kerk wereld „Demonenrijk wordt herontdekt" CcicLc Somont brieven van lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE ËeidócSotvumt DINSDAG 1 MEI 1990 PAGINA |HS Solzjenitsyn schenkt opbrengst boek aan klooster MOSKOU Aleksandr Solzjenitsyn wil het honorarium voor al zijn in de Sovjetunie verschenen boeken schenken aan het orthodoxe Solovetski-klooster op een eiland in de Witte Zee. Zoals het officiële persbureau TASS meedeelt, heeft de schrij ver van onder meer de Goelag Archipel, die in 1974 uit de Sovjetunie emigreerde en nu in de Verenigde Staten woont, twee miljoen roebel beschikbaar gesteld voor de restauratie van het klooster. Het klooster werd direct na de Russische re volutie op bevel van Lenin het eerste strafkamp in de Sovjetunie. Daarmee behield het gebouw zijn functie, want ook de tsaren verbanden politieke tegenstanders naar het klooster. Paus ontslaat Amerikaanse bisschop met drankprobleem WASHINGTON Paus Johannes Paulus II heeft William S. Skylstad benoemd tot bisschop van Spokane in de Amerikaan se staat Washington. Skylstad, nu nog bisschop van het naburi ge Yakima, volgt bisschop Lawrence H. Welsh op, die „om ge zondheidsredenen" ontslag had gevraagd. Welsh (55) heeft al enige jaren te kampen met een drankprobleem. Hij ging in 1987 met verlof om zich te laten behandelen. In maart vorig jaar werd Welsh aangehouden, terwijl hij dronken achter het stuur zat. De rechtbank bepaalde in juni vorig jaar, dat de aan klacht tegen Welsh zou worden ingetrokken, als hij zich in een kliniek zou laten behandelen en gedurende twee jaar geen al cohol zou gebruiken. Welsh heeft inmiddels een behandeling in een kliniek in Minneapolis achter de rug. Iemand die op wraak zint, houdt zijn eigen wonden groen Francis Bacon Islamitische wet strijdig met rechten van de mens KHARTOUM/PARIJS De historische formule ring van de sharia (de is lamitische wet) is in strijd met de meest fundamen tele rechten van de mens in deze tijd. Pas na een drastische hervorming van de Islam is dat pro bleem opgelost. Dit schrijft de moslim dr. Ab dullah Ahmed An Na'im, bui tengewoon hoogleraar recht swetenschappen aan de uni versiteit van Chartoum (Su dan) in het vooruitstrevende rooms-katholieke tijdschrift Concilium. De sharia is vol gens hem het produkt van een menselijke interpretatie, uit de zesde tot de negende eeuw, van de bronnen van de Islam. De fout (schending van de mensenrechten) ligt bij he dendaagse moslims die erop hameren dat archaïsche idee ën onder radicaal gewijzigde omstandigheden worden toe gepast. Zij hebben, net zoals de mos lims van de zesde tot de ne gende eeuw, het recht en de plicht om de islamitische bronnen in de hedendaagse context te interpreteren. Dan ontstaat er een moderne isla mitische sharia die past bij de huidige radicaal veranderde context, aldus prof. An Na'im in het nummer van Concili um dat gewijd is aan de vraag in hoeverre de wereldreligies de mensenrechten hebben be vorderd. De moslim geworden Frans man Roger Garaudy schrijft dat de huidige Islam pas de rechten van de mens^kan res pecteren als er wordt geput uit de levende bron in plaats van uit dode tradities. Er moet een einde komen aan het triomfalisme van een tra ditie die - in strijd met de Ko ran - ervan uitgaat dat de Is lam begon met de prediking van Mohammed. Letterknechterij Garaudy, een voormalig lei der van de Franse communis tische partij en bekend door zijn boeken over de dialoog christendom-marxisme, keert zich verder tegen letterknech terij en verstarring in de is lam. Het gaat niet om voor al tijd vaststaande dogma's, maar om principes die in ge heel nieuwe omstandigheden moeten worden toegepast. Tenslotte moet er worden af