Paus: Bouw Europees huis op christelijk fundament Ccidóc f brieven van lezer; kerk wereld beroepingen „Moderne theologieën maken God oninteressant" Nauwelijks reflectie over exacte vakken in christelijk onderwijs I mlT £eidóe Soma/nt GEESTELIJK LEVEN/OPINIE EcidóeSowtont MAANDAG 23 APRIL 1990 PAGINA Kerken van harte achter manifestatie tegen armoede AMERSFOORT Op de Gereformeerde Kerken na hebben alle lidkerken van de Raad van Kerken de kerkelijke manifes tatie tegen armoede, die op 19 mei in Den Haag wordt gehou den, van harte aanbevolen bij hun achterban. De gereformeer de synode besluit deze week of ze alsnog een aanbeveling zal doen. Volgens A. Schuring van de Gereformeerde Raad voor Samenlevingsaangelegenheden (GSA) heeft de aarzeling van de gereformeerden te maken met hun volksaard. „Gerefor meerden worden wat aarzelend op het moment dat ze met een spandoek de straat op moeten", meent hij. Ds. W.R. van der Zee van de Raad van Kerken vindt dat de manifestatie, die onder auspiciën van de kerken en DISK (het industriepasto raat) wordt gehouden, juist nu van groot belang is. „Er wordt overal gestaakt voor verhoging van de inkomens, maar de arme kant van Nederland heeft geen enkel pressiemiddel om zijn inkomen te verbeteren". J van den Heuvel van de werkgroep Kerkvrouwen-Bijstands vrouwen prees de kerken, omdat zij tot nu toe de enige organi satie zijn die zich werkelijk als 'bondgenoot' van de armen heb ben opgeworpen. Politieke partijen en ook de vakbeweging hebben dat volgens haar nog niet aangedurfd. „De kerken lo pen op dit moment voorop en dat is een heel goeie zaak". Op het programma staat een keur van sprekers, onder wie minis ter B. de Vries van sociale zaken en werkgelegenheid, J. Ste kelenburg (FNV), H. Hofstede (CNV) en DISK-voorzitter H. Bode. Daarnaast zullen vertegenwoordigers van kerkelijke groepen en organisaties van uitkeringsgerechtigden het woord voeren. Gezegend de mens die, als hij niets te zeggen heeft, er van afziet ons dat met veel omhaal van woorden te bewijzen. George Eliot Predikante wordt rooms-katholiek DORDRECHT De gerefor- meerde predikante drs. C. Koetsveld (34) te Dordrecht wenst tot de Rooms-Katholie- ke Kerk toe te treden. Zij heeft daarom de kerkeraad verzocht haar ontheffing uit het ambt te verlenen. Dit heeft zij zondag tijdens de dienst meegedeeld aan aan haar wijkgemeente Sterren burg. Ds. Koetsveld zei dat ze al sinds haar studietijd door de rooms-katholieke spiritua liteit is geboeid. De laatste maanden was haar denken daaromtrent in een stroom versnelling geraakt. Zij kwam tot de conclusie dat ze in haar visie op Kerk, ambt en sacra menten rooms-katholiek was geworden. Koetsveld is acht jaar gerefor meerd predikante geweest. Eerst zes jaar in Een, Norg en Veenhuizen en sinds 1988 in Dordrecht. Zij zal zich enkele maanden in een klooster te rugtrekken om zich te bezin nen op haar toekomst, die ze nog volstrekt onduidelijk noemde. Ze is niet van plan in een klooster in te treden. Onderzoek naar bezuinigingen bij hervormden UTRECHT De Vereniging van Kerkvoogdijen in de Ne derlandse Hervormde "Kerk gaat een onderzoek instellen naar de bezuinigingen bij de plaatselijke gemeenten in de afgelopen tien jaar. Met de cij fers uit het onderzoek wil de vereniging de leiding van de kerk doordringen van de noodzaak van structurele be zuinigingen in "het landelijk en provinciale werk. Voorzitter mr. J.A. van Ries- sen kondigde dit zaterdag aan tijdens de algemene vergade ring van de vereniging in Utrecht. Over de opzet van het onderzoek kon hij nog geen mededelingen doen. De afdeling Friesland van de vereniging heeft kort geleden laten weten niet te kunnen garanderen, dat alle Friese gemeenten hun quota (ver plichte afdrachten voor het landelijke en provinciale werk) blijven voldoen, als de leiding van de Hervormde Kerk niet voor 1 juli a.s. krachtige