Christelijk sociaal denken onder kritiek Kerk, zingeving en gemeenschap £cicLc6oivtmt«> mlT £eidóeSou/ta/rii brieven van lezers CeicLeSomcwt kerk wereld Hervormden hekelen Westen over Litouwen n GEESTELIJK LEVEN/OPINIE dinsdag 8 mei 1990 pagina DDR-kerk eist wisselkoers van 1 op 1 DESSAU De regionale Evangelische Kerk van Anhalt (DDR) eist dat het geld van de Oostduitse kerken tegen een koers van 1 1 wordt gewisseld in Westduitse marken. Tijdens de Anhalter synode in Dessau werd scherpe kritiek geuit op het feit dat hierover nog geen enkele duidelijkheid bestaat. De Evangelische Kerk in de DDR heeft veel personeel in dienst. De overgang van de DDR op de Westduitse markt zal 'sowieso' al tot grote moeilijkheden voor de kerken leiden. Die gecompliceerde situatie wordt nog verergerd als niet duidelijk is wat de waarde van de kerkelijke tegoeden is. Schindler wees politici er op dat de monetaire unie niet ten koste mag gaan van de dienst van de kerk aan de bevolking. Belgische bisschoppen bepleiten begrafenis BRUSSEL Wegens het symbolisch karakter ervan hebben de Belgische bisschoppen een voorkeur voor begraven, maar zij wijzen crematie niet principieel af. „Zoals Christus na de krui siging in het graf werd gelegd, zo moet een christen ook met Christus sterven en met hem opstaan uit de doden." Dit blijkt uit nieuwe richtlijnen voor rouwdiensten van de bisschoppen. Een crematie moet door een kerkdienst worden voorafgegaan, waarna in het crematorium nog een korte gebedsdienst volgt. De urn moet met hetzelfde respect worden behandeld als de doodskist. De urn moet op een begraafplaats worden bijgezet om de nabestaanden tot gebed voor de overledene uit te nodi gen. De Belgische bisschoppen zijn om die reden tegen het uit strooien van de as. Met eerzucht is het net als met zout water: hoe meer men ervan drinkt, hoe dorstiger men wordt Robert von Hartmann Tueeen arbeid en kapitaal. Een eeuw katholiek en proteetanta soci aal denken. Boekmakerij/uitgeverij Luyten te Aalsmeer, 1990. Prijs 19,50. DEN HAAG Wil de keuze voor de armen in de kerkelijke leer werke lijk iets gaan betekenen, dan zal het christelijk denken een fundamente le andere verhouding tot de armen moeten gaan krijgen. Kiezen voor de armen betekent leren van de armen, kijken met de ogen van de armen, hun analyse van de wer kelijkheid serieus nemen, en stemversterker van de armen worden tot in alle uithoeken van de samen leving. Wie zich bekeert tot de ar men, zal zich gedwongen voe len om steeds de waarheid aan het licht te brengen dat de armen slachtoffers zijn van een economisch systeem dat maatschappelijk en kerkelijk in stand wordt gehouden. God heeft, als God van de leven den, een voorkeursliefde voor het bedreigde leven. In de noodkreet van de arme spreekt God. En als God zo kiest, dan hebben mensen geen andere keus. Dat is de fundamentele over tuiging van de Bredase be- drijfspastor Albert Slaats in zijn bijdrage aan de onlangs verschenen DISK-bundel 'Tussen arbeid en kapitaal. Een eeuw katholiek en pro testants denken.' Al jarenlang neemt het DISK, het verband waarin het r.k. bedrijfspastoraat en het refor matorische industriepastoraat samenwerken, het op voor 'de arme kant van Nederland': uitkeringsgerechtigden, bij standsvrouwen, wao-groepen en werknemers aan de onder kant van de samenleving. Zij zijn met de sectie Sociale Vraagstukken van de Raad van Kerken de drijvende kracht achter de strijd tegen de 'nieuwe armoede' in Ne derland als het gevolg van de 'no-nonsense' politiek van drie kabinetten Lubbers, ka binetten met een deels chris telijk signatuur. Het is dan ook geen wonder dat in deze bundel over het christelijke sociale denken een aantal for se kanttekeningen gezet wor den bij de officiële tradities, die volgend jaar zowel in ka tholieke als in reformatori sche kring in Nederland een eeuw bestaat. Diverse christe lijke organisaties maken zich reeds nu op om dan het feit te herdenken dat een eeuw gele den in Rome de encycliek 'Rerum Novarum' van paus Leo XIII verscheen over de 'sociale quaestie' en de