gerekend met het legalisme dat de islam zijn dimensie van liefde en verinnerlijking ont neemt. Hoewel de Koran het recht op vergelding kent, be staat er in de islam ook de van God afkomstige universe le verplichting die boven het recht staat. De moslim moet op grond daarvan gehoorza men aan de eeuwige onge schreven wet, de wet van Je zus, 'om kwaad met goed te vergelden'. Deze 'Christus'-dimensie van de liefde moet tegenover de verstoktheid van de wetge leerden weer als een wezen lijk deel van de Islam worden erkend. Garaudy wijst op de uitspraak van de Perzische mysticus Roezbehan van Sji- raz en ook van Ibn Arabi dat God de eenheid van liefde is. Dit is voor zowel christenen als moslims uiteindelijk de ba sis van de rechten van de mens, aldus Garaudy. beroepingen Nederlandse Hervormde Kerk Aangenomen naar Amersfoort (toez.) J. Wolswinkel te Alkmaar (herv.ge- ref.). Bedankt voor Montfoort W. Pieters te Genemuiden; voor Oude water G. de Fljter te Slddeburen en Wagenborgen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Bennekom drs. J.J.Th. Meijer te Eibergen-Rekken; te Ben nekom drs. H. Keegstra te Geeste- ren-Gelselaar-Borculo. Benoemd tot geestelijk verzorger van het Sint An- toniusziekenhuls en verpleeghuis De Stelle (part-time) drs.M. Lorler te Oostburg c.a., die deze benoeming heeft aangenomen en part-time pre dikant in Oostburg c.a. blijft. Beroe pen te Appingedam mw.drs. D. Boersma te Raalte. Gereformeerde Kerken vrijgemaakt Bedankt voor Heerde i.c.m. Wapen veld H.J.D. Smit te Marknesse; voor Amsterdam-Zuid-West, voor Ridder kerk, voor Vollenhove- Kadoelen en voor Winsum-Obergum A.L.Th, de Bruijne te Nijverdal. Beroepen te Hoogvliet-Spijkenisse J.J. Dronkers te Nijkerk. Aangenomen naar Ave- reest-Dedemsvaart A.J. Mlnnema te Blija-Holwerd. Baptisten gemeenten Aangenomen naar Veendam K. Stap. tijdelijk voorganger te Emmen, wo nende te Musselkanaal. GELDROP Dr. W. C. van Dam, hervormd pre dikant te Geldrop, is er van overtuigd: engelen bestaan en duivelen ook. Hij kan het weten, want al diverse jaren houdt hij zich bezig met de boze machten die soms het le ven van mensen in bezit kunnen nemen. Een merkwaardige loopbaan, zo noemt ds. Van Dam zijn carrière. Via een baan als schoolpredikant in Zwitser land en een functie als lucht machtpredikant op onder an dere Gilze Rijen, kwam hij in 1962 terecht in het vriendelij ke Brabantse plaatsje Gel drop. Daar zette hij samen met ds. B. J. Aalbers 's lands eerste Samen-op-Weg-ge- meente op. Na in 1970 naar Vlaardingen te zijn gegaan, verbrak hij dertien jaar gele den de band met de gemeente en besloot te gaan 'free lan- cen'. Sindsdien deed hij zijn ervaringen op met het dui velswerk en is hij begonnen met bestrijding ervan. Ds. Van Dam was via lezin gen van de Duitse theoloog Kurt Koch al geïnteresseerd geraakt in het onderwerp, toen hij in de gemeente een vrouw trof die leed aan klep- tomanie, een ziekelijke nei ging tot stelen. „Bidden, een psychiater, niets had gehol pen. We waren er al twee jaar mee bezig en nog geen verbe tering. Tot ze mij op een dag opbelde en zei dat ze het op gaf; het was sterker dan zij zelf Toen flitste het door me heen; dit is niet psychisch, dit is demonisch". Na een gesprek besloten de vrouw en ds. Van Dam er iets aan te doen. „En toen gaf ik voor het eerst in mijn leven het bevel in Jezus' naam aan de boze geest om te verdwij nen. Er gebeurde niets aparts, maar vanaf die tijd was ze haar kleptomanie kwijt". Sindsdien is ds. Van Dam zich meer gaan verdiepen in het werk van demonen. Dat re sulteerde in drie boeken, waarvan de jongste: 'Mensen worden bevrijd' (Kok, Kam pen) in 1988 verschenen is. De wereld van boze geesten en engelen is voor