s Communio leeft niet bij geld alleen Portugees- Israëlietische synagoge staat op instorten CcidöcSoma/nt kerk wereld Bisschop Tökes heeft ambitieus programma brieven van lezers mlr £cidóc(2omcmt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóc6otvuuvt DONQERDAG 10 MEI 1990 PAGINA Desmond Tutu komt naar Soest SOEST De Zuidafrikaanse aartsbisschop Desmond Tutu komt maandag 18 juni naar de naar hem genoemde basisschool in Soest. De school bestaat dan veertig jaar. Tutu onderbreekt voor het jubileum voor één dag zijn verblijf in het Britse Ox ford. „Ik ben de gelukkigste mens van de hele wereld", zegt directrice Ans Mann die zegt dat de naam van de school geko zen is uit diep respect voor de idealen van Tutu. In februari wees Tutu het verzoek, opgesteld door de gemeente, nog af. Mann bleef aanhouden en stuurde een persoonlijke brief met veel foto's van de leerlingen. Ze vertelde dat Tutu's ideeën voor integratie ook op de Soester basisschool toepasbaar zijn: daar is intensief contact tussen kinderen en ouders van buiten landse en Nederlandse afkomst. Tutu ging alsnog akkoord. Geen collecte in RK Kerk voor Sovjet-joden UTRECHT Er komt in de Rooms-Katholieke Kerk geen col lecte voor de Sovjet-joden die naar Israël emigreren. Dat heeft kardinaal dr. A.J. Simonis namens de bisschoppenconferentie aan rabbijn Awraham Soetendorp laten weten. Niet alleen is er te weinig voorbereidingstijd, maar bovendien kan de bisschop penconferentie als zodanig geen gelden aan projecten ter be schikking stellen. Dat gebeurt via gespecialiseerde organisaties als Mensen in Nood, Memisa en de Vastenactie. Soetendorp heeft namens onder meer het Solidariteitscomité van de joden in de Sovjetunie de Raad van Kerken om een speciale collecte voor de opvang van de Russische ioden in Israël gevraagd. De Raad heeft dit verzoek aan de lidkerken doorgegeven. De vrijheid bewijst zichzelf naarmate zij verwezenlijkt wordt. Jean-Paul Sartre FILIPIJNSE AFVAARDIGING BEZOEKT PARTNER-BISDOM GRONINGEN ASSEN Bijna tien ja ren zijn verstreken sinds het bisdom Groningen en het bisdom Ilagan op de Filipijnen hun speciale band van vriendschap en solidariteit zijn aange gaan. In die tijd vloeide er ongeveer een kwart miljoen gulden uit Neder land naar het eilanden rijk. Maar de vijfkoppige delegatie uit Ilagan, die de komende weken het bisdom Groningen be zoekt, weet te melden dat de 'communio' tussen hen en Groningen inmiddels dieper gaat dan de finan ciële relatie alleen. Het heeft even geduurd, aldus bisschop Miguel Purugganan van Ilagan, maar de beide bis dom-partners zien anno 1990 meer in elkaar en zichzelf dan slechts een Sinterklaas en bedelaar. Die mentaliteitsver andering aan beide zijden is een van de vele positieve ont wikkelingen, die zich sinds 1981 hebben voorgedaan. In dat jaar gaf het 25-jarige bis dom Groningen zichzelf ca deau aan het Filipijnse bis dom en ging het een relatie aan die 'communio' (gemeen schap) ging heten. Ongeveer de helft van de pa rochies van het bisdom Gro ningen (waarvan ook Fries land deel uitmaakt) heeft een partner-parochie in Ilagan. Elk jaar is er in november een communio-zondag in bei de bisdommen, die het ene jaar door Groningen, het an dere door Ilagan wordt vorm gegeven. Tot nu toe kwamen 25 Filipino's naar Groningen en legden 30-mensen uit mgr. Möllers bisdom een bezoek af aan Ilagan. "Holland is voor veel parochianen geen ab stract aardrijkskundig begrip meer", constateert Purugga nan. "En andersom