Ether-evangelisatie Oost-Europa £cidóe(3oma/nt 'De mensen hoeven hier niks, maar alles kan brieven van lezer: kerk wereld Christenvoetballer bij overtreding ,ook maar een mens' Ontruiming gebouw patriarchaat in oud- Jeruzalem opgeschort Herhaling van verbod deelname oecumenische Jom Has joa-vieringen Eerherstel gevraagd voor Johannes Hus GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidwQowuvnt VRIJDAG 20 APRIL 1990 PAGINA "NI Onderzoek naar priesterbeweging Pacem in Terris geëist PRAAG De katholieke krant 'Katolicky Tydenik' heeft aan de vooravond van het bezoek van paus Johannes Paulus II aan Tsjechoslowa- kije een onderzoek geëist naar het werk van de regeringsge trouwe priesterbeweging Pa cem in Terris. De beweging, die het commu nistische regime volledig steunde, is kort na de omwen teling van vorig jaar ontbon den, maar volgens krant moet de leiding van de Tsjechoslo- waakse Rooms-Katholieke Kerk toch nog een commissie instellen die moet nagaan hoe verderfelijk de beweging voor de kerk is geweest. Het Vaticaan verbood in 1983 priesters lid te worden van de beweging, die volgens de krant de kerk zeer veel scha de heeft berokkend. Alleen al om te voorkomen dat zo'n or ganisatie nog eens zou ont staan, is onderzoek noodzake lijk. De krant is niet voor een hek senjacht op de vroegere leden van Pacem in Terris, omdat alleen God over hun schuld kan oordelen. Maar de krant kan zich moeilijk indenken dat „een priester - een hoog ontwikkeld mens die in staat is de ontwikkelingen in de sa menleving kritisch te volgen - tot aan het eind alleen maar bij vergissing lid van deze be weging is geweest". De krant erkent, dat bij som mige priesters ook „angst voor de autoriteiten en de wens om ongestoord te kun nen werken" een rol heeft ge speeld om zich bij de bewe ging aan te sluiten. Wie anderen overwint is sterk. Wie zichzelf overwint is machtig Bisschop Gijsen tot Acht Mei: „Keert u om" ROERMOND 'Keert U om'. Dat is de reactie van bisschop Gijsen van Roer mond op de uitnodiging van de Acht Mei Bewe ging aanwezig te zijn bij de Acht Mei-manifestatie op 12 mei in Zwolle. FOTO: DIJKSTRA Aanwezigheid op de manifes tatie zou „verraad van eigen roeping" zijn zolang de Acht Mei Beweging niet van harte de verkondiging door paus en bisschoppen als de enige basis voor het Kerk-zijn aanvaardt, aldus de bisschop van Roer mond in een brief aan de voorzitter van de Beweging, L. Stael-Merkx. In een para frase op het thema van de manifestatie Deze wereld om gekeerd, schrijft bisschop Gij sen te bidden voor een 'Acht Mei Beweging omgekeerd'. Vanuit zijn verantwoordelijk heid als bisschop voor het zui ver houden van het katholie ke geloof en voor de waarach tige gestalte van de Kerk wijst mgr. Gijsen erop dat hij hetgeen de Acht Mei Bewe ging als inhoud en strekking van het Kerk-zijn presenteert, in vele opzichten voor onjuist houdt en ook misleidend vindt. „U en de anderen die mede de Beweging gestalte geven, weten dat U een chris tendom voorstaat dat op talrij ke punten van doctrinele, praktisch-morele en discipli naire aard afwijkt van het geen paus en bisschoppen voor wezenlijk in deze hou den." In een brief aan de priesters, diakens en religieuzen in het bisdom Roermond („Beste confraters, zusters en broe ders") vraagt mgr. Gijsen hen dringend „U niet te laten mis leiden door fraaie slogans of een .gezellig