"De uitwisseling van genade heb ik nooit vaarwel kunnen zeggen*' Ccidóc brieven van lezers CcidócSoinant Wennen kerk wereld Geen feestroes in Praag voor komst 'Jan Pavel II' Kerken hekelen armoede in Schotland beroepingen mlT £eidóe@oti/ia/nt GEESTELITK LEVEN/OPINIE ZATERDAG 21 APRIL 199D PAGINA' door Marinus van der Berg ,,Die is van mijn parochie", zei hij trots tegen zijn kamerge noot in het ziekenhuis. Onge veer een jaar lang bezoeken parochianen van enkele paro chies in het dekenaat Almelo medeparochianen in het zie kenhuis. Zij doen dat namens de parochiegemeenschap. Een gemeenschap wordt ge meenschap als de leden ervan naar elkaar omzien. Deze be zoeken worden afgelegd als iemand, die in het ziekenhuis is opgenomen, bij opname te kennen heeft gegeven bezoek vanuit de parochie op prijs te stellen. Er worden ook men sen in het ziekenhuis opgeno men die dat omwille van de privacy niet wensen en dat dient ook gerespecteerd te worden. In het dekenaat Almelo en ook elders in het land is dat ge beurd, zijn cursussen „paro chieel ziekenhuisbezoek" ge geven. Twee redenen speel den daarin een rol: nood en een nieuwe besef van paro chie-zijn. Ik heb niet zoveel behoefte aan een kip of het ei- discussie: wat was er nu eerst: de nood (bijvoorbeeld een pastorloze periode) of het nieuwe bewustzijn. „Wat fijn dat u komt, het geeft me het gevoel er bij te horen", kreeg een bezoekster vanuit een parochie te horen. Haar bezoek werd zeer op prijs ge steld. Een andere bezoekster vertelde dat een buurvrouw zei: „Wat fijn dat u voor mijn kamergenote komt. Zij heeft maar zelden bezoek". De be zoeksters komen allereerst namens de parochie en niet ter vervanging van de pastor. Iemand die niet meer zo bij de parochie betrokken was, rea geerde fieel positief dat er toch iemand kwam. Tegelij kertijd blijkt ook dat er een nieuwe verlegenheid is. Op de vraag bij de opname: „Wilt u bezoek van de parochie?" wordt ook vaak „nee" gezegd. Redenen daarvoor zijn: „De pastor is toch al zo druk". Een andere reden is: „Het is maar even: ik heb geen kan ker!" Ook wordt soms nee ge zegd, omdat gedacht wordt: „Er is geen pastor bij ons". Vooral mensen die niet zo vaak in hun parochiekerk ko men weten niet van het be staan van parochieel zieken huisbezoek door medeparo chianen. Bovendien is het wennen dat er nu een parochi aan komt en niet de pastor. Vooral in kleine plaatsen kan dat een probleem zijn. Immers iedereen kent iedereen. Of je wilt juist die en die niet aan je ziekbed omdat ze de naam heeft van „plaatselijk nieuws blad". Heel treffend hoorde ik eens zeggen: „Mensen die niet kunnen zwijgen, weten dat vaak niet van zichzelf". In de gesprekken met hen die al enige tijd ervaring hebben in dit bezoekwerk is me ook opgevallen dat ér hele goede gesprekken tot stand komen. Een pastor zei: „Een van de parochianen zei: „Dat is iets nieuws hé, pastoor", maar hij had waardering voor het be zoek door een van de vrou wen uit de parochie. Opval- I lend in het gesprek met men- sen die dit bezoekwerk na- mens de parochie doen vond ik de opmerking: ,,'t zijn voor al ouderen, jongeren denken I al gauw: „ach, die kerk". Als het waar is dat jongeren min der om het bezoek van een pastor of namens de parochie vragen, dan roept dat een be langrijke vraag op: „Wat mag je en kun je verwachten van een bezoek aan je ziekbed na mens de parochie of door een pastor?" In de cursus paro chieel ziekenhuisbezoek ligt de nadruk op de kunst om te leren luisteren, een poging om ons in te leven in de ander. Het gaat om aandacht voor deze zieke mens. Het gaat om belangstelling voor jou. Het gaat niet om bekering, om op dringen van geloof of kerk. Evangelisatie aan het ziekbed beschouw ik als uit den