;Ze hadden me moeten dwingen Den Haag te komen wonen ilms in Cannes er onder de maat The Stones kiezen voor hun parels ^NST/RTV £cid6cSouAant iatste theaterfestival in Rotterdam SiNS VONK NAAR BUITENLAND "1V IN TWEEËNHALF UUR ROCK ROLL Extra treinen naar the Stones WOENSDAG 16 MEI 1990 PAGINA 11 kor] men >e Alg >or vt afdpi rnooi t jaar geh< spel TERDAM Het thea- Stival is dit jaar voor de en laatste keer in Rot- m. Deze keus uit be trekkende voorstellin- van het afgelopen sei- op Nederlandse en ,se planken verhuist .id jaar naar een nog te Ten andere stad. ft van het festival heeft ne- irj voorstellingen uitgekozen vertoning tijdens het festi- at tussen 31 augustus en 14 lfl tber wordt gehouden in de Rotterdamse Schouwburg. Het festival verhuist omdat Rotter dam een eigen internationaal fes tival wil opzetten en het theater festival ook uit eigen beweging heeft besloten na drie jaar weer van plaats te wisselen. De voorstellingen die de jury heeft geselecteerd uit het aanbod van het afgelopen seizoen zijn: 'Prometheus', door theatergroep Hollandia, 'Oom Wanja' door Maatschappij Discordia, 'De tijd en de kamer', door Area Theater, 'Het syndroom van Stendhal' door Art Pro, 'Lulu' door to neelgroep Amsterdam, 'Strange Interlude' door De Voorziening, 'Ballet' door toneelgroep Amster dam, 'Marche funèbre pour chat' door De Enthousiasten en 'Stella' door Rosas. Het is nog niet zeker of alle voor stellingen ook daadwerkelijk in Rotterdam te zien zijn. Dat hangt af van de uitvoerenden. In ieder geval zijn de voorstellingen van 'De tijd en de kamer', 'Strange Interlude' en 'Het syndroom van Stendhal' al vastgelegd, zo zei een woordvoerder van het festi val. Met de andere toneelgroepen zijn nog besprekingen gaande. Hans van Beers in beeld bij VPRO HILVERSUM De VPRO voert deze week oriënterende gesprekken met Hans van Beers over een functie als directeur televisie. Van Beers is momen teel directeur van het Rotterdams Philhar- monisch Orkest. Als zijn benoeming door gaat, zal hij zijn taak delen met de huidige directeur televisie R. Kiers. Yan Vlijmen directeur van Holland Festival AMSTERDAM Jan van Vlijmen wordt de nieuwe directeur van het Holland Festival. Hij volgt A. 's-Gra- vesande op, die per 1 januari 1991 ver trekt. Van Vlijmen was eerder directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en intendant van de Nederlandse Opera. Die laatste functie moest hij op geven na forse budgetoverschrijdin gen. Van Vlijmen, ook bekend als componist, werkte de laatste tijd aan de opera „Un malheureux Vêtu de noir" over de laatste jaren van Vincent en Theo van Gogh. De opera gaat eind dit jaar in première, in een co-produk- tie van de Koninlijke Vlaamse Opera, het Holland Festival en de VPRO-tele- Haitink gastdirigent bij Rotterdams Philharmonisch ROTTERDAM Bernard Haitink is in december 1992 twee weken gastdirigent bij het Rotterdams Philharmo nisch Orkest. Het is de bedoeling dat hij daarna met een zekere regelmaat naar Rotterdam terugkeert. Orkest en dirigent hebben deze overeenstemming bereikt na de suc cesvolle samenwerking voor de uitvoering van het her denkingsconcert op 14 mei, waarop Mahlers Tweede Symfonie werd gespeeld. Haitink was meer dan twintig jaar chef-dirigent van het Concertgebouworkest in Am sterdam. Daarvan nam hij op 27 april 1986 afscheid met het Vijfde Pianoconcert van Beethoven en de Derde Symfonie van Anton Bruckner. Hij keerde nog eens terug