„Je moet proberen zo veel
mogelijk jezelf te blijven'
Stads-TV Rotterdam
beticht van broodroof
Belgen willen D'Anconaop het matje roepen
Bennie Carter
niet in Breda
Bekende moeders in actie
voor NOVIB in Lingo
ANDRÉ MANUEL, WINNAAR LEIDS CABARETFESTIVAL:
Nieuwe uitgave van
brieven Van Gogh
Fotografe
Lotte Jaeobi
overleden
Jeff Beck blijft kwajongen
Nfe
KUNST/RTV
DINSDAG 8 MEI 1990 PAGINA £Q
DEN HAAG Nederland heeft Bel
gië zijn houding uit te leggen inzake
een gemeenschappelijke Nederlands-
Vlaams cultuurbeleid. Staatssecretaris
Vic Anciaux van het Brusselse Gewest
heeft er bij premier Wilfried Martens
op aangedrongen de Nederlandse am
bassadeur H. van Nispen tot Sevenaer
te ontbieden.
Aanleiding voor deze ongewone politie
ke stap is de toespraak van minister
D'Ancona op 28 april in Brussel. Zij stel
de toen namelijk dat Vlaanderen en Ne
derland niet één cultuurgemeenschap
vormen en dat steekt de Belgen. Ze is
wel voor samenwerking maar tegen in
tegratie.
De toespraak was onderdeel van de ope-
van het Algemeen-Neder-
Congres dat in september wordt
besloten. De organisatoren oordelen dat
de houding van D'Ancona de samenwer
king inzake het buitenlandse cultuurbe
leid in de weg staat, terwijl het congres
er juist over gaat hoe Nederland en
Vlaanderen doeltreffender samen kun
nen optreden in het groter wordende
Europa van na 1992.
Bovendien was D'Ancona door privé-
omstandigheden verhinderd persoonlijk
in Brussel aanwezig te zijn. Zij liet haar
tekst door haar departementale directeur
kunsten, Stevijn van Heusden, uitspre
ken. Hierin zien de organisatoren van
het congres een belediging aan het adres
van onder meer de Vlaamse en Belgi
sche ministers die er wel waren.
BREDA Het oude stijl jazzfestival in Breda is
van zijn topmusicus beroofd. D.e 84-jarige Ame
rikaanse saxofonist Benny Carter is opgenomen
in een ziekenhuis in Los Angeles en kan niet
naar Breda komen.
Volgens festivalwoordvoerder Wil Zwanenburg
zal er geen vervanger gezocht worden omdat
Carter niet te vervangen is. De legendarische
saxofonist zou op zaterdag 26 mei optreden in
het nachtconcert van de twintigste editie van
dit festival. Dat festival duurt van 24 tot en met
27 mei. Er zullen die dagen zo'n vierhonderd
jazzmusici uit elf landen in negentig verschil
lende formaties optreden.
HILVERSUM VAR A-presentator Robert ten Brink
presenteert donderdag een bijzondere aflevering van het
bekende woordspel 'Lingo'. De uitzending staat in het te
ken van de Novib-actie Maak van Moederdag een We-
reldfeest. In de Lingo-uitzending spelen Sjoukje Hooij-
maaijer en haar dochter Jessica Jessurun Lobo tegen
Liesbeth den Uyl en haar dochter Ariane den Uyl. Deze
week (tot 13 mei Moederdag) richt Novib/Gast aan Tafel
zich met deze actie op verschillende Derde Wereld-pro
jecten waarin vrouwen een hoofdrol spelen. Het betreft
onder meer volkskeukens in de Peruaanse hoofdstad
Lima, de opzet van boomkwekerijen in Kenya en om
steun aan de Dayaks, die zich verzetten tegen de kap van
het regenwoud in Centraal Borneo, hun traditionele
woonplaats. Op zondag 13 mei zendt de Vara een speciale
aflevering uit van het populair wetenschappelijke spel-
programma 'Wereldwijs', dat ook in het teken van de No
vib-actie staat.
