Wijf els over echtheid
kenmerken Hals-expositie
Disc-jockeys stappen
zelf uit platengroef
f
Nationaal
Ballet
ornaat
Sempre Crescendo zet stijgende lijn voort
Liefdesperikelen en spanning
bepalen sterk zomerpakket
UNST/RTV ËeidóeSouttHit
DONDERDAG 10 MEI 1990 PAGINA 15
aliaanse componist
jigi Nono overleden
■ETIE De vooraanstaande Ita-
pse avant-gardistische componist
Nono is gisteren op 66-jarige
j in zijn woonplaats Venetië
den. Hij was al geruime tijd
i. Nono, die steeds op zoek was
nieuwe compositietechnieken,
zijn eerste successen in West-,
and en maakte vervolgens
b in Italië en de rest van Europa.
beroemde werk „II canto sospe-
gecomponeerd in 1955, was geba-
d op afscheidsbrieven van ter
j veroordeelde Europese verzets-
sen. De laatste jaren was hij zich
i interesseren voor electronische
jomputergestuurde muziek. Nono
K getrouwd met een dochter van
Wiponist Arnold Schönberg.
Nederlandse tv-kokkin
botst tegen Kremlin
MOSKOU Astrid de Nooy, de zus
van Tineke, is gisteren met een ille- ^^Hf.
gale taxi tegen de muur van het
Kremlin gereden, zo heeft Veronique ij?** ij
vanmorgen meegedeeld. Astrid, die
tv-kokkin is in het programma van
Tineke, kwam, samen met de andere nf
twee inzittenden met de schrik vrij. B -
Tineke is, samen met haar produktie- |£f
team, in Moskou vanwege de twee N
rechtstreekse uitzendingen die zij dit foto- anp
weekeinde vanuit de Russische
hoofdstad verzorgt. Het ongeluk gebeurde op de terugweg naar
het hotel. Astrid had net inkopen gedaan voor het programma
toen het stuur van de taxi in het stuurslot viel. Hierdoor werd
de Lada onhandelbaar. De chauffeur, die er een illegaal bedriif-
je op na houdt, werd voor verhoor meegenomen naar het poli-
tie-bureau, terwijl de geschrokken passagiers hun weg konden
vervolgen.
Prijzen kunstveilingen stijgen minder fors
DEN HAAG Er lijkt zowel in
Amerika als Europa een einde te
zijn gekomen aan de enorme prijs
stijgingen op veilingen voor moder
ne kunst. De laatste twee dagen
werd in New York zowel bij Sothe
by's als bij Christie's voor eenderde
van de aangeboden werken niet de
prijs gehaald die eigenaren er ten
minste voor wilden hebben. Boven
dien gingen tal van werken weg
voor minder dan de geraamde op
brengst. Sotheby's in New York
verkocht dinsdag niet meer dan 55
van de 87 ingebrachte werken,
waarvan 20 ook nog voor minder
dan de laagst geraamde opbrengst.
De avond ervoor haalden bij Chris
tie's 26 van de 77 niet de vooraf ge
raamde prijzen.
Bij Sotheby's werd 'Vrouw in land
schap' van de Nederlandse schilder
Willem de Kooning teruggenomen,
nadat een eindbod van 8,4 miljoen
onvoldoende werd geacht. De op
brengst was vooraf geschat op 18 tot
24 miljoen gulden. De Koonings
„Palisade" ging voor 13,3 miljoen
gulden wel weg, maar bleef daar
mee beneden de geschatte mini-
mum-opbrengst van 15 miljoen gul
den. Sommige kunsthandelaren be
schuldigen de veilinghuizen ervan
de werken met opzet veel te hoog in
te schatten. Bij Sotheby's in Neder
land zijn de veilingen tot nog toe
succesvol. Dit veilinghuis ziet in Eu
ropa geen algemene tendens tot
overschatting van de verwachtin
gen of geringere veilingsresultaten.
P.C. Hooftprijs
wordt een ton
DEN HAAG Minister D'Ancona
van wvc stelt voor de P.C. Hooft
prijs en de Theo Thijssenprijs te
verhogen van 25.000 tot 100.000 gul
den. Ze schrijft dit in haar letteren-
brief aan de Tweede Kamer. De
P.C. Hooftprijs wordt jaarlijks toe
gekend in een van de categorieën
proza, poëzie of essay. De Thijssen
prijs is er voor jeugdliteratuur en^
wordt eens in de drie jaar toege-'
kend. Hij werd nog niet lang gele
den van 12.500 gulden gelijk gesteld
met de Hooftprijs. De minister wil
voor letteren met ingang van 1992
vijf miljoen per jaar meer beschik
baar stellen dan de tegenwoordige
13 miljoen gulden.
