Tom Verlaine begraaft het verleden V' w NOS wil 'De Bezetting' opnieuw herhalen s p< hi RAZENDSNELLE INBRAAK IN CATHARIJNECONVENT Half miljoen voor werk Schelfhout op veiling Macbeth Leidse Courant: voor meer dan nieuws alleen. Een krant voor u! [UNST/RTY SteidwQowicvnt VRIIDAG 4 MEI 1990 PAGINA 13 )rie finalisten ,eids Cabaret- estival bekend de ame vj i Ess^j' ood in se Schouwburg: Halve finale r_ het Leids Cabaretfestival. Met iterd, Hester Macrander, Marcel on, André Manuel en Heieen Sui- Gezien op 3 mei. Finale op 5 in de Leidse Schouwburg. Dnder Da; istraat -yederom wond niemand ze\ch zichtbaar op over het jrdeel van de jury bij de ikendmaking van de fi- alisten van het Leids Ca- aretfestival. Voor de le- jn van de Leidse groep th ggtej-d en natuurlijk ook oor hun vele fans zal het iettemin een grote te- 'urstelling zijn geweest, it het feest niet door- ng. De jury, bij monde in woordvoerder Joost uissl, was bijzonder te preken over de 'collectie- e energie' en de originele aat. rendingen, maar wat asterd onweerlegbaar [list, is een sterke regie. ntehuis zetsmi ok Heieen Suiker hoeft za- )S irdag niet terug te komen. ammer eigenlijk, want hoe straat ^et ^aar inderdaad ont- reekt aan een duidelijke pro- at. rammering: de dame heeft uchtva Jsoluut talent; in elk geval ist ze met de reprise van aar curieuze act de zaal een alf uur lang uitstekend te en- •rtainen, hoe de dingen die ze oet dan ook bestempeld traat n loeten worden. Misschien dat ie haar in de toekomst als ingeres van softe jazz en rau- re blues nog eens terug mo- en zien; ze heeft een prachti- reel Cie stem- sterke begeleiders en ten meer dan gemiddelde uit- raling, dat staat vast. °°rStr jidré Manuel, afgelopen dins- ar Vo af> meer dan wie ook de lie- ding van bet publiek, viel de Vo^aar mijn smaak enigszins oor de mand. De reacties wa en minder uitbundig en som- muzi ïige grappen gingen ronduit Ie mist in, zoals bijvoorbeeld lie nieuwe over dat zand in lijn schoenen: 'voor mij hoe ren ze het strand niet meer op spuiten.' En met het oor van 'an Gogh kun je langzamer hand toch eigenlijk al hele maal niet meer aankomen. Maar onmiskenbaar beschikt |er ie act van André Manuel over tlempo en souplesse en hij blijft jen sympathieke jongen, net ils A/arcel Boon overigens, de weede mannelijke finalist. )e jury mag de humor van lanuel dan 'intelligent' vin- en, veel verschil met de grap- en van Boon zie ik toch ei-, eniijk niet Beiden hebben t verv eej g0ecj gekeken en geluis- ^r§prd naar Herman Finkers - ie nu dus duidelijk school t Exc iaa^ct *n cabaretland. Als ik )r et goed heb, werd Finkers in srkpleen Paar reSeL van Boon zelfs ,eidwi etiteerd. Op het terrein van e woordspelingen en de tek- fl tuele vonsten vind ik Boon de ampioen en terecht heeft hij et tot de finale gebracht; dat Zan( in ieder geval één ronde Verder dan vorig jaar, toen hij n de halve finale bleef han- egt la [en. Of hij het zaterdag zal edden is de vraag, want in fi lanuel en zeker ook in Hester lacrander treft hij twee zeer luchte concurrenten. •huis»?; list het festival over het alge neen niveau, de drie finalis- en mogen er zijn. Hester Ma- rander is verreweg de sterk- 'personality'; haar pro- ramma is uitermate origineel n verveelt in feite geen mi- Sta uut Haar diva-neigingen jaan 0p ^en duur wei wa^ jrrj_ eren en al die verkleedpartij- leiden uiteindelijk de aan- acht af van wat ze te zeggen m te zingen heeft. Ik zou haar veleens wat minder als, pak weg, Hildegard Knef willen ien en wat meer