I Veel plussen en minnen voor de Haagse Macbeth I' p Nog steeds playback op Eurovisiepodium Rijksdienst mag 33.000 kunstwerken weggeven Nachtwacht terug op zijn plaats y V Magere oogstook in tweede ronde Cabaretfestival Honderd keer tien kleine negertjes na KUNST/RTV £eidóC©CHWCMlt woensdag 2 mei 1990 pagina 15 Avro zet m zachter AMSTERDAM De Avro zal vanaf maandag 7 mei haar radiojingle „Zet hem maar harder" wijzigen. De omroep beraadt zich op een nieuwe jingle. De jingle die vanaf september 1989 iedere maandag bij de Avro via radio 3 te be luisteren was, vormde voor de Neder landse Stichting Geluidshinder (NSG) aanleiding een brief naar de Avro te sturen waarin zij vroeg deze 'campagne' te stoppen vanwege klachten over ge luidsoverlast. Uit een recent gehouden studiedag van de NSG bleek dat buren- lawaai en met name harde muziek een veel voorkomende bron van ergernis is. De Avro zegt geenszins de bedoeling te hebben gehad om met de jingle de ge luidsoverlast te bevorderen en „beraadt zich over een aangepaste versie". Van Gogh-expositie wacht ruim 1 miljoen bezoekers AMSTERDAM Er worden totaal 1,2 mil joen bezoekers op de grote Van Gogh-ten- toonstelling verwacht. De organisatie ba seert dit op de bezoekcijfers voor april van ruim 300 duizend mensen. Inmiddels zijn er 750 duizend kaarten verkocht voor het be kijken van de tekeningen en schilderijen van de vroegere impressionist. In Frankrijk zijn momenteel 110 duizend kaarten ver kocht en in België 100 duizend. Zowel Ita lianen als Westduitsers kochten 50 duizend toegangskaartjes. Het Van Gogh-museum is alle avonden en weekeinden tot en met eind juni volledig uitverkocht. Voor het Rijks museum Kröller-Miiller geldt dat in week einden in mei en juni nog in beperkte mate kaarten voorradig zijn; voor de doorde weekse dagen zijn er hier nog volop kaar- Afscheids- Voorstelling Edwin 'Willem' Rutten Edwin Rutten: afscheid. AMSTELVEEN Jeugdtheatermaker, zanger, cabaretier en psycholoog Edwin Rutten stopt met zijn theateractiviteiten voor de jeugd. Op zondag 10 juni geeft hij een afscheidsvoorstelling in het Cul tureel Centrum in Amstelveen. De 47- jarige Rutten heeft ontelbaar veel kin deren verblijd met vooral zijn produk- ties 'De film van ome Willem', 'Ome Willem heeft een hond' en 'Ome Wil lem vangt boeven'. De voorstelling be- FOTO: DIJKSTRA Sint om 14 30 uur. Koos Postema nog twee jaar bij Veronique AMSTERDAM Koos Postema zal ook de volgende twee televisieseizoenen programma's presenteren voor de commerciële zender Vero nique. De zender heeft daartoe een contract gesloten met de produktiemaatschappij Dutch Dreams van Jef Rademakers. Het is de bedoe ling dat in totaal 104 programma's zullen wor den geproduceerd. Het gaat om 'Klasgenoten', 'De keus van Koos', 'Oude vlammen' en 'Met hart en ziel'. Veronique-directeur F. Thyes verklaarde gisteren blij te zijn dat Postema bij zijn station blijft. Ook Rademakers is tevreden dat na een periode van opbouw nu gewerkt kan worden aan een tweede fase. Het nieuwe contract werd gesloten op de dag (1 mei) dat Postema het feit viert dat hij dertig jaar in het Koos postema: nog twéé jaar erbij, televisievak zit. FOTO: DIJKSTR Het Nationale Toneel: 'Macbeth' van William Shakeapeare. Vertaling: Dolf Verspoor. Regie: Franz Marijnen. Decor: Santiago Del Corral. Licht: Steve Kemp. Met o.a. Peter Tuinman en Josée Ruiter als de Macbeths en Gijs Scholten van Aschat als Mac duff. Koninklijke Schouwburg, dins dag 1 mei, herhalingen Den Haag t/m 20 mei, in Rotterdam, 22 t/m 24 mei en Amsterdam, 28 mei t/m 3 Blinde ambitie en geweld overheersen 'Macbeth' van Het Nationale Toneel. Franz Marijnen pakt dqze Shakespeare aan, alsof het de oeruitvoering