Paus gaat naar Cuba Geloofwaardigheid politici aangevochten Eindelijk eens voorrang voor de leraar brieven van lezers mlT CcidócSouxant kerk wereld beroepingen Schoolwijzer CeicLe öoura/nl GEESTELIJK LEVEN/OPINIE SaidóaOowuwt VRIJDAG 27 APRIL 1990 PAGINA Kolonel Seineldin vecht voor katholiek moederland BUENOS AIRES „Argentinië heeft geen goede leiders", al dus kolonel Seineldin, die in 1988 een mislukte opstand tegen president Alfonsin leidde. De ontmoetingen die hij regelmatig met legerofficieren organiseert, hebben volgens hem niets ech ter met de politiek te maken. „We vechten voor een katholiek moederland." Mohamed Ali Seineldin, afkomstig uit een isla mitische familie, werd op jonge leeftijd in de RK Kerk ge doopt. Hij heeft zijn verering voor de maagd Maria nooit onder stoelen of banken gestoken. In de oorlog om de Falklandeilan-^ den (Malvinas) was hij een van de populairste officieren. Jonge soldaten bewonderden hem om zijn moed tijdens de laatste da gen van deze strijd tussen het oppermachtige Engelse leger en de Argentijnse troepen. Hooggerechtshof gelast ontruiming panden Oud-Jeruzalem JERUZALEM Het Israëlische hooggerechtshof heeft giste ren de ontruiming gelast van een gebouwencomplex in de christelijke wijk van Oud-Jeruzalem dat door een groep joden in gebruik is genomen. De 150 joden, die op 11 april hun intrek in de 72 kamers tellende panden hebben genomen, moeten die uiterlijk dinsdag hebben ontruimd. Maar de in Panama geves tigde onderneming die de panden van de Grieks-orthodoxe, kerk aan de joodse groep heeft onderverhuurd, mag daar ten hoogste 20 bewakers en onderhoudswerkers achterlaten totdat het geschil door een lagere rechtbank is opgelost. Het zal de eerste keer worden dat kolonisten gebouwen in de door Israel bezette gebieden moeten ontruimen sinds april 1982. Toen moesten 300 kolonisten uit Yamit in de Sinai weg omdat dit gebied aan Egypte toeviel. Men wordt criticus worden, evenals men spion wordt wanneer men geen soldaat kan zijn. Gustave Flaubert Remonstrantse Broederschap blijft bij naam UTRECHT De Remon- strantse Broederschap be houdt voorlopig haar naam. Een overgrote meerderheid van de 10.000 leden is tegen een naamswijziging, zo is uit een peiling in de 45 plaat selijke gemeenten geble ken. Dat heeft algemeen secretaris drs. M.A. Bosman-Huizinga desgevraagd meegedeeld. De meeste remonstranten blijken sterk te hechten aan de oude, vertrouwde naam van de Broederschap, die in 1619 in Antwerpen is opgericht, nadat de synode van Dordrecht (1618-1619) de remonstrantse opvattingen had veroordeeld. Het woord broederschap is volgens hen geen discrimina tie van vrouwen. Bovendien blijkt geen der alternatieven, zoals Remonstrantse Kerk of Gemeenschap, de leden aan te spreken. Voorstanders van naamswijzi ging, tot wie ook Bosman- Huizinga zich rekent, be schouwen het als een „achter haald patriarchaal stand punt", dat het woord 'broe ders' een verzamelnaam voor mannen en vrouwen is. Het woord broederschap zou bij buitenstaanders en aspirant- leden een verkeerde indruk wekken. Verder verwijzen zij naar de oecumene waar een nieuw bewustzijn is gegroeid van de kerk als „gemeen schap van mannen en vrou wen". Ondanks het verzet tegen naamswijziging is in veel ge meenten opgemerkt, dat de noodzaak van een ander taal gebruik verdere aandacht verdient. Het bestuur van de Broederschap zal bekijken hoe deze discussie kan wor den gestimuleerd. Bosman- Huizinga sluit niet uit, dat als gevolg daarvan uiteindelijk toch tot naamswijziging wordt besloten. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Norg R.H.W. Busschers, kandidaat te Utrecht. Aangenomen naar Heerewaarden (toez.) mw. H.K. Houwman-Groen, kandidaat te Nieuwegein en vicaris jeugd en Jongerenwerk te Utrecht. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Noordbergum K. van den Geest te Alblasserdam en Nieuw Lekkerland; te Vlissingen J.B. de Rij ke, kandidaat te Duiven. Evangelisch Lutherse Kerk Beroepen te Rotterdam M.L. de Klerk te Weesp. Remonstrantse Broederschap Beroepen te Utrecht (beiden part time) F. Kruyne, hervormd predikant te Klooster Ter Apel (part-time) en mw. C.M. Geels, eervol ontheven hervormd pred. te Ter Apel, 1.1. pre dikant te Aduard c.a., die dit beroep hebben aangenomen. (Van onze correspondent Aart Heering) ROME De paus gaat naar Cuba. Dat heeft de Vaticaanse woordvoerder Joaquin Navarro ver klaard. Waarschijnlijk zal het bezoek, waarvan de datum nog niet officieel is vastgesteld, tussen 9 en 23 december van dit jaar plaatsvinden. De diplo matieke betrekkingen tussen Cuba en de Heilige Stoel zijn nooit verbroken geweest, maar de door Castro vorige maand nog als „haard van de contra revolutie" gekenschetste kerk leidde onder het marxistische regime tot voor kort een kwijnend bestaan. De buitenlandse missionaris sen, die de helft van de Cu baanse clerus vormden, wer den na de revolutie van 1959 naar huis gestuurd, waardoor vele kerken leeg kwamen te staan. Maar in 1986 is die be slissing teruggedraaid. Sinds dien zijn de 120 lokale geeste lijken met zeventig buiten landse collega's versterkt, en is het aantal kerkdiensten in het land verdubbeld. Als on derdeel van het ontspannings- beleid werd in januari van dit jaar in Havana een congres gehouden over de verhouding tussen Christendom en mar xisme, waarvoor ook dicht bij het Vaticaan staande theolo gen waren uitgenodigd. Bij die gelegenheid is vermoede lijk de basis, gelegd voor de uitnodiging aan de paus. Castro's religieuze perestroj ka, die in het pausbezoek zijn bekroning vindt, is niet hele maal onbaatzuchtig. In een periode waarin de staatsideo logie alom aan het verbrijze len is, het land door zware economische problemen wordt geplaagd en de 'lider maximo' zelf vergrijst, is het raadzaam om toenadering te zoeken tot de voornaamste oppositionele kracht in het land. Voor de katholieke kerk opent zich daarentegen een nieuw zendingsgebied. Vol gens officiële cijfers uit 1980 was in dat jaar nog maar 40 van de Cubanen katholiek, en bijna de helft ongelovig. Confessionelen verontrust door invloed New Age ZEIST De Confessionele Vereniging in de Nederlandse Hervormde Kerk is verontrust door de invloed die de New Age-beweging op Hervormde predikanten en gemeenteleden uit oefent. Zij heeft de synode in een brief ge vraagd aandacht aan deze zaak te besteden. De uitdrukking New Age (nieuw tijdperk) komt uit de astrologie. Volgens de astrologen komt de zon binnenkort te staan in het teken van de Waterman en verlaat zij het sterren beeld Vissen. Dat zou betekenen dat bij de mensen het besef dat alle dingen samenhangen, de boventoon zal voeren. Zij zullen daarom vooral geïnteresseerd zijn in zaken als verbon denheid en heelheid. Er is geen persoonlijke God, maar alles, dus ook de mens, is doortrok ken van het goddelijke. Voorzitter ds. J.P. van Roon van de Confessio nele Vereniging noemt New Age „een met een religieus sausje overgoten evolutionistisch-hu- maniserend denken", dat niets met het Evange lie te maken heeft. Niet alleen is er geen plaats voor het geloof in een persoonlijke God, maar ook vallen begrippen als verlossing, genade en zonde weg. Volgens Van Roon is het conciliair proces voor gerechtigheid, heelheid en behoud van de schepping een voorbeeld van een kerkelijke ac tiviteit, waar invloed van New Age te bespeu ren valt. Het proces lijkt uit te gaan van de idee dat alle problemen uit de wereld verdwijnen, als de mensen er maar hun schouders onder zetten. Het Hervormd moderamen heeft de raad voor kerk en theologie gevraagd zich te beraden over de invloed van New Age op predikanten en gemeenteleden. Van Roon hoopt dat dit be raad resulteert in een handreiking van de syno de aan de gemeenten. Duizenden moslims knielden gisteren in Kairo in gebed neer bij de afsluiting van de Ramadan. De afsluiting van de vastenmaand gaat gepaard met een drie da gen durend feest, het Eid al-Fitr. foto: ap Ledengroei voor Bond tegen vloeken AMERSFOORT De Bond tegen het vloeken ziet de toe komst hoopvol tegemoet. Niet alleen