als Brigitte laandorp, in trui en spijker pad. iroek desnoods. Wat ze met danuel deelt is het refereren de actualiteit, waarin Ma- ander dan weer het sterkst het veelzeggendst is. de Leidse café's is gisteren i afloop het speculeren onge- /ijfeld begonnen, want bij al- wat het verder is, is het Cabaretfestival vooral een spannend spel, een af- vaarin er maar één srblijft. Wie wil weten voor de jury uiteindelijk kiest, zaterdag nog in de louwburg terecht; zondag- orgen om 10.00 uur op Radio zal de VARA bovendien het ile festival nog eens uitge- eid doorlichten. JOS NIJHOF UTRECHT Bij een razendsnelle actie in het Utrechtse rijks museum Het Catharijneconvent hebben inbrekers gistermorgen ^roeg een kostbaar gouden avondmaalstel uit de 18de eeuw uit een vitrine ontvreemd. Het stel bestaat uit vijf schalen, vier be kers en twee kannen. Alleen de kannen hebben de inbrekers laten staan. Drie minuten na het afgaan van het stil alarm was de politie al ter plaatse, maar toen waren de inbrekers met hun buit al spoorloos verdwenen. Over de waarde van het avond maalstel wil de directie geen mededelingen doen, overeenkoms tig een afspraak met het ministerie van WVC. Het is niet be kend of de inbrekers kennis van zaken hadden. Volgens direc teur Defoer hebben zij bij een eerder bezoek aan het museum poolshoogte genomen en zijn zij op het goud afgekomen. Het avondmaalstel valt onder de Wet Behoud Cultuurbezit. Dat wil zeggen dat het niet mag worden uitgeleend voor een tentoonstel ling in een ander museum of mag worden verkocht zonder toe stemming van het ministerie van WVC. De recherche is begon nen met een uitgebreid onderzoek. Enige stukken van het gouden avondmaalstel, dat gis teren uit het Catharijneconvent werd ontvreemd. Veronica neemt Lex Harding terug HILVERSUM Veronica heeft besloten Lex Har ding terug te nemen als directeur radio. Harding, die als enige de schriftelijke gerantie kreeg altijd te mogen terugkomen op zijn oude honk, begint op 1 juni met zijn werkzaamheden. De komst van Harding betekent niet dat Hans van der Veen van zijn stoel wordt gestoten. Hij blijft gewoon adjunct-directeur radio. Volgens een Vero- nica-woordvoerder gaat Harding zich met beleids zaken bezig houden en blijft Van der Veen verant woordelijk voor de programmazaken. De terugkeer van Harding is onder de radio-ma kers met gemengde gevoelens ontvangen. Negentig procent was blij dat hij vorig jaar de baan van al gemeen directeur bij RTL-Veronique aanvaardde. Daar stond hij echter na zes maanden weer op straat. Maandag zal een delegatie van het perso neel praten met het dagelijks bestuur van de om roep over Hardings terugkeer. Algemeen directeur Rob Out ziet de komst van Harding als een gewen ste versterking van het Veronica-team. AMSTERDAM Op een veiling van 19de eeuwse schilderijen bij Christie's in Amsterdam is 483.000 gulden betaald voor een schilderij van Andreas Schelfhout (1787-1870). Volgens het veilinghuis is dit het hoogste bedrag dat ooit op een veiling voor een werk van deze meester uit de Hollandse Romantische School is geboden. De richtprijs van het schilderij, een ijsgezicht uit 1838, lag tussen de 120.000 en 160.000 gulden. De koper is een buitenlandse verza melaar die anoniem wenst te blijven. De totale opbrengst van de 452 aangeboden werken bedroeg 6.307.347 gulden. Hiervan hebben tien schil derijen meer dan 100.000 gulden opgebracht. De be langstelling was bijzonder g land, aldus het veilinghuis. SCHIPHOL Tom Ver laine; „Het is toch hele maal