voor het honderdjarig jubileum van het Concertgebouw orkest, waarmee hij in 1988 de Achtste van Mahler uit voerde. Haitink was al vele jaren muzikaal leider van de Glyndbourne Festival Opera in het Verenigd Koninkrijk en werd in 1986 ook muzikaal directeur van het Londen- se operahuis Covent Garden. Gouden Roos voor Britse inzending MONTREUX Op het jaarlijkse festival van Mon- treux is de Gouden Roos toegekend aan de Britse tv- produktie „Mr. Bean". In de 25 minuten durende film, geproduceerd door Thames Television, speelt de humo rist Rowan Atkinson de hoofdrol. De inzending sleepte op het festival ook nog twee andere prijzen in de wacht. De Zilveren Roos ging naar een andere Britse inzending: „Norbert Smith, A Life", een produktie van Channel 4. en A tor de Vnnen sr B< rsproi an v Ti via even ba ra met beslis en L TERDAM „Zo, laaide en ze op die manier me? Dat is nieuw me". Hans Vonk, 47 Dg steeds vaste diri- van het Residentie it, kan niet goed ge- liezer dat zijn vertrek juli bij het Haagse en door verreweg het deel van het RO- ?k wordt betreurd. i. De werd ides idexa ;t feit ligt vast en Vonk :h inmiddels verzekerd nieuwe werkgever bij ij volgend jaar begint, lebben afgesproken dat september m'm mond den over de naam van iuwe orkest. Maar het is het buitenland en daar ie ook vestigen. Hèt is fonisch en zal mijn 'aste orkest zijn; dat ik gastdirecties zal doen, lar los van", rust met lichte spijt in •trek bij het RO, waar lalf jaar geleden werd ;ehaald. „Aarzelend, ben erg aan elkaar wennen en achteraf ik me af of ze me niet moeten dwingen in iet d( jaag te komen wonen. C d misschien een eis van 'er"er kest moeten zijn. Nu is stand Amsterdam-Den FOTO natuurlijk niet zo erg maar gevoelsmatig blijf ifstand. Alsof ik er nooit lal bij heb gehoord, al in werkelijkheid overal okken". •ekt 3s en f Tho Parij voor en on oot het verlies voor het kan Vonk ook niet be- 1. Is hij een goed diri- Vonk: „Een dirigent is als hij de repetitietijd kan indelen, als hij en bijzaken in de mu it elkaar kan houden en met mensen kan toek ar(j >rogr; 1995 lden ïemt n voo ing tl het zichte zwijgt Hans Vonk, in dit verband zichzelf cijfer moet voorzien, diplomatiek als de beste In Amerika, waar ik net an kom en waar ik ze eken heb gewerkt, heb ieken gekregen die ze in r laag nooit zouden gelo- gaven me een ongelo- iog cijfer", over hoofd- en bijzaken duidelijker. „Neem Mo- lupiter-symfonie. Het is rleidelijk daarin sommi- umenten lekker Je la- allen, maar zo, datje de partijen niet meer eid ids da ïide ieren van 9 en pe inistei igel ei [staat :ijn ent noo èxpoi uit is it toi niljar e kw Algl van teurs. ïg is n het ,n so *k, i, hn daa hoort. Dat is dan verkeerd. Je moet blijven kijken waar de melodieën zitten, waar de mo tieven door de instrumenten aan elkaar worden doorgege ven. Als bij Bach alle strijkers samen één grote, langgerekte toon maken, zo van heel hard wèèèè en daaronder staan een heleboel kleine nootjes, dan moet je aan die kleine nootjes de meeste aandacht besteden; die schreef Bach echt niet voor niets. Nee, ik ken niet alle ma ten van alle werken die ik leid uit m'n hoofd. Maar wel veel. Ik denk, dat hoe meer maten een dirigent precies kent, hoe beter hij is". Diplomatie Vonk is nooit verweten, dat hij niet goed met mensen om kon gaan, al wordt zijn gevoel voor diplomatie niet overdre ven hoog aangeslagen. „Maar ik kan diplomatiek zijn", vindt Vonk zelf, die heel even de