zie je het zelfde" Terwijl de parochianen hier en op de Filipijnen eikaars geloofsuitingen hebben leren kennen en waarderen, zijn de mensen ook open gaan staan voor de mondiale problemen, vindt Purugganan. "We zijn ons meer ervan bewust dat we deel uit maken van de we reldwijde kerk, die begaan moet zijn met de wereldwijde problemen die er zijn. Ontbos sing en milieuvervuiling zijn niet alleen onze problemen, ze gaan de hele wereld aan". Behalve die keer dat de Fili pijnse autoriteiten het woord communio eens verwarden met communisme hetgeen natuurlijk heibel gaf heb ben zich meer problemen voorgedaan in de communio tussen Groningen en Ilagan. Zo bleef de betrokkenheid in Ilagan eerst beperkt tot een kleine groep. Daarnaast zorg de geld traditiegetrouw voor de nodige onrust. Maatregelen brachten verbetering. Als er nu geld wordt geschonken aan een project in Ilagan, moeten de missies in beide bisdommen eerst toestemming hebben ge geven. Er wordt streng op ge let dat geld ook daadwerkelijk voor het bedoelde project wordt gebruikt, en donaties aan privépersonen zijn niet toegestaan. Deze veranderin gen en het onderwijs aan de mensen over wat communio is, hebben voor een belangrijk deel bijgedragen aan de gewij zigde houding tegenover de communio, aldus delegatielid Naty Barbaran. "Ze komen er in Ilagan achter dat het hier ondanks de rijk dom bepaald geen paradijs is", vult Willy van Olffen, coördi nator aan Groningse zijde der communio, aan. Hij noemt de goedgeefsheid in zijn bisdom "bijna een wonder". In de loop der jaren steeg het be drag dat jaarlijks naar Ilagan gaat van 20.000 naar f 60.000. "U begrijpt dat de communio de komende jaren gewoon blijft bestaan". De omstandigheden waaron der in het bisdom Groningen het kerkelijk leven er aan toe gaat, verschillen nogal van die in Ilagan. Van Olffen heeft uitgerekend dat als de verhouding priesters-leken van het 1 miljoen inwoners tellende bisdom Ilagan gelijk was aan die van Groningen, bisschop Möller het moest rooien met 7 priesters, inclu sief zichzelf. "Nu zijn dat er 80, en we klagen erover". Dat gebrek ook tot zegen kan dienen, benadrukt de Belgi sche pater John Couvreur, de voorzitter van de communio- commissie in Ilagan. "Leken nemen bij ons meer verant woordelijke taken op zich dan hier". De veertig priesters in Ilagan worden zo meer en meer coördinatoren in plaats van geestelijken die de com plete kerkelijke kar in hun eentje moeten trekken. De weinige priesters in Ilagan komen vaak mondjesmaat in de afgelegen dorpen. Maar de basisgemeenschappen die er door de communio naar La tijns-Amerikaans model zijn gesticht, slagen erin de gelovi gen toch actief te betrekken bij de kerk. Daarnaast zijn er allerlei andere kleine projec ten van de communio, zoals een boerencoöperatie, een beursfonds, gezondheidszorg, hulp aan gezinnen waarvan de vader slachtoffer is gewor den van politieke moord en noodhulp bij rampen. Bisschop Purugganan had za terdag graag zijn Nederlandse collega's ontmoet tijdens de Acht Mei manifestatie in Zwolle ('de wereld omge keerd'), waar de communio met vier projecten aanwezig is. De eerwaarde noemt het 'toevallig' dat zijn komst sa menvalt met de door de va derlandse bisschoppen min of meer geboycotte dag. Maar hij gaat er met plezier heen, "want de thema's die daar aan de orde komen, vallen samen met wat er in de communio gebeurt". STEVEN EMMENS Raad van Kerken wil voortzetting conciliair proces AMERSFOORT De Raad van