Joods restaurant Moskou heeft het druk... brieven van lezers kerk wereld Overheid vergeet geestelijke voorwaarden sociale vernieuwing' beroepingen CeidóeSouaan £eidóe(Ek>ma/rii IS GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSoUAUTlt DINSDAG 15 MEI 1990 PAGINI NE Nederlandse joden protesteren tegen grafschennis PvdA-top spreekt met bisschoppen DEN HAAG De drie Joodse kerkgenootschaoppen irt Ne derland hebben krachtig geprotesteerd tegen de schending van Joodse begraafplaatsen in Frankrijk. Deze barbaarse daad van antisemitisme raakt ons allen," zo schrijven het Neder- lands-Israëlietisch Kerkgenootschap, het Portugees-Isra'elie- tisch Kerkgenootschap, het Verbond van Liberaal-Joodse Ge meenten, het CIDI en B'nai B'rith Nederland aan de centrale raad van Franse Joden. „Het is een teken aan de wand dat de krachten van het kwade in Europa zich weer schaamteloos manifesteren. Tezamen met alle mensen van goede wil zullen we dit monster bestrijden." DEN HAAG Een delegatie van de PvdA heeft vanmiddag in het gebouw van de Tweede Kamer een onderhoud gehad met enkele leden van de rooms-katholieke bisschoppenconfe rentie. De voornaamste onderwerpen van gesprek waren de sociale vernieuwing en de positie van identiteitsgebonden orga nisaties. Van de zijde van de PvdA namen onder anderen par tijvoorzitter Marjanne Sint, partijsecretaris Allard Beek en fractieleider Thijs Wöltgens aan het gesprek deel. Namens de bisschoppen waren mgr. R. Ph. Bar, mgr. H.J.H. Bomers en mgr. J.A. de Kok aanwezig. Het was de tweede keer dat de PvdA-top overleg voerde met een delegatie van de r.k. kerk. Vorig jaar maart vond de eerste ontmoeting plaats. Wat redenaars aan diepte ontbreekt, dat geven zij in lengte (Van onze correspondent Rob Vunderink) MOSKOU In 'Oe Joe- zefa', volgens de exploi tanten het 'enige joodse restaurant' in Moskou, nuttigen dezer dagen honderden en nog eens honderden joden hun laatste maal voor ze defi nitief naar Israël afreizen. Knoflook- en vislucht, maar ook oude en nieuwe joodse liederen verwelkomen de gas ten, die in het restaurant aan de Doebininskajastraat, even buiten het centrum van Mos kou, alweer bijna traditioneel hun afscheid komen vieren. De sfeer hier is hartelijk een mengeling van geloof in een betere toekomst en tranen van vaarwel. Het is Gorbatsjovs perestroj ka, die deze ware exodus van joden op gang heeft gebracht. De vijf jaar oude politiek van openheid heeft mede geleid tot vrijere emigratie. Veel Sovjetburgers die allang weg wilden, maar niet mochten, hebben in Moskou prompt een visum voor een enkele reis aangevraagd. Elke medaille heeft zijn keer zijde, en dat geldt ook voor de perestrojka. Door de toegeno men democratie en de politiek van glasnost heeft het lang sluimerende Russische natio nalisme, dat hand in hand gaat met antisemitisme, ruim kans gekregen de kop op te steken en zieltjes te winnen. Zulke zieltjes zijn er in over vloed, want de zieltogende Sovjet-economie kan de schappen in de winkels niet meer vul]en en de geschiede nis heeft geleerd dat primitie ve lagen van de bevolking dol zijn op zondebokken. Daarom heeft zich bij de allang wach tende emigranten een nieuwe groep gevoegd van joden die voorheen absoluut niet weg wilden uit hun vaderland, zo als zij de Sovjetunie tot dusver zagen. Maar nu wel, uit vrees voor de groeiende haat, discri minatie en pogroms. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben al 33.000 joden de Sovjetunie verlaten. Israël denkt dit jaar 100.000 Sovjet joden te mogen verwelkomen. De volgende vijf of zes jaar kan dit getal aangroeien tot Een demonstratie van Moskouse joden die wilden uitwijken, wordt door de politie ontbonden (1988) foto: ap 750.000. Daarnaast mogen 750.000 joden jaarlijks naar de Verenigde Staten emigreren. Een eenvoudige rekensom leert, dat van de anderhalf miljoen joden die nu nog in de Sovjetunie wonen, over vijf jaar meer dan de helft zal zijn verdwenen. Overdreven? Veel Russen en andere niet- joden in Moskou noemen