondheid E* JM BaFis een aardige oefening PAG» JNST/RTV gaidócSotvui/nt DONDERDAG 17 MEI 1990 PAGINA 15 naragd' Freak ïevening griep gister :ert 1' in pvalleifci s winl was Gefi est hi (V YORK Jim Henson, de schepper van de Mup- is in de nacht van dinsdag op woensdag in New overleden. Hij overleed aan de gevolgen van een .je bacteriele infectie waarmee hij dinsdag was opge ien in een ziekenhuis. Hij was 53 jaar oud en vader vijf kinderen. Henson schiep in 1954 zijn wereldbe nde en geliefde poppen als Kermit de Kikker, miss ry en het Koekjesmonster. Deze figuren speelden een Idrol in televisieseries als Sesam Straat, de Muppet iv en in bioscoopfilms als 'De Muppets veroveren ïhattan' en de 'Muppet Film'. Zijn succes begon pas het eind van de jaren zestig toen de Amérikaanse te- iie begon met uitzendingen van Sesam Straat. Het •rikaanse amusementsconcern Walt Disney kocht la de rechten op de beroemde poppen voor een bedrag naar schatting tussen de 200 en 300 miljoen gulden. Muppet Show was, met ongeveer 235 miljoen kijkers 00 landen, de meeste bekeken televisieserie ooit. S oi)Mi Geen ochtend programma meer voor Catherine Keijl HILVERSUM Catherine Keijl verdwijnt eind deze maand uit het ochtendpro gramma van RTL Veronique en daarmee voorlopig van het scherm. Tot dan blijft ze de Ontbijtshow doen, daarna wordt dit programma vervan gen door de 'Nieuwsshow'. Ca therine Keijl vertelde per 1 juni uitgebreid met vakantie te gaan en na te denken over een nieuw programma. Jan de Hoop, Mare Jacobs en Victor Deconinck zullen gedrieën per 1 juni de nieuwe rubriek be- Jose Lefebre overleden CHARLEROI Jose Lefebre, de ar tistiek leider van het Belgische Ballet Royal de Wallonië, is na een langdu rige ziekte op 54-jarige leeftijd over leden. Lefebre nam de artistieke leiding van het Waalse balletgezelschap op zich in december 1980 met het voor nemen veel oorspronkelijk repertoire te brengen. Tot zijn grootste succes sen worden uitvoeringen van 'Carmi- na Burana', 'Le Sacre du Printemps' en 'Carmen' gerekend. De in 1936 in Cuba geboren Lefebre kreeg zijn dansopleiding in de jaren '50 in New York, waar hij onder anderen stu deerde bij Martha Graham. In 1959 kwam hij naar Europa, om in de ja ren '60 als danser furore te maken bij het Ballet van de Twintigste Eeuw van Maurice Bejart in Brussel. HILVERSUM De VPRO krijgt alsnog gelijk in de kwestie van de voorzittersbenoeming. In een bo demprocedure heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald dat de ledenraad in november vorig jaar juist heeft gehandeld door de toenmalige voorzitter S. Piersma voor de derde maal te benoemen. In een kort geding in februari had de rechter de omroep in het ongelijk gesteld. Het kort geding was aangespan nen door het district Limburg van de ledenraad, dat meende dat de statuten van de VPRO verbieden de voorzitter voor de derde achtereenvolgende maal te benoemen. De ledenraad meende dat dit wel mocht omdat tussen Piersma's laatste aftreden en zijn be noeming zes maanden waren verstreken. Overigens heeft Piersma er intussen al lang de brui aangege ven en heeft hij zich teruggetrokken als voorzitter van de VPRO. Binnenkort wordt de benoeming verwacht van een nieuwe voorzitter. Reclamebureau gaat imago AVRO oppoetsen HILVERSUM De AVRO heeft het reclamebureau McCann-Erickson uitge kozen om het imago van de omroep te verbeteren en nieuwe leden/abonnees binnen te brengen. In samenhang met een vernieuwde pro grammering wil de AVRO, die op het moment nogal achterblijft in de race om de kijkcijfers, proberen weer in de voor ste gelederen te komen. De omroep heeft een competitie uitge schreven tussen een aantal reclamebu reaus, waaraan behalve McCann-Erick son ook de bureaus FHV en Prad deel namen. Volgens de AVRO houden de voorstellen