Kerken in Ne derland heeft gisteren unaniem besloten tot de voortzetting van het con ciliair proces voor gerech tigheid, vrede en behoud van de schepping. De aanvankelijk geplande afronding op Pinksteren 1990 wordt met twee jaar uitgesteld. Er is de afgelopen drie jaar een goede start gemaakt met de bezinning op de drie the ma's, aldus de Raad. Het pro ces moet nu echter verder verdiept en in het kerkelijk leven verankerd worden. De Raad stelde met voldoening vast dat in vele kerken en pa rochies het conciliair proces geen tijdelijk project is, maar een kerkelijk programma voor de komende jaren. De Raad stemde in principe ook in met het plan om rond Pinksteren 1992 een tweede Nederlandse Kerkendag te houden. Eén van de voor waarden is dat er uitzicht is op voldoende financiële mid delen, aldus de woordvoerster van de Raad. De eerste Ker kendag, in september 1989, vormde voor de Nederlandse kerken het voorlopig hoogte punt van het wereldwijde be zinningsproces. De plaatselijke kerken zal worden gevraagd of zij zich kunnen vinden in de zes prio riteiten, waarvoor de Raad in 1988 koos (machtsongelijk heid, verarming, schuldenlast, racisme, vijandschap, vervui ling). Het proces zal worden begeleid door een stuurgroep waarin, in tegenstelling tot af gelopen jaren, evenveel man nen als vrouwen zullen zitten. Ook wordt ernaar gestreefd vertegenwoordigers uit „de volle breedte van de kerken" te vinden. Nederlands* Hervormde Kerk Benoemd tot geestelijk verzorger van Het Zonnehuis te Zwolle A. Nico- lai, kandidaat te Lelden, die deze be noeming heeft aangenomen. Be dankt voor Hasselt (toez.) dr. P. Ver meer te Kesteren; voor Hoogeveen J.B. Beijer te Colljnsplaat. Beroepen te Emmen (toez.) (part-time) D. En- gelage, kand. te Zuidbroek; te Koot wijk-Kootwijkerbroek J. Maasland te Capelle aan den IJssel; te Oostburg c.a. G.Th. Grootjans te Wolphaarts- dijk; te Zeist G.H. Jansen, kand. te Geldermalsen. Aangenomen naar Amsterdam R.S. Suss te Koog-Zaan dijk (part-time) naar Haskerhorne- Oudehaske mw.W.A. van Blnsber- gen, kand. te Groningen; naar Leid- schendam H.J. Oudhof te Leeuwar den; naar Norg R.H.W. Busschers, kandidaat te Utrecht. Bedankt voor Suameer J. Strljbis, kand. te Zuld- Scharwoude. Gereformeerd* Kerken Beroepen te Almkerk H. van HeIJst te Soest. Beroepbaarstelling drs.H.H. Lageveen, De Zool 40, 9201 BL Drachten. Gereformeerd* Kerken vrijgemaakt Beroepen te Amsterdam-C K. van den Geest te Alblasserdam en Nieuw Lekkerland. Beroepen te Oegstgeest drs.J.B. de Rijke, kand. te Duiven. Doopsgezind* Broederschap Beroepen te Beemster-Oosthulzen (part-time) mw.J.A. Thlmm-Rlchard- son, wonende te Haarlem, die dit beroep heeft aangenomen. SCHIPHOL „Zowel in de kerk als in de maat schappij van Roemenië is vandaag de dag een ge weldig gistingsproces aan de gang. Je voelt de span ning bij de voorbereiding van de verkiezingen op 20 mei aanstaande waar aan meer dan 90 partijen meedoen. Je ziet in de centra van de steden „communisme-vrije zo nes" waar mensen op zeepkis ten in alle vrijheid hun poli tieke overtuiging uitdragen. Heel duidelijk is ook een spanning tussen de generaties: er is een enorme dadendrang bij de jongeren, in hun ogen is iedere 40-plusser verdacht. Anderzijds merk je bij 40- plussers dat zij zich verminkt, verwond, miskend voelen. De verwerking van het verleden is een groot probleem. Daar naast merk je ook heel duide lijk de spanning tussen Roe menen en Hongaren". Aldus de eerste indrukken bij