de joodse vrees overdreven. Mis- ja, een 35-jarige Moskouse computerprogrammeur, die zelf uit de Kaukasus komt en tot het kleine volk der Oedi- nen behoort, steekt zijn erger nis niet onder stoelen of ban ken: „Waarom doen de joden- of ze het slechter hebben dan wij? Ze hebben het juist beter, want zij kunnen tenminste weg als ze willen. Ik word vanwege mijn Kaukasische uiterlijk ook wel voor een jood versleten en uitgeschol den." Misja vertelt glimla chend hoe een cassière in een zelfbedieningszaak hem tij dens een woordenwisseling ooit toebeet, daarbij enkele termen verwarrend: „Als je het hier niet bevalt, dan rot je maar op naar Israël, vuile an tisemiet!" „Ik heb genoeg joodse vrienden", vervolgt Misja, „normale lui, die begrij pen dat we het in dit land al lemaal beroerd hebben, jood of niet-jood. Maar mensen die net doen alsof al hun ellende voortkomt uit hun joodse na tionaliteit, daar word ik niet goed van." Toch onderschat Misja vol gens veel joden hun proble men. Zij wijzen op een moord in Leningrad, afgelopen win ter, toen op straat een lijk werd gevonden met daarin een jodenster gekerfd. Uit Moskou, Kiev, Odessa en an dere steden komen berichten over dreigementen aan het adres van joden. Sommigen vonden zelf vergiftigde brie ven in hun brievenbus. Ook zijn er honderden gevallen van grafschennis gemeld. Het liberale weekblad 'Ogon- jok' plaatste onlangs een brief van een 40-jarige joodse vrouw, die haar naam niet ge publiceerd wilde zien uit vrees voor represailles. Zij had zich bij de Amerikaanse ambassade aangesloten bij de rij wachtenden voor een emi gratie-aanvraagformulier. Haar nummer in de rij: 36124. De vrouw schreef dat zij niet weg wil omdat er in het land geen vlees, suiker, laarzen, zeep, sigaretten of andere za ken te koop zijn. Ze wil niet weg omdat haar gezin zo krap behuisd is zonder kans op een ruimere woning. Ze wil ook niet weg omdat ze nergens te recht kan om haar maag zweer te laten behandelen of omdat zij en massa's andere mensen na een artikel in 'Ogonjok' over Aids niet meer naar de tandarts durven. Ze wil zelfs niet weg vanwege het feit dat produktief wer ken in de Sovjetunie niet mo gelijk is, omdat het grootste deel van de werktijd verloren gaat aan het invullen van overbodige formulieren. De vrouw wil weg, omdat ze een vreemde is geworden in haar eigen land. Haar gepen sioneerde Russische buur vrouw raadt haar regelmatig aan naar Israël op te krassen. Toen ze een dronken vrouw van een wisse dood redde door haar van een drukke rij weg te plukken, vertrouwden omstanders haar toe, dat het de joden zijn die het Russische volk dronken voeren. Leden van de nationalistische Russi sche vereniging 'Pamjat' kon digen aan dat ze haar en an dere leden van haar volk als wandluizen zullen dood druk ken. 'Pamjat' gedijt uitstekend in deze broeierige, vergiftigde atmosfeer. Niemand twijfelt eraan dat met name deze or ganisatie achter de antisemiti sche dreigementen en acties steekt. 'Pamjat' is geen homo gene organisatie: er zijn ver schillende" richtingen die el kaar beconcurreren en ervan beschuldigen met de overheid te heulen. Maar ze hebben an tisemitisme als gemeenschap pelijk kenmerk. De tentakels van het nationa listische monster strekken zich uit tot veel Russische ste den. Leden van de beweging steken zich in zwart leer en dragen T-shirts met opschrif ten als 'Weg met de joodse na-, ties'. De leiders laten zich om ringen met lijfwachten. De beweging bedient zich van een eigen jargon. Zo heet an tisemitisme: antizionisme. De vijand is de 'joodse vrijmetse larij' en worat bestempeld als 'Russofoob' of 'kosmopoli tisch'. 