niet interessant wat er tien jaar geleden ge beurde. Ik haat het om over die oude tijd te pra ten maar elk jaar komen ze weer met diezelfde vragen. Schraap maar wat oud publiciteitsmate riaal bij elkaar en rijg dat maar aaneen. Die oude Television-platen heb ik in geen zes jaar meer gedraaid". Zo, die zit. Bedremmeld kijkt de verslaggever naar z'n vra genlijstje, waar zo de helft uit geschrapt kan worden. Ver laine gold jarenlang als cult- hero. Hij was hét gezicht van de groep Television, die sa men met Talking Heads het Amerikaanse new wave-ant woord was op de Britse pun kinvasie. Slechts twee elpees maakte Television ('Marquee Moon' en 'Adventure') maar het zijn monumentale stan daardwerken, waardoor me nig artiest ineens het licht zag. Maar Verlaine praat er liever niet over. De dichter/muzi kant wenst niet aan het ver leden herinnerd te worden. Z'n goed recht natuurlijk, al leen heeft hij als artiest mo menteel bitter weinig te mel den. Z'n laatste albums zijn daar illustratieve voorbeel den van. 'The Wonder' (z'n zesde soloproject al weer), dat zojuist van de persen is ge rold, zet een afstandelijk, neuzelig zingende Verlaine de lijn voort die hij in z'n laatste albums heeft neerge zet. Opnieuw weinig pakken de riffs en melodielijnen, zo kenmerkend voor Television en Verlaine's eerste solo-al bums, die voor talrijke pop groten der aarde een lichtend pad vormden. Nachtmerrie Drie jaar heeft Verlaine ge daan over de opvolger van 'Flashlight'. How come Tom? „Ach, dat is een lang, gecom pliceerd en vervelend ver haal. De plaat had vorig jaar al moeten verschijnen, maar er is één man bij Phonogram in Engeland die de zaak heeft tegengehouden. Deze figuur begint zich trouwens als een nachtmerrie te ont poppen, want hij heeft ook een stokje gestoken voor de verschijning van een solo-el pee in 1985. In feite heb ik toen een jaar voor niets ge werkt". „Je hebt zoveel haaien in die wereld. Ik zal je nog een an der voorbeeld geven. Je weet misschien dat ik een tijdje heb samengewoond met Patti Smith. Op één nacht schre ven we samen diverse korte gedichten. Een Engelse uitge ver krijgt daar lucht van, komt langs in New York, biedt aan die gedichten te bundelen en geeft ons daar voor 50 dollar. Later horen we dat hij die bundels in dui zenden exemplaren in Euro pa heeft verkocht. Toen we om opheldering vroegen, bleek de vogel gevlogen te zijn; we konden fluiten naar ons geld. Je moet je eigenlijk constant laten omgeven door een stel advocaten, dat uit vlooit wat er zo al met je ma teriaal gebeurt". Verlaine is de naam van een Franse dichter, je hebt drie jaar in Engeland gewoond en op 'The Wonder' staan diver se nummers, die op Europa betrekking hebben. Heb je een speciale band met de 'Oude Wereld'? „Nee. Om op het eerste deel van je vraag terug te komen, weet je hoe ik werkelijk heet? Milashoscov. Ik heb Russische voorouders. Maar toen die in 1920 naar de VS kwamen veranderden m'n grootouders hun naam in Miller. Bij de immigratie dienst konden ze de naam Milashoscov niet spellen en ze vonden hem bovendien te lang. In het begin van de ja ren zeventig was het in New York bon ton om je naam te veranderen. Patti deed dat, Richard Hell, met wie ik in The Neon Boys speelde, idem dito en mijn keus viel op Verlaine. Klinkt aardig. Ik heb wel eens wat van de Franse dichter gelezen, maar een idool of zoiets is hij zeker niet". „Ik ben veel in Europa, heb er veel vrienden maar nog maals, een speciale band er mee, nee, dat niet. Ik heb laatst een gesprek