ds. Van Dam pure realiteit. Engelen zijn wezens van licht, demonen zijn donker en ze proberen overal onheil te stichten. Zelf heeft ds. Van Dam nooit demonen gezien, evenmin als engelen. Wel vertelt hij van een 'ervaring van Gods Heili ge Geest' Hij laat tekeningen zien, gemaakt door mensen die menen de boze wel gezien te hebben. „Je moet er visio naire gaven voor hebben. Waarom demonen zich zou den vertonen? Gewoon, om angst aan te jagen. Maar zelf klagen ze wel eens via door hen bezeten mensen dat de engelen sterker zijn. Dat is natuurlijk een leuk bericht voor ons". Demonen komen alleen des gevraagd binnen, aldus ds. Van Dam. „Ieder mens heeft Jezus drijft duivels uit, ze komen uit de mond van de bezetene (Mattheus 8), koperets door Pieter Schut, eind zeventiende eeuw. van nature een beschermende laag om zich heen, het 'psy- pantser'. Ook mensen die niet geloven. Je kunt die laag doorbreken, onder meer door je in te laten met occultisme. Of door overmatig alcohol- en druggebruik". Volgens ds. Van Dam kunnen occulte bezigheden van men sen in het verleden het voor hun nakomelingen ook be hoorlijk moeilijk maken. Hij is meermalen tegengekomen dat de enige 'opening' die tot bezetenheid had kunnen lei den in het verleden lag bij voorbeeld bij een _opa die magnetiseur was. „Het voor geslacht bepaalt ons karakter en de kleur van onze ogen, het kan ons ook dit soort za ken doorgeven. Dat is tra gisch als er geen hulp wordt geboden. Maar het is zo ver rukkelijk dat er wel hulp mo gelijk is". Ds. Van Dam heeft als instru ment in Gods hand al enkele duizenden mensen bevrijd van kwade machten. Kan hij het aan mensen zien dat ze bezeten zijn? „Soms, dan zie ik het aan de ogen. Maar meestal komt het door de symptomen aan het licht. Soms ontdekken de mensen het zelf door enge visioenen of doordat ze nachtmerries hebben". Uitdrijvingen van demonen doet ds. Van Dam het liefst in teamverband. „Je kunt elkaar aanvullen en het is ook han dig als de demonen gebruik maken van de spieren van de bezetene". Fasen Er zijn vier fasen. Het begint met het voor-gesprek, waarbij men erachter probeert te ko men waar de beschermende laag doorbroken is geweest. Daar moet de bezetene verge ving voor vragen, als enige 'eigen bijdrage' aan de behan deling. Dan wordt het bevel uitgesproken 'In de naam van Jezus, ga uit'. Dan is de strijd- fase aangebroken. „Er kan van alles gebeuren, maar meestal blijft het heel rustig. Soms komt er wat ge schreeuw aan te pas". De vierde fase is de nazorg. De 'patiënt' wordt opgevangen en in de gaten gehouden. Vaak is de betrokken persoon snel genezen, soms duurt het heel lang. Hoe dat komt, weet ds. Van Dam niet altijd. „Soms zijn ze met velen in een persoon aanwezig ('legi oen'), soms zijn de openingen te wijd of te langdurig ge weest. Maar in de weinige ge vallen waarin het absoluut niet lukt, kunnen we dat ei genlijk niet begrijpen". Bang is ds. Van Dam nooit ge weest tijdens de sessies. Al leen een paar weken geleden, toen een man op bezoek was die aan zwarte magie deed was hij wel even onrustig. Tij dens het bidden nam de vij and de macht over. Wijzend op een stoel; „Ik zie hem nog staan, hij kwam met zijn ge weldige vuisten op me af. Ik heb hem in de naam van Je zus bevolen te gaan zitten. Dat deed hij. Maar ik was wel even ongerust. Bang niet, ik weet wie overwint. Ik heb trouwens gehoord dat het nu heel goed gaat met die man". Ds. Van Dam kan moeilijk ontkennen dat zijn werk zaamheden fronsend bekeken worden door zijn kerkelijke thuisfront. Hij spreekt van een taboe, een angst die er voor zorgt dat de mensen in nood in de steek gelaten wor den. Door het rationele den ken dat sinds de Verlichting Europa heeft