DIEPENHEIM Zondag
morgen konden de luiste
raars naar 'Ophef en Ver
tier' van Berend Boude-
wijn al een voorproefje
beluisteren van het solo-
programmaatje 'Ik wil een
beest in mijn bed', waar
mee André Manuel een
dag eerder het Leids caba
retfestival won. Het was
de eerste kennismaking
van het landelijke publiek
met de twaalfde winnaar
van 's lands bekendste ca
baretfestival, waarvan de
finale ditmaal wel èrg
weinig kwaliteitsverschil
te zien gaf.
André Manuel won nipt de
hoofdprijs, de persoonlijkheid
sprijs ging naar Marcel Boon.
Zó gering was het kwaliteits
verschil dat de drie finalisten -
behalve Manuel en Boon ook
Hester Macrander - besloten
dat de eer van een gastoptre
den bij Berend Boudewijn niet
alleen aan de winnaar van de
hoofdprijs ten deel zou vallen.
Na dit landelijke debuut zullen
op korte termijn meer optre
dens volgen. Maar vraag An
dré Manuel niet wat er zoal
staat te gebeuren. Hij weet het
gewoon niet en is er op dit mo
ment ook nauwelijks nieuws
gierig naar. Zo zit hij nu een
maal in elkaar; hij ziet wel.
Ontspannen genietend van de
zon in zijn geboorteplaats in
Diepenheim zegt hij: „In het
weekeinde zijn er wel aanbie
dingen geweest. Maar ik regel
dat soort zaken niet zelf. De
organisatie van het festival
doet dat voor mij. Ten slotte
zijn die mensen professioneel.
Ik zie binnenkort wel wat er
aan de hand is".
Manuel heeft er evenmin een
idee van wat de Vara gaat
doen met de geluidsbanden die
tijdens het festival zijn ge
maakt. „Misschien worden ze
wel nooit gebruikt. Maar dat
zou toch wel zonde zijn, want
die opnamen hebben toch iets
speciaals. In dat café waar
'Ophef en Vertier' werd ge
maakt was het best gezellig,
maar eigenlijk had ik liever
gezien dat de opnames van het
festival waren uitgezonden.
Geluid uit een volle en meele
vende schouwburg geeft toch
meer magie, meer sfeer".
Publiek
Het contact met het publiek
speelt een belangrijke rol bij
de optredens van André Ma
nuel. „Voor mij waren de re
acties van het publiek eigen
lijk het belangrijkst van alle
maal. Ik had voor mezelf geen
hooggespannen verwachtingen
en stond heel onbevangen op
het toneel. Daardoor was mijn
eerste optreden het leukst.
Toen ik de volgende ronde
haalde kwam er toch wat
meer spanning, maar in de fi
nale van zaterdagavond liep
het weer erg lekker".
Bij zijn optredens probeert An
dré Manuel zo veel mogelijk
zichzelf te blijven. Dat bete
kent dat er een flinke portie
nonchalance aan de dag wordt
gelegd èn dat de voorstelling
niet voorspelbaar is. „Ik wil
geen toneelspeler zijn. Ik pro
beer zo veel mogelijk André
Manuel te zijn. Dat is van
groot belang voor het contact
met het publiek. Als je jezelf
bent, kun je inspelen op het
publiek. Als je een ander
spéélt, lukt dat niet", zegt Ma
nuel, die het van harte met ju
ryvoorzitter Joost Nuissl eens
kan zijn dat hij moet worden
ondergebracht in de categorie
'jonge honden'. „Nonchalance,
chaos en onbevangenheid zijn
mijn sterkste punten". En met
gevoel voor relativering: „Mijn
pianospel is mijn zwakste zij
de".
Het is echter de vraag of het
publiek dat ook zo ziet; Mé-
nuels twee vinger-techniek
had iets van aandoenlijke zelf
spot. In dezelfde lijn ligt de be
kentenis dat zijn gitaarstudie
aan het conservatorium in
Arnhem geen tweede Akker
man, Segovia of Knopfler
heeft gecreëerd. Droogjes: „Ik
ken er betere gitaristen dan
Prijs
dagen nadat hij officieel de
status van (semi-)prof kreeg.