zijn terugkeer uit Roemenië van de Rotterdamse predi kant dr. G.H. van de Graaf, die als vice-voorzitter van het dagelijks bestuur van de gene rale synode van de Neder landse Hervormde Kerk aan wezig was bij de inleiding tot zijn ambt van de nieuw be noemde hervormde bisschop Laszlo Tökes in Oradea. Hij maakte de reis samen met dr. R. Kranenborg, die als lid van het Deputaatschap Oecumene Buitenland de Gereformeerde Kerken in Nederland verte genwoordigde. Tijdens de installatieplechtig heid, die meer dan vijf uur duurde, presenteerde Laszlo Tökes een indrukwekkend programma. De kerk zal het boetekleed moeten aantrek ken wegens alles wat in het verleden is gebeurd. Er moet een duidelijk kerkelijk beleid komen met een nieuwe ker korde, waarin de traditie van de volkskerk wordt bewaard. Daartoe is eerst een goede le denadministratie nodig met een goede financiële basis. De strijd moet worden aange bonden tegen het oude hiërar chisch en centralistisch den ken, een goed opgezette evan gelisatiecampagne is geboden, de verhouding tussen kerk en staat moet opnieuw worden doordacht. Er moeten veel nieuwe kerken worden ge bouwd en ook moet nieuwe inhoud worden gegeven aan de academische relaties met het buitenland. Alle hens moeten nu aan dek, zo sprak de provinciale syno de uit tijdens de vergadering voorafgaand aan de installatie van de nieuwe bisschop: pre dikanten krijgen geen toe stemming meer tot emigratie, tenzij bij hoge uitzondering. FOTO: ROB LIST De Portugees-lsraëlietische Synagoge aan het Mr. Visserplein in Amsterdam. AMSTERDAM De Portu gees-lsraëlietische synagoge te Amsterdam dreigt een bouw val te worden. De instand houding van de 325 jaar oude synagoge, de oudste en mooi ste ter wereld, „is een erezaak voor ons ganse volk". Dit zei prof. mr. I.A. Diepen horst, voorzitter van de Stich ting Vrienden van de Portu gees-lsraëlietische Synagoge, gisteren in Amsterdam, waar de plannen werden ontvouwd om uit particuliere bron bijna vier miljoen gulden voor de restauratie bijeen te brengen. De meeste leden van het be stuur van deze stichting zijn zelf niet joods. Behalve Die penhorst is onder anderen oud-Kamervoorzitter dr. D. Dolman bestuurslid. De Portugees-lsraëlietische Gemeente, die slechts vijfhon derd leden telt, is niet in staat deze kosten geheel zelf te dra gen. De restauratie vergt in totaal 6.457.000 gulden, te ver meerderen met f 1.000.000 voor de kosten van bouwma nagement, organisatie en voorlichting van dit bijzonde re en ingewikkelde project. Monumentenzorg en de Ge meente Amsterdam hebben reeds 3.674.000 toegezegd. Een bedrag van f 3.783.000 moet derhalve uit andere bronnen worden gefinancierd. De synagoge is op vele plaat sen aangetast door vocht. Dit begint al in de gemetselde ge welven waarop het gebouw rust. Het grondwater trekt in het metselwerk en de kolom men omhoog en richt daarbij verwoestend werk aan. Ook is het dak niet overal dicht, waardoor lekkages zijn ont staan en delen van de dak constructie zijn weggerot. Verder zijn alle grote boog vensters door roestvorming kapot gedrukt. Een ander groot probleem is de voorgevel, die bol staat en langzaam naar buiten wordt gedrukt waardoor het ver band in het gebouw verloren gaat. De brandblusinstallatie op zolder is zwaar verroest, zodat bij een eventuele brand de synagoge wel eens hetzelf de lot beschoren kan zijn als de Amsterdamse Muiderkerk, die enige maanden geleden volledig afbrandde. De Sefardische joden kwamen aan het