overwonnen, is niet alleen God, maar ook de duivel op de vuilnisbelt ge gooid. Helaas volgens cjs. Van Dam is het ontkennen van de boze ook in theologische krin gen doorgedrongen. „Men ge looft wel in 'het kwade', maar niet in 'de boze'. Maar daar mee heeft men zich wel een eind van Jezus verwijderd". Realiteit „Omdat demonenuitdrijvin gen wel een realiteit zijn in de bijbel, wordt gezegd dat dat alleen'iets voor de begintijd was. We zijn gehersenspoeld met die idee". Een slechte zaak, vindt ds. Van Dam. De vijand kan volgens hem op twee manieren een overwin ning behalen. Je kunt het te veel over hem hebben, maar je. kunt hem ook wegredene ren. Ds. Van Dam merkt met het verdwijnen van het huidige rationele tijdperk een toene mende belangstelling op voor de geestelijke wereld. Het ge brek aan besef van het kwaad wat daarin ook vertegenwoor digd is, kan volgens hem ech ter tot grote brokken leiden. Hij noemt New Age als voor beeld daarvan. En natuurlijk het glaasjeschuiven door scho lieren. „Vorig jaar werd een complete klas naar de psychi ater verwezen nadat ze erdoor in 1 problemen waren geko men. Arme klas en arme psy chiater. Want tenzij die een christen zou zijn, is tegen dit kwaad geen psychiatrisch kruid gewassen". Vroeger stuurde ook ds. Van Dam mensen naar een psychi ater van wie hij nu weet dat er iets diepers aan de hand was. Hij waarschuwt zijn col lega's daartegen: „De komen de tien jaar zullen ze het steeds meer in hun praktijk tegenkomen. Ze zullen symp tomen zien die ze niet kunnen plaatsen. De mensen honge ren naar de geestelijke we reld, maar velen zullen helaas naar vergif grijpen". Hans Stolp is door zijn geloof in engelen een 'infantiel ge loof' verweten. Ds. Van Dam: „Dan zouden Jezus en de pro feten dat ook hebben gehad. Ook in mijn eigen kerk den ken ze soms dat ik uit de mid deleeuwen ben weggelopen. Maar ik sta met beide benen op de grond. Juist zij lopen honderd jaar achter, omdat ze nog in het rationele denken staan dat nu gaat verdwijnen. Nee, wie de geestelijke wereld ontkent, lijdt aan verblin- ding". In de komende tien jaar wordt dit hele gebied heront dekt, voorspelt ds. Van Dam. „De kerk die de dienst van de genezing en bevrijding uit voert, wordt een dynamische kerk die mensen zal trekken. Geen kerk van theorie, maar van de krachten van het Ko ninkrijk. Ik vind het van le vensbelang dat we dit domein opnieuw gaan bekijken". STEVEN EMMENS Standbeeld In Mexico City is een gigantisch beeld van paus Johannes Paulus II opgericht, ter gelegenheid van de komst van de paus later deze maand. Op de foto: een medewerker legt de laatste hand aan de staf. foto: afp Proces christelijke vredesactivisten na tien jaar ten einde NORRISTOWN Het proces tegen acht activisten van de christelijke Ploegscharenbeweging is na bijna tien jaar ten einde. Rechter James Buckingham heeft hun een gevangenis straf opgelegd die hoogstens even lang was als de tijd die zij al in de gevangenis hebben doorgebracht. De acht, onder wie de pater Jezuïet Daniel Berrigan en zijn broer Philip, sloegen op 9 september 1980 met hamers op de neuzen van kernraketten in een fabriek van General Electric bij Philadelphia. Bovendien goten zij bloed, dat zij van zich zelf hadden afgetapt, over documenten van het bedrijf. De acht hebben de afgelopen jaren diverse keren terechtge staan en zijn daarbij veroordeeld tot gevangenisstraffen tus sen anderhalf en tien jaar wegens inbraak, samenzwering en misdadig gedrag. Buckingham liet in zijn uitspraak blijken dat hij het „met vele van de diepe overtuigingen" van de acht activisten eens was, maar hij kon hun acties niet goedkeuren. Roemenië herstelt betrekkingen met Vaticaan BUKAREST Het Vaticaan