'Pamjat' bedient zich van een uiterst eenvoudig middel tegen Russen, die deze nationalistische beweging be strijden: ze worden eenvou digweg tot joodse vrijmetse laars bestempeld. Die eer is ook Vitali Korotitsj, hoofdre dacteur van 'Ogonjok', te beurt gevallen, omdat hij jo den in zijn blad hun beklag laat doen. „Rusland zal het kwaad van de wereld uitroei en!" en „Wij zullen overwin nen", zeggen de leiders van 'Pamjat'. Dat kwaad van de wereld wordt gevormd door de joden en iedereen die zich tegen 'Pamjat' keert. Vorige maand heeft president Gorbatsjov op het congres van de communistische jeugdbe weging Komsomol verzekerd dat het Kremlin al het moge lijke zal doen om het opbloei end antisemitisme in het land de kop in te drukken. De Amerikaanse president Bush heeft al laten weten dat hij Gorbatsjov eind deze maand tijdens de top aan de tand zal voelen over het toenemend antisemitisme in de Sovjetu nie. Joden in Moskou zijn skep- tisch. De overheid kan niet overal bij zijn, redeneren zij. Bovendien zijn ze skeptisch over de rol van de politie, die bijvoorbeeld nauwelijks in greep, toen in afgelopen janu ari leden van 'Pamjat' een ge bouw van de schrijversbond in Moskou binnendrongen en joden onder de aanwezige schrijvers molesteerden. Restaurant 'Oe Joezefa' doet goede zaken. Het ziet er niet naar uit dat daar snel veran dering in gaat komen. Tabernakel op ware grootte op tentoonstelling DE STEEG Een kopie op ware grootte van de tabernakel, de verplaats bare joodse tempel tijdens de uittocht van de Israë lieten uit Egypte, is de belangrijkste attractie van de bijbeltentoonstel ling 'Expo Exodus 1990' in het Gelderse dorp De* Steeg. De tentoonstelling is maandag geopend door de directeur van de Evangelische Hogeschool in Amersfoort, drs. N.C. van Velzen. Zij is tot en met 15 september te be kijken. De tentoonstelling op het ter rein van kasteel Rhederoord is een initiatief van de Stich ting 'Wat zegt de Bijbel' uit Leeuwarden. De stichting, die in 1977 werd opgericht door drie evangelisten uit de kring van de Vergadering der Gelo vigen, stelt zich ten doel christelijke lectuur uit te ge ven. Zij exploiteert een evan gelische boekhandel in Leeu warden en houdt bijbelcursus sen, waaraan op dit moment ongeveer 1500 mensen deel nemen. De kopie van de tabernakel, die 1200 vierkante meter in beslag neemt, is eén paar jaar geleden gebouwd door een groep docenten en studenten van de Bijbelschool Hagen in het Westduitse Breckerfeld. Zij toont onder meer het brandofferaltaar, het wasvat voor de priesters en de meno ra, de zevenarmige kandelaar, waarvan de lampen moesten blijven branden. Voor de gelovige jood had de tabernakel niet alleen de be tekenis van een fraai litur gisch centrum, maar was hij ook een verwijzing naar de komende Messias, onder streepte Van Velzen. Voor christenen is de belangrijkste betekenis echter dat het een goddelijk leermiddel is: God brengt de blijde boodschap in beeld. LEUSDEN De Neder landse overheid dient oog te hebben voor de geeste lijke, culturele voorwaar den voor sociale vernieu wing, net zoals de kerken oog moeten hebben voor de materiële voorwaar den voor sociale vernieu wing. Dit zei prof. dr. H.E.S. Wol- dring, sociaal filosoof aan de Vrije Universiteit, zaterdag op een conferentie van het gere formeerde maatschappelijk activeringswerk te Leusden. Thema van de dag was de vraag welke bijdrage de kerk kan leveren aan de sociale vernieuwing in Nederland. De regering denkt bij sociale vernieuwing vooral aan de centralisatie, bestrijding van werkloosheid, zorg op maat en medeverantwoordelijkheid van de burger. „Dat zijn geen nieuwe prioriteiten", aldus Woldring. „Daar zijn we al twintig jaar en langer mee be zig. Het eerste christelijk soci aal congres (1891) ging daar al over!" Wil sociale vernieuwing wor tel schieten, dan is culturele vernieuwing noodzakelijk, waarin de kwaliteit en de identiteit van het leven en het samenleven centraal staan. Er moet nagedacht worden over degeestelijke, immateriële voorwaarden voor sociale vernieuwing, maar daarover zwijgt de regeringsnota. „Uit onmacht,, of vanwege de plu riformiteit in onze samenle ving?" De reformatorische kerken kunnen hieraan volgens Wol- dring een belangrijke bijdrage leveren. Het bekritiseren van de grondslagen van de samen leving past geheel in hun tra ditie. In de Reformatie ging