is de poster met de pa pegaai en de slogan 'Vloeken is aangeleerd! Word geen na prater!' bij vele Nederlanders bekend en stijgt het ledental van de bond gestaag. Ook is uit een onderzoek van de dienst kijk- en luisteronder zoek gebleken dat het aantal Nederlanders dat geen bezwa ren tegen vloeken op radio en televisie heeft, de afgelopen jaren met ruim 3 procent is gedaald tot 19,9 procent. Voorzitter drs. B.J. Wiegeraad signaleerde deze lichtpuntjes tijdens de jaarvergadering van de bond in Amersfoort. Uit eigen onderzoek is geble ken dat de poster jongeren tot nadenken over vloeken aan zette. Ook enkele reacties van om roepen geven de bond reden tot hoop. Zo heeft de VARA de bond na een klacht laten weten dat deze omroep altijd het script van de populaire te levisieserie 'Zeg 'ns Aaa' nauwkeurig naleest op onge past taalgebruik, waaronder vloeken. Wiegeraad was blij met het besluit van de regering om onder zekere voorwaarden gemeenten toe te staan in de algemene politieverordening een bepaling tegen het vloe ken op te nemen. De bond heeft de gemeenten een ad vies gegeven op welke wijze ze zo'n bepaling tegen mis bruik van Gods Naam in de verordening kunnen opne men zonder in strijd te komen met de grondwettelijk gega randeerde vrijheid van me ningsuiting. De Bond, die 11.000 leden telt, wil zich de komende jaren er voor inspannen dat in andere Europese landen soortgelijke organisaties worden opge richt, zo zei Wiegeraad. Nu de landen van de EEG meer naar elkaar toegroeien, lijkt het de Bond een goede ge dachte het vloeken, vooral in de media, in breder verband dan alleen Nederland te be strijden. DEBAT OVER SOCIALE VERNIEUWING NIJMEGEN Het the ma was: sociale vernieu wing, maar het eigenlijke debat draaide uit op de geloofwaardigheid van de politici. Het onderwerp leende er zich dan ook voor, daar in Nijmegen waar in het kader van het universitaire project zingeving en religie ver tegenwoordigers van de vier grootste politieke partijen discussieerden over sociale vernieu wing Is het nieuwe parool slechts een zeepbel of hebben de grote partij en werkelijk een sociale leer, zo hadden de orga nisatoren van het debat zich afgevraagd. Bij die betwisting van de ge loofwaardigheid van de politi ci paste overigens een andere fenomeen: de politici die ge vraagd waren het idee van de sociale vernieuwing van com mentaar te voorzien (partij voorzitter Marianne Sint van de PvdA, partijvoorzitter Wim van Velzen van het CDA, Klaas Groenveld na mens de VVD en Hans Jeekel namens D66) waren het in grote trekken met elkaar eens. De enige schermutse ling, voorzover daar al van gesproken kon worden, had, hoe kan het ook anders, plaats tussen Marianne Sint en de secretaris van de Teldersstich- ting, de VVD'er Groenveld. Met uitzondering van Groen veld waren allen het er over eens dat na een periode van herstelbeleid er aandacht no dig was voor die groepen die van dat herstelbeleid niet hebben weten te profiteren. Groenveld vroeg nadrukke lijk aandacht voor voortzet ting van het herstelbeleid om dat daarmee de kansarmen het best gediend zijn. Sint meende daarentegen dat er groepen in de samenleving zijn die in dat herstelbeleid hoe dan ook uit de boot blij ven vallen en-dat het daarom niet meer dan logisch is hen ook een stukje van.de vergro te welvaartskoek voor te schotelen. De socioloog professor Schreuder vroeg de politici echter wat er nu eigenlijk on der die sociale vernieuwing verstaan moet worden. Zijn niet alle politieke partijen daar in feite vanaf hun op richting mee bezig en wordt er met zo'n slogan niet op nieuw een suggestie op verbe tering gewekt die toch niet waar valt te maken? Zou het niet beter zijn als de politici wat minder pretentieus van stapel zouden lopen? De laatsten bleken in ieder geval vrij kort van memorie te zijn. Algemeen wezen zij de jaren zeventig aan als de pe riode waarin het allemaal fout was gegaan. Toen had de pre tentie de overhand gekregen alle behoeften en noden door de overheid te laten regelen. Toen had, aldus