fmm „Als liefhebber zeg ik: sluit grens voor export antiek" Mandela en niet de muziek telt VEILINGMEESTER TROMMELEN VEILT 150 SPEELDOZEN: In 1992 groot Beckett-festival in Den Haag 50.000 gulden Lezen service VAN G0GH- ■8*sijthoff pers De rode bloem: mooihoormaar waargaa t het over KUNST/RTV CeklócSowuvnt ZATERDAG 14 APRIL 1990 PAGINA 27. LONDEN Hoewel de in drukwekkende lijst artiesten namen anders doet vermoe den, is het 'Nelson Mandela - An international tribute for a free South Africa'-eoncert, dat tweede Paasdag wordt gehou den in het Wembley Stadion in Londen, slechts een middel om vrijheidstrijder Nelson Mandela een wereldwijd podi um te bieden om zijn bood schap uit te dragen. Het con cert, dat vanaf 18.45 uur recht streeks door BBC 2 wordt uit gezonden, is namelijk in zestig landen te zien. Nelson Mandela is de hoofd persoon in dit muzikale circus en hij zal, in tegenstelling tot het in 1988 gehouden 'Tribute to Nelson Mandela', zelf aan wezig zijn om een half uur lang een miljardenpubliek toe te spreken. „Het gaat om zijn politieke boodschap, de rest is versiering", zegt organisator Tony Hollingsworth in Lon den. Korter De show, die met zijn vijf uur korter duurt dan het eerste concert, werd in acht weken georganiseerd en laat een in ternationale stal aan artiesten zien. Soms zal het gebeuren een emotioneel en uniek tintje hebben. Zo is het concert van Simple Minds het laatste van de groep. Zanger Jim Kerr heeft besloten solo verder te gaan. Anderev artiesten die op treden zijn Neil Young, Tracy Chapman, Peter Gabriel, Dave Stewart, Lou Reed, Patti La- belle, Stetasonic, Anita Baker, Natalie Cole, Miriam Makeba, Abdullah Ibrahim, Stanley Clarke, Little Steven, Bonnie Raitt, terwijl de presentatie in handen is van komiek Lenny Henry en acteur Denzel Was hington. Daniel Lanois is een van de muzikale leiders. Hij treedt ook samen met zijn groep op, verder staan er twee Afri kaanse sessies op het program ma. Tien minuten de schijnwerpers staan, treden in verschillende samenstellin gen op. Tony Hollingsworth: „De basisgroep van het roek- gedeelte wordt gevormd door de muzikanten die Lanois meeneemt. Zij begeleiden in principe alle muzikanten, maar Tracy Chapman doet misschien een solo-set terwijl de Neville Brothers ook zelf instrumenten bespelen. We hebben voor deze opzet geko zen om de wachttijd tussen groepen zo klein mogelijk te houden en het gebeuren een zo uniek mogelijk tintje te ge-j- ven. Alleen Little Steven^* Simple Minds en Peter Ga briel brengen hun eigen groep mee, maar dat lijkt mij logisch. Vooral de muziek van Peter Gabriel speel je niet zomaar'- even na. Bovendien is de repe- titietijd heel erg kort". George Duke neemt de muzraf kale leiding van het soul- en jazzgedeelte voor zijn reke-*-'' ning. Hij neemt artiesten mee- - als Bonnie Raitt, Anita Baker en Natalie Cole, terwijl Caijy;,^ hus Semenya (een Zuidafrjyy kaanse vluchteling) en Jonas* Gwangwa (die de muziek voor 'Cry Freedom' schreef) zorg dragen voor het Afrikaanse gedeelte. HANS PIËT AMSTERDAM Om je vingers er veiligheidshal ve maar bij op te eten. Want aanraken is niet toe gestaan en de honderd vijftig bijeen gebrachte muziekmachientjes van de meest vernuftige con structie zijn om van te wa tertanden. Maar de vin gers jeuken. Veilinghuis De Eland aan de Elandsgracht in Amsterdam brengt vrijdagavond 20 april een collectie van ongeveer 150 speeldozen en klokken met speelwerk onder de hamer die in Nederland uniek is en mo gelijk in heel Europa en ver der. De collectie kan worden bekeken vandaag tot en met maandag, steeds van tien tot vijf. De collectie cilinderspeeldo- platenspeeldozen, klok ken en andere objecten, maakt deel uit van een veel meer omvattende veiling van kunst, antiek, horeca en andere in boedel, maar veilingmeester P.J.C. Trommelen is wel zo verstandig geweest de speeldo zen apart te veilen. „Het is ook wel heel uniek allemaal". En