bezuinigingsmaatre gelen heeft aangekondigd. De 180 Friese gemeenten, waar van een kwart het bij gebrek aan geld moet doen met een part-time predikant, hebben er steeds meer moeite mee het geld bijeen te brengen. De vereniging heeft naar aan leiding van de noodkreet uit Friesland bij het breed mode- ramen (uitgebreid bestuur) van de Hervormde synode ge pleit voor bezuinigingsmaat regelen. De hervormde syno de heeft weliswaar in 1987 be sloten vier jaar lang vier pro cent te bezuinigen op het lan delijk en provinciale kerke- werk, maar deze doelstelling is bij lange niet gehaald. Dit jaar zal zelfs minder dan 2 procent worden bezuinigd. Regering financier van nederzetting in Oost-Jeruzalem JERUZALEM De Israeli- sche regering heeft financiële hulp gegeven bij de aankoop van een pand in de christelij ke wijk van Oud-Jeruzalem. De nederzetting, de eerste in de christelijke wijk sinds Is raël dit stadsdeel veroverde op Jordanië in 1967, leidde tot felle protesten van christelij ke en Palestijnse zijde. De 150 orthodoxe kolonisten die er op 11 april, twee dagen voor Goede Vrijdag, introkken zijn in een juridisch gevecht ge wikkeld met de Grieks Or thodoxe Kerk, de eigenaar van het gastenverblijf St John. „De aankoop van bezit tingen die in handen zijn van buitenlandse eigenaars in Is raël in het algemeen en met name in Jeruzalem, waaron der kerkelijke bezittingen, wordt al jaren uitgevoerd door instellingen van de staat", aldus een verklaring van een woordvoerster van minister van huisvesting. Gereformeerde Kerken Benoemd door deputaten voor de geestelijke verzorging Koopvaardij tot koopvaardijpredikant te Curacao drs. B. van Dijken pred. bij de Ned. Prot. Gemeente te Luxemburg, ver bonden aan de kerk van Rotterdam. Beroepen te Borne drs. B. Zandt te Westerlee; te Idskenhuizen drs.H. de Haan te Ezinge. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Beroepen te Nieuwleusen J.J. Dron- kers te Nijkerk; te Vrouwenpolder J.B. de Rijke, kand. te Duiven. Aangenomen naar IJmuiden B. Schaaij te Sneek-Koudum. Beroepbaarstelling drs.J.B. de Rijke, Talingstraat 42, 6921 WE Duiven, tel: 08367-64778. (Van onze speciale verslaggever Leo van Vlij men) PRAAG Paus Johan nes Paulus II heeft zijn eerste reis naar het be vrijde Oost-Europa benut voor een onbarmhartige afrekening met de com munistische ideologie. Te gelijkertijd heeft hij tij dens zijn slechts 34 uur durende bezoek aan de Tsjechische en Slowaakse Federatieve Republiek een vurig pleidooi gehou den voor een verenigd Europa op christelijke grondslag. De paus vindt dat de katholieke kerk daarbij een leidende rol moet spelen. „De schepping van een we reld zonder God is een illusie gebleken", zei Johannes Pau lus II in zijn preek voor enke le honderdduizenden gelovi gen in het Moravische bede vaartsoord Velehrad. „Europa moet in het teken van het Kruis en van de Verrijzenis van Christus haar eenheid te rugvinden", aldus de paus die bij het zoeken naar deze een heid voor de kerk een sleutel rol ziet weggelegd. Bovendien kondigde hij aan dat er een bijzondere synode van de Europese bisschoppen bijeengeroepen zal worden om „over de betekenis van dit historische ogenblik voor Eu ropa en voor de kerk van ge dachten te wisselen." Tijdens een bijeenkomst in de grote ontvangstzaal van de Praagse burcht op zaterdaga vond zei de paus dat het niet voldoende is wanneer een verenigd Europa een econo mische en politieke dimensie heeft, maar dat het ook een geestelijke en morele dimen sie moet krijgen. President Vaclav Havel is het met de paus eens dat Europa een christelijk vernieuwings proces moet ondergaan en hij zei dat de toekomst van de mensheid door de beschaving van de geest, van de verant woordelijkheid en van de lief de bepaald moet worden. Dubcek Tevoren had een half miljoen Tsjechen de heilige mis bijge woond, die de paus op de Praagse Letna-heuvel op- Onder de