Maywood nuchter over Songfestival male ■V Hl „Een eigen liedje inkorten; dat moest niet mogen" „Het is maar een liedjes wedstrijd, hoor" CcidócSouocwit dorgen stapt de familie De ries uit Bergharen in het [iegtuig naar Zagreb. Vader )e Vries en zijn twee dochters, dice en Karin. De laatste twee ijn beter bekend als daywood, het damesduo dat p 10 maart door het winnen an het Nationale Songfestival n Den Haag het recht verwierf jns land te vertegenwoordigen p het Eurovisie Songfestival n Joegoslavië, dat volgende reek zaterdag wordt ehouden. .en vroegere deelneemster, angeres Greetje Kauffeld, leidde onlangs bij Tineke op e televisie dat ze altijd weer ijkt, van het eerste tot en met et laatste liedje plus de urering, dat ze zich elke keer reer ergert aan het lage peil, naar dat ze toch niet bij de tv weg te slaan. De Engelse alkshowleider Terry Wogan, lie al vele jaren de Britse jationale finale presenteert, imschreef het Eurovisie tongfestival dit jaar als 'dat festival waar niemand naar ijkt maar waar iedereen een nening over heeft', nderdaad: onomstreden is het eker niet, deze jaarlijkse iedjesmarathon. De oegoslavische televisie heeft iverigens beloofd dat het illemaal wat compacter wordt lan anders. Niet alles wordt neer apart in twee talen langekondigd, er worden ekenfilmpjes gebruikt om de iedjes te verbinden. Het moet wat sneller worden dus, geheel volgens de tekenen des tijds. In al die niet aangesloten nstrumenten op het podium, met playbackende muzikanten rachter, zijn verboden. Live is ive. bat is koren op de molen van len- |ICarin en Alice, die via een roerige twintigjarige ntemationale loopbaan genoeg loor de wol geverfd zijn om He rich over het zingen van dit ene liedje niet echt zenuwachtig te maken. Een gesprek over heden en verleden °P; van Maywood, gevoerd in de ™a, als gelagkamer te omschrijven ens woonzaal in hun Betuwse tan boerderij, iek de IeRGHAREN - Vanuit de woon- lamer met het volume van een ttiddenklasse restaurant zijn breed pgezette groen- en waterpartijen n terrassen te zien; iets verderop (eilanden en bloeiende boomgaar- |en. Een pauw schrijdt statig heen n weer op een van de ruime ga lons. We bevinden ons in de stijl- !ol gerenoveerde mega-boerderij daarin de gezusters De Vries hun pomenteel schaarse vrije tijd door mengen. fe wonen daar schitterend, in het lande- [jke Bergharen, een fruitkwekersdorp inder de rook van Nijmegen; een beeld- choon huis. „En allemaal eerlijk ver- 1£j liend hoor!", roept de altijd bij zijn at lochters aanwezige kettingrokende va ler De Vries, en hij vult deze ongevraag- s. |e informatie aan met een barok verhaal jk [ver hoe ze tijdens een songfestival in lt folen of de DDR eens werden overval- jp en met de vraag wat ze over hadden ia Ioor een eerste plaats. te [Niks natuurlijk!", gniffelt hij na. „We s. joen het altijd eerlijk, we hoeven het iet van omkoperij te hebben". Met dat [e jve' bedoelt hij te zeggen dat hij en zijn >r lochters één zijn. Zij mogen dan wel üngen en spelen, maar papa maakt uit (faar en hoe dat allemaal gebeurt, en. n [oudt door hem ongewenste elementen In ontwikkelingen op afstand.