ees den Daas: „Sterk bestel
jelangr ijker dan sterke TROS"
ds van der Krieke: Meer dan dubbelganger van Van Gogh
Omroepen kraken Commissariaat voor de Media
ÜA [UNST/RTV
CeidóeSomotit
VRIJDAG 13 APRIL 1990 PAGINA 13
ILVERSUM De Hilversumse om
epen hebben gisteren de vloer aange-
egd met het Commissariaat voor de
edia, omdat dit controlerende orgaan
izorgvuldig' is omgegaan met de on-
rzoeksresultaten van de financiële po-
je van de omroepen. Tijdens een ver-
dering van het NOS-bestuur werd de
n het rapport verbonden conclusie van
Commissariaat - dat de omroepen
orlopig geen extra geld nodig hebben
zien nun goede financiële positie
laniem van tafel geveegd en scherp
ngevallen.
)e conclusies van het rapport zijn meer
ggestief dan effectief", aldus de voor
ter van de NOS, J. van der Reijden.
et rapport geeft een vals beeld van
i ongeloofelijk rijk Hilversum", aldus
NCRV-voorzitter Herstel.
omroepen spraken ook harde
lorden omdat ze niet vooraf waren ge
pen nd in de conclusies van het rapport,
lardoor ze geen weerwoord hebben
Dfd
kunnen leveren. Volgens Van der Reij
den is door de hele gang van zaken de
verstandhouding met het Commissariaat
'verstoord' geraakt.
„Wij bestrijden de conclusies van het
Commissariaat, omdat ze niet gedekt
worden door de cijfers van het onder
zoek", aldus Van der Reijden. Ook de
'merkwaardige manier' waarop voor de
omroepen relevante kosten in het onder
zoek door elkaar zijn gehaald werd door
de NOS-voorzitter aan de kaak gesteld.
De Hilversumse omroepen hebben nu
besloten zich rechtstreeks te wenden tot
minister D'Ancona van WVC, om hun
visie te geven over de geldnood in Hil
versum. De publiciteit rond het onder
zoek komt de Hilversumse omroepen ui
terst ongelegen, omdat er juist nu een
aanvraag voor 50 miljoen gulden ligt bij
de minister om vanaf volgens jaar mid
dag-televisie mogelijk te maken.
„Op een moment waarop het kabinet
ook zelf een aantal financiële afwegin
gen moet maken en niet zomaar gezegd
wordt hier heb je 50 miljoen, komt zo'n
rapport. Dan zeg ik...bedankt", was de
reactie van Van der Reijden.
Reactie
In een eerste reactie wees het lid van het
Commissariaat voor de Media G. Heyne
den Bak de beschuldigingen over on
zorgvuldigheid van de hand. „Het is het
klassieke gegeven van het aanvallen van
de boodschapper als de boodschap niet
bevalt", zo zei hij.
Volgens Heyne den Bak hebben de om
roepen via een begeleidingscommissie
wel degelijk hun instemming gegeven
aan het eindrapport. NOS-voorzitter Van
der Reijden verklaarde echter dat dit
„een volstrekte onwaarheid" is.
Momenteel krijgen de omroepen voor
één uur televisie ruim 75.000 gulden en
voor één uur radio ongeveer 6.000 gul
den. Voor de NOS gelden iets afwijken
de bedragen, die hoger liggen, gezien de
programmatische taak van de NOS.
In de begeleidende brief aan de minister
zegt het Commissariaat echter dat nog
onderzoeken nodig ziin om een totaal
beeld te krijgen. Zo volgt nog een onder
zoek naar de de invloeden die in jaren
negentig „dominant zullen inspelen op
het kostenniveau" voor het maken van
programma's. Ook komt er nog een ver
gelijking van de kostprijzen in Neder
land en het buitenland.
Op het departement van WVC ziet men
in tegenstelling tot de omroepen voorals
nog „geen enkele aanleiding om aan te
nemen dat de conclusies die het Com
missariaat voor de Media heeft getrok
ken uit het onderzoek niet zouden stro
ken met de cijfers". Aldus een woord
voerster van het ministerie.