L.J. Jordaanprijs 1990
voor Louis van Gasteren
AMSTERDAM De Stichting Amster
dams Fonds voor de Kunst heeft de L.J.
Jordaanprijs dit jaar toegekend aan
Louis van Gasteren voor zijn film 'Een
zaak van Niveau'. De prijs bestaat uit
een geldbedrag van 10.000 gulden Lily
van den Bergh krijgt de aanmoedigings
prijs film (5.000 gulden) voor haar docu
mentaire 'Opstand in Sobibor'. In „Een
zaak van Niveau" beschouwt Van Gaste
ren de invloed van het water op ons
land. 'Opstand in Sobibor', een copro-
duktie met de Sovjetunie, gaat over de
opstand van de joden in dit concentratie
kamp. Het leven van vijf zorgvuldig ge
kozen overledenen staat centraal. De
film gaat op 18 mei in première. Louis
van Gasteren en Lily van den Bergh
ontvangen hun prijzen op 26 oktober.
HARLEM Tijdens de
vorie orbezichting door dè
rs van de Frans Hals-
^TB itoonstelling in het
7 1 ans Halsmuseum in
larlem, gaf dr. C.
imm van het Haus der
UIZ yerischen Geschichte in
ichen gisteren onder
ote belangstelling aan
arom de „Regentessen
het Oude-mannen-
is" volgens hem ten on-
chte aan Hals (ca 1582-
56) wordt toegeschre-
ande voor het werk, legde
imm uit dat de penseelstre-
1 veel minder los zijn neer-
iet dan de echte Hals zou
jben gedaan en dat er te-
getekende contouren te
zijn. Hals gaf de contou-
met verschillende kleuren
er, aldus Hals-kenner
mm.
a twijfels van Grimm zijn
nmerkend voor de hele
eer rondom de expositie, die
Washington en Londen
lu uf 12 mei te zien is in
larlem. Grote vraag is hoe-
iivan de „Halsen" door de
Memmer zelf zijn vervaar-
e man achter de expositie
.ls-kenner dr. S. Slive van
Harvard Universiteit. Slive
Grimm verschillen grondig
aa
Dei
'Q VOl
Del
itzi
iplC:
Nationaal Ballet in het AT T
Je tèwtheater aan het Spui
tW( ihma-Schoenberg Kwartet'
rtaangelen alachten den hemel
id' en 'Voorbij gegaan'. Herhaling
Itnavond.
i[ een loflied op het leven
een ode aan de dood ver-
hijnt Het Nationaal Ballet in
jongste premièreprogram-
in vol ornaat. Het
rahms-Schoenberg Kwartet'
Balanchine is het 23e
k van deze choreograaf,
?nai larmede ons nationale en-
mble wederom een danskun-
triomf binnenhaalt,
rachtig, ragfijn gestileerd
uld6|rtnerwerk binnen indruk-
ekkend ruimtelijke patro-
en. Vitaal en perfect gedanst
een decor vol dieptewer-
I;, dat de tsaristische
onheid van een Petipa,
wie Balanchine verwijst,
eens extra accentueert,
dit overrompelende mu-
ballet was groter tegen-
elling met de nieuwe Van
5 y antzigproduktie bijna niet
j0n j nkbaar. Deze zich vrijwel
Ven 'tijd in triestheid vermeiende
alls 2 loreograaf schept ook nu
Haf* eer gestalten uit het doden-
Sct, 'k' waaï"in dertien mensen
r 28J fl als doodsengelen niet al te
Wow loeilijk hebben om drie fraai
28-H ansende, maar verder weer-
^Qui )2e vrouwen naar de onder-
an V te leiden. Motto is de
ichtregel van Achterberg
d db Aartsengelen slachten den he-
*ii'j iel rood' en het beierend mu-
ikaal geweld van de Georgi-
irg 3 c^e componist Gya Kancheli
Luyc juist de problematische mu-
1-371 lek die in deze donkere sfeer
J an doem en dreiging past.