boze, tpnzij evangelisatie betekent: eerlijke aandacht voor jou als mens. Het evangelie is mense lijk en gaat over zorg van mensen voor elkaar. Teveel is gedacht dat het uit sluitend de taak van pastores is om zieken te bezoeken en het is wennen als er een me deparochiaan komt. Toch blij ken er onder de medeparochi anen vróuwen en helaas wat weinig mannen te zijn, die be tere bezoekers zijn dan pasto res! Ze verstaan de kunst van het luisteren soms beter en mijn ervaring is dat ik leren kan van de parochiële zieken huisbezoekers. Dat is ook voor een pastor soms: wen nen. Engelen maken contact met mensen DEN HAAG Engelen be staan en praten met mensen. Dat blijkt uit getuigenissen van diverse mensen. Van avond praten ze erover in het NCRV tv-programma 'Tegen woordigheid van geest'. De radiopastor van de IKON, ds. Hans Stolp, zegt herhaalde malen contact te hebben met engelen. Twee vrouwen ver tellen ook hun ervaringen met hemelse wezens. Veel meer mensen dan menigeen vermoedt hebben engelerva ringen, denkt ds. Stolp. De meesten van hen durven er echter niet over te praten; ge lovigen ook niet met hun pre dikant of priester. Vrouwen durven in het algemeen eerder van hun ervaringen te vertellen dan mannen, zo is ds. Stolp gebleken. De meeste engel-ervaringen doen zich voor bij mensen die in een crisissituatie verkeren. Ds. Stolp baseert deze gegevens op onder meer honderden kwijt willen. Naar zijn deel zijn de huidige engelver schijningen te vergelijken met de bijbelverhalen waarin een engel voorkomt, bijvoorbeeld de aankondiging van de ge boorte van Jezus aan Maria. Volgens ds. W. Zijlstra, die al jarenlang pastoraal-klinische trainingen voor predikanten is zorgvuldigheid bij het on derwerp 'engelen' noodzake lijk en moet worden voorko men dat er een een nieuw soort theologie ontstaat waar in de engelverschijningen worden gesystematiseerd. (Nederland 1, 23.12 uur) Pag. 60: Engelen zitten weer in de lucht Wij minachten veel om onszelfe niet te minachten DE PRIESTERLIJKE BEKOMMERNIS VAN MICHEL VAN DER PLAS T~! heb eigenlijk niet m< Hij schreef cabaretteksten, is dichter, schrijver van conci- on° daarover te liedagboeken, vertaler van psalmteksten en kenner van want cjat brengt me ir het Riike Roomsche Leven. De journalist Michel van der Hij schreef cabaretteksten, is dichter, schrijver van conci liedagboeken, vertaler van psalmteksten en kenner van het Rijke Roomsche Leven. De journalist Michel van der Plas geldt als een autoriteit op het gebied van het Neder landse katholicisme en haar cultuur. Dit jaar zenden KRO en BRT een serie van hem uit over kloosters en ab dijen in Vlaanderen en Nederland. Onlangs legde hij de laatste hand aan een lijvige biografie over de Vlaamse priester-dichter uit de vorige eeuw Guido Gezelle. Een gesprek over zijn ontdekkingen over Guido Gezelle („en paar jaar heb ik dag en nacht met die man samenge leefd"), zijn eigen „dienend" schrijverschap, de r.k. kerk als gemeenschap van zondaren en heiligen, de harmonie gedachte in de kloosters en de martelaarsrol van de Ne derlandse bisschoppen. HAARLEM „Werk in uitvoering" heet het bin nenkort te verschijnen nieuwe boek van Michel van der Plas. Een biogra fie over de Vlaamse priester-dichter Guido Gezelle, die leefde van 1830 tot 1899. Het dikste boek dat hij ooit geschre ven heeft, dat zo'n 650 pagina's zal beslaan. Van der Plas heeft de indruk dat Gezelle een onbeken de figuur is voor veel mensen, voor wie hij niet meer is dan een soort hei lige, die mooie gedichten schreef over de natuur. Een van zijn ontdekkingen is de -enorme inzet van deze Vlaamse parochiepriester uit Brugge en Kortrijk als hoofd redacteur van het polemische weekblad, het 'Jaer 30' gehe ten, later