Van Velzen, de bureaucratisering zijn hoogtepunt bereikt. Sociale vernieuwing kwam volgens hem neer op deregulering, op het delegeren van taken van de rijksoverheid naar de ge meenten, op het terugbrengen van verantwoordelijkheden naar de burger toe. Maar tegelijkertijd moest wor den toegegeven dat de uitvoe ring van die sociale vernieu wing alleen nog maar een voornemen is. Het moment dat de Haagse bureaucratie echt een stapie terug doet, moet nog zichtbaar worden. Maar, zo werd uit de zaal ge vraagd, zijn de politici wel in staat een echte sociale ver nieuwing op gang te brengen? Kunnen zij met al hun voor stellen voor nieuwe regelin gen die zo gewenste vernieu wing inderdaad bereiken. Hierop kwam een antwoord dat al evenzeer het wantrou wen in de politiek weerspie gelde. Een spreker uit de zaal die naar de reacties de in stemming van de meerder heid had, zei: „We kunnen nog zoveel plannen voor soci ale vernieuwing ontvouwen. Als het niet begint bij de her waardering van normen en waarden in de gezinnen, zijn we nergens". Langzaam maar zeker is het tot iedereen doorge drongen: het staat er in ons land niet al te best voor met de waardering van het beroep van le raar. De laatste jaren is die steeds minder gewor den. En dan gaat het zo wel over de financiële als om de maatschappelijke waardering. Eén van de dingen die mij re gelmatig opvallen als ik in scholen kom is, dat je er bijna geen oude leraren meer te genkomt. En dat slaat heus niet alleen op het feit dat zo- velen gebruik maken van de VUT- of DOP-regeling (hoe wel die vrijwillig is), maar ook daarop dat nogal wat on derwijsgevenden een flinke tijd daarvoor eigenlijk al „af- gebrand" zijn. Tit een onderzoek is onlangs gebleken, dat tachtig procent van de docenten in het voort gezet onderwijs hun beroep als zwaar tot zeer zwaar erva ren in vergelijking met banen met eenzelfde opleidingsni veau. Daarnaast bleek tegelij kertijd dat negentig procent van die beroepsgroep de kern van het werk, het lesgeven en het omgaan met leerlingen prettig vindt. Oorzaken Het aantal zaken dat als oor zaak van het bovengenoemde aan te geven is, is legio. De leerlingen zijn veranderd, de omgang met hen is er niet ge makkelijker op geworden. Ze zijn mondiger (brutaler?) spontaner (drukker?) gewor den, misschien ook meer indi vidualistisch en materialis tisch, dat wil zeggen ze schik ken zich minder gemakkelijk in een groep en hebben min der belangstelling voor zaken, waar ze het directe nut niet meteen van inzien. De school is veranderd. Die is vaak groter geworden. De ge zellige leraarsgroepen op een „knusse kleine school' be staan soms niet meer. Door de terugloop van het aantal leer lingen en door dreigende fu sies is de bestaanszekerheid van vele leraren een stuk minder geworden. Leraren zijn soms gewoon eikaars con currenten. Dan is de maatschappelijke waardering van leraren een stuk minder geworden. Vroe ger stelde je wat voor als je door drs. K. de Jong Ozn. zei, dat je leraar was. Tegen woordig hebben de mensen soms zelfs medelijden met je. Ook de overheid heeft zo haar steentje bijgedragen aan deze ontwikkeling. Om te beginnen door haar be zuinigingsbeleid. Niet alleen zijn door die bezuinigingen tal van voorzieningen op scholen uiterst minimaal geworden, er zijn ook tal van banen op de tocht komen te staan of ver dwenen. Verder hebben de le raren dezelfde salarisschalen als de ambtenaren, maar ze verdienen niet hetzelfde, ze worden nu al een aantal jaren flink daarop gekort, (de z.g. Wiiso-korting). Daarbij komt, dat de salarissen van de be ginnende leraren door allerlei bezuinigingen nu echt onver antwoord laag zijn geworden. (Mede tengevolge van de poli tiek van de bonden die aan de belangen van de zittende lera ren voorrang hebben gegeven boven die van de beginnen de!). Verder was de rijksoverheid in de ogen van nogal wat on derwijsgevenden eerder een tegenstander van het onder wijsveld dan een voorvechter. Ook in deze kolommen is er al jarenlang voor gewaar schuwd, dat door allerlei