Daarvóór stond hij op grond
van een regeling met de socia
le dienst geregistreerd als
'boekverkoper'. „Eigenlijk ben
ik schrijver. Maar dat beroep
kennen ze niet. Dus was ik
maar ingeschreven als boek
verkoper", zegt de jongeman,
wiens liedjes en verhalen ove
rigens lang niet allemaal zijn
gepubliceerd. Zo heeft-ie nog
altijd werk over de sociale re
volutie in Twente op de plank
liggen. Publicatie hoeft van
Manuel trouwens niet meer,
want hij beschouwt zijn pen-
nevruchten nu als 'een
momentopname' en bovendien
was het een vrij 'zachte' revo
lutie.
André Manuel, vorig jaar al
winnaar van de persoonlijk
heidsprijs op het Camaretten-
festival van de KRO, treedt
inmiddels twee keer per week
op, soms alleen, soms met zijn
maat Roeland Drost, met wie
hij het duo Gangasjeert vormt.
„Twee optredens per week,
André Manuel, met gitaar: „Ik ken er betère gitaristen dan ik".
dat is veel voor cabaret", weet
Manuel, die de eerste prijs in
Leiden als een welkome sti
mulans beschouwt. „Het moet
nog blijken hóe belangrijk
deze prijs is, maar hij kén me
in elk geval helpen. Ik sta nog
maar aan het begin van een
weg waarvan ik niet weet hoe
lang die is. Het maakt me
trouwens ook niet veel uit
waar die weg eindigt. We zien
het wel", meldt hij.
Solo
De komende tijd gaat hij zijn
solo-programma verder uit
bouwen tot een avondvullend
programma. „We gaan eerst
maar een tijdje aanhobbelen.
Maar binnen een jaar of twin
tig moet ik wel resultaat zien".
Onwillekeurig doet hij denken
aan Herman Finkers: dezelfde
ondeugende oogopslag en
(vooral) dezelfde Twentse
tongval. Manuel vindt die ver
gelijking niet erg. „Maar",
klinkt het waarschuwend, „ze
moeten ons niet over één kam
scheren omdat we allebei een
accent hebben. Ik bewonder
Finkers, zoals ik ook gek ben
van Freek de Jonge. Maar ik
wil Finkers niet nadoen". En,
met een knipoog naar Finkers'
quasi-serieuze Almelo-promo-
tie: „Ik heb het trouwens ook
over andere onderwe'rpen dan
Finkers; ik ben bijvoorbeeld
nog nooit in Almelo geweest."
Als rechtgeaard cabaretier
vindt Manuel dat hij een
'boodschap' behoort te hebben.
„Maar", voegt hij er "meteen
FOTO: PERS UNIE
aan toe, „dat hoeft geen Grote
Boodschap te zijn". Zijn Visie,
waarvan hij den volke gaarne
kond wil doen, is eenvoudig
en oprecht: „Ik zou graag
meer rare mensen zien".' Voor
Manuel is het allemaal te glad
jes, te lief, te voorspelbaar, te
vanzelfsprekend. „In Neder
land gaat alles in het centrum
zitten, tot en met de politiek
toe. Ik zou willen dat de men
sen eens wat vaker een afwij
kende mening verkondigen of
zich afwijkend gedragen. Die
mensen zijn er nog wel, maar
ze zijn wel schaars". Zelf
heeft-ie niet het gevoel zo'n
buitenbeentje te zijn. En hij
wordt ook zeker geaccepteerd,
zo bleek zondag nog weer
eens.
HARRY BRINK
AMSTERDAM In het
Rijksmuseum Vincent van
Gogh is gisteren de nieuwe
Nederlandse editie gepresen
teerd van „De brieven van
Vincent van Gogh". Het circa
2400 pagina's tellende boek be
staat uit vier delen en is uitge
geven door de SDU. De laatste
uitgave van brieven van Van
Gogh dateerde van 1973 en
was al geruime tijd niet meer
beschikbaar.