eind van de 15e eeuw naar Nederland. Zij vluchtten uit Portugal en Spanje waar zij door de Inquisitie werden vervolgd. Ook als zij tot het rooms-katholieke geloof wa ren overgegaan, werden zij als marranen (schijn-christenen) nog vervolgd. De Hoogduitse joden (uit Oost-Europa) kwa men enkele tientallen jaren later naar Nederland. In het welvarende Amster dam bestond er godsdienst vrijheid, hoewel de joden aan vankelijk nog geen synagoge mochten bouwen. De eerste synagoge in de hoofdstad werd in 1618 gebouwd. In 1639 verenigden de drie af zonderlijke gemeenten (Bet Jangacob, Neve Shalom en Bet Jisraël) zich in de huidige Portugees-lsraëlietische Ge meente, Talmud Thora ge naamd. De phoenix, het wapen van de Neve Shalom, werd het wapen van de nieuwe ge meente. In 1743 werd de phoenix vervangen door de pelikaan met haar drie jon gen. In de Tweede Wereld oorlog verloor de 7.000 leden tellende Portugees-lsraëlieti sche Gemeente ruim 6.000 le den. Daarna is de phoenix, de vogel die herrijst uit zijn as, weer het symbool van de ge meente geworden. De aanzet tot de bouw gaf op perrabbijn Isaac Aboab. Voor dat hij toestemming van de parnassim (bestuurders van de gemeente) had, wist hij al f 40.000 bijeen te brengen. Stadsbouwmeester Elias Bou- man heeft het ontwerp ge maakt. Hij was zelf geen jood. Als gevolg van het gildesys- teem konden joden toen geen architect worden. In aanwe zigheid van burgemeester en schepenen werd de synagoge op 2 augustus 1675 ingewijd. De totale kosten bedroegen ongeveer f 180.000. Naar het evenbeeld van de Amsterdamse synagoge wer den er in Den Haag (1726), Willemstad (1732), Paramari bo (1732), Pernambuco in Bra zilië (omstreeks 1740) en op Rhode Island (759) in New York (de oudste synagoge van Amerika) synagoges gebouwd. Portugese joden waren via de handelsroutes van de Westin- dische Compagnie naar vele plaatsen over de wereld uitge- zworven. Die gemeenten wer den vaak door de Amster damse gemeente met rabbij nen en financiën onder steund. De omstandigheid dat de Am sterdamse synagoge, die nog intensief wordt gebruikt, moet worden gerestaureerd, prikkelt het bedrijfsleven niet direct tot steun. De naam of .het logo van een sponsorende firma kan naderhand moeilijk aan de voorgevel worden be vestigd. Wel overweegt het bestuur van de gemeente op een bescheiden plaquette de voornaamste goede gevers te vermelden. De stichting hoopt via een adoptieprogramma de beno digde middelen of in geld of in natura te krijgen. Zo kun nen de vier grote pilaren, de 12 kleine pilaren, de Heilige Ark, de vrouwengalerij, het koper-, glas-, hout- of hang en sluitwerk worden gesponsord. Ook de Loofhut en Ets Haim, de wereldberoemde biblio theek van het Portugees-Is- raëlietisch Seminarium, ko men hiervoor in aanmerking. Raad van Kerken wil erkenning PLO AMERSFOORT De Raad van Kerken in Nederland wil dat de Nederlandse regering hardop zegt dat de PLO de enige georganiseerde stem van het Palestijnse volk is en als enige orgaan is staat is voor dit volk te onderhande len over een vredesregeling. De Raad schrijft dit in een verklaring over de Palestij- nen en Israël, waarin wordt voortgeborduurd op een ver klaring van 1979. Een vervolg was nodig, omdat de eerste verklaring hier en daar door historische ontwikkelingen was ingehaald, aldus de woordvoerder. Zo wordt nu gepleit voor de „opwaarde ring" van de vertegenwoordi ger van de PLO in Neder land, die er destijds nog niet was. In aansluiting op een