tijd nodig heeft voor hij erbij voegt: „Als 't moet". Waarbij hij minder doelt op het recen te, bestuurlijke tumult bij het Residentie Orkest dan op de musici met wie hij moest wer ken.. „Een dirigent moet de musici stimuleren, ervoor zor gen dat ze enthousiast blijven. Dat lukt alleen, als je voortdu rend duidelijk maakt welke rol iedere musicus heeft, in elk stuk". Er gaat een grapje over een violist die drie keer tot de orde moet worden geroepen, tot de man moedeloos zijn instru ment op de grond zet en tegen de neuzen van zijn schoenen mompelt: „Eigenlijk houd ik helemaal niet van muziek". Maar Vonk vindt het een beet je boos grapje. „Die situaties doen zich nog te vaak voor. Wanneer een dirigent aanmer kingen op een musicus heeft, kan hij die op verschillende manieren kwijt. Zo, dat de musicus er weer zin in krijgt, of zijn enthousiasme voorgoed verliest". Componist Het lag niet voor de hand, dat Vonk zou gaan dirigeren, wel dat hij in de muziek terecht zou komen. „Ik zat altijd al aan de piano, had vioolles, ging rechten studeren voor een nette betrekking, compo neerde veel. Tot ik begreep dat ik het met de piano niet zo ver zou schoppen en ik nooit een groot componist zou wor den. Ik heb veel geschreven, ma3r opklimmend in stijlen van anderen, van Couperin tot in de trant van Bartok. Het werd nooit herkenbaar Vonk, zoals het eerste symfonietje van Mozart al duidelijk her kenbaar Mozart was". De zelfkritiek van Vonk moet hem jaren parten hebben ge speeld, in die mate dat hij in ogen van anderen in elk geval een groot weifelaar moet heb ben geleken. Die Vonk mis schien ook is, of was, met tal van mogelijkheden die hem uiteindelijk in de rol van diri gent brachten. „Van die keus heb ik nooit spijt gehad, ik zal tot het eind toe blijven dirigeren. Ik weet dat er beroepsmusici zijn die achteraf liever een ander in strument hadden bespeeld, maar die twijfel ken ik weer niet. Daarvoor is de muziek te boeiend, te veelzijdig, het avontuur daarin houdt nooit op". Keuze Met de keuze van de program ma's heeft Vonk nooit moeite gehad. „Dat gaat bij het Resi dentie Orkest altijd in goed overleg, wa'bij komt dat ik me wel verantwoordelijk voor het orkest voel. Als artistiek- directeur Theo Muller iets voorstelt en als ik daar zo m'n bedenkingen tegen heb, dan komt het niet op het program ma. Maar zo gauw heb ik geen bedenkingen, ik voel me thuis bij een groot, heel groot aantal componisten, waarbij ik geen verschil ken tussen de moder nen en de klassieke componis ten. Waarom ik somprige mo dernen mooi vind, kan ik niet uitleggen, het heeft misschien te maken met leren kennen. Maar ik kan ook niet uitleggen waarom ik van Mozart houd". De wijze van interpreteren kan op verschillende manie ren. Vonk: „Met sommige componisten voel ik me geest verwant en dan kan ik vanuit dat gevoel werken. Klopt; als ik Mozart dirigeer, dan ben ik heel even Mozart. Met een componist als Dvorak voel ik me minder verwant, maar dan werk ik weer anders, dan pro beer ik aan te voelen hoe de muziek moet klinken, los van de componist. Overigens ga ik altijd van de muziek uit, nooit van brieven en dergelijke, of wat musicologen over een be paalde componist hebben ge schreven. In de muziek staat alles en als je die goed kunt le zen, blijkt achteraf, altijd ach teraf, dat wat je uit de muziek hebt gehaald, door brieven wordt bevestigd". Herscheppend Ontevreden over zijn loopbaan is Hans Vonk niet, „al