Oecumenische bezieling bij hervormde unstschilder Piet de Boer m 35 m /j I0UR IIAAL REGEL RECHT EN OMGEVING Qeid&aQowuvnt VRIJDAG 20 APRIL 1990 PAGINA 13 jjpDSEANTONIUSKERK KREEG AANGRIJPENDE REEKS VAN KRUISWEGSTATIES LANGS OMWEGEN Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071-122244. So.'ï I. 123 (ai); 1 zijn atelier boven op w Ier staat op de ezel schilderij met lijst, interieur van de se Pieterskerk met processie-achtige in een zijbeuk. „Een rooms beeld", denk ïog, „zo met die kleri- aankleding". Maar hoor: wat daar aan it lopen is iets futuro- sch, iets dat waar in jnlijk nooit werke- eid zal worden ook. is de herinwijding de St. Pieterskerk Leiden. Ik hoop op herinwijding; ooit, fineer dan ook. Zoals nu is, is het een Aldus is het in de van de maker van olieverfdoek, Piet de »r uit Leiden Zuid- Wat hij in verf opgezet heeft iets t itieks, iets middel- ws. Op de Boers aan zie ik in een van het onwerkelij Bn Ming ke een priester in super plie die een processiek- ruis draagt, naast een di aken met een walmend wierookvat en links een predikant in het zwart die de bijbel onder de arm heeft en aan diens rechterhand staat een fi guur uit de oosterse or thodoxie. Opzij de zan gers of koorknapen in rode gewaden, de uitrus ting van de huidige Can- torij van Joop Brons, or ganist en cantor van de Hooglandse kerk en aan stichter der Leidse Even songs naar Anglicaans voorbeeld. Dat zou het moeten gaan worden, in de St.Pieters- kerk van Leiden. Ooit. Nu kijkt Piet de Boer (58) wat stroef: „Ik heb veel be zwaar tegen de naam Pie terskerk op het ogenblik. De hele boel is verpest, ver- nacheld, ontwijd. Voor mij is deze kerk verworden tot een gotische evenementen hal, met een rommelmarkt boven de graven van gene raties mensen die in alle wijding op de opstanding liggen te wachten. Er staat soms iemand te galmen: „Mijn wiegie was een stijfs- elkissie", terwijl boven zijn hoofd op het orgel de tekst staat: „Looft God met psal men en gezangen", psalm 150. Ik kom niet meer in die kerk, tenzij hij opnieuw gewijd wordt". „Herinwijding" Nu is Piet de Boer, voor mij verrassenderwijs, niet ka tholiek. Hij is van hervorm den huize. Zijn vader ja, die was katholiek, maar beken de zich later, toen hij met een protestantse vrouw trouwde, tot de reformatie. Piet zelf is lid van de ker- keraad van de Pieterskerk geweest. Vandaar zijn opge wonden aversie tegen de huidige gang van zaken en zijn verlangen naar de „herinwijding" „want mijn vader heeft z'n kinde ren wel heel wat katholieke zaken duidelijk gemaakt, zoals Allerzielen en Aller heiligen". Piet de Boer heeft een sterk oecumeni sche inslag. Vandaar ook de kruisjes en kruisen en beeldjes in zijn atelier bo ven. Eigenlijk was het geen wonder, dat De Boer twee jaar geleden werd uitgeno digd kruiswegstaties te ont werpen en te vervaardigen voor de Antoniuskerk aan de Boshuizerlaan-Vijf Mei plein in Zuid-West. Piet de Boer is een vroege vogel, wiens dag om half zeven 's morgens begint. Hij zit dan doorgaans om half negen al in z'n atelier. Fris van de lever, 's Middags doet hij meestal boodschap pen, hoorde ik van zijn vrouw. Hij is oud-gediende van de Leidse Rotogravure die 30 jaar terug nog aan het Galgewater stond. Iets van de vakman zit dus in hem. „Maar zodra ik een potlood kon vasthouden ging ik al tekenen. Ik ben nu kunstschilder en maak etsen en aquarellen en ik boetseer". En dan niet eens katholiek. Ik blijf het maar frappant vinden van zo'n gedreven kunstenaar die de herinwijding van de Pie terskerk apocrief op doek