Teletekst straks
vierentwintig uur
HILVERSUM Volgende week beslist het
dagelijks bestuur van de NOS of de Tele-
tekst-service vierentwintig uur per dag in
de lucht zal blijven. Zowel producenten als
consumenten dringen hier al lange tijd op
aan. Buitenlandse commerciële stations zen
den 's nachts al Nederlandstalige teletekst-
blokken uit. De uitbreiding naar vieren
twintig uur zou een permanente nieuws- en
informatieservice betekenen voor de naar
schatting vele tienduizenden 'nachtwakers'.
Bovendien krijgen Rijkspolitie, spoorwegen,
KNMI, luchthavens en veerdiensten de mo
gelijkheid om continu informatie te ver
schaffen over files, storingen, weer en ver
tragingen. Ook de financiële markt zal blij
zijn met de uitbreiding omdat de beurzen in
Tokyo en Hongkong eerder van start gaan.
ONCURRENTIE MET VERONIQUE DWINGT OMROEPEN TOT SAMENWERKING
rl0( ILVERSUM TROS-
recteur Cees den Daas:
de lilversum dient lering te
kken uit wat er in Bel-
is gebeurd. Daar heeft
BRT te laat ingespeeld
de komst van de com-
erciële zender VTM, die
al een marktaandeel
eft van boven de 40
ocent. Hoewel de staats-
■j iroep elke dag via twee
tten kan uitzenden is ze
markt kwijt geraakt,
probeer die dan maar
Ins terug te winnen... Er
n hier mensen die be-
;ren dat het Belgische
edialandschap niet te
KI rgelijken is met ons be-
*-■*1 en dat we daardoor
finig te vrezen hebben,
rgejizin. We moeten alert
adequaat reageren en
en dat ook".
je ook van Veronique
denken, de komst van dit
nmerciële satellietstation
:t in ieder geval één duide-
positief gevolg gehad: De
jlieke omroepen in Hilver-
l n hebben besloten de pro-
big mmering op Nederland 1, 2
3 te coördineren. En ook
ander belangrijk wapen in
jtrijd - middagtelevisie -
n een stuk dichterbij.
0S-directeur Den Daas ziet
laai 1 wens vervuld.
beschikken de omroepen al
een vroeg stadium over de
Dgrammaplannen van hun
f)eiKgere concurrenten. En in
persbericht over de ko-
jnde TROS-zomerprogram-
iring zegt Van Daas onom-
nden: „We moeten in de
ste plaats het bestel zo
achtig mogelijk maken en
in de tweede plaats stre
et naar een zo sterk mogelii-
TROS-dinsdag en -vrijdag
collectief gaat dus voor
individueel belang. Tot
3~esj or kort was dat onmogelijk,
n Daas: „We moeten wel.
hebben als TROS alleen
ads
Tv-directeur Cees den Daas van de TROS: „André van Duin is
uniek, onvervangbaar. Overal waar die weggaat laat hij een groot
gat achter. Zo iemand staat de komende 20 jaar niet weer op in
Nederland".
FOTO: DIJKSTRA
de dinsdag- en vrijdagavond
en kunnen natuurlijk nooit al
leen tegen een concurrent op
boksen'die dagelijks uitzendt.
Dat is een ongelijke strijd. Je
kan het wel in combine. In
eerste instantie met onze net
bespelers AVRO en Veronica
maar ook door een verticale
coördinatie aan te gaan met de
eerste net-bespelers. Die sa
menwerking is momenteel be
langrijker dan een incidenteel
hoog scorende TROS".
Middel
Den Daas meent met de TROS
meer dan andere omroepen
last te hebben van Veronique.
„Veronique programmeert
sterk op 'onze' dinsdag en vrij
dag met respectievelijk Spij-
kerhoek (14,9 procent kijk
dichtheid) en Wedden Dat.
