Leger des Heils wil Oost-Europa vreedzaam bezetten CcicLcSowtcml brieven van lezer kerk wereld Predikanten moeten werknemers worden „Gelijkwaardigheid mensen komt slecht over" Verantwoordelijkheid kerk voor politiek is geboden mjr £eidóeSoma/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidóe<3ou*ant DONDERDAG 26 APRIL 1990 PAGINA Speciale Sovjet-vluchten voor pelgrims naar Mekka MOSKOU De Sovjet-luchtvaartmaatschappij Aeroflot zal dit jaar speciale vluchten organiseren vanuit Moskou, Kazan, Bakoe, Tasjkent en andere steden in de Centraal-Aziatische re publieken voor moslims die de pelgrimstocht naar Mekka wil len maken. Ieder jaar ondernemen honderdduizenden moslims de hadj naar de heilige steden Mekka en Medina in Saudi-Ara- bie. In het verleden mocht slechts een handjevol moslims uit de Sovjetunie de pelgrimstocht maken. Kennelijk probeert Moskou met dit jongste gebaar tegemoet te komen aan de 50 miljoen moslims in de Sovjetunie, die de laat ste tijd steeds meer van zich laten horen. Er hebben zich al verschillende keren ernstige onlusten voorgedaan tussen mos lims en christenen, zoals in het geval van Armenie en Azer- bajdzjan. Lijk ontvoerde priester gevonden in Colombia BOGOTA Het verminkte lijk van een rooms-katholieke priester die vorige week in Colombia werd ontvoerd, is giste ren gevonden in de buurt van de stad Roldanillo in het westen van het land. Tiberio Fernandez (53) werd vorige week don derdag met nog drie andere mensen ontvoerd in de buurt van Trujillo, een stad met 23.000 inwoners, 300 kilometer ten wes ten van de hoofdstad Bogota. Fernandez stond aan het hoofd van de parochie Trujillo. Het motief en de identiteit van de ontvoerders zijn onbekend. In het gebied zijn linkse guerrilla strijders actief, maar ook rechtse moordbrigades die gesteund worden door drugshandelaren. Zowel de guerrillastrijders als de doodseskaders hebben in het verleden priesters ontvoerd. Deze maand zijn al 20 inwoners van Trujillo ontvoerd. Het geloof is de vertroosting der rampzaligen en de verschrikking der gelukkigen. Geref. synode onderschrijft voorbehoud manifestatie LUNTEREN De verte- genwoordigers van de Gereformeerde Kerken hebben in de Raad van Kerken terecht een voor behoud gemaakt bij de kerkelijke manifestatie Nederland tegen verar ming op 19 mei in Den Haag. De twijfels hier over binnen de sectie binnenlands diakonaat moesten synodevoorzitter ds. E. Overeem en mode- ramenlid ds. A. Borman wel tot zo'n standpunt brengen. Dit heeft de Ge reformeerde synode gis teren met de grootst mo gelijke meerderheid uit gesproken. De synode betreurt het echter dat het voorbehoud is uitge legd als een afwijzing van de activiteiten van de werkgroep De arme kant van Nederland, die namens de Raad van Ker ken en DISK de manifestatie organiseert. Deze activiteiten, ook de manifestatie, zijn vol gens de synode juist zinvol. Daarom zal de synode een ie der steunen die voor solidari teit met de uitkeringsgerech tigden strijdt. De sectie binnenlands diako naat had twijfels over de da tum van de manifestatie (19 mei). Deze was gekozen met het oog op de Tweede Kamer verkiezingen die eind mei zouden worden gehouden maar die als gevolg van de kabinetscrisis vorig jaar wer den vervroegd. Ook vroeg de sectie zich af of zo'n manifes tatie in het beleid van de Ge reformeerde Kerken past. Het voorbehoud is alleen im pliciet 'tot voltooide tijd' ge maakt, aldus ds. J. de Kievit (Barendrecht), voorzitter van de synodecommissie voor oe cumenische zaken, die het sy nodebesluit had opgesteld. De gereformeerde synode heeft nu haar solidariteit met de uitkeringsgerechtigden ge toond en het voorbehoud