kan al les altijd beter. Ik ben steeds met de muziek bezig en als ik me erop betrap dat ik bij de bakker iets loop te neurieën, dan is dat altijd iets uit werk Hat op het komende program ma staat en waarmee ik bezig ben. Heel intensief, al wordt dat programma voor de derde keer gespeeld. Daarom is het niet goed, als een dirigent een paar uur tevoren de vraag wordt gesteld of hij voor een zieke collega kan invallen. Okee, hij doet het en het gaat. Maar het is niet góed, hij kan zich niet voldoende inleven en eigenlijk wordt het, voor hem dan, maar niks". Vonk mag dan een weifelend mens zijn, zijn functie van di rigent zit hem hoog, geen noot gaat hem onopgemerkt voor bij. Zelfkritiek, daar kan Vonk van meepraten, zeker toen hij het componeren eraan gaf. „Misschien is componeren wel het mooiste dat er in de mu ziek is; misschien kun je beter een slecht stuk componeren dan een symfonie van een an der heel goed dirigeren, want dan doe je toch niet veel meer dan herscheppen". Dat soms zo'n herschepping le venslang tot de ziel van een luisteraar kan doordringen, is Vonk niet ontgaan, evenmin dat sommige composities beter niet geschreven hadden kun nen worden. Weer die pret oogjes, de wetenschap dat ólles twee kanten heeft. Vonk: „Nou ja, ik weet het allemaal ook niet precies, ergens is een grens, ik heb het over uiter sten... Ja, dèg!" FRITS BROMBERG onze speciale verslagge ver Jos Kessels) komsNES Op de foto ïilles Jacob eruit als ambtenaar die in zijn (en vlot geworden is. geweken haargrens, jecultiveerde pttikjes bij de oren, een wit lemd en een losjes e schouder geslagen Jacob is directeur van Imfestival van Cannes, st de wereld rond en se- :_.t de films voor het irogramma, films die in Tking komen voor de «•n Palm. En dus is hij twoordelijk voor de abo- ?ele keuze tot nu toe. ele uitzonderingen na 43ste editie tot nu toe amp. De filmliefhebbers in harde tijden, al er dan nog een paar :omen waarvan het no- 'ordt verwacht, de achttien geconsu- films waren een mooie die nog gingen, de rest De mooie is 'Daddy ie' van de Franse cine- trand Tavernier. 'Dad- Jalgie' is een gevoelige 'ver een ouder echtpaar n dochter, die op zoek is om haar vader te helpen bij het herstellen van een zware operatie. De dochter merkt dat haar ouders na een gelukkig huwelijk in het zicht van de haven gestrand zijn. Ze zijn echter te lang bijeen om nog zonder elkaar te kunnen le ven. De film bevat een prach tige rol van Dirk Bogarde als de oude levensgenieter, die door de gesprekken met zijn dochter uiteindelijk toch vrede krijgt met zijn situatie. Trimmen 'Taxi Blues' van de Rus Pavel Lounguine kan ermee door. Aan deze film kun je zien dat er in Moskou een andere wind waait. Een enigszins naar De Niro uit 'Taxidriver' gemodel leerd stuk Onbehouwen pikt met zijn taxi een muzikant op, die er vandoor gaat zonder te betalen. In zijn pogingen het geld los te peuteren raakt de chauffeur bevriend met de muzikant en volgt de kijker ze op hun tochten door nachtelijk Moskou, waarbij veel Westerse wijn gedronken wordt en Rus sische tanks in elkaar getrimd. Was de film van Amerikaanse makelij geweest dan had hij het festival nooit gehaald. Dat geldt in nog veel sterkere mate voor de Colombiaanse bijdrage 'Rodrigo D - No Futu- ro'. Dat slaat ook op regisseur Victor Gaviria. Op zeldzaam houterige en rommelige wijze schetst hij het leven van een groep kansarme jongeren in een Colombiaanse stad. Als Gaviria dan al zo nodig moet filmen, dan had hij beter een documentaire over deze kna pen kunnen maken. Er is ook weer een nieuwe heilige in het filmwalhalla op genomen: broeder Sergio. De gebroeders Taviani hebben zich laten inspireren door een verhaal van Tolstoi over een aantrekkelijke jongeman die na een ongelukkige liefde naar het klooster gaat. Om echt van alles af te zijn gaat hij in z'n eentje op een berg wonen. Maar de vrouwen willen hem maar niet met rust laten. 