Daarbij komt dat 'ons publiek'
en dat van Veronica en in
mindere mate de AVRO de
potentiële Veronique-kijkers
zijn, meer dan dat van NCRV
en KRO. VPRO en EO hebben
er nauwelijks last van".
„Ik gun Veronique het succes.
De TROS is altijd voor het
vrije marktprincipe geweest.
Daar hoor je mij dus niet over.
Wel vind ik dat je het recht en
het gereedschap moet hebben
om ze maximaal weerwerk te
geven. Zo gaat het in het
bedrijfsleven ook. En dat ge
reedschap hebben we niet.
Zelfs als we gezamenlijk iets
ondernemen blijft het grote
probleem van het ontbreken
van voldoende geld bestaan.
Een zendtijduitbreiding kan
alleen met extra middelen ge
realiseerd worden. Bovendien
zit je met de identiteit van be
paalde omroepen, zoals KRO
en NCRV, die toch naar de
achterban toe een profiel heb
ben op te houden. Je kunt wel
roepen, dat er tussen half ne
gen en half elf alleen goedsco-
rende programma's uitgezon
den moeten worden, maar die
zendgemachtigden hebben wel
een opdracht uit te voeren".
Volgens de Europese regelge
ving moet de helft van de pro
gramma's uit eigen producties
bestaan. Een aflevering van
Medisch Centrum West kost 3
ton. „Veronique heeft daar
geen bal last van. Die kan bo
vendien reclame tussen de
programma's door doen. Ster-
voorzitter Smeekes zei laatst
nog in NOS-Laat, dat hij best
geld wil verdienen voor de
omroepen maar dan moet ie
wel de mogelijkheden hebben
om dat te kunnen. Met andere
woorden: reclame op zondag
en commercials tussen de pro
gramma's door".
„Eén van de uitgangspunten is
om zo lang mogelijk en zo
goed mogelijk te concurreren.
Niet alleen tussen half negen
en tien, maar vanaf half één 's,-
middags tot één uur 's nachts.
Wat je nu ziet is een samenbal
ling van nieuws en informatie
programma's tussen tien en elf
uur. Veronique lacht in z'n
vuistje, want dan zetten ze
daar een mooie politiefilm
neer waarmee ze een hoop kij
kers wegtrekken.
Je moet zo coördineren dat er
altijd een programma wordt
uitgezonden voor een grotere
publieksgroep. Als tv-direc
teur Gerard Hulshof van de
KRO zegt: 'Ik wil graag om
half negen Telebingo uitzen
den', dan zeg ik: 'oké, dan ga
ik met Bananasplit naar 10
uur'. Want wat heeft het voor
zin om Bananasplit tegenover
Telebingo te zetten? Dan hal
veer ik de concurrentie voor
Veronique".
„We moeten niet concurreren
met programma's waar Vero
nique goed mee zit. Niet een
nieuw 'Rad van Fortuin'. Nee,
spraakmakende programma's,
goede documentaires, satiri
sche shows, daar zit ik meer
aan te denken. In de geest van
'Ook dat nog' of 'Spoorloos'.
Maar daarnaast kun je denken
aan samen lunch-tv maken,
een integratie van sportredac
ties bewerkstelligen en geza
menlijk soapseries aankopen".
Het vertrek van sterren moet
een geweldige kater voor u
zijn.
„Ja. Het is voor mij persoon
lijk een grote tragiek. Ik heb
er een hele zomervakantie aan
besteed om Astrid Joosten los
te weken bij de VARA. Ze was
niet gelukkig met haar rol in
een volledig door vrouwen ge
presenteerd programma bij die
omroep. Astrid gaat nu om an
dere redenen weg dan de an
deren. Ze beseft dat de formu
le van Jongbloed en Joosten
nooit een lange looptijd kan
hebben. Astrid wilde met haar
achtergrond - Spaans gestu
deerd, gewerkt op de Jour-
naalredaktie - met zwaarder
nieuws omgaan en dieper in
gaan op de materie. Ze krijgt
die kans bij de VARA".