samenzijn', maar U vanuit Uw fundamentele verbondenheid met de ware Kerk van Christus verre te houden van deze bijeenkomst. Hier geldt het woord van Paulus: 'Wie staat, zie toe dat hij niet valt'. Houdt U aan wat de Kerk U bij monde van paus en bisschoppen voor houdt en als de juiste weg wijst." TRANS WORLD RADIO OPENT STUDIO'S HILVERSUM De nieu we wind die door Oost- Europa waait biedt ge weldige kansen aan evan gelisatie via de ether. Trans World Radio (TWR), die gisteren in Hilversum een nieuw Eu ropees hoofdkantoor be trok, wil van de nieuwe mogelijkheden fors ge bruik maken. Volgende maand komt een nieuwe studio in Leningrad klaar. Officiële toestemming is er voor het, bouwen van studio's in Kiev, Minsk en Moskou. TWR werkt inde Sovjet-Unie samen met de Evangelische Alliantie aldaar. In Hongarije, Polen en de an dere Oostbloklanden ver wacht Olson dezelfde ontwik kelingen. De radioprogram ma's voor de Oosteuropeanen volken zullen steeds meer door de mensen uit die landen zelf gemaakt worden. Zesendertig jaar geleden richtte radiozendeling dr. Paul E. Freed een klein gos pelstation op in Tanger (Ma rokko). Hij wilde het evange lie brengen in Spanje waar in die tijd geen godsdienstvrij heid was. Het werk ontwik kelde zich stormachtig. Bin nen vijf jaar werd er gewerkt met twee sterke zenders en gingen er uitzendingen in 27 talen de lucht in. In 1959 nam de overheid de zenders in be slag. Dit weerhield TWR er niet van om zijn vleugels uit te slaan. Anno 1990 zijn er ze ven zenders - Monte Carlo, Cyprus, Bonaire, Uruguay, Swaziland, Sri Lanka en Guam - die gezamenlijk 85% van de wereldbevolking kun nen bereiken. In Europa werken er tussen de 50 en 60 organisaties sa men onder de paraplu van TWR, dat zich ook in het tele- visieavontuur heeft gestort. De Duitse zusterorganisatie, Evangeliums-Rundfunk, ver zorgt uitzendingen via het commmerciële Superchannel. Zelf is Adams één van de drij vende krachten achter Skopos de organisatie die via de tv- satelliet Olympus televisieuit zendingen verzorgt. Onlangs kreeg Skopos een geduchte tegenvaller toen bekend werd dat de programma's van Sko pos niet via de Nederlandse kabel doorgegeven mogen worden. Net als TV 10 van Joop van de Ende wordt Sko pos geweerd omdat het door het Commissariaat voor de Media als een Nederlandse omroep gezien wordt. De programma's die gericht zijn op West-Europa, worden hoofdzakelijk beluisterd door mensen die al christen zijn. In de Engelse, Franse en Duitse taal worden ondermeer bijbel studieprogramma's uitgezon den. Dick Olson vindt dat „er gewerkt moet worden aan nieuwe programma's die ge richt zijn op niet-gelovigen". In het nieuwe Europese hoofdkwartier van TWR zul len hiervoor trainingen gege ven worden. Een andere drin gende vraag luidt: hoe berei ken we de jeugd. Probleem daarbij is dat bijna alle uitzen dingen plaatsvinden via de korte golf en de middengolf en dat zijn nu niet direct de populaire frequenties van de jongeren. GERRIT GEERDS LEVERKUSEN „Ik ben ook maar een mens", antwoordt de Braziliaanse profvoetballer Jorginho de Amorim Campus, die zich een evangelisch christen noemt, op de vraag of hij zich door een tegenstander laat passe ren. „Bovendien kun je met een. overtreding een tegendoelpunt voorkomen. Ik speel wel hard maar niet onfair". De 25-jarige Jorginho speelt als laatste man bij de Westduitse