het immers ook om maat schappelijke (en kerkelijke) vernieuwing. „De kerk moet weten waar het hart klopt en waar de bloedarmoede van de maatschappij zit", zo zei hij. De kerken moeten zich echter niet alleen hierop toeleggen; zij dienen eveneens oog te hebben voor de-materiële as pecten van de sociale vernieu wing. „Het zou een slechte zaak zijn als de kerken en an dere maatschappelijke organi saties verantwoordelijk wor den gesteld voor de immate- rële aspecten van de vernieu wing en de overheid voor de rest". De plaatselijke kerken zouden hun diakonaal-maatschappe- lijke verantwoordelijkheid meer zichtbaar moeten ma ken, aldus een van de aanbe velingen aan het slot van de conferentie. Ook zouden zij kunnen deelnemen aan een plaatselijk op te richten socia le raad of de betaald werken de kerkleden kunnen oproe pen tot loonmatiging ten gun ste van de uitkeringsgerech tigden. Kerkelijke Shell-werknemers willen actiegroepen op aandeelhoudersvergadering AMSTERDAM Kerke lijke werknemers van Shell, zowel voor- als te genstanders van het Zuid-Afrika-beleid, vin den de aanwezigheid van Komité Zuidelijk Afrika, NOVIB, Pax Christi en KAIROS op de komende aandeelhoudersvergade ring gewenst. Daardoor wordt de discussie binnen Shell en binnen de ker ken over Zuid-Afrika ge stimuleerd. Dit bleek maandag in Am sterdam bij de presentatie van de brochure 'Shell-werkne mers tussen zwart en wit', die onder verantwoordelijkheid van DISK (faienst in de in dustriële samenleving vanwe ge de kerken) is uitgegeven. De brochure, het resultaat van gesprekken met en tussen kerkelijke Shell-werknemers, verschijnt drie dagen voor de jaarlijkse aandeelhoudersver gadering van de Koninklijke Shell-groep komende donder dag in Den Haag. Directe aanleiding voor de ge sprekken tussen Shell-werk nemers was de oproep van de Wereldraad van Kerken in 1988 om geen Shell-produkten te kopen en de spektakelblok kade voor het Shell-laborato- rium in Amsterdam vorig voorjaar. Hierdoor kwamen kerkelijke Shell-werknemers in de positie van „dubbele loyaliteit" omdat „zowel de kerk als Shell deel uitmaken van je leven", zoals een van de aanwezige Shell-werkne mers het verwoordde. Discus sies binnen de kerken over het afstoten van Shell-aande- len versterkte dit gevoel. Na de oproep van de Wereld raad van Kerken veel Shell- werknemers teleurgesteld wa ren en het gevoel hadden dat ze door de kerken onrecht vaardig werden bejegend, zo zei Dick Pranger, industrie pastor in Rotterdam-Euro poort. De werknemers had den vooral behoefte aan een uitspraak van de plaatselijke kerken, maar die gingen niet op het probleem in. Herman Bode, DISK-voorzit- ter, verklaarde desgevraagd dat hij vraagtekens zet .bij het standpunt van Shell dat haar aanwezigheid in Zuid-Afrika de afschaffing van apartheid bevordert. Dit standpunt is al leen geloofwaardig als Shell in de nabije toekomst duidelij ker stappen onderneemt dan tot dusver. Bode, voormalig vice-voorzit- ter van het FNV, pleitte voor gesprekken van Shell met de Zuidafrikaanse vakbeweging. Bij een eventueel vertrek uit Zuid-Afrika moet Shell over eenstemming met de vakbe weging bereiken over de wij ze waarop dit vertrek Vorm krijgt. „We moeten het niet beter willen weten dan de mensen daar", aldus Bode. „Het ANC heeft niet gezegd dat we met onze acties moeten stoppen." Hongaarse kardinaal tijdens bezoek aan St. Servaas bestolen DEN HAAG De feestelijke opening van de St. Servaas- kerk in Maastricht had voor de Hongaarse kardinaal Lazlo een rouwrandje. De kardinaal was nog geen tien minuten in de kerk of hij was bestolen. Met geweld hadden onbeken den een ruitje van zijn auto vernield en twee attachékof fers en een aktetas gestolen met daarin onder meer een rijbewijs, paspoort en een aan tal bijbels. De auto van de Hongaarse primaat stond in de directe omgeving van de St. Servaaskerk geparkeerd. Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Babylonlenbroek J. de Wit, kand. te Elburg. Bedankt voor Nieuw Stadskanaal D.M. van de Linde te Hattem - Gereformeerde Kerken Beroepen te Dordrecht drs. A.S.J. Smilde te Rotterdam: te Winsum- Obergum drs.L.A.J. Wolthuis te Monster; te Leek mw.drs.D. Boers- ma te Raalte, die dit beroep heeft aangenomen - Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Culemborg M. Vlietstra te Zeist. CIDI hekelt PLO-verklaring Raad van Kerken DEN HAAG De verklaring van de Raad van Kerken, waarin gepleit wordt voor Ne derlandse erkenning van de PLO, is volgens het CIDI on evenwichtig omdat er geen enkele kritiek op de PLO wordt geuit. Verder is de ver klaring hoogmoedig omdat de Raad eenzijdig vaststelt dat de PLO alle Palestijnen verte genwoordigt. Het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël schrijft dit in een brief aan de Raad van Kerken, die vorige week een vervolg publiceerde op een verklaring uit 1979. Zo wordt nu onder meer gepleit voor opwaardering van de status van de PLO-vertegen- woordiger in ons land, die er in 1979 nog niet was. De Raad had, zo schrijft het CIDI, deze verklaring moeten aangrijpen om krachtig te protesteren tegen de wereld wijde aktie van de PLO tegen de emigratie van Joden uit de Sovjetunie. Ook heeft de Raad nagelaten het Palestijns terro risme te veroordelen. Overi gens zijn de Palestijnen zelf steeds vaker het doelwit van deze terreurdaden. Sinds het begin van de intifada zijn meer dan 200 Palestijnen door andere Palestijnen vermoord. Het is verder niet aan de Raad van Kerken in Neder land, maar aan de Palestijnen zelf om in verkiezingen uit te maken wie hen vertegen woordigt. Behalve de PLO zijn er meer Palestijnse orga nisaties, zoals de Harnas. Zoals de Raad van Kerken niet alle christenen in Nederland ver tegenwoordigt, zo represen teert de PLO niet alle Pales tijnen. Opwaardering van de diplo matieke status van de PLO is volgens het CIDI alleen mo gelijk als Palestina als souve- reine staat werkelijk bestaat. Nu is de oproep van de Raad daartoe slechts politieke pro paganda voor de PLO. Tenslotte betreurt het CIDI dat in de verklaring op geen enkele wijze de dubbele loya liteit van de Raad met Israël en de Palestijnen valt de ont dekken. „Wat ons opviel was de eenzijdige solidariteit met de PLO/' Barsten in borstwering HAA 00 uw p m OOK de borstwering van Hfet laatste bolwerk van het „ec n °P 1 communisme", Albanië, begint barsten te vertonen. Het 1 dat zich tot nog toe hermetisch van de rest van Europa '&c sloot en met heel de wereld niets te maken wenste te hebb l begint langzaam deuren op een kier te zetten, ramen vo itraat zichtig te openen en de blik op de buitenwereld te richt De secretaris-generaal van de VN, Javier Perez de Cuel: je0 was eind vorige week op uitnodiging een paar dagen te j Tirana. Maar dat is noch het eerste, noch het enige tel Jj r van buitenlandse „glasnost" van de communistische reger i Albanië. Na de dood van En ver Hoxha, de communistische dicta die meer dan veertig jaar met ijzeren hand over Albar- heerste, begon zijn opvolger Ramiz Alia in 1985 in feite voorzichtig contact te zoeken met de buitenwereld: West-Duitsland, Groot-Brittannië, Griekenland en Fr< rijk. Er werden afspraken gemaakt over vliegverbindii En Albanese diplomaten verschenen weer op internatioi conferenties, zoals bijvoorbeeld de Balkanconférentie ti Griekenland, Bulgarije, Roemenië en HET jongste en duidelijkste bewijs dat ook de Albai| communisten de tekenen des tijds weten te verstaan, is e ter het verzoek toe te mogen treden tot de CVSE, de Coi| rentie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa. Op z zelf is die stap een revolutie. Albanië is het enige Europl land waarvan de handtekening ontbreekt onder de slota van Helsinki van 31 augustus 1975. Bij die gelegenheid kej de Albanese leiders van toen misprijzend neer op de Eur< se landen, die zich volgens Tirana gedwee aan de leiband ten leiden door de Sovjetunie en de VS, de supermachten ervan beschuldigd werden een imperialistische, geme riem schappelijke soevereiniteit over Europa uit