omgevormd tot het 'Jaer 70', en het meer gezapi ge familieblad, 'Rond den Heerd'. „Hij schiep columns waarin hij volksfiguren liet optreden en waarmee hij zich overgaf aan maatschappelijk-ironische commentaren. Zijn tegenstan ders waren de liberalen, plaatselijke en regionale grootheden, die hij voor rotte vis uitmaakte. Op het randje af soms van persoonlijke bele diging. Hij is vooral in zijn priesterschap belasterd, het is tot schandalen over hem ge komen, zodat hij uit Brugge weg moest." Boeiend vond Van der Plas ook Guido Gezelle te schetsen in zijn verhouding tot de ker kelijke overheid. „Hij heeft in zijn leven te maken gehad met drie bisschoppen van Brugge. Hij moet voor hen een probleem gevormd heb ben. Ze zaten met die man, die man was een genie. In op dracht van de bisschoppen vervulde hij zijn journalistie ke functie, want de kerk moest verdedigd worden te gen haar vijanden, de libera len. Hij kreeg carte blanche omtrent de wijze waarop hij dat deed. Maar wat moesten ze met een dichter Gezelle aan? Het dichterschap stelde in hun ogen kerkelijk-maat- schappelijk niet veel voor". Dienend Vanwaar Van der Plas' enor me belangstelling voor de ka tholieke cultuur, zoals dat ook in zijn andere publicaties naar voren komt? „Ik denk dat ik een soort priesterlijke bekom mernis uit mijn klein-semina- rietijd heb overgehouden. Een zorgzaamheid, die ik ook in anderen heb waargeno men, die op het seminarie hebben gezeten en er later uitgestapt zijn. Ik heb het ge meen met Bertus Aafjes. Het schrijverschap ben ik vanaf die tijd min of meer gaan zien als dienend. Het oerbeginsel van het priesterschap is het dienen. Het dienen van God, maar vooral het dienen van de mens. Het overgrote deel van mijn boeken heeft een dienende functie beoogd of onbewust aangenomen. Stilis tisch, door zo te schrijven dat iedereen je kon verstaan. De boeken op kerkelijk ge bied zijn bewust voorlichtend. Mijn conciliedagboeken zijn ontstaan uit de wil een zo groot mogelijk publiek voor te lichten over wat zich in Rome afspeelde. Zelfs 'Uit het Rijke Roomsche Leven' is in zekere zin een dienend boek om aan de mensen te laten zien: dit is jullie voorland geweest, ons clubvoorland. De psalmverta lingen met Huub Oosterhuis is dienend dichterschap. Hij spreekt van een navol genswaardig evangelisch ide aal, verkondigd door een, weliswaar door God geleide, maar menselijke kerk, dat hem meer dan andere ideolo gieën aanspreekt. „Het woord haat-liefde verhouding is een te groot en te zwaar woord. Wat ik voel ten opzichte van de kerk als gemeenschap van mensen is liefde, maar wel een kritische liefde. Je wordt ertoe gedwongen, of je het nu wilt of niet doordat je je reali seert, dat het een gemeen schap van zondaren is met alle eigenschappen die daar aan kleven. Het is ook de gemeenschap der Heiligen. De familieband die er heerst tussen levenden en gestorvenen, die hechte fa milieband vind je in geen an dere kerk. Die band heeft mij altijd gefascineerd. Ook ont roerd, in ieder geval geboeid, mijn leven lang tot op de dag van vandaag. Die familieband heb ik nooit vaarwel kunnen zeggen. De uitwisseling van genade. In die familie van le venden en overlevenden vindt een uitwisseling van contacten plaats, waarbij de genade een rol speelt. Wij kunnen voor overledenen iets doen. Wij kunnen ze door Michel van der Plas onze gebeden en gedachtenis sen bijstaan. Van de andere kant kunnen heiligen iets voor ons doen. Aan die uit wisseling hecht ik zeer. Daar in ben ik waarschijnlijk zeer ouderwets." Droom Sinds het Vaticaans Concilie begin zestiger jaren heeft hem het idee van het Volk Gods zeer aangesproken. Dat komt veel meer tegemoet aan de menselijke voorstellingsver mogens, zegt hij, dan