dat is het. En het verhaal eraan vast zit eveneens. Trommelen: „Al jaren krijg ik een man uit Hilversum op be- ioek, Herwijer, die dertig jaar gleden op de rommelmarkt een grote stalen plaat kocht, Engelse organette in noten kast, met zeven papieren orgelbanden. met van die gaatjes erin. Hij wist niet wat het was, maar hij vond die plaat zo mooi. Later kocht hij er meer van en ook een apparaat om die platen mee af te spelen, want het wa ren natuurlijk muziekplaten voor een platenspeeldoos. Toen kreeg die man de verza- melkoorts te pakken en kocht hij waar hij maar op het ge bied van speeldozen de hand op kon leggen. Hij was van beroep graficus, ging nooit met vakantie en stopte elke cent in z'n verzamelhobby". In dertig jaar verzamelde de Hilversumse graficus honderd vijftig speeldozen. Trommelen: „Rijp en groen, stuk en gaaf. Sommige apparaten liet hij re pareren en restaureren, som mige niet. Een tijdje geleden- belde hij me op, of ik langs wilde komen. Om te kijken. Ik wist niet wat ik zag: in één ka mer van een Hilversums flatje, bijelkaar gepropt honderdvijf- tuig speeldozen. Herwijer zat er wat moedeloos bij. 't Moet weg, zei hij. Ik zie het niet meer zitten". Veiling Trommelen: „Ook het mu seum 'Van speeldoos tot piere ment' in Utrecht is ter sprake gekomen, maar daar wilde Herwijer niet van weten. Ver kopen die boel en voor zoveel mogelijk, zei hij. Een museum levert niks op, meneer. Ik heb van m'n leven geen vakantie gehad, al ons geld ging naar die speeldozen. Misschien heb ik nog een paar jaar te leven en nu wil ik ook wel eens ge nieten en reizen maken". De totale collectie zal volgende week vrijdag twee tot vier ton opbrengen, verwacht Trom melen. „Ten minste. Maar Herwijer zal er niets aan heb ben, hij is twee weken geleden overleden. Het geld gaat naar zijn vrouw". De collectie speeldozen is niet alleen uniek, ze is prachtig en geeft bovendien een compleet beeld van de hele klokken- en speeldozenhistorie. Tromme len kan een Frans exemplaar uit de 17e eeuw tonen waar mee de geschiedenis van de speeldoos is begonnen: een ap paraat dat vogelgeluiden op roept. Met een blaasbalg wor den via een houten cilinder met pennen orgelpijpjes bebla- zen. „Het is uitgevonden om kanaries wijsjes te leren flui ten. Toen dat er eenmaal was, werd het principe van de ci linder verder ontwikkeld, met platen, trommels en bellen, soms ook als slagwerk in grote staande klokken. Edison kwam veel later met z'n spreekmachine". Wat er ook van terecht kwam, het zit in de collectie-Herwijer. Trommelen: „De belangstel ling wordt elk jaar groter, met name uit het buitenland en Ja pan voorop en ook Amerika nen kopen wat ze kunnen vin den. In Amsterdam was een zaak met puntgave speeldozen: in één klap voor een miljoen aan een Amerikaan verkocht. Wat dat betreft is Nederland een echt luilekkerland voor Japanners en Amerikanen, Wat al heel duidelijk met schilderijen aan de hand is, steeds hogere prijzen, steeds meer naar het buitenland, slaat over op antiek. Tromme len: „Ik ben nu vijftien jaar veilingmeester, ik weet zeker dat tal van Japanners hier stromannen hebben om voor ze te kopen. Wij Nederlanders zijn echt een beetje krenterig, een stuk antiek mag niet zo veel kosten, het is ons al gauw te duur. Een kwestie van prio riteit: we geven kapitalen uit aan auto's, maar kunst en an tiek moet op een koopje. Maar het buitenland heeft er veel geld voor over, daar realiseren ze zich dat de voorraad be perkt is, er wel af gaat en niets bij komt. In Griekenland, in de Oostbloklanden geldt een uitvoerverbod voor kunstvoor werpen. Als liefhebber ben ik er een voorstander van, dat ook in Nederland een uitvoer verbod van antiek komt, als handelaar natuurlijk niet. Het is een goede handel". Een kleintje Vergeleken bij Christie's en Sotheby's weet Trommelen zich een kleintje. „Maar wat vrijdag bij ons onder de hamer komt, hadden ze maar wat graag willen