refor matorische staatsman Abra ham Kuyper enkele maanden later op het eerste christelijk- sociaal congres in Amsterdam zijn 'architectonische kritiek' op de samenleving propageer de. Hoogtepunt van de viering van het honderdjarig jubile um van het katholieke en protestantse sociale denken moet volgend jaar een nieuw christelijk-sociaal congres worden, waaraan van katho lieke en protestantse zijde een evenredige bijdrage wordt verwacht. De speciaal daartoe opgerichtte Stichting 1991 o.l.v. de VU-professor Th. Kuiper en de emeritus-hoog leraar Van Zuthem treft daar voor de voorbereidingen. Als voorschot daarop publiceerde het DISK (Dienst aan de In dustriële Samenleving van wege de Kerken) vorige week een bundel artikelen, waarin na twee historische overzich ten (dr. H. Woldring, protes tants en dr. Th. Salemink, ka tholiek) enkele reformatori sche en katholieke auteurs de hoofdstroom van hun sociale tradities kritisch onder de loup nemen. Tekorten Het reformatorische sociale denken is vooral tekort ge schoten in het onderkennen van conflictueuze relaties en het analyseren van verhou dingen in termen van macht, zo luidt samengevat de kritiek Herman Noordergraaf, staf medewerker van de Sectie Sociale Vragen van de Raad van Kerken. De oorzaken daarvan ziet hij liggen in de poging van het protestantse sociale denken een blauw druk te leveren van een toe komstige samenleving als Gods wil, in het denken in scheppingsordonantiën en be ginselen ('God heeft de stan den gewild') en in het harmo- niedenken waarin de samen leving gezien wordt als een organisme. De aandacht bleef tezeer gericht op de rol van de overheid in de samenle ving, waardoor de economie en het vrije markt-denken buiten het gezichtsveld ble ven. Juist die economie en het vrijemarktdenken zijn ver antwoordelijk voor het grote armoedeprobleem en de mi lieuproblemen van deze tijd. Wil het christelijk-sociaal denken vruchtbaar zijn voor de grote vragen van armoede en milieu, dan zal het 'archi tectonische kritiek' op de eco nomie niet mogen schuwen, zo is zijn stelling. De r.k. theoloog Rob van Kes- sel sluit daar op aan. Welis waar is er naast de kritiek op het socialisme sinds Rerum Novarum kritiek op het kapi talisme in de westerse mark teconomie geuit, maar de ka tholieke sociale leer is door haar eenzijdige personalisti sche uitwerking na Vatica- num II zwak gebleven in de analyse van situaties en oor zaken van armoede, bijvoor beeld in het zien van de totale economische afhankelijkheid bij de ontwikkelingslanden van de rijke landen in het westen. In de sociale verkon diging verkoos de r.k. Kerk een veilige strategie door zich te scharen achter de politiek aanvaarde Rechten van de Mens. Van Kessel blijft echter zeer mild in zijn oordeel: de katho lieke sociale leer behoudt haar waarde in het stimuleren van katholieken tot maat schappelijk engagement, in het motiveren van parochies tot allerlei vormen van nabije en verre diaconie, en in het geven van hoop aan katholie ken, die een binnenkerkelijke verandering nastreven. De kritische vragen die Van Kessel en Noordergraaf stel len werkt de reeds geciteerde Albert Slaats, r.k. bedrijfspas- tor uit Breda, verder uit in zijn bijdrage. „Door mijn pas torale arbeid ben ik in de leer gekomen, eerst bij keuterboe ren in Zuid-Chili en daarna bij fabrieksarbeiders in Breda. Zij zijn mijn belangrijkste leermeesters in de christelijk- sociale leer", merkt hij in het begin op. Geen christelijk-so ciaal denken, maar een chris- telijk-sociaal-anders-denken door de bijbelse levenskeuze voor de armen. Het christelij ke denken moet zich bekeren tot de armen en moet uitgaan van de bijbelse levensethiek, die zich toespitst op de men sen in de samenleving die de meeste doodsbedreiging erva ren: de economisch zwakken, de sociaal kwetsbaren, de psy chisch en lichamelijk gebrek- kigen. Aan de kansen van hen en die van de weduwen, wezen en vreemdelingen om tot leven te komen wordt de kwaliteit van de samenleving gemeten. De bijbelse God heeft een voorkeursliefde voor de meestbedreigden. Kiezen