In vergelijking met eerder
verschenen edities zijn er vier
verschillen. Zo werd bij het
redigeren van de brieven ge
bruik gemaakt van nieuw ge
maakte transcripties van orgi-
nele handschriften. Op die
manier werden eerder om
welke reden dan ook weggela
ten woorden, zinnen of passa
ges opgespoord. Nu is er spra
ke van een integrale weergave
van teksten.
In deze editie zijn verder, an
ders dan voorheen, de brieven
strikt chronologisch geordend,
onafhankelijk van de geadres
seerde. De chronologische or
dening moet een duidelijk
overzicht geven van de de
opeenvolgende gebeurtenissen
in Van Goghs leven.
Verder zijn in deze editie voor
het eerst ook alle in het Frans
of Engels geschreven brieven
opgenomen in een Nederland
se vertaling.
Tot slot beperkt de huidige
editie zich slechts tot primair
bronnenmateriaal. De brieven
zijn geschreven door of gericht
aan Vincent van Gogh. Het
gaat om brieven van bijvoor
beeld familieleden of kunste
naarsvrienden.
Het boekwerk is geïllustreerd
met schetsen zoals die in de
geschreven brief teksten zijn te
vinden of op losse blaadjes
werden meegestuurd. De uit
gave werd mogelijk gemaakt
door steun van het ministerie
van WVC en de stichting Van
Gogh 1990.
Veelzijdig talent
Luciano Pavarotti kan niet alleen zingen. De Italiaanse tenor
blijkf ook met het penseel aardig overweg te kunnen. In Stuttgart
werd gisteren in een galerie een overzichtstentoonstelling van
zijn werk geopend. Zijn onderwerpen zijn vaak zeilschepen in vol
le zee. Het is de eerste keer dat Pavarotti met zijn kunstwerken
naar buiten treedt.
FOTO: AP
Lezing over
fietstocht
LEIDSCHENDAM De
Voorburgse natuurkundele-
raar Frank van Rijn komt
morgen, woensdag 8 mei, in
het Dienstencentrum Duiven
voorde aan de Graaf Willem
de Riikelaan in Leidschendam
vertellen over zijn belevenis
sen tijdens fietstochten door
onder andere India en Nepal.
Na de pauze laat hij ook een
aantal dia's zien en beant
woordt hij eventuele vragen.
De entree is gratis. Iedereen
boven de 50 jaar is welkom.
Aanvang 19.30 uur.
CONCORD De in Duitsland
geboren Lotte Jacobi, één van
de bekendste fotografen van
de 20e eeuw, is op 93-jarige
leeftijd overleden. Jacobi stierf
in de Havenwood Retirement
Community (VS) aan niet na
der vermelde complicaties. Zij
ontleende haar faam aan haar
vermogen beroemdheden op
ongekunstelde wijze te foto
graferen. Enkelen die zich
door haar lieten fotograferen,
waren Albert Einstein, Elea
nor Roosevelt, Robert Frost,
Peter Lorre, Lotte Lenya en
Kurt Weill.
Jacobi werd geboren in Thorn
in West-Pruisen, in 1896 en
studeerde aan de Beierse
Staatsacademie voor Fotogra
fie en de Universiteit van
Muenchen. Zij vestigde zich in
1920 in Berlijn, waar zij later
de leiding voerde over de fo
tostudio van haar vader.
In 1935 ontvluchtte zij nazi-
Duitsland en vestigde zich in
New York, waar Zij haar eigen
Lotte Jacobi.
studio opende. In 1955 ver
huisde zij naar New Hampshi
re en opende een studio in
Deering. Zij werd actief in de
politiek voor de Democrati
sche Partij.
In 1981 gaf zij de Universiteit
van New Hampshire een ver
zameling van 47.000 negatie
ven, waarvan de eerste dateer
den uit 1921. Sinds 1985 woon
de zij in de Havenwood Com
munity.
Concert Jeff Beck. Met Jeff Beck
(gitaar), Terry Bozzio (drums) en
Tony Hymas (toetsen). Vredenburg,
Utrecht. Gisteravond.