het nog al abstracte idee van de Kerk als het „mystieke lichaam van Christus", uitgedacht door „een stelletje Romeinse theo logen" en „opgedrongen aan de gelovigen" via een ency cliek van paus Pius XII, dat echter nooit „geleefd" heeft. Het Concilie was voor Van der Plas een onvergetelijke historische gebeurtenis, een droom hoe de r.k. Kerk eruit zou kunnen zien, vooral ook in oecumenisch opzicht. Een uitwisseling van alle geestelij ke krachten binnen de Kerk, een volstrekt wegvallen van geijkte hiërarchische verhou dingen, noemt hij het. Bis schoppen zaten aan de voet van theologen te luisteren naar nieuwe inzichten voor het pastoraat, theologen aan de voet van bisschoppen over hun problemen als bestuur ders, en bisschoppen en theo logen op hun beurt aan de voet van leken over hun idee ën en verwachtingen. Harmonie Het meest dankbaar is de ka tholieke publicist voor wat hij in de abdijen en kloosters heeft aangetroffen: de harmo niegedachte. „Daar wordt FOTO: MILAN KONVALINKA voorgeleefd wat in de institu tionele kerk beleden en in praktijk gebracht zou moeten worden. In zo'n klooster zit ten twintig, dertig, veertig, vijftig mensen op elkaar, die elkaar bij toeval hebben aan getroffen, met elkaar een leefgemeenschap moeten vor men, die toch een stukje klei ner is dan een parochie, laat staan van een bisdom, laat staan van een wereldkerk. Die mensen zitten boven op eikaars lip, moeten iedere dag met elkaar omgaan, hebben met eikaars hebbelijkheden te dpen. Maar vooral ook hebben ze met eikaars gedachten te maken over theologie, litur gie, spiritualiteit. Dat is nogal wat. En toch zijn ze harmo nieën. In de kloosters is bij de religieuzen de profetie nog le vend. Daar worden nog profe tische woorden gesproken. Ook profetisch voorgeleefd. Het is toch een sprekend te ken dat de religieuzen zo sterk vertegenwoordigd zijn in de Acht-Mei-beweging. Daar zou de Kerk zich toch iets van moeten aantrekken. De Nederlandse bisschoppen, die zich laatdunkend uitlaten over de Acht Mei Beweging, mogen wel eens goed beden ken wat voor soort oordeel ze daarmee uitspreken". „Er is nog iets merkwaardigs. Meer dan de helft van de Ne derlandse bisschoppen komt uit religieuze gemeenschap pen voort. En op een of ande re manier zijn die bisschoppen hun religieuze elan uit hun kloosters kwijtgeraakt. Het is toch waar. En ook het profeti sche zijn ze kwijtgeraakt, wat ze als kloosterling hebben be leden. Dat is toch een merk waardig verschijnsel. Maar ik heb eigenlijk niet meer zo'n zin om daarover te praten, want dat brengt me in de an tithese. En ik heb geen zin meer in een antithese." Toekomst Waarin hij de toekomst van de officiële kerk ziet liggen? In geen geval in globale uit spraken of in machtsuitspra ken, in globale veroordelin gen en zedemeesterij. De kerk is meer gebaat bij het opzoe ken van het authentiek chris telijke in zoveel mogelijk mensen, vindt Van der Plas. „Wat mij het meest kwetst in het zich afzetten van de Ne derlandse bisschoppen van de Mariënburgvereniging of de Acht Mei Beweging is de mis kenning van het authentiek christelijke, wat zich daarin bevindt. Dat kwetsen gebeurt ook bij de integralisten van dit ogenblik, die met het grootste gemak in hun blaad jes schrijven of in hun inge zonden brieven: 'Laat ze toch gaan. Opgeruimd staat netjes'. Tot je een kleine restkerk overhoudt van zeer ortho doxen. Ik heb nooit geloofd in de 'heilige restkerk'. Het daarop mikken is heilloos. Dat is ook een elite-kerk, en de kerk is altijd een volkskerk geweest." Bovendien vraagt Van der Plas zich af of één van de Ne derlandse bisschoppen zich werkelijk zorgen maakt over het feit dat hun moreel gezag niet meer bestaat. „Ik hoor ze daar niet over. Maar