voor de armen bete kent je ook teweer stellen te gen een spiritualiteit waarin de materiële armoede ver geestelijkt en aldus weggespi- ritualiseerd wordt. Pas wan neer diaconie het hart van de kerkelijk leven gaat uitma ken, de armen in het middel punt van die diaconie gezet worden, en de kerk van on derop gedemocratiseerd wordt, kan er weer leven ko men in de steriele en doodse kerkelijke sociale leer, aldus Slaats. Die kerkelijke sociale leer staat wat hem betreft maar voor één, maar daarom niet minder grondige opgave. „Een wereld die zichzelf kan redden is niet gediend met een kerk die vanuit een har- moniedenken alleen het alge meen welzijn probeert te die nen. Dat leidt gemakkelijk tot de handhaving van allerlei wanverhoudingen. Kerken zullen zich moeten richten op het bijzonder welzijn van mensen die lijden onder deze wanverhoudingen. De boeren in Zuid-Chili, de arbeiders in Breda. En al die anderen. Dat is de uitdaging aan het chris- telijk-sociale denken en de kerkelijke sociale leer in de volgend honderd jaar. Een uitdaging voor het leven." THEO KRABBE Belgische bisschoppen laken nieuwe abortuswet BRUSSEL De Belgi sche rooms-katholieke bisschoppen wijzen de nieuwe abortuswet krachtig van de hand. „In ons land hebben de onge boren kinderen in de eer ste twaalf weken van hun bestaan geen wettelijke bescherming en ook na die tijd worden enkelen voor hun geboorte met de dood bedreigd", aldus de bisschoppen in een her derlijk schrijven dat don derdag is gepubliceerd. De bisschoppen herinneren de gelovigen eraan, dat alles wat volgens de wet geoorloofd is, daarom nog niet moreel is toegestaan. De nieuwe wet schendt de mensenrechten en de rechten van de kinderen. De nieuwe wet, die vorige maand pas van kracht werd, nadat koning Boudewijn voor korte tijd van ziin taken was ontheven, staat abortus toe tot twaalf weken na de bevruch ting, als de moeder zich in een noodsituatie bevindt. De bisschoppen vinden het onbegrijpelijk, dat in een sa menleving die het privé leven onder alle omstandigheden wil beschermen, in naam van de vrijheid van het individu „onschuldigen kunnen wor den gedood". De bisschoppen zijn zeer bevreesd, dat bin nenkort ook euthanasie, gene tische manipulatie of experi menten met embryo's wette lijk mogelijk worden. De bisschoppen dringen bij de regering aan op „royale" maatregelen, „zodat kinderen bij ons welkom zijn". Zij be velen in dit verband aan de adoptiewet uit te breiden en gezinnen betere woningen ter beschikking te stellen. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Kootwljk-Kootwljker- broek J. Maasland te Capelle aan den IJssel; te Zeist G.H. Jansen, kand. te Geldermalsen. Beroepen door de Generale Synode tot pred. voor buitengewone werkzaamhedem (geestelijk verzorger In het Huls van Bewaring te Breda) A. Poldervaart te Hilvarenbeek (part-time). Garaformaarda Kerken vrijgemaakt Beroepen ^e De Bllt-Bilthoven A. Kruizinga te Zaamslag; te Driesum drs.J.B. de Rijke, kand. te Duiven. Beroepen te Harderwijk H. Eende- bak te Nljkerk. Nederlands Gereformeerde Kerken Beroepen te Deventer l.c.m. Lange- slag G.J. Lakerveld te Haren. Christelijke Gereformeerde Kerken Beroepen te Rotterdam-West R. Kok te Damwoude. Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Beemster-Oosthulzen (part-time) mw.J.A. Thimm-Rlchard- son, wonende te Haarlem, die dit beroep heeft aangenomen. Enthousiasme Een enthousiaste menigte stond op de paus te wachten toen hij aankwam in Veracruz, tijdens zijn bezoek aan Mexico. In haar enthousiasme zo dicht bij de paus te zijn greep een vrouw de toog van de paus. LEIDSCHENDAM Het moderamen (dagelijks be stuur) van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft kri tiek geuit op de voorzichtige opstelling van het Westen ten opzichte van Litouwen. „Een streven naar ontspanning en vrijheid wordt tot een leugen wanneer men een volk dat daar de rechtmatige conse quenties uit heeft getrokken, in de naam van dat streven laat vallen." Dit schrijft het moderamen in een brief aan, predikanten en kerkeraden, waarin de