!n1tok hier weer een indruk-
>.517 ekkend decor, evenals dat bij
t,5,1 alanchine van Toer van
>-43S chayk.
iailet tograimmatisch onnodig had
geni ,ar> Dantzig de pas de deux
6 Pi Voorbij gegaan' ingelast. Hij
aar 3 laakte dit duet in 1979 voor
d lexandra Radius en Han Eb-
27-J *'aar Dit dansverleden had
M 2 "et behoeven te worden opge-
i Gr» akeld. Zo mooi als toen wordt
s? *t toch nooit meer.
FRANK DELBOY
Concert door koor on orkest ven het
Studenten Muziekgezelschap Sem
pre Crescendo met werk van Ravel,
Crusell en Cherubini, onder leiding
van Ernst van Thiel en Herman Koff
lard. Gehoord in de Stedsgehoor-
zaal in Leiden op 9 mei.
Het peil van de door Sempre
gegeven concerten vertoonde
al een tijdje een opgaande lijn
en het concert dat gisteravond
onder veel belangstelling in de
Stadsgehoorzaal werd ver
zorgd, sloot daar keurig bij
aan. Met name de metamorfo
se die het orkest, onder leiding
van Ernst van Thiel, in twee
jaar tijd heeft ondergaan,
dwingt respect'af.
Als eerste onderdeel klonk de
orkestsuite „Ma mère l'oye"
van Maurice Ravel. Het eerste
en tweede deel van deze lasti
ge partituur, met de fraai ge
speelde solo's voor hobo en
Engelse hoorn, werden met
veel overgave en gevoel voor
de juiste sfeer gebracht.
Bernard Henrik Crusell (1775-
1838) schreef rond 1800 zijn
klarinetconcert in L Solist
Frank Zeven deed er alles aan
om zijn publiek ervan te door
dringen dat de man en zijn
Werk ten onrechte veronacht
zaamd worden. Met vuur zette
deze jonge muzikant zijn tan
den in dit virtuoze stuk van
degelijk klassieke leest. Zijn
buigzame techniek en alerte
dialoog met het orkest onthul
den in de drie delen vastbera
den de charme en levendige
uitstraling van het werk.
Daarbij lag Zevens sterke punt
vooral in de snelle delen. In
het andante pastorale, dat een
beetje aan de oppervlakte
bleef, had de solist wel iets
meer lyriek mogen uitdragen.
Na de pauze stond het ensem
ble samen met het koor onder
leiding van koordirigent Her
man Kofflard voor de uitvoe
ring van het requiem in c van
Salvatore Cherubini (1760-
1842). Het koor kende zijn par
tijen goed, zong over het alge
meen zuiver, ritmisch goed bij
het orkest aansluitend en ont
wikkelde een behoorlijk volu
me. Wat aan de uitvoering
hier en daar afbreuk deed,
was een enigszins omfloerste
manier van zingen. Ook was
de verdeling in mannen- en
vrouwenstemmen was niet
ideaal, maar dirigent Kofflard
wist een en ander over het al
gemeen in zeer aanvaardbare
banen te leiden.
De nummers 3 (Dies Irae) en 4
(Offertorium) sprongen eruit.
Het dreigende karakter van
het in onvervalste oratorium
stijl sterk declamatorisch ge
componeerde Dies Irae kwam,
in samenwerking met een pre
cies musicerend orkest, goed
over. Net als het expressieve
offertorium, met zijn slepende
ritmes en fugatische aanzetten.
De tekstbehandeling had ech
ter beter gekund en zo'n onze
ker geïntoneerd slotakkoord in
het Pie Jesu is natuurlijk jam
mer, maar dat was een van de
weinige missers in een geïn
spireerd concert.
TOM STRENGERS
Ted de Braak op de werkvloer van een autofabriek in zijn zesdelige serie 'Ted's televisite'.
foto: ncrv
BOMANS IN BEWERKTE VORM TERUG BIJ NCRV
HILVERSUM Iedere
televisie-kijker zou God
op zijn blote knieën
moeten bedanken voor de
komst van RTL-Veroni
que. Niet omdat de Neder
landstalige commerciële
satelliet een wezenlijke
bijdragen levert tot meer
kijkplezier, maar eerder
omdat het ons ingeslapen
omroepbestel heeft wak-
kergeschud. De eerste re
sultaten daarvan zijn
hoopgevend, zo blijkt on
der meer uit het sterke
programmapakket dat de
NCRV zijn kijker deze zo
mer voorschotelt.