het is toch een onmiskenbaar feit dat het gros van de Neder landse katholieken zich niets meer aantrekt van hun uitla tingen. Dat moet je als bis schop toch verontrusten? Of kun je je straffeloos de rol van martelaar aanmeten? Mijn bisschop hier in het Haarlem se, bisschop Bomers, be schouwt zichzelf als een heili ge der laatste dagen. Eén die diep lijdt, maar hij is nu een maal martelaar voor God. Hij heeft de waarheid, en zijn woord is het enige. Hij zit ver scholen achter de stoel van Petrus en praat na wat die zegt. Hetzelfde geldt voor het pauselijke gezag. Je kunt daar natuurlijk cy nisch over zijn, maar ik geloof nog altijd, dat priesters en bis schoppen als herders wervend kunnen voorgaan. Je zag het aan paus Johannes XXII, aan de lachende paus van één maand, aan een man als Bec kers, aan een man als Alfrink, zij het in mindere mate omdat die niet het charisma van een warme persoonlijkheid had. Als bisschop Bomers dood gaat, als kardinaal Simonis doodgaat, als de bisschop van Den Bosch doodgaat, dan wordt er toch niet getreurd over hun episcopaat? En dan denk ik wel eens: zou dat nu nooit in hen omgaan? Nee, want ze hebben alle ge lijk van de wereld, ze móeten het zo doen, ze zitten op die zetel van die troon, en in hun paleis. Nee, in hun ogen gaan ze als martelaren de geschie denis in". THEO KRABBE (Van onze correspondent Leo van Vlijmen) PRAAG De voorberei dingen voor het pausbe zoek aan de Tsjechoslo- waakse hoofdstad hebben gisteren tot laat in de avond geduurd, maar men kan niet zeggen dat Praag in een paus-roes verkeert. Slechts een kwart van de Tsjechen is praktizerend ka tholiek en de rest van de be volking stelt zich vriendelijk maar gereserveerd op. „Mor gen verwachten we toch een enorme mensenmenigte", zei een inspecteur van de ver keerspolitie die voor de zo veelste maal de route van het bisschoppelijke paleis naar de Letna-Jjeuvel controleerde. „Vanmiddag zijn al de eerste colonnes pelgrims op twintig kilometer van Praag gesigna leerd." Katholieken en niet-katholie- ken zijn het er over eens dat het bezoek van 'Jan Pavel II' vooral een politieke betekenis heeft omdat hij de fluwelen revolutie en de herwonnen vrijheid komt bezegelen. De media citeren in dit verband met grote instemming kardi naal Tomasek die de hoop uit sprak dat de paus „de geeste lijke en morele wedergeboorte van Europa komt verster ken." Belangrijker dan de spectacu laire massabijeenkomsten in Praag en Bratislava is dan ook de ontmoeting van de paus met president! Havel. Ha- vel is evenals de paus een ij verige propagandist voor het Europees reveille. In veel eta lages in het centrum van Praag hangen de beeltenissen van president Havel en de paus broederlijk naast elkaar. De mis die paus Johannes Paulus II vanmiddag in het Zomer-park zal opdragen, wordt ook letterlijk het hoog tepunt van zijn bezoek aan Praag. Want de plechtigheid, die vermoedelijk door drie kwart miljoen gelovigen zal worden bijgewoond, vindt plaats op de Letna-heuvel, die 188 traptreden boven de stad uitsteekt. Hier vonden tot vo rig jaar de pompeuze 1 mei feesten plaats, die vooral be doeld waren om 'de hechte verbondenheid van de Com munistische Partij met het volk' te manifesteren. De do minerende plaats die het mo numentale Stalin-standbeeld tientallen jaren heeft ingeno men nu staat alleen nog maar de sokkel overeind is sinds gisteren voorbehouden aan het 14 meter hoge en 21 meter brede pauselijke altaar. Jan Pavel II zal zich vanmid dag overigens wel verbazen, wanneer hij behalve de geel witte vlaggen en de Tsjecho- slowaakse driekleur ook hon derden communistisch-rode vlaggetjes ziet, waarmee het terrein in blokken is afgeba kend. „We hebben geen ande re, dat is het enige