eredivisie club Bayer Leverkusen, de vroegere ploeg van Rinus Mi- chels. In zijn vaderland was hij lid van de missionaire be weging 'Atletico de Christo'; in de Bondsrepubliek evangeli seert hij onder de vlag van de beweging 'sporters roepen sporters'. Gelovig werd hij pas na een ernstige blessure. Toen JERUZALEM Een rechter van het Israëli sche Hooggerechtshof heeft de ontruimingsor der opgeschort, die eerder door procureur- generaal Yosef Harish was uitgevaardigd tegen een groep van 150 joden. De 150 zitten in een gebou wencomplex in de christelijke wijk van Oud-Jeruzalem. De joden hadden onmiddellijk beroep aangetekend tegen de ontruimingsorder. Dit beroep zal vrijdag in behandeling worden genomen door het Hooggerechtshof, zo maakte rechter Gabriel Bach bekend. Bach gelastte de politie, die zou worden ingezet om de jo den uit het complex te verwij deren, niets te doen zolang het Hooggerechtshof zich nog niet heeft uitgesproken. Nadat de joden op 11 april hun intrek in het pand had den genomen, hebben zich heftige protesten voorgedaan van zowel christelijke als isla mitische Palestijnen. Volgens het bevel van Harish hadden de joden niet aanne melijk kunnen maken waar om zij het 72 kamers tellende complex zouden mogen bewo nen. Harish verklaarde de ontruiming te hebben bevolen om de verhoudingen tussen christenen en joden in Jeruza lem niet verder te doen ver slechteren. Inzet van het conflict is een contract voor onderverhuur dat een Armeniër had geslo ten met een groep Joodse Tal- mud-studenten. De eigenaar van het gebouw, het Grieks- Orthodox -patriarchaat, was van de onderverhuur onkun dig en acht het contract met de studenten onwettig. Jorginho de Amorim Campus hij als gevolg daarvan in 1986 drie maanden lang was uitge schakeld, kreeg hij te horen dat hij betoverd was en nooit meer zou kunnen spelen. In Brazilië, waar bijgeloof en oc cultisme een grote rol spelen, hebben veel voetballers angst voor boze geesten en toverna- rij. In de eerste wedstrijd na zijn blessure valt hij reeds in de al lereerste minuut uit. Ten ein de raad zoekt hij zijn toevlucht in het geloof. Hij bekeert zich en kan weer voetbal spelen. Niet zonder succes. In 1987 wordt hij met zijn club Brazili aans kampioen, in het daarop volgende jaar speelt hij met Romario in het Braziliaanse Olympisch elftal dat op de Olympische Spelen in Seoul zilver behaalt. DEN HAAG-AMSTER DAM De Halacha (Joodse wet) verbiedt Jo den deel te nemen aan religieuze Jom Hasjoa- vieringen met andere ge lovigen. Dit hebben de orthodoxe rab bijnen P.A. Meijers (Den Haag) en R. Evers (Amster dam) evenals vorig jaar aan de vooravond van herdenkin gen in diverse plaatsen laten weten. Op de 'dag der verdel ging' gedenken de Joden de slachtoffers van de Holocaust. Joden mogen niet deelnemen aan herdenkingen voor joodse slachtoffers die plaats vinden in kerken of in andere niet- joodse religieuze instituten of gelegenheden, zo zegt rabbijn Meijers in een verklaring, die door zijn collega Evers volle dig wordt onderschreven. Zij waarderen het bijzonder dat de niet-joodse medebur gers op deze wijze van hun betrokkenheid blijk willen la ten geven. Joden mogen ech ter alleen op joodse wijze hun slachtoffers gedenken. Zo mo gen ze wel deelnemen aan herdenkingen of plechtighe den bij monumenten die een algemeen karakter dragen. Daaraan nemen beide rabbij