is. Geen zinnetje wordt geknipt, elke zucht krijgt de ruim- enoe te. Mag het een onsje min der? gWie zoals Macbeth van drie heksen te horen krijgt, dat hij binnenkort koning zal worden, moet sterk in zijn schoenen staan. Macbeth moet dat helemaal, omdat zijn vriend Banquo hoort dat hij vader van koningen zal zijn. Macbeth helpt het lot een handje en brengt koning Duncan en Ban quo om zeep. Als bij nade re raadpleging blijkt, dat Macbeth door geen uit de moederschoot geboren mens gedood kan worden, is de rust bij de Macbeths weergekeerd. Alleen lijdt lady nog aan wat nacht merries.... 'Macbeth' is een gruwelijk stuk vol actie, moord en won deren. Hoe beeldt een regis seur zoveel moorden uit en hoe laat hij heksen zien? Hoe kan het bos van Birnham op het toneel oprukken naar Dunsinane en hoe reizen de spelers zo snel van Engeland naar Schotland? Franz Marijnen, decorontwer per Santiago Del Corral, licht man Steve Kemp en hun team hebben hun sporen verdiend, maar hebben de verkeerde vertaling gekozen. Die van Dolf Verspoor is breedsprakig en schreeuwt om gekapt te worden: de poëzie valt moei lijk in dit actiestuk. Toch doen zinnen als „Kijk hier, zijn bed. Te vies om aan te raken." het aardig, er is meer mis. Het ligt te veel voor de hand, wat er gaat gebeuren: lady Macbeth (Josée Ruiter) is vitriool, Mac beth (Peter Tuinman) als een dolle stier die op gang moet komen. Verder zijn alle leven den behept met een dosis ver ontwaardiging en meer niet. De schitterende bomenrij die oprukt, de drie bebaarde to verkolletjes met niet minder dan drie extra verschijningen, het verrassende licht zijn alle prachtige plussen tegenover een dikke min voor een golf platen schuifdeur, die tergend langzaam open en dichtgaat en de handeling vertraagt. De ge luidseffecten en hun echo's zijn wonderlijk, maar zo hard, dat de drie of vier kleine jon getjes die meedoen, onver staanbaar worden. De tech niek doet de subtiliteit de das om. En wat is nu het dwingende, dat het scheppen van de twee de 'Macbeth' van dit seizoen zo noodzakelijk maakt? Wat voe gen Franz Marijnen en Het Nationale Toneel toe aan dit stuk over de angst voor het onbekende? Mooie vormge ving, twee sterke hoofdrollen en de kans te lang ervan te ge nieten. PETER SNEL Peter Tuinman en Josée Ruiter als de koning dood is. FOTO: PAN SOK Aanvullende straf voor Zsa Zsa Gabor LOS ANGELES Een rech ter in Los Angeles heeft de ac trice Zsa Zsa Gabor gisteren ernstig terechtgewezen omdat zij de door hem bij wijze van straf opgelegde uren dienst verlening niet had volge- maakt. Zij moet nu niet alleen het aantal uren alsnog volma ken, maar ook nog eens 60 uur extra werken. De actrice werd in oktober veroordeeld wegens het slaan van een politieman die haar had aangehouden voor een verkeersovertreding. Zij moest 120 uur werk voor de gemeenschap verrichten, drie dagen de cel in en een boete betalen van 12.000 dollar (circa 24.000 gulden). Tegen de gevangenisstraf en de geldboe te ging zij in hoger beroep, maar niet tegen de 120 uur werk. De rechter, die het tijdens het eerste proces herhaaldelijk met de actrice aan de stok had gekregen, bleek gisteren niet erg te spreken over de manier waarop Zsa Zsa Gabor zich van haar werkuren had afge maakt. De actrice moest wer ken in een tehuis voor daklo zen en volgens de rechter had zij haar grote bekendheid ge bruikt om de directrice van het tehuis te paaien zodat die het haar heel makkelijk maak te. De directrice pleitte nog voor Zsa Zsa Gabor en ver klaarde dat de actrice veel had gedaan om geld bijeen te bren gen voor het tehuis, maar 'de rechter was er niet van onder de indruk. Mevrouw Gabor had die wervingsactiviteiten alleen maar gezien als