- Familieziek zijn ze dus wel een beetje, j Ie Maywoods. Alice en Karin bewonen a lamen met pa de kapitale Betuwse stulp, l_ le hebben een studio waar ze in eigen iuis hun demobandjes fabriceren, met in de regieruimte op zolder (bereikbaar I na een pas-op-voor-je-hoofd-trap) een lading elektronica waar de modale leek Uil van wordt. En dit alles dus op veilige Ifstand van het brandpunt van de Ne derlandse showbusiness, dat we tegen woordig ergens tussen Hilversum en Msmeer kunnen situeren. Up zichzelf Is dat niet lastig? Nee hoor, deelt Karin monter mee tijdens de rondwandeling angs de apparatuur. „Het betekent ge woon dat je je zaken goed moet organi seren. Als we in Hilversum moeten zijn proberen we altijd verschillende dingen te combineren. Wie in het Gooi gaat zit- len komt er nooit los van, er is altijd wel Cen party of een presentatie of zo. Wij hiaken steeds een bewuste keuze over Waar we wel of niet naartoe willen". Het duo heeft zich toch altijd al een beetje buiten 'het wereldje' van de Be leende Nederlanders opgesteld. „We zijn ten beetje op onszelf", beaamt Karin. iNiet van die feestnummers. Dat vin- n we ook het prettigst, een beetje bui- j al dat gedoe, gewoon lekker werken n je nummers, aan je act". )e kijken ze dan aan tegen al deze be- ïgstelling, nu met het festival? „Ja, dat natuurlijk toch ook wel weer leuk - er as doe je het daar ook wel weer voor. n beetje gemengd is het. Aan één kant 1 je gewoon jezelf blijven, aan de an- rc kant wil je ook succes hebben. Je Det daar een compromis in vinden". :s eerder konden we, buiten gehoor- Istand van vader, al even voorzichtig formeren naar zoiets als het relatiepa HOEVEEL WINNAARS ZIE JE NOU OOIT NOG TERUG?' troon van de zussen. Altijd maar met el kaar, altijd maar met pa erbij, hoe zit dat? Nooit vriendjes over de vloer? Ali ce grinnikt: „Jawel hoor, wel gehad. Maar het is nooit echt wat geworden". „Dat is ook moeilijk in dit vak - je bent altijd onderweg en bezig, met optreden en repeteren en reizen en in de studio. Veel ruimte voor relaties daarbuiten is er gewoon niet. Daar hebben we nu ook maar voor gekozen. Voor het leven met elkaar, voor het samen werken, voor het vak dus eigenlijk. Ik sluit niks uit, maar ik zoek het ook niet. Je kunt niet alles tegelijk hebben, daar heb ik vrede mee". 'Ik wil alles met je delen', de titel van het liedje waarmee ze op 10 maart na een zenuwslopende puntentelling het Nationale Songfestival bleken te hebben gewonnen, lijkt de dames dus op het lijf geschreven. Maar: we moeten daar maar niet te veel betekenis aan hechten, want de diepere inhoud van de gemiddelde Nederlandse songtekst gaat meestal niet veel verder dan het rijmschema, en dit liedje, zo statig als het klinkt, is daar niet echt een uitzondering op. Na een hoofdknik van Alice (de blonde) zet Karin (de donkere - dit voor de mensen die ze maar niet uit elkaar kun nen houden) de geluidsapparatuur aan, en we worden geconfronteerd met een op overdonderend volume afgespeelde Engelstalige versie van het festivallied. Het heet nu 'No more winds to guide me', gaat heel ergens anders over, en maakt een pertinent internationale in druk, met een breed uitwaaierend arran gement en fiks aangezette koorpartijen achter Karins zelfbewuste solozang. Nederland mag en kan daar voorlopig nog geen kennis van nemen, van die En gelse versie, legt Alice uit. En ze vertelt een ingewikkeld verhaal over contracten en producers en arrangeurs en rechten en agenten en plichten, wat er allemaal op neerkomt dat deze editie in de Bene lux pas na 1 september beschikbaar zal zijn; tot die tijd zullen we het met de Nederlandse oerversie moeten doen. ZjAKEN doen In Zagreb kunnen weer wél zaken wor den gedaan met de Engelse versie. En zaken, daar gaat het bij Maywood ook om. Zingen en spelen en optreden, dat is allemaal leuk, en de meisjes zijn best ge voelig voor de glamourkanten van het vak, maar wie van het Nederlandse schnabbelcircuit afhankelijk is houdt er geen mooie Betuwse boerderij met pauw aan over. Nee: het gaat daarnaast vooral om de liedjesfabriek die vooral Alice is. Ze schrijft tientallen