ge meenten tot voorbede voor regering en volk van Litou wen wordt opgeroepen. Het moderamen heeft er overi gens begrip voor dat de wes terse staten, waaronder Ne derland, alle voorzichtigheid in acht nemen om de gunstige ontwikkelingen binnen de Sovjetunie en de betrekkin gen tussen Oost en West niet onnodig te verstoren. Het moderamen verwijst naar een solidariteitsverklaring van de Hervormde Kerk uit Polen waarin deze zegt „met vurig gebed" achter het stre ven van de Litouwse natie naar onafhankelijkheid en achter haar vreedzame in spanningen om een vreemd juk van zich af te werpen. Tot de Tweede Wereldoorlog vormde de Poolse Hervormde Kerk één kerkverband met de Hervormde Kerk in Litou wen. Kuwayt: handel in gesloten oesters is kansspel KUWAYT De handel in oesters is gestaakt, omdat het om een kansspel zou gaan. Er zou namelijk een parel in een oester aanwezig kunnen zijn. De hoogste Islamitische rechter van Kuwayt, sheik Mubarak Al Sabah, heeft daarom de handel verboden. „De verkoop van ongeopende oesters is tegen de wet van God, want alleen Allah kan weten of oesters een parel bevatten". Volgens het Islamiti sche recht, de sharia, zijn alle kansspelen verboden. Sheik Mu barak onderzoekt nu, of een oesterliefhebber die onvoorzien tóch een parel in zijn maaltijd aantreft, ook de sharia breekt. Is het waar dat mensen die met Christus onderweg willen zijn, daarbij een kerk nodig hebben? Velen hebben zich aardig losgemaakt uit de fa miliebanden, waar die als knellend werden ervaren. Ze voelen zich niet zo meer ge bonden aan de streek of het land, waarin ze geboren zijn. Vaderlandsliefde zegt hen weinig. Ze kiezen als mondige mensen zelf hun partner, of juist geen partner. Waarom zou een even autonome, mon dige keus voor Christus dan een kerk tot consequentie moeten hebben? De kerk trekt niet. In Rome zit een sociaal open maar wat de leer betreft starre paus, die de gelovigen binnen zijn gare len wil manoevreren. De her vormden en gereformeerden doen in Samen op Weg onbe grijpelijk moeilijk, voorname lijk over formele en beheer sproblemen, die helemaal niet interessant zijn; de pinkster- gemeenschappen bieden warmte en eindeloze splitsin gen, omdat de relatie tot de Heer te persoonlijk wordt; bij de Doopsgezinden wordt de schare aldoor kleiner en de Vrijgemaakten weten het te goed. Waarom een kerk? Lezen in de bijbel en bidden kan ik zelf wel, verder ga ik naar een mij aansprekend leerhuis of cur sus, ik luister of kijk naar boodschappen op radio en tv, die me wat zeggen, en kijk zo1 nu en dan bij de boekhandel of er ook wat nieuws uitgeko- Vijf op de tien Nederlanders voelen zich niet langer betrokken bij de christelijke kerken. Bij het antwoord dat zij geven op het leven, voelen zij zich niet betrokken, want velen van hen hebben geen idee van de vraag die daar aan vooraf moet gaan. Onder het motto „Jezus is het antwoord, maar wat is de vraag", schrijft dominee Ype Schaaf geregeld over de relatie tussen kerk en samenleving. mensen met elkaar. Aan de andere kant heeft de kerk toen en nu mensen aange sproken, wanneer ze er rele vante antwoorden konden vinden op hun vragen en wanneer die kerk hun be hoeften bevredigde. Zo sprak de kerk met haar boodschap van hoop en ver trouwen op een andere we reld slaven aan in het Ro- Christus' dood en opstanding in Afrika een antwoord op het vele lijden en de vaak vroege dood. Zo werden in India vele rechteloze paria's christen, omdat ze in de kerk meetelden. De alcoholicus vond bij het Leger des Heils een Jezus, die hem van zijn verslaving afhielp en de zwarten van Zuid-Afrika la- men is, waar ik wat aan kan hebben. Laat de kerk maar zitten. Prof. Anne van der Meiden spreekt in dit verband een derne mens is ook religieus een consument geworden, die datgene uitkiest en koopt en opeet wat hij of zij lekker vindt. Gemeenschap In het Nieuwe Testament is de kerk een onmisbare ge meenschap om steun bij el kaar te vinden, om samen te bidden en te vieren, om te le ren en om te doen aan elkaar en aan anderen. In een we reld die in meerderheid an