van het reclamebureau ver betering in van het imago van de om roep op korte, maar vooral ook op lange termijn. voudig :t zich n in d ng en 2en bef groots 2l goet gemen [inkt a rijfde ide ovi Eijk be jen c< axen, zijn nolten. teksten veeltjes doet iavoncj wordt in het jok'eenlstel Hote^ in Amster- /erksten winnaar bekend trum-c naakt van de AKO-li- edt he ïtuurprijs. Als een van grootste kanshebbers jrdt Atte Jongstra ge- Vielf' d l' met ziJn boek 'De rchologie van de Zwa ai eerder de G. J. Lub- huizenprijs voor het te debuut in de wacht rlogen nland :ht de ïrt me maar le werljepte iaat. H tag me Mol. STERDAM De belang- ook n ing voor zijn boek 'De i-aubad chologie van de Zwavel' jft. N( im voor Atte Jongstra ach- rout f toch nog onverwacht. :n datigstra, één van de genomi- ede gejrden voor de AKO-litera- ivolle afPrijs; ..Toen het boek eind g jaar uitkwam is het eerst erhalve maand stil ge- st. Ik begon me al wat zor- te maken en zei tegen de ever: zou het nu al dood Anderhalve maand later icheen er echter een rijtje ^besprekingen in verschil- |e bladen en die waren op na helemaal niet zo nega- Nu met die prijzen erbij 1 DER begint het opeens te lopen en ligt de hele eerste druk al in de winkel. Er komt zelfs een tweede druk. Dat is ver boven mijn verwachtingen. 'De Psy chologie van de Zwavel' is geen bestseller. Dat wist ik voor die tijd en het is mijn ei gen schuld. Dan had ik een boek moeten schrijven dat ge makkelijker te lezen is". In 'De Psychologie van de Zwavel' maakt Jongstra met name in de eerste verhalen ge bruik van de pastiche; een doopvele schrijvers opvallend of minder opvallend gehan teerde literaire stijlnabootsing. Het eerste verhaal 'Trage Zelf moord' over de laatste jaren van het leven van Multatuli is bij voorbeeld geschreven in de stijl van Jeroen Brouwers. Soms zijn zelfs hele hele cita ten afkomstig letterlijk over genomen uit Brouwers 'Zond vloed'. Naast werk van Brou wer maakt Jongstra ook ge bruik van werk van Gustave Flaubert, Harry Mulisch en August Strindberg. Gaande weg de bundel maakt Jongstra echter steeds minder gebruik van de pastiche en ontwikkelt hij een eigen stijl. ,,Ik heb eerst veel moeite ge had met het schrijven. Vooral door mijn studie (Jongstra stu deerde Nederlands met als hoofdrichting de literatuurge- chiedenis van de negentiende eeuw, red.) had ik mij een wat literair-historische stijl eigen gemaakt. Daarom heb ik de stijl geïmiteerd van schrijvers die ik bewonder of bewonderd heb. Voor Brouwers heb ik nu niet meer zoveel respect. Zijn manier van schrijven is mij te wollig. Mulisch bewonder ik bij voorbeeld vanwege zijn li teraire spel, een man die zich bewust is van het schrijven zelf. Ook Flaubert is iemand die wat met taal probeert te doen. Dat wil ik ook en door de stijl van deze-schrijvers te imiteren probeer ik bij mijzelf de literair-historische stijl er uit te slijten. Volgens mij is dat in mijn bundel ook geslaagd. Je ziet dat ik aan het eind van mijn boek een eigen stijl ont wikkeld heb. Het literair-his-* torische is er uit". Criticus Na de afronding van zijn stu die in 1980 begon Jongstra als literatuur-criticus bij het dag blad De Gooi en Eemlander. Sinds 1986 schrijft Jongstra kritieken voor het Parool en Vrij Nederland en is hij redac teur bij het literaire tijdschrijft 'Optima'. In 1985 verscheen zijn eerste boek 'De Multatuli- anen' een verhandeling over de Multatuli-verering in de negentiende eeuw. 