nen zelf ook deel. Zij wijzen er tenslotte op dat hun standpunt geen uiting is van gebrek aan respect voor andere godsdiensten. Onder meer in Den Haag, Utrecht en Rotterdam vinden christelijke vieringen van Jom Hasjoa plaats. Vorig jaar hebben het Overlegorgaan van joden en christenen in Nederland OJEC en de Raad van Kerken een christelijke viering van Jom Hasjoa afge wezen. Vermeden moet wor den dat de kerken zich een joodse gedenkdag toeëigenen, zo zei secretaris ds. W.R. van der Zee ter toelichting van dat standpunt. PRAAG De prote stantse kerken in Tsjecho- slowakije hebben aan de vooravond van het bezoek van paus Johannes Paulus aangedrongen op rehabili tatie van Johannes Hus. Deze Tsjechische hervormer werd in 1411 geëxcommuni ceerd en stierf vier jaar later op de brandstapel. De prote stantse kerken, die ongeveer 1,2 miljoen leden tellen, heb ben tevergeefs aangedrongen op een ontmoeting met de paus, die op 21 en 22 april, voor het eerst Tsjechoslowa- kije bezoekt. Het Vaticaan en Tsjechoslo- wakijë hebben donderdag hun diplomatieke betrekkingen hersteld. Tsjechoslowakije zal een ambassadeur aanwijzen bij het Vaticaan en het Vati caan zal in Praag een nuntius installeren. De diplomatieke betrekkingen werden beëin digd nadat het communisti sche bewind in Tsjechoslowa kije in 1950 de secretaris van de apostolische nuntiatuur had uitgewezen. Het herstel werd al verwacht met het oog op het bezoek dat paus Johan nes Paulus II dit weekeinde aan Tsjechoslowakije brengt. Kardinaal-staatssecretaris Agostino Casaroli heeft hun laten weten dat daarvoor geen gelegenheid is tijdens het korte bezoek. Het bezoek van de paus moet vooral als een beleefdheidsbe zoek worden gezien, aldus de kardinaal in een brief aan de protestantse kerken. Bij een mogelijk tweede, pastoraal be zoek is er wel gelegenheid voor een ontmoeting. De pro testanten moeten het nu doen met een oecumenische bijeen komst, die vrijdagavond in bijzijn van de aartsbisschop van Praag, kardinaal Franti- sek Tomasek, wordt gehou den. ST JANSHUIS AMSTERDAM: VOORBEELD VAN OUDERENHUISVESTING AMSTERDAM Op 3 mei wordt het St Janshuis aan de Oudezijds Achter burgwal in Amsterdam officieel geopend. Oudere Amsterdammers afkom stig uit de binnenstad, die zich in hun oorspronkelij ke woning niet meer zelf konden redden, hebben al 20 van de 24 woningen in gebruik genomen. „Om te voorkomen, dat wie niet meer zelfstandig kan wo nen getransporteerd wordt naar Zeewolde, heeft de Jo- hannieter Orde dit aparte- mentengebouw ontworpen, aldus voorzitter van het stich tingsbestuur van het St Jans huis, F.C.C. van Tuyll van Se- rooskerken. Het pand van het binnenstad spastoraat 'Oudezijds 100' maakt het scala voorzienin gen dat in de loop der jaren is gecreeërd, nog completer. Naast de Allemans kapel en de leefgemeenschap op nr. 100, zijn er het eethuisje 'De bruiloft van Kana' (bij gebrek aan een kok op dit moment helaas tijdelijk gesloten) en het gezondheidscentrum 'Kruispost', beide aan de Nieuwezijds Voorburgwal. Kern van dit werk is het the- ologenechtpaar R.G.H. Boiten en J.G. Boiten-du Rieu, meer dan dertig jaar geleden begon nen in een navolging van de predikant-arbeiders van Pa rijs. Zij hebben een honderd tal vrijwilligers om zich heen verzameld om een voortdu rende aanwezigheid van bij stand te waarborgen. Ook de artsen en verpleegkundigen van