'Night Sun', zoals de film heet, haalt het niet bij het oudere Taviani-werk, omdat hij in houdelijk wat week en dun is. Er is dit festival gelukkig een terugkerend licht: elke film wordt voorafgegaan door een trailer van een halve minuut, waarin stenen een trap vor men van de zeebodem naar het heelal op muziek van Saint-Saens. Eigenlijk is dat nog het mooiste wat ik hier tot nu toe gezien heb. Nastassja Kinski en Charlotte Gainsbourg poseren Cannes. Ze spelen in 'Night Sun' van de gebroeders T V-. Keith Richards (rechts) ...heel blij met de vernieuwde versies van oude nummers... om zich weer volledig te wij den aan hun eigen carrière. Urban Jungle Tour met The Rolling Stones. De Kuip, Rotterdam. Op 18, 19 en 21 mei. Ook: The Rolling Sto nes Retrospective. Documentaire. AVRO-televisie. Nederland 2 om 20.27 uur. Donderdag. ROTTERDAM Na de tur bulente jaren zestig is het rock roll-leven voor The Rolling Stones inmiddels een luxe be staan geworden. Behalve dat ze nu op een riante wijze met muziek kunnen bezig zijn, kan het vijftal ook als zakenman op een geslaagde carrière te rugkijken. De cijfers van de Amerikaanse en Japanse tour nee liegen er niet om. Tijdens de 51 concerten door de Vere nigde Staten werd een winst van 119 miljoen dollar geboekt en in Japan groeide dezelfde bankrekening nog eens aan met 200 miljoen dollar. Dat de Europese tournee min der winstgevend zal zijn, staat nu al vast. Mick Jagger: „Ook nu weer treedt biergigant Budweiser op als sponsor, maar Europa is nu eenmaal minder gemakkelijk te bespe len dan bijvoorbeeld Amerika. Je staat in kleinere stadions, waar ik na Amerika met ple zier naar uitkijk, maar om eenzelfde mensenmassa te be reiken, moet je dus meer op treden en dat is vermoeiender. Bovendien bestaat Europa uit een heleboel verschillende landen, die elk hun specifieke problemen hebben met ver gunningen en met de opbouw van het immense podium en de batterij aan licht". Praktische redenen Dat de Rolling Stones in Rot terdam aan hun Europese tournee beginnen, heeft behal ve met het enthousiasme van het Nederlandse publiek dan ook vooral met praktische re denen te maken. Volgens Liz van het Stones management in Londen heeft iedereen goede herinneringen aan de laatste Kuip-concerten in 1982. „We krijgen met een goed geoutil leerde ploeg te maken en dat is belangrijk bij die eerste op tredens. Er kan nog zoveel mis gaan. En praktisch gezien ligt Rotterdam op een steenworp afstand van Londen, dus als de nood aan de man is op welk gebied ook, dan is hulp dicht bij". De concerten worden geen du plicaat van het Amerikaanse avontuur. Liz: „De concerten in de Verenigde Staten ston den in het teken van de toen nieuwe elpee 'Steel Wheels'. Daar is in Europa geen sprake meer van. De groep kiest hier voor de parels uit hun carriè re, waarbij ze, net als in Ame rika, soms heel ver teruggaat in de tijd". In Amerika oogden de Stones als oude mannen met een jeug dig élan, waarbij het