Leidse theologen: geen hervormde universiteit I Arm Mexico verwacht veel van bezoek paus CeicLe (Somait^ brieven van lezers J< kerk wereld Drie kerkjuristen in commissie-Zandbelt beroepingen Kerken Vergeten' dat zwaartepunt christendom naar derde wereld gaat Pinkstergemeenten willen eigen leerstoel in Utrecht êST Êeidóc0oiiAant GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcicUeSouatMit DONDERDAG 3 MEI 1990 PAGINA jJNL Televisiepredikanten schaden aanzien van geestelijken NEW YORK De schanda len bij televisiepredikanten hebben het aanzien van gees telijken in de Verenigde Sta ten aanzienlijke schade toege bracht. Toch worden zij na de apothekers als de eerlijkste mensen in het land be schouwd, meldt het centrum voor godsdienstonderzoek van de universiteit van Princeton. Het centrum heeft Gallup voor de vijfde keer sinds 1977 de houding van de Amerika nen tegenover 25 groepen van beroepsbeoefenaren laten on derzoeken. Meende in 1985 nog 67 pro cent van de ondervraagden, dat geestelijken er hoge of zeer hoge ethische maatstaven op na hielden, vier jaar later was dat percentage gedaald tot 55. Het aantal ondervraag den dat de geestelijken als mensen met een zeer hoge moraal beschouwt, daalde van 22 tot 12 procent. Toch staan de geestelijken er bij de Amerikanen nog altijd goed op. Alleen de apothekers genieten meer aanzien. Bijna tweederde van de onder vraagden gelooft, dat die hun klanten niet licht zullen be driegen. Na de predikanten komen de artsen (52 procent), tandartsen (52 procent) en le raren (51 procent). De Ameri kanen hebben weinig ver trouwen in de eerlijkheid van advocaten en autohandelaren. Wij denken dat gekooide vogels zingen, terwijl ze eigenlijk huilen Prof. R. Huysmans FOTO: CEES VERKERK UTRECHT Drie kerk juristen zijn benoemd in de commissie die kardi naal dr. A.J. Simonis gaat adviseren over de inhoud en omvang van de be voegdheden van de Zwol se pastoraal werker drs. A. Zandbelt. De commis sie heeft de opdracht bin nen drie maanden „in der minne tot een oplossing te geraken" voor het con flict tussen Zandbelt en het aartsbisdom Utrecht. Het advies van de com missie is overigens niet bindend. Dat blijkt uit een gezamenlijk persbericht van Zandbelt en het aartsbisdom. De drie le den van de commissie zijn: dr. R. Huysmans te Voorburg, hoogleraar aan de Katholieke Theologische Universiteit te Amsterdam, dr. K. Walf, hoogleraar in Nijmegen, ep de vroegere vicaris-generaal van het bisdom Haarlem, mgr. dr. H. Kuipers. Kardinaal Simonis verbood Zandbelt, pastoraal werker in de St. Michaëlparochie in Zwolle, eind vorig jaar nog langer als kerkelijke getuige op te treden bij een huwelijk, een taak die volgens het ker kelijk wetboek aan de gewijde priester toekomt. Zandbelt be roept zich erop, dat hij bij zijn aanstelling in 1969 van het aartsbisdom toestemming heeft gekregen alle taken in de zielzorg te vervullen die niet strikt aan een priester zijn voorbehouden. De commissie moet de vraag beantwoorden, of in de gege ven omstandigheden de be voegdheden tot dopen en het kerkelijk getuige ziin bij hu welijken aan Zandbelt kun nen worden ontzegd. Boven dien zal zij zich dienen af te vragen, of het besluit van mgr. Simonis in de gegeven omstandigheden redelijk was. Zandbelt en de kardinaal zul len aan elkaar en aan de com missie een dossier overhandi gen van de bescheiden die zij voor het onderzoek relevant achten. De commissie kan ook andere bescheiden raadplegen en heeft de bevoegdheid beide partijen om een nadere mon delinge of schriftelijke toe lichting te vragen. LEIDEN De Commis sie Kerkelijke Opleidin gen (CKO) aan de Theo logische Faculteit der Rijksuniversiteit Leiden wijst het besluit van de hervormde synode om een eigen bijzondere theologische universiteit in te stellen van de hand. Zij bepleit handhaving van de huidige opzet van de predi kantsopleiding (duplex ordo), waarbij predikanten worden opgeleid aan de openbare fa culteiten van Utrecht, Gronin gen, Leiden en Amsterdam. Dat blijkt uit een brief van de CKO aan het moderamen (be stuur) van de hervormde sy node. Bij de CKO zijn alle stu denten aangesloten die over wegen hervormd of remon strants predikant te worden, alsmede de kerkelijke hoogle raren en docenten. De hervormde synode stemde in maart in met de instelling van een bijzondere universi teit, zoals de Interkerkelijke Werkgroep Onderwijs en On derzoek Theologie (IWOOT) heeft voorgesteld. Alleen een alternatief van de openbare theologische faculteiten kan de synode in iuni nog tot andere gedachten brengen. De CKO heeft grote moeite met het uitgangspunt van IWOOT, dat er een structuur moet komen, die het de kerk mogelijk moet maken verant woordelijkheid te dragen voor het onderwijs en onderzoek in alle vakken die nodig zijn voor de predikantsopleiding. Zij meent juist, dat het belang van de kerken is gediend met be houd van het huidige systeem (duplex ordo), waarbij de ker kelijke opleiding „onvoor waardelijk" is verbonden aan de openbare universiteiten. De CKO meent, dat IWOOT onvoldoende aandacht heeft besteed aan het voorstel van de openbare faculteiten om de mogelijkheden van de huidige structuur ten volle te benut ten. De voordelen van een ei gen theologische universiteit worden „overdreven voorge steld". Aan de bezwaren van de ver kenningscommissie godge leerdheid (commissie-Smits/O- berman) tegen zo'n universi teit is voorbijgegaan. De com missie noemt als positieve fa cetten van de huidige struc tuur, dat zij de wetenschappe lijkheid van de theologie waarborgt, de vrijheid van on derzoek beschermt en kerke lijke inspraak uitsluit. Ook vindt de commissie het be langrijk, dat de dialoog tussen de staatshoogleraren, die ver antwoordelijk zijn voor de be schrijving van godsdienstige verschijnselen, en de kerkelij ke hoogleraren, die de waar- heidsvraag in deze verschijn selen beluisteren en beant woorden, wordt gestimuleerd. De bezwaren van IWOOT te gen het voorstel van de open bare universiteiten zijn vol gens de Leidse studenten niet overtuigend. IWOOT wijst erop, dat ook bij een verbeter de duplex ordo een kerkelijk vak geen hoofdvak van het doctoraalexamen kan zijn. Daar valt tegen in te brengen, dat het nog maar de vraag is, of het de kerken ten goede komt, als de kerkelijke vak ken een omvangrijk deel van het doctoraal examen uitma ken. IWOOT lijkt het belang van de universitaire vakken te onderschatten. Een ander bezwaar, namelijk dat ook bij een verbeterde du plex ordo de kerkelijke hoog leraren nog niet voor vol wor den aangezien, is volgens de CKO niet gegrond. (Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Amstelveen-Buitenvel- dert F.H. Breukelman, eervol onthe ven pred. te Zaandam; te Breukelen (toez.) D. Heikoop te Vreeswijk; te Hagestein J.L. Schreuders te Tange- Alteveer; te Stadskanaal D.M. van de Linde te Hattem. Aangenomen naar Hattem D.J. van Bart te Schoonho ven (deelgem. Hervormde Advents- gemeente). Bedankt voor Tholen en Sint Maartensdijk (deelgemeenten Immanuel en Rehoboth) J.B. Beijer te Colijnsplaat -Aangenomen naar Renkum-Heelsum (beiden part-time) drs.W.A. Andela en mw.drs.M.A. An- dela-Hofstede te Bergum (beiden part-time) naar Weesp drs.M.Th. van der Sijs, kand. te Amsterdam. Gereformeerde Kerken Beroepen te Nijverdal drs.J.J. van Dijken te Rottevalle, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Nieuweroord drs.H. de Haan te Ezinge, die bedankte voor Idskenhui- Argentijnse bisschoppen zwijgen over economie BUENOS AIRES Tegen de verwachting in hebben de bis schoppen van Argentinië aan het eind van hun jaarvergade ring geen verklaring uitgege ven over de economische cri sis in hun land. Zij volstaan met hun verkla ring van april over de morele crisis en de