te oefenen. HA WANNEER Albanië zich nu daadwerkelijk wil inpassen het Europees diplomatieke concert en wil meewerken het proces van Europese eenwording, vormt dat een radii ommekeer met de praktijk van meer dan 40 jaar. Onderte |}Se ning van de Helsinki-akkoorden en de besluiten van CVSE-vervolgconferenties zullen grote gevolgen hebl - voor de interne politiek van Albanië. De bepalingen inz ''S" de rechten van de mens zijn een regelrechte aantasting het machtsmonopolie van de (uiteraard communistische) ■gel he lidd banese Arbeiderspartij en voor de totalitaire structuur van maatschappij. tij( ALBANIË sloot in 1967 bijvoorbeeld alle 2169 moskeeën kerken van het land en riep zich uit een unicum in wereld tot de eerste atheïstische staat ter wereld. Het li i overweegt nu de kerken voor godsdienstoefeningen te he penen. Wanneer de Albanese leiders vastbesloten zijn te ken met de praktijk van het verleden, die er vooral in stond het volk arm en dom te houden, dienen ze ook te seffen dat de uitkomst van dat proces niet veel kan verscl len van wat de laatste tijd in Oost-Duitsland, Tsjechosloi in rr kije en andere landen in Oost-Europa allemaal overhoo) gehaald. Het blijft de vraag of dictator Ramiz Alia en kameraden uiteindelijk de onvermijdelijke prijs daan zullen willen betalen. Brieven graag kort an duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondei stukken te bekorten Veronica Sorry hoor, heër Beinema (CDA) en mevrouw Van Nieu- wenhoven (PvdA): Uw boos heid over de wandaden van Veronica verbaast mij zeer. Voor mij als niet-specialist heeft van het begin af aan vastgestaan dat Veronique al leen met daadwerkelijke hulp (personeel en financieel) van Veronica (Rob Out) van de grond kon komen. Naïviteit of onoplettendheid? Ik kan het moeilijk beoordelen welke van beide hier een rol heeft ge speeld. H. Buller, VOORSCHOTEN. Vals of echt Jammer dat vergelijkingen meestal mank gaan, maar bij al het getwist over 'vals' of 'echt' ten aanzien van schilde rijen van Frans Hals en Van Gogh wil ik aan het proces- Wacker te Berlijn omstreeks 1929 herinneren. De kunst schilder met dié naam had ui terst knappe 'echte' Van Gogh-vervalsingen geprodu ceerd, die de bekende Neder landse kunsthistoricus Baart de la Faille ertoe brachten een boek te publiceren: 'De valse Van Goghs', nadat hij deze werken eerder als originele had beschouwd. Het hele pro ces werd destijds breed in de pers uitgemeten, waarbij het gevleugelde woord ontstond: „Deutsche, kauft Deuts Van Goghs!". De vergelijk ligt de conclusie wil ik aan de zer overlaten. H.M. Cramer, DEN HAAG. ^er( Moederdag Hoeveel moeders zijn het eens met Moederdag, vr jij0^ Iteke Weeda zich af. Da >n moeilijk te zeggen, dan zou [es alle moeders ondervr; gn moeten worden. Wat mij treft, voel ik meer voor mensenrechtendag waarin mens centraal staat en tot recht mag komen zelfs het ongeboren mensenleven, kind. Waartoe de machtsp tie van de ouders in het ve den heeft geleid, Iteke Weeda, zou volgensk cijfers incest en mishande zijn. Wat vind ik dat grol minderwaardig om dat te weren. Gehoorzaamheid kinderen aan het ouders was en is nodig, opvoeden tot mondigheid I in de weg hoeft te staafl. ouders hadden en hebben recht en de plicht de kin.de op verantwoorde wijze op®1 voeden. Overal kan misbi'loc van gemaakt worden, ook Dnd gezag en een te grote vrijh 2 !W )S1 ji IEK rge Ook nu nog worden kinde en kleinkinderen gezien al kroon op de liefde en het v van de ouders en terecht. 1 Mevrouw Bitter-Detollenae eg€ DEN HAAG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers) Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon 071-122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933 Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaai per maand 24,85 per maand 25,1 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal t 75, per jaar f. 284,50 per jaar f. 285, Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatiè en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2