Dichte kerk is een sektarische kerk
Ceictae (Sotncut
1
brieven van lezen
kerk
wereld
beroepingen
Oostenrijkse bisschoppen over werkklimaat
boekwijzer
Mariënburgvereniging
over zin van bestaan
Yrijgemaakten als
eersten akkoord met
nieuwe bijbelvertaling
Helmerhoek houdt weer
eucharistieveringen
ra
)c
mjr £eidóe0ou/to/ni
1
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeidaeSowumt
WOENSDAG 16 MEI 1990 PAGINiT^
ANGLICAANSE KERK BESLUIT TOT VROUWELIJKE PRIESTERS
DUBLIN Met een meerderheid van 69 procent van de gees
telijke leden en van 80 procent van de leken-leden heeft de
generale synode van de Anglicaanse Kerk van Ierland dinsdag
het principe aanvaard dat vrouwen tot priester en bisschop
kunnen worden benoemd.
Donderdag wordt de definitieve stemming gehouden, maar het
is vrijwel zeker dat deze geen verandering meer zal brengen.
Een voorstel om de wijding tot bisschop uit te sluiten werd ver
worpen met een meerderheid van respectievelijk 88 en 91 pro
cent.
De Ierse Anglikaanse kerk telt 410.000 leden, verspreid over de
republiek Ierland en het door Groot-Brittannie bestuurde
Noord-Ierland.
In een kwart van de 27 landen waar de Anglikaanse kerk is
vertegenwoordigd zijn al ongeveer 1.000 vrouwelijke priesters
in functie; de meesten van hen in de Verenigde Staten, Canada
en Nieuw-Zeeland. In Engeland, waar de Anglikaanse kerk
het sterkst is vertegenwoordigd, hebben de Anglikaanse leiders
tot dusver geweigerd vrouwen tot priester te wijden. Hetzelfde
geldt voor Schotland en Wales.
Het besluit van de hoge Ierse Anglikaanse geestelijkheid staat
in scherp contrast tot de opvattingen van hun rooms-katholie-
ke collega's. De katholieke geloofsgemeenschap in Ierland be
hoort tot de meest traditionele ter wereld en de Ierse bisschop
pen zijn fervente tegenstanders van vrouwelijke priesters.
Inzicht hebben is meer
waard dan een sterke
arm
T>T>
ROTTERDAM Een
grote-stadskerk die al
leen haar deuren openzet
voor de eigen gemeente
leden, is een sektarische
kerk. De vluchteling, de
vreemdeling, de aidspa-
tiënt en niet te vergeten
de kunstenaar moeten er
welkom zijn.
„De kerk heeft eerst de ar
men er uit gegooid en daarna
de kunstenaars", aldus Do
nald Reeves, predikant in de
St. Jameskerk in hartje Lon
den, dinsdag op het interna
tionale congres 'Church in the
City' te Rotterdam. Net als de
armen kunnen de dichter, de
schilder en de componist
christenen de weg naar het
paradijs wijzen, aldus Reeves.
De kerk in de wereldstad
moet volgens hem een plaats
van gastvrijheid, viering en
protest zijn. Een plek van ver
zet tegen de verderflijke kapi
talistische geest die in de na
bijgelegen winkelcentra rond
waart. Deze gigantische cen
tra zijn „de nieuwe kerken",
vindt de predikant.
Een kerk die zich zo opstelt,
zoals Reeves' eigen kerk aan
het Piccadilly Circus, wordt
in Engeland door „mevrouw
Thatcher en haar vrienden"
als „gevaarlijke vijfde kolon-
ne" beschouwd, maar Reeves
troostte zich met de gedachte
De Laureriskerk open voor de samenleving
dat de premier „niet lang
meer in ons midden zal zijn".
Ook de institutionele kerken
bekijken dit soort broeihaar-
den echter met grote arg
waan. „De Anglicaanse Kerk
is tegen elke verandering. Ze
wordt boos als je iets voor het
koninkrijk wilt doen".
Het driedaagse congres is ge
organiseerd door het Rotter
damse oecumenisch Laurens-
beraad, in samenwerking met
de partnergemeenten in Dres
den en Coventry.