heeft aangebracht. Het vervolg van het ver haal. „Ik heb door mijn werk een vrij grote bekend heid gekregen in Zuid- West, ook bij de mensen van de Antoniusparochie. Ik was in september '88 op een parochievergadering, toen een lid van de paro chieraad me namens pas toor Douma vroeg of ik een ontwerp kon maken voor een kruisweg. Het was een uitdaging. Ik heb toen schets-ontwerpen gemaakt in zwart-wit. Het zijn negen weergaven van staties ge worden, zo zou ik het wil len noemen in mijn eigen visie. Maar de eerste zes hebben een tijdlang in de kerk gehangen om beoor deeld te worden door de pa rochianen van de Antonius. Tenslotte maakte ik ze defi nitief in tekenkrijt met olieverf, een gecombineer de techniek". Er is vrij veel over te doen geweest in de parochie, „maar uiteindelijk heeft men mijn staties geaccep teerd; 60 tot 70 pet. was er vóór en van de rest was er een deel tegen en anderen kon het niet schelen", aldus Piet de Boer, die zegt erg veel goede reacties te heb ben gekregen. „Toen ze eenmaal in hun kleur daar hingen zei menigeen: „We hadden ons nooit voorge steld, dat het zó zou kunnen zijn". De Goede Week en Pasen zijn inmiddels voor bij, maar de staties van De Boer hebben hun plek ge vonden. Piet de Boer maakte de sta ties met een formaat van 50 bij 70 cm. „Bij de statie van Jezus' sterven, bijvoorbeeld, heb ik een beeld van de mensheid gegeven zoals ze nu is: geïnteresseerd of niet belangstellend. Waar Jezus het kruis gaat dragen zie je de schone handen van Je zus en onze vuile handen die hem het kruis opleg gen". Overal komt de symboliek tot uitdrukking in De Boers staties. „Jezus ter dood ver oordeeld"; een geteisterde mens. Er waren er die zei den: „Die statie is niks; daar worden mijn kinderen bang van". Dan dacht De Boer maar: „Dat worden ze zeker niet als ze naar de televisie kijken? Maar die terreur is al ingeburgerd". Piet de Boer heeft zijn staties niet uit de mouw geschud: „Ik was er de hele dag mee be zig, ook geestelijk. Twee jaar lang. Die twee kopjes boven het tafereel met Si mon van Cyrene, vraagt u? Wel, dat zijn de zoons van Simon: Rufus en Alexan der. Die vind je bij Marcus 15: 21". Negen staties Een traditionele Kruisweg, zoals die in de roomse kerk ontwikkeld is, bestaat uit veertien staties. Maar in de Antonius zullen de ontbre kende vijf staties er niet bij komen. Piet de Boer: „Op de eerste plaats is daar ei genlijk geen ruimte meer voor en ten tweede waren het vijf afbeeldingen die niet expliciet in de bijbel beschreven worden, zoals het (drie keer) vallen van Jezus onder het kruis, de kruisiging zelf met die nagelen en de begrafe nis". Maar Piet de Boer (die in mei in de Hooglandse kerk gaat exposeren met als thema de vijftig jaar na de tweede wereldoorlog) is al erg gelukkig, dat hij als be lijdend hervormd kerklid heeft kunnen bijdragen aan een synthese zoals die voor christenen wenselijk is en waar rooms en niet-rooms in elkaar over kunnen vloeien. „Ik ben ook blij, dat in de reformatorische kerken steeds meer ruimte komt voor liturgische bele ving en niet alleen maar het starre luisteren naar een verhaal. Maar toch, die rommelmarkt in de Pieters kerk blijft me prikken. Daar heb ik geen goed woord voor. Nee, dat kan voor mij niet". Maar een ideëel begin is er, met het schilderij van de interker kelijke „herinwijding" in olieverf bij kunstenaar Piet boven op zolder. is ter dood veroordeeld. Jezus krijgt het kruis te dragen Simon van Cyrene helpt het kruis dragen. Jezus sterft aan het kruis. apenburg 19 gemjat 2hei ;houc ?moe