hebben. We heb ben richtprijzen aangegeven, van honderd gulden tot dertig duizend. Maar dat was prik ken met de natte vinger, die prijzen kunnen alle kanten op, we hebben er ook niet zo heel veel ervaring mee. De laatste keer dat we ook speeldozen verkochten, hadden we er zes. Nu honderdvijftig". De belangstelling is groot. Het zijn de echte verzamelaars die nauwlettend rondspeuren, van 3 wisselbare rollen waarop sommigen met vergrootglas in de hand, spiedend en keurend. Er zijn losse stalen platen met. stukje klasieke muziek, kleine eenvoudige speeldoosjes waar van de waarde op honderd gulden wordt geschat, tot staande klokken met speel- en slagwerk van twintig-, dertig duizend gulden, naar vermoed. Niet alles is heel, aan sommige apparaten ontbreekt wel een tongetje. Maar alles kan geres* taureerd en voor de hoorn- grammofoons die er óók zijn^-; kunnen nog steeds staler»-- naaldjes worden gekocht. D^- speeldozen, in alle vormen erf*'" maten, zijn in de meeste geval len eigendom geweest van de beter-gesitueerden; het zijn doorgaans hele kunstwerken, i meestal afkomstig uit de ne gentiende eeuw, sommige uit de achttiende en in enkele ge vallen uit de zeventiende. Maar. voor alle gevallen geldt: de construktie is steeds van professor Sickbockachtig ver nuft. En het meeste werkt en zal nog eeuwen werken. Schit-. terend. FRITS BROMBERG Oude passiemuziek werkt verstillend Composities van Heinrich Schütz en Christoph Demantius door het En semble Bouzignac. Kloosterkerk, Den Haag. Gisteravond. Passiemuziek om stil van te worden, werd gisteravond uit gevoerd door het Ensemble Bouzignac. Het optreden in de Kloosterkerk vormde de af sluiting van een zes concerten tellende tournee met op het programma composities van twee belangrijke voorlopers van Bach: Heinrich Schütz en Christoph Demantius. Het Ensemble Bouzignac, dat al eerder optrad in de serie 'Kerkmuziek in de Klooster kerk', is een jong ensemble voor barokmuziek en bestaat uit koor, vocale solisten en in strumentalisten geleid door Anthony Zielhorst. Zij hebben zich toegelegd op een stijlge- trouwe weergave van relatief onbekende muziek uit de ze ventiende eeuw. De 'Johannes Passion' die Christoph Deman tius in 1631 componeerde maakt inderdaad aanspraak op de benaming 'relatief onbe kende muziek', al wil daarmee niet zijn gezegd dat die onbe kendheid ook terecht zou zijn. De compositie behoort tot het genre 'Figuralpassion', een wijze van componeren als ver rijkend element in de zuiver Gregoriaanse Passie. Demanti us behandelt de passietekst op retorische wijze, dat wil zeg gen dat de emotionaliteit van de handelende personen in de muziek voelbaar is. Componis ten als Demantius houden zich strikt aan de tekst van het evangelie van Johannes zon der toevoeging van een Chris tus- en een Evangelistenpartij, zonder aria's en koralen. Deze directheid en soberheid heb ben op de toehoorder een be klemmende uitwerking, de muziek staat volkomen in dienst van de tekst. Zo ook de indringende weergave door de zangers van Bouzignac. In één woord: indrukwekkend. Aan het werk van Demantius ging een aantal composities van Schütz vooraf en ook in dit onderdeel van het pro gramma toonden Zielhorst en de zijnen zich toegewijde 'die naars' van deze oude muziek. Oud en toch zo nieuw, zo ver- rissend en zo meesterlijk ge schréven. Gekozen werd voor deleft' uit de bundels 'Cantio- nes Sdcrae' en 'Kleine Geistli- ehe Konzerte'. Het is een goe de zaak dat naast de passies van Bach ook andere compo nisten in de passietijd aan bod komen, zeker in vertolkingen op het niveau van Bouzignac. ADRIAAN HAGER DEN HAAG In het voor jaar van 1992 zal een groot schalig Samuel Beckett-festi val worden gehouden in Den Haag. Van 18 tot 29 maart zal de stad in het teken staan van de vorig jaar overleden Iers- Franse toneelschrijver. Behalve een groot aantal to neelvoorstellingen uit binnen- en buitenland organiseert de