Bij de omroep hebben ze geko
zen voor kwaliteit in de hoop
daarmee gelijk de benodigde
kwantiteit (kijkercijfers) in
huis te halen. Toch gaat de
omroep niet voor de grootste
gemene deler. „Wat in de hele
discussie rond kijkcijfers en
marktaandelen vaak wordt
vergeten, is dat de publieke
omroep een andere taak heeft
dan de commerciële zenders.
De eerste zorg voor de publie
ke omroepen is om een volle
dig programma-pakket te
brengen, zoals in de Mediawet
is omschreven. Het gaat om
hun publieke taak. Dat daarbij
het ontspannende element van
televisie niet uit het oog wordt
verloren, is duidelijk, maar
niet al onze programma's zijn
bestemd voor een groot pu
bliek. Er zijn er ook bij die al
leen door een kleine schare
bekeken en gewaardeerd zul
len worden", aldus een woord
voerder van de NCRV.
Dertiende jaargang
Het betekent onder meer dat,
'Kerkepad' deel blijft uitma
ken van de programmering.
Het programma beleeft deze
zomer zijn dertiende jaargang
en is daarmee een van de
langstlopende televisie-pro
gramma's van Nederland. En
waarom zou de NCRV het pro
gramma schrappen. De laatste
'Kerkepad'-zaterdag in Leiden
bracht in 1989 rond de 30.000
bezoekers naar de stad. Voor
dit seizoen staan negen routes
op het programma. Andere
'blijvertjes' zijn 'Weg van de
snelweg Nederland', 'Zo vader,
zo zoon' (met een panel be
staande uit Willem Bol, Gerda
Havertong en Dick Passchier),
'Dertien persoonlijke ontmoe
tingen' en 'De Puzzelkampi
oen'. Het worden vijftien nieu
we afleveringen van dit denk
sportprogramma, opnieuw on
der leiding van Peter Plaisier.
„Na het eerste seizoen hebben
we de opzet iets gewijzigd. De
kandidaten hebben nu meer
kans dan vorig jaar om de fi
nale te bereiken doordat ze zo
wel hun kunnen mogen tonen
in de cryptogrammen als de
kruiswoordraadsels. Wat niet
is gewijzigd, is de snelheid
waarmee we de programma's
vastleggen. Dat gebeurt echt
op Amerikaanse wijze. We ne
men alle vijftien afleveringen
in een week op".
Opmerkelijk is de terugkeer
op televisie van Godfried Bo-
mans. De omroep heeft een
bewerking gemaakt van zijn
programma's. Ted de Braak
gaat op 'Televisite' bij mede
werkers van een bedrijf. Hij
ontmoet ze op de werkvloer,
roert allerlei onderwerpen aan
en biedt ze 'soms als troost'
een muzikaal cadeau aan. Het
gaat om zes afleveringen
waarvoor Ted naar Born,
Goirle, Apeldoorn. Heeren
veen, Moergestel en Maas
tricht reist. Het uiterst popu
laire zaterdagmiddag-pro
gramma 'Passage' kent een zo
merstop, maar Ati Dijckmees-
ter offert haar zomervakantie
op voor vijf programma's on
der de titel 'Passage plus'. In
deze shows ontmoet ze telkens
twee bekende Nederlanders,
die een bepaalde affiniteit met
elkaar hebben of elkaar be
wonderen. De gasten nemen
zelf hun publiek mee naar de
studio. Voor de kleinsten gaan
Disney-presentatoren Jochem
van Gelder en Melline Molle-
rus met een tent vol Disney-fi-
guren en een tandem op va
kantie. In de laatste aflevering
bleek dat zo'n tent op zetten
voor het tweetal moeilijker
was, dan ze hadden verwacht.
Slapen ze de rest van de zomer
onder de blote hemel?
Spanning
Het pakket buitenlandse aan
kopen geeft de programma's
wat extra kleur. De NCRV
heeft gezocht naar spanning
en ontspanning en heeft daar
voor een opmerkelijke balans
gevonden. Dat komt omdat
daarvoor niet de gemakkelijk
ste weg werd bewandeld. Ei
genlijk heeft de omroep Ame
rika volkomen links laten lig
gen en zijn licht opgestoken in
Europa en Australië. Het re
sultaat is een serie als 'En gang
stromer' ofwel 'Once a cop'
een driedelige mini-serie uit
Denemarken, waarover de
NCRV trots meldt: „het is de
eerste keer dat een politieserie
uit Denemarken op de Neder
landse televisie verschijnt".