Hoe je het ook bekijkt, eigen
lijk is Jeff Beck in de zesen
twintig jaar dat hij nu in de
muziek-industrie meedraait
niet veranderd. Hij is nog
steeds de kwajongen, die met
zijn witte t-shirt en spijker
broek op een bijna nonchalan
te manier de sterren van de
hemel speelt. In het instru
mentale concert, dat hij gister
avond in een uitverkocht Vre
denburg in Utrecht gaf, ge
bruikte hij opnieuw de gitaar
als de stem van zijn hart.
Hij had tijdens het een uur en
twintig minuten durende op
treden (inclusief toegift) pre
cies twee nummers nodig om
zijn duim tot bloedens toe te
verwonden. Niet dat het enige
invloed had op zijn spel, want
hij voerde zijn toeschouwers
door een rijk geluidsdecor.
Daarin was ruimte voor stevi
ge rock, maar ook voor naar
jazz-rock neigende gitaarpar
tijen, reggae en blues. Alle
maal in een heel eigen jasje
gestoken natuurlijk, want be
halve dat Jeff Beck met de
vingers van beide handen een
enorme snelheid heeft ontwik
keld, is zijn maniér van spelen
uniek. Daarbij voerde hij zijn
gehoor door een zee aan klan
ken, zonder constant van in
strument te wisselen of een
batterij aan geluidseffecten in
te schakelen. Eén gitaar was
voldoende, al wisselde hij voor
de eerste toegift nog even van
kleur.
Jeff Beck houdt niet van
show. Dat werd ook duidelijk.
Zo was de lichtshow efficiënt,
maar niet bijzonder. Het trio
overtuigde muzikaal, hoewel
Beek tijdens de toegift wat
Jimi Hendrix-achtige neigin
gen vertoonde door met zijn
gitaar op het podium te stam
pen en het publiek even de
snaren te laten" beroeren. Het
verhoogde de feestvreugde
aanzienlijk. Hoewel... De stem
ming zat er toen al in doordat
de gitarist had laten horen dat
een gitaar ook kan zingen. En
het echte zingen? Niemand
heeft het gemist. Zelf raakte
hij de microfoon nauwelijks
aan. Hoogstens om hem non
chalant omver te lopen en
even later om zijn twee bege
leiders voor te stellen.
Jeff Beck zocht tijdens het op
treden regelmatig de zijkant
van het podium en leek vooral
een driehoeks-verhouding met
zijn muzikanten op te bouwen,
waardoor hij veel met zijn rug
naar het publiek speelde.
Drummer Terry Bozzio was
daarbij een enorme stuwende
kracht. Hoewel hij elke subtili
teit miste, waren zijn geva
rieerde drumpatronen niet al
leen hard maar vooral haar-
zuiver. Toetsenist Tony Hymas
speelde de meest ondankbare
rol. Hij was echt een begelei
der, die maar heel even een
hoofdrol mocht spelen. De
schijnwerpers waren natuur
lijk voor Jeff Beck die als een
jonge hond van elke minuut
genoot. Hij leefde zich volledig
uit met zowel expressief als in
getogen spel.
HANS PIËT
ROTTERDAM Hoever
mag Stads-TV Rotterdam
zich als gesubsidieerde
omroep begeven op de
commerciële markt van
audio-visuele produkties?
Die vraag werd gisteren
voorgelegd aan de recht
bank in Rotterdam, in een
kort geding dat zes audio
visuele bedrijven uit Rot
terdam hebben aange
spannen tegen de Stich
ting Lokale Omroep Rot
terdam, waarin ook Stads-
TV is ondergebracht.
De zes bedijven, verenigd in
de Stichting Omroepfacilitei-
ten Rotterdam (SOR), eisen
dat het Stads-TV wordt verbo
den video-produkties voor
„derden" te maken op straffe
van een dwangsom van
100.000 gulden per overtre
ding. De activiteiten van
Stads-TV zijn concurrentie
vervalsing en misbruik van de
subsidievoorwaarden, aldus
SOR. De bedrijven worden in
hun eis gesteund door twee
landelijke belangenorganisa
ties: de Nederlandse vereni
ging van audio-visuele facili
taire bedrijven (NVAVFB) en
de Verenigde audiovisuele
producenten (VAP).