aanwezigen bevond zich behalve president Vaclav Havel en zijn vrouw Olga ook Alexander Dubcek. die in 1969 vanwege zijn poging het communisme een menselijk gezicht te geven als partijlei- Gespannen luistert een groep religieuzen op de luchthaven van Bratislava naar een toespraak van de paus. der werd afgezet en die eind vorig jaar tot voorzitter van het parlement werd gekozen. Ook de plechtigheid in Bratis lava werd door Alexander Dubcek bijgewoond. Gisteravond werd Johannes Paulus II op het vliegveld van Bratislava uitgeleide gedaan, nadat hij voor ongeveer een half miljoen Slowaken een heilige mis had opgedragen. In zijn preek tijdens de plech tigheid ging de paus uitvoerig in op de geloofsvervolging ge durende de afgelopen veertig jaar, waaronder met name de Slowaakse katholieken zeer hebben geleden. Gisterochtend vierde de paus de liturgie in de bedevaart plaats Velehrad, waar de Sla venapostel Methodius begra ven ligt. Hier spoorde hij de Tsjechische en Slowaakse ka tholieken aan om mee te wer ken aan de wederopbouw van een christelijke maatschappij en een christelijke cultuur. Daarna deed hij de verrassen de aankondiging van een bij zondere synode. Behalve de drie reizen die Jo hannes Paulus II naar zijn Polen heeft gemaakt, was dit zijn eerste bezoek aan een land in het voormalige Oost blok. President Vaclav Havel noemde zaterdagochtend in zijn welkomstwoord op het vliegveld van Praag dit paus bezoek een wonder voor zijn land. „Een man die zes maan den geleden nog als een vij and van de staat werd gear resteerd, begroet nu als presi dent de eerste paus in de ge schiedenis van de katholieke kerk op deze bodem", aldus Havel. De paus feliciteerde in zijn antwoord de Tsjechen en Slo waken met hun bevrijding en drukte hen op het hart van de herwonnen vrijheid een juist gebruik te maken. Het leven van de volkeren in de tot voor kort nog communistische landen is lange tijd verlamd geweest door aanhoudende pogingen om met geweld een materialistische ideologie in gang te doen vinden, zei de paus. Nu moet weer de aan sluiting gezocht worden bij de christelijke traditie van de Slavische volkeren. De paus presenteerde zich na drukkelijk als de Slavische paus en hij verzekerde de Tsjechen en Slowaken dat er nu in Rome iemand zit die hun taal spreekt en die hun noden begrijpt. Een hoogtepunt van dit paus bezoek was de ontmoeting op de Praagse burcht met Tsje chische en Slowaakse intellec tuelen, studenten en verte genwoordigers van de niet- katholieke kerken. President Havel noemde in zijn inlei dende woorden de paus „een leraar en medestrijder voor de idee van de mensenrechten." Johannes Paulus II ging uit voerig in op de vrijheid die de Tsjechen en Slowaken ten koste van veel offers en in spanning nu eindelijk hero verd hebben. Hij drong erop aan de herwonnen vrijheid een christelijke invulling te geven en aldus een bijdrage te leveren aan de eenwording van Europa. In verband met de gods dienstvrijheid en daarmee sa menhangende noodzakelijke tolerantie sprak de paus waar derende woorden over de Tsjechische hervormer Jan Hus, wiens veroordeling tot de brandstapel in 1415 voor veel Tsjechen aanleiding is geweest om de katholieke kerk de rug toe te keren. In Bohemen en Moravië bestaat nog een sterke Hussitische traditie. Onder het gehoor van de paus bevonden zich velen die in 1968 de korte periode van de Praagse Lente als student hadden meegemaakt en die daarna als contra-revolutio naire elementen van de uni versiteit waren verwijderd. Het bezoek aan de Moravi sche bedevaartsplaats Veleh rad was eveneens een hoogte punt van deze pauselijke mini-trip. Bij het graf van de Slavenapostel en medepa troon van Europa, Methodius van Saloniki, wees de paus op de onschatbare bijdrage die juist de Slavische volkeren met hun christelijke traditie aan de opbouw van het nieu we Europa kunnen leveren. En om te