tot een 'historisch incident' ver klaard, zo zei De Kievit. A. Schuuring van de Gerefor meerde raad voor samenle vingsaangelegenheden, die zitting heeft in de werkgroep De arme kant van Nederland, toonde zich blij met het be sluit. De GSA had bij de syno de krachtig tegen het voorbe houd geprotesteerd. Het voorbehoud is impliciet ingetrokken. De aandacht van de kerken wordt nu op de manifestatie gericht, aldus Schuuring. Bovendien be klemtoont de synode dat de Gereformeerde Kerken blij vend aandacht voor de situa tie van de uitkeringsgerech tigden hebben. „Waarnemers nodig bij verkiezingen in Roemenië DEN HAAG Waarnemers bij de verkiezingen op 20 mei in Roemenië kunnen het land voor een nieuwe ramp behoe den. Met die dringende op roep reist de Roemeense Bap tistenpredikant Paul Negrut (37) uit Oradea dezer dagen door het Westen. Hij bezoekt ons land op uitnodiging van de Christelijke stichting voor hulp aan gewetensvervolgden CSHG te Andijk. Gisteren had hij in Den Haag een „zeer bemoedigend" gesprek met een groep Kamerleden, die welwillend tegenover het zen den van waarnemers stonden. Toezeggingen heeft hij inmid dels van de Raad van Europa en van het Europees Parle ment. Bezinning „Ben ik nog katholiek?" is het thema van de bezinningsdag die op zater dag 9 juni 1990 gehouden wordt in het Abdijhuis te Heeswijk-Dinther. Deze bij eenkomst is bedoeld voor mannen en vrouwen voor wie het katholiek-ziojn een vraag geworden is. Er is aandacht voor de eigen manieren van geloven naast de officiële ker kelijke uitspraken. De deelne mers zoeken darabij naar ruimte en grenzen. Begelei ding: Bernard Kersten o. praem. en Frans Lap. Voor informatie en opgave: Abdij huis, Abdijstraat 49, Heeswijk- Dinther. tel. 04139-1755. SPOEDIGE OPENING HULPPOST IN DDR AMSTERDAM „In de Oostduitse stad Leipzig wordt nog voor de zomer een geestelijke en maat schappelijke hulppost van het Leger des Heils geo pend", zegt kolonel J. Lauridsen, territoriaal leider (TC) van het Leger des Heils- in West-Duits- land. Lauridsen is opti mistisch over de kansen van zijn kerk in het Oost blok en hij voelt met het oog op de dp handen zijn de Duitse hereniging veel voor verhuizing van het hoofdkwartier in Keulen naar Berlijn. Generaal Eva Burrows, leider van het Leger des Heils we reldwijd, heeft onlangs vanuit Engeland de heilssoldaten in West-Europa opdracht gege ven het Legerwerk in het Oosten weer van de grond te tillen. In de meeste landen is het heilsleger van stichter William Booth decennia gele den door communistische machthebbers verjaagd. De BRD heeft van Eva Burrows buurland DDR toegewezen gekregen en is tot op dit ogen blik nog het verst gevorderd. Bij het omhalen van de Muur speelde een muziekkorps uit Stuttgart en in Leipzig wor den nu wekelijks kerkdien sten gehouden. Aan een eigen zaal wordt gebouwd. Het Noorse Leger adopteert de Sovjetunie; Zwitserland Hon garije; Zweden Estland, Let land en Litouwen, en Neder land ontfermt zich over Tsjechoslowakije. Liedboekjes Commissioner R.J. Schurink, leider van het Leger des Heils in ons land, is samen met een collega officier uit Amerika, D. Tribble, net terug van een bezoek aan Tsjechoslowakije. Schurink: „We hebben goede contacten gelegd met de na tionale raad van kerken en oecumenische bewegingen. Aan de hand van een adres senlijst is gesproken met zes tig oud-heilssoldaten, en op dit ogenblik onderhandelen we nog met vertegenwoordi gers van de regering over mo gelijke teruggave van voorali- ge Legergebouwen. Maar we moeten absoluut niet te hard van stapel lopen". In een te verschijnen rapport doet de commissioner binnenkort aanbevelingen aan generaal