'De Psy chologie van de Zwavel' is zijn literaire debuut. De in de bun del verzapelde verhalen wer den overigens eerst gepubli ceerd in 'Optima'. Daarnaast schreef hij nog een drietal luisterspelen voor de KRO-ra- dio. Jongstra werd geboren in het Friese Terwispel. Zijn band met dat plaatsje is sinds hij in Amsterdam woont sterk ver minderd. „Sinds ze mijn ge boortehuis hebben afgebroken heeft Terwispel voor mij afge daan. Ik heb het gevoel dat ze mijn wortels uit de grond ge scheurd hebben. In de dorps krant heb ik mij daar ook nog druk om gemaakt. Het enige wat de mensen uit het dorp dan zeggen is: „Och, daar heb je die jongen van Jongstra ook weer. Laat die zich maar mooi in Amsterdam met het kraken bezig houden. Als ik aan Ter wispel denk dan is dat voor mij een verloren zaak". Meer tijd Door het onverwachte succes van 'De Psychologie van de Zwavel' gaat Jongstra er van uit dat hij meer tijd krijgt voor het schrijven van boeken. „Het valt mij op dit moment echter nog niet mee, omdat ik veel drukte heb van die toe standen om die prijzen heen. Tussen de bedrijven door pro beer ik zo veel mogelijk aan mijn volgende boek te doen. Ik heb intussen al zeven hoofdstukken op papier en de stukken en brokken vliegen de lezers opnieuw om de ogen. Met elkaar moet het een boek worden met 140 hoofdstukjes, maar deze keer wel met veel verband. Het boek zal gaan over gespecialiseerd lezen. De hoofdpersoon besluit zich te richten op een onderwerp om dat hij er achter gekomen is dat hij toch niet alles wat er verschijnt kan lezen. Zijn ide aal is, dat hij op die manier veel zekerheid kan vinden. Aan het eind komt hij er ach ter, dat hij echter toch niet aan die idealen vast kan houden en dat alles toch weer anders Literatuur noemt Jongstra een reden en middel om te be staan. „Ik vrees dat ik mij graag wil laten horen. Boven dien geeft het afgedrukt zien van mijn stukken mij de in druk dat ik besta. Van onze fa milie is niet veel over. Ik kom uit een familie zonder overge bleven verleden. Dat heeft mij altijd gespeten. Ik vond dat Atte Jongstra. daar maar eens een eind aan moest komen. Ik ben ook een type dat alles bewaart. Verder is schrijven mijn hobby en dat geeft wel eens problemen om dat het mijn werk ook is. Ik ben eigenlijk altijd aan het werk". Nieuwe generatie Jongstra noemt zichzelf met schrijvers als M. Februari en Gijs IJlander (met het boek 'De Kapper' winnaar van de Anton Wachterprijs) een schrijver van de nieuwe gene ratie. Deze laat zich onder meer sterk beïnvloeden door de Enschedeese bedrijfsarts en schrijver Willem Brakman. „Dat is in ieder geval voor mij een belangrijke schrijver. Ach teraf constateer ik in mijn werk een zekere invloed van hem hoewel dat er argeloos in gekropen is. Brakman produ ceert in zijn verhalen prachti ge volzinnen en slingert de le zer steeds heen en weer. Alles wat je aan zekerheden hebt, daar sleutelt Brakman aan. Niets staat vast. Je moet steeds denken: ze zeggen dit wel, maar is het wel zo. De enige manier om staande te blijven is geloven in jezelf en mis schien in de moraal, maar ook die zal nu en dan bijgesteld moeten worden. Ik sta voor mijzelf dan ook in een heel in dividualistische positie. Na tuurlijk heeft iedereen een so FOTO: GERRIT SERNE ciale gemeenschap nodig, maar dan een gemeenschap bestaan de uit individuelen". Jongstra verwacht dat hij in de toekomst van het schrijven zal kunnen leven. „Ik heb een financiële bijdrage gekregen uit het Fonds voor de Lette ren. Met die prijs en de extra verkoop van de boeken hoop ik van het schrijven te kunnen leven". De enige ambitie die Jongstra nog zegt te hebben is: „veel boeken schrijven. Een roman schrijven en dan nog een en dan nog een.Hij verwacht dat zijn roman - „ik heb een titel maar die wil ik nog niet prijsgeven" - in het najaar van 1991 in de winkels zal liggen. SYBREN TERPSTRA CLUB VOORZITTER JAAP HOEKSMA PIRIT' velgen rprijs) (TTERDAM Zondag jak hij Ron Wood, het Igste lid van de Rolling pes, en gisteren mocht kennis maken met Bill pman, het oudste. Jaap. jeksma, voorzitter van. Nederlandse Rolling nes Fanclub, doet er lelijk