Kruispost doen hun werk pro-deo. In het huurpand was ooit het sexhuis Casa Rosso gevestigd. ^Een grote brand verwoestte het huis enkele jaren geleden. Reeds toen trad de Johannie- ter Orde, ook betrokken bij de andere projekten van het bin nenstadspastoraat, in onder handeling om de grond te ko pen. „We waren al een heel eind", aldus Van Tuyll, „maar de eigenaar kreeg een hersen bloeding. Toen heeft het lang braak gelegen. Toevallig hoorden wij dat het terrein geveild zou worden. Wij heb ben toen in een snel tempo ons projekt gepresenteerd en getracht de financiering rond te krijgen. We kregen veel hulp van het stadsbestuur. Een jaar na tekening van het contract kan nu het huis geo pend worden". Staande op balkon op de zesde en hoogste verdieping van het St Janshuis kijkt Van Tuyll uit over het totale complex: Oudezijds 100 en St Janshuis naast elkaar op de Oudezijds, Kruispost en Bruiloft van Kana aansluitend op de Nieu we Voorburgwal. „Daarom was dit stuk grond voor ons van zo strategisch belang", wijst hij. Naast het St Jans huis zijn luxe flats gekomen, maar het front van beide pan den sluit bijna naadloos aan bij het oude 17e eeuwse grachtenhuis, dat de gemeen schap van Oudezijds 100 be woont. Ook hier was ruim dertig jaar geleden een bor deel gevestigd. Stempel De oude grachten van Am sterdams binnenstad dragen natuurlijk een speciaal stem pel. De meeste bezoekers ko men er niet voor de mooie ge veltjes. Toch is de gracht, zo stelt Elfried Duburg nadruk kelijk, 'superveilig'. De sociale controle is er groot. Wel zijn, vooral voor oudere mensen, de stegen gevaarlijke plaat sen. Daar schrikt men ook bij vol daglicht niet voor tassen- roof of erger, terug. Maar de bewoners van het St Janshuis kennen hun stad, en zouden er voor geen geld wegwillen. Door de bouw van deze ap partementen hoeven zij niet volkomen ontworteld te wor den. Ze kennen de buurt, en Baron Van Tuyll van Serooskerken op het hoogste balcon van het St Janshuis: een prachtig uitzicht over oud-Amsterdam. FOTO: DIJKSTRA de buurt kent hen. Ieder heeft de eigen huisarts gehouden, en bovendien is Kruispost vlakbij. Het pand wordt beheerd door het Bureau Kerkelijke Goede ren van de Ned. Hervormde kerk, een beheerskantoor voor kerkelijke en semi-ker- kelijke goederen. „Deze formule is niet exclu sief voor Amsterdam, meent Van Tuyll. „Integendeel, het is copieerbaar voor heel Ne derland. Overal immers ont staat behoefte aan betaalbare woningen voor ouderen, die niet meer alleen in een huis kunnen wonen, maar ook nog niet aan een verzorgingshuis toe zijn. Hier wonen zij zelf standig in hun oude buurt, terwijl zij toch veel zorgen aan anderen kunnen overla ten. De Johannieter Orde is bereid de kennis, die wij bij de bouw van dit pand hebben opgedaan, over te dragen aan gemeenten, waar men derge lijke plannen zou willen uit voeren. Het zou jammer zijn die kennis verloren te laten gaan. Wij hebben inmiddels ervaring op gedaan met di verse voorzieningen. Ons de vies was: „Je moet er niets van kunnen zien, maar alles moet mogelijk zijn. Zo zijn lif ten en flats berekend op rol stoelen, evenals de toiletten. Er kunnen eventueel loop stangen langs de muren wor den gemonteerd. Maar de mensen moeten niet gecon fronteerd worden met het verergeren van hun handicap. Voorzieningen worden pas aangebracht als het noodzake lijk is. Wij hebben