„Ik kon Van Duin zes pro
gramma's per jaar aanbieden
tegen Veronique twintig. Dan
ben ik uitgepraat. Ja, ik kan
Van Duin ook twintig show's
aanbieden, maar dan kan ik de
helft van mijn andere mensen
wegsturen".
„Van Duin is uniek, onver
vangbaar. Overal waar die
weggaat laat hij een groot gat
achter. Zo iemand staat de ko
mende 20 jaar niet weer op in
Nederland. Brandsteder is op
termijn vervangbaar. Joosten
ook. We hebben ook vervan
gers gevonden. Talent komt
altijd weer bovendrijven. Het
enige probleem van de TROS
is dat ze altijd teveel sterren
en te weinig zendtijd heeft ge
had".
Linda de Mol. Zij moet de nieuwe 'leading lady' van de TROS
worden.
De VARA scoort gigantisch en
is qua kijkcijfers de TROS
voorbijgestreefd. Dat is hard
aangekomen, neem ik aan.
„VARA- en TROS-kijkcijfers
vergelijken mag best, momen
teel 14 tegen 12 procent, maar
het is eigenlijk appels en peren
met elkaar vergelijken. De
VARA zit zondagavond tegen
over de VPRO 'waarbij ze be
halve van Van Kooten en De
Bie van niemand wat heeft te
duchten. En op de donderdag
geeft de AVRO ze veel te wei
nig weerwerk. Ze brengen
goede films, maar die trekken
weinig kijkers: circa 8 pro
cent".
Den Daas houdt zijn hart vast
voor de zenderwijziging per 1
oktober. De TROS gaat dan
naar de woensdag en de vrij
dag. Op de woensdag onder
vindt ze de concurrentie van
het voetbal. „Hou op, we krij
gen een afschuwelijk jaar. Je
moet eens proberen een sche
ma te maken tussen het voet
bal door. Ik word er helemaal
gestoord van. Ik krijg niet al
leen het Europa-cup voetbal
voor mijn kiezen maar ook de
EK-voorronden".
Ziet u mogelijkheden om de
FOTO: PR
ingedeukte TROS zodanig op
te kalefateren, dat ze weer
marktleider wordt?
„Jazeker. We komen dus met
nieuwe sterren en formules.
Er is een langjarig contract
met Linda afgesloten. Die zul
len we nadrukkelijk profile
ren. Ivo Niehe blijft en dat
zelfde geldt voor Jaap Jong
bloed. Jack van Gelder komt
met een nieuw programma en
we hebben natuurlijk hét gro
te dramasucces in huis: Me
disch Centrum West".
'Een sterke TROS kan de mo
tor zijn voor niet zo krachtig
programmerende collega 's
stelt u in een persbericht. Een
tamelijk arrogante zinsnede.
„Zo komt het misschien over
en is ook wel zo een beetje be
doeld. Ik wil de AVRO en Ve
ronica prikkelen. Ze moeten
beter programmeren. We be
doelen hier eigenlijk mee:
'kunnen we eens wat van jul
lie verwachten?' De TROS kan
de kar niet alleen trekken. Het
is toch van de gekke dat Wal
lis de Vries een programma als
'Concertpodium' midden op de
avond uitzendt? Dan lacht
Marcel van Dam alleen maar
in z'n vuistje".
HENK WANINGE
de kant van de weg. Vierdeli-
la-serie over het leven van
van Gogh. NOS-televisie.
erland 3 om 20.20 uur. Vrijdag.
ILVERSUM Toen re-
sseur Jan Keja zijn beel-
nis zag, wist hij het on-
ddellijk: die jongen
eft hèt, die treffende
lijkenis met Vincent
tn Gogh waar hij al tij-
■n naar op zoek was.