Burrows. Nu al is bekend, dat de godsdienstige organisatie enkele honderden Tsjechische liedboekjes heeft gedrukt. De leer van het Leger (krijgsarti kelen) is vertaald en de lintjes voor de uniformen met daar op de naam van de organisa tie liggen ook klaar om naar de hoofdstad Praag te worden gebracht. Vervolgd Majoor D. Verpoorte, hoofd afdeling voorlichting en pu bliciteit, zegt uitdrukkelijk dat het niet de bedoeling is dat in Tsjechoslowakijke een nieuw soort missiewerk ont staat. „De activiteiten van hier moeten daar worden overgeplant door de mensen zelf. Kortom: hier iets leren om daar wat te doen". Hij denkt onder meer aan hulp voor dak- en thuislozen, alco holisten en hulp aan zigeu ners. Deze bevolkingsgroep groeit erg snel en leeft sociaal tamelijk onaangepast. Dat veroorzaakt spanningen. Er worden weinig problemen voorzien bij het dragen van het legeruniform. Sinds kort mogen nonnen erf monniken in Tsjechoslowakije ook weer ambtskleding dragen, zo rede neert men in het Leger. Verpoorte vindt dat het Leger in ons land vooral financieel moet helpen. Hij acht het niet uitgesloten dat bijvoorbeeld Engelse of Amerikaanse heilssoldaten die Tsjechisch spreken worden uitgenodigd om bij verschillende taken te helpen. Tussen 1919 en 1950 heette het Leger des Heils in Tsjechoslowakije er 'Armada Spasy'. De politici van de jon ge republiek koesterden in de Generaal Eva Burrows heeft Tsjechoslowakije aan Nederland toegewezen als „adoptieland". beginjaren grote waardering voor het Leger. In 1923 waren er korpsen in Praag, Kladno; Brno en Nachod. In Praag stond een zogeheten Red dingshuis voor de opvang van 90 meisjes. In 1950 werd het kleine kerkgenootschap op last van de nieuwe commu nistische machthebbers ver boden. Tot op de dag van van daag zijn er in en rondom de hoofdstad nog steeds heilssol daten. De meesten zijn hoog bejaard en oude officieren hebben dikwijls de rang van luitenant (een van de laagste hiërarchische posities in het FOTO: SP Leger). De zaal van Praag I is jaren geleden verbouwd tot kantoor. Commissioner Schurink zegt er veel voor te voelen om in de toekomst jonge heilssolda ten in Amstelveen aan de Kweekschool van het Leger een spoedcursus als voorgan ger/sociaal werker te geven. Op Tweede Pinksterdag, 4 juni, wordt een begin ge maakt met een kennismaking van Tsjechische heilssoldaten aan ons land. Die dag bezoekt een delegatie Barneveld op Trefdag '90. JOËL BATENBURG NIJKERK „Wordt het geen tijd om niet meer als individu maar als be roepsgroep op te treden, door bijvoorbeeld een meer eigentijdse arbeids relatie? Ik denk dan aan een werkgevers-werkne mersverhouding op con tractbasis." Dit voorstel van voorzitter ds. B.J.G. Roolvink van de gere formeerde predikantenvere niging leidde gisteren in Nij- kerk tot bezorgd en verrast gemompel op de jaarvergade ring. Roolvink wil dat de plaatselijke kerk werkgever wordt van de predikant, maar zodanig dat de predikant daarbij zijn vrijheid niet ver- Ds. J.A. Zeilstra, secretaris van de hervormde predikan tenvereniging, vond Rool- vinks voorstel „niet zo'n ge lukkig idee". Hij vreesde een 'uitverkoop' van predikanten als een commissie van beheer of -in de hervormde versie- de kerkvoogdij een te grote vinger in de pap krijgt. Ook binnen de eigen vereni ging wezen niet alle neuzen dezelfde kant op. Ds. W.A. van den Berg, bestuurslid voor het arbeidsvoorwaarden beleid, zag nog heel wat „voe tangels en klemmen" voor het zover is. De predikant als functionaris van de gemeente maakt dat zo iemand niet meer tussen de mensen staat maar erboven en dat is vol gens Van den Berg niet wen selijk. Volgens Roolvink wordt het nu