achteloos over. wijl het toch het hoog- unt is uit zijn nu acht- carrière als voorzit- Eerder kwamen eksma en mede-be- urslid Peter Kramer t verder dan een twee itjes tellende brief van :k Jagger. Ook niet i, maar toch minder. iksma en Kramer kwamen dag op het idee een kijkje lemen in het Rotterdamse waar The Stones al Ier verbleven tijdens optre- s in Nederland. Het was een raak. „We zagen in de elbar Jane Rose en Tony de persoonlijke mana- in Mick Jagger en Keith tiards. Die herkende we een video-opname. We egen meteen of een ge ek met de groepsleden mo- jk was. Ze waren niet on twillend, maar noemden gesprek met Jagger of th Richards onmogelijk. Ron Wood of Bill Wyman misschien wel iets te rege- Jaap Hoeksma temidden van Stones-materiaal: „Je moet serieus genomen kunnen worden". FOTO: WILLEM MIERAS Wood hoefden ze niet lang jachten, die kwam die zon- iddag zelf binnenwande- „We hebben hem heel §§ÜUn gesproken, gewoon een babbel. Je gaat iemand in omgeving niet meteen irvallen met blocnote en ta- :order". ■an zag hij gistermiddag de presentatie van een 'k voor een uiterst select ge- chap. Het werd een geani- ;rd gesprek. Hoeksma: „Bill "ie archivaris van de groep. Rwist van ons bestaan, om- we ons fanclubblad 'Shat- ïd' altijd naar het Stones- itoor in Londen sturen. We, Iden er nooit iets over ge- f>rd, dus Was het nu leuk te Mserfc-tnemen dat het in ieder ge- •r. P aankomt. Dat hadden ze J1 eens eerder mogen laten «en. Maar het was een leuk R V -LPrek' Binnenkort gaan we D V- tinen lunchen. Hij vertelde pwens ook dat zijn biografie 37p The Stones af is en in ok- pr uitkomt. Dat is nieuws, want hij heeft er twaalf jaar aan gewerkt". Geen groupie Hoeksma, onderwijzer in Goes, ziet er niet uit als een fanclub voorzitter van de beste rock en roll-band ter wereld. Geen Stones-T-shirt, -buttons en - tas. „De gewone leden van de fanclub mogen er we zo blij lo pen, maar niet de voorzitter", vindt Hoeksma. „Ik hou er niet van om als een soort grou pie gezien te worden. Ik hou van de muziek van The Sto nes, van hun historie, en ik vind het leuk om, op niveau, over ze te schrijven in het clubblad. Je moet serieus kun nen worden genomen. En dan ga je dus niet posten bij de ar tiestenuitgang, of zoiets". Een fanclub bevindt zich in een „underdogpositie", vindt de voorzitter. Hij koestert die met zorg. „Als fanclub heb je toch makkelijker toegang. Je bent geen journalist, je wilt niets van ze, behalve even praten. Je bent niet zo bedrei gend voor de artiesten, een soort zielig clubje; dus denken ze: ach laten we die jongens ook maar eens een kans ge ven. Dat zie je nu ook bij The Stones. Al blijft het natuurlijk moeilijk". Hoeksma, die graag de journa listiek in wil, is vooral op zoek naar nieuwtjes en achter grondverhalen voor het club blad. En met succes, mede dankzij de hand- en spandien sten van Chris Jagger, de broer van Mick. „Ik heb hem twee jaar geleden geïnter viewd. Nu levert hij ons ver halen. Zo hadden we laatst van hem een 'backstage-ver haal' over de Amerikaanse toernee, dat een maand later pas verscheen in Rolling Sto ne. Dat is dan toch leuk". Kaarten Chris Jagger hielp hem ook met het verkrijgen van elf honderd kaarten voor de fan clubleden. Concert-organisator Mojo had die kaarten al toege zegd, maar moest daarop te rugkomen toen er bezwaren kwamen van het Canadese im presariaat die de wereldtoer- nee regelt. Toen kon Hoeksma gebruik maken van de relaties die hij in de loop der jaren heeft opgebouwd. Telefoontjes met Chris Jagger, platenmaat schappij CBS en het Neder landse Stones-kantoor Promo- tone leidden alsnog tot toezen ding van de kaarten. Nederland is, weet Hoeksma zeker, heel erg geliefd bij The Stones. „Nederlanders zijn niet opdringerig. Ga maar kijken bij het Hilton, geen kip