onderstrepen dat de Tsjechische en Slowaakse Fe derale Republiek altijd een brug tussen Oost en West ge weest is, begroette de paus op het einde van de plechtigheid uitvoerig alle Europese volke ren in hun eigen taal, de Sla vische als eerste. Even werd het toch nog Po len onder elkaar, toen de paus de Poolse minister-president Tadeusz Mazowiecki, die ook onder de aanwezigen was, persoonlijk aansprak als 'mijn goede vriend'. AMSTERDAM Moder ne theologieën als de be vrijdingstheologie, de ho- motheologie en de femi nistische theologie maken God oninteressant en saai, meent prof.dr. H.M. Kuitert. Zij passen God aan aan de menselijke maatstaven en gaan eraan voorbij, dat God bepaalde zaken wil en de macht heeft Zijn wil te realise ren. De echte God is volgens Kui tert die waarmee mensen het moeilijk hebben en die Zijn gezicht verliest na de moord op zes miljoen joden tijdens de Tweede Wereldoorlog en het schrikbewind van de Rode Khmer in Cambodja. Geloven in die God is het kunststukje Kuitert, die vorig jaar af scheid nam als hoogleraar in de ethiek en de inleiding in de dogmatiek aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, sprak tijdens een bijeenkomst van de VUSA (Vrije Univer siteit en Samenleving) en de theologische faculteit van de VU. Centraal stond de vraag, of het geloof in God toekomst heeft. Kuitert vindt het „erg", dat de eenheid van de christelijke leer in enkele decennia verlo ren is gegaan. „De leer doet zien", aldus Kuitert. Zij geeft een „min of meer uitgewerkte H.M. Kuitert FOTO: PR tekening van God en Zijn heil" en helpt de mensen God in hun leefwereld terug te vinden. Maar de leer is ontoe reikend, als de leefwereld zo snel verandert als in de afge lopen decennia is gebeurd. De nieuwe theologieën, die in de plaats van de oude onge deelde leer zijn gekomen, bie den slechts een „doodlopende weg" uit deze impasse, meent Kuitert. Zij presenteren elk slechts een deel van God. Tegen de moderne theolo gieën is volgens Kuitert ook aan te voeren, dat zij te wei nig op ervaring zijn gebaseerd en zelfs ondoordacht zijn. Daarom wisselen zij elkaar snel af. Kuitert toonde dat aan aan de hand van de Duit se theoloog Jürgen Moltmann, die na zijn theologie van de hoop (1964) diverse andere theologieën heeft omarmd. De moderne theologieën weten geen oplossing te vinden voor het probleem, dat de eigen heid van God verloren gaat naar de mate waarin men Hem voor de wereld relevan ter wil maken. Want daarin zit altijd iets van aanpassen aan de wereld. In dit verband keerde Kuitert zich ertegen dat gelovigen zich op Jezus Christus con centreren, zelfs zozeer dat God uit het beeld verdwijnt. Zo'n „aanpassing aan de God loze cultuur van dit moment" brengt het christendom naar het oordeel van de emeritus hoogleraar de genadeslag toe. Want Christus als bemidde laar tussen God en mens ver dwijnt. Hij wordt daarmee on belangrijk. Kuitert bepleitte dat gelovi gen proberen God niet uitslui tend te kleuren naar hun wensen en voorkeuren. God valt nooit geheel samen met deze „plaatjes". De onzekerheid die christe nen voelen, heeft volgens Kuitert ook positieve kanten: christenen worden gedwon gen hun eigen stal te reinigen van verkeerde ideeën over God. Zij kunnen daarbij veel hebben aan wat andere gods diensten leren. Het gesprek tussen het christendom en de niet-christelijke godsdiensten over God is daarom voor Kui tert veel interessanter dan dat van christenen onderling. Kuitert vindt dat christenen zich moeten richten op wat de christelijke leer van andere godsdiensten onderscheidt, zo als de overtuiging dat God de wereld heeft geschapen, het geloof in het hiernamaals en de idee van de vergeving. AMERSFOORT De exacte vakken zijn hele maal niet zo waardenvrij als velen menen, maar nadenken over de inhoud van die vakken op con fessionele scholen lijkt bepaald niet een hobby van velen. Dat bleek