bezoek aan het Midden-Oosten (sep tember 1989) pleit de Raad nogmaals voor „onmiddelijke beëindiging van de schending van de mensenrechten in de bezette gebieden". Er moet in ternationaal toezicht komen om de naleving van de men senrechten te waarborgen en ook Nederland zou daaraan een bijdrage moeten leveren, aldus de Raad. De Raad onderstreept in de verklaring nogmaals zijn „dubbele loyaliteit". „De Raad spreekt zich expliciet uit voor erkenning van het bestaans recht en het recht op veilig heid van een Palestijnse staat naast Israël, zoals hij zich ook van meet af aan heeft uitge sproken voor erkenning van het bestaansrecht en het recht op veiligheid van de staat Is raël." Ds. S. Wijnsma, oprichter EO, overleden ARNHEM De christelijk- gereformeerde predikant ds. S. Wijnsma, één van de op richters van de Evangelische Omroep, is op 65-jarige leef tijd overleden. Na de oprich ting van de EO in 1967 was hij vele jaren vaste medewer ker van deze omroep. Wijnsma werd na zijn theolo gische studie in Apeldoorn in 1953 predikant in Broek op Langedijk en was daarna ach tereenvolgens legerpredikant, wijkpredikant in Rotterdam, industriepredikant in Rozen burg en evangelisatiepredi kant in Zwolle. Op 1 juni 1989 ging hij met emeritaat. "NI Scepsis bij superprojecten HeT parlement koestert tegenwoordig een gezonde di ec wantrouwen jegens grootschalige overheidsprojecten, waa mji geavanceerde technologie of veel ambtelijk organisatie; ni mogen komt kijken. De paspoort-flop en het gehaspel n on de studiefinanciering hebben geleerd dat op beide punten nti aanwezige mogelijkheden snel worden overschat. Die scej v' over technische haalbaarheid speelt ook een belangrijke bij de afwijzende politieke reacties op het plan voor de jaarkaart. GOEDGEKEURD nu ook door de Eerste Kamer, maar i veel slagen om de arm. Onderwijsspecialisten van de coali jnS( partijen hebben duidelijk gemaakt, dat zij het minister Rit niet kwalijk zullen nemen wanneer hij het jaarkaart-pro alsnog afblaast. Ook de minister heeft zijn aarzeling mochten de problemen op 1 juli nog niet zijn opgelost dai de kaart verleden tijd, zo heeft hij laten weten. De studiefinanciering blijft een geliefd slachtoffer van zuinigende bewindslieden op O&W. Als minister Ritzen e ter volgens plan per 1 januari aanstaande de OV-jaarkó voor studenten zou invoeren vóór alles een bezuinigin maatregel kan hij onmogelijk binnen een jaar weer een nieuw en nog zuiniger beurzenstelsel op de proppen men. En dus wilen de regeringsfracties de minister niet voorbaat vastpinnen op de OV-jaarkaart. Want verondei dat hij razendsnel een alternatief voor dat vrij vervoertje broedt waardoor de studiefinanciering op termijn nog go koper kan worden. Dan zou het toch jammer zijn als het p niet door zou kunnen gaan omdat net de operatie OV-jT" kaart achter de rug is, zo is de redenering. De soepele opstelling van de regeringsfracties tegenoj Ritzen op dit punt wordt echter ook in belangrijke matei gegeven door de bange vraag of diens ministerie zich T andermaal gigantisch aan het vertillen is. De Spoorwej hebben aanvankelijk weliswaar opgewekt 'ja' geroepen t de OV-jaarkaart, maar zij moesten na enige tijd bekeniF dat zij nog lang niet klaar zijn voor de verwachte stro [jc treinende studenten. Er is koortsachtig overleg gaande i de grote onderwijsinstellingen over de vraag hoe een da |gi lijks college-spitsuur op de NS-stations kan worden voor ds De Kamer houdt zijn hart vast, hoewel minister Ritzen z ak te blijven hopen dat het allemaal wel in orde komt vóór I jaarwisseling. Dat beweerde zijn voorganger Deetman rv over de invoering van de basisbeurs, alleen verschoof dit s jaarwisseling telkens. ni{ oo HeT is, gezien de omvangrijke mislukkingen uit het jongr^' verleden, niet zo vreemd dat de Kamer terughoudend is 'ar maant tot voorzichtigheid bij politieke 'superprojecten'. 