o in even de p kk< jsdagochtend, half elf. Wat vennig neemt de gedaagde tl lts op de voorste bank. n mand vindt het prettig om ir de rechter te verschijnen ook deze rechtenstudent nt hier duidelijk niet voor plezier. De rechter, mr. Haan, bladert door de en kijkt vervolgens z'n brilleglazen naar de ,e aagde: „Ha» ik zie dat we ega's zijn". De student gaat meer rechtopzitten. i sprankje hoop dat meteen bodem wordt ingeslagen, ag ik u dan bij deze wat geven?" vervolgt de rech- „Ik zie dat u zich hier tot richt in persoon. Zeer on- iruikelijk. Men schrijft: lelachtbare". Ook de ver- i zitting verloopt voor ge lde verre van voorspoe- Hij huurde een kamer bij Stichting Studentenhuis- it ting en zou een maand nr te weinig hebben be- lld. De student denkt daar 1 anders over. De Stichting n daar geen genoegen mee daarom zitten beide partij- nu op Rapenburg 19; het jei^itongerecht van Leiden. de Alledaagse juridische problemen worden behan deld in deze rubriek van de Leidse Rechtswinkel. Vandaag een bezoek aan de kantonrechter. 1 Zijl bedr uitkefc" nds. keu finar met eken igg< naar Pvd/P eten )9 de de regel worden n^itonrechter eenvoudige za- voorgelegd: „vorderin- tot 7 5.000.-, arbeidsza- en huurgeschillen. De [tijen zijn niet verplicht door een advocaat te la- vertegenwoordigen zoals bij de Rechtbank het ge- is. Maar voor veel zaken is door een des- is ndige onontbeerlijk. In de iktijk is dat meestal een ad it, maar in principe kan iedereen machtigen. Het het de bedoeling dat de op de zitting zoveel mo- mondeling wordt uit- igezet. Ook onze student lig is •ilhjk voert zijn eigen verweer: „Ik heb aan al mijn verplichtin gen voldaan. Soms wel wat te laat, maar u weet hoe dat gaat in studentenkringen. U bent toch ook student geweest? Ik heb alles betaald". De rechter heeft wel begrip voor de financiële problemen van studenten, maar: „U heeft uw huiswerk niet goed ge daan. Ik heb hier een hele stapel giroafschriften van u, maar waar is het sommetje? U moet gewoon optellen wat u aan huur heeft betaald en dat vergelijken met wat u ver schuldigd bent. Denkt u dat ik hier voor u ga zitten reke nen? Straks komen ze met schoenendozen vol! En die kan ik dan gaan doorspitten? Wat denkt u wel". „Ik beroep mij op artikel 1430", probeert de student nog, „omkering van de be wijslast. De Stichting moet be wijzen dat ik niet betaald heb". De rechter raakt nu echt geïrriteerd: „Artikel 1430? Dat is hier toch hele maal niet van toepassing. Heeft u de jurisprudentie er wel op nagelezen? U kunt toch niet zomaar een artikel op mijn tafel gooien. Maar misschien heeft de eisende partij er wat op te zeggen?" De heren van de Stichting hebben daar geen behoefte aan: „Op dat gezemel gaan we niet in. De huurder moet be wijzen dat hij zijn huur heeft overgemaakt. Hoe kunnen wij nou ooit bewijzen dat iemand niet heeft betaald. Het is altijd hetzelfde met die studenten". De gedaagde pruttelt nog wat na, maar het lot lijkt bezegeld; vonnis in zes weken. Na de zitting praat ik nog wat na met rechter De Haan. Rechters zijn ook mensen; hij rookt een sigaretje. „De kan tonrechter is een laagdrempe lige rechter. De mensen moeten op eenvoudige wijze bij mij terecht kunnen", ver telt hij, „maar soms heb ik het idee dat mensen hier ten on rechte zitten. Goeie advocaten proberen buiten de rechtszaal tot een oplossing te komen. De kosten kunnen anders hoog oplopen. Het ging hier net om een huurschuld van zo'n 350 gulden, maar dat worden er nu wel 1.000". De verliezer kan worden ver oordeeld tot betaling van de