songs per jaar, en bestookt daarmee muziekuitgeverijen en platenfirma's in binnen- en buitenland. „Ik heb een register met zo'n beetje alle namen en adressen in de business, en we sturen overal demobandjes naar toe. Pas nog verkochten we een stuk of vijf lied jes aan een uitgeverij in Afrika, liedjes die ik hier al een paar jaar aan de straat stenen niet kwijt kon. Er is soms geen peil op te trekken". Hoe zien Alice en Karin hun eigen posi tie in de lichte muziek? Welk stempel geven ze hun eigen produkt? Is het pop, rock, entertainment/ „Ja, ik weet niet", zegt Alice. „We doen van alles wat. We hebben een contract met een Zweedse rederij voor cruise-optredens op van die hotel-achtige boten, die tussen Helsinki en Stockholm heen en weer varen, twee shows op een avond op de dansvloer, met een orkest. En daar doen we allerlei dingen, musicalfragmenten, liedjes zoals Manhattan Transfer ze brengt, onze ei gen liedjes, covers van dingen uit de ja ren zestig". Karin meldt dat ze wel wat ziet in „hoe heet het tegenwoordig, iets met 'adult', ja, 'adult oriented rock' zeggen de Ame rikanen, popmuziek voor volwassenen. Zoals groepen als Heart, en Toto, en Chicago. Niet dat we daarbij horen, maar het spreekt me erg aan". Heeft ze, als zangeres, voorbeelden in het vak? „Nou, voorbeelden, dat weet ik niet. Geen mensen die ik imiteer, maar' er zijn natuurlijk wel zangeressen die ik bewonder, en automatisch neem je daar wel 's wat van over. Aretha Franklin, vooral vroeger, en Dusty Springfield. Di ana Ross". „En Vera Lynn", vult vader aan. „Ja, Vera Lynn", bevestigt Karin. „Vroeger hadden we in ons repertoire een heel blokje met liedjes van haar". Operette Het woord 'vroeger' is aanleiding om even terug te blikken. Alice en Karin timmeren alweer zo'n twintig jaar aan de weg in de showbusiness. Hun verhaal begon, licht vader zonder veel aanspo ring toe, al op de lagere school, toen de familie De Vries nog gewoon een arbei derswoning in Apeldoorn-Zuid bewoon de. Ze zongen zo leuk, en op aanraden van de buurvrouw gingen ze in het kin derkoor van de operette. De Vries wordt nóg kwaad als hij op haalt hoe ze na een half jaar repeteren en één grote uitvoering werden afge dankt, met een reep chocola voor de be wezen diensten. „Geen manier", foetert hij. „En ze staken er echt met kop en schouders bovenuit hoor, neem dat maar van mij aan". De dochters kijken elkaar aan. Ze kennen het verhaal. En horen het geregeld terug, zo te zien. Pa zette zich met zijn volle gewicht aan het promoten van het talent van z'n dochters. Geen kranteredactie of pro grammasamensteller bleef gespaard: een niet aflatende stroom persberichten ging het land in, waarin De Vries in zeer in dividueel proza de loftrompet stak over de muzikale kwaliteiten van Alice en Karin. Het werkte. Met horten en stoten werden ze bekend, van de Apeldoornse schuifdeuren werkten ze zich, steeds be geleid door vader De Vries als manager en als geluidsman, geleidelijk maar on stuitbaar naar het echte voetlicht, naar de camera's, naar de studio's. De Ladypops heetten ze, en De Karma's (naar zuster Karin, die vanaf het prilste begin de solozang deed, terwijl Alice haar muzikale aanleg vooral aan de pia- notoetsen bewijst). En toen moest er een internationaal klinkende naam komen. Dat werd 'Alice May Caren Wood', met verzonnen achternamen. Vanaf dat moment heet Karin dus Caren, hoewel ze in Bergharen gewoon heel Nederlands Karin wordt genoemd. Van Alice May Karen Wood was het nog maar een kleine stap naar 'May wood' - en nadien begon het écht grote succes, in 1979 met de hit 'Mother how are you today'. De meisjes