en Roemenië hebben maandag besloten hun diplomatieke betrekkingen te herstellen, zo heeft de Roemeense staatsradio gemeld. Het besluit is geno men tijdens een ontmoeting tussen de Roemeense minister van buitenlandse zaken, Sergiu Celac, en mgr. Angelo Sodano De betrekkingen werden in 1948 door het communistische bewind in Roemenië verbroken. In maart dit jaar herstelde paus Johannes Paulus II de kerke lijke hiërarchie in Roemenië door twaalf bisschoppen te be noemen: zeven voor de Rooms-Katholieke Kerk en vijf voor de Grieks-Katholieke Kerk, die de byzantijnse liturgie viert. In het overwegend orthodoxe Roemenië wonen naar schat ting 2,8 miljoen katholieken. Wellicht kantoor Litouwse volksbeweging in Nederland DEN HAAG De Litouwse volksbeweging Sajudis overweegt een kantoor in Nederland op te richten. Het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) wil de komende tijd de mogelijkheden daarvan onderzoeken, zo heeft IKV-secretaris Mient-Jan Fa- ber meegedeeld. Met het kantoor wil Sajudis de internationale gemeenschap beter inlichten over de situatie in Litouwen. Fa- ber denkt aan een kantoor als dat van de PLO in Den Haag en het ANC in Amsterdam. Het IKV-bestuur zal zich vandaag na der over de zaak beraden. Het IKV heeft Sajudis uitgenodigd voor een bezoek aan ons land tijdens de Vredesweek (23-30 september). Dan zal ook de vestiging van het kantoor onder werp van gesprek zijn. Nuttig huiswerk voor Europa^ Terwijl de eg druk bezig was met de voorbereidingekba voor het slechten van de binnengrenzen per 1992, stortte in eens het communistische vazallenrijk van Oost-Europa in elpats kaar. Bondskanselier Kohl, die tot dan nooit blijk had gege^S ven van een grootse visie, greep zijn historische kans en terjj^c wijl op 9 november vorig jaar de Berlijnse Muur bezweekL g heeft hij nu, een half jaar later, de eenheid van de beidj, dc Duitslanden in principe al rond. Intussen hebben de ontwikptor kelingen in de DDR, Polen, Hongarije en Roemenië, plup al Gorbatsjovs strijd om de Sovjetunie te laten overleven, df voorpagina's beheerst en is het Europa van Brussel op hefear tweede plan geraakt. De EG-top van eind vorige week zou aldus ook in het tekeJ staan van de hereniging van de Duitslanden. Totdat MitterT rand en Kohl tien dagen geleden ineens meedeelden, dat hel hoofdthema van Dublin de versnelde politieke integratie val de EG-landen moest worden. Waarom die koerswijzigingf Het Engeland van Thatcher heeft bij de ontwikkelingen i| Oost-Europa achterop gelopen met kreten als zou de herenil ging van de Duitslanden nog jaren duren, dat Rusland de beT langrijkste tegenstander voor een sterke NAVO zou blijven en dat de speciale band tussen Engeland en Amerika zou blijfl ven. Maar Washington had al lang begrepen dat de machtigT ste partner voor de Amerikanen in Europa het herenigdji Duitsland zou worden. En ook de Fransen hadden heel goeJ door wat de consequenties zouden worden van Kohls hereniB gingsbeleid. HOEWEL de Bondsrepubliek economisch al lang het sterkl ste land binnen de EG was, kon men toch spreken van ee£f|i redelijke gelijkwaardigheid met Frankrijk, dat nog vele barn den in Franssprekend Afrika had en met Engeland, met zijfcrlir internationale status door (weliswaar lossere) banden met diog oude dominions en met Washington. Maar een Bondsrepu'mn bliek die de DDR met 17 miljoen inwoners opslokt en snef*^ bezig is de belangrijkste handelspartner en opbouwer heel Oost-Europa te worden, is een wereldmacht van het nij^ veau Japan en de VS, waarbij vergeleken Frankrijk en En; geland duidelijk economisch en politiek tweede garnituul worden. En wie zegt dat dit machtige Duitsland de EG eigen lijk nog wel nodig