kosten van de winnende par tij. Maar de kosten die de rechter berekent zijn vaak la ger dan wat de advocaat zijn cliënt in rekening brengt. Soms is procederen econo misch niet verantwoord. Rechter De Haan: „Men hoeft zich hier niet door een advo caat te laten vertegenwoordi gen, dus iedereen kan zelf het woord doen. Ik plak er wel een juridisch etiketje op. Als iemand mij vertelt „Ik ben hem wel geld schuldig, maar ik krijg ook nog honderd gul den van hem", dan heeft hij wegens een persoonlijke rechtsvordering een eis in re conventie ten bedrage van- ....Dat is typisch voor het kan tongerecht. Gewone mensen hebben nu eenmaal niet die juridische kennis. Ook pro beer ik zoveel mogelijk te ko men tot een minnelijke schik king. Vaak hebben beide par tijen een beetje gelijk, dan kunnen ze beter wat water in de wijn doen". Tegen het vonnis van de kan tonrechter kan men in hoger beroep bij de rechtbank. „Als een gerenomeerde rechter er daar anders over denkt, heb ik er geen problemen mee. Wordt mijn vonnis gekraakt door een jong broekie dan is dat minder plezierig. Men maakt binnen de rechterlijke macht tegenwoordig zo snel promotie. Vroeger duurde dat jaren. Ervaring van onschat bare waarde". Het is de bedoeling dat de kantongerechten in de toe komst worden ondergebracht bij de Rechtbank. In eerste aanleg kan men dan terecht bij een alleensprekende rech ter, in hoger beroep komt men bij de meervoudige ka mer (meerdere rechters). Het is natuurlijk maar de vraag of deze rechters in hoger beroep nog wel geheel objectief naar de zaak zullen kijken. Ze moeten oordelen over een vonnis uitgesproken door een collega-rechter die werkt in hetzelfde gebouw en met wie ze in de pauze nog gezellig hebben zitten lunchen. Vol gens rechter De Haan zal het allemaal wel meevallen: „Het lijkt een ingrijpende reorgani satie, maar in de praktijk zal er wel niet zo heel veel ver anderen. Er komt misschien een ander bordje op de deur". MICHEL SIEBES Bibliotheekdag Jaqueline Stoop vertelt mor gen in de openbare biblio theek van Leiderdorp tus sen half elf en twaalf uur over alfabetisering in La- tijns-Amerika. Tevens leest zij voor uit literatuur uit de Derde Wereld. De biblio theek haakt daarmee in op een van de twee thema's van de landelijke biblio theekdag: Steun aan het bi bliotheekwerk in ontwikke lingslanden". Deze maand is in de bibliotheek een ten toonstelling te zien over al fabetisering in Nederland en on twikkelingslanden. Bibliotheekdag (2) Ter gelegenheid van de lan delijke bibliotheekdag houdt niet alleen de openbare bi bliotheek in Leidschendam open huis, maar ook de aan grenzende Vrije Akademie. In het gebouw aan het Fluit- polderplein worden oude bi bliotheekboeken en platen verkocht en is er een veiling van speciale boeken. Er zijn muziek- en dansuitvoerin- gen, een openbare les teke nen en een demonstratie zij deschilderen terwijl ook een sneldichter aanwezig is. De Vrije Akademie houdt een expositie van werk van cur sisten en in een andere ruimte wordt de shorttrac ker Richard Suyten gepor tretteerd. Het open huis wordt bovendien aantrekke lijker gemaakt met een vi deo-presentatie en een lote rij. Bibliotheek en Vrije Akademie zijn van tien tot vier open. Bibliotheekdag (3) Leden van de Noord wijkse bibliotheek kunnen morgen boeken, waarvan de uitleen termijn verstreken is, boete- vrij inleveren. Bekende Noordwijkers lezen na elf uur voor uit een door hen zelf gekozen boek of dragen een gedicht voor. Ook wordt aandacht besteed aan de bi- bliotheek-aan-huis-dienst en wordt een