tijd dat de synode door middel van de kerkorde dui delijk maakt waar de ver schillende bevoegdheden lig gen. „Want nu mag een pasto raal assistent niet doen wat hij of zij krachtens zijn of haar opleiding heel goed zou kun nen, namelijk het bedienen van de sacramenten bijvoor beeld." De predikant, die meer gestudeerd heeft, heeft dat niet gedaan om alleen maar te dopen, aldus de voor- Ook moet de Bond van Ne derlandse Predikanten, waar 3.400 Hervormde en Gerefor meerde predikanten lid van zijn, zich bij het CNV aanslui ten. Er moet volgens Rool vink een einde komen aan het isolement van de predi kanten. Zij moeten zo hun so lidariteit met andere beroeps groepen en uitkeringsgerech tigden tonen. De predikanten- vereniging heeft al „inspire rende gesprekken" met voor zitter Hofstede van het CNV gevoerd. Herman Bode HERMAN BODE: AMSTERDAM Begrippen als gelijkwaardigheid en be vrijding van mensen worden volgens DISK-voorzitter Her man Bode nog steeds slecht begrepen. „Op het moment dat we denken sociaal gezien heel ver te zijn, is op wereld schaal de sociale nood nog nooit zo groot geweest." Oud-FNV-er Bode, voorzitter van het bedrijfspastoraat DISK, zei dit woensdag bij de presentatie van het DISK-ca- hier 'Tussen arbeid en kapi taal. Een eeuw katholiek en protestants sociaal denken'. Het eerste exemplaar werd in ontvangst genomen door Daan Agelink, secretaris van de Zevenbergse conferentie van gelovige arbeiders, in plaats van minister De Vries van sociale zaken die wegens een opstopping verlaat was. Volgend jaar is het honderd jaar geleden dat de pauselijke encycliek Rerum Novarum verscheen en dat het eerste christelijk-sociale congres in ons land plaats vond. Dat con gres heeft er volgens Bode niet toe geleid dat sindsdien alle christenen op dezelfde wijze de sociale strijd hebben gevoerd. Het ging er ook niet om elkaar te verketteren, maar het ging in de eerste plaats om het lot van de men sen aan de onderkant van de samenleving, zo zei Bode. Dé huidige FNV-leider Johan Stekelenburg waarschuwde tegen herzuiling. „Herideolo gisering, religieuze profilering en het streven naar verster king van de christelijke zuil lijken de koers voor de jaren '90 te bepalen". Stekelenburg zou het betreuren als het zoe ken naar de relatie tussen godsdienst en maatschappelijk engagement versmald zou worden tot het bestaansrecht van confessionele organisa ties. Waarnemend voorzitter C. Timmer van het Nederlands Christelijk Werkgeversver bond uitte kritiek op het DISK, dat de arme heilig ver klaart. Daarmee wordt de arme in zijn lot en in zijn ar moede bevestigd. Dalai Lama heeft ontmoeting met Eyskens BRUSSEL Belgie heeft zich mogelijk de woede van China op de hals ge haald, nu minister van buitenlandse zaken Mark Eyskens gisteren een drie kwartier durend onder houd heeft gehad met de leider van Tibetaanse re gering in ballingschap, de Dalai Lama. China beschouwt elke ont moeting van een buitenlandse regeringsvertegenwoordiger met de Dalai Lama als een „vijandige daad" tegenover China. De Dalai Lama ontmoette Eyskens in Brussel, waar de Tibetaanse leider in balling schap verblijft op uitnodiging van het Europees Parlement. Deze week wordt een twee daagse hoorzitting gehouden over schending van de men senrechten in Tibet, waarvoor ook China is uitgenodigd. De De Dalai Lama FOTO: DIJKSTRA Chinese autoriteiten hebben echter volgens de voorzitter van de mensenrechtencom missie van het parlement, Ken Coates, gevraagd de hoorzitting niet te laten door- De Dalai Lama heeft woens dag in de politieke commissie van het Europees Parlement gezegd dat hij van plan is ver anderingen aan te brengen in zijn in