heeft? Bovendien, wie verhindert dat da economisch machtige Duitsland ook politiek en zelfs militai weer een grootmacht wordt? DaT Duitsland economisch het machtigste land van Europiko wordt, is niet meer te verhinderen. Maar als dat Duitslan<ida economisch, politiek en militair in Europa wordt geïnte66V greerd, kan het nooit weer gevaarlijk of ambitieus worded1 va Vandaar dat met name Mitterrand, de president van hej Frankrijk dat jarenlang niet verder wilde gaan dan het 'Eu«rk| ropa van de vaderlanden', ineens de grote promotor is geacei worden van een snellere Europese integratie. En natuurlij!26' helpt zijn landgenoot Delors, die in Brussel voorzitter van dl Europese Commissie is, daarbij graag. m In Dublin hebben de Duitsers allereerst een belangrijk ge^ baar gemaakt: Bonn kan en wil alle kosten van de Duits hereniging zelf betalen. Deze belofte is een geruststelling voor de armere leden van de EG, maar bewijst andermaal c gigantische financiële en economische potentie van af Bondsrepubliek. MS DAARNAAST was mevrouw Thatcher, naar de woorderf1 van Lubbers, ook in Dublin weer de rem op de EG-treinie Thatcher heeft heel duidelijke vragen gesteld: wil men eer20' nauwere samenwerking van soevereine staten of een Veren nigde Staten van Europa? Wil men een versterking van din door geen parlement gecontroleerde macht van Brussel'A Heeft men oog voor de nu al veel te grote bureaucratie va£er de EG? a Der Het resultaat van de gesprekken in Dublin is geweest dajQr er nu eerst twee maanden zal worden gestudeerd op de vraaj op welke wijze de Europese unie nadere inhoud moet krijge$or om daarna in juni, andermaal in Dublin, spijkers met koppe&es te slaan. Dat de politieke en monetaire unie er moet kome(lp staat als een paal boven water, maar men moet heel goed wezoe ten wat die unie wel en niet mag inhouden. Daarom is d£kt besluit tot huiswerk zeer nuttig.U1 er Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten. Litouwen Bij het lezen van de berichten over de houding van de Sov jetunie tegenover de republiek Litouwen verbaast het mij dat het Nederlandse volk juist in een tijd dat het zijn eigen bevrijding herdenkt zo koel reageert. Deze week is het 45 jaar geleden dat de geallieer den boven ons land voedsel dropten voor de hongerende bevolking. En nu dreigt presi dent Gorbatsjov honger als wapen te gaan gebruiken. Kennelijk met instemming van het Nederlandse volk wie zwijgt, stemt immers toe. Het excuus 'we wisten het niet' zal echter in deze tijd niet kunnen gelden want de pers houdt ons tot in detail op de ibl .ar: hoogte. Natuurlijk kan het Né bi derlandse volk, met de herfeti| bekende gulheid, over enkeli v< weken geld inzamelen voojg een goed doel dat dan hongqur rend Litouwen heet. Beter het échter zijn nu al in actie tLg) komen. De eenvoudigste ma nier is de Sovjetambassade tl laten weten dat het NedeijJ 1 landse volk de bezetting vares] Litouwen afkeurt en onmidf1 dellijke beëindiging van dl®P blokkade verlangt. Natuurlijk" zal de ambassadeur niepr schrikken van een enkeipst briefkaart, doch wie weet waisti hij gaat doen als hij er honitei derd of meer krijgt? kilt The Dutch Friends ew of the Peace People, h F.H.M. Scheffer, mi DEN HAAG. sc mfT CcidócSouumt Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. I Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) t Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaartt per maand f. 24,85 per maand f. 25,85 f per kwartaal 74,10 per kwartaal 75,10 I per jaar 284,50 per jaar 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. k Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070-3902 702. Bankiers f A MR O BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2