waren de ta lentenjachten echt ontgroeid, kwamen o«der de hoede van professionals (pro ducer Pim Koopman speelde en speelt nog een belangrijke rol in hun loop baan), en leverden een imposante serie hitsingles af- Niet alleen bij ons, in Nederland. Hoe wel ze bezweren dat Nederland heel be langrijk voor ze is en blijft (en de switch naar Nederlandstalig repertoire, vorig jaar ingezet met 'Kom in m'n armen' lijkt dat ook te bewijzen), verdienen ze hun boterhammetjes vooral in het bui tenland. In véél buitenland: Alice en Ka rin verkopen platen en treden op over de hele wereld. Men kent de naam May wood in Indonesië, in Japan, in de DDR, in Zuid-Korea, in Polen, in Duits land, in Engeland, in Bulgarije, in Span je, in Argentinië, in Centraal-Afrika, in Zweden, in Israël, in Ecuador - gaat u maar door. En sinds vorig jaar ook in de Sovjet-Unie. V eerkracht Allemaal ups, zo te horen, prima pas send in de opsomming die hun persmap geeft van de vele door de dames gewon nen prijzen. De Zilveren Harp, de Pla- tenpublieksprijs, de Veronicatrofee voor de Artiest van het Jaar (1980), de Slinger Trofee, festivalonderscheidingen in Oost-Europa en het Verre Oosten. Vier gouden platen en een platina plaat. Maar downs waren er natuurlijk net zo goed in die twintig jaar. Platen en plaat jes die nauwelijks verkochten. Optre dens onder erbarmelijke omstandighe den in het discothekencircuit. Vernieti gende kritieken van plaatselijke kranten. Onenigheid met impresario's. De veerkracht van het duo is door de ja ren heen heus behoorlijk op de proef ge steld. De laatste paar jaar horen ze, om maar 's wat te noemen, in eigen land be slist niet tot de meestgevraagde of best- betaalde artiesten. En danris er nu dat songfestival. Alice en Karen Benaderen dat met dezelfde nuch terheid die al hun activiteiten naar bui ten toe kenmerkt. Het begon vorig jaar met een liedje van de hand van Alice in de nationale finale, en in het ❖oortraject van het festival voor dit jaar was een nieuw liedje ook door de jury uitgezocht. Toen de vraag kwam wie het zou moeten zingen, kwam pas de gedachte dat Maywood dat ook wel eens zelf zou kunnen doen. Voor de hand lag dat niet. Alice: „Nee, zeker niet. Ik had het idee dat het natio nale songfestival zoals dat vorig jaar en dit jaar was opgezet meer iets was voor nieuw talent, weet je wel. Mensen die al wel wat ervaring hebben maar nog geen naam". Maar Conamus, de stichting die het 'Nederlands produkt' in de lichte muziek propageert en samen met de NOS de afvaardiging naar het Eurovisie Songfestival regelt, was van mening dat er ook best 'namen' mochten meedoen. „Erik Mesie, de ex-solozanger van Toon tje Lager, zou ook een liedje doen, en Georgie Davis. En toen dachten we dat het wel kon. We durfden het wel aan, nou ja, het is maar een liedjeswedstrijd hoor. Het was leuk om te winnen, maar het was ook geen drama geweest als we het niet hadden gewonnen. Ik vond het wel gek dat Erik Mesie zo onderuit ging, het leek me wel een aardig liedje dat-ie had". Emotie en vertolken van een liedje dat alsof er echte emotie aan te pas komt. Karins stem is, hoewel technisch be hoorlijk voldragen, op zichzelf niet be paald spectaculair. Maar ze wekt de in druk dat ze weet waarover ze zingt, dat ze erachter staat. En Alice weet kennelijk een melodielijn te geven die precies op Karins stemmogelijkheden is toegespitst. Een leuk showdansje is bij deze aanpak niet nodig. Hoe zit het met andere assis tentie? Karin zingt. .Alice speelt piano, gaan er nog anderen mee? „Ja", vertelt Alice. „We gebruiken een achtergrond koortje, de Jody Singers. Drie stemmen - die geven