1 8 is anderzijds een vreemde zaak en tevens een bewijs van I P1 stuurlijk onvermogen dat met veel fanfare aangekondij IW overheidsplannen stuk voor stuk worden afgeblazen, ten n links en rechts verwachtingen zijn gewekt, toezeggingen i nie( gedaan en soms zelfs contracten zijn getekend. Het is kwal er i indien zelfs in een vergevorderd stadium van voorbereidi ude nog onzekerheid moet heersen over de vraag of een rejplitl ringsplan echt zal doorgaan of niet. RONDUIT onaanvaardbaar is dat het parlement soms i lijkt te worden in een schimmig spel rond het vermijden i schadeclaims, zoals in het geval van de OV-jaarkaart en Spoorwegen. Kabinet en Kamer zouden beide, alvorens zich aan een beleidsmatige reuzensprong wagen, eerst in >m rust en overleg de lengte van de eigen polsstok moeten i le ten. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor inqezonde 1 stukken te bekorten. Strandvoorzieningen Nimmer richtte ik mij tot het college van B en W van 's- Gravenhage, maar nu kon ik het niet laten. Aanleiding is het volgende: Het Schevening- se strand, aan het eind van de Houtrustweg, wordt bij mooi weer bezocht door mij, en ten minste vijf- a zesduizend ande re mensen. Zolang ik er kom waren daar aanwezig een con sumptietent met wc en tele foon, een kinderopvangplaats met EHBO en telefoon, een reddingsbrigadepost met EHBO en telefoon, en een po litiepost met alles er op en er aan. Afgelopen weekeinde wa ren de voornoemde vijf- a zes duizend strandliefhebbers weer aanwezig. Afwezig ech ter waren alle voornoemde voorzieningen. Zou het college van B én W, dat toch een ze kere verantwoording draagt, het niet treurig vinden dat zo iets kan gebeuren in een zo groot recreatiegebied? Als er iets zou gebeuren, waar moet ;"F L men dan telefoneren om hu Waar doen al deze mensen i twee dagen hun behoefte? het niet schandelijk dat zo i plaatsvindt in Nederland? reactie van B en W zal v IN zijn dat pas 15 mei deze va ie zieningen worden gerege dt Maar konden er vóór 15 geen noodvoorzieningen w n den neergezet? Dat wordt kermissen en dergelijke ei nementen toch ook gedaan" M. Frederiks, DEN HAAG. Smogalarm Niet voor iedereen zal het m schien meteen duidelijk z v' wat men moet doen en voo laten, als er een smogalarm 8^ se wordt afgekondigd. Duii lijker lijkt het me daarom, i lei bij elk bericht hierover telkf weer te vermelden welk i vies of verbod hierbij past. M.A. v.d.Bergh, DEN HAAG. tdv onsi Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor. Apothekersdijk 34. Leiden. Telefoon: 071 - 122 244 Postadres - postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933 Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr van 18.00 tot 19.00 u op za. van 14.00 tot 15.00 u Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling Bi] betaling per accept-girokaart rl per maand 24.85 per maand f. 25,8 Al per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 75,1' P per jaar 284,50 per jaar f. 285,50 S| Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070- 3902 702. AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2