een ma nier zichzelf in de belangstel ling te plaatsen, vond hij. De rechter concludeerde dat zij geen 120 maar slechts 34,5 uur had gewerkt en dus nog 85,5 uur tegoed had. Hij deed er nog eens 60 uur bovenop als bijkomende straf. DEN HAAG De Rijks dienst Beeldende Kunst mag de 33.000 kunstwer ken weggeven aan de in stellingen die ze al jaren lenen. Het zijn vooral schilderijen, waarmee overheidinstellingen en andere publieke niet- rijksinstanties hun gebou wen hebben verfraaid. Het rijk verwierf ze des tijds als contraprestatie voor de aanvullende soci ale voorziening voor beel dende kunstenaars (BKR). Minister D'Ancona van wel zijn, volksgezondheid en cul tuur heeft gisteren tevens de Kunstenbond FNV haar be sluit toegelicht. De bond maakte eerder bezwaren tegen de schenking, waaraan zij zo ver mogelijk is tegemoetgeko men. Ze zegde toe zich te be zinnen op verdere stappen om de marktpositie van de beel dende kunstenaars te verster- Het plan voor de schenking komt van de rijksdienst en werd vorig jaar openbaar. Vijf jaar geleden was vanuit de Tweede Kamer op zoiets aan gedrongen. De dienst heeft na melijk niet het geld heeft om de werken correct te kunnen beheren. Met de schenking is de publie ke functie van de collectie ge waarborgd. In de actes komt ook te staan dat de nieuwe ei genaars de kunstwerken niet mogen verkopen. Voor de eventuele rechtsopvolger van de nieuw eigenaar gelden deze voorwaarden ook. Ook andere belangen van de kunstenaars zijn gewaarborgd. Verder wordt alleen geschon ken aan instellingen die niet over een regulier budget voor kunstaankoop beschikken. Daarmee wordt voorkomen dat de schenking leidt tot een daling van kunstaankoop door instellingen. De rijksdienst bewaart ook een register van weggeven wer ken, zodat de kunstenaars op verzoek kan worden meege deeld aan welke instelling hun werk is geschonken. AMSTERDAM De Nacht wacht van Rembrandt is sinds gisteren weer te zien voor het publiek. Het beroemde doek, dat 6 april werd beschadigd door een in de war zijnde man die er zuur op spoot, is weer hersteld en teruggeplaatst. De schade door het zuur bleek achteraf mee te vallen dankzij snel ingrijpen van een bewa ker. Die bewerkte het zuur onmiddellijk met een neutrali serend middel. Het zuur kreeg daardoor niet de kans door te dringen tot de verflaag, maar tastte alleen de vernislagen De beschadigde plekken zijn voorzien van een nieuwe ver nislaag, aldus een woordvoer ster van het museum. Ook is de lijst rond het doek behan deld, omdat die schade had op gelopen. De dader, een 31-jarige Hage naar, heeft zich na zijn daad onder psychiatrische behande ling laten stellen. Het was de derde keer dat de Nachwacht doelwit was van vernieling. In 1911 bekraste een gestoorde schoenmaker het doek en in 1975 viel het ten prooi aan een in geestelij ke problemen verkerende on derwijzer. 'Nachtwacht' schoon terug. Tweede voorronde van het Leids Cabaretfestival. Met Walter Baele, Rota Rotura, André Manuel, Me vrouwtje Mevrouwtje en Heieen Sui ker. Gezien op 1 mei. Halve finale op 3 mei, finale op 5 mei. Na afloop van alweer een lange avond Leids Caba retfestival nam Joost Nuissl, woordvoerder van de jury, de microfoon. Hij hield de spanning er zo lang mogelijk in en pas na enige tijd begon het tot de toeschouwers door te dringen, dat de zes deel nemers die hij opsomde en kort bekritiseerde in elk geval niet tot de uitverko renen behoorden. Wie dan wel de vijf gelukki gen waren, was toen gauw ge raden; slechts voor de vorm werden ze nog even genoemd. Van de eerste avond resteer den Basterd, Marcel Boon en Hester Macrander; van deze tweede avond mochten André Manuel en Heieen Suiker door naar de halve finale