Het beraad heeft al vele jaren
contact met deze steden, die
net als Rotterdam in de Twee
de Wereldoorlog zijn gebom
bardeerd. Zo wordt er weke
lijks op vrijdagmiddag gelijk
tijdig een gebed voor vrede en
verzoening gehouden in de
drie steden.
Ds. Anton Lamping, predi
kant van de Rotterdamse
Laurenskerk en voorzitter
van het Laurensberaad, vindt
dat de kerk in de grote stad
zich vooral moet richten op
mensen die in het centrum
werken of er congressen en
vergaderingen bezoekèn. Te
vens moet zij oog hebben voor
de binnenwandelende toerist
en de afgedwaalde gelovige
die uit nostalgische overwe
gingen (omdat zijn ouders er
getrouwd zijn of hij er zelf ge
doopt is) nog eens een bezoek
brengt.
Ondanks de voortschrijdende
ontkerkelijking heeft de kerk
nog enig krediet bij de men
sen, aldus Lamping. Dat blijkt
bijvoorbeeld uit de druk be
zochte kerstnachtdiensten en
de vele anonieme pastorale
gesprekken die worden ge
voerd met mensen die op een
doordeweekse dag de grote
stadskerk zijn binnengelopen.
De kerk moet zuinig zijn op
deze „restanten van een chris
telijke cultuur".
Zij moet levend houden wat
ook in het hart van de we
reldstad niet verloren mag
gaan, zoals de liturgische vie
ring en de verkondiging van
het Evangelie. De stadskerk
moet bovendien een „tegen
cultuur" vormen en dus die
waarden belichten die in de
geseculariseerde 'city' geheel
op de achtergrond zijn ge
raakt. Lamping denkt daarbij
bijvoorbeeld aan het stimule
ren van een christelijke le
vensstijl.
De kerk mag pas zeggen dat
de grote stad haar irrelevant
vindt, als zij al haar activiteit
en creativiteit heeft aange
wend om het tegendeel te be
reiken. Lamping is gezien de
grote belangstelling voor al
lerlei evenementen in zijn
kerk geenszins pessimistisch.
Hij ziet vooral een taak weg
gelegd voor de kerk als stilte
centrum, als kerkelijk/Infor
matiecentrum en als ontmoe
tingsplaats voor de verschil
lende culturen en godsdien
sten die in de stad vertegen
woordigd zijn.
Volgens 'superintendent'
Christof Ziemer van de
Kreuzkirche in Dresden moet
de stadskerk zich niet in eer
ste instantie richten op toeris
ten en de gewone gemeentele
den, maar op de 'normale' in
woners van de stad. Zij moet
volop deelnemen aan het
stadse leven en de conflicten
die daarin spelen geenszins
uit de weg gaan.
Net als de Kreuzkirche, die
sinds het begin van de jaren
tachtig haar deuren openzette
voor allerlei dissidente groe
peringen in de DDR-samenle-
ving, gaat de ideale grote
stadskerk ervan uit dat het
christelijk geloof niet alleen
persoonlijke, -maar ook maat
schappelijke en politieke con
sequenties heeft. Zij staat
open voor iedereen, wordt
door „de basis" gesteund en is
vanzelfsprekend oecume-
'Lessen over Sjoa
hebben alleen zin
in bredere
context'
AMSTERDAM Lessen
over de Sjoa, de door de nazi's
georganiseerde vernietiging
van de joden, hebben alleen
zin in een brede educatieve
context. Zij moeten gaan over
vooroordeel en discriminatie
enerzijds en menselijkheid
anderzijds. Anders werken
die lessen averechts.
Dit betoogde dr. I.B.H. Abram
in de rede 'Rassewaan en ras-
sehaat. Lessen uit en over de
Sjoa', waarmee hij dinsdag
aan de Universiteit van Am
sterdam het ambt aanvaardde
van bijzonder hoogleraar in
de educatie van en na de Sjoa.
Deze leerstoel is ingesteld
door de B. Folkertsma Stich
ting voor Talmudica en de
stichting Centrum voor On
derwijsonderzoek. Abram is
werkzaam bij het Algemeen
Pedagogisch Studiecentrum te
Amsterdam.