doorlopende de monstratie gegeven van di verse soorten hulpmiddelen voor mensen die slechtziend zijn. Noordwijkers van 65 jaar en ouder kunnen mor gen gratis lid worden van de bibliotheek. Dit abonnement is geldig tot 1 januari 1991. De bibliotheek is tot twee uur geopend. Bibliotheekdag (4) In het kader van de landelij ke bibliotheekdag houdt de bibliotheek van Noordwij- kerhout morgen van tien tot drie uur open huis. Op tredens zijn er onder andere van de Gefanim Volksdans groep en leerlingen van dansschool John en Gemma de Boer. Ook is er een de monstratie en tentoonstel ling Origami en een infor- matiekraam van de postze gel vereniging. Bibliotheekdag (5) De bibliotheek aan de Ho meruslaan in Oegstgeest besteedt morgen extra aan dacht aan het ontwikke lingsproject in Kalibogo. Door verkoop van cd's en boeken wil men zoveel mo gelijk geld bijeen brengen voor het project. Cd's kosten f5, boeken 1,50Ook wordt op deze dag de uitslag van de verhalenwedstrijd be kendgemaakt en is er elk half uur een rondleiding door de bibliotheek. Bibliotheekdag (6) De bibliotheek van Sassen- heim grijpt landelijke bi bliotheekdag aan voor de viering van het tienjarig be staan. De festiviteiten wor den morgenochtend om hall elf geopend door burge meester De Jonge. Morgen kan men boeken en cd's le nen, afgeschreven boeken kopen of een voordelig proefabonnement nemen. Tussen elf en twee uur geeft Coby den Hartog een de monstratie origami en te kent Wouter Koster karika turen. Voorts zijn er ten toonstellingen van oude en bijzondere boekenleggers en kan men de geschiedenis van de bibliotheek Sassen- heim in foto 's en tekeningen zien. Voor de jeugd van 8 tot en met 12 jaar is er een puz- zeltocht uitgezet. Vanaf elt uur kan worden gestart en voor twee uur moet de op dracht zijn uitgevoerd. De prijsuitreiking is om hall drie. Ook worden de prijzen voor de mooiste kleurplaten en en boekenleggers uitge reikt. Bibliotheekdag (7) Bibliotheek De Aarlezer aan het Beukenpad in Ter Aar koppelt de activiteiten van de landelijke bibliotheekdag aan die van de open dag wa terrecreatie. Watersportver enigingen uit Ter Aar pre senteren zich in De Aarle zer, pentekeningen van Vic ky Born illustreren de pre sentatie van de nieuwe ka noroute en van tien tot twaalf uur kunnen boeken die te laat worden terugge bracht, gratis worden inge leverd. Op nieuwe abonne menten wordt een korting van 25 procent verleend. In de voorleesruimte staan twee schaalmodellen van VOC-schepen opgesteld en hangen vijf schilderijen in zeventiende eeuwse stijl van Kees van Leeuwen. Corrie van der Vlugt-Schouten uit Alphen demonstreert het aanbrengen van collages op eieren. Verder is er een ex positie in het kader van Ter Aartistiek met beelden, houtsnijwerk, poppen, schil derijen, foto's en tekenin gen. De bibliotheek is geo pend van tien tot vier uur. Bibliotheekdag (8) In de bibliotheek aan de Schenkelweg in Zoeterwou- de worden zaterdag tussen tien en twee uur diverse ac tiviteiten gehouden. Van half elf tot één uur is er een demonstratie knipkunst door Frouke Goudman-Cu pido. Tevens is er een ten toonstelling van deze kun stenares te bezichtigen. Tus sen elf en twaalf uur kun nen kinderen zich laten schminken door Sigrid van der Wiel en Hennie van der Wel. Leerlingen van de plaatselijke muziekschool geven tussen twaalf uur en half een onder leiding van Hans Pietersen een uitvoe ring. Riet en Jolanda Witte geven tussen één en twee uur een demonstratie kalli- gra veren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 13