SHfer geschikt voor de film
/^angs de kant van de
"eg" over het leven van
1 beroemde schilder,
aar acteur Ids van der
rieke voelt zich niet al
en maar een dubbelgan-
r van Van Gogh. „Er
n meer acteurs die op
ncent lijken."
y0[ an der Krieke, 28 jaar gele-
i geboren in Havelte, is ei-
JS nlijk pas sinds kort met to-
C el bezig. Op 25-jarige leeftijd
5-V lakte hij een opmerkelijke
3tf erstap: van automonteur
k I ar de toneelschool in Maas-
cht. Tot dan toe had zijn le-
zich ontwikkeld langs we-
waar de natuur overheerst
ï-V auto's een sleutelrol spelen.
»n I eI was hij in Drachten zijde-
l flngs betrokken bij het ama-
nrtoneel, „maar de techniek
auto's trokkan me toch
Ei *er" Ids stopte met zijn
rS-opleiding, volgde een op-
kei n z
dei n v
leiding tot auto-monteur, en
werd ook nog verkoper en
magazijnmeester. „Op mijn
vijfentwintigste dacht ik: het
lijkt me niets om zo oud te
worden. Toen ben ik naar de
toneelacademie in Maastricht
gegaan. Daar werd op een ge
geven moment een videoband
gemaakt met alle jongens van
de opleiding, een algemene
band zodat Nederland zou we
ten wat voor mannelijk talent
er aan kwam. Jan Keja zag
mijn kop en zo is de bal aan
het rollen gegaan".
Gelikt
Keja contracteert Ids 'voor de
hoofdrol van zijn verfilming
over het leven van Vincent
van Gogh. De treffende gelij
kenis tussen acteur en schilder
speelt bij die beslissing een be
langrijke rol. Van der Krieke:
„Al die zelfportretten komen
steeds in de film terug. Dan
moet een hoofdrolspeler dus
wel wat van de hoofdfiguur
weghebben, anders is het
waanzin. Maar er zijn wel
meer acteurs die op Vincent
lijken. Ze wilden ook geen ge
likt iemand, met trucjes, maar
een verse kracht. Ik kwam 's-
ochtends niet op de set met in
m"n hoofd: zo en zo ga ik die
scène spelen. Je moet die rol
zelf ondergaan".
Die laatste woorden hebben
direct te maken met de denk
beelden over Van Gogh, die
Van der Krieke er als gevolg
van een grondige voorberei
ding op nahoudt. „Toen ik dit
avontuur inging wist ik niet
meer van Vincent dan de ge
middelde Nederlander. Dan ga
je lezen: de brieven natuurlijk,
de analyse van zijn ziektebeel
den, in feite alles wat ik over
hem kon vinden en dat was
behoorlijk veel. Het beste is ui
teraard zijn werk te gaan be
kijken. Er gaat een wereld
voor je open: hoe die man was,
wat hij in zijn werk wilde leg
gen. Je moet hem ondergaan,
dat is het beste woord".
„Hij was een vreemde eend in
elke bijt. Zijn bevlogenheid en
zijn verschrikkelijke intensie
ve manier van leven, kijken
en voelen is voor veel mensen
heel stuitend geweest. Vincent
was ook een hele vreemde ke
rel: ondanks die wrede uiter
lijkheden van binnen een
warm en barmhartig mens. In
zijn tijd als hulppredikant in
België, gaf hij zijn bezittingen
aan de armen en ging met hen
de mijnen in. Dat was zijn
streven: een kijker moest bij
het beeld hetzelfde ondergaan^,
als die mijnwerkers onder de
grond. Daar heersten ver
schrikkelijke toestanden, met
al die rauwe kerels in een
kleine ruimte. Dat gevoel wil
de hij vastleggen. Die Intentie
zo te werken heeft hem zijn
eigen leven gekost".
„Hij heeft samengewoond met
die hoer, Sien, in de film ge
speeld door Diane Lensink.
Als je dan ziet hoe teder hij
kan zijn, hoeveel liefde in die
man zat. Aan de andere kant
was hij doldriest, onredelijk,
heel moeilijk om mee samen te
leven".