Stichting Samuel Beckett Fes tival een internationaal sym posium, lezingen, tentoonstel lingen, filmvertoningen, workshops en masterclasses. Het festival zal voor het groot ste deel plaats hebben in het nieuw te bouwen Theatercen trum aan het Spui en in- de Koninklijke Schouwburg. Veel Haagse kunstinstellingen hebben inmiddels hun mede werking toegezegd. Het Natio nale Toneel zal 'Wachten op Godot', Becketts bekendste werk, opvoeren in de regie Samuel Beckett. FOTO: EPA van Fran»Marijnen. Marijnen werkt nu in Vlaanderen aan schappen zullen vermoedelijk eens op het festival in te sprin gen. Daarnaast werken de ac teurs Lou Landré en Chaim Levano elk aan een stuk van de Frans-Ierse toneelschrijver. Naast de Nederlandse gezel- Becketts 'Eindspel', en ook die productie zal vermoedelijk tij dens het festival worden opge- ook een gfoot aantal buiten landse gezelschappen Den Haag komen. Inmiddels i voerd. Ook De Appel en Het contact gezocht met de belang- genwoordigster van de ervan Gebeuren komen met Beckett- rijkste Beckett-regisseurs en - Sa,r""'1 J- voorstellingen, en het Neder- toneelspelers lands Dans Theater onder zoekt de mogelijkheden even- Frankrijk, Ierland", Groot-Brittannië, de Bondsrepubliek, Israel, en Po len. De bedoeling is van één stuk zowel de Engels- als Franstalige versie op te laten voeren, omdat Beckett zijn stukken altijd schreef in deze twee talen met vaak opvallen de verschillen tussen de twee versies. De buitenlandse Bec- kett-vertolkers zullen ook 'masterclasses' geven. Tijdens het festival vindt in Den Haag het congres plaats van de Amerikaanse Samuel Beckett Society, in samenwer king met de Nederlandse Bec- kettstichting, de Haagse Hoge school en de universiteiten van Leiden en Amsterdam. Het Haags Centrum voor Kunstzinnige Vorming geeft workshops over de schrijver. Verder is het de bedoeling dat ook de omroep inspringt; Bec kett schreef vijf TV-stukken, die nooit eerder in ons land zijn geproduceerd, en zes hoor spelen. Hiervoor wordt nog een producent gezocht. De NOS overweegt om drie Britse eenakters aan te kopen voor uitzending tijdens het festival. De totale begroting van het festival belopen 800.000 gul den. De organisatie rekent ter dekking van de kosten op sub sidies van de gemeente Den Haag, het ministerie van WVC, de Europese Gemeen schap en op bijdragen van het bedrijfsleven. Het initatief tot hét festival is genomen door de Hagenaars Ton van de Langkruis en Ruud Hisgen. Zij zijn in de voorbereidingen bij gestaan door een begeleidings groep, waarin naast een verte- van Samuel Beckett ook de voorzitter van de Samuel Bec kett Stichting en een drama turge zitting hebben. Prins Bernard heeft op paleis Soestdijk uit handen van zan geres Anita Meijer een cheque van 50.000 gulden in ontvangst genomen. Het geld is bestemd voor het Wereld Natuur Fonds. Het bedrag werd bijeen ge bracht met de achtdelige com pact disc-serie '25 jaar Top 40'. De overhandiging van de cheque is vanavond te zien in het bijna twee uur durende gala rond deze hitparade (Ned. 2 om 19.05 uur) vanuit de Rot terdamse discotheek Tomor- rowland. Z.K.H prins Bernard zal dan ook bekend maken aan welk doel het bedrag zal worden besteed. ADVERTENTIE tentoonstellingen in Amsterdam en de Veluwe Vertrek: vrijdag 25 mei 's Morgens is er een bezoek aan het Kröl- ler Muller Museum, waar u de tekeningen van Van Gogh kunt bewonderen. In de loop van de middag is het vertrek naar het Van Gogh museum, waar bijna alle be roemde schilderijen van Van Gogh zijn tentoongesteld. TELEFOON 070-3 190 882 Inclusief mvervoer per luxe touringcar ■kopje koffie met cake «entrees voor de beide tentoonstellingen «begeleiding door een docente kunstgeschiedenis Exclusief mde lunch «het diner Titus Tiel Groenestege en The boys from heaven spelen De rode bloem. Teksten: Van Gogh, Garsjin en Ar- taud. Regie: Canqi Geraedts. Gezien op 13 april in de Leidse Schouw- Het verband