geprobeerd te denken vanuit ervaringen in het gehandicapten werk". Hoewel bij de meeste takken van werk van het binnenstad spastoraat vrijwilligers zijn betrokken, is dit in het St Janshuis tot nog toe niet no dig geweest. „Je moet mensen zolang mogelijk zelfstandig la ten", meent Van Tuyll en me vrouw Duburg valt hem bij. „Je moet ze ook niet dood drukken in liefde. Als er be hoefte aan is, wordt het gere geld, daar ben ik niet bang V0°r JANTINE J. DE BOER Magere toezegging |JT rijf De boeren hebben gisteren in Den Haag opnieuw lat merken dat ze het aanbod van het kabinet veel te mager vi |W( den. De komende vier jaar trekt minister Braks 90 miljoi er< extra uit voor de noodlijdende akkerbouwers, buiten de begrote 360 miljoen. Die extra miljoenen zijn bestemd i pijnstiller bij bedrijfsbeëindiging of bij inkomenstekorten. MET die extra steun volgt het kabinet het advies van rd< 'wijze mannen' De Koning; Meijer en Wiegel die van oord*5 waren dat de bui van de herstructurering van de akkerb niet alleen op de hoofden van de slachtoffers terecht mo* komen. Gezien de andere zorgen van het kabinet is deze b o: drage een blijk van goede wil. MAAR de commissie vroeg meer: de regering zou zich b( I wat inspanning mogen getroosten om het akkerbouwbele in Europees verband opnieuw aan de orde te stellen. Dat b leid is wat eenzijdig gericht op prijsbeheersing: is er sprall van overproduktie dan volgt automatisch prijsdaling voor 1 hele Gemeenschap. Volgende week komt de derde prijsvej^ laging in drie jaar tijd in Brussel aan de orde. DiE prijsdaling is gericht op de grote graanboeren van geland en Frankrijk, maar treft ook Nederlandse boeren d zich inspannen om hun produktie te beperken. Vandaar <j de commissie-De Koning heeft gepleit voor het invoeren regionale produktiequota. De inkomenspositie van de boerl komt dan beter overeen met de situatie in eigen land. In visserijsector is immers ook gekozen voor een quotaregeliij per land. Nu getuigt het Europees graanbeleid van een korte-termi] visie. De prognoses voor de graanproduktie op langere mijn zijn niet echt gunstig. Veel landbouwgebieden zijn d< overbemesting gedoemd over enige tijd onvruchtbaar te w<] den, terwijl de groeiende wereldbevolking straks om meer voedsel vraagt. Al te veel 'sanering' nu betekent waardevolle gebieden voor verantwoorde voedselprodu] verloren gaan. MAAR ook los van die overweging getuigt de weigeri van Braks om het Europees graanbeleid echt stevig aan orde te stellen niet van een overmaat aan durf. Hij heeft r gumenten genoeg om de zaak in Europees verband nu ni aan te snijden. Maar de boeren verwachten van hem wat I om tegen de brede Europese stroom in te roeien. Braks I perkte zich tot een nuancering van zijn eerder ingenom (j standpunt. Hij zal zijn best doen compenserende maatregel «t te bereiken om de prijsverlaging te neutraliseren. „Bij [j, niets dat mij positief opwindt", reageerde een kamerlid gis ren. Het kon de akkerbouwers in Den Haag ook niet overt er gen. Maar het is goed dat zij hun protest gisteren op een p er blieksvriendelijke manier hebben aangepakt. Brieven graag kort jn duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden stukken te bekorten Woutertje Pieterse Twee jaar geleden (11 april 1988) was er een inspraaka vond over de plannen van de gemeente Leiden in de Raads- herenbuurt, Vogelwijk en Leidse