althans afgelopen zaterdag in Amersfoort. Zo'n twintig docenten exacte vak ken van het protestants-chris telijk onderwijs - er waren ruim zeshonderd scholen uit genodigd - hielden zich daar bezig met de inhoud van de exacte vakken in het christe lijk onderwijs. De Utrechts natuurkundige prof. dr. G. Nienhuis formu leerde de thematiek zo: „Wie natuurwetenschappen onder wijst zonder levensbeschou wing, onderwijst natuurwe tenschap als levensbeschou wing". Natuurkunde is slechts een bepaalde manier van kijken naar de werkelijkheid; er zijn vele andere. De zin in de wer kelijkheid wordt niet door de wetenschap ontdekt, maar wordt haar verleend, omdat God de dingen geschapen heeft. Wanneer wordt gezegd: 'de wetenschap heeft bewe zen', dan geldt die uitspraak het betreffende vak, maar er wordt niets mee gezegd ten van de gehele werke lijkheid", aldus Nienhuis. De bijeenkomst was georgani seerd door het Internationaal Christelijk Studiecentrum (ICS) en de Unie School en Evangelie. De laatste for meerde een aantal jaren gele den een werkgroep die onder voorzitterschap van de VU- hoogleraar dr. J. Schouten werkte aan de relatie tussen schoolidentiteit en exacte vakken. Een poosje geleden verscheen van die werkgroep een boek je: 'meer dan exact'. De bij eenkomst van zaterdag was bedoeld om belangstellenden in de gelegenheid te stellen eventueel vervolg-initiatieven te nemen. De belangstelling daarvoor bleek echter uiter mate klein. Volgens prof. Schouten schrikken mensen terug voor de vragen van we tenschap en schoolidentiteit. Dat heeft naar zijn oordeel te maken met het onderscheid dat in het confessioneel on derwijs wordt gemaakt tussen 'voor en na half tien'. Hij doelde daarmee op het 'ge spleten denken' over de iden titeit van een school: er is een scheiding gecreëerd tussen de identiteit zoals die tot uit drukking komt in dagopene- ning en godsdienstles ener zijds en de inhoud van de (exacte) vakken anderzijds. Het is nog onduidelijk of het ICS en de Unie doorgaan met de activiteiten op dit punt. Christelijk alternatief PAUSREIZEN zijn niets bijzonders meer. We zijn er imni langzamerhand aan gewend geraakt dat het onderweg-ieti de specifieke vorm is waarin Johannes Paulus II aan zijnf vatting van het Petrus-ambt uitdrukking geeft. Maar de van de paus naar de Tsjechische en Slowaakse Federatif^; Republiek zoals de Tsjechen en Slowaken hun landz een lange en dramatische politieke discussie aan de vo< vond van dit pausbezoek hebben genoemd past niet in k rijtje gewone pauselijke pelgrimstochten. A.FGEZIEN van de drie bezoeken aan zijn Poolse vaderli in '79, '83 en '87 was dit de eerste reis van een j naar een voormalig communistisch land in Centraal-EurJ Ook de manier waarop dit bezoek tot stand is gekomen il opmerkelijk. Doorgaans neemt men in het Vaticaan til jaar de tijd om alle voorbereidingen te treffen. Ditmaal hl het echter nog geen twee maanden geduurd voordat Rel positief reageerde op de uitnodiging die president Vaclav J vel in zijn Nieuwjaarsboodschap had geformuleerd. Nu deze pauselijke mini-trip achter de rug is, behoeft naar het waarom ervan haast niet meer te raden. De had kennelijk twee doorslaggevende redenen om snel op hem ongetwijfeld welkome initiatief van president Have| te gaan. st< Op de eerste plaats verkeert de Tsjechoslowaakse katho i ke kerk na veertig jaar brute vervolging in een desolate 1 lJ stand. Anders dan in Polen, waar de katholieke kerk r alleen als gemeenschap maar ook als instituut overeinc f blijven staan, heeft in Bohemen, Moravië en Slowakije katholieke geloofsgemeenschap het tientallen jaren zon >2 hiërarchie moeten doen. Dat is natuurlijk niet verholpen i het bezetten van de vele vacante bisschopszetels. Het is iU toevallig dat de bijna 91-jarige kardinaal Frantisek Torna v nog steeds in functie is. Er staat nog geen opvolger klaar, s de Tsjechische en Slowaakse