tussen kunstzin nigheid en krankzinnigheid is vaak gelegd. Geen wonder, er zijn veel gevallen van kunste naars bekend die geestelijk flink rammelend aan hun ein de kwamen. Maar is hun gekte wel zo gek? Zijn ze niet door een maat schappij die alleen uitblonk in gebrek aan begrip tot waanzin en eventueel ook zelfmoord gedreven? Voor zover regisseuse Cangi Geraedts dat aan de orde wil stellen, kan ik meekomen. Zij maakte in dit doe-meer-met- Vincent-jaar een voorstelling met teksten uit Van Goghs brieven en van Wséwolod Garsjin en Antonin Artaud, die net zoals onze nationale held het laatste deel van hun leven met grote psychische moeilijkheden kampten. Sinds haar schitterende Ham let, alweer een jaar of vijf te rug, heb ik een hoge pet op van Geraedts. Ook in De rode bloem komt ze met prachtige visuele vondsten. Het stuk speelt in een krankzinnigenge sticht. Hoge schilferige muren, mooie doorkijkjes, een paar bi- detten, een tafeltje met een oude telefoon en daartussen in zichzelf opgesloten kaalge schoren patiënten. Onberispe lijk in jacquet komt een musi cus Beethoven- spelen. Tenslot te wordt het podium volgezet met doeken op ezels, waarop Van Goghs korenveld met kraaien wordt geprojecteerd. Hoofdrolspeler Titus Tiel Groenestege gooit vanaf een uitbouw van het podium felge kleurde frisbies langs Van Goghs vegen. Heel mooi alle maal. Maar waar gaat het nou pre cies om? De kunstenaar als ge slachtofferde revolutionair? De badkuip centraal op het to neel verwijst naar Marat/Sade van Peter Weiss, waarin de held uit de Franse revolutie in een gekkenhuis wordt ver moord. Of is het een aanklacht tegen de maatschappij die zijn grote geesten eerst als oud vuil in de hoek trapt en ze pas als helden viert als daar veel aan te verdienen is? Het Van Gogh-circus is inderdaad wei nig verheffend, maar als aan klacht komt de voorstelling niet over door het relativeren de, cabareteske toontje van Tiel Groenestege. Hij draagt daarmee de teksten al niet al te boeiend voor en, wat erger is, hij neutraliseert ze. En al leen de plaatjes blijven over. DICK VAN TEYLINGEN Sinds 260 jaar weer uitvoering van Bach's 'Köthener Trauer-music' UTRECHT De Nederland: Bachvereniging brengt ki mend seizoen de 'Köthener Trauer-music' van Johann Se bastian Bach. Volgens de Bachvereniging is dit stuk maar één keer eerder uitge voerd: in 1729 bij de uitvaart van de vorst Leopold von Kö- then. Het gaat bij de uitvoering door de Bachvereniging echter om een eigen reconstructie van het stuk. Een gedrukt tekst boek is namelijk het enige dat van de oorspronkelijke versie bewaard is gebleven. De parti tuur verdween spoorloos aan het begin van de negentiende eeuw. Jos Veldhoven, die de uitvoeringen ook zal dirigeren, heeft een reconstructie ge maakt van alle aria's en koren. De niet gezongen gedeelten, de recitatieven, werden door Ton Koopman gereconstrueerd. Bij hun reconstructies hebben Veldhoven en Koopman zich vooral gebaseerd op de weten schap dat de 'Köthener Trauer-music' sterk verband hield met de 'Matthaus Pas sion', de 'Hohe Messe' en de zogenoemde 'Trauer-Ode'. De concerten hebben eind oktober plaats in Utrecht, Amsterdam en Naarden. Amsterdams Fonds voor de Kunst verleent compositie opdrachten AMSTERDAM De Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft voor dit jaar aan zeventien componisten op drachten verleend. Daarmee is in totaal 180.000 gulden ge moeid. De commissie die het bestuur adviseerde, bestond uit Klaas Torstensson, Leo Sama- ma en Cees van Zeeland, aldus het fonds. De opdrachten gingen naar: Caroline Ansink, Paul Berg, Peter van Bergen, Bernard van Beurden, Jan Boerman, Jan Bas Bollen, Xander Hun- feld, Huub Kerstens, Roderik de Man, Alex Manassen. Daan Manneke, Chiel Meijering, Mi chael Moore, Willem W. van Nieuwkerk, Arthur Sauer, Di- derik Wagenaar en Barbara Woof.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1990 | | pagina 27