te zien. Dat vinden ze wel leuk. Bill maakte nog het grapje dat Mick zich daarom hier ook al tijd verveelt. Nederland is be langrijk voor ze, omdat hier hun kantoren zijn gevestigd die hun auteursrechten rege len. Ze zijn hier ook veel va ker dan men denkt. Het Ne derlands publiek is heel en thousiast. Kijk maar naar Duitsland en Frankrijk, daar verkopen de concerten voor geen meter". Veranderd Hoeksma vindt het grappig dat de houding van de pers ten op zichte van de Stones is veran derd. Werd eerst steeds geroe pen dat elke tournee de laatste is, nu is de vraag: halen de Stones het jaar 2000? „Het be sef dat de groep altijd door zal gaan begint langzaam maar ze ker door te dringen. De Stones zijn de eerste groèp die kun nen bewijzen dat rock en roll niet van leeftijd afhankelijk is. Dat net als in de blues, waar hoogbejaarde mensen als B.B. King en John Lee Hooker de sterren van de hemel spelen, ook rock en roll altijd kan worden gespeeld. Als je de show van de Stones ziet, dan zie je wel vijf oudere heren, maar ze hebben nog steeds dat sprankje in de ogen. Dat is wat telt, niet hun leeftijd. Het is geen sleur, ze leven voor de muziek". Voor Hoeksma breken enkele drukke weken aan. Hij be zoekt alle concerten in Neder land, maar reist ook nog naar Keulen, Parijs en Londen. En heel misschien lukt het hem dan toch nog alle heren zelf te spreken. KOOS VAN WEES LOS ANGELES De gis teren aan keelkanker overleden Sammy Davis jr. bereikte in de Ameri kaanse showbusiness de top dankzij zijn explosieve talent en zijn enorme energie. De zanger/dan ser/acteur, die 64 jaar is geworden, werkte zich op tot veelvoudig miljonair maar verwaarloosde zijn gezondheid. In 1971 zakte hij tijdens een voorstelling in Las Vegas in elkaar. Een jaar tevoren was hij op een toneel in Seattle ook al van vermoeidheid ingestort. Artsen raadden hem ten sterk ste aan minder te gaan drin ken en waarschuwden hem dat hij geen drie jaar meer te leven had als hij niet onmid dellijk rust nam. De kleine artiest - hij mat 1.68 meter en woog maar 57 kilo gram - heeft een groot aantal moeilijkheden moeten over winnen om een van de bestbe taalden in zijn vak te worden. Hij was neger, miste een oog, beleed het joodse geloof en moest al zingen voor de kost toen hij drie jaar was. Sammy Davis ging over tot het joodse geloof na een auto ongeluk, dat hem het licht in een oog kostte. Later zei hij gekscherend dat het een grote handicap is „een joodse neger met één oog" te zijn. Bij een bezoek aan Israël in 1969 ont moette hij de Israëlische mi nister van defensie Moshe Dayan, die in de Tweede We reldoorlog een oog had verlo ren. „We hebben een gesprek onder twee ogen gehad", aldus Davis. Sammy Davis werd 8 decem ber 1925 in New York gebo ren. Zijn ouders, Sam en Elvi ra Davis, waren variété-arties ten. Zij gaven hun zoontje een rol in hun voorstelling toen hij drie jaar was. Op 5-jarige leef tijd was hij al in vijftig steden in tien Amerikaanse staten op getreden. Toen hij zeven was, speelde hij voor het eerst in een film. Inkomsten Na de oorlog stegen de inkom sten van het gezin Davis snel. Sammy werd in Hollywood bekend als een jongeman die het er goed van nam. Zijn kwaliteiten als zanger en dan ser - en niet in het minst zijn goedgevulde portefeuille - ver zekerden hem van het gezel schap van veel sterretjes. In november 1954 gebeurde het ongeluk dat zijn leven ver anderde. Op weg van Las Ve- - r Sammy Davis in karakteristieke pose tijdens een van zijn laatste optredens. FOTO: EPA gas naar Hollywood kreeg hij een auto-ongeluk. Hij brak zijn neus en zijn linkeroog moest worden verwijderd. „Dat on geluk was nodig om mij tot in keer te brengen", zei hij na derhand. Hij besloot het joodse geloof aan te nemen en voelde zich daardoor gesterkt. Drie