Gezien de inhoud zeker geen
programma dat je bij de om
roep zou verwachten, want het
verhaal is heel realistisch in
beeld gebracht. Het is een har
de thriller, die de hedendaagse
maatschappij weerspiegelt en
handelt over een drugssyndi
caat. De mini-serie die eind
1988 in Denemarken met suc
ces werd uitgezonden, laat een
heel eigen manier van filmen
zien. Doordat er veel met clo-
se-ups wordt gewerkt, raak je
als kijker nauw betrokken bij
de gebeurtenissen op het
scherm. Het enige struikelblok
om niet helemaal opgeslokt te
worden, is de taal, die weer
wat afstand schept. „We heb
ben de serie aangekocht van
wege de unieke combinatie
van Europese sfeer en Ameri
kaanse produktiekwaliteit, iets
dat je zelden in zo'n goede ba
lans tegenkomt", aldus de
NCRV.
Twee jaar
Spannend is ook 'Crossfire',
een vijfdelige BBC-serie, die
twee jaar op de plank lag om
dat de Thatcher-regering vond
dat de IRA-karakters, om wie
het draait, te positief werden
afgeschilderd. Het biedt een
boeiende, maar tegelijkertijd
realistische kijk op de politie
ke oorlog van de IRA en de
Engelsen. De 'moeilijkheids
graad' van het verhaal noopt
de kijker wel geen aflevering
te missen. Maar wie het de
eerste tien minuten uithoudt,
is verkocht. Van Duitse make
lij is de spionage-serie 'Code
woord Sleutelbloem', waarin
de Oostduitse inlichtingen
dienst Hartmut Hartmann
naar de Bondsrepubliek stuurt
om te infiltreren in de West-
duitse politiek. Als tegenhan
ger van al die spanning is het
thema van de inmiddels tradi
tionele filmcyclus 'Liefde op
het eerste gezicht' met films
als 'Room with a view', 'Love
story' en 'Children of a lesser
God'. Vrolijk, maar eigenlijk
ook niet, is de Australische se
rie 'Mother and son' over een
35-jarige journalist Arthur Be-
are die, na zijn scheiding, bij
zijn moeder is ingetrokken
Zijn moeder Maggie is nogal
vergeetachtig en dat leidt tot
komische situaties. Hoewel.
HANS PIËT
daar van het ministerie van
wvc een subsidie van 26.000
gulden voor. Het museum ziet
de expositie als een unieke ge
legenheid voor een vergelij
kend onderzoek. Op de ten
toonstelling zijn 75 werken bij
elkaar. Onderzoek met micros
copen, röntgen-apparatuur en
infrarood moet inzicht geven
in de eigenlijke werkmetho
den van de kunstenaar. Na dit
voorlopige onderzoek moeten
de nu niet geëxposeerde wer
ken van Hals worden onder
zocht.
Prof. dr. E. van de Wetering,
hoogleraar in de kunstgeschie
denis in Amsterdam, betoogde
gisteren dat de schilderijen die
nu „vervalsingen" worden ge
noemd, dat maar zelden zijn,
doch door leerlingen van hem
vervaardigd in zijn werk
plaats.
De door een computergigant
en overheden gesponsorde
Hals-tentoonstelling van Slive
is de derde die in het Frans
Halsmuseum wordt gehouden.
In 1937, toen de discussie over
de volledige echtheid van de
stukken overigens ook al
speelde, wa^en er 115 schilde
rijen te zien. In 1962 was er
een mede door Slive georgani
seerde tentoonstelling van 80
werken en nu dus 75 doeken
en panelen uit Nederland, Bel
gië, Canada, Denemarken, de
Bondsrepubliek Duitsland, de
DDR, Frankrijk, Engeland,
Schotland, Ierland, Tsjechoslo-
wakije, de Verenigde Staten,
de Sovjetunie en Zwitserland.
In totaal gaat het om een der
de van het aan Hals toege
schreven werk.