Bespreken van menselijke
wreedheid activeert niet zel
den nieuwe menselijke
wreedheid. Daarom moet er
aandacht zijn voor kleine
wreedheid zodat niet de Holo
caust de maat van alle kwaad
wordt. Ook moet er aandacht
zijn voor de kracht tot naden
ken en niet meedoen, over
het je kunnen verplaatsen in
mensen die anders denken of
doen, over zelfbeheersing en
verdraagzaamheid, over
vriendelijkheid, opgewekt
heid en hulpvaardigheid.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Benningbroek-Sijbekar-
spel-Nibbixwoud en Wognum E.
Koster, kandidaat te Utrecht; te Bos
koop A.C. Kortleve te Ede; te Val
burg en Homoet (part-time) J. Kot,
Breukelman, eervol ontheven predi
kant te Zaandam. Aangenomen naar
Babylonienbroek J. de Wit, kand. te
Elburg. Bedankt voor Nieuw Stads
kanaal D.M. van de Linde te Hattem.
Beroepen te Purmerland en Den lip
(part-time) G.H.H. Notermans, kand.
te Westeremden, die dit beroep
heeft aangenomen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Dordrecht drs. A.S.J.
Smilde te Rotterdam; te Winsum-
Obergum drs.L.A.J. Wolthuis te
Monster; te Leek mw.drs.D. Boers-
ma te Raalte, die dit beroep heeft
aangenomen. Benoemd door de Ge
nerale Synode tot pred. in algemene
laatstelijk verbonden aan het Chr.
Studiecentrum te Rawalpindi (Pakis
tan), wonende te Kamerik.
Aangenomen
de benoeming door Deputaten voor
de geestelijke verzorging
Koopvaardij tot koopvaardijpredl-
kant te Curaao drs.B. van
Dijken, pred. van de Ned. Gemeente
te Luxemburg, verbonden aan de
kerk van Rotterdam
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen te Hoofddorp en te Mid-
delharnis i.c.m. Bergen op Zoom
drs.J.B. de Rijke, kand. te Duiven.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Beroepen te Culemborg M. Vlletstra
te Zeist.
Nederlandse Gereformeerde Ker-
Aangenomen naar Deventer I.c.m.
Langeslag G.J. Lakerveld te Haren
(Gr).
Vrije Evangelische Gemeenten
Beroepen te Franeker J. van de
Geer, kand. te Utrecht.
WENEN De Oostenrijkse
rk bisschoppen zijn bezorgd
over de „teleurstelling en ver
bittering" van vele werkne
mers over de werkomstandig
heden. Medezeggenschap is
volgens de bisschoppen „een
onontbeerlijke voorwaarde
voor een sociaal geleid be
drijf" geworden. Zij delen de
teleurstelling van vele Oos
tenrijkers dat „de sociale
vormgeving van arbeid en
economie vaak achterblijft bij
de technisch-economische
vooruitgang".
De bisschoppen schrijven dit
in een brief over de economie
die dinsdag is gepubliceerd,
de dag waarop het 99 jaar ge
leden is dat paus Leo XIII Re-
rum novarum, de eerste socia
le encycliek van de RK Kerk,
het licht deed zien. De brief is
na een bezinningsproces van
ruim anderhalf jaar tot stand
gekomen. Op de ontwerptekst
kwamen meer dan 2.000
schriftelijke reacties van ker
kelijke en niet-kerkelijke or
ganisaties binnen.
De bisschoppen pleiten voor
een rechtvaardige economie
die zich niet richt op onbe
perkte groei, maar in de dage
lijkse levensbehoeften voor
ziet met goedkope en goede
goederen en diensten. Zij roe
pen ertoe op de werkloosheid
nog sterker te bestrijden en
eisen meer medezeggenschap
voor de werknemers, recht
vaardige lonen en meer kan
sen voor werknemers om een
aandeel in hun bedrijf te ver
werven. Voorts willen de bis
schoppen dat strikt de hand
wordt gehouden aan de zon
dagsrust en dat de gezinnen
meer financiële mogelijkhe
den krijgen. Zij pleiten voor
bescherming van het leven en
keren zich tegen de milieu
verontreiniging.