gehad met een Italiaanse jongen over Europa en zijn vermeende cultuur. We kamen tot de conclusie dat die er eigenlijk helemaal niet is. Je hebt een Franse of Italiaanse keuken, maar als je het bijvoorbeeld over de Franse of Italiaanse schilderkunst hebt, dan praat je wel over iets dat meer dan honderd jaar oud is. Als ik nu op m'n hotelkamer in Pa rijs zit en de tv aanzet, krijg ik series als 'Hill Street Blues' en 'Dallas' voorgescho teld. Dat is de huidige cul tuur". Je hebt talrijke bands, zoals U2, R.E.M. en Simple Minds beïnvloed. Zegt je dat wat? „Weinig. Die artiesten doen die uitspraken in interviews. Iemand van Simple Minds zegt aardige woorden over me. Een vertegenwoordiger van de platenmaatschappij ziet dat en verpakt dat in het promotiemateriaal. Staat lek ker. Maar wat zegt het nou? Invloed vind ik trouwens een gevaarlijk woord. In Enge- li Tom Verlaine: „Dealers zijn over het algemeen heel nerveus, bang dat ze gepakt worden. Ik haat ze. Het zijn creeps. Stop ze maar een paar maanden op een boerderij waar ze keihard moeten werken". FOTO: PR in het maken van het pro- dukt. 'Little Johnny Jewel' (de eerste single van Televi sion) -is bijvoorbeeld in een uur opgenomen. Op een 4- sporen home-recorder. Nu zit je een paar maanden in de studio. Maar dan heb ik het wel over een elpee". Punk land zijn er jonge bands die klakkeloos Amerikaanse pla ten naspelen. In Amerika heb je bosjes jonge gitaristen die proberen in alles op Eddy van Halen te lijken. Zelf ben ik nooit in staat geweest dit te doen en vind het ook heel vervelend. Datzelfde geldt voor het oefenen op de gi taar. Dat acht ik nu nog steeds niet bijster interes- I's er een groot verschil tus sen de Tom Verlaine nu en vijftien jaar geleden? „Ik weet het niet. Als ik naar m'n platen kijk, dan denk ik dat ze allemaal verschillend zijn. En er een groot verschil Hoewel me daarmee op glad ijs begevend - Verlaine ont dooit naarmate het gesprek vordert - kan ik het toch niet laten om even terug te grij pen riaar de Television-tijd. De tweede Britse wave open baarde zich in '76. 'Marquee Moon' (volgens Rolling Stone en New Musical Expres één van de beste platen aller tij den, H.W.) werd in '77 uitge bracht. Is hij misschien op de één of andere manier toch beïnvloed door de Britse punk? „Onzin. De wave-scene in New York was er eerder dan de punk. Manager Malcolm McLaren van de Sex Pistols kwam al in 1975 naar Televi sion kijken. lederen weet dat. Een jaar later kwamen de Sex Pistols met 'God Save The Queen' en 'Anarchy in the U.K'. Engelsen adopteren stijlen, zo is het altijd ge weest. Ze gaan naar New York en kijken daar rond. Reizen door naar Californië en besluiten dan voor een jaar countrymuziek te gaan doen. Eén en al imitatie. De Engelsen draaien daar overi gens niet omheen; ze lachen er om". Het leven dat je leidt is knap zwaar. Veel collega's gebrui ken dope om zich staande te houden. Hoe blijf jij op de been? „Je kunt van het leven heil or heaven maken. Ik gebruik nooit drugs, alleen bij wijze van experiment in de zesti ger jaren. In de jaren zeven tig werden heel veel mensen in mijn directe omgeving junkie. Verschrikkelijk. Zo gauw ze drugs gingen gebrui ken kon ik geen vriend meer met ze zijn. Ze stelen bijvoor beeld je versterker om aan geld te komen. Jaren geleden kwamen drugdealers bij bos jes binnen in de kleedkamer. Ik keek ze aan tot ze weg kropen. Ze zijn namelijk makkelijk te intimideren. Dealers zijn over het alge meen heel nerveus, bang dat ze gepakt