corruptie in Ar gentinië. Volgens hen is deze crisis de oorzaak van alle soci ale problemen die nog verer geren door de „crisis in het leiderschap", waarmee ook de bisschoppen zelf te kampen hebben. Waarnemers zijn verrast over het zwijgen van de bisschop pen. De inflatie is weliswaar gedaald, maar dat is gepaard gegaan met een enorme eco nomische recessie. De bisschoppen hebben met president Carlos Menem een veel betere verstandhouding hebben dan met diens voor ganger, Alfonsin. De bis schoppen zouden daarom ge neigd zijn Menem met meer geduld en minder kritisch te bejegenen dan Alfonsin. Christus staat tussen moslims en christenen in ERMELO De vraag of Christus zoon van God of al leen maar een profeet is, is een van de belangrijkste geschil punten tussen christenen en moslims. Hij staat een goede verstandhouding en weder zijds begrip in de weg. Dat was de overtuiging van de sprekers op de studiedag 'De uitdaging van de Islam.' van de Evangelische Alliantie in Er- melo. Moslims vinden dat er geen 'middelaar' als Jezus Christus tussen God en mens nodig is. Christenen moeten met de moslims discussiëren over de verschillen tussen beide gods diensten „maar", zoals Pieter van Kampen, medewerker van het bezinningscentrum 1' Abri in Utrecht, het formu leerde „we mogen niet wijken in deze geestelijke strijd. Er is ons, christenen, iets kostbaars onthuld en dat moeten mos lims, óók horen." LEUSDEN Het zwaar tepunt van het christen dom komt steeds meer in de Derde Wereld te lig gen, maar de houding van zending en werelddi- aconaat is nog nauwelijks veranderd. Zij blijven vooral gericht op het ver lenen van hulp aan ker ken en instellingen in de Derde Wereld en vragen vrijwel nooit om hulp van de christenen daar om de problemen van het wes ten op te lossen. Dat constateerde dr. J. van Raalte woensdag in Leusden bij de presentatie van een ge zamenlijke brochure- en boe- kenreeks van een aantal protestantse organisaties op het gebied van zending en werelddiaconaat. Het gaat om de Commissie Werelddiaconaat, de Neder landse Zendingsraad, de me definancieringsorganisatie ICCO, de (hervormde) Raad voor de Zending en het (gere formeerde) Centrum voor Zending en Werelddiaconaat. Zij begonnen in 1988 met de uitgave van gemeenschappe lijk collectemateriaal. Later volgde samenwerking in de bladen Omkeer en Vandaar. evangelie in het Westen' en de eerste brochure in de Om- keer-reeks over 'Mocambique, een verscheurd land'. Van Raalte, oud-secretaris van de werkgroep Pluriforme Samenleving van de Raad van Kerken en voorzitter van de redactie van beide reeksen, laakte het eenrichtingsver keer in de zending en het we relddiaconaat. De westerse landen zouden bijvoorbeeld van de ontwikkelingslanden kunnen leren, hoe ze dienen om te gaan met de verdwij ning van de religiositeit in hun land. Ook weet men daar beter, hoe men het kapitalis me moet bestrijden. Volgens Van Raalte is het een vergissing te denken, dat de omwentelingen in Oost-Euro pa hebben aangetoond, dat al leen kapitalistische varianten voor de inrichting van de sa menleving toekomst hebben. Er is evenveel reden voor de even gemakkelijke conclusie: „Het communisme is weg, nu het kapitalisme nog". Beide conclusies zijn voorbarig, al dus Van Raalte. De Derde Wereld heeft geen baat bij een keuze tussen soci alisme of kapitalisme. Beide systemen zijn in het leven ge roepen voor de oplossing van problemen en voor de bevor dering van belangen van mensen in de 'westerse' we reld van voor de twintigste eeuw. Van Raalte denkt, dat de situ atie van de Derde Wereld al leen kan veranderen, als het westen en de vroegere com munistische landen het beslis sende aandeel in het beheer over de macht en de rijkdom in de wereld wordt ontnomen, Maar mensen die daarvoor pleiten hoeven niet op veel aandacht in het westen te re kenen, ook niet in de kerken. De paus