katholieken weer uit de c.le comben komen, heeft de paus met zijn bezoek het morele lie wicht van hun kerk willen versterken en het ziet ernaarpe dat hem dit is gelukt. fce: De tweede overweging van de paus hangt nauw met de ej ste samen. In alle Oosteuropese landen, maar heel bijzon! in Tsjechoslowakije, is er, nadat de communistische regiih zijn verdwenen, niet alleen een politiek, maar ook een ga^ telijk vacuum ontstaan. Dit geestelijke luchtledig in 'z[ Oost-Europa te vullen met christelijke waarden, met L, christelijke gedachtengoed, is vanaf het begin van zijn pol. ficaat een hartewens van deze Poolse paus geweest. En tl valligerwijze staat nu juist aan het hoofd van de Tsjechis«e en Slowaakse Federatieve Republiek een man die er eveilee de paus van overtuigd is, dat het verschrikkelijke, geesteli|nl gat dat de communisten in de samenleving hebben g zo spoedig en zo verantwoord mogelijk gedicht moet word) En meer nog. In zijn toespraak tot de Poolse Sejm, op 25 januari jongsj^ den, riep Vaclav Havel de Oosteuropeanen op om aan Hst Europa „een authentieke bijdrage van geestelijke en moi) d inspiratie" te leveren. In de pauselijke vertaling daarvf 4 christelijke waarden, kan Vaclav Havel zich blijkbaar uitrs kend vinden. En waarom ook niet? Het christelijke alterfj^ tief voor de ineengestorte communistische wereld is immj een middel dat de mensheid al van heel veel 'ismen' genel-i heeft. Het zal ook het nieuwe Europa, inclusief de Oosteu! pese landen, niet schaden. Het nieuwe Europa heeft datlr ternatief zelfs nodig, zegt Vaclav Havel. En de paus heeft natuurlijk met overtuiging beaamd. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven. De redactie behoudt zich het recht voor ingezondi stukken te bekorten. Parkeerleed Een dezer dagen moest ik ge bruik maken parkeermeter 3011 in de Scheveningse Prins Willemstraat. Daar stond op vermeld: 12 minuten voor 1 kwartje. Na inworp bleek mij, dat er per kwartje slechts zes minuten parkeertijd werd ge geven. Ook bij controle bleek mij, dat andere meters hetzelf de deden. Ik belde de parkeer politie op en vroeg wat de par keerprijs in de Prins Willem- strat was. Het antwoord luid de: „Dat weet ik niet". Ik ver telde hem toen dat óf het prijs kaartje niet goed was óf dat de meter kapot was. Het ant woord daarop bevredigde mij niet, namelijk: „We hebben geen mensen genoeg om dit te controleren". Er zijn dus wel mensen genoeg, om indien no dig, bekeuringen uit te delen. Maar mijns inziens moeten de parkeerwachters net zo goed in dit opzicht hun plicht doen, hc zoals ook de parkeerders*'1!1 plicht hebben om hun l>P keergeld te betalen en te M gen dat ze zelfs geen vijf P nuten te laat bij hun autoJw rug zijn om een bekeuring voorkomen. Maar ze hebfa ook het recht om goed g| formeerd te worden over de juiste prijs is van het paHy ren. De betreffende instanf de gemeente Den Haag, gi hier een onjuiste prijsopaSl en levert niet voor de prijsjrc ze vermelden. Ik vind dit goed voorbeeld van hoe I niet moet. Het is geen won dat men zo het vertrouwetfe de overheid verliest. Ik benieuwd hoe de reactie Hs de desbetreffende instantie^ zijn. Tenslotte nog dit: ik f' net op tijd terug bij mijn i en heb dus geen bekeuring Q gelopen. Mijn telefoontje (er de parkeerpolitie was all) 1 om oekeuringen voor andej te voorkomen. A. Mock, DEN HAAG. fle Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-G Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14.00 tot 15.00 u. L Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaaiG per maand f. 24,85 per maand 25, per kwartaal f. 74,10 per kwartaal f. 75,f per jaar 284,50 per jaar f. 285,9 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. [5 Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941 Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk fl 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2