worden. Ik haat ze. Het zijn creeps. Stop ze maar een paar maanden op een boerderij waar ze keihard moeten werken". HENK WANINGE Candy Dulfer speelt mee met Pink Floyd AMSTERDAM Saxofoniste Candy Dulfer gaat een partij tje meeblazen met Pink Floyd. Dat gebeurt in Engeland op 30 juni tijdens een groot benefiet concert ten behoeve van mu ziektherapie voor gehandicap ten. Behalve Pink Floyd tre den ook groepen als The Rol ling Stones en The Who op. Candy Dulfer: „Ik heb de uit nodiging te danken aan het succes van de single „Lily was here' waarmee Dave Stewart (Eurythmics) en ik in de En gelse top vijf hebben gestaan. Op aanraden van Dave belde het management van Pink Floyd of ik wilde meespelen. Natuurlijk... Dave Gilmour is er ook, dus dat kan heel leuk worden". „Een andere droom die inmid dels in vervulling is gegaan, is dat ik met The Tower Of Po wer heb samengewerkt. We hebben voor de „John Lennon Memorial" het nummer „In stant Karma'.' vastgelegd. The Tower Of Power is de beste blazerssectie ter wereld, maar ik ben wel verantwoordelijk voor de solo. De plaat, waar aan ook muzikanten als Bobby Womack en The Birds mee werken, komt binnenkort uit. De televisie-mitzending is in Amerika op zes mei te zien Heel spannend allemaal. OS] nu was Dave Stewart, die Los Angeles woont, weer ver antwoordelijk. Hij is de beste FOTO: PR public relationsman die ie mand zich kan wensen. Hij zei tegen The Tower Of Power „ik heb hier een meisje op saxofoon en die doet ook even mee. En dat is dus gebeurd". Haagse Davo van Peursen finalist in orgelconcours DEN HAAG De Haagse or ganist Davo van Peursen is een van de finalisten in het NCRV Reger-Liszt Orgelcon cours, dat zaterdag 9 juni wordt gehouden in de Onze Lieve Vrouwe Kerk in Zwolle. Het NCRV Reger-Liszt Orgel concours is bedoeld voor orga nisten die in 1990 aan een Ne derlands Conservatorium af- eindexamen hebben gedaan. Opnamen van de finale zijn dinsdag 12 juni te horen in het radioprogramma „Orgelcon- studeren of het jaar daarvoor eert" op Radio 4. (ADVERTENTIE) KOPSTUKKEN MET TOESTEMMEN J Nederlands Kamerkoor onder leiding van Uwe Gronostay JVAN MENDELSSOHN TOT MENDELSSOHN Felix Mendelssohn Max Roger Robert Heppener (wereldpremière) Arnold Mendelssohn maandag 7 mei Den Haag Evangelisch Lutherse Kerk aanvang 20.15 uur entree f24 (f 20) Nederlands Kamerkoor '89/'90 NIEUW ON-COMMERCIEL GELUID OP SONGFESTIVAL Belgische deelnemer weigert hitnotering ZAGREB In het com merciële wereldje dat een Eurovisie Songfestival nu eenmaal ook is, valt dit jaar een verfrissend nieuw geluid te horen. Dat van de 35-jarige Waal Philippe Lafontaine, diein op dracht van de Franstalige zender RBTF dit jaar de Belgische kleuren verde digt. Hij wil geen hit, hij wil in Zagreb alleen zijn onblusbare liefde voor zijn vrouw uitdragen voor een miljoenenpubliek. Dat is weer eens iets geheel anders. Moet er dan niet wor den gewerkt aan loopbaan, carrière, succes? „Nee", laat Lafontaine weten. „Succes heb ik al genoeg, nu is het tijd om mijn vrouw te eren". Dat doet hij met het door hemzelf ge schreven liedje 'Macedomien- ne', een woordspeling op het feit dat het is opgedragen aan 'zijn' Macedonische: zijn vrouw is van Joegoslavische afkomst. Er is wel een plaatje van ge maakt, van 'Macedomienne'. Maar het is niet Philippe's be doeling dat het in de handel komt. Er zijn 500 exemplaren geperst, die zijn gestoken in genummerde mappen met La- fontaine's biografie en een foto van de man. Meer komen er niet. Geen wonder dat het nu al