tijdens zijn eerste bezoek aan Mexico. V ATIC AANSTAD- MEXICO Aan de voor avond van zijn tweede bezoek aan Mexico (6 - 13 mei) hebben 433 priesters en religieuzen paus Jo hannes Paulus II ge vraagd vooral steun te geven aan de' basisge meenschappen, Indianen, verarmde arbeiders en 'campesinos' (kleine boe ren). „Mexico is niet meer hetzelfde land dat in 1979 als eerste natie U heeft ontvangen," aldus de brief aan „onze geliefde broeder". Sinds 1979 is de koopkracht met 52 procent gedaald, is het minimumloon van 7.65 dollar per dag naar 3.10 dollar ge daald en zijn vele campesinos naar de grote steden getrok ken waar ze in de 'slums' te rechtkwamen. Vooral de ar men Zijn het slachtoffer van de buitenlandse schuld, die tot 107 miljard dollar is gestegen, van de inflatie en van het door IMF en Wereldbank op gelegde economisch systeem. De geestelijken vragen de paus tijdens zijn 47e buiten landse reis in te stemmen met de onvoorwaardelijke keuze van de Latijnsamerikaanse bisschoppenconferentie CE- LAM voor de armen (Puebla 1979). In het begin van dat jaar zei de paus in diezelfde plaats in Mexico dat de Kerk alles moet doen om een einde aan het onrecht te maken en tegelijkertijd de systemen en structuren rechtvaardiger te maken. De geestelijke missie van de Kerk moet altijd in sa menhang met de concrete le vensomstandigheden van de gelovigen worden verkon digd, zei de paus tijdens zijn eerste buitenlandse reis. Toen al probeerde de paus een onderscheid te maken tussen onaanvaardbare poltie- ke activiteiten var\ priesters en religieuzen enerzijds en le gitieme sociale actie van de kerk anderzijds. „U bent priesters en leden van reli gieuze orden. U bent geen po litieke leiders of functionaris sen van wereldlijke macht." Hij keerde zich tegen die uit leg van het evangelie waarbij Christus alleen in strikt poli tieke zin wordt gezien. „Deze voorstelling van Christus als revolutionair is in strijd met de kerkelijke leer." De Mexicaanse bisschoppen verwachten van de paus steun voor betere officiële relaties met de regering. Hoewel het land 80 miljoen rooms-katho- lieken telt (92 procent van de bevolking), is de grondwet zeer anti-kerkelijk. „Alleen in Albanië vind je nog zulke wetten", zei een prelaat in het Vaticaan. Al 133 jaar zijn er geen diplomatieke betrekkin gen tussen het Vaticaan en Mexico. Toch zal paus Johannes Pau lus II anders dan elf jaar gele den zondag in Mexico als staatshoofd worden ontvan gen, zo hebben de autoriteiten besloten. Ter begroeting zul len op het internationale vliegveld van Mexico de vlag gen van Mexico en het Vati caan worden gehesen en zul len de volksliederen van bei de staten worden gespeeld. Bij wijze van uitzondering krijgt de paus direct na aankomst de kans enige woorden tot de Mexicanen te richten. De anti-kerkelijke wetgeving lijkt overigens erger dan het is. Hoewel bij wet godsdien stoefeningen buiten de ker ken verboden zijn, houdt de paus tijdens zijn bezoek elke dag een massale eucharistie viering in de open lucht. Reli gieuze orden en congregaties zijn verboden maar Mexico telt 30.000 religieuzen. En de FOTO: AP Kerk mag zich officieel niet met het onderwijs bemoeien, maar meer dan 1 miljoen Mexicanen bezoeken een een katholieke school of universi teit. Enkele maanden geleden be sloten de Mexicaanse presi dent Carlos Salinas en het Va ticaan persoonlijke gezanten uit te wisselen. De briefschrij vers beschuldigen de bis schoppen ervan noch het volk noch de priesters te hebben geraadpleegd. „De fundamen tele vraag wordt zo ontweken. Betere verhoudingen tussen kerk en staat moeten de men sen ten goede komen en zich niet beperken tot een wettelij ke erkenning van de kerk." Verwacht wordt dat de paus gebruik zal maken van de gunstiger omstandigheden en zal aanknopen bij de diepge wortelde religieuze gevoelens van de Mexicanen. Hoewel het kerkbezoek