Bekogeld
„Ik ben blij juist in deze pro-
duktie te spelen omdat de au
thenticiteit zoveel mogelijk in
tact is gehouden. Vincent van
Gogh is met eerbied en respect
behandeld, zonder als held
neergezet te worden. Dat was
hij ook niet. Je moet de dingen
niet in een verkeerd daglicht
stellen, anders houd je alleen
maar vormen over. Het kan
best zijn dat mensen zeggen:
wat een verschrikkelijke ke
rel. Klopt. In Aries is hij met
stenen bekogeld".
„Hij zegt het in één van zijn
brieven: je moet de mensen
niet anders voordoen dan ze
zijn. Zo hebben we het in de
serie ook gedaan en daar sta ik
volkomen achter. Ik kan me
ook niet anders voordoen dan
ik ben, dat wil ik ook niet, het
ligt niet in mijn straatje".
De serie heeft 2,8 miljoen ge
kost en is al aan een aantal
landen verkocht. Zo"n mon-
sterproduktie doet de naams
bekendheid van een acteur
natuurlijk geen kwaad. Van
Ids van der
Krieke naast
een afbeelding
van Vincent
van Gogh. De
gelijkenis gaat
verder dan het
uiterlijk.
FOTO: FREDDY
SCHINKEL
der Krieke: „In het vak doe je
het ook een beetje voor de
roem, maar het gaat mij er
niet om herkend te worden in
bus of tram. Ik streef ernaar
om goed te zijn. Dat staat
voorop. Ik wil mensen wat
doen door mijn spel".
De opleiding aan de toneelaca
demie wordt daarbij als basis
dankaar aanvaard. „Volgend
jaar studeer ik af. Als je een
goed acteur wilt worden zul je
alles onder de knie moeten
krijgen, van experimenteel tot
Grieks drama. Het prettigst is
dat je daarbij geleid wordt. Op
de MTS kunnen ze van ie
mand met twee linker handen
toch nog een lasser maken. Op
toneelgebied blijven alleen
vormen over als je geen talent
hebt. Je hebt een zetje nodig,
waarna je die ervaringen kunt
opslaan en in het vak gebrui
ken".
Losmaken
„Ik streef er in een rol 'naar bij
het publiek iets los te maken,
dat er daarna nog over gepraat
wordt, dat de mensen er in
mee gaan. Je kunt op een ab
surde manier hetzelfde gevoel
bereiken. Een koning in een
koningsdrama die lachend
sterft, kan ook een brok in de
keel opleveren. Wat mij wel
ligt, is een dramatisch goed
onderlegde rol. Dat is ook het
fijne omtrent Vincent: er zijn
zoveel feiten over hem be
kend. Daardoor ga je uit van
een bestaand iets, daar geef je
vorm aan. Het is niet allemaal
fictie, niet allemaal bedacht".
Bekend is inmiddels het ver
haal over de scène met de oor
lel. Van der Krieke: „Die
moest een keer of zes over.
Het was een nachtopname met
heel veel facetten. Er zit een
stuk truc bij, de timing moet
goed zijn, het mes moest flik
keren, ik diende op mijn tekst
te letten en volledig doorleefd
een vlaag van wanhoop te spe
len, al met al wel een stuk of
acht zogenaamde concentra
ties. De ene keer stond mijn
tegenspeler teveel naar links,
dan kwam het bloed te laat of
viel het stukje oor al op de
grond. En het moét goed. De
camera is meedogenloos. Het is
je beste maat en je ergste vij
and".
Over het resultaat van alle in
spanningen is Ids zeer te spre
ken. „De film ziet er qua
warmte en sfeer uit als een
Engelse produktie. Elk plaatje
is zo af, zo mooi van licht,
warmte, kleur en timbre.' Of je
nu wel of niet veel van Van
Gogh weet, je gaat er in mee.
Interessant, leerzaam en hier
en daar spannend. Dan denk
je, niet doen jongen en dan
doet-ie het toch."