De bisschoppen gaan ook in
op het actuele probleem van
vluchtelingen en immigran
ten. Hoewel individuele ka
tholieken en parochies hen op
voorbeeldige wijze helpen,
zijn er ook „betreurenswaar
dige gebeurtenissen en on
christelijke vooroordelen"
waar te nemen. De samenle
ving moet zich nog veel meer
inspannen om de vooroorde
len tegen buitenlanders op te
heffen en ervoor zorgen, dat
het ze niet alleen economisch
goed gaat, maar dat ze zich
ook in hun nieuwe land thuis
voelen. Het is onaanvaard
baar, dat vluchtelingen en im
migranten „in een getto wor
den afgezonderd", aldus de
bisschoppen van Oostenrijk.
Gids voor bijbelse
namen
Wie weet precies wie Melchi-
zedek was? Of Methusalem?
Er is nu een handig boekje
om op zulke vragen een 'bij
bels antwoord' te geven: 'Pris
ma van de bijbelse persoons
namen', samengesteld door
Rob van Riet.
Het boekje bevat alle per
soonsnamen die in de bijbel
en in de apocriefe boeken
voorkomen. Bij bekende en/
of belangrijke namen wordt
'het verhaal' verteld en wor
den verwijzingen gegeven
naar het voorkomen van de
betreffende persoon in de
kunst. Een aardig boekje voor
niet al te bijbelvaste geïnte
resseerden. Het werd uitgege
ven bij Prisma en kost 14,90.
Afscheid van het
leven
De Amsterdamse internist
prof. dr. C. van der Meer
heeft veel gezegd en geschre
ven over de problematiek van
het levenseinde. Op spreek
beurten, in artikelen en in
boeken heeft hij geprobeerd
op authentieke wijze aandacht
te vragen voor onder meer de
vragen rond euthanasie. Het
indrukwekkende van die bij
dragen is dat Van der Meer
als medicus tegelijkertijd de
gelovige der Meer is die hoge
eisen stelt aan zichzelf als
mens.
Een deel van de artikelen die
Van der Meer in de loop der
tijd schreef is gebundeld in
een boek: 'Afscheid van het
leven'. Hierin een kort over
zicht van 'twintig jaar denken
over sterven en dood'. Het
boek is om diverse redenen
zeer de moeite waard, ook
voor wie de consequenties die
Van der Meer niet acceptabel
zijn. Misschien wel juist voor
diegene, want ze krijgen het
bij wijze van spreken 'zwaar
ter verduren' door de intensi
teit van het betoog.
Uitgave Kok, prijs 24,90.
Israël in Openbaring
De vrijgemaakt-gereformeer-
de theoloog H.R. van de
Kamp heeft een promotie-on
derzoek verricht naar de
'plaats van het joodse volk in
het toekomstbeeld van de
Openbaring aan Johannes'. In
zijn dissertatie bestrijdt Van
de Kamp de opvattingen van
auteurs als Hal Lindsay, Ou-
weneel, Verwey en vele ande
ren, die in het bijbelboek spe
cifieke aandacht zien voor het
joodse volk en tot vastomlijm
de opvattingen komen om
trent de toekomst.
Het boek, met een uitgebreide
schets van de leer van het
chiliasme (duizendjarig rijk)
en zijn vertakkingen heeft als
titel: 'Israël in openbaring' en
is uitgegeven bij Kok, Kam
pen. Prijs 59,50.
Vaticaan en Roemenié
herstellen
betrekkingen
VATICAANSTAD Het Va
ticaan en Roemenie hebben
dinsdag dë diplomatieke be
trekkingen hersteld.
Hiermee heeft de Heilige
Stoel de officiële banden her
steld met alle landen die de
relaties hadden verbroken na
dat de communisten na de
Tweede Wereldoorlog in
Oost-Europa aan de macht
kwamen.
Met Polen, waar paus Johan
nes Paulus II geboren is, wer
den de betrekkingen in juni
hersteld. Hongarije volgde in
februari en Tsjechoslowakije
in april.
DEN HAAG Bij zingeving aan hun leven vinden katholie
ken een sterke ondersteuning in hun geloof, zij het dat zij
soms behoefte hebben om zich los te maken van „waarheden"
die hun van bovenaf zijn opgelegd en niet werkelijk tot het
hart doordringen.