maar matig is, trekken de pelgrimages naar bedevaartsoorden als Onze Lieve Vrouwe van Guadalupe op hoogtijdagen een tot twee miljoen gelovigen. Bij deze basiliek in de hoofdstad zal de paus direct na aankomst de Indiaan Juan Diego (1474- 1540) zalig verklaren. Diego heeft, zo geloven veel Mexica nen, in 1531 de verschijning van de maagd Maria waarge- De paus zal in een week tien steden bezoeken. Zieken, ge vangenen, de andere kerkge nootschappen, arbeiders, werkgevers, priesters, reli gieuzen, jongeren - ze krijgen allen de kans de paus te ont moeten. Als hij op zondag morgen 13 mei Mexico ver laat, is deze reis nog niet ten einde. Later op die dag is hij op Curacao waar hij in het 'Sentro Deportivo Korsou' de mis opdraagt voor kinderen die voor de eerste maal de communie ontvangen. HOUTEN De Broeder schap van Pinksterge meenten wil een bijzon dere leerstoel vestigen aan de theologische facul teit van de Rijksuniversi teit Utrecht. Een commissie heeft daartoe een voorstel uitgewerkt, dat volgende week door de alge mene vergadering van de Broederschap wordt bespro ken. Dat heeft directeur dr. P. van der Laan van de Centrale Pinksterbijbelschool in Zeist bevestigd. De leerstoel zou de eerste in zijn soort zijn in Eu ropa. Het College van Bestuur en de theologische faculteit van Utrecht hebben in princi pe met de vestiging ervan in gestemd. De leerstoel heeft vooral ten doel theologiestudenten op de hoogte te brengen van de op vattingen van de Pinksterbe weging. Bovendien hoopt de Broederschap het aantal pro moties over de beweging te bevorderen. De enige hoogle raar in Europa die zeer des kundig is op dit terrein, prof.dr. Walter J. Hollenwe ger, is kort geleden vertrok ken als hoogleraar missiologie aan de universiteit van de En gelse stad Birmingham. De leerstoel is niet bedoeld voor de opleiding van voor gangers. Deze blijft verbon den aan de Pinksterbijbel school, die binnenkort van Zeist naar Lunteren verhuist. Op dit moment zijn er kandi daten voor het ambt van voorganger. Daarnaast kent de school een opleiding 'vor ming en actie' voor evangelis ten en mensen die zich in de opvattingen van de Pinkster beweging willen verdiepen. De Broederschap van Pink stergemeenten telt ongeveer 10.000 leden. Er zijn 45 ge meenten. ai iel jn zate Begrijpelijk maar onverstandig ng dicl (énlijkt rganisa UE fracties in de Haagse gemeenteraad hebben in meerderji de heid besloten geen medewerking te verlenen aan de benoeiinkelsi ming van leden van de Centrumpartij en Centrumdemocraj1 °P.er ten in raadscommissies. Wat er op neerkomt dat deze Partij-jTonde en geen toegang krijgen tot de 'commissies van advies en bij^ 0V( stand', waarin gespecialiseerde raadsleden burgemeester erterkge^ wethouders adviseren over beleidsvoorstellen, voordat dezaig var voorstellen door de voltallige gemeenteraad in behandeling.^et I worden genomen. ]ei me Er is begrip voor op te brengen dat veel raadsleden het nie over hun hart kunnen verkrijgen een stem uit te brengen oj de drie raadsleden van de extreem-rechtse partijen. En dat is nodig om hen in commissies te benoemen. De vraag is echtei of zij daarmee ook verstandig handelen. De staatsrechtdeskundige G. van den Bergh zei in 1936 daj| er een moment kan komen dat de democratie zichzelf ondemocratische middelen mag, of zelfs moet verdedigen,^^^ Maar dan is dit na de verkiezingen niet het juiste mo-)EN I ment. ji hel Er is in ons land maar één instantie die bepaalt of een poli-F8^" tieke partij mag meedoen aan de verkiezingen, zodoende po-leef litieke zetels kan verwerven en daardoor het recht krijgt te|mlsV, mogen meebeslissen over het te volgen beleid in land, pro-P0,1}"! vincie of gemeente. Die instantie is de Kiesraad. Of een par-P *3^ tij ook inderdaad zetels krijgt is voorbehouden aan de kie- t zers. Maar het is niet het recht van individuele politieke