in de refreinen dan precies de 'dikte' aan die het liedje volgens mij nodig heeft. Meer instrumenten op het podium zijn niet nodig". Die zijn dit jaar trouwens ook verboden, heeft de Eurovisie bepaald. Al dat geplayback met niet aangesloten toetsenborden en gitaren is afgelopen. Is alles verder in gereedheid voor de fes- tivalweek? „Dacht ik wel zo'n beetje", beaamt Alice. „Het arrangement is klaar. O nee, het is nog te lang. Het mag maar drie minuten duren in Zagreb, het moet nog iets worden ingekort. Dat vind ik het moeilijkste dat er is, een eigen liedje inkorten. Je staat achter elke noot die erin zit, eigenlijk moest het niet mogen". En hoe gaan de dames er uitzien, in Za greb? Er wordt gegiecheld. „Dat is nog geheim natuurlijk". Dat begrijpen we, al thans, we doen een poging tot begrip. Maar we willen toch iets meer weten. Worden het jurken of broeken? „Ah, dat mag je weten. Jurken worden het. We nemen twee stellen mee, eentje voor als we in het lang mogen, dat vinden we zelf het leukst, en eentje iets vlotter, net over de knie. Het hangt allemaal af van wat de regie wil, hoe het decor is, en het licht. Regisseur Henny Budie gaat ook mee. en die mag meepraten over het beeld, en dan zien we wel wat eruit rolt". Fanclub Inmiddels is de bevolking van de Berg- harense gelagkamer uitgebreid met de Arnhemse Gerrie Coenen, voorzitster van de Maywood Fanclub, die ruim honderd leden telt. Ze constateert met genoegen de aanwezigheid van de pers, en overhandigt met gepaste trots de nieuwste editie van de Maywood-Ex- pres, het clubblad. In de gauwigheid constateren we dat er deel 2 in te lezen valt van een uitgebreid verslag over de Rusland-tournee (wordt vervolgd), we zien een beschrijving van de spanningen die het Nationale Song festival met zich meebracht voor de fans, we signaleren de tekst van het festi vallied (u weet het nog?: 'Samen met je janken, samen uit je bol'), en een aan kondiging van de fanclubdag (10 juni, in het dorpshuis te Bergharen). Het heeft wel wat, zo'n blad. Inzet, lief de en volharding, dat zijn de vereiste ei- ?;enschappen voor het doorgewinterde anclubbestuur, en Gerrie Coenen van de Maywood Fanclub vormt daarop geen uitzondering. Karin heet overigens in het fanclubblad ook 'Caren', en zo hoort het ook. Als, als, als Maywood nu op 5 mei mooi scoort in Zagreb, laat ons zeggen cen Top-Vijf-positie, wat dan? Een week la ter betreedt het duo in de Oostzee weer zo'n monstercruiser om er een drie we ken durende danszaalact op te voeren. Dan zijn de dames dus onbereikbaar voor de media, en van 'verzilveren' van een Eurovisie-succes komt dan niet veel. Alice aarzelt even. „Dat is wel zo. Maar dat contract is al afgesloten voordat er sprake was van Eurovisie, en daar ko men we niet onderuit. We hebben al een balletje opgegooid of er niet een weekje afkon, maar niks hoor. Misschien krij gen we nu wel een suite aan boord, dat lijkt me wel wat". Ze grijnst. „Ze kun nen in elk geval opsnijen met ons: De Nederlandse Deelnemers Aan Het Euro visie Songfestival, dames en heren". En verdere toekomstplannen? Ze schudt resoluut het hoofd, Karin doet het haar na, vader ziet welwillend toe. „We weten het niet. Het blijft een raar vak, je weet het nooit van tevoren. Je weet niet wat een succes wordt of een flop, we werken van situatie tot situatie. Als we het festi val winnen, of hoog eindigen, hebben we misschien wat meer mogelijkheden straks. Maar zelfs dat weet je nooit, want hoeveel winnaars zie je nou ooit nog te rug?". We zeiden het al: nuchterheid is troef in Bergharen. RENÉ DE COCQ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 27