De Nederlandse tentoonstel
ling telt 12 stukken die niet in
Washington en Londen te zien
waren, waaronder de schutter-
stukken van het Frans Hals
museum zelf, die niet meer
vervoerd mogen worden. Der
tig schilderijen van Hals zijn
voor het eerst weer terug.
Daaronder zijn de portretten
van de Van Beresteyns uit het
Louvre, de fluitspeler uit Ber
lijn, het portret van Heythuy-
sen uit München en dat van
Isabella Coymans, de glossy
dame die het affiche van de
tentoonstelling siert.
In het centrum van Haarlem
is er een manifestatie van mo
derne kunst. Omdat Frans
Hals slechts één van de Ant
werpenaren was die in Haar
lem zijn sporen achterliet, heb
ben Belgische kunstenaars van
nu ook iets aan het centrum
van deze stad toegevoegd. De
één vervaardigde een beeld,
de ander maakte een film die
in een etalage te zien is, weer
een ander monteerde foto's op
een muur.
Deze manifestatie duurt, net
als de Frans Hals-tentoonstel
ling, tot eind juli.
Rob Stenders en Jeroen van
Inkel ...rap-versie van 'Sympat
hy for the devil'...
foto: pr
heel Europa wordt uitge
bracht".
De opnamen voor de single,
die volgende week verschijnt,
zijn inmiddels achter de rug.
Daarvoor werd de studio van
Ben Liebrand gebruikt, „waar
we heerlijk hebben kunnen
spelen met wat samples", aldus
Jeroen van Inkel.
Ben nam tevens de produktie
voor zijn rekening. De achter
kant van de 45-toeren werd
door het duo zelf geschreven
en heet 'A few miles high'.
Het is overigens niet de eerste
keer dat disc-jockeys in de
schoenen van pop-artiesten
stappen. Veronica disc-jockey
Gerard de Vries is misschien
het beste Nederlandse voor
beeld, maar in het buitenland
en dan met name in Engeland
en Amerika gebeurt het vaker.
HANS PIËT
HILVERSUM Buffalo Bob
and the Rinkle Star heeft een
platencontract weteh los te
peuteren bij Phonogram voor
de wereldwijde distributie van
zijn rap-versie van The Rol
ling Stones' 'Sympathy for the
devil'.
Schuil achter de naam Buffalo
Bob and the Rinkle Star gaan
de Veronica disc-jockeys Je
roen van Inkel en Rob Sten
ders. Om hun Radio 3-pro-
gramma 'Stenders en Van In
kel' wekelijks op een inventie
ve manier invulling te geven,
bedenken ze de grappen bij
wijze van spreken waar je bij
staat. Deze rap-versie was er
een van. Jeroen: „Bij toeval
kwamen we erachter dat de
tekst van het Rolling Stones-
nummer bijna perfect paste op
de muziek van de nieuwe
single van Primal Scream
'Loaded'. We hebben de tekst
wat aangepast en een paar we
ken geleden het resultaat van
deze koppeling in de uitzen
ding laten horen".
Leuk
„Daar zijn heel veel reacties
op binnengekomen", laat Her
man van der Zwan van Pho
nogram weten. „We dachten:
wat leuk. Dat zouden ze eigen
lijk echt professioneel moeten
opnemen. Rob en Jeroen voel
den daar wel wat voor. Toen
heb ik het tweetal een wereld
wijde deal aangeboden. In
principe voor dit ene nummer.
Wordt het echter een groot
(Europees) succes dan is dat
een gezonde basis voor een
hele elpee. Maar ik weet na
tuurlijk niet wat zij willen".
Jeroen van Inkel en Rob Sten
ders stappen straks dus zelf uit
de platengroef de huiskamer
binnen. En niet alleen via de
radio. Herman van der Zwan:
„Die jongens hebben geen tijd
om uitgebreid promotie te
doen. We gaan dus een video
clip met ze maken, die ook in
Een van de werken van Frans Hals, 'Jongen met schedel', die is
te zien op de grote overzichtsexpositie van Hals in Haarlem.
foto: anp
van mening over het aantal
schilderijen dat echt door Hals
is geschilderd: Slive denkt 220,
Grimm 145. Volgens Slive
werkte Hals gewoon volgens
verschillende technieken.
Het Frans Halsmuseum zelf
houdt het erop dat Slive gelijk
heeft. Het museum startte
niettemin een onderzoek naar
de door de Frans Hals toege
paste technieken en kreeg