Dit werd onlangs gesteld op de laatste vergadering van de
progressieve Mariënburgvereniging van de afdeling Den
Haag waar de brochre over de zin van het bestaan aan de
orde werd gesteld. De ware zin van het bestaan vind je, aldus
een der conclusies, door je functie in de samenleving te zien
met gelovige, bijbelse ogen. De medemens door wie Jezus je
aankijkt, de medemens die een appel op je doet. een dergel-
kijke zingeving, zo werd geconcludeerd, kan je niet worden
aangepraat. Deze bloeit op vanuit de ervaring die je opdoet in
je eigen leven, aldus Mariënburg.
Dissidente
Stallings niet
oud-katholiek
gewijd
DEN HAj^G De zwarte Ame
rikaanse dissidente priester
Stallings die zondag bisschop
is gewijd heeft niets te maken
met de Oud-Katholieke Kerk,
zoals aanvankelijk werd be
richt. De genoemde 'aartsbis
schop' die de wijding heeft
verricht wordt door de Oud
katholieken gerekend tot de
'episcopi vagantes' gerekend,
zo meldt secretaris E.M.P.P.
Verhey van de Oud-Katholie
ke Kerk van Nederland, 'per
sonen die zich een titel aan
meten en een niet erkende
wijding ergens opgedaan heb
ben'. „Helaas hebben zij nogal
eens de gewoonte om zich
'oud-katholiek' te noemen",
aldus Verhey. De Oud-Katho
lieke Kerken onderhouden
geen enkele relatie met de in
het verband van Stallings ge
noemde 'aartsbisschop'
schrijft Verhey.
LEEUWARDEN De Gere
formeerde Kerken (vrijge
maakt) hebben als eerste kerk
in Nederland positief gerea
geerd op een verzoek van het
Nederlands Bijbelgenootschap
(NBG) groen licht te geven
voor de ontwikkeling van een
nieuwe kerkbijbel. Het NBG
streeft ernaar deze 'vertaling
2000' in het jaar 2001 gereed
te hebben. In dat jaar lopen
de auteursrechten van de te
vervangen vertaling van 1951
af.
De vrijgemaakt-gereformeer-
de synode in Leeuwarden be
handelde gisteren een brief
van het NBG over een nieuw
te ontwikkelen kerkbijbel.
Deze brief is eind april ver
zonden naar alle protestantse
kerken die op dit moment ge
bruik maken van de NBG-
vertaling van 1951.
Kerken die de Statenverta
ling verkiezen boven deze
'nieuwe vertaling' hebben
geen bericht gekregen, even
min als de Rooms-Katholieke
Kerk. Die laatste zal door de
Katholieke Bijbelstichting op
de hoogte worden gebracht
over het voornemen van het
NBG. Kerken in België krij
gen tevens via andere kana
len bericht.
Het NBG zegt in de brief van
mening te zijn dat voor het
kerkelijk leven van na 2000
niet met de nu beschikbare
vertaling(en) volstaan kan
worden. Het van de jaren '30
daterende taalgebruik van de
'51-vertaling is verouderd.
Bovendien is sinds de invoe
ring ervan het nodige aan
voorheen onbekende structu
ren en stijlvormen ontdekt.
Een revisie van '51 acht het
NBG een "hachelijke onder
neming", aangezien hier wel
een heel grondige aanpak
voor nodig is. Daarom heeft
het NBG besloten de haal
baarheid van een nieuwe bij
belvertaling voor kerkelijk
gebruik verder te laten on
derzoeken. Het legt de kerken
de vraag voor of ze zich kun
nen herkennen in het voorne
men van het bijbelgenoot-
ENSCHEDE De
rooms-katholieke eucha
ristievieringen in de
nieuwbouwwijk Helmer
hoek te Enschede worden'
onder verantwoordelijk^-
heid van de parochie
Verrijzenis des Heren
hervat.
Dit heeft de vice-voorzitter
van het parochiebestuur,
J.H.J. Peeters Weem, beves
tigd. In de 'sub-wijk' Helmer
hoek van deze parochie hield
de oecumenische geloofsge
meenschap Helmerhoek tot
eind vorig jaar gezamenlijke
avondmaals- en eucharistie
vieringen.
Daar kwam een einde aan na
dat hulpbisschop De Kok van
het aartsbisdom Utrecht de
parochie had laten weten dat
eucharistievieringen waaraan
protestanten deelnemen, in
strijd met het kerkelijk wet
boek zijn. De rk pastor van
Helmerhoek, A.J.M. Konter,
diende daarop zijn ontslag in.