wat de communisten ons hebben na gelaten", grapten de ordebe waarders, die gistermiddag aan het oefenen waren. UTRECHT Samenwer king tussen de verschil lende militaire tehuizen is op bepaalde terreinen mogelijk, maar het opge ven van de eigen identi teit blijft ten enenmale onbespreekbaar. Dit zegt het bestuur van de Ko ninklijke Militaire Bond Pro Rege, de protestants- christelijke tehuizenorga- nisaties. De verklaring is een reactie, op een uitspraak in 'PMT- nieuws' van de heer W. Drees, directeur-generaal per soneel bij het ministerie van Defensie. Deze zegt dat het ministerie het liefst tehuizen ziet die door de drie bestaande organisaties (protestants, r.-k. en humanistisch) gezamenlijk worden geëxploiteeerd. Pro Rege vindt dat de afgelo pen jaren duidelijk is aange toond dat de protestantse mi litaire tehuizen (PMT) in be leid en exploitatie verschillen van de andere tehuizen. Als voorbeeld wordt genoemd het uitsluiten van geld uitkerende gokkasten en het alcoholmati gingsbeleid. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Rouveen (tweede pred- plaats) L.C. Talsma te Wilsum. Be roepbaar. C. Nieuwenhulzen, van Hallstraat 22, 8072 BC Nunspeet. Aangenomen naar Heukelum D. Ro denburg, kand. te Katwijk aan Zee, die bedankte voor Willige-Langerak; naar Oosterend en Oudeschild en Ei- erland (toez.) (Texel) H.K. Fibbe, kand. te Amstelveen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Glanerbrug mw.drs. H.J. Saweiros-Elzenga, kand. te Am stelveen. die dit beroep heeft aange nomen. Beroepen te Nieuweroord drs.H. de Haan te Ezlnge. Aangeno men naar Lelystad (herv.geref. fed.) N.J.A. van Exel, directeur Youth for Christ Nederland, wonende te Arn- Mensenrechten en hulp ktij Minister Pronk van ontwikkelingssamenwerking Indonesië niet al te diep ingegaan op de kwestie van de m t senrechten daar, hoewel gevreesd wordt dat er binnenkte r nog een zestal meer dan twintig jaar oude doodvonnissen i ak gevoerd zal worden. Zowel journalisten als Indonesisi mensenrechtencomités hebben zich tot de Nederlandse nister gericht. Terug in Nederland drukte de minister weer beslister uit: Indonesië moet voortdurend onder dijen worden gehouden r di TOEN de Indonesiërs in februari vier lang geleden veroan( deelden executeerden, heeft Nederland 27 miljoen gulden tra hulp uit protest geblokkeerd. Pronk is in Indonesië weest om de overdracht van dit bedrag alsnog te regelen, heeft in Jakarta in het algemeen onderstreept dat mensi rechten in de ontwikkelingssamenwerking belangrijk z De minister heeft toegezegd de protesten van de mens rechtencomités door te zullen geven aan IGGI, de club rijke landen die Indonesië helpt en waarvan Nederlall voorzitter is. En natuurlijk heeft de Indonesische minis van buitenlandse zaken beleefd, maar overduidelijk la weten dat Nederland zich niet moet mengen in de binn landse aangelegenheden van Indonesië. Daarbij heeft hij steld dat er met de doodstraf in Indonesië zeer zorgvul wordt omgegaan, zij het anders dan in Nederland. Ontwikkelingshulp heet ai weer sinds jaren ontw kelingssamenwerking om te onderstrepen dat het om geli aardige partners gaat. In onze eigen geschiedenis weten nog uit de bedeling van de negentiende eeuw niet alleen vernederend het vaak was voor de arme om van de ri aan te nemen, maar ook met wat voor neerbuigen machtsuitoefening dat gepaard kon gaan. k- TOCH komt de ontwikkelingssamenwerking niet or normen uit. Die hadden eerst alleen te maken met het v< handen zijn van een behoorlijke planning en mogelijkhet j tot uitvoering van de projecten. Het beleid was daarom hulp te geven aan landen die in overleg met de geëigei ef VN-organisaties en de Wereldbank zinnige ontwikkelin j plannen hadden ontwikkeld. Dat