De bedrijven menen dan ook
dat dit kort geding een soort
proefproces is waarvan de uit
slag mogelijk ook voor andere
instellingen consequenties kan
hebben. Immers, ook in ande
re steden rukt lokale tv op en
produkties voor derden vor
men, naast subsidies, één van
de weinige inkomstenbronnen.
Het gemeentebestuur van Rot
terdam stelde bij de oprichting
van de Stads-TV als voorwaar
de dat geen audio-visuele pro
dukties gemaakt mochten
worden voor derden, met uit
zondering voor de omroep
markt. De AV-bedrijven vin
den het vanuit die voorwaar
den niet juist dat Stads-tv re
portages maakt voor bijvoor
beeld Multibedrijven Rotter
dam bv, vervolgens een ge
deelte uitzendt en een her
montage van de produktie
door het bedrijf voor commer
ciële doeleinden laat gebrui
ken. Stads-tv mag al helt
niet, zoals ze volgens een of
ferte van plan was, voor 80.000
gulden een produktie maken
voor de Stichting Rotterdam
muziek. Dat is puur commer
cieel werken op de markt, vin
den de bedrijven.
Ook het maken van reportages
voor de commerciële zenders
RTL-Veronique en Eurosport
mag volgens die voorwaarden
niet, zo vindt de SOR, omdat
zij niet behoren tot de „om
roepmarkt" zoals die destijds
werd bedoeld. Maar de ge
meente denkt daar anders
De advocaat van Stads-tv
meent dan ook dat de bedrij
ven zich moeten richten tot de
gemeente, in bijvoorbeeld een
AROB-procedure. Volgens
hem heeft Stads-TV een apar
te bv opgericht voor produk
ties voor derden, die werkt
met van de bank geleend geld
en niet met de subsidies. Ver
der werkt die bv voor hogere
tarieven, waardoor geen spra
ke is van concurrentieverval-
In revisie
Hoog boven de miljoenenstad Rio de Janeiro legt een steiger
bouwer de laatste hand aan een steiger rond het beeld van
Christus op de Suikerbroodberg. Het beeld, dat door velen geldt
als beeldbepalend voor Rio, moet in revisie.
FOTO: AP
foil
May wood en Stori 2ar
Wie zaterdagavond Maywo
vijftiende zag worden in
Eurovisie Songfestival, zal urn
misschien zielig hebben j A.UJ
vonden voor de meisjes J
Vries, die zo hun best haditeri
gedaan op hun liedje, en vi
dirigent Harry van Hoof, i itCI
zo vaardig de maat sloeg. Mi
dan gaat het leven weer vi fl^SI
der, en zo hoort het ook.
ling i
Wat de gemiddelde Nedi rekki
landse kijker niet weet, is en: d:
het verlies van Maywood n ondh
veel zieliger is voor die aan an p
ge uitgevers en verslaggev 3r
en fotografen van het beken nislul
weekblad Story, u kent uet t<
wel. De meisjes Maywood oren
pen er niet mee te koop, mi peht.
ze schijnen hun ziel en zal erijj
heid verkocht te hebben >e gj
het bewuste roddelblad, dan;
veel geld en mankracht in h an A
heeft gestoken en nu met ,aar
brokken van een verloren t\ |aar i
tival zit. Zielig he, vindt u o Xpan
niet!' venti
De blauwe glitterjurken „j gei
bedenkelijke snit en ornami treeft
tiek, die Alice en Caren zak jet ai
dag droegen, bijvoorbeeld, k,een
ren niet hun eigen schuld. 1 erna
staan ze al niet bekend om i jtjev<
sen de eigentijdse uit mom erste
ringen, maar deze keer hi ^ti
den ze hun belegen outfits ^drij
danken aan, jawel, Story, ,aat j
een 'deal' had met de coutui irec^
die schuldig was aan dit ermj
sign'. De meisjes konden oa]s
een paar jurken kiezen, 990
deze waren de minst erge. ;n
Erger was, dat Story, op v(
oorlogssterkte uitgerukt m m
Zagreb om zijn sterren te I en
waken, ook de publiciteit ro, -hou
Maywood in handen probe
de te' krijgen. Een voor bee,
de heren hebben de zingen lOg'
zusjes een dag lang losgewet
uit de delegatie om zelf ergeJ
foto's te gaan maken, en
waren die dag voor de rest v ,L
de pers onbereikbaar.