De oecumenische geloofsge
meenschap besloot met
avondmaalsdiensten door te
gaan maar in plaats van
eucharistievieringen woord
diensten te houden.
Met het hervatten van de
eucharistievieringen gaat het
volgens Peeters Weem niet
om open communie („daar is
mij niets van bekend"),
mmaar, zo voegt hij eraan toe,
„ik ga niet bij de deur staan
om te kijken of er ook anders
denkenden binnenkomen.
Dat doet de paus ook niet. Hij
heeft zelf de hostie uitgereikt
aan Roger Schütz, het hoofd
van de protestantse gemeen
schap Taizé, zoals ik op de tv
heb gezien."
Het parochiebestuur wil met
het. besluit bevorderen dat
rooms-katholieken zondags
een eucharistieviering kun
nen bijwonen. Dit is „in over
eenstemming met wat kardi
naal Simonis ons heeft laten
weten, namelijk dat er in gro
te parochies steunpunten
moeten zijn om er eucharistie
vieringen te houden."
Hoe vaak de diensten in Hel
merhoek worden gehouden, is
volgens Peeters Weem niet te
zeggen. „Dat hangt helemaal
af van de beschikbaarheid
pastoors en die zijn dun ge
zaaid."
Vorige maand kondigde de
hervormde predikant van de
oecumenische geloofsgemeen
schap, ds. J.A. Kanis, het ein
de van de oecumenische dien
sten aan. Voortaan zouden er
weer gescheiden diensten
worden gehouden.
Namens het aartsbisdom zei
mgr. De Kok dat er geen
commentaar op deze zaak
wordt gegeven zolang er geen
directe informatie van de pa
rochie zelf is ontvangen.
ioe
E
Steels overleg over Schenge
in een
enlanc
ijnistei
Jbare f<
■ms st<
VOORDAT het kabinet de handtekening van Nederig
plaatst onder het Akkoord van Schengen was er vand "j
voor de Tweede Kamer eerst nog de gelegenheid zich w 'pRO
eens uit te spreken over de voorlopige verdragstekst. Ten ter vai
op het moment dat we dit schrijven het overleg nog vo; en in
duurt, ziet het er niet naar uit dat het tot een definitief afl
zen van het Akkoord zal komen. Dit ondanks de kritis
noten die vooral D66 en PvdA vandaag bij het concept-
drag hebben geplaatst en die morgen zullen naklinken
ielinge
it. Hij
aristisi
het politiek overleg dat bewindslieden van West-Duitsla [amer
Frankrijk en de Benelux-landen in Den Haag zullen voer n*et
De gemeenschappelijke ondertekening door de betrok!
landen laat ondertussen nog een tijdje op zich wachten.
fSï
Onderhandelingen over een internationaal verdj
zijn in eerste instantie een zaak van het kabinet. Het pro
voltrekt zich achter gesloten deuren. Parlementariërs in
betrokken landen worden door hun regeringen op de hoe
gehouden, maar de mate waarin en de wijze waarop dit,
beurt kunnen zeer verschillen. Het hangt af van de vi
hoe gevoelig de materie is waarover wordt onderhand)
van de verhouding tussen kabinet en parlement en van
belangen die voor de verdragspartners op het spel staan,
het laatste betreft moet Schengen in elk geval niet wor||gf^
onderschat.
Het lijkt weinig meer dan een formaliteit en voorname rutte
voer voor internationale juristen, maar de onderwerj
waarover het Schengen-akkoord handelt kunnen wel
lijk diep ingrijpen in de landen die het verdrag onderte iublic
nen. De komende jaren zou Schengen moeten uitgroeien
een modelstatuut voor de politionele en juridische samimotic
werking in het hele, grenzenloze Europa van de Twa'^Sl:
Frankrijk, Duitsland en de landen van de Benelux de
torische keïrn van de Europese Gemeenschap hebben
Schengen het voortouw genomen in een poging tijdig de
sequenties op een rij te krijgen, die het wegvallen van de
ropese binnengrenzen zal hebben voor hun nationale vreierche
delingen- en politiebeleid.