ders denkt, is de kerk zo ook een soort model van de door God gewilde omgang van zen het verhaal van de uit tocht als voor hen geschreven. Zo goed als bij de nieuwe bij belbeweging in Latijns-Ame- rika men de bijbel een middel tot analyse en verandering van de eigen situatie wordt. Duizenden aanhangers van de natuurgodsdiensten in Afrika laten zich dopen, omdat de kerk hen zinnige antwoorden verschaft op hun vragen, waar de tovenaar niet meer uitkomt én omdat de kerk practisch mogelijkheden biedt om een beter leven op te bou wen met hulp van scholing en moderne organisaties Eigenlijk zoekt de mens in onze dagen twee dingen: zin geving in het leven én ge meenschap. Wetenschap en kennis maken vele zaken be grijpelijk en hanteerbaar, maar geven geen antwoord op het waarom. Welzijnswerk, hulp en therapieën leveren wel vaardigheden om proble men te hanteren, maar geen antwoord op de vraag naar de zin. Ze troosten ook niet. Zingeving Sommige filosofieën en alle godsdiensten hebben wel ant woorden op de vraag naar de zingeving. Met name in het Verre Oosten bloeien daarbij allerlei systemen, die een menging zijn uit verschillende godsdiensten en filosofieën. De moderne versie daarvan bij ons heet 'New-Age'-den- ken. In het kader van een in dividualistische benadering van de diepste levensvragen kunnen deze syncretistische systemen een soort diner a la carte leveren. Bij die zingevingsvraag gaat het niet om een gemeenschap, maar een antwoord op de vraag naar het waarom. Op dat punt is in onze wereld de ideologie te mager gebleken. De ideologie is als motivering voor handelen en als model van inrichting van de maat schappij ook stuk gelopen op het gebrek aan diepgang, om dat de ideologieën in feite te weinig nagedacht hadden over de werkelijke aard, mo gelijkheden en gebreken van de mens. Pinkstergroepen, die de snelst groeiende tak van het chris tendom zijn, bieden overal op de wereld persoonlijke aan dacht, gemeenschap en warm te. En daar hunkeren niet al leen vele mensen in de nieu we reuzensteden van de Der de Wereld naar, maar ook in onze, in eenlingen uiteenval lende maatschappij. Mensen zijn niet gemaakt om alleen te leven; mensen worden mens aan elkaar. De kerk mag en moet een plaats zijn waar die gemeen schap en warmte wordt gebo den. Die gemeenschap is ook een opgave, omdat men de le den niet kan uitkiezen, zoals men de aansprekende pro- dukten in een supermarkt wel zelf in het karretje kan gooien en de rest kan laten staan. Ook binnen de kerk als ge meenschap is het liefdegebod onmisbaar. env nodi V pori Bitter weinig nieuws STAATSSECRETARIS Heerma blijft van mening nationale woningvoorraad drastisch moet worden herv rech deeld. Te veel mensen wonen, gemeten naar hun inkomiloge te goedkope huurhuizen. Op zich zou dat geen ramp zi i® ware hét niet dat ze op die manier voor mensen met een c11 ger inkomen de mogelijkheid blokkeren een betaalbaar d n zj boven het hoofd te krijgen. Een uit eigen zak betaalbaar d eer< wel te verstaan. Want aangezien je moeilijk een hele bev ant kingsgroep letterlijk op straat kunt laten staan, is indert sop\ voor deze groepering het stelsel van de individuele huursi sidie uitgevonden. DEZE befaamde „open-einderegeling", die de achtereenv gende ministers van volkshuisvesting en financiën de n< nachtmerries heeft bezorgd, is in feite een bizarre ontspori van het woningbouwbeleid. Huizen zijn in ons land danks subsidiëring van de stichtingskosten zo duur worden dat veel burgers een kostendekkende huur niet me f H kunnen opbrengen. Dus krijgen ze subsidie van de overhe diei Woningen die nog wel binnen het bereik van hun portemc nee liggen worden bezet gehouden door mensen die eigen] am' een veel duurder huis zouden kunnen betalen. Een wond lijke situatie die zorgt dat een grote hoeveelheid belastii geld eigenlijk volstrekt nodeloos wordt rondgepompt. ttei ir. I HET probleem dateert niet van vandaag of gisteren, ma b' een politiek en praktisch haalbare oplossing is nimmer 11 vonden. In zijn notitie over het huisvestingsbeleid in de jai dsc' negentig