Maar het ergste komt nog. 1 ulye
weekblad Nieuwe Revu h iee
een verslaggever afgevaardi,,an 1
naar Zagreb om een reporta r
te schrijven over de festival |&r
levenissen van Maywood,
die deed zijn best ze zo na 1 an
gezet mogelijk te volgen.)
heren van Story, die Nieii
Revu wel als een concurn
zullen bezien, beviel dat mi ![ac'
matig. En ze probeerden
ileek
bewuste verslaggever zelfs aniei
verbieden zich zaterdag, De,t c
festivaldag, nog met Maywc 'ele
te bemoeien. 311111
Vanuit hun standpunt klii
dat nog voorstelbaar. Maar WÊ
schrijnendste was nog, dat Q
Nederlandse delegatielei tfl
hun daarbij behulpzaam h __m
Deze NOS-functionaris, wie er k
juist alles aan gelegen mo s\c
zijn om de door zijn orgam v.v.)
tie afgevaardigde artiesten raarvc
breed mogelijk te promot
leende zich dus voor deze t fijZen
bieuze manoeuvre. Dat de vi 90, r
slaggever van Nieuwe Eeustig
zich niets aantrok van dit v "10
bod, zult u wel kunnen invi
len. fOUW,
Dat de NOS in zo'n situatii k 3e
beland, dat ze moet dam ,40-6
naar de pijpen van de Stol
directie, heeft ze aan zichi
te wijten. Story immers he Mr
zich opgeworpen als co-spt 0,00,
sor van het Songfestival,
thans voor de Nederlandse I j?ch*
daarvan; het blad betaalt da jqUS|
voor een paar duizend guldt im'm(
en kan daaraan kennel isnvo
rechten ontlenen die andi
media niet hebben.
Als er nou nog een frisdrai
fabrikant of een leverant DO sti
van oogschaduw was aap 50 'e
trokken als sponsor, dan k ff
je nog zeggen: alla. Maar uit 6
rekend een medium dat fui ruin
tioneert in het hartje van
Nederlandse showbusiness, jstlai
zou toch eigenlijk niet moet
kunnen. j^g
Nu is het dus al zover gel im 15
men dat Story de NOS (die H40
allemaal toch altijd als
schoolvoorbeeld van neutr,
teit zagen) kan voorschrijf r(
wie wel en wie niet met 'bi a gr
sterren mag praten. Wat is 5 sup
volgende stap? Dat Story t
maakt wie er wordt afgeva -
digd? Dat Story uitmaakt 1 jop j
het commentaar geeft? 1 sup
Story uitmaakt welke kran »P
er verslag van mogen dot *"P
Dat Story de stukjes van sup(
festivalverslaggevers te lei «r 84
krijgt voor publikatie? litom
Story straks misschien zelfs jpele
alleenrechten krijgt op pul
ka tie? s
Het is te hopen dat de NOS jidi|vi
Conamus inzien dat ze met nolve
toelaten van deze sponsor '59
op de verkeerde weg zijn. 1 j f®
men zich straks buigt over '11£
vraag of het hele keuzetra] 115, ri
van de volgende inzend *irbl
niet aan vernieuwing (en lit ®jPfl
professionalisering) toe is,
het ook goed om even te v teiein
gaderen over de vraag of nt&o, r
beter maar niet Story kan ^39
danken voor het sponsorsck 1 85>
en op z'n minst de schijn Veilinc
onafhankelijkheid weer b torda
stellen.
167;