overheidsmaatregelen de mo tivatie van vele onderwijsge venden steeds verder zou da len. Nu, dat is helaas gebeurd. Hier treft ook „de grote poli tiek" schuld, die aan het on derwijs de afgelopen jaren be slist niet die prioriteit heeft gegeven die het verdiende. En dan zwijgen we nog maar van de invloed die het op een beroepsgroep heeft gehad wanneer enige tientallen ja ren tegen haar gezegd wordt. dat men het niet goed doet, maar dat „het anders en beter moet". Hoe lang verandert er nu al steeds van alles en nog wat in het onderwijs, zoge naamd om het te verbeteren, terwijl vele onderwijsgeven den het daardoor niet alleen veel zwaarder hebben gekre gen, maar bovendien nogal eens behoorlijk gefrustreerd werden door de manier waar op de overheid zo'n proces be geleidde, terwijl men op den duur nauwelijks verbeterin gen zag? Eerlijkheidshalve moet hier dan ook nog aan worden toe gevoegd de „cultuur" van de onderwijsvakorganisaties di nu eenmaal als belangenbe hartigers zich nimmer echt te vreden zouden mogen tonen met overheidsmaatregelen. Remedie Ligt de remedie niet vooral in het ophouden met het bezui nigen, en met name in het verhogen van de aanvangssa larissen van de leraren? Ze ker, dat in elk geval. Maar er is veel meer. In ons onderwijs zijn gelukkig nog heel veel mensen, die le raar zijn met hart en ziel. Zij hebben niet alleen, zoals ieder mens in zijn beroep, behoefte aan waardering. Die krijgen ze nog best vaak, met name van ouders (en ook van oud- leerlingen, soms!). Maar daar naast kunnen ze er niet tegen steeds maar weer te horen te krijgen, dat het anders moet, te voelen dat „de politiek" hen vaak niet ziet staan. Heeft de OESO, de internatio nale organisatie die dezer da gen een rapport uitbracht over het Nederlandse onder wijs dan toch gelijk dat er nu maar eens een tijdje rust moet komen in dat onderwijs? En dat, terwijl de veranderaars nog steeds her en der staan te trappelen Maar, zei de OESO ook, „de Nederlandse leraar mist pro fessioneel bewustzijn. Voort durend bijscholing hoort van zelfsprekend te worden". Dat laatste onderschrijf ik graag. Net als in elk beroep, zou ook de leraar geregeld bij geschoold moeten worden. Maar dan niet terwijl zijn ge wone werk gewoon doorgaat - hij krijgt de rekening in zeke re zin gepresenteerd, als hij weer terug is op school! - maar net als in het bedrijfs leven in tijd die daar speciaal voor is vrijgemaakt. Zoiets lijkt onmogelijk maar het is toch doodnormaal en noodza kelijk! Dat bijna iedereen het voor onmogelijk houdt, tekent misschien nog wel het meest de situatie. Kind van de rekening SlNDS de Sovjetunie door de glasnost en de perestrojka ee 'gewoon land' is geworden, in die zin dat waarheden en f i ten daar niet meer aangepast worden aan de doctrine v het Kremlin, blijkt telkens weer hoeveel de westerse were gewoon niet heeft geweten. Dat geldt ten aanzien van ziels e lijke aspecten van het Ceausescu-regime in Roemenië en Ji mate van milieuvervuiling in de DDR, maar ook ten aanzi s van heel gewone produktiecijfers. Zo zijn de Amerikanen er altijd van uitgegaan dat de Sof jetunie een bruto nationaal produkt had, dat de helft was v dat van de VS. Maar Russische economen hebben onlanr meegedeeld dat het iets meer dan een kwart was. Zo o klopten de westerse schattingen ten aanzien van de militai uitgaven van de Sovjets helemaal niet. Er is ook nog get bevredigend antwoord op de vraag of de Sovjetunie nu vai gelopen is doordat het antwoord op Reagans gigantische u breiding van de Amerikaanse bewapening te duur werd, doordat het communistische systeem zelf gewoon vastgeroe De glasnost en de perestrojka hebben in de communistisch landen van Oost-Europa een domino-effect teweeggebracr Maar ook in veel andere landen werken de Russische one wikkelingen door. Zo zijn er in een aantal Franstalige Afin kaanse landen, waaronder Ivoorkust, Gabon en Zaïre, inee bewegingen ontstaan die het één-partijsysteem onder leidiie van een autoritaire president willen veranderen. In Gabc£ komen