geldt als een 'collector's item' van jewelste onder Song- festival-fans. Ruzie bij Eurovisie ZAGREB De populaire Zagrebse tv-presentatoren Helga Vlahovic en Oliver Mlakar, die zaterdag het Eurovisie Songfestival zouden presenteren, heb ben zich mokkend terug getrokken. Ze waren boos omdat hun deelname aan het gebeuren al was aan gekondigd door de organi satie voordat ze zelf waren benaderd. De presentatie van het festival is nu in handen gelegd van Du- bravka Markovic en Rene Medvesek, jongere colle ga's van het oorspronkelij ke duo, die al als 'reserves' waren aangetrokken. Daar komt overigens bij, dat vrijwel iedereen het er in de Zagrebse wandelgangen over eens is dat het hier ook nog eens gaat om een van de mooi ste Songfestivalliedjes van de laatste jaren. Niet dat het ook maar enige kans wordt toege dicht natuurlijk, want de erva ring leert dat lang niet altijd het beste liedje ook de titel wegsleept: zie vorig jaar, toen Joegoslavië won met het liedje dat iedereen tijdens de Festi- valweek gewoon het aller slechtste vond. Nu de grote repetitieronden zijn afgelopen en de Lisinski- concertzaal in het teken staat van de generale repetities, be ginnen de speculaties over de kansen van de verschillende inzendingen steeds nadrukke lijker te gonzen. De grote fa vorieten voor de winst zijn Engeland en Duitsland, met Italië (Toto Cutugno met ka rakteristieke grocstem), Frankrijk (leuk Antilliaans meisje met fris liedje) en Israel (spectaculaire Rita met in drukwekkend emotioneel chanson) als runners-up. Ook Nederland, met 'Ik wil al les met je delen' door May- wood, wordt getipt voor een mooie klassering. De meisjes maakten woensdagavond ex tra indruk met een perfect live-optreden op de Neder landse receptie in het fraaie Esplanade-hotel. Vooral een spetterende versie van hun grote hit 'Rio' kreeg de han den opeen - je zou ze toewen sen dat ze voor dit festival een net zo sterk nummer hadden meegenomen. Een hoge positie, laat ons zeg gen bij de beste vijf, is altijd wel aardig natuurlijk. Maar voor Nederland telt dit jaar al leen de nummer 1-positie. Im mers: als Maywood wint mag ons land volgend jaar het festi val organiseren en kan dan zelf de datum vaststellen. Als 'we' niet winnen valt het ge woon weer op de eerste zater dag van mei, en in 1991 is dat de 4e mei. En op de dag van de dodenherdenking doet Ne derland niet mee aan het Songfestival, dat is bekend. Eenmaal eerder is dat ge beurd, in 1985, toen het in Zweden werd gehouden. RENE DE COCQ AMSTERDAM De NOS is van plan de 21-delige serie 'De Bezetting' het volgend winter seizoen te herhalen. De serie behandelt de Tweede Wereld oorlog en is gebaseerd op de werken van dr. L. de Jong. Het afgelopen seizoen werd het wekelijks uitgezonden via Nederland 3. Donderdagavond was de laatste aflevering. De documentaire-serie blijkt een opvallend hoog waarde ringscijfer te hebben gekregen van de kijkers. Dat blijkt uit cijfers van het zogeheten Con tinu Kijkonderzoek dat in op dracht van NOS en Ster wordt uitgevoerd door AGB/Into- mart. De gemiddelde waardering voor een informatief televisie program bedraagt 6,9. De Be zetting kreeg echter een ge middeld waarderingscijfer van 7,6. De gemiddelde kijkdicht heid van de serie was 3,4 pro cent, of te wel 440.000 kijkers per aflevering. Het kijkerspubliek bestond vooral uit de wat oudere kij kers, met name degenen die de Tweede Wereldoorlog zelf min of meer bewust hebben meegemaakt. Ongeveer 57 procent van de kijkers was vijftig jaar en ouder, 