Hout. Wijkbewoners kwamen toen massaal in het geweer tegen de plannen een deel van de Leidse Hout te be bouwen. We hebben het de wethouders Peters en Tesse- laar (een buurtbewoner nota bene, had hij niet meteen dat doldwaze plan kunnen schrap pen?!) flink moeilijk gemaakt. Het massale protest is niet voor niets geweest. De Leidse Hout blijft ongeschonden, wij hebben ons groën beschermd. Leiden, zeg maar dankjewel. Iedereen kan blijven genieten van ons stadspark. We zijn nu twee jaar later. Een paar weken geleden was er een informatieavond over de nieuwbouw van de „Woutertje Pieterse", de openbare basis school in de Raadsherenbuurt. Nieuwbouw voor deze school ongetwijfeld wethouder Tesse- laar (het was de avond voor de verkiezingen) zouden toch denken dat de zaal wel weer vol zou zitten met Raadsher- enbuurters. Dat was dus niet het geval. Vormt de school van je eigen kinderen dan geen verstoring van de waar devolle zoniet unieke biotoop? Veroorzaakt dat gebouw op die plek niet een nog groter te kort aan recreatieruimte? En de Vereniging Vrienden van de Leidse Hout? Ook toevallig nèt even de ande-e kant op gekeken? Of hier en daar i J( een kindje op de Woute s Pieterse? Gelukkig komt er op aandi b gen van buurtbewoners op r april toch nog een hoorzitti n Misschien kunnen de bev ners van de Raadsherenbu. even kijken of ze hun afiicl „Bouwen op groen? Nee n doen!" nog ergens hebben 1 gen. Misschien gaat het dl ook nog heel eventjes overj Leidse-Houtschool. Ook e buurtschool waaraan veel ders hun hart hebben tie in de wijk, voor die het een beetje moeilijker het leven hebben dan andi I kinderen. Die nog steeds behoorlijk aantal leerling heeft. Misschien kan de meente zich dan nog eens vragen of ze in haar progm rekening heeft gehouden het letterlijk naast elkaar staan van twee basisschol r it Zouden er in het m; 2004 genoeg kinderen in wijk zijn om twee scho IS kans van bestaan te gevi ic Want is het niet nu al zo de „Woutertje Pieterse" oj teldatum 113 leerlingen terwijl dat er 140 had< te moeten zijn? Zou het dan r ir verstandiger, eerlijker, of d B rioods aardiger zijn om de t katie voor de openbare sch it aan de andere kant van ei Rijnsburgerweg te zoek d waar het bestemmingspltvi ruimte biedt en waar o iji spronkelijk de nieuwbo n voor de school ook was pland? Yol van Breukelen, LEIDEN. Uitgave: Westerpers (belerende tot Sijthoff Pers). Kantoor: Apotheker sdijk 34, Leiden. Telefoon: 071 - 122 244. Postadres: postbus 11, 2300 AA Leiden. Hoofdkantoor: Koopmansstraat 9, Rijjwijk. Telefoon: 070 - 3190 933. Postadres: postbus 9, 2501 CA 's-Grav«.nhage. Abonnee service Telefoon: 071 - 313 677 van ma. t/m vr. vanq.30 tot 17.00 u. Nabezorging Telefoon: 071 - 122 248 van ma. t/m vr. van 18.00 tot 19.00 u. op za. van 4.00 tot 15.00 u. Abonnementsprijzen (inclusief 6% BTW.) Bij automatische betaling: Bij betaling per «ccept-girokaar per maand 24,85 per maand f 25,8 per kwartaal f 74,10 per kwartaal 75,1 per jaar 284,50 per jaar f 285,6 Het abonnementsgeld dient vooruit te worden voldaan. Advertenties Informatie en tarieven over advertenties tel. 071 - 122 244. Telefax voor uitsluitend advertenties 071 -134 941. Voor uitsluitend het doorgeven van advertenties kantoor Rijswijk 070 - 3902 702. Bankiers AMRO BANK NV 473 575 515 POSTBANK NV 663 050

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 2