Jarenlang is
en onderhandeld. Slechts voor
.uijpe
an d
infei
ver mogelijk onder een kritisch toeziend oog van dë div< ering<
parlementen, zoals vandaag in onze Tweede Kamer. Wa
uit de conferentiezalen van. de regeringsdelegaties naar
ten kwam, gaf telkenmale aanleiding tot ferme kritiek
vrijwel alle lidstaten. De Westduitsers vreesden een aansie pol
op hun traditionele gastvrijheid jegens ballingen. De Fran „dolj
maakten zich vooral bezorgd over de geplande internatioiee^ v
uitwisseling van recherche-informatie. Nederlanders en
gen zagen zowel het een als het ander niet direct zitten,
VANDAAR dat het Akkoord van Schengen, dat in begii
reeds een feit is, nog altijd niet in werking is getreden. H<
gedurende de afgelopen anderhalf jaar voorzien van alle
amendementen en uitvoeringsvoorschriften, die even zoRy
interpretaties en nuanceringen zijn van de oorspronkel lucjers
VANAF het moment dat werd gestoeid over de Aanvul
de Overeenkomst, heeft het kabinet de Kamer op de hot
gehouden van de ontwikkelingen. Dat is ook een terechte jrdaj
geweest van het parlement. Niettemin blijft het een me
waardig gegeven dat pas in de uitvoeringsfase het werkel
gesprek op gang is gekomen over wat ons land allemaa
wachten staat op niet onbelangrijke terreinen als de priv
van de burger, de grensoverschrijdende bevoegdheden
de politie en de houding die wij met z'n allen innemen tej
over asielzoekers. Het recente pleidooi van staatssecret
Kosto voor de invoering van èen legimitatieplicht
vreemdelingen is stellig een uitvloeisel van Schengen.
op dit punt is toegezegd, of onvermijdelijk zal blijken,
nog geenszins vast.
WlJ allen mogen ons laten verrassen door wat op een
deloze reeks internationale bijeenkomsten is bekokstooft
Een weg terug is er nauwelijks. Het ligt voor de hand da
regering tijdig naar de gevolgen van de Europese eenv,
ding kijkt, zeker ook waar het gaat om justitiële en politic
le aspecten. Het ligt niet voor de hand dat dit gebeurt in hepe
ternationale achterkamertjes. Het parlement dient daaron
elk geval ten volle gebruik te maken van zijn recht
Schengen in de eindfase alsnog fundamenteel ter discussi
stellen. Daaraan gekoppeld moet de vraag worden geste'
internationale overeenkomsten van dit kaliber niet op
minder steelse manier tot stand dienen te komen. En
vraag stellen staat hier, gelijk met hem beantwoorden.
de o
laar k
gen z<
'itensn
c icht.
al te
de zij'
oerinj
zo opi
mwes
n. M;
Grutl
lan Cc
;r vc
terde
ÏJA,
1 arlen
H/
zitte
nt t<
lede
v zich
k va
iiepe
sr of
hoof
aanj
Jladei
fracl
keste
■leg
Brieven graag kort jn duidelijk geschreven.
De redactie behoudt zich het recht voor ingezonde
stukken te bekorten.
hoev
leling
Verpleging
De grote partijen hebben be
sloten de verpleegkundigen
geen extra salarisverhoging te
geven. Deze werkelijk hard
werkende mensen, die na
mavo/havo nog bijna vier jaar
hun beroepsopleiding hebben
gevolgd, hebben er mijns in
ziens meer recht op dan de
rnerleden die ruim een
verdienen en zichzelf met
grootste gemak vijfhond
gulden extra toekennen,
een tijd van groot finani
ringstekort zou het reëler
als zij vijfhonderd gulden I
den ingeleverd.
P. ter Beek,
VOORBURG.
UitgaveWesterpers (behorende tot Sijthoff Pers)
Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden.
Telefoon: 071 - 122 244.
Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden,
Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk.
Telefoon: 070 - 3190 933.
Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage.
Abonnee service
Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u.
Nabezorging
Telefoon: 071 - 122 248
van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u.
Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.)
Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaait I
per maand f. 24,85 per maand f. 25/
per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 75,'
per jaar f. 284,50 per jaar f. 285,!
Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan.
Advertenties
Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244.
Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941.
Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk
070-3902 702.
Bankiers
AMRO BANK NV 473 576 515
POSTBANK NV 663 050
eur-g
indhe
[isten
5PI?o