India gevestigde rege ring. Ihj zei op zoek te zijn naar een manier om de leden van zijn regering, die nu door hem worden aangewezen, te laten kiezen. De regering in ballingschap komt volgende maand bijeen om te praten over de verkiezing van een premier voor Tibet, aldus de Dalai Lama. Van de zes miljoen Tibetanen leven er slechts 1,5 miljoen in Tibet. China viel Tibet in 1949 binnen en sloeg tien jaar later een opstand neer, waardoor de Dalai Lama en duizenden anderen Tibetanen werden gedwongen het land te ont vluchten. Volgens de Dalai Lama, die in 1989 de Nobel prijs voor de Vrede kreeg, heeft. China 300.000 soldaten in Tibet. VAN DER GRAAF: PUTTEN De verantwoor delijkheid van de kerk voor de politiek is vanuit de Schrift geboden. Het profe tisch spreken van de kerk mag echter niet ontaarden in politieke prediking. Dan zou de kerk profetische roeping prijsgeven. Dit zei ir. J. van der Graaf, algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk, donderdag tijdens een COGG-bijeenkomst te Putten. De overheid is volgens Ro meinen 13 Gods dienaresse. De kerk heeft juist een profe tische roeping omdat zij de overheid op deze taak moet wijzen. Dat de kerk 'recht van spre ken' heeft is in de Hervormde kerkorde van 1951 vastgelegd. De Hervormde Kerk zou weer een volop belijdende maar ook een sprekende kerk zijn. De politieke verantwoorde lijkheid van de kerk wordt verwerkelijkt door de politie- ke voorbede, de politieke zielszorg en de profetie. Dit laatste punt houdt volgens Van der Graaf veel risico's in. Gerechtigheid moet altijd in relatie tot het recht Gods blij ven staan; anders „belijden we een Koninkrijk zonder Koning". Als de kerk voor een bepaalde richting kiest, geeft zij haar profetische roe ping prijs. De Doorbraak is volgens Van der Graaf een compleet fiasco geworden om dat er geen beginsel achter Dwerg in verzet De ogen van de wereld zijn gericht op Litouwen, de kle Baltische dwerg die zich durft verzetten tegen de Russisi reus. De reus dreigt en tiert en begint een economische b cot, maar doet verder weinig. De dwerg blijft er redelijk tig onder, in de kennelijke overtuiging dat de reus krachtigste dreigementen niet zal uitvoeren. Tot grote ontgoocheling van Litouwen riep de onafhanl lijkheidsverklaring van 11 maart nauwelijks reacties op in wereld. Geen enkel land erkende de Litouwse onafhan lijkheid. Nu Moskou echter de duimschroeven nog wat he aangedraaid en het dreigement van een economische oor ten uitvoer brengt, blijken president Vytautas Landsbei en zijn regering toch over meer steun te beschikken dan voor mogelijk hielden. In de eerste plaats in de Sovjetunie zelf. Esten en LetL volgen het Litouwse voorbeeld op de weg naar de onafhl kelijkheid. De Esten hebben zich al losgescheurd van J kou; de Letse communistische partij is uit elkaar gevallen!" een pro-Moskou-partij en een nationalistische Letse pan De drie Baltische landen hebben het plan aangekondigd c gemeenschappelijke economische markt te vormen, metl gen munten, los van.de waardeloze roebel, met een eil douane-unie en met toekenning van de „status van meest I gunstigde natie" voor elkaar. Dat betekent dat Gorbatsl niet alleen Litouwen moet aanpakken, maar de drie Bal sche landen samen. Morele steun kregen de Litouwers van Amerika) Britten en Japanners. President George Bush van de VS r de Russen op met overhaaste reacties niet de Amerikaa Russische toenadering op het spel te zetten. De Pravda, >T] orgaan van de communistische partij van de Sovjetunie, a hi woordde met de dreiging van een terugkeer naar de tijc en van de 'koude oorlog'. Volgens de Pravda is Litouwen <or exclusief interne