van aan staande donderdag. Om met André Manuel te be ginnen. ongetwijfeld had hij de sterkste act van de avond. Zijn Tukkerse accent en zijn vriendelijke hoofd verlenen hem al meteen de charme van iemand als Herman Finkers, zij het dat hij nog lang niet be schikt over het spervuur van vrijblijvende grappen en meli ge grollen waar zijn Almelose equivalent het patent op heeft. Charmant is ook zijn 'droge bek', waarmee hij terloops de draak steekt, maar die zijn mi miek wel degelijk iets aan doenlijks geeft. Wat Manuel van de anderen onderscheidt, is bovendien zijn neus voor de (politieke) actualiteit; zijn pro gramma blijft echter luchtig Heieen Suiker was met haar afsluitende act ontegenzegge lijk de meest controversiële gast van het Cabaretfestival. Van het probleem van het op komen, voor alle kandidaten gisteravond met recht een pro bleem, had zij een speciaal nummer gemaakt, wat mis schien wel wijs bedacht was, maar totaal verkeerd uitpakte. Doen alsof je het allemaal niet serieus neemt, conferences en liedjes in rook laten opgaan, een flirt met ene meneer Mark op de eerste rij: het is voor een debutante wel gewaagd mis schien, maar op den duur maakt het toch wrevelig; dat geldt zelfs voor dit festivalpu- bliek, dat natuurlijk welwil lender is dan welk ander pu bliek in de toekomst ook. Niettemin lijkt Suiker over een talent te beschikken, waar iets mee te doen valt. Of caba ret haar 'fort' is, valt te betwij felen. De enige Vlaming in het selec te gezelschap, Walter Baele, opende de avond met een ver bijsterende act, waarin hij als een soort op hol geslagen Sjef van Oekel tekeer ging; slechts bij tijd en wijle wist deze ver dwaalde stripfiguur een al even verdwaalde schaterlach af te dwingen. Rota Rotura is de naam van twee afgestudeerde filosofen, een gegeven dat maar niet al te veel geëxploiteerd moet worden: de kans is groot, dat cynische reacties in de trant van 'dat verklaart een hoop' niet uitblijven. Wazige adoles- centenproblematiek met veel angst, geweld, bloed en dood. Misschien dat de serieuze po ging 'vernieuwend' te zijn uit eindelijk enige lof verdient Joost Nuissl mag dan behoefte hebben aan meer cabaret van het klassieke genre - een sketchje hier en een liedje daar -wat Mevrouwtje Me vrouwtje liet zien was toch veeleer oubollig dan 'klassiek' te noemen. Leuk voor tussen de schuifdeuren van de stu- dentensoos misschien, ook al werd er soms aardig gezongen en groeiden de mannen van het gezelschap zelfs naar een zeker niveau; je zou ze als per sonages in een klucht - Me neertje Meneertje - terug wil len zien. Een voorlopige balans is opge maakt, de keuze van de jury zal niemand echt verbaasd hebben. Nuissl in zijn slot woord was minder bevreesd voor een verschraling van het genre dan organisator Harry Kies te kennen heeft gegeven. Een stormachtige ontwikke ling van het cabaret 'in de breedte' kan mijns inziens nooit verkeerd zijn, zolang er af en toe maar wat goeds komt bovendrijven. Na twee voor- rronden denk ik, mét het geestdriftige publiek, dat An dré Manuel grote kans heeft in de toekomst dat goede te wor den. Zaterdag zullen we weten of de jury daar ook zo over denkt. JOS NIJHOF LEIDEN Toneelgezel schap Hollandse Comedie heeft van 'Tien kleine ne gertjes' van Agatha Chris tie een succes gemaakt. Vanavond wordt in het Cultureel Centrum in Amstelveen de honderd ste voorstelling gegeven nadat deze bekendste thriller aller tijden in de tweede helft van decem ber zijn eerste uitvoering beleefde. Het gezelschap, voor het over grote deel bestaande uit men sen die vroeger bij de opgehe ven Haagse Comedie werkten, had eerder met 'The Mouse trap' het langstlopende toneel stuk van Christie op het reper toire. De nieuwe Christie wordt doorgespeeld tot eind mei. Voor ons land is het stuk vertaald door Peter Hoeksema, is het geregisseerd door Andy Daal en wordt het gespeeld door Filip Boluyt, Lucas Die- tens, Francine Dreessen, Peter Hoeksema, Kees van Lier, Jon Nonhof, Elsje Scheijon, Pim Vosmaer en Guusje Wester- mann. 