parE tijen om andere partijen uit te sluiten van welk democratisch|gVOer( orgaan dan ook. pholie hderv Het is daarom de vraag of de Haagse raadsmeerderheid^^^ een verstandige houding heeft aangenomen. Is met het uit-lng (N sluiten van Centrumpartij en Centrumdemocraten niet heliniveri hek van de dam? Kan in de toekomst nu niet elke linkse ofsn Leii rechtse meerderheid naar willekeur bepalen wie wel en nietferric^ zijn mening mag uiten in raadscommissies? Waarbij v°oralCl®rva niet uit het oog moet worden verloren dat misschien het te-ja^zje, gendeel wordt bereikt van wat werd beoogd: de bewustejen da raadsleden worden gezien als martelaren. jat ze jen, r BOVENDIEN wordt, door hen buiten die commissies te^^e houden, niet voorkomen dat deze raadsleden hun ideeën uit-Jiefina dragen. Net als iedere Nederlandse burger kunnen zij ge-|omst< bruik maken van het inspraakrecht en zodoende voorafgaan-jjes> ui de aan een commissievergadering minutenlang hun mening|^|e} kenbaar maken. Om die in de vergadering van de voltalligelu s gemeenteraad nog eens t.e herhalen. Lei ti bestreden moet worden, staat buiten kijf. Maar dat lukt nielUj door de strijd uit de weg te gaan. Het is aan de andere partij-F en het ongezonde gedachtengoed van extreem-rechts meiHart goede argumenten en een daarop gebaseerd rechtvaardig be-in z> leid te ontmaskeren. Hopelijk zullen dan bij volgende verkie lijkse zingen veel misleide kiezers op hun schreden terugkeren. Een t( Brieven graag kort jn duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. ,KI] Stokpaardje (7) Bij het lezen van al die boze brieven over Michel van der Plas, die iets onaardigs had ge zegd over de Nederlandse bis schoppen, moest ik denken aan een versje van Daan Zon derland: Als ik een roltrap, zegt men er niets van. Als ik een raapsteel, laat men mij vrij. Als ik een kropsla, kraait er geen haan naar. Maar als ik een bisschop ben ik er bij. A.M. van Slierendrecht, DEN HAAG. Stokpaardje (8) In een interview in de rubriek „Kerk en Wereld" geeft Mi chel van der Plas hoog op van de harmoniegedachte en het profetische elan dat hij in Ne derlandse kloosters met Acht- Mei-opvattingen zou hebben waargenomen. De bisschoppen daarentegen zouden bij het gros van de Nederlandse ka tholieken elk moreel gezag hebben verspeeld en geen werfkracht bezitten. Hij zou zich eens kunnen afvragen waarom die kloosters dan half leeggelopen zijn, half vergrijsd en zonder aanwas. Men kan RN Ineisj roorl evei daarvan die kloosterlingen niet zomaar alle schuld geven. Maar veel minder nog zijn de erli bisschoppen er de schuld van e dat veel mensen niet meer luisteren naar wat zij hun J voorhouden. Het juiste voor- houden is immers één ding, de|Ut e boodschap goed doorgespeeld nstil krijgen is een tweede en hem willen aannemen is een derde Het joodse volk was ook niet .altijd even volgzaam. En toenail Christus met zijn kruis door Jeruzalem zeulde stak nie mand een hand uit en er wa ren er genoeg om zijn kruis dood te eisen. Overigens ver zuimt Van der Plas aan te ge ven wat de huidige bisschop pen in de Acht-Mei-Beweging afwijzen dat is goedgekeurd door hun voorgangers, pausei Johannes en zijn „lachender paus van een maand". En c^e daarmee ontbreekt de grond aan de tegenstelling die Van der Plas tussen de vermeende - „soorten" kerkleiders probeert op te roepen. Het is al vaker ro"( gezegd: vroegere kerkleidersnet die door geestverwanten van de Acht-Mei-Beweging achter af de hemel worden ingepre- zen zouden zich doodschrik ken als ze zagen hoe de ver leende inspraak is ontaard in het doordrammen van voor de kerk onmogelijke opvattingei en praktijken. W.J. Brouwers, DEN HAAG. vikt bej£ Del< IJS' ngh De g ieent Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f. 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 -122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2