nu meer partijen en president Mobutu van Zaïre vv ook meer (mits geen regionale) partijen toestaan. In dit pr ces speelt zowel in Gabon als in Zaïre de katholieke kerk e< rol. In Nederland zijn de Zuidmolukkers onder de indruk geki men van de glasnost en de perestrojka. Op de jaarlijkse he denking van de RMS, de republiek van de vrije Molukke cl op het Malieveld in Den Haag heeft ir. Manusama met dan]1 baarheid gesproken over de ingrijpende veranderingen Oost-Europa. Daarbij onderstreepte hij dat de Litouwers e de andere volken van Rusland in lange en vele jaren va k onderdrukking hun drang naar vrijheid niet zijn kwijtgi a raakt in een door de Russen gedomineerde Sovjetunie. Net i houden de Zuidmolukkers en ook de andere volken vast aan hun vrijheidsideaal in het door Javanen beheerste Indonesi i En ook in Indonesië komt er steeds meer kritiek op het aut< u cratisch optreden van de regering Suharto. Zo sprak Manusama, en dat laatste is waar, maar of daa [j mee de geesten rijp worden in Indonesië voor een vrij An a bon kon wel eens alleen maar een wensdroom van in Nede 1 land wonende Zuidmolukkers zijn. Dat een deel van hen g( u probeerd heeft op de verjaardag van hun RMS de Indones - sche ambassade in Den Haag te bestormen is afkeurenswaa dig en zinloos. Het bewijst overigens dat de ouderen no steeds het oude ideaal cultiveren en jongeren in die geest oj j voeden. In Indonesië zelf daarentegen zullen de Molukkei best kritiek op Jakarta hebben, maar daarbij gewoon nil denken aan een vrij Ambon. En aangezien een bij-effect va J de Zuidmolukse ideologissche strijd in Nederland een vei dergaande vervreemding in onze samenleving met zich mei brengt, zijn de Molukse jongeren van alle minderheden in c land er sociaal, qua werkloosheid en drugsgebruik het bl roerdst aan toe. De glasnost en de perestrojka worden bem bij 'nieuwe pogingen e'en tragisch maar niet reëel ideaa nieuw leven in te blazen. Arme Zuidmolukse jongeren, di 11 andermaal het kind van de rekening zijn. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder i stukken te bekorten Stokpaardje (3) Een heel goed interview met Michel van der Plas. Ik kan me er helemaal in vinden. Als ik vervolgens een reactie lees in de rubriek .Brieven van le zers' vraag ik me verbaasd af waarom 'echte katholieken' vaak zo hard en liefdeloos rea geren. Mevr. C.M. van der Geest, DEN HAAG. Stokpaardje (4) Michel van der Plas zegt in zijn vraaggesprek van zater dag in de kloosters te bewon deren de harmoniegedachte en het profetische. Maar als hem gevraagd wordt naar zijn toe komstvisie voor de kerk en hij dus zelf eens mag profeteren, toont hij zich geen briljante leerling. Wat hij ophoest is één zinnetje over hoe het niet moet en één vaag zinnetje over het opzoeken van het 'au thentiek christelijke'. En hoe wel hij zegt geen antithese meer te zoeken, is de rest va zijn antwoord (negentig pre cent) één voortgezette aanv.iu op de bisschoppen. Van de os Plas beweert daarin dat de bis schoppen zouden 'mikken' oec een kleine 'rest-kerk'. Hij ka et echter niets aanwijzen waaro| die veronderstelling is geba seerd. Ik heb integendeel vijf entwintig jaar geleden de 'ver nieuwers' nog zien rondgaai die o.m. op scholen het ondei wijzerscorps lieten weten di ze het toenmalige kerkvol goeddeels afschreven en di dikke beloften deden over ho ze de kerk via kleine select groepjes zouden 'herplanten Als een kleine rest-kerk hi uiteindelijke resultaat zou ziji zegt dat mijns inziens weini over het beleid van de bis schoppen. Het zegt ook lan niet alles over de mensen di e weggebleven zijn. Maar h( ei zegt des te meer over het van blokkerende 'tussenperscfrt nen' en hun machtige medi die 'het Volk Gods' onderwe hebben zoekgemaakt. B.v.d.Heijden, DEN HAAG. &r vo Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vx. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart: per maand f. 24,85 per maand f. 25,85 per kwartaal 74,10 per kwartaal f. 75,10 per jaar 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2