betekende dus dat Ned land zich niet bemoeide met het democratische gehalte v het bewind van de partner overzee. De laatste jaren is er druk op de situatie van de allerarmsten, van de vrouwen op mensenrechten bijgekomen. aa Het zijn loffelijke doelstellingen, maar kunnen ze inhcPv' krijgen zonder dat het rijke Nederland met de hand op portemonnee zich mengt in de binnenlandse aangelegenl |e den van een arm land? Leggen we niet te veel onze weste j( normen op aan landen met een heel andere cultuur en vensstijl? Wordt het niet zo maar neo-kolonialisme; het oif kolonialisme in een nieuw jasje? Het mag zo zijn, maar wj e' neer Indonesië op Timor mensenrechten schendt, of op Ja politieke gevangenen twintig jaar na hun veroordeling en cuteert, dan mag Nederland als partner van Indonesië in ontwikkelingswerk niet zwijgen. A.LS Indonesië dan boos wordt, is dat vervelend voor zen<!0 lingen en missionarissen die een visum aanvragen of wil) verlengen, maar tegenover de Indonesische regering is lvic een bewijs van een volwassenheid van de relatie. En het daarom nuttig omdat, met alle respect voor de eigen vera iT woordelijkheid en de eigen situatie daarginds, ook Indont u^: de verklaring van de rechten van de mens heeft ondei kend en daarop moet worden aangesproken. |e] an Gelijkwaardige omgang van rijk en arm houdt wsF derzijdse openheid in ten aanzien van mensenrechten, mili en corruptie. Percentages van ontwikkelingsgelden do verdwijnen op privérekeningen van de machthebbers ?SL Zwitserland is tegenover de belastingbetaler hier niet te v< antwoorden, en versterkt de verloedering van internationi ,d< economische relaties ten nadele van de armen en van de i)ov ken. !t- Brieven graag kort jn duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezonder stukken te bekorten. Schoollokalen Vanwege de slechte reiniging zijn de schoollokalen zo stoffig, dat ze praktisch onleefbaar zijn voor cara-patiënten. Daar om hebben diverse instellin gen en een Leidse wethouder vorige week aangedrongen op meer geld voor het schoonma ken. Een goede zaak natuur lijk, maar meer geld alleen is niet voldoende. Ook de manier van schoonmaken moet veran deren. Momenteel reinigt men vloeren met een brede schui ver en een vel papier eronder. Iedereen begrijpt dat je daar mee niet onder stoelen, tafels en in hoeken kunt komen. Maar zelfs in de gangen vol doet het niet, omdat stof alleen maar opzij geschoven wordt. Als meer geld alleen vaker reinigen betekent, verané er niet veel. Veel beter is 1 om te stofzuigen; met gor] apparaten, uitgerust met e stoffilter. Ook met het huid schoon maakbudget is het Pe getwijfeld zinvoller eens en week te stofzuigen dan twiet of driemaal per week met 10 „schuiver" langs te kom Het moet dus in principe n l- gelijk zijn binnen hetzel aantal uren beter werk te veren. Daarom zullert drachtgevers, zoals de gemei te, het stofzuigen verplii moeten stellen. Alleen d worden scholen weer stoft'E en leefbaar voor cara-patil iel ten, met tien procent de gro >o ste groep gehandicapten onze samenleving. J.L.H de Heiden, LEIDEN. Uitgave: Westerpers (behorende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apothekersdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijswijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Gravenhage Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. van 8.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 14 00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per accept-girokaart per maand f. 24,85 per maand 25,85 per kwartaal f. 74,10 per kwartaal 75,10 per jaar 284,50 per jaar f. 285,50 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 - 134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2