immense podium de intimiteit van de show niet ten goede kwam. Jagger, die heel wat kilome ters per avond aflegde, moest ondanks zijn heel eigen stati sche danstaferelen soms be hoorlijk wat gas terugnemen. De show rammelde muzikaal op ouderwetse wijze aan alle kanten, maar klonk toch geor ganiseerd. In dit uitgebalan ceerde spektakel viel vooral het felle gitaarspel van Ron Wood op. Maar hij was niet de enige die de schijnwerpers op zich gericht zag. Ook het strak blazende kwartet en het geïn spireerde trio achtergrondzan gers leverden dankbare bijdra gen. Vooral Lisa Fisher speel de daarbij een hoofdrol in een kippevel-versie van 'Gimme Shelter'. Van dit trio reist al leen Bernard Fowley mee naar Europa. Cindy Mizelle en Lisa Fisher hebben afgehaakt Verrassingen Ook in de Europese shows is een aantal verassingen ge bouwd. Gingen in Amerika tij dens 'Honky Tonk Woman' twee immense vrouwelijke ballonnenpoppen aan weerszij den van het podium de lucht in, voor Europa heeft ontwer per Mark Fisher twee zes me ter hoge honden verzonnen, dezelfde als de toegangskaar tjes van deze 'Urban Jungle - tournee sieren. Het podium is overigens een nieuw ontwerp, bestaat uit twee niveau's en is aangepast aan de Europese af metingen in stadions. In de vormgeving keert het 'stedelij ke oerwoud'-element terug en ook de kleding van de muzika le begeleiders van The Stones is daar aan aangepast. De shows, bijna zeker de laat ste van dit formaat in de car rière van The Stones, worden vrijwel allemaal op geluids band vastgelegd. Dit vooral op aandringen van gitarist Keith Richards, die heel blij is met de vernieuwde versies van oude nummers als 'Ruby Tues day', in Amerika een van de verrassende hoogtepunten, het psychedelische '2000 Light Ye ars From Home' en 'You Can't Always Get What You Want'. Jagger hulde zich daarbij in de kleding die in de tweede helft van de jaren zestig mode was. De bedoeling is om tijdens de Europese concerten ook een akoestische set in te lassen. Als mogelijke gasten tijdens de concerten circuleren namen als Gary Moore en Jason Bon ham. Het voorprogramma zal worden gevuld door de Engel se groep Gun. HANS PIËT ROTTERDAM De concer ten van The Rolling Stones in de Kuip, aanstaande vrijdag, zaterdag en maandag, begin nen om zeven uur met sup port-act 'Gun'. Om half zes gaan de deuren van het sta dion open. De Stones betreden om half negen het podium. De Spoorwegen zetten extra treinen in voor het concert. Van de stations Rotterdam en Dordrecht vertrekt vanaf 15 uur elk kwartier een trein naar het stadion. Na afloop van het concert rijden extra treinen naar 75 stations in het hele land. De belangstelling voor de Kuip-concerten is dit keer vele malen groter dan in 1982. Toen was het derde concert niet geheel uitverkocht, nu waren de 140.000 kaartjes voor de drie concerten binnen een mum van tijd weg en heeft Mojo-concerts, organisator van de Nederlanse concerten, op zijn minst een volle Kuip aan fans teleur moeten stellen. De Rotterdamse politie be schouwt de Stones-concerten niet als 'risico-wedstrijden'. De politie noemt het „een gewoon popgebeuren, het zoveelste op rij". De maatregelen die zij treft zijn dan ook dezelfde als bij andere concerten in de Kuip. Honderdvijftig agenten en een enkele paaraekop zor gen voor orde in en rond het stadion, in samenwerking met een eigen ordedienst van de organisatoren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 11