suggereerde Heerma indertijd enkele zeer ingiSnb pende maatregelen om de doorstroming te bewerkstelligd v die een eind zou maken aan de scheef gegroeide verdeliirdf van woopruimte. De meest rigoureuze en ongetwijfeld effectiefste maatregel is de invoering van een huurbel j* ting. Wie volgens bepaalde tevoren vastgestelde normen e relatief te gering deel van zijn of haar inkomen verwoo krijgt een aanvullende rekening van de staat. Het is een tx te op individuele onderbesteding in de huisvestingssfeer, tevens een prikkel om aangezien men het geld toch ki» op zoek te gaan naar een „passender", duurder huis jjj 1 e icië: „H IETS minder verregaand, maar ook niet echt publieksvrie delijk, is een systeem met tijdelijke huurcontracten. Wie in een periode van vijf jaar niet in slaagt de verhouding t sen inkomen en woonlasten in een maatschappelijk aajjjn vaardbaar evenwicht te brengen, gaat voor de bijl. Ook de itinj huurder mag een extra heffing gaan betalen of opkrassen to het zijn tamelijk draconische methoden om mensen verhuizen te dwingen. Begrijpelijk dat Heerma forse kriti 'w over zich heen kreeg, toen hij met deze suggesties op proppen kwam. In de aanvullende „doorstroom-brief" die onlangs naar het parlement heeft gestuurd, neemt de staa secretaris van volkshuisvesting dan ook gas terug. De paa demiddelen huurbelasting en tijdelijk huurcontract blijv op stal, maar Heerma wenst ze nog niet helemaal te verg i" ten. Als andere instrumenten om de doorstroming te bevoer deren mochten falen, kunnen deze krasse ingrepen weer de kast worden gd c e ffif. het is niet te hopen dat de bewindsman het ooit zo ver laten komen. Hij gokt voorlopig in elk geval wijselijk zachtere middelen, zoals het bouwbeleid van de corporat het gemeentelijk toewijzingsbeleid en de bevordering van gen huizenbezit waardoor de huursector over de hele lii u wordt ontlast. Deze traditionele methoden hebben tot dusvpi k overigens niet veel zoden aan de dijk gezet. Als de rei stand hoog blijft kan ook Heerma er immers niet voor zorg dat mensen massaal een eigen huis kopen. Politieke disci sies over de hoogte van het huurwaardeforfait werken in opzicht ook niet stimulerend. HeT dilemma zal daarom voorlopig wel blijven bestal ït Vrijwillig zullen mensen niet snel een duurder huurhuis zoeken als ze er niet echt behoefte aan hebben. Een stok ac 5TI ter de deur is er niet. De enige echte stok is een vorm v huurbelasting. Maar die aanslag op de vrijheid van de burj heeft zoveel nadelen dat het zoals Heerma vermoedel ook wel beseft geen reëel alternatief is. Resteert het U wijzingsbeleid, en dat was er altijd al. Zodat Heerma al n al bitter weinig nieuws heeft te bieden om het probleem v de verdeling van woonruimte op te lossen. Dat is een telei stellende constatering. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder stukken te bekorten Eenheid Met de opmerkingen die Pie- ter Rijnja maakt in de rubriek Kerk en Wereld over de een heid ben ik het geheel eens: „We moeten niet streven naar het verdwijnen van de ver schillen, maar naar de juiste manier om er mee om te gaan. Eenheid komt alleen maar tot stand juist door die verschil len. Zie maar naar de man en de vrouw die hoewel heel ver schillend beiden toch één zijn zoals het ook is bij de dieren en de dingen van de aarde. Sa men vormen ze een eenheid. Liefde is er op uit de am hoger te achten dan zichzi liefde wil niet heersen ma dienen, liefde meent niet wijsheid in pacht te hebb« maar wil open staan voor i die ander te zeggen heeft daar zijn voordeel mee doe waarmee de mens zichzelf de ander verrijkt. Mensen in zichzelf zijn opgesloten r hun eigen waarheid en r open staan voor de ander z., voor zichzelf en de ander ef"1 hinderpaal die het geluk in weg staat. E. Bitter-Detollenaere, DEN HAAG. fpe Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15 00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart: per maand f. 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75,10 per jaar f. 284,50 per jaar 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2