weken na het ongeluk verscheen hij met een ooglap voor in een nachtclub in Hollywood en kreeg een staande ovatie. In 1960 trouwde hij met de knappe, blonde Zweedse actri ce Mai Britt zonder zich te sto ren aan de demonstraties te gen deze inter-raciale verbin tenis. Het huwelijk hield acht jaar stand. De twee kregen een dochter en adopteerden twee jongens. In 1970, twee jaar na de scheiding, trouwde Davis de negerdanseres Altavisa Gore. Hij was toen 44 jaar en zij 20 jaar. Aan de twee huwe lijken was een korte echtver bintenis met de zwarte actrice Loray White voorafgegaan. Een van Davis' grootste artis tieke successen was de musi calversie van het toneelstuk „Golden Boy" van Clifford Odet, dat handelt over een bokser die violist wil worden. Sammy speelde met zoveel vuur een boksscène dat hij een keer knock-out ging tijdens een opvoering. Vrouwen Hij was dol op fotograferen en legde bij voorkeur vrouwen vast op de gevoelige plaat. „Sammy leeft op als nij in ge zelschap van meisjes is", ver telde een van zijn medewer kers. „Als hij met mannen in gesprek is, kun je hem in de rede valleq, maar dat moet je niet proberen als hij met meis jes praat". De moord op Robert Kennedy in juni 1968 greep hem zo aan dat hij een voorstelling van „Golden Boy" afgelastte. Enkele maanden later kreeg hij last van zijn keel. Hij liet zich in een ziekenhuis in Chi cago onderzoeken. Hij kreeg te horen dat hij na een operatie een half jaar niet zou kunnen zingen. Daarom wees hij de operatie van de hand: „Als ik niet meer mag zingen, heb ik geen keus. Ik wil niet dat er iemand aan mijn keel komt". Toneelgroep Amsterdam/Het Con cern: „Bal". Vormgeving: Sam Bo- gaerts. Carin Eilers, Paul Gallia, Frits Humme, Boy Raaymakers. Alt saxofoon: Mike Zinzen. Met o.a. Joop Admiraal, Pauline Daniels, An gela Linssen. LAK-theater Leiden, woensdag 16 mei, 17 mei, Cadance Festival in het Korzo Theater op 23 mei. „Bal" heeft weinig met het WK te maken, maar des te meer met dansen en feest. De titel vani het samenwerkings verband tussen Toneelgroep Amsterdam en Het Concern lijkt rechtstreeks afkomstig van Ettore Scola's film „Le bal", de voorstelling heeft er iets van weg, maar is toch an ders. Behalve een foto van alt-saxo fonist Mike Zinzen bevat het programma een gedicht van James Purdy, „Ball", en een briefkaart van Ensors „Carna val in Vlaanderen". Teksten van uit Piet Vroons modieuze boekje „Tranen van de kroko dil" vertellen over analoge en digitale communicatie; digitaal is ja zeggen, analoog is vervol gens nee doen. Waar „Bal" nog het meest van weg heeft, is een nascholings cursus voor stramme acteurs en actrices. Je nodigt wat ge- willigen uit om te repeteren met dansgroep Het Concern en zie, het is verkoopbaar aan di verse kleine theaters. Met een leuke entourage van Paul Gal lis, wat spiegels en een uitge breide garderobe voor veel verkleedpartijen, en muziek van discjockey Sam Bogaerts wordt het toch nog leuk. Sam Bogaerts loopt gedurende de voorstelling wat rond, knikt goedkeurend en ziet hoe de elf op de dansvloer zich uit leven. In of uit het uniform, ballroom- of jive-dansend be wegen de spelers zich op de meest bizarre wijze, zoals een observator op een gemiddeld feestje dat zou kunnen waar nemen. Kozakkendans of solo worsteling, paardrijdans op „Rawhide" en Wienerwals op Strauss, het is een bont geheel. In expressie wint Het Concern het met straatlengten. Pauline Daniels is triest clownesk, Ar nold Goores een macho in tra vestie en Angela Linssen en Patrice Kennedy munten uit in individuele uitdrukking. Jammer dat chaos eigenlijk de enige noemer is, waar ieder een onder valt. Een kort en semble ontbreekt, een aardige oefening is het, maar niet meer. PETER SNEL I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15