'Tien kleine negertjes' is het eerste verhaal dat Agat ha Cristie zelf tot toneelstuk bewerkte, wat ze later altijd zelf bleef doen. Dit jaar wordt tevens herdacht dat de schrijf ster honderd jaar geleden werd geboren. NEDERLANDSE DELEGATIE BEKIJKT WATERVALLEN ZAGREB Muziekpuris- ten (voor zover die iets met het Eurovisie Song festival te maken willen hebben) waren al blij toen ze hoorden dat het festival dit jaar 'zuiverder' zou zijn, meer 'live'. De op mars van elektronica is in de reglementen een halt toegeroepen. Maar het lijkt een dooie mus: alleen mysterieuze apparaten met namen als sequencer en sampler mogen niet worden gebruikt. De aanblik die het Songfesti val de laatste jaren biedt (hele bands op het podium met ner gens op aangesloten elektri sche toetsenborden en gitaren) is dit jaar nog net zo. Spanje's akoestische gitaar en castag netten staan gewoon op de- band en de heren op het podi um doen ook deze keer maar alsof. De Noren maken het 't bontst: die hebben een heel or kest op de geluidsband staan en de toch meegevoerde eigen dirigent mag tijdens de vertol king van de Noorse inzending de maat zwaaien voor enkele koper- en rietblazers die een paar accenten meespelen. De rest van het Zagrebse orkest ziet werkeloos toe. Leeftijd Een andere nieuwe regel is die betreffende de minimumleef tijd. De verwachting is dat die wat meer zichtbaar efffect zal sorteren. Deelnemende arties ten moeten minimaal zestien jaar zijn, of worden in het jaar van het festival. Daarom kon Emma, Engelands trots van dit festival, net meedoen: die wordt zestien in augustus. De trend van de laatste jaren, met steeds meer sterretjes van twaalf of dertien, is hiermee doorbroken. Emma zelf, een zelfbewust mollig gevalletje dat niet op haar mondje is gevallen, vindt het allemaal maar onzin. „Het doet er toch niet toe hoe oud je bent? Als je maar goed kunt zingen. Er zijn net zoveel lui van onder de zestien als van boven de zestien die kunnen zingen, dus ik vind het niet eerlijk." Het mini-sterretje uit Wales verbloemt overigens niet dat ze vermoedt dat haar jeugdige leeftijd zaterdag ook wel eens goed zou kunnen zijn voor een paar extra puntjes hier en daar, ongeacht de kwaliteit van haar zang. Die mag er overigens zijn: omringd door een geroutineerd koortje roept ze een beroep op iedereen om de wereld een beetje liefde te rug te geven, en het handig geschreven deuntje is bij de bookmakers in Engeland nu al goed voor de eerste plaats. Daar staat Nederland voorals nog tweede genoteerd. Dinsdag had de Nederlandse delegatie vrijaf en maakte een dagtrip per bus naar de specta culair via watervallen in el kaar overlopende meren van het natuurpark Plitvice. In de bus mocht niet worden ge rookt; aanleiding voor veel oer-Nederlands gekanker op de bus, de gids en het socialis tische systeem in het alge meen. 's Avonds was er troost: de Maywood-zusters en hun gevolg bleven onder elkaar voor een etentje op kosten van de Stichting Conamus (een van de organisatoren van de Nederlandse afvaardiging). Voor vandaag staat een ont vangst op het programma, waarop Maywood zich presen teert aan de internationale pers. Inclusief het plaatje met de Engelstalige versie van het festivallied, die door contrac tuele verwikkelingen pas -in het najaar in Nederland ver kocht mag worden. RENE DE COCQ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 15