kwestie waarmee zich niemand te bemojsti en heeft. p De toon tussen Moskou en Washington is door de crisis Litouwen gaandeweg koeler geworden. De Amerikanen p an beren niet de indruk te wekken dat zij Litouwen willen grijpen om de Sovjets in moeilijkheden te brengen. And zijds is de Amerikaanse boodschap duidelijk: een Sovjet- grijpen tegen Litouwen kan door Washington en 2flr' bondgenoten niet ongemerkt door de vingers gezien w den. f11 lei MAAR achter de harde taal van Russische en Litouwse de, merkt men toch iets van een bereidheid tot onderhan len. Zo eist Gorbatsjov weliswaar de opheffing van maatregelen die de Litouwse onafhankelijkheid concreet stalte geven, maar niet de intrekking van de Litouwse oi hankelijkheidsverklaring zelf. President Landsbergis zijn kant heeft verklaard dat er over alles gepraat en ond[ handeld kan worden, behalve over de onafhankelijkhy zelf. De wegen voor onderhandelingen en een mogelijk cojn promis zijn dus nog steeds niet afgesneden. ^rF Och ad Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondeJ stukken te bekorten. Stokpaardje (2) Michel van der Plas verwijt de bisschopen „het authentiek christelijke" in de Acht-Mei- Beweging en de Mariënburg- vereniging te miskennen. Wat mij echter opvalt in de verkla ringen van woordvoerders van met name de Acht-Mei-Bewe- ging en in de artikelen in hun spreekbuis De Bazuin, is de ui terst provocerende manier waarop zij zich afzetten tegen allerlei niet weg te denken elementen in de traditie en het authentiek christelijke in de katholieke kerk. En de grof heid waarmee men daarbij vaak op de man speelt. Als de bisschoppen hun maar één procent durfden verwijten van wat zij zelf naar hun hoofd krijgen, dan zou de Acht-Mei- kat pas goed in de gordijnen schieten. Van der Plas vraagt zich af wie zou treuren om het sterven van de bisschoppen Bomers en Simonis. Hij niet, dat is wel duidelijk. Maar mij zal blijven de herinnering aan o.m. hun grote geduld, incasse ringsvermogen en lankmoe digheid. En aan wat mgr. Bomers deed voor het veelge plaagde volk van Etiopië. Maar van dat laatste zal de geïnterviewde wel geen hoge pet op hebben, als hij het al niet als een plaag te meer be schouwt. Met de pantoffelvoe ten op tafel hebben sommij in ons calvinistische land v bisschoppen altijd een „de( turn horribile" paraat. G. Klaver, DEN HAAG. Lustrum Haagse dief p „Haagse dief 105 maal gepa zo meldt de krant. Dus op n L de 106e keer? Wat moet dat H de politie ontmoedigend w ken. Bij het lezen van zo'n richt word je razend. Zeker je zelf wordt geconfronte met de diefstal van een stei tuinbeeld. Dit beeld (ongev 90 centimeter hoog en 80 zwaar) stelt een jongetje v< zittend op een wijnvat druiven in handen, op sch ders en aan de voetjes, dachten het tegen diefstal beveiligen door het met eer zeren ketting aan het hek bevestigen. Daarentegen st er versteld van hoeveel mensen laten zien als ze voorbeeld bij de kassa in supermarkt moeten beta Zo wordt het de 'heren' makkelijk gemaakt een sla< offer uit te kiezen. Ze hoe' iemand met veel geld in h tas alleen maar te volgen de zoveelste tasjesroof te gen. Maar wat moet de po! nog na de 105e keer? M.H. Smeenk, VOORBURG. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apotheker sdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070-3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f. 24,85 per maand per kwartaal f. 74,10 per kwartaal per jaar 284,50 per jaar Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. 25, 8&A 75.lfR 01 Vt 285,5( Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. A^O BANK NV 473 576 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2