28 pro cent was 35 tot 49 jaar en 15 procent was jonger dan 35. Daarnaast was er een sterke oververtegenwoordiging van mensen met een hoge politieke en culturele belangstelling. Vrijwel unaniem waren de kij ker in hun mening dat de serie een waarheidsgetrouw (96 pro cent) en een uiterst volledig (82 procent) gaf van de ge beurtenissen tijdens de Twee de Wereldoorlog in Nederland. De serie scoorde ook goed als het gaat om zaken als presen tatie, aanpak en selectie van de gebruikte archiefbeelden. Don Giovanni als een trendy dandy Don Giovanni, opera van Mozart door Forum onder leiding van Wol- demar Nelson. Danstheater, Spui, Den Haag, gisteravond. Het Haagse publiek komt graag naar de voorstellin gen van Forum, getuige de steeds goed gevulde zaal. Dat is in zoverre be grijpelijk omdat Forum in de regel met bekende en geliefde opera's komt in tegenstelling tot de Ne derlandse Opera, die zijn wat gewaagder aanbod, tweemaal per seizoen, on danks de goede kwaliteit, met onvoldoende belang stelling beloond ziet. De vier opera's per seizoen van Forum worden het beste bezocht, beter ook dan die van de reizende buitenlandse ge zelschappen uit Italië en Polen die naar het Circustheater of Congresgebouw komen. Fo rum doet daar bijzonder wei nig voor en toont zich onge voelig voor de meermalen ge uite kritiek dat er pas op de avond van de voorstelling pro grammaboekjes beschikbaar zijn en dan nog vaak in onvol doende aantallen. De Don Giovanni van gister avond bleek een te zware op gave zowel voor het orkest als voor de meeste buitenlandse zangers. De goede uitzonde ring waren de twee enige Ne derlanders, Nellie van der Sij- de en Huub Claessens als Zer- lina en Masetto. Goed waren ook de strakke grijsgemarmer- de zetstukken die in steeds wisselende formatie de sombe re Spaanse paleissfeer sugge reerden, de bijpassende kos tuums en de belichting. De Don Giovanni die Pavel Hora- cek neerzette was geen Spaan se edelman die, als het om het veroveren van vrouwen gaat, wet en gebod heethoofdig overtreedt, maar een wat flad- derige dandy die vrouwtjes achternazitten op gevorderde leeftijd nog steeds leuk vindt. Zijn knecht Leporello, gezon gen door Maurizio Piccioni, deed het niet slecht maar had niet de lichtvoetigheid in stem en actie, die Mozart veronder stelt. Dat had echter geen van de zangers, met uitzondering van Zerlina. De stemmen wa ren niet slecht maar op ieder was toch teveel aan te merken. Alleen als zij in terzetten of grotere ensembles samenzon- gen was het totaalresultaat in de regel goed tot uitstekend, helaas met uitzondering van de finale waarin Graciela von Gyldenfeldt - de onverstaan bare Donna Elvira - met haar hese sopraan de anderen over schreeuwde. Het orkest speelde weinig ge differentieerd en werkte op die manier mee aan de span ningsloosheid van deze voor stelling. Bijzonder in de regie was dat de mystiek in de laat ste actes waarin de stem van het geweten vanuit het stand beeld van de door Don Gio vanni gedode Commendatore spreekt, was geconcretiseerd. Vanachter het standbeeld ver scheen een wrekende monnik die met zijn broeders Don Gio vanni voor zijn schanddaden tot de hel veroordeelde, die vlammend op de achtergrond wachtte. Die laatste actes be hoorden tot het beste deel van deze overigens sterk tegenval lende voorstelling. ERIK BESIER (ADVERTENTIE) HET NATIONALE TONEEL D F. N HA A C. van Shakespeare Regie Franz Marijnen KONINKLIJKE SCHOUWBURG Tel. 070-346 94 50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 13