JOOP OFFRINGA
Nieuw seizoen
NDT in teken
van Kylian
DEN HAAG Omdat
Jiri Kylian vijftien jaar
het Nederlands Dans The
ater artistiek leidt, staat
het nieuwe seizoen in het
teken van zijn werk. Hij
voegt twee nieuwe ballet
ten toe aan de meer dan
veertig die hij exclusief
voor het Haagse gezel
schap heeft gemaakt.
In het Holland Festival 1991
wordt een Kylian Festival
aangeboden: vijf avonden in
Den Haag met in totaal veer
tien Kylians en twee avonden
in Amsterdam met nog eens
vijf andere dansen uit diens
oeuvre, waarmee het gezel
schap ook internationaal veel
eer inlegt.
Behalve het Kylian Festival
stelt het gezelschap negen pro
gramma's in het vooruitzicht
waarvan acht met ten minste
één première. Twee nieuwe
choreografieën zijn voorzien
van Hans van Manen, één van
de Amerikaan van Israëlische
afkomst Ohad Naharin en één
van de Amerikaan David Par
sons. Verder komt jong talent
aan bod bij de jongerengroep
NDT 2. Onder hen zijn de En
gelse dansers Philip Taylor en
Paul Lightfoot die beiden via
NDT 2 bij het gezelschap zijn
gekomen, en Jean-Christophe
Maillot, directeur van het bal
let van Tours, Frankrijk.
Behalve in Den Haag worden
de programma's ook uitge
voerd in Amsterdam en Rot
terdam, en voor een deel ook
in andere steden in Europa. In
het eigen AT&T Danstheater
worden nog gastvoorstellingen
gegeven door Het Nationale
Ballet, het Koninklijk Ballet
van Vlaanderen, Djazzex en
Scapino, alsmede door De Ne
derlandse Opera en Opera Fo-
Publieksprijs voor
buitenlandse auteur
AMSTERDAM Voor de
Publieksprijs voor het Neder
landse Boek zijn dit jaar 12 au
teurs in het genre vertaalde
romans en verhalen voorge
dragen. Het is voor het eerst
dat de priis van 15.000 gulden
aan een buitenlandse auteur
wordt toegekend. Een comité
onder voorzitterschap van
Hanny van den Horst heeft de
volgende auteurs geselecteerd:
Jean M. Auel, Catherine
Cookson, Roald Dahl, Frede
rick Forsyth, John Irving,
Stephen King, Konsalik, Jerzy
Kosinski, Milan Kundera,
Ludlum, Gabriel Garcia Mér-
quez en Fay Weldon. In de pe
riode van 6 september tot 23
oktober liggen deelnamefor
mulieren klaar in boekhandels
en bibliotheken waarop lezers
hun voorkeur kunnen uitspre
ken. Jaarlijks doen 40.000 le
zers mee, aldus het CPNB.
Ere-penning voor
Willem Noske
UTRECHT De Vereniging
voor Nederlandse Muziekge
schiedenis heeft besloten haar
jaarlijkse penning toe te ken
nen aan W. Noske. Hij ont
vangt de penning vanwege
zijn verdiensten voor muziek
van Nederlandse bodem. Aan
zijn niet aflatende inzet is het
volgens de vereniging te dan
ken dat veel Nederlandse
composities uit de 17e, 18e en
19e eeuw aan de vergetelheid
zijn ontrukt. De uitreiking ge
beurt op 28 april tijdens de
voorjaarsbijeenkomst in
Utrecht.
Griekenland jaagt
op kunstdieven
KORINTHE De Griekse
politie is een landelijke speur
actie begonnen naar de daders
van wat wordt genoemd de
brutaalste kunstroof in de ge
schiedenis van het land. De
diefstal werd gistermorgen
vroeg gepleegd. De buit be
staat uit antieke kunstvoor
werpen met een onschatbare
waarde. De dieven vielen een
nachtwaker aan in het Arche
ologisch Museum in de stad
Korinthe